Nibe 410P ja tuloilma patterin parannus

Jake1981

Jäsen
Heipä hei.

Olen uusi tällä foorumilla ja minulla on otsikon mukainen fighteri joka on tuntunut olevan yksi murheenkryyni jo alusta lähtien kun tänne muutin. Kaikenlaisia ongelmia on ollut ja osiakin on tullut vaihdettua; yksi puhallin sekä kiertovesipumppu. Uusi pumppu on nyt alpha invertteri pumppu.

Tämä on ilmeisesti vanhempi laite kun puhallintehoja säädetään vaihtamalla liittimien paikkoja eikä ole mitään katkaisinta A tai muillekaan asunnoille. Puhallin moottorit on nyt minimi teholla kesät talvet..

Eilen oli yli 20 astetta pakkasta ja luulin jo koneen toimivan optimaalisesti mutta ei.. Ei toimi ei, tulin kotiin ja nibe oli kyykännyt, kattilan vesi oli vain 40 asteista ja kompura ja vastus oli huutanut koko päivän. 6 tuntia säätämistä ja se jotenkin toimii taas. 9kw vastus käytössä.

Tuloilma patterista.. Tulevan ilman kammion kansi, johon tulee myös suodatin - oli jäässä ulkopuolelta, siis kun otin yläosan kannen niben päältä pois, löysin jäälevyn kammion kannesta. Tuloilma on myös pirun kylmää patterista huolimatta. Käyrä on 5 ja korjaus 0. Tykkään vähän lämpimämmästä, meillä poltetaan takkaa joka päivä, joskus kahdesti ja sisällä on 25-26 astetta.

Asiaan, avattuani kammion, löydän puhaltimen ja putken joka menee tuloilma patterille plus ilmaruuvin. Tämähän on ihan järjetöntä, putkeen pusketaan lattialämpövettä (n. 32 astetta) ja sitten se jäähdytetään viemällä putki tuon kammion läpi! Siitä varmaan myös jää- kuuman ja kylmän sekoitus kun yleensä aiheuttaa kosteutta. Kannattaisiko minun eristää tuo jotenkin? Onko joku eristänyt jo?

Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin ja tuo on kaikkein fiksuin juuri näin?

Jake1981

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Tuloilma siis saadaan nykyisellään n. 14-15 asteiseksi ja jotenkinhan tätä pitää parantaa.

Tuloilma patterista olen avannut 2 kierrosta, enempi avaaminen johtaa lämpökatoon + paineen tipahtamiseen.

Kun kattilan lämpö on 52 - paine on 2,2-2,3.

Nibe lämmittää aina 52 asteeseen saakka ja lepäilee kunnes kattila on enää 48 asteinen.

pAy

Vakionaama
Vs: Nibe 410P ja tuloilma patterin parannus

Jake1981 sanoi:
Puhallin moottorit on nyt minimi teholla kesät talvet..

Eilen oli yli 20 astetta pakkasta ja luulin jo koneen toimivan optimaalisesti mutta ei.. Ei toimi ei, tulin kotiin ja nibe oli kyykännyt, kattilan vesi oli vain 40 asteista ja kompura ja vastus oli huutanut koko päivän. 6 tuntia säätämistä ja se jotenkin toimii taas. 9kw vastus käytössä.

Jake1981 sanoi:
Tuloilma siis saadaan nykyisellään n. 14-15 asteiseksi ja jotenkinhan tätä pitää parantaa.

Tuloilma patterista olen avannut 2 kierrosta, enempi avaaminen johtaa lämpökatoon + paineen tipahtamiseen.

Kun kattilan lämpö on 52 - paine on 2,2-2,3.

Nibe lämmittää aina 52 asteeseen saakka ja lepäilee kunnes kattila on enää 48 asteinen.

Oletko aivan varma että puhallinmoottorit ovat minimi teholla, siis sokerinpalalla 1 ja 2 liitimissä? Tuntuu erikoiselta tuo tuloilman lämpötila jos puhallus pienellä.

Aika kova paine sinulla lämmityskierrossa, miksi noin kova? Paine tietysti putoaa jos kattilanlämpötila laskee, mutta kova on talosi vuotamaan lämpöä jos 9,5kW teho ei riitä ilmanvaihdon vielä ollessa pienellä. Paljonko neliöitä ja missä?

repomies

Hyperaktiivi

Ei sitä tuloilmaa millään muulla lämmitetä kuin sillä lattiavedellä. Jos osa ilmasta lämpenee siellä kotelossa jo ennen kuin se imetään puhaltimeen niin hyvä puhaltimen kannalta. Turha eristää sitä putkea. Osittainhan ne on eristettykin jo, ainakin minulla oli.

Itse eristelin niitä lisää kun jäähdytin vettä ja ilmanvaihtoa, se kondensoi.. muuten ei tarvitse.

Jos tuloilman enempi lämmittäminen saa kattilan lämmöt kyykkäämään niin selitys on yksinkertaisesti siinä että tehot eivät riitä. Hommaa lisää vastuksia tai kurista lattiakiertoja ja lämmitä enemmän sitä takkaa.

Jake1981

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja

n. 126 neliötä ja kanta-hämeessä lopella. Paineet.. En tiedä, edellinen omistaja piti tuollaisia paineita ja päättelin, että on ollut hyvä syy.. Toimisiko paremmin?

Jake1981

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Sokeripalalla liittimissä 1 ja 2?
Mun puhaltimien teho säädetään tälläisellä tai niin ainakin olen ymmärtänyt..
ude9yrer.jpg

Ja ei siis ole eristetty, näyttää tältä. Kun pistän filtterikannen auki ja kokeilen putkea, se on huomattavasti kylmempi kuin kannen ollessa auki- eli kyllä siis lämpöä häviää tuohon kammioon melkoisesti..

6yqy2e7y.jpg

repomies

Hyperaktiivi

Jake1981 sanoi:
n. 126 neliötä ja kanta-hämeessä lopella. Paineet.. En tiedä, edellinen omistaja piti tuollaisia paineita ja päättelin, että on ollut hyvä syy.. Toimisiko paremmin?

Ei se lämmitä sen paremmin, mutta onhan tuo paine liian korkea lämmityspiirille, ei se hyvää tee. Minun Nibessäni on punainen viisari puolentoista baarin kohdalla, sen yli ei pidä laittaa. Ja varoventtiilin pitäisi lopulta aueta, jos laittaa.

repomies

Hyperaktiivi

Jake1981 sanoi:
Sokeripalalla liittimissä 1 ja 2?

Ja ei siis ole eristetty, näyttää tältä. Kun pistän filtterikannen auki ja kokeilen putkea, se on huomattavasti kylmempi kuin kannen ollessa auki- eli kyllä siis lämpöä häviää tuohon kammioon melkoisesti..

Tuo on vanha Niben malli, eli muuntajalta ei ole sokeripalatyyppistä riviliitintä.

Onhan nuo tuloilmapatterille lähtevät putket eristetty läpiviennin kohdalta. Se ilma imetään tuosta kammiosta sinne puhaltimeen joka puhaltaa sen sinne tuloilmapatterille, ja on hyvä että tuota kammiota vähän lämmitetään tuolla tapaa. Kaikki se lämpö päätyy tuloilmaan ihan niin kuin sekin osa, joka tarttuu varsinaisesta tuloilmapatterista.

Tuolla järjestelyllä kammiosta puhaltimelle imettävä ilma on hitusen kauempana kastepisteestä ja puhallin pysyy kuivana myös ulkolämpötilan ollessa nousussa. Yhtä onnellinen ei ole tilanne poistopuolella, jossa puhallinkotelo ruostuu kun kosteutta tiivistyy lämpötilan seilatessa kompuran käynnin mukaan.

pökö

Kaivo jäässä

Ei tuo 2,3bar vielä mitään vahinkoa aikaiseksi saa mutta aivan turhan kova se kuitenkin on.
Nyt itse selvittäisin miten on mahdollista että se on noin korkea koska varoventtiili lämmityksessä on yleisesti 1,5bar. Onko varovena jumissa vai onko joku pölhö vaihtanut sen esim 6bar malliin. Varoventtiili voi olla myös jumissa jos sitä ei ole koskaan käsin laukaistu. Nämä jutut kannattaa tarkastaa ettei todellisia murheita pääse tulemaan.

Jake1981

Jäsen

Mun nibessä punainen viisari on muovi viisari jonka voi kääntää ihan mihin kohtaan haluaa ilman että se tekee mitään :)

Talo on valmistunut 2005.. Onkos tämä ollut tuolloin ihan viimeistä huutoa oleva niben vuosimalli vai onko tämä haettu jostain romuttamolta?

Jake1981

Jäsen

Ohjekirjan mukaan varoventtiili aukeaa vasta kun 2,5bar on ylitetty. Laskin nyt kuitenkin paineen 1,8 bariin..

repomies

Hyperaktiivi

Jake1981 sanoi:
Mun nibessä punainen viisari on muovi viisari jonka voi kääntää ihan mihin kohtaan haluaa ilman että se tekee mitään :)

Talo on valmistunut 2005.. Onkos tämä ollut tuolloin ihan viimeistä huutoa oleva niben vuosimalli vai onko tämä haettu jostain romuttamolta?

Se viisari ei tietenkään itse tee mitään, se on vain varoittamassa..

Nibesi on juuri edellistä mallia, joskus 2004 se taisi vaihtua. Omani on muistaakseni joulukuulta 2004 ja uudempaa mallia.

Haadon kotisivuilta löytyy vanhatkin ohjekirjat, niistä näkee milloin malli vaihtui, jos kiinnostaa.

pAy

Vakionaama

pökö sanoi:
Yllättävää, miksiköhän moinen paine sallitaan?

Onko tuolla paineella merkitystä jos esim. 3-kerrosta ja nibe alimmassa? 2.5Barin varoventtiili minullakin 2009 swe nibessä. Putket testataan kuitenkin 6bar painekokeella että ei tuo liikaa sen puoleen olisi.

pökö

Kaivo jäässä

Eipä tuolla väliä ole, eihän se vielä mitään riko. Vähempikin silti riittää.

Back
Ylös Bottom