Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

pAy

Vakionaama
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Zeta sanoi:
Niben käyrät nyt 4 ja -2, ILP asetettu +21, jakotukista säädetty laattalattiat täysin auki, makuuhuoneet/olohuone 1/4 osaa auki. ::)

Huonetermostaatteja ei ole? Jos ei, niin kuristaa lattialämmitystä niin paljon kuin kärsii lattian viilentyvän... ja käyrääkin voi pudottaa pykälällä jos ei haittaa viileämmät laattalattiat.
 

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Zeta sanoi:
Eli voisiko joku kertoa jonkinlaisen perus periaatteen noille koneille niin, että kulutus olisi mahdollisimman pieni.

Ihan yleisperiaatteena: kyseessä on kompromissi rahanmenon ja mukavuuden välillä. Jos haluaa pienen kulutuksen, niin on tyydyttävä lämpötilaan huoneissa +20 korkeintaan. Jos taas haluaa mukavuutta +22...+23 astetta, niin kulutus kasvaa huomattavasti, samoin sähkölasku.

Meillä nyt Niben käyrät 4 ja +1. Huonelämmöt +21...+22. Ei siis mitään viimeisen päälle säästämistä. Talvella tarkistetaan käyrän ja muutoksen arvoja.
 
Z

Zeta

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

pAy sanoi:
Huonetermostaatteja ei ole? Jos ei, niin kuristaa lattialämmitystä niin paljon kuin kärsii lattian viilentyvän... ja käyrääkin voi pudottaa pykälällä jos ei haittaa viileämmät laattalattiat.

Termostaatteja ei ole, mutta johdotukset valmiina. ILP asentaja kertoi asentavansa huonetermarit 630 eurolla taloomme, maksaako vaivaa?(=saanko koskaan rahoja "takaisin")

Otin eilen ILP pois päältä yöksi ja lämmöt laski noin 21(eilen illalla oli 24) ja nyt ois tarkotus nostaa lämmöt ILP:lla 22-23 asteeseen ettei tule "hallitukselta" sanomista. Sellaiset säädöt olisi hakusessa, että Nibellä lämpeis lähinnä lattia ja ILP:lla + takalla ilma. Kaikenkaikkiaan melko ärsyttävän oloinen laitos tuo Nibe, hankalahko säädellä ja niin montaa muuttujaa ettei tavallinen tallaaja pysy perässä.

ps. mitä ihmeen ero mahtaa olla käyrillä 3 ja 4? tuntuu olevan kaksi yleisintä käyrää ja siihen korjauksen osalta -2 - +2
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Zeta sanoi:
Termostaatteja ei ole, mutta johdotukset valmiina. ILP asentaja kertoi asentavansa huonetermarit 630 eurolla taloomme, maksaako vaivaa?(=saanko koskaan rahoja "takaisin")

Otin eilen ILP pois päältä yöksi ja lämmöt laski noin 21(eilen illalla oli 24) ja nyt ois tarkotus nostaa lämmöt ILP:lla 22-23 asteeseen ettei tule "hallitukselta" sanomista. Sellaiset säädöt olisi hakusessa, että Nibellä lämpeis lähinnä lattia ja ILP:lla + takalla ilma. Kaikenkaikkiaan melko ärsyttävän oloinen laitos tuo Nibe, hankalahko säädellä ja niin montaa muuttujaa ettei tavallinen tallaaja pysy perässä.

ps. mitä ihmeen ero mahtaa olla käyrillä 3 ja 4? tuntuu olevan kaksi yleisintä käyrää ja siihen korjauksen osalta -2 - +2

Jos Nibessä on liian monta muuttujaa niin silloin junan vessakin taitaa olla liian monimutkainen.

Suurempi käyrä on jyrkempi l. menoveden lämpötila kasvaa nopeammin. Käyttöohjeisiin kannattaa tutustua.

***

Nibellä kannattaa lämmittää lattiota vain sen verran kuin on pakko ja mielellään sieltä minne ILP ei yllä. Itse olen kuristanut virtaamaa ILP:n alueelta ja kasvattanut kauinmaisissa huoneissa. Myös korvausilman lämmittäminen kannattaa säätää niin alas kuin vain voi asuinmukavuuden kärsimättä (mahdollinen vedon tunne jos korvausilma on kylmää). Ilman vaihtomäärä kannattaa myös tarkistaa. Lisäksi korkean menoveden käyrän käyttö on vähän niin ja näin ... hyvänä puolena on korvaus ilman parempi hallittavuus, huonona on Niben kyykähtäminen lämpötilan laskiessa. Itsellä on käyrä 2+4.
 
Z

Zeta

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Eikös ole sanonta, ettei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, vain tyhmiä vastauksia? - vai oliko se toisin päin, jokatapauksessa vajaa 5000 viestiä foorumilla vs mun 3 ehkä kertoo omaa kieltään miten kukin laitteen hallitsee? On luettu ohjekirjaa, on soitettu asiakaspalveluun, lähettivät samat ohjeet sähköisenäversiona ja nyt foorumi(t), joten tyhjästä on parissa kuukaudessa kuitenkin opittu jotain ja tietty ilmakin on vasta alkanut kylmetä joten säätöjä voi oikeasti testailla. Sinällään itse koneessahan ei ole mattimeikäläiselle montaakaan nappulaa ole mitä väännellä, hifistelijät lienee asia erikseen. Ja eikö Niben säätöihin juuri vaikuta muuttuja joka ei (juuri) koskaan pysy samana eli ulkolämpötila?

Edellisellä asukkaalla oli yli 20 tuo korvausilma, nyt on säädetty 15-17 mutta tänään tuli avattua hieman ruuvia kun taisi viime yönä hieman vetää. Miten ilman vaihtomäärä tarkastetaan/säädetään? vm. 2005 malli, mun mielestä puhaltaa ihan turhan kovin, varmasti vähempikin riittäisi. Siihen varsinaiseen kysymykseen en saanut vastausta eli kannattaako ostaa 630 euron termostaatit seinään vai ei? eli maksaako ne koskaan itseään takaisin?
 

ekis

Vakionaama
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Zeta sanoi:
Siihen varsinaiseen kysymykseen en saanut vastausta eli kannattaako ostaa 630 euron termostaatit seinään vai ei? eli maksaako ne koskaan itseään takaisin?

Heitteleekö sisälämpötila paljon? Jos ei niin en usko, että termostaateilla saa paljoa säästöä aikaan.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Zeta sanoi:
Siihen varsinaiseen kysymykseen en saanut vastausta eli kannattaako ostaa 630 euron termostaatit seinään vai ei? eli maksaako ne koskaan itseään takaisin?

Tuskin maksaa, ja jos ne asennutat, niin sitten saat kokea kylmien lattioiden ehanuuden, mikäli käytät muita lämmönlähteitä, kuten sitä ILPpiä.

ILPin kanssa pitäisi olla joko sairaan lämmin sisäilma (tyyliin +25C) tai parkettilattia. Peruslaminaatti, laattalattioista puhumattakaan, vetää kovin kylmäksi, jos lämpö tulee ilmasta ja sisällä on joku +21C.

Lattia-anturien avulla voi säätää lattialle minimilämpötilan joidenkin termostaattien kanssa, mutta lattia-anturien jälkiasennus on yleensä miltei mahdotonta, joten se kannattaa unohtaa.

Omassa tönössä ratkaisu kylmiin lattioihin oli tee-itse-ja-säästä mallin lattia-anturit, jolloin ILPpi tai takka eivät vedä lattioita kylmiksi.

Ratkaisu ILPin pöhinän minimointiin oli tee-itse-ja-säästä mallin VILP. Toinen vaihtoehto olisi iso sähkölasku..

Ratkaisu Niben kompressorin rouskutukseen puolestaan oli vipukatkaisija kompuran ruskeaan piuhaan.

Ratkaisu talvella huonoon LTO-kykyyn oli tee-itse-ja-säästä mallin kierrätetty Enervent Pingvin joka sai paremmat puhaltimet ja mikrokontrolleriohjauksen.

Kyllä Niben kanssa elämään oppii, kuten näkyy. ;D
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

jäi epäselväksi mitä ongelmaa sisätermareilla yritetään ratkaista... sinänsä sisätermari tai niiden puute ei liity Niben taistelijaan.

Zeta sanoi:
...vajaa 5000 viestiä foorumilla vs mun 3 ehkä kertoo omaa kieltään miten kukin laitteen hallitsee?

On luettu ohjekirjaa, on soitettu asiakaspalveluun, lähettivät samat ohjeet sähköisenäversiona ja nyt foorumi(t), joten tyhjästä on parissa kuukaudessa kuitenkin opittu jotain ja tietty ilmakin on vasta alkanut kylmetä joten säätöjä voi oikeasti testailla.

Jep. Mutta se kysymys jäi pyörimään kuin puollukka pilluun. Eli mihin kysymykseen maahantuoja ei osannut vastatat tai mikä on jäänyt epäselväksi. Tuskin oli tuo käyrän jyrkkyys... selkeisiin kysymyksiin on helpompi antaa yksioikoisia vastauksia.


***

Nibe 410 on yksikertainen laite ... sitä ei turhaan verrata junan vessaan. Ongelmia tulee jos on joku toinen lämmön lähde tai jotakin eritysitarpeita. Edellisissä viesteissa on asiaa valotettu usealta kantilta.

Itse en ole vielä käynnistänyt ILP:ä ollenkaan (tai polttanut puita takassa, tai kytkenyt Niben vastuksia). Nibellä selviää aika lähelle nollan pintaan. Sitten kun päivällä aletaan olla pysyvästi lähempänä nollaa, käännän Niben talviasentoon (2+2) + ILP päälle. Näin lattioissa pysyy edes jonkinmoiset mukavuuslämmöt.

***

Mainittakoon että makuuhuoneissa on termarit ja parketti. Mitä olen nyt vilkuillut niin yhdessä makuuhuoneessa on kierto auki kokoajan, muissa silloin tällöin. Meillä Nibeen liittymätön perusongelma on että olohuone / keittiö / käytävä on laattaa ja lämpö siirtyy laatan läpi paljon paremmin kuin parketin.
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Zeta sanoi:
Edellisellä asukkaalla oli yli 20 tuo korvausilma, nyt on säädetty 15-17 mutta tänään tuli avattua hieman ruuvia kun taisi viime yönä hieman vetää. Miten ilman vaihtomäärä tarkastetaan/säädetään? vm. 2005 malli, mun mielestä puhaltaa ihan turhan kovin, varmasti vähempikin riittäisi.

Löytyykö rakennuksesta alkuperäistä / Niben käyttöönoton yhteydessä tehtyä IV-pöytäkirjaa? LVI-piirustuksista löytyy ne suunnittelijan laskemat IV-arvot ja jos asiat on tehty "sääntöjen mukaan", niin IV on säädetty piirustuksen arvoja vastaaviksi. Kyllähän tuo normien mukainen IV on aika vauhdikasta ;D
 

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Zeta sanoi:
Miten ilman vaihtomäärä tarkastetaan/säädetään? vm. 2005 malli, mun mielestä puhaltaa ihan turhan kovin, varmasti vähempikin riittäisi. Siihen varsinaiseen kysymykseen en saanut vastausta eli kannattaako ostaa 630 euron termostaatit seinään vai ei? eli maksaako ne koskaan itseään takaisin?

Ilmanvaihdon säätö ei käy ihan noin vain. Tuloilmaventtiileistä tuleva ilmamäärä pitää mitata ja säätää oikeaksi, sellaiseksi, mitkä luvut talon LVI-piirustuksissa on. Yhdenkin venttiiilin muutos vaikuttaa muihin venttiileihin, joten säätämistä ja mittaamista riittää. Kannattaa antaa ammattilaisen tehtäväksi.

Meillä termostaatit leikkaavat vain liian korkean lämpötilan pois, mutta eivät nosta alhaista lämpötilaa yhtään. Ihan turhat vehkeet siis, kun on vain PILP eikä muita lämmönlähteitä (no uuni kyllä on, mutta lämmittää etupäässä olohuonetta). En ole termostaattien kannalla.

Nuo viistonniset kirjoittajat ovat alan miehiä, joita ei meikäläisen järjellä ymmärrä. Kun pistät vipukatkaisijan kompuran ruskeaan piuhaan tai johonkin Enervent Pingviiniin pistät mikrokontrolleriohajuksen, niin kyllä junan vessa sentään on vähän yksinkertaisempi, vai missä junassa Espejot kuljeksii. Siis kahden kerroksen väkeä, jossa meikäläinen ei koskaan pääse ylempien tasolle. Pari vuotta olen jo ponnistellut, joten pistäpä Zeta paremmaksi ja ota Nibe hanskaan minua nopeammin.
 
K

kaupamees

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Ilmanvaihtoa voi pienentää ilman venttiilien säätelyä ! ILPin hyöty ilman huonekohtaisia termostaatteja jää pelkkään ylilämmityksen tuomaan hikeen, koska NIBE ei pysty hyödyntämään ylilämpöä. Termostaattien tehtävä ON leikata liika lämmitys, eli Äimänkäen termarit toimivat, kuten niiden pitäisikin.
 

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

kaupamees sanoi:
Ilmanvaihtoa voi pienentää ilman venttiilien säätelyä ! ILPin hyöty ilman huonekohtaisia termostaatteja jää pelkkään ylilämmityksen tuomaan hikeen, koska NIBE ei pysty hyödyntämään ylilämpöä. Termostaattien tehtävä ON leikata liika lämmitys, eli Äimänkäen termarit toimivat, kuten niiden pitäisikin.
Kyllähän ne varmaan toimivat, mutta kun on säädetty 23 asteeseen, niin sellaista lämpötilaa ei ole vielä saavutettu. Olen tarkoituksella pitänyt säädön korkealla, että lämpöä riittää. Voisi ehkä kokeilla, miten rajoittaa vaikka 18 asteeseen - en kuitenkaan nyt viileillä viitsi, uskotaan termarien toimivan. Siksi siis pidän niitä turhina, kun kämppä ei lämpeä mihinkään hikilämpöön, jossa termarit hyökkäisivät kimppuun.

Voihan toki ilmanvaihtoa säädellä monellakin tavalla, mutta jos halutaan tietty ilmamärä eri huoneisiin (makuuhuone, työhuone, oleskeluhuone tms.) niin venttiileihin on kajottava ja säädettävä ne kerralla kohdalleen. Sitten joka paikassa pienenee ja suurenee ilmanvaihto samassa suhteessa, kun puhallusta säätää koneesta.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Äimänkäki sanoi:
Kyllähän ne varmaan toimivat, mutta kun on säädetty 23 asteeseen, niin sellaista lämpötilaa ei ole vielä saavutettu. Olen tarkoituksella pitänyt säädön korkealla, että lämpöä riittää. Voisi ehkä kokeilla, miten rajoittaa vaikka 18 asteeseen - en kuitenkaan nyt viileillä viitsi, uskotaan termarien toimivan. Siksi siis pidän niitä turhina, kun kämppä ei lämpeä mihinkään hikilämpöön, jossa termarit hyökkäisivät kimppuun.

Niin, ihan oikein ne sitten toimivat. Aiheesta kyselevän kannalta on olennaista ymmärtää, mitä termarit lisäämällä oikein saavuttaa. ILP saa enemmän lämmityskuormaa, ja sähköä säästyy, mutta lattioiden lämpötila vastaavasti laskee, mahdollisesti epämukavan alas asti.

Jos talossa on patterit seinillä, termostaattien lisäys on helppo ratkaisu.

Itse olen sen verran mukavuudenhaluinen, että kaipaan edes vähäistä lattialämmitystä. Periaatteessa samaa voi yrittää ilman lattia-antureita tai mitään termareita ihan vaan matalalla lämpökäyrällä, mutta mitäs sitten kun pistetään ovi kiinni ja ILP ei enää lämmitä? Kyseisestä huoneesta tuleekin äkkiä kylmä huone..

Muuten, Espejot ei ole tietääkseni Nibeään viritellyt. Minä olen kokeillut Nibeen kutakuinkin kaikki mahdolliset viritykset mitä voi kuvitella, ja vähän päälle.
 
K

kaupamees

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Äimänkäki sanoi:
Voihan toki ilmanvaihtoa säädellä monellakin tavalla, mutta jos halutaan tietty ilmamärä eri huoneisiin (makuuhuone, työhuone, oleskeluhuone tms.) niin venttiileihin on kajottava ja säädettävä ne kerralla kohdalleen. Sitten joka paikassa pienenee ja suurenee ilmanvaihto samassa suhteessa, kun puhallusta säätää koneesta.


Ilmanvaihdon perussäädöt on varmaan jokaisessa vanhassa talossa tehty, joten lautasiin kajoaminen on itsemurhaa, jos ei ole edellytyksiä säätää kaikkia tuloja ja poistoja oikeisiin arvoihin.
 

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

repomies sanoi:
Muuten, Espejot ei ole tietääkseni Nibeään viritellyt. Minä olen kokeillut Nibeen kutakuinkin kaikki mahdolliset viritykset mitä voi kuvitella, ja vähän päälle.

Niputinkin teidät viisitonniset samaan. Ja kun Espejot aina vertailee junan vessan helppouteen. Se oli helppoa silloin, kun sai käyttää vain junan kulkiessa ja ratapölkyt vilkkuivat pöntössä. Nythän on junan vessakin ihan toisessa vaikeusasteessa. ;D
 

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

kaupamees sanoi:
Ilmanvaihdon perussäädöt on varmaan jokaisessa vanhassa talossa tehty, joten lautasiin kajoaminen on itsemurhaa, jos ei ole edellytyksiä säätää kaikkia tuloja ja poistoja oikeisiin arvoihin.
Siksipä suosittelinkin homman antamista ammattilaiselle. Joskus lautasia putsatessa kääntyilevät, joten siinäkin täytyy olla tarkkana, että pysyvät alkuperäisessä asennossa.
 
K

kaupamees

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Äimänkäki sanoi:
Siksipä suosittelinkin homman antamista ammattilaiselle. Joskus lautasia putsatessa kääntyilevät, joten siinäkin täytyy olla tarkkana, että pysyvät alkuperäisessä asennossa.

Mittauspöytäkirja kannattaa tallettaa hyvin, siitä löytyy venttilien asetetut raot.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Äimänkäki sanoi:
...aina vertailee junan vessan helppouteen. Se oli helppoa silloin, kun sai käyttää vain junan kulkiessa ja ratapölkyt vilkkuivat pöntössä. Nythän on junan vessakin ihan toisessa vaikeusasteessa. ;D

Käyrä ja siihen korjaus. Vaude kun on vaikeaa. Mutta kyllä junan vessaakin saa modattua, sitä en kiellä.... ja paskomisenkin voi tehdä vaikeamman kautta.
 
Z

Zeta

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Kommenttien perusteella on aika selkeästi todettavissa että kannattaa käyttää tuo 600 euroa johonkin muuhun kuin termostaatteihin. En kyllä vertaisi Nibeä junan vessaan, Nibe kuitenkin on siitä mitään tietävällä suht erikoinen vekotin. Ensimmäisenä tulee mieleen että mistä kaikkialta uskaltaa väännellä ja kuinka paljon ettei mene koko systeemi paskaksi. Ja nyt en ole ihan varma olenko säätänyt meidän tuloilmaventtiilit ihan päin persettä. Olen nimittäin kieputellut niitä ympäritaloa vähän sinne ja tänne eikä mitään käsitystä missä ne alunperin oli, vedontunnetta tms. ei ole ja tuloilmanlämpötila on hiukan vielä hakusessa, tarkoituksena olisi saada se 16-18 asteeseen.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Kumpi säädin Nibessä tuntuu vaikealta käyttää, käyrää vai sen korjausta? [anteeksi sarkasmi, jos joku ei sitä huomaa hymiöiden puutteessa]

Tuo 16-18C korvausilman lämpötila voi olla haastava (säätöalue on aika kapea Nibelle). Vaatii jyrkkän käyrän. Ja jyrkkä käyrä polttaa vastuksia.
Foorumilla on termostaatin teko-ohje mikä helpottaa hommaa. Termarin voi tehdä itse tai teetättää putkarilla.... samalla käynnillä voi sitten modata enemänkin... vaihtaa vaikka kiertovesi pumpun parempaan.

Desimaalin tarkat säädöt eivät kuulu junan vessan luonteeseen eli ei kannata vaatia mahottomia mopolta. Vaikka Niben sielunelämä on aika buddhalainen niin sen oivaltaminen vaatii kyllä mietiskelyä & pohdiskelua.... ja huonoihin kysymyksiin ei tahdo löytyä kuin yksioikoisia vastauksia.
 

pAy

Vakionaama
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Zeta sanoi:
Kommenttien perusteella on aika selkeästi todettavissa että kannattaa käyttää tuo 600 euroa johonkin muuhun kuin termostaatteihin. En kyllä vertaisi Nibeä junan vessaan, Nibe kuitenkin on siitä mitään tietävällä suht erikoinen vekotin. Ensimmäisenä tulee mieleen että mistä kaikkialta uskaltaa väännellä ja kuinka paljon ettei mene koko systeemi paskaksi. Ja nyt en ole ihan varma olenko säätänyt meidän tuloilmaventtiilit ihan päin persettä. Olen nimittäin kieputellut niitä ympäritaloa vähän sinne ja tänne eikä mitään käsitystä missä ne alunperin oli, vedontunnetta tms. ei ole ja tuloilmanlämpötila on hiukan vielä hakusessa, tarkoituksena olisi saada se 16-18 asteeseen.

Juu ei 600€ termostaatit kyllä helposti itseään takaisin maksa, niillä saa lattialla ylilämmittämisen pois jos kylmät lattiat ei haittaa, jos osaa säätää oikein suhteessa ilppiin. Mutta toisaalta jakotukilta virtausta säätämällä tarpeeksi pieneksi saa lattiat pysymään vähän lämpiminä ja silti ilp lämmittää taloa, säätäminen ei vain ole ihan helppoa, ainakaan jos jakotukissa ei ole virtausmittareita.

Tuloilmaa ei saa vakioksi, 5 astetta varmasti heittelee... itse laitoin patteri termostaatin tuloilmapatterin paluuputkeen ja lämpötila anturi tuloilmaputkeen kapillaarilla, tuossakin se ongelma että termostaatti sulkee kierron kokonaan kun liian lämmintä ja kun kylmenee avaa kokonaan jos ei sululla rajoitettu, tuo sykli tosin taaja, että tuloilmaventtiilillä taitaa olla tasaisempi lämpötila, keskiarvo kuitenkin oikea.

Sehän tuossa Nibessä on ongelmana että on liian yksinkertainen, eli tehty halvalla ja karsittu ei pakolliset säätömahdollisuudet pois.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

pAy sanoi:
Sehän tuossa Nibessä on ongelmana että on liian yksinkertainen, eli tehty halvalla ja karsittu ei pakolliset säätömahdollisuudet pois.

Nimenomaan. Ja toisessa vaakakupissa on varmatoimisuus.

pAy sanoi:
Mutta toisaalta jakotukilta virtausta säätämällä tarpeeksi pieneksi saa lattiat pysymään vähän lämpiminä ja silti ilp lämmittää taloa, säätäminen ei vain ole ihan helppoa, ainakaan jos jakotukissa ei ole virtausmittareita.

Riippuu varmaankin siitä mihin pyrkii. Minä olen viitannut kintaalla hifistelylle ja tyydyn tavoitelämpötiloihin makuuhuoneissa ja lattioiden tasaiseen lämpöön olkarissa. Eli ruuveja kiristetetään/avataan pikkuhiljaa ja sitten odotetaan...
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

pAy sanoi:
lattiat ei haittaa, jos osaa säätää oikein suhteessa ilppiin. Mutta toisaalta jakotukilta virtausta säätämällä tarpeeksi pieneksi saa lattiat pysymään vähän lämpiminä ja silti ilp lämmittää taloa, säätäminen ei vain ole ihan helppoa, ainakaan jos jakotukissa ei ole virtausmittareita.

No ei nuo virtausmittarit autuaaksitekeviä ole, ilmankin pärjää. Minullahan on virtausmittarit, ja auttaahan ne näkemään että äsken virtasi 1x ja nyt jos virtaa vaikka 1.5x niin eiköhän tuo enempi lämmitä. Etu on siinä, että amatöörikin näkee heti että ruuvauksella on vaikutus, vaikka hetihän se ruuvaus ei lämpötilassa tunnu.

Perusongelma ILPin kanssa on kuitenkin ihan sama, teki niin tai näin, eli jos lämpöjä rajoitetaan joko käyrää laskemalla tai kiertoa kuristamalla, niin sitten kun ovi vedetään kiinni niin lämpötila huoneessa tippuu. Makuasioita, eikä välttämättä kosketa kaikkia, mutta ainakin meillä nukutaan ja nussitaan yleensä suljettujen ovien takana.

Siinäkin tapauksessa että on ILP ja sen kaverina lattia-anturilla varustettu huonetermostaatti, pääsee huoneen lämpötila hieman laskemaan kun ILPin vaikutus lakkaa. Lattiassa jos on joku minimaalinen +23C niin ei se hetkessä lämpene kun termari avaa kierron oven sulkemisen jälkeen. Parempi tietysti, kuin että pitäisi lähteä lämmittämään täysin kylmää laattaa.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Makuuhuoneiden ovien kiinnipitämisen ongelma kulminoituu enemmänkin ILP:iin kuin Nibeen. Makkareita on mahdolista lämmittää suorasähköllä oli talossa Nibe tai ei.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Espejot sanoi:
Makuuhuoneiden ovien kiinnipitämisen ongelma kulminoituu enemmänkin ILP:iin kuin Nibeen. Makkareita on mahdolista lämmittää suorasähköllä oli talossa Nibe tai ei.

Kyllä kyllä, ehdottomasti. Pahoittelen jos tekstistäni sai sen kuvan että ongelma liittyisi juuri Nibeen. Tuo on paljon yleisempi ongelma, johon olen itse yrittänyt keksiä hyvää ratkaisua. Toistaiseksi olen päässyt korkeintaan välttävään ratkaisuun.
 

misa64

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Tersve! Omaan noin 1/2 vuoden kokemuksen nibestä ja nereuksen vesik.lattialämmityksestä eli en paljoa joten kysellään. Miten saatte pesutilojen lattian pysymään lämpimänä esim.kesällä lämmittämättä muita asuintiloja yli kuumaksi??? Minä en saannut mitenkään muuten paitsi vetämällä asuintilojen tukin venttiilit kokonaan kiinni jolloin vesi kierti vain "kosteiden"tilojen tukissa ja pystyin säätämään kph lattiat lämpimiksi. Nyt kylmien ilmojen tultua kiertää koko talossa lattioissa vesi ja huomaan toisen ongelman eli olisi kiva säästää sähköä ja lämmittää varaavaa takkaa mutta minusta talo tulee ylikuumaksi takkaa käytettäessä. Eli oikeastaan ongelma on mielestäni siinä että nibeltä ei pysty säätämään kosteiden tilojen ja asuintilojen lattioita erikseen(2piiriä) vaan pärjättävä(1 piirillä) ja samanlämpöisellä vedellä molemmissa. Onkos muilla samanlaisia huomioita ja hyviä vinkkejä aloittelevalle säätäjälle???
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

misa64 sanoi:
Nyt kylmien ilmojen tultua kiertää koko talossa lattioissa vesi ja huomaan toisen ongelman eli olisi kiva säästää sähköä ja lämmittää varaavaa takkaa mutta minusta talo tulee ylikuumaksi takkaa käytettäessä. Eli oikeastaan ongelma on mielestäni siinä että nibeltä ei pysty säätämään kosteiden tilojen ja asuintilojen lattioita erikseen(2piiriä) vaan pärjättävä(1 piirillä) ja samanlämpöisellä vedellä molemmissa. Onkos muilla samanlaisia huomioita ja hyviä vinkkejä aloittelevalle säätäjälle???

Joo... helpointa on pienentää virtaamaa takan vaikutusalueelta. Huono puoli on että olohuone kylmenee ilman takanpolttoa. Toinen on laittaa yhdistelmätermari (?). Minulla on lattia-anturi jolla pytyy säätämään lattian minimilämpöä mutta termari tutuu olevan rikki joten nypäsi sen pois. Lisäksi anturi oli kytketty vain yhteen piiriin.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

misa64 sanoi:
Nyt kylmien ilmojen tultua kiertää koko talossa lattioissa vesi ja huomaan toisen ongelman eli olisi kiva säästää sähköä ja lämmittää varaavaa takkaa mutta minusta talo tulee ylikuumaksi takkaa käytettäessä. Eli oikeastaan ongelma on mielestäni siinä että nibeltä ei pysty säätämään kosteiden tilojen ja asuintilojen lattioita erikseen(2piiriä) vaan pärjättävä(1 piirillä) ja samanlämpöisellä vedellä molemmissa.

Voisithan kiertää olohuoneen ym piirit kiinni, kun ryhdyt lämmittämään takkaa ja laittaa herätyshälyttimen saman tien päälle muistuttamaan, milloin hanat on jälleen aukaistava. Piirikohtaisilla termostaateillahan tuo toimisi miltei yhtä hyvin automaattisestikin, mutta onhan tavoiteltujen säästöjen eteen jotakin tehtävä ja tuo on toivottavasti hyvin helppoa takan käyttöön verrattuna. ;)
 

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

kaupamees sanoi:
Mittauspöytäkirja kannattaa tallettaa hyvin, siitä löytyy venttilien asetetut raot.
Ei löydy rakoja, vain venttiilikohtaiset litravirtaukset. Mitattu laitteella Kimo Ami 301+ kartio. Ihan on ...lämpö oy:n mittaukset ja allekirjoittama pöytäkirja, runsaan vuoden vanha. Sitäpaitsi lautaset heiluvat siten, että välillä on toisella reunalla suurempi rako, välillä toisella. Pitäisi saada millin osien tarkkuudella mitat, mutta ei onnistu. Parempi katsoa, miten paljon lautasta veivaa ja kääntää se takaisin alkuperäiseen asentoon.
 

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Espejot sanoi:
Käyrä ja siihen korjaus. Vaude kun on vaikeaa.

Myönnetään. Mikä onkaan käyrän syvin olemus? Olen ymmärtänyt, että itse käyrä säätää sen, miten lämpöä tarjoillaan sisälle eri ulkoilman lämpötiloissa. Sitähän se jyrkkyys tarkoittaa? Loivalla käyrällä ei tule niin kovaa lämpöä kovilla pakkasilla (siis suhteessa pienempiin pakkasiin), kun taas jyrkällä käyrällä lämpö ei kovinkaan paljoa nouse pikkupakkasilla (tai lämpimillä keleillä), mutta kovilla pakkasilla paahtaa sitäkin enemmän.
Mahtaako joku ymmärtää, mitä tarkoitan ???

Käyrän muutos kai tarkoittaa sitä, että koko käyrän alueella lämpö nousee tai laskee säädöstä riippuen. Siis nousee pikku pakkasilla ja nousee suhteessa yhtä paljon myös kovilla pakkasilla. Siksi ohjekirjassa kehotetaan säätämään muutosta, kun halutaan lisää tai vähemmän lämpöä kämppään.

Espejot säätää lämpöä käyrän jyrkkyydellä? Olen ihan Äimänkäkenä. Help!
 
A

apophis

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Kyllä se 4 käyrä ja -1, 0 tai +1 korjaus toimii melkein joka talossa. Usealla Nibettäjällä mennään nelosen käyrällä, talot n. 120m2 ja ihan normi eristyksillä ja vesikiertoisilla lattialämmityksillä.

Puhaltimet sen verran pienelle, että jäteilma menee nollan pintaan jo näillä keleillä (sisäilmassa on vielä jonkin verran kosteutta).

Tuloilmapatterin ruuvi kireälle että sisään tulee 16-18 asteinen ilma.

Takka kuumaksi.

ps. Meillä mennään edelleen ilman vastuksia, mutta takkaa on jo syytä poltella, muuten ei jaksa. Asukkaita 2+2 ja hyvin on lämmin vesikin riittänyt.
 
K

kaupamees

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Äimänkäki sanoi:
Ei löydy rakoja, vain venttiilikohtaiset litravirtaukset. Mitattu laitteella Kimo Ami 301+ kartio. Ihan on ...lämpö oy:n mittaukset ja allekirjoittama pöytäkirja, runsaan vuoden vanha. Sitäpaitsi lautaset heiluvat siten, että välillä on toisella reunalla suurempi rako, välillä toisella. Pitäisi saada millin osien tarkkuudella mitat, mutta ei onnistu. Parempi katsoa, miten paljon lautasta veivaa ja kääntää se takaisin alkuperäiseen asentoon.

Sitten pyydät ...lämpö oy:n korjaamaan puutteet. Lautaset lukitaan aina tiettyyn asentoon, etteivät nuohotessa/pestessä liiku. Millimäärät ei luulisi olevan kovin vaikea laittaa niille varattuihin kohtiin mittauspöytäkirjassa. Ei siihen rakoon mitään millin osia tarvitse, millit riittää ;)
 
Z

Zeta

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Espejot sanoi:
Kumpi säädin Nibessä tuntuu vaikealta käyttää, käyrää vai sen korjausta? [anteeksi sarkasmi, jos joku ei sitä huomaa hymiöiden puutteessa]

En nyt jaksa lukea uudestaan mitä on aiemmin tullu kirjotettua, mutta kertauksena: Nibessähän ei ole montaa nappulaa mitä NORMAALI käyttäjä voi(?) säädellä, joten siitähän ei ole ollut kysy missään vaiheessa eihän? ei ole siinä junan vessassakaan kun yksi + kansi? "Ongelamahan" oli alun alkaen se, miten saan NIBE ja ILP toimimaan energiatehokkaasti(=rahat jäis mun tilille ei fortumin), niin miten tästä on tullut tämä junan vessa keskustelu sun osalta? koita nyt jo päästä sen yli...ei riitä kiinnostus ruuvaamaan niitä muutamaa nappulaa päivin öin edes takaisin lämpöjen mukaan, se kultainen keskitie on hakusessa, muutakin tekemistä vapaa-ajalla kun säätää nibeä...ja mielummin kysyn saati rikon koko laitoksen en kuitenkaan osaa sitä itse korjata...ja mä voin laittaa hymiön loppuun keventämään tunnelmaa ;)
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Zeta sanoi:
"Ongelamahan" oli alun alkaen se, miten saan NIBE ja ILP toimimaan energiatehokkaasti

Jos minulla olisi vain tuollainen yhdistelmä, kokeilisin ihan vaan käyrää 4,0. Ruuvaisin ILPin vaikutusalueelta jakotukeista kierrot niin pienelle että lattia jäähtyy vittumaisen kylmäksi, ja sitten avaisin kiertoja hitaasti, päivä kerrallaan aavistuksen, kunnes lattian kylmyys ei enää vituta. Laittaisin ILPistä lämpöä reilusti, eli jotain 24. Näin makuuhuoneetkaan eivät kylmene ihan heti vaikka oven pistäisikin kiinni. Aamulla voi sitten olla vilpoista, eikä systeemi ehkä toimi kovilla pakkasilla.

Etuna tuossa on se että investointi n 0, ja kun ulkona on ihan pikkupakkanen tai plussaa, ILP on niin energiatehokas ettei korkeampi sisälämpötila haittaa.

Tuloilman säätäisin näillä keleillä vähintään 18 asteeseen. Kyllä se siitä paukkupakkasilla vielä jäähtyy. Pakkaskauden alkaessa lisäsäästöä voi hakea ilmanvaihtoa vähentämällä.
 

veemeli

Jäsen
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Tämä on kyllä itseäkin kiinnostava aihe. Ensimmäinen lämmityskausi viime kesänä valmistuneessa talossa menossa ja opeteltavaa
näiden pumppujen kanssa riittää. Tuloilma nyt säädetty +16, lattialämmöt päällä KHH+kosteat tilat, muut lämmöt hoitaa ilppi.
Takkaa ei ole lämmitetty ja ilman vastuksia mennään. Sisälämpötila +22. Syyskussa meni sähköä 615kWh.
 
Z

Zeta

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

ja lisää kysymyksiä ilmoille...

Tuli tuossa puheeksi erään tuttavan kanssa, että heillä ei ole ollut vielä patterit päällä lainkaan...ovat lämmittäneet kämppää ILP + takan voimin(talossa sähköpatterit) ...tästä juolahti välittömästi NIBEn käyttäjälle mieleen, että miten saan tuon saman kombinaation meille, taitanee olla näillä syksyn keleillä edullisin vaihtoehto jos ILP:lla pärjäilee...kun ei tuo lattiakaan (EHKÄ?) niin kylmä vielä olisi ilman nibeä ja kylppärissä vesikierron lisäksi sähkölattialämmitys joten ei olisi ongelma sekään...kysymys kuuluu, että voiko NIBEä sammuttaa kokonaan? ja jos niin miten se tapahtuu? ihan vaan kytkin 0:aan? onko sen jälkeen vain kylmää vettä esim suihkussa jne? en nyt osaa kaikkea erikseen kysyä, mutta jos joku sammuttelee nibeä niin kertokaahan miten se käy, koska tuskin meiltä happi kämpästä loppuu jos kone ei tuskassa ilmaa meille tänne puhalla...lyhyesti: Onko Nibeä mahdollista sammuttaa kokonaan sykyn/kevään keleillä?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Voihan sen sammuttaa, jos ei halua lämmintä vettä tai koneellista ilmanvaihtoa. Kovalla pakkasella suosittelisin varovaisuutta, jos ilmaa vedetään ulkoa vaikka liesituulettimella taikka tulisijoilla, niin sammutetun koneen tuloilmapatteri voi teoriassa jäätyä. Kovalla pakkasella tosin tarvitset kuitenkin lämmitykseen Niben vastuksia, joten riski ei liene suuren suuri.

Lämmin vesi ei hetkessä lopu, palstalla joku himosäästäjä harrasteli tuota sammuttelua. Jokainen tyylillään - minun puolestani noin voi tehdä, ja ihan taatusti sähköä säästyy.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Zeta sanoi:
ja lisää kysymyksiä ilmoille...

Tuli tuossa puheeksi erään tuttavan kanssa, että heillä ei ole ollut vielä patterit päällä lainkaan...ovat lämmittäneet kämppää ILP + takan voimin(talossa sähköpatterit) ...tästä juolahti välittömästi NIBEn käyttäjälle mieleen, että miten saan tuon saman kombinaation meille, taitanee olla näillä syksyn keleillä edullisin vaihtoehto jos ILP:lla pärjäilee...kun ei tuo lattiakaan (EHKÄ?) niin kylmä vielä olisi ilman nibeä ja kylppärissä vesikierron lisäksi sähkölattialämmitys joten ei olisi ongelma sekään...

Äläs nyt höpsöile.

Jos et halua lattioita lämpimiksi Nibellä niin sulje/kurista kaikki lattiakierron piirit (muut piirit paitsi kosteiden tilojen), kiertovesipumppu ykköselle ja IV A:lle. Kait sillä tuttavalla sentään suihkuhuoneen lattialämmitys on päällä vai onko tarkoitus saada kosteusvaurio aikaan.

Zeta sanoi:
Onko Nibeä mahdollista sammuttaa kokonaan sykyn/kevään keleillä?

On.
 
Z

Zeta

Vieras
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Espejot sanoi:
Jos et halua lattioita lämpimiksi Nibellä niin sulje/kurista kaikki lattiakierron piirit (muut piirit paitsi kosteiden tilojen), kiertovesipumppu ykköselle ja IV A:lle. Kait sillä tuttavalla sentään suihkuhuoneen lattialämmitys on päällä vai onko tarkoitus saada kosteusvaurio aikaan.

Meidän kone on mallia 2005(?) joten eipä löydy IV säätöä, ilmaa tulee tasasen tappavaan tahtiin niin että tukka hulmuaa. Tuttavalla kun ei NIBEä ollut vaan patterit joten tarina ei kerro kosteidentilojen lattialämmityksestä.

Lähinnä meinasin kevät/kesä/syksy aikana kone kokonaan seis, ei ilmanvaihtoa ei mitään...ei meillä edellisessä kämpässäkään happi loppunut vaikkei jatkuvasti kone ilmaa kämppään puhaltanut...tuntuu jotenkin hassulta että masiina puskee ilmaa 24/7 joka ainoa päivä oli keli mikä vaan...onko se todella tarpeellista? enkä nyt tarkota talvikuukausia, ei kuitenkaan ole tarkoitus jäätyä tänne...

ps. säästämisinto hiukan laantui kun laskin mitä esim. saunareissu todellisuudessa maksaa, aina jaksetaan jauhee miten paljon saunominen maksaa, njaa miten sen nyt ottaa...eurossa on miljoonan alku mutta harva sillä rikastuu...taitaa olla helpompaa säästää aika monesta muusta asiasta...se kuluuko meillä 40 vai 45 kWh päivässä ei vie tätä taloutta suuntaan eikä toiseen...
 

Raksaaja

Vakionaama
Vs: Nibe fighter 410 P säädöt ja periaatteet vielä kerran + ilmanvaihto

Zeta sanoi:
Lähinnä meinasin kevät/kesä/syksy aikana kone kokonaan seis, ei ilmanvaihtoa ei mitään...ei meillä edellisessä kämpässäkään happi loppunut vaikkei jatkuvasti kone ilmaa kämppään puhaltanut...tuntuu jotenkin hassulta että masiina puskee ilmaa 24/7 joka ainoa päivä oli keli mikä vaan...onko se todella tarpeellista?

Koneellisen ilmanvaihdon tarpeellisuus ja riittävyys riippuu talon tiiveydestä. Uudehkossa "muovitalossa" ei välttämättä ilma vaihdu riittävästi jos koneen sammuttaa kokonaan tai säätää kovin pienelle teholle. Jos talossa on digitaalinen kosteusmittari, niin kosteusprosentia seuraamalla voi päätellä onko iv liian pienellä. Varsinkaan talvella ei kosteutta saa nousemaan juuri millään liian korkeaksi, mutta syksyllä saattaa kosteus helpostikin nousta liian korkeaksi, jos ilmanvaihto on kokonaan seis.
Todennäköisesti kuitenkin Co2 pitoisuudet aiheuttavat ongelmia aikaisemmin. Co2 pitoisuuksien liiallisen nousun huomaa esim. voimattomuutena, päänsärkynä ja "tuskanhikenä"...eli tämä on se "happi loppuu"-fiilis.

Mikäli teillä on iv säädetty 0,5 kertaiselle vaihdolle, niin todennäköisesti sitä voi pienentää jonkin ilman haittavaikutuksia.
Pienentämisellä saadaan säästöjä aikaiseksi parhaiten juuri talvella, ei niinkään keväällä/kesällä/syksyllä.
Jos ilmanvaihto pelaa riittävästi johonkin aikaan vuodesta ilman puhaltimia, niin se aika vuodesta on juuri talvi.
 
Back
Ylös Bottom