Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

westeri

Jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

kaupamees sanoi:
Eikö ole termostaatteja ?

Juuri niin, huonetermostaatit kyllä katkoo huoneitten lämmitystä kun kosteissa tiloissa kiertää käsisäädöllä vesi kokoajan. Sit vaan korjausta niin isolle että varpaat tarkenee pesutilois... ??? Eli kyllä nibelläkin onnistuu pesutilojen lämpöisempänä pito jos haluaa...
 

misa64

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Löytyy kyllä huonekohtaiset termostaatit ja ne on säädöt minimissään nyt, mutta jos nostan korjausta niin lämpenee koko talo eikä vain kosteat tilat.
Mulla on huoneissa toiset piirit ikkunoiden edessä ja nämä ilmeisesti nostaa lämpöä kun korjausta nostaa eli niitä kaikkia pitäis pienentää. Yritin tiputtaa asuintilojen lämpötilaa sen tukin linjaventtiiliä reilusti pienentämällä mutta ei siitäkään tuntunut hyötyä olevan.
Eli lämpömittarit kehiin- saatteko näillä lämpötiloilla kylppärin lämpeemään esim 26 asteeseen ja asuintilat vaikka 21 asteeseen- mä en saa!
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

misa64 sanoi:
Löytyy kyllä huonekohtaiset termostaatit ja ne on säädöt minimissään nyt, mutta jos nostan korjausta niin lämpenee koko talo eikä vain kosteat tilat.
Eli lämpömittarit kehiin- saatteko näillä lämpötiloilla kylppärin lämpeemään esim 26 asteeseen ja asuintilat vaikka 21 asteeseen- mä en saa!

Termostaattisi eivät joko toimi, tai ne eivät ohjaa kaikkia piirejä kyseisissä huoneissa, tai talosi lämpenee osittain tuloilmalla.

Minulla on yksi huone alle 18-19 asteinen, koska siellä on vain rojua ja vierassänky. Muualla on 22-23, pesuhuoneessa yli 24. Viimeksimainitussa kiertää vesi vapaasti. 26 asteeseen en ole pesuhuonettani saanut ikinä, tosin en ole yrittänytkään. +25 siellä on joskus ollut, mutta yleensä mennään aika matalassa lämmössä, jotain 23 kai. Nyt on tosiaan ollut sen verran lämmintä, että lämmöt lipsahti yli 24 asteen.
 

misa64

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Tuloilma 18 astetta. Jep mulla on joka huoneessa 2 piiriä ja ikkunoiden edessä oleva piirit ei ole termostaatin perässä eli niitä pitäisi varmaan kaikkia pienentää.
Luulisi että linjansäätöventtiileillä saisi tuota asuin/märkä tilojen tasapainoa säädettyä kun molemmille on omat tukit ja linjansäätöventtiilit.
Mites kesällä? Onko kylppärin lattia lämmin lämmittämättä muuta taloa? Mä en keksinyt muuta ratkaisua kuin katkaista vedenkierto asuintiloista kokonaan.
Kyllä se vaan ois hyvä kun saisi erilämpöiset veet kiertämään mut vaatis shuntin ja paljon putkistomuutoksia.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

misa64 sanoi:
Tuloilma 18 astetta. Jep mulla on joka huoneessa 2 piiriä ja ikkunoiden edessä oleva piirit ei ole termostaatin perässä eli niitä pitäisi varmaan kaikkia pienentää.
Luulisi että linjansäätöventtiileillä saisi tuota asuin/märkä tilojen tasapainoa säädettyä kun molemmille on omat tukit ja linjansäätöventtiilit.
Mites kesällä? Onko kylppärin lattia lämmin lämmittämättä muuta taloa? Mä en keksinyt muuta ratkaisua kuin katkaista vedenkierto asuintiloista kokonaan.
Kyllä se vaan ois hyvä kun saisi erilämpöiset veet kiertämään mut vaatis shuntin ja paljon putkistomuutoksia.

Kesällä on nyt siedettävät minimilämmöt lattioissa, mutta kyllä siitä seuraa sitten enemmän jäähdytystarvetta ILPille. Ei nyt hurjasti, mutta kuitenkin.

Tuloilmasi on aika sopivan lämpöistä mielestäni, ei lämmitä sitä kautta yhtään.

Näyt ymmärtäneen oikein hyvin tuon lattialämmityksen toiminnan. Jos ja kun on asuintilat omassa tukissaan niin ei muuta kuin kierto seis. Itsellä on kesälläkin kiertänyt noissa tiloissa vesi, hieman.

Laita ne ikkunoiden alla olevat piirit toimilaitteiden perään, eli uusia toimilaitteita tukkiin. Termarilla voi ohjata yleensä aika monta toimilaitetta. Omassa järjestelmässä 4 on maksimi, minulla tuo rajoitus johtuu kai kytkentärimasta.. varmaan voisi kikkailla enempikin kuin 4 per termari.
 

misa64

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Tarkistelin termareiden ja toimilaitteiden kunnon ja hyvin ne toimii vaikkakin hitaasti. Pienensin hieman säätöjä tukista noin 0,2 lasketuista arvoista lähinnä takan(olohuone,keittiö) lähistöltä.
Tuo toimilaitteiden lisäys termareiden perään ois hyvä konsti ,mut vaikee toteuttaa tällähetkellä kun ei oo kunnon kytkentärimaa vaan pieni sähkörasia johtoja täynnä. Laitetaan harkintaan! Kiitos vinkistä!
 
K

käsi

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Mitäs olette mieltä ilmanvaihdon pidempiaikaisesta pitämisestä A-asennossa? Vaihdoin itse IV:n pienemmälle ja kämppä lämpeni samantien kauttaaltaan parilla asteella. Enää ei myöskään tunnu pientäkään vetoa ikkunoista jota aiemmin tuntui.

Eli ilmeisesti ilmanvaihto on alunperin säädetty liian isoksi tälle 76m2 rivarikämpälle. Mietinkin että onko tuosta mitään haittaa jos pitää koko ajan A-asennossa ilmanvaihtoa? Voiko esim. kosteutta kertyä johonkin tai onko muuta haittaa?
 
K

kaupamees

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Jos huonekorkeus ei ole yli 2.6m, niin kai tuon kokoiseen riittäisi melkein niben ohjeen mukainen minimivirtaus, olikos se 28l/s .
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Toisaalla kaipailtiini Niben ottotehoja
Tässä kirjanpitoa ottotehoista (huom. ottotehotot vaihtelee aikapaljon*. Nämä lukemat kirjattu syklin alussa).
Ja näissä luvuissa KV:nä Niben vakiopumppu
- Pumppukv 1:lla
- Pumppukv 2:lla: +20W
- Pumppu kv 3:lla: ei ole mittausdataa.

Puhallus A:lla
Ottoteho TOT = 680W
Ottoteho IV+KV = 120W

Puhallus B:llä niin
Ottoteho TOT = 720W
Ottoteho IV+KV = 140W


* karkeasti voidaan sanoa että ottotehoTOT liikuu alle 700W ja yli 800W haarukassa. Kesällä laidan yläpäästä ja talvella laidan alareunasta.
 
J

janhaapa

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Nibe 410P:n sielunelämään tutustuminen alkoi 2008, jolloin se asennettiin uuteen taloomme.
Vasta nyt eli eilen löytyi meille sopivimmat säädöt ja vielä kohtuu kulutuksellakin. Kun tein nuo säädöt Tampereella oli -16 astetta pakkasta.
Seuraavan aamun koneen lukemat:
1 50
2 25
3 -6
4 2
5 3
6 2
7 0
8 49
9 15
10 25
11 0

Kiertopumpun laitoin 2-asentoon. Tuloilmaventtiilin (81) avasin kokonaan ja yksikokonainen kierros kiinnipäin.
Lattiatermarit 3 Mh ja Oh kaikissa 25 astetta. Pesutilat käsisäädöllä ja täysin auki.
Tosiaan Tampereella ollaan ja asuinpinta-ala 105 m2, yhdessä kerroksessa.
Näillä säädöillä vastukselle mennään harvoin ja sekin n. 2min kerrallaan.
Nyt vaan seuraillaan lämpötilojen muutoksien vaikutuksia eri arvoihin.
Toivottavasti tästä on jollekin edes pientä apua löytää oikeat säädöt ja pienemmät energiamenot.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

janhaapa sanoi:
Vasta nyt eli eilen löytyi meille sopivimmat säädöt ja vielä kohtuu kulutuksellakin. Kun tein nuo säädöt Tampereella oli -16 astetta pakkasta.

Varmaan juu hyvät säädöt jos tykkää kylmästä tuloilmasta. Laitapa kanavan 9 näyttämä arvo tuossa -16 pakkasessa ja vaikka sitten -25 kelillä.. -30 jos tulee ulkomittariin niin se on siinä ja siinä pysyykö ilmanvaihto päällä vai putoaako kone vikatilaan.
 

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

janhaapa sanoi:
Toivottavasti tästä on jollekin edes pientä apua löytää oikeat säädöt ja pienemmät energiamenot.
repomies sanoi:
Varmaan juu hyvät säädöt jos tykkää kylmästä tuloilmasta. Laitapa kanavan 9 näyttämä arvo tuossa -16 pakkasessa ja vaikka sitten -25 kelillä.. -30 jos tulee ulkomittariin niin se on siinä ja siinä pysyykö ilmanvaihto päällä vai putoaako kone vikatilaan.

Mikä on puhaltimen asento? Höyrystin ja jäteilma (kanavat 4 ja 5) ovat yleensä miinuksilla ainakin v 2010 Nibessä. Mahtavatko nuo arvot (+2 ja +3) olla sinulla alimmat vai meneekö vielä kylmemmäksi? Minulla ovat -7...-8 luokkaa ennen sulatusta (tosin pienimmällä A-puhalluksella).

Kanava 9 menee vikatilaan jossain +12:n alapuolella, tarkemmin en ole seurannut. Vain kerran on tänä talvena sen tempun tehnyt. Pienellä puhalluksella tuo viileä tuloilma ei niin tunnu haittaavan.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Tuloilman lämpötilasta tinkiminen on hölmöläisten hommaa, ellei sitten ole niitä ilmaisia puita tai paremman hyötysuhteen lämpöpumppua jolla puuttuva tuloilman lämpö korvataan. Kanavissa tapahtuvien häviöiden minimoimiseksi tuossa kohtaa "säästäminen" ei maksa vaivaa.

Itsehän pidän tuollaista 15-asteista tuloilmaa epämiellyttävänä, mutta eihän tuota kaikki edes huomaa. Toisille kelpaa reikä seinässä, se se vasta raikasta ilmaa tarjoaa..
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Uusi tällä foorumilla talohankinnan ja Nibe F 410 P:n myötä. Talo noin 135 neliötä (ns huoneistoala) vesikiertoinen lattialämmitys. Talon piirustuksissa tilavuus ilmoitettu 590 neliötä, mutta löysin rakennepöytäkirjan tms, jossa on ilmoitettu lämmin ilmatila 400 kuutiota. Laskin itsekin tilavuuden neliöiden ja huonekorkeuksien mukaan sain myös tuon 400 kuutioita.

Tälläinen kysymys:
Katsoin ilmanvaihdon suunnittelu/mittauspöytäkirjaa, jossa suunniteltu ilmanvaihto on tulopuolella 75 ja poistopuolella 81 l/s (= noin 288 kuutiota tunnissa). Mitattauspöytäkirjassa lukemat 76/81. Päteekö Niben kanssa sama "sääntö", että ilmanvaihdon pitäisi olla 1 krt lämmin tilavuus/2 h? Tämän talon kohdalla siis 200 kuutiota tunnissa? Nyt vaikuttaisi, että jos näin on, on ilmanvaihto laskettu mahdollisesti väärän tilavuuden pohjalta? Ilmanvaihto on asennossa B ja sekä tulo, että poistopuolen säätönupit olivat B-säädöllä asennossa H. Onko asennot normaalit? Niben ohjeessa annettiin ymmärtää, että poistopuoli pitäisi olla pykälää tai kahta isommalla kuin tulopuoli. Vai olisiko tuo pieni alipaineisuus tehty huoneiden säätöventtiilillä... Kesällä säädöt saavat minun puolesta ollakin näin, mutta talvea ajatellen mietin pitäisikö puhaltimien nopeuksia pudottaa. Tarvitseeko ilmavirtoja mitata uudelleen jos puhaltimien tehoja pudattaa esim pykällä kumpaistakin? Ettei olisi vaaraa ylipaineesta... Huoneilma on tosi raikasta eikä koneen meteli häiritse kun on varaston puolella. Muutettiin huhtikuussa, joten ei ole vielä kummempia kokemuksia laitteesta. Takkaa tullaan lämmittämään pilpin kaverina.
 

otj

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Voisit kokeilla sekä poisto- että tuloilman säätöjen pienentämistä. Kokeile laittaa poisto vaikka jonnekin G:n tietämille ja tulo F:n. Tulo on hyvä olla pykälän pienemmällä ihan varmuuden vuoksi, ettei vahingossakaan tule ylipainetta. Tee nämä vaikka A-asentoon, jota käytät talvella. Kesällä voi hyvin pitää isompaa nopeutta, jos ei humina venttileistä nouse liian häiritseväksi.

Niben kanssa on vähän hakemista, mitkä ovat parhaat säädöt, sulatusväli pitäisi saada talvella jonnekin 4-5 tunnin tietämille. Ilmanvaihto liian pienellä sulatusväli menee liian tiheäksi ja ilmanvaihto liian isolla taas hukkaat energiaa harakoille. Kannattaa tehdä myös sähkövastuksen käynnin esto ja kesällä ottaa sähkövastus kokonaan pois napista päältä. Näin saat kompuralle mahdollisimman paljon työtä eikä laite napsauta vastusta heti päälle.
 

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

otj sanoi:
Voisit kokeilla sekä poisto- että tuloilman säätöjen pienentämistä. Kokeile laittaa poisto vaikka jonnekin G:n tietämille ja tulo F:n.

Minulla on A-asennossa poisto E ja tulo D. Pienensin nämä pykälällä talotehtaan säädöistä. Yleensä käytän B-asentoa, jossa poisto F ja tulo E. Eli siis selvästi pienemmällä kuin Sammeli 77:llä. Näillä pärjäilen.
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Kiitokset nopeista vastauksista :) Pudotin kokeeksi tulon F:lle ja poiston G:lle. Sähkövastuksen otin pois päältä. Käytiin saunassa ja ei ainakaan vielä ilmennyt ongelmia. Huurut hävisivät kylppärin peilistä ja seinistä alle 10 minuutissa saunomisen jälkee. Saunassa on lisätuuletusräppänät tulo ja poisto. Olen molemmat avannut saunan jälkeen ja muuten pitänyt kiinni.. näinkö on tarkoitettu? Kunhan ilmat lämpenee niin laitan varmaankin ilmanvaihdon taas suuremmalle jotta kämppä jäähtyy yöaikaan.

Syksymmällä sitten täytyy seurailla niitä sulatuksia ja tehdä se estokytkentä vastukselle. Harventaako takan poltto sulatuskertoja lämpimämmän poistoilman myötä? Lattiakierrot on täysin käsisäätöiset, joten muuten ei takan pitäisi pilpin toimintaan vaikuttaa vai kuinka?

Kiersin tuloilman lämmityksen lähes kiinni. Ulkona on 9 astetta lämminta ja tuloilma on 17 astetta ja ihan ok tällä hetkellä. Asetukset koneessa käyrä 3 ja siirto +2. Lattiaan menee 26 asteinen vesi näillä asetuksilla tuossa ulkoilman lämmössä. Oleskelutiloissa on laattaa lattioissa joten ei ainakaan vielä voi viilentää enempää. Kiertovesipumppu on asennossa 2. Sen varmaankin voi laittaa kesäksi ykköselle kun vesikiertoja pienentelee? Pahoittelut jos tuhlaan kallista foorumitilaa kysymällä samoja juttuja mitä joskus aikaisemmin joku on kysynyt...
 

otj

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Sammeli77 sanoi:
Syksymmällä sitten täytyy seurailla niitä sulatuksia ja tehdä se estokytkentä vastukselle. Harventaako takan poltto sulatuskertoja lämpimämmän poistoilman myötä? Lattiakierrot on täysin käsisäätöiset, joten muuten ei takan pitäisi pilpin toimintaan vaikuttaa vai kuinka?

Kiersin tuloilman lämmityksen lähes kiinni. Ulkona on 9 astetta lämminta ja tuloilma on 17 astetta ja ihan ok tällä hetkellä. Asetukset koneessa käyrä 3 ja siirto +2. Lattiaan menee 26 asteinen vesi näillä asetuksilla tuossa ulkoilman lämmössä. Oleskelutiloissa on laattaa lattioissa joten ei ainakaan vielä voi viilentää enempää. Kiertovesipumppu on asennossa 2. Sen varmaankin voi laittaa kesäksi ykköselle kun vesikiertoja pienentelee? Pahoittelut jos tuhlaan kallista foorumitilaa kysymällä samoja juttuja mitä joskus aikaisemmin joku on kysynyt...

Käsisäädöt on sikäli ongelma, että säästöä ei ole paljoa takan lämmityksellä saatavissa, jos PILP lämmintä vettä siitä huolimatta kierrättelee lattioissa. Jos aktiivisesti lämmität takkaa talvella, kokeilet pienentää piirien säätöjä tai jopa sulkea ne kokonaan (paitsi märkätilat). Merkkaa kuitenkin ylös nykyiset asetukset, jos ne on aikanaan ihan ajatuksen kanssa säädetty. Takan poltto ei juurikaan harvenna sulatuskertoja, koska poistoilman lämpötila ei kuitenkaan nouse takkaa lämmittäessä usein kun pari astetta. Säästö tulee siinä, kun PILP lämmittää vain pienemmän alan, jolloin taas sitten poistoilman energia tälle pienemmälle alalle riittää paremmin eikä vastuksia tarvita. Silloin pitää olla piirit kiinni. Jonkun verran takan lämmitys auttaa PILP:iä toimimaan pelkän kompuran voimin, ehkä tuolla n. -5 - -10 asteen lämpötiloissa vielä. Kovemmilla pakkasilla sitten vain kova takan lämmitys ja piirien sulkeminen auttaa säästöjen saamisessa, PILP menee aina vastuksille joka tapauksessa.

Tuo tuloilman lämmityksen kuristaminen auttaa kanssa. Mutta ei sitä nyt mukavuuden takia kannata ihan älyttömän alhaiseksi laskea sitäkään, itselläni on säädöt siten, että 18-19 on tuloilman lämpötila myöskin talvella. Se on omasta mielestäni ollut sopiva, 2-3 astetta huonelämpötilaa viileämpänä pitäisi tuloilman tullakin jotta se kunnolla sekoittuu muuhun huoneilmaan. Kokeilemalla löytyy paras säätö. NIBE näyttää tuloilman lämpötilan jostain syystä viileämpänä kun sitä valikosta katsoo, oma logtemp-seuranta näyttää lämpötilan pari astetta korkeampana.

Missä päin talo on? Kolmosen käyrä viittaa eteläiseen sijaintiin. Paljonko on vuosikulutus ollut ed. asukkailla? Oletan teksteistäsi, että talo ei kuitenkaan ole juuri rakennettu, vaan muutaman vuoden ikäinen.
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Nelisen v vanha ja edellisillä asukkailla (ymmärsin, että asukkaiden määrä vaihteli 1 - 4...) sähköä meni parin viime vuoden aikana 15 - 17 MWh. Luulen, että meillä menee sähköä enemmän. Pesukone pyörii 2-3 krt joka päivä ja viihdelaitteistot on kovassa käytössä ja saunotaan suht usein. Ahkera ruuanlaittajakin löytyy eli hella ja uuni ovat päällä joka pv ehkä usemmankin kerran. Eikä haluta palella alle 20 asteessa (paitsi aikuisten MH). Toukokuussa sähköä kului 877 kWh. Miltä se kuulostaa? Eli onko paljon vai hel***in paljon? En poltellut takkaa montaa kertaa.

Muuttohetkellä oli nollakelit ja niben säädöt 3. käyrä ja muutos -1. Tuloilman lämmitysruuvi oli auki nelisen kierrosta eli aika isolla kai mutta niin oli ilmavirratkin. Sisälämpötila oli 19 -20 ja meistä nykyinen 21 - 22 tuntuu oleskelutiloissa hyvältä. Kivilattiat oli viileät ja pienten lasten ja oman/emännän mukavuuden takia käänsin muutoksen +2:een ja lattiat tuntuvat sopivilta.

Mutta kuvitelmia tuosta takan hyödystä, saa korjata jos on vääriä käsityksiä: takka lämmittää huoneilmaa sekä jonkin verran olohuoneen lattiaa. Pystyy ajamaan nibellä hieman vähemmän "tehoja" kun takka antaa osan lämmöistä huoneilmaan (tosin tämä on tehtävä käsin joko käyrää, muutosta tai vesikiertoa pienentämällä). Etenkin olohuoneesta vesikiertoa voi säätää/ehkä on jo säädetty suht pienelle. Toisaalta eikö ole niin, että jos huoneilma on lämpimämpää takan polton ansiosta, ei lattian vesikiertokaan jäähdy kierroksella niin paljoa, jolloin sähkövastusta tarvitsee vähemmän? Ja eikös se kuitenkin toimi "LTO:na" eli ainakin (murto)osan takan tuottamasta lämmöstä saa otettua talteen vesikiertoon ja talousveden lämmitykseen. Noh, tämä on tälläistä spekulointia olet varmasti oikeassa tuossa mitä kirjoitit, että jos säästää haluaa niin kiertoja pitää sulkea.

Pyrin hakemaan säädöt syksyllä niin, että lattia olisi sopivan lämmin talvella ja tasaisella takan käytöllä saisi pidettyä huonelämpöä sopivana ilman, että jatkuvasti lämmitetään niben sähkövastuksella. Se, että miten se onnistuu jää nähtäväksi. Siihen varmaankin joudun kyselemään vinkkejä kun omat taidot loppuvat :)
 

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Sammeli77 sanoi:
Toukokuussa sähköä kului 877 kWh. Miltä se kuulostaa? Eli onko paljon vai hel***in paljon? En poltellut takkaa montaa kertaa.

Ei ole h:n paljoa tuolla asumisella. Meillä meni toukokuussa 886 kWh kylläkin isompiin neliöihin, mutta muu kulutus säästeliästä. Esim. sähkösaunaa ei lämmitetty enää toukokuussa, pesukone ei pyöri joka päivä jne.

Jos aiot paljoa tuosta säästellä, niin joudut tinkimään myös mukavuudesta.
 
Back
Ylös Bottom