Nilan ec9, asetukset, ihmettelyä

Jule

Vakionaama
Omassa on vuotoluku 0,35 ja hienosti vetää takka vaikka IV-tulo on säädetty pari litraa alle poiston. Vaatii tietysti takalle oman korvausilmansa (mulla Onpiippu), mutta sisältä paloilman ottaminen on muutenkin kaameaa tuhlausta.
No sitä koitin painottaa että jos sitä korvausilmakanavaa ei ole, on pakko käyttää IV ylipaineistusta.

Paras ratkaisu on kyllä mielestäni tuo suoraan uunin sisään tuleva korvausilma, mutta, uskoakseni tuo huoneilman kautta tuleva korvausilma on silti se yleisin toteutustapa.
 

grendy

Vakionaama
Omassa on vuotoluku 0,35 ja hienosti vetää takka vaikka IV-tulo on säädetty pari litraa alle poiston. Vaatii tietysti takalle oman korvausilmansa (mulla Onpiippu), mutta sisältä paloilman ottaminen on muutenkin kaameaa tuhlausta.
Vähän OT mutta en tajua miksi takoissa ei oo pakko olla oma korvausilma takan sisällä! Aivan järjetön jättää tekemättä, mutta taitaa olla ihan maan tapa vaan ajatella että "kyllä se sieltä jostain tulee"
 

ArskaH

Jäsen
Tuo 4. nopeus määritellään yleensä takkatilaksi, jota käytetään vain kun halutaan talo ylipaineiseksi, ihan oikein asetettu. Sen voi tietysti laittaa myös 1. nopeuteen, mutta käytännössä ihan sama.

Jos talo on suunnilleen asiallisesti tiivistetty, eikä takalle ole omaa korvausilmakanavaa, takka savuttaa sisälle



Tuo IV:n säätäminen noin alipaineiseksi on kyllä virhe, vaikka usein ihan oppikirjan mukaan tehty virhe. Ne normaalit ilmanvaihdon säännöt lähtevät siitä että talojen tiivistys on tehty huonosti, sen sijaan että se säädettäisiin todellisen vuotoluvun perusteella.

Jos talon rakentaja on huolellinen, ja vuotoluku on luokkaa 0,5 tai alle, niin talosta tulee ihan niin alipaineinen kun iv koneen moottorissa vaan voima riittää normaalilla säädöllä, ja takka savuttaa sisään vaikka IV liträmäärät olisivat täysin samat. Jos takalla ei ole omaa korvausilmakanavaansa täytyy takkakytkin olla hyvin tiivistetyssä talossa päällä koko polton ajan. Tämä on kuitenkin positiivinen ongelma. Ja jos liesituuletin ei ole sisäänkierrättävä, senkin käyttö edellyttää takkakytkimen käyttöä.

IMO EC9stä maksettava lisähinta verrattuna f470 tulee koko talon kattavasta jäähdytyksestä, energiaa Nilan ei säästä, mutta ei kyllä kuluta sen enempääkään, mutta Nibe on lämmityksessä mukavampi.

Mielenkiinnosta, onko potilastalon vuotoluku mitattu?
Moro,
Potilastalon vuotoluku on 0,3. Sais vaan tuon toimimaan suht ok niin ei hätää ja taskusta säästyis eurot.
 

Jule

Vakionaama
Moro,
Potilastalon vuotoluku on 0,3. Sais vaan tuon toimimaan suht ok niin ei hätää ja taskusta säästyis eurot.
Tuo vuotoluku kertoo rakentajan huolellisuudesta, voit olla tyytyväinen.

Noin pienellä vuotoluvulla normi IV on syytä olla hyvin tarkasti tasapainossa, ja kun takkaa polttaa pitää ylipaineistus olla päällä. Ei tuo vaadi enää muuta kuin IVn oikean säädön (joka on eri asia kuin ohjeistuksen mukainen), ja takkakytkimen käyttöä.

EC9 ei ole se kaikkein mukavin lämmitysjärjestelmä 0˚C huitteilla, jos on sähköä säästävät asetukset, lattiat ovat kylmiä ja IV kanavasta tuuppaa rutikuivaa ilmaa.
 
Oikein hyviltä! On kyllä mahtavaa nyt kun voi käyttää lattialämmitystä koko talossa ihan huoletta. Joka paikassa tasainen lämpö, ei tarvi säästää ja kituuttaa. Täydellisesti toimii combo että VILP lämmittää vain ja ainoastaan lattialämmitysvettä ja Nilan hoitaa IV:n ja käyttöveden. Ei oo tarvinnut esim Nilanin IV:tä vielä säätää pienemmälle edes kun lattialämmitys lämmittää kämppää ja tuloilma on vain tuloilmaa, eikä kämpän lämmitystä. Niin kauan kun tuloilma pyörii siinä 15C+ lukemissa niin se on ihan jees, koska sen on tarkoituskin sekoittua lämpimään ilmaan.

Talvi näyttää miten energiankulutus asettuu, mutta vertailukohta onkin Nilan+ILP joten en usko että hirveetä säästöä tulee (jos ollenkaan), mutta asumismukavuus vaan on ihan eri tasolla (toivottavasti oikeasti kylmillä keleilläkin).
Millaista vilp oikein hankit? Olen itse miettinyt joku järjestelmä missä voisi vilp lämmittää lattioita. Ja ehkä myös auttaisi käyttöveden kanssa.
 

Zoppeli

Jäsen
EC9:n ensiasennussuodattimet on ilmeisesti syytä vaihtaa heti parempiin. Mistä olette tilanneet omiin laitteisiinne suodattimet, ja minkä laatuisia käytätte? Kaikki suositukset otetaan kiitollisena vastaan. :hattu:
 

grendy

Vakionaama
Millaista vilp oikein hankit? Olen itse miettinyt joku järjestelmä missä voisi vilp lämmittää lattioita. Ja ehkä myös auttaisi käyttöveden kanssa.
Daikin Altherma 3R 8kW Hydrobox. Tilaa kun on kodinhoitohuoneessa niin nihkeästi niin tuo seinämalli mahtui samaan kaappiin missä Nilan on. Ja tulevaisuudessa siis idea on että sinä päivänä kun Nilan sanoo itsensä irti, niin tohon Hydroboxiin saa kiinni käyttövesivaraajan jälkeenpäin joten Nilanin tilalle fyysisesti sitten uusi käyttövesivaraaja + erillinen IV-kone. Toi Hydrobox on siis muuten täysin sama kuin normaali jääkaapin kokoinen split-VILP, mutta tosiaan toi käyttövesiosuus siitä puuttuu.

En edes lähtenyt selvittään että oisko ollut mahdollista saada vilpiä auttaan Nilanin käyttöveden kanssa mutta _hyvin vahvasti_ epäilen että Nilaniin tota ei olis saanut integroitua :D... Ja kaikessa yksinkertaisuudessaan Nilanista siis napattiin virrat pois alakerran sähkökattilasta pysyvästi ja käännettiin sitten jakotukeilta tulevat lattialämmitysputket VILPille.
 

grendy

Vakionaama
EC9:n ensiasennussuodattimet on ilmeisesti syytä vaihtaa heti parempiin. Mistä olette tilanneet omiin laitteisiinne suodattimet, ja minkä laatuisia käytätte? Kaikki suositukset otetaan kiitollisena vastaan. :hattu:
Oon tilannut tota settiä https://www.suodatinpiste.fi/product/100/nilan-e--ec--ec9--suodattimet-eu5--eu3-f5g3 ja sitten erikseen leikattavaa G3 mattoa. Käytän tuloilmassa F5 ja sen päällä vielä G3 koska se ötököiden määrä mikä koneeseen imeytyy on meillä ainakin aivan jäätävä. Vaihdan uuden F5 filtterin 2x vuodessa ja noita G3 filttereitä tuloilman päältä ja poistoilmasta 3kk välein. Ja imuroinkin ne ötökkälaumat G3 tuloilman päältä n. puolessa välissä tota 3kk vaihtoväliä :D.. Sitä F5 filtteriähän on tosi mahdoton saada imuroitua puhtaaksi niin sen takia se G3 siinä päällä on aivan priceless kun F5 säilyy hyvänä paljon pidempään. Sekava selostus mutta niin on selostajakin :D
 
Daikin Altherma 3R 8kW Hydrobox. Tilaa kun on kodinhoitohuoneessa niin nihkeästi niin tuo seinämalli mahtui samaan kaappiin missä Nilan on. Ja tulevaisuudessa siis idea on että sinä päivänä kun Nilan sanoo itsensä irti, niin tohon Hydroboxiin saa kiinni käyttövesivaraajan jälkeenpäin joten Nilanin tilalle fyysisesti sitten uusi käyttövesivaraaja + erillinen IV-kone. Toi Hydrobox on siis muuten täysin sama kuin normaali jääkaapin kokoinen split-VILP, mutta tosiaan toi käyttövesiosuus siitä puuttuu.

En edes lähtenyt selvittään että oisko ollut mahdollista saada vilpiä auttaan Nilanin käyttöveden kanssa mutta _hyvin vahvasti_ epäilen että Nilaniin tota ei olis saanut integroitua :D... Ja kaikessa yksinkertaisuudessaan Nilanista siis napattiin virrat pois alakerran sähkökattilasta pysyvästi ja käännettiin sitten jakotukeilta tulevat lattialämmitysputket VILPille.
Vissiin loppuelämän kämppä kyseessä. Takaisinmaksuaika varmaan loputon? :D Tollasta pilp, vilp, ilp viritystä ei ihan meijän paritaloon kehtaa alkaa virittelee. Mut muuten kuulostaa viritys ihan toimivalta kokonaisuudelta. Tosin ei varmaan millekkään plug and play -henkilölle se fiksuin. :D Propsit täältä. :sille:
 

ArskaH

Jäsen
Tuo vuotoluku kertoo rakentajan huolellisuudesta, voit olla tyytyväinen.

Noin pienellä vuotoluvulla normi IV on syytä olla hyvin tarkasti tasapainossa, ja kun takkaa polttaa pitää ylipaineistus olla päällä. Ei tuo vaadi enää muuta kuin IVn oikean säädön (joka on eri asia kuin ohjeistuksen mukainen), ja takkakytkimen käyttöä.

EC9 ei ole se kaikkein mukavin lämmitysjärjestelmä 0˚C huitteilla, jos on sähköä säästävät asetukset, lattiat ovat kylmiä ja IV kanavasta tuuppaa rutikuivaa ilmaa.
Näin on. Mitkä ne säädöt sitten ovat on eri asia. Tänään suht lämmin keli, takka joka varaava aamulla poltettu ja nyt jo alipaine? Imenyt sen kylmäksi. Tulo ja poistopullin Teho 2:lla ja Ilmanvaihto Jatkuva. Keskuslämmitys käyrä 1.
Lienee se isoin ongelma tulo ja poisto tehojen % luvuissa ja niiden säädöissä.
 

grendy

Vakionaama
Vissiin loppuelämän kämppä kyseessä. Takaisinmaksuaika varmaan loputon? :D Tollasta pilp, vilp, ilp viritystä ei ihan meijän paritaloon kehtaa alkaa virittelee. Mut muuten kuulostaa viritys ihan toimivalta kokonaisuudelta. Tosin ei varmaan millekkään plug and play -henkilölle se fiksuin. :D Propsit täältä. :sille:
No ei varmasti ole loppuelämän kämppä :D.. Takaisinmaksua en ajatellut, asumismukavuutta ja tulevaisuuden haluttavuutta juu. Eikä tää mikään viritys oo, tää on vaan siirtymävaiheen tilanne ja se seuraava steppi on mietitty jo etukäteen, että sitten kun Nilan hajoaa niin ei tarvi ottaa vaan samanlaista huonoa ratkaisua tilalle koska se olisi kaikista helpoin ratkaisu :).. VILP lämmittää, ILP viilentää ja Nilan hoitaa käyttöveden ja IV:n. Tulevaisuudessa VILP lämmittää ja hoitaa käyttöveden, ILP viilehtää ja IV-kone hoitaa IV:n.
 

Jule

Vakionaama
Näin on. Mitkä ne säädöt sitten ovat on eri asia. Tänään suht lämmin keli, takka joka varaava aamulla poltettu ja nyt jo alipaine? Imenyt sen kylmäksi. Tulo ja poistopullin Teho 2:lla ja Ilmanvaihto Jatkuva. Keskuslämmitys käyrä 1.
Lienee se isoin ongelma tulo ja poisto tehojen % luvuissa ja niiden säädöissä.
Ei alipaine takkaa kylmäksi ime.

Sitä liiallista alipainetta pystyy hillitsemään säätämällä niitä pyörimisnopeuden prosentteja, mutta ilman painemittaria vähän epämääräistä puuhaa. Myös se vipu joka pakkasella pudottaa tulopuhaltimen pienemmälle on syytä vääntää pois (en muista mikä asetus tuota ohjaa).

Se lämmityskäyrä vaikuttaa vain sähkövastuksien toimintaan.
 

Jule

Vakionaama
En edes lähtenyt selvittään että oisko ollut mahdollista saada vilpiä auttaan Nilanin käyttöveden kanssa mutta _hyvin vahvasti_ epäilen että Nilaniin tota ei olis saanut integroitua :D... Ja kaikessa yksinkertaisuudessaan Nilanista siis napattiin virrat pois alakerran sähkökattilasta pysyvästi ja käännettiin sitten jakotukeilta tulevat lattialämmitysputket VILPille.
Sol mallin nilaniin saisi varmaan sen aurinkokierukan kautta työnnettyä lämpöä käyttöveteen, mutta onko tuo nilan nyt kuitenkaan huono tuossa tehtävässä?

Mä olen pähkäillyt että ec9:n suurin ongelma on se että lämpöpumpulla ei saa lämpöä kuin ilmanvaihdon kautta. Jos sen kaveriksi laittaa vilpin lämmityskiertoon, tuossa koneessa ei mielestäni ole enää mitään perustavanlaatuista vikaa, ellei sitä sitten ole asennettu johonkin kartanoon tms, joka on liian iso tuon kokoiselle laitteelle..
 

grendy

Vakionaama
Sol mallin nilaniin saisi varmaan sen aurinkokierukan kautta työnnettyä lämpöä käyttöveteen, mutta onko tuo nilan nyt kuitenkaan huono tuossa tehtävässä?

Mä olen pähkäillyt että ec9:n suurin ongelma on se että lämpöpumpulla ei saa lämpöä kuin ilmanvaihdon kautta. Jos sen kaveriksi laittaa vilpin lämmityskiertoon, tuossa koneessa ei mielestäni ole enää mitään perustavanlaatuista vikaa, ellei sitä sitten ole asennettu johonkin kartanoon tms, joka on liian iso tuon kokoiselle laitteelle..
Kyllä käyttövesi ihan hyvin hoituu Nilanilla. Hidashan se on kylmillä keleillä lämmittään mutta ainakin kahden hengen taloudessa ihan tarpeeksi hyvä :D

Ja juuri näin, EC9 on kaikin puolin ihan hyvä peli paitsi se että lattialämmitys on suorasähköllä. Muut osa-alueet hoitaa ihan mallikkaasti, vaikka tuloilmassa saisi olla kyllä kylmille keleille joku toinen ratkaisu kun vaan että pistää IV:tä pienemmälle. Ja edelleen tulevaisuudessa sitten kun Nilan vaihtuu normi IV-koneeksi niin tuloilman viilennys on se asia mitä varmasti tulee ikävä! Se on kyllä todella hyvä ominaisuus kesäkaudella.
 

ArskaH

Jäsen
Ei alipaine takkaa kylmäksi ime.

Sitä liiallista alipainetta pystyy hillitsemään säätämällä niitä pyörimisnopeuden prosentteja, mutta ilman painemittaria vähän epämääräistä puuhaa. Myös se vipu joka pakkasella pudottaa tulopuhaltimen pienemmälle on syytä vääntää pois (en muista mikä asetus tuota ohjaa).

Se lämmityskäyrä vaikuttaa vain sähkövastuksien toimintaan.
IV tms sen sitten tekee, eikö varaavan takan pidä edes päivän olla lämmin. Eilen mansikaksi poltettu ja alle 10h kun takka kylmä ja ulkona oli + keli.

Jep, ne % säädöt on tehtävä uudestaan. Lähtenyt viestiä talotoimittajalle tästä sekä takasta. Tarkoitat varmaankin Huolto valikosta Ilmanvaihto-min.tulopuhallus ”de-activated”-tilaan?
 

huugo

Vakionaama
IV tms sen sitten tekee, eikö varaavan takan pidä edes päivän olla lämmin. Eilen mansikaksi poltettu ja alle 10h kun takka kylmä ja ulkona oli + keli.
Aikamoinen veto saa kyllä käydä että takan saa IV:n alipaineella kylmäksi.

Eikös tässä ollut uusi kohde? Ettei vaan olisi takan ominaisuus - varauskyky rajallinen.

Nilanin huolto voi IV prossia säätää, mutta veikkaan että takan varauskyvyn parantaminen on Nilan-asentajille vaikea homma.
 

Harrastelija

Vakionaama
Joku 1000kg kiviläjä ei kovin pitkälle riitä.
3000kg:lla voi selvitä vuorokauden.
Pitää myös muistaa että mitä enemmän lämpöä saadaan varatuksi, sitä enemmän puita pitää polttaa kerralla. Jos yksi tulisija varaa tuplamäärän lämpöä toiseen verrattuna, joutuu puitakin polttamaan tuplamäärän, mutta joka toisen lämmityskerran voi jättää välisä (noin karkeasti sanottuna).

Suuri merkitys on sillä onko tähtäimessä esim lämmitys vai ruuanlaitto. Paljonko on esim villaa kuoren ja sydämen välissä.
Lämmityksellä saa lämpöä luovuttaa nopeamminkin jotta lämpöä riittäisi kylmemmälläkin kelillä. Ruuanlaitossa lämpöä saisi luovuttaa vähemmän jolloin uunin sisällä lämpöä riittää pidempään.
Tulisijalla ei ole helppo säätää huoneeseen siirtyvän lämmön määrää. Pakkasella saisi luovuttaa enemmän, lauhalla kelillä vähemmän (jolloin lämpöä myös riittää pidemmäksi aikaa). Lähinnä säätö tapahtuu rakennusvaiheessa eli paljonko on villaa sydämen ja kuoren välissä ja mitä materiaalia tulisija on. Ison tulisijan lämmittyksen voi helpommin myös jättää vajaaksi lauhalla kelillä jolloin ei tule liian kuuma sisällä.

Tuli hieman sekavaa tekstiä/ajatusten virtaa….
 

Skata

Vakionaama
Vähän OT mutta en tajua miksi takoissa ei oo pakko olla oma korvausilma takan sisällä! Aivan järjetön jättää tekemättä, mutta taitaa olla ihan maan tapa vaan ajatella että "kyllä se sieltä jostain tulee"
No kaksipiippuisen jutun toinen piippu on, että takkakytkintä käyttäen sisälle hallitusti tuotu ilma iv-koneen kautta on lämpimämpää kuin pakkasesta suoraan takkaan tuotu, mikä luonnollisesti viilentää takkaa.
Mittasin äsken takkakytkimen ollessa päällä (tulo 2/poisto1) ja kanavista tuleva ilma pyöri 16,8-17,0°. Tätä käytän takanlämmityksessä. Takkakytkin päällä (tulo 1/poisto 1) sisään tuleekin jo 22,7° ilmaa, tämä asetus saunan lämmityksessä.
Monesti täälläkin eräät kirjoitelleet, ettei kanaviston kautta juuri lämpimämpää saisi tulla, jotta ilma sekoittuisi. Meillä huonelämpötila on ~ 20-21°, joten eipä tuo kauheaa tuhlausta mielestäni ole. Ja kun takkakytkin ei ole päällä tuloilma on reippaasti lämpimämpää ;)
Toki tuosta palotapahtumassa lämmintä ilmaa menee harakoille mutta samaan aikaan ainakin meillä takka säteilylämmittää niin paljon, että varmaan tuottaa minkä polttaa ja kuitenkin loppuviimeksi pellin mennessä kiinni talossa on lämpimämpi :)
 

Skata

Vakionaama
:help:Laite ollut käytössä vuodesta 2011 ja nyt löytyi tällaiset vähän tarkemmat datat (kaikki eri T-anturit) ja jotain muuta sälää :p mitähän nuo Reset245 Power-up ja sen jälkeiset mahtavat tarkoittaa? Oli tuolla myös jotain muita hassuja numerosarjoja
 

Liitteet

  • IMG_3164.jpeg
    IMG_3164.jpeg
    113,1 KB · Katsottu: 52
  • IMG_3171.jpeg
    IMG_3171.jpeg
    128,9 KB · Katsottu: 57
  • IMG_3170.jpeg
    IMG_3170.jpeg
    115 KB · Katsottu: 53
  • IMG_3169.jpeg
    IMG_3169.jpeg
    118 KB · Katsottu: 53
  • IMG_3172.jpeg
    IMG_3172.jpeg
    117 KB · Katsottu: 55
  • IMG_3167.jpeg
    IMG_3167.jpeg
    104,9 KB · Katsottu: 54
  • IMG_3166.jpeg
    IMG_3166.jpeg
    114,1 KB · Katsottu: 58
  • IMG_3168.jpeg
    IMG_3168.jpeg
    102,9 KB · Katsottu: 57

Jule

Vakionaama
No kaksipiippuisen jutun toinen piippu on, että takkakytkintä käyttäen sisälle hallitusti tuotu ilma iv-koneen kautta on lämpimämpää kuin pakkasesta suoraan takkaan tuotu, mikä luonnollisesti viilentää takkaa.
Mittasin äsken takkakytkimen ollessa päällä (tulo 2/poisto1) ja kanavista tuleva ilma pyöri 16,8-17,0°. Tätä käytän takanlämmityksessä. Takkakytkin päällä (tulo 1/poisto 1) sisään tuleekin jo 22,7° ilmaa, tämä asetus saunan lämmityksessä.
Monesti täälläkin eräät kirjoitelleet, ettei kanaviston kautta juuri lämpimämpää saisi tulla, jotta ilma sekoittuisi. Meillä huonelämpötila on ~ 20-21°, joten eipä tuo kauheaa tuhlausta mielestäni ole. Ja kun takkakytkin ei ole päällä tuloilma on reippaasti lämpimämpää ;)
Toki tuosta palotapahtumassa lämmintä ilmaa menee harakoille mutta samaan aikaan ainakin meillä takka säteilylämmittää niin paljon, että varmaan tuottaa minkä polttaa ja kuitenkin loppuviimeksi pellin mennessä kiinni talossa on lämpimämpi :)
Eihän se suoraan pesään menevä pakkasilma varsinaisesti jäähdytä sitä uunia, ilmahan ei pahemmin siellä kiertele vaan menee suoraan puille paloilmaksi, kun taas huoneilmasta otettu ilma on kuitenkin jouduttu esilämmittämään. Lisäksi käytännössä suurimmassa osassa taloista sitä korvausilmaa tulee täysin lämmittämättömänä sisään vuotona.

Energiatehokkuuden kannalta tuo korvausilma suoraan uunin sisään on kyllä kaikkein tehokkain ratkaisu, mutta yleensä kuitenkin mennään sillä minimillä, joten mitään korvausilmakanavia ei rakennella.
 

grendy

Vakionaama
No kaksipiippuisen jutun toinen piippu on, että takkakytkintä käyttäen sisälle hallitusti tuotu ilma iv-koneen kautta on lämpimämpää kuin pakkasesta suoraan takkaan tuotu, mikä luonnollisesti viilentää takkaa.
Mittasin äsken takkakytkimen ollessa päällä (tulo 2/poisto1) ja kanavista tuleva ilma pyöri 16,8-17,0°. Tätä käytän takanlämmityksessä. Takkakytkin päällä (tulo 1/poisto 1) sisään tuleekin jo 22,7° ilmaa, tämä asetus saunan lämmityksessä.
Monesti täälläkin eräät kirjoitelleet, ettei kanaviston kautta juuri lämpimämpää saisi tulla, jotta ilma sekoittuisi. Meillä huonelämpötila on ~ 20-21°, joten eipä tuo kauheaa tuhlausta mielestäni ole. Ja kun takkakytkin ei ole päällä tuloilma on reippaasti lämpimämpää ;)
Toki tuosta palotapahtumassa lämmintä ilmaa menee harakoille mutta samaan aikaan ainakin meillä takka säteilylämmittää niin paljon, että varmaan tuottaa minkä polttaa ja kuitenkin loppuviimeksi pellin mennessä kiinni talossa on lämpimämpi :)
Joo tossa takkakytkimessähän on vaan se huono puoli että sitä lisääntynyttä ja kylmempää korvausilmaa tulee talon joka ikisestä tuloilmaventtiilistä. Takka/liesituuletin kun on alakerrassa niin onhan se turhaa yläkertaan puskea normaalia viileämpää korvausilmaa :).. Ja samallahan se sitten käytännössä imee sitä lämmintähuoneilmaa joka korvautuu sitten viileämmällä korvausilmalla. Että jos saisin valita niin ehdottomasti takkaan sisälle oma korvausilma vaikka onkin viileämpää :)
 

Pedveksi

Tulokas
Hei,

Ideoita mistä lähteä ongelmaa ratkomaan. Nyt heti kun pakkasasteet nousi kaksinumeroisiin lukuihin niin Nilan cts600 sekosi siinä samalla.

Käyttöpaneeli näyttää ulkoilma-anturin lämpötilaksi +2c, joka ei siis pidä paikkaansa. Laite yrittää lämmittää kompuralla vettä kuten kuuluu, mutta yhtäkkiä laittaa sulatuksen päälle (tapahtunut illan aikana n. 10 kertaa). Vedenlämpötila ei kerkeä juuri nousta mihinkään. Sulatus pysyy päällä noin minuutin jonka jälkeen häviää itsestään pois ja veden lämmittäminen jatkuu taas, hetken.

Näytä data valikossa lauhduttimen lämpötila t5 pyörii 24-28c, mutta sulatus alkaa kuin tyhjästä.

Pari asiaa mitä tuossa kerkesin koittamaan:

- Kone käytetty kertaalleen nyt virrattomana ja sulakkeet alhaalla. Ei vaikutusta
- Nostettu sisälämpötilapyynti 30c. Ei vaikutusta
- Pidetty ilmanvaihtoa sekä asetuksilla 1 että 2. Ei vaikutusta
 

Liuhu

Jäsen
Hei,

Ideoita mistä lähteä ongelmaa ratkomaan. Nyt heti kun pakkasasteet nousi kaksinumeroisiin lukuihin niin Nilan cts600 sekosi siinä samalla.

Käyttöpaneeli näyttää ulkoilma-anturin lämpötilaksi +2c, joka ei siis pidä paikkaansa. Laite yrittää lämmittää kompuralla vettä kuten kuuluu, mutta yhtäkkiä laittaa sulatuksen päälle (tapahtunut illan aikana n. 10 kertaa). Vedenlämpötila ei kerkeä juuri nousta mihinkään. Sulatus pysyy päällä noin minuutin jonka jälkeen häviää itsestään pois ja veden lämmittäminen jatkuu taas, hetken.

Näytä data valikossa lauhduttimen lämpötila t5 pyörii 24-28c, mutta sulatus alkaa kuin tyhjästä.

Pari asiaa mitä tuossa kerkesin koittamaan:

- Kone käytetty kertaalleen nyt virrattomana ja sulakkeet alhaalla. Ei vaikutusta
- Nostettu sisälämpötilapyynti 30c. Ei vaikutusta
- Pidetty ilmanvaihtoa sekä asetuksilla 1 että 2. Ei vaikutusta
Huoltovalikosta (salasana 02) löydät sulatusasetukset. Sulatus laukeaa kun höyrystimen lämpötila laskee alle asetetun lämpötilan. Jos sulatus laukeaa jatkuvasti niin avaa laite ja katso onko laite jäätynyt siten että sulatus ei riitä sulattamaan sitä jääklönttiä. Jos on niin sulattele jäät pois jotenkin ja aseta sulatusasetuksiin pidempi minimiaika ja suletuksen lopetuslämpötila korkeammalle jotta varmistut että kun laite sulattaa niin jäät todella poistuvat eikä pääse kumuloitumaan. Itselläni sulatuksen alku -5, sulatuksen loppu +10 ja minimisulatus 120 sec, ilmanvaihto ei mitään.

Jos sulatusta tapahtuu silti liian usein niin nostamalla ilmanvaihdon tehoa höyrystimen lämpötila pysyy korkeammalla. Ilmanvaihdon tehoihin ei kyllä kannata ihan sokkona mennä kuitenkaan koskemaan.

Edit: tuon ulkoilma-anturin antamasta datasta en keksi muuta kuin että anturi on tippunut pois paikaltaan tai on rikki. Käsittääkseni ulkoilma ei kuitenkaan mitenkään ohjaa sulatusta niin ei pitäisi vaikuttaa siihen.
 
Viimeksi muokattu:

Pedveksi

Tulokas
Ok, kiitos. Pitää huomenna avata laite ja tarkistaa onko todella jäässä. Pääseekö tällä vanhan mallisella käyttöpaneelilla (ei kosketusnäytöllinen) myös noin syvälle asetuksiin, jos niin miten? Huoltovalikkoon on monet kerrat tullut mentyä, mutta siellä ei sulatuksen alla ole kuin "ilmanvaihto", joka on nyt off-tilassa.
 

Liuhu

Jäsen
Aivan, sinulla olikin tuo vanha paneeli. En osaa siihen sanoa voiko sulatuksen asetuksia sitten muokata, jos huoltovalikosta niitä ei löydy. Tarkista nyt ainakin onko kone jäässä niin saat tietää onko sulatukselle todella tarvetta vai ei.
 

Pedveksi

Tulokas
Töiden jälkeen näytä data valikko auki ja veden lämpötilat 52 ylä - 50 ala, joten työpäivän aikana sulatus ei ole ainekaan yhtä ankarasti katkaissut ajoa, jos lainkaan. Noista lyhyistä hälytyksistä, kun ei taida lokiinkaan jäädä mitään tietoa..

Ulkolämpötila-anturi näyttää tällä hetkellä -3, joka sekin on realistisempi kuin eilis iltainen lukema.

Lauhdutin 31 asteinen kun ilmanvaihto teholla 1.

Koneen käytin auki, siellä ei jäätä ollut havaittavissa, mutta kosteutta jonkin verran kyllä. Vaihdoin suodattimet samalla niin tuli sekin tehtyä.
 

huugo

Vakionaama
Lauhdutin 31 asteinen kun ilmanvaihto teholla 1.
1 tehon ilmamäärät voi olla niin pienet että pakkasella sulattaa jatkuvasti. Poistopatteri menee vaan niin reilusti miinukselle.

Pakkaskelillä Nilan on aikamoinen kiikkulauta - minimoi hukattava energia ilmanvaihto minimoimalla, mutta kuitenkin riittävä että kone toimii järkevästi. Mikä toimii riippuu kohteesta ja säädöistä.
 

Skata

Vakionaama
Huoltovalikkoon on monet kerrat tullut mentyä, mutta siellä ei sulatuksen alla ole kuin "ilmanvaihto", joka on nyt off-tilassa.
Onhan siellä vaihtoehtoja mutta ”ilmanvaihtoa” en kyllä löytänyt ;)
 

Liitteet

  • IMG_3188.jpeg
    IMG_3188.jpeg
    128,4 KB · Katsottu: 57
  • IMG_3190.jpeg
    IMG_3190.jpeg
    106,9 KB · Katsottu: 47
  • IMG_3189.jpeg
    IMG_3189.jpeg
    121,7 KB · Katsottu: 53
  • IMG_3191.jpeg
    IMG_3191.jpeg
    115 KB · Katsottu: 53

Zoppeli

Jäsen
Osaisikohan joku selittää auki tuon käyräohjauksen, kun ei tunnu nyt manuaalia selaamalla selkenevän omassa kuupassa. 1 ja 2 eron ymmärrän manuaalista, mutta kuinka isoista eroista puhutaan 1+0 versus 1+1? Mitä tuo +2 tai -1 tjsp käytännössä tarkoittaa?
 

ArskaH

Jäsen
No kaksipiippuisen jutun toinen piippu on, että takkakytkintä käyttäen sisälle hallitusti tuotu ilma iv-koneen kautta on lämpimämpää kuin pakkasesta suoraan takkaan tuotu, mikä luonnollisesti viilentää takkaa.
Mittasin äsken takkakytkimen ollessa päällä (tulo 2/poisto1) ja kanavista tuleva ilma pyöri 16,8-17,0°. Tätä käytän takanlämmityksessä. Takkakytkin päällä (tulo 1/poisto 1) sisään tuleekin jo 22,7° ilmaa, tämä asetus saunan lämmityksessä.
Monesti täälläkin eräät kirjoitelleet, ettei kanaviston kautta juuri lämpimämpää saisi tulla, jotta ilma sekoittuisi. Meillä huonelämpötila on ~ 20-21°, joten eipä tuo kauheaa tuhlausta mielestäni ole. Ja kun takkakytkin ei ole päällä tuloilma on reippaasti lämpimämpää ;)
Toki tuosta palotapahtumassa lämmintä ilmaa menee harakoille mutta samaan aikaan ainakin meillä takka säteilylämmittää niin paljon, että varmaan tuottaa minkä polttaa ja kuitenkin loppuviimeksi pellin mennessä kiinni talossa on lämpimämpi :)
Joo, ei täällä kans mikään iso takka ole. Varaava toki, olisiko ollut jotain 800kg luokkaa ja 2,4kw (valmistuli Vienna). Nyt kun pakkasta ollut -9 luokkaan niin pitänyt 1teholla, jolloin poisto/tulo 1 ja ihan ok lämpöä sisällä. Tarviiko edes 2 teholla tätä mökkiä pitää? Ei kait tästä mitään haittaa ole, jos talven on 1teholle ”poissa” asetuksella?
 
Nilan EC9:n opettelu alkanut ja heti muutamia kyssäreitä, joihin toivottavasti vastauksia täältä saa.
Tyyppi: VP 18cek / Softaversio 1.6.42.0

  1. Takkakytkin meillä ilmeisesti on sijoitettu takan viereen (valokatkaisijan näköinen). Kun sitä painaa, tulee Nilanin näytölle se ihmisen kuva. Kysymys kuuluu, meneeköhän takkakytkin itsestään pois päältä vai pitääkö se manuaalisesti sulkea Nilanin näytön avulla tms muulla tavalla? Nyt olen saanut sen pois muokkaamalla hetkellisesti ilmanvaihdon määrää.
  2. Pitääkö takkakytkin olla kuinka kauan päällä, jos takkaa lämmittää? Ainoastaan sytytyksessä vai koko polton ajan?
  3. Kun säädään päänäytössä ilmanvaihtoa, niin ainoastaan poistoilma suurenee, mutta tuloilma pysyy aina 1 -tasolla. Säädetäänkö tätä erikseen jostakin vai kuuluuko esim. talviasetukseen, että ei puhalla enempää? Vai toimiiko automaattisesti?
  4. Onko jotain järkevää tapaa seurata, onko ilma riittävän alipainen talossa?
  5. Ja sitten osaako joku sanoa, mikä takassa on kytkin tuhkaluukun alapuolella :D
 

grendy

Vakionaama
Joo, ei täällä kans mikään iso takka ole. Varaava toki, olisiko ollut jotain 800kg luokkaa ja 2,4kw (valmistuli Vienna). Nyt kun pakkasta ollut -9 luokkaan niin pitänyt 1teholla, jolloin poisto/tulo 1 ja ihan ok lämpöä sisällä. Tarviiko edes 2 teholla tätä mökkiä pitää? Ei kait tästä mitään haittaa ole, jos talven on 1teholle ”poissa” asetuksella?
CO2 tasot varmaan sen määrää lopulta että voiko siitä olla haittaa vai ei. Eli jos happi loppuu niin ihmiset alkaa oireileen. Tietysti sitten itse talo niin kosteuden poistohan se tärkein asia on, eli jos suihkun jälkeen on lyhyt tehostus niin se auttaa. Tiedä sitten tarviiko näillä talven kuivuuksilla mitään tehostusta edes, ei taida olla meilläkään päällä talvisin...
Nilan EC9:n opettelu alkanut ja heti muutamia kyssäreitä, joihin toivottavasti vastauksia täältä saa.
Tyyppi: VP 18cek / Softaversio 1.6.42.0

  1. Takkakytkin meillä ilmeisesti on sijoitettu takan viereen (valokatkaisijan näköinen). Kun sitä painaa, tulee Nilanin näytölle se ihmisen kuva. Kysymys kuuluu, meneeköhän takkakytkin itsestään pois päältä vai pitääkö se manuaalisesti sulkea Nilanin näytön avulla tms muulla tavalla? Nyt olen saanut sen pois muokkaamalla hetkellisesti ilmanvaihdon määrää.
  2. Pitääkö takkakytkin olla kuinka kauan päällä, jos takkaa lämmittää? Ainoastaan sytytyksessä vai koko polton ajan?
  3. Kun säädään päänäytössä ilmanvaihtoa, niin ainoastaan poistoilma suurenee, mutta tuloilma pysyy aina 1 -tasolla. Säädetäänkö tätä erikseen jostakin vai kuuluuko esim. talviasetukseen, että ei puhalla enempää? Vai toimiiko automaattisesti?
  4. Onko jotain järkevää tapaa seurata, onko ilma riittävän alipainen talossa?
  5. Ja sitten osaako joku sanoa, mikä takassa on kytkin tuhkaluukun alapuolella :D
1) Asetuksista pystyy määritteleen että kauanko se on päällä. Liesituuletinkäytössä oon kans muuttanut asetuksia 2->3->2 esim että menee pois päältä heti kun liesituulettimen käyttö lopetettu. Takan sytytyksessä saa mennä itestään pois päältä. Meillä oletusasetus on 15min.

2) Varmaan ihan talokohtainen asia. Meillä tuo 15min riittää sytytyksen yhteydessä. Eli jos ei tuu savut sisälle ilman takkakytkintä normi "paloprosessin" aikana niin kaikki on varmasti hyvin :)

3) Ilmeisesti sun koneessa on talvi-asetukset sellaset, että IV ei pysy tasapainossa. Siellä on asetus millä saa IV:n pysyyn tasapainossa ja tästä on kahta koulukuntaa sitten että minkä kukakin kokee parhaaksi. Nilan toimii tehokkaammin kun IV ei oo tasapainossa ja kämppä on reilusti alipainenen, mutta eihän se normaalia tai suositeltua muuten oo. Itsellä on IV tasapainossa kesät talvet.

4) Eihän sen pidä olla kuin ihan vähän alipainenen. Mutta ei oikein mitään järkevää tapaa varmaan.. Jotain voi testailla ilman suunnista/oven availuista mutta niihinkin vaikuttaa lämpötilat ja kaikki...

5) Jaa-a :D
 

kotte

Hyperaktiivi
CO2 tasot varmaan sen määrää lopulta että voiko siitä olla haittaa vai ei. Eli jos happi loppuu niin ihmiset alkaa oireileen. Tietysti sitten itse talo niin kosteuden poistohan se tärkein asia on, eli jos suihkun jälkeen on lyhyt tehostus niin se auttaa. Tiedä sitten tarviiko näillä talven kuivuuksilla mitään tehostusta edes, ei taida olla meilläkään päällä talvisin...
CO2-pitoisuus on hyvä kriteeri ihmisperäisten kaasujen poistotarpeelle, ts. ilmanraikkauden huononemiselle, mutta ilmanvaihto on vähintään yhtä tärkeä kaikenlaisten itse rakennuksesta ja muunlaisista asumisen päästöistä kuten liiasta kosteudesta eroon pääsemiseksi. Taloa ei käytännössä saa niin tiiviiksi, että asukkaiden tuottama hiilidioksidi muodostuisi ongelmaksi. Asia on toinen, jos sisällä käytetään muodossa tai toisessa avotulta tai on hyvin suuri joukko väkeä koolla tiiviisti pakkautuneena. Normaali ilman hiilidioksidipitoisuus saa nousta kymmenkertaiseksi, jotta alkaa olla haitallisia vaikutuksia joissakin tilanteissa (toisissa tilanteissa voi olla silloin vielä jopa hyötyä) ja lähes satakertaiseksi alkaakseen edes pitkän päälle olla selvästi haitallista terveydelle.

Riittävä ilmanvaihto on sinällään tärkeää jopa tartuntatautien leviämisen estämiseksi, mutta tämä on toinen kysymys kuin hiilidioksidin vaikutus sinällään. Happea ei saa sisältä loppumaan polttamatta jotakin huomattavia määriä niin, että palokaasut jäävät sisälle, tai tuomalla hapetonta kaasua muualta. Hiilidioksidinkin pitoisuus muuttuu jo vaarallisen korkeaksi ennen sitä useimmilla polttoaineilla (ja silloin on kyse useampisatakertaisista pitoisuuksista normaaliin nähden). Tällaisissa tilanteissa varsinaisen vaaran aiheuttaa hiilimonoksidin pitoisuuden lisääntyminen palokaasuissa happipitoisuuden vähentymisen myötä.
 
1) Asetuksista pystyy määritteleen että kauanko se on päällä. Liesituuletinkäytössä oon kans muuttanut asetuksia 2->3->2 esim että menee pois päältä heti kun liesituulettimen käyttö lopetettu. Takan sytytyksessä saa mennä itestään pois päältä. Meillä oletusasetus on 15min.

2) Varmaan ihan talokohtainen asia. Meillä tuo 15min riittää sytytyksen yhteydessä. Eli jos ei tuu savut sisälle ilman takkakytkintä normi "paloprosessin" aikana niin kaikki on varmasti hyvin :)

3) Ilmeisesti sun koneessa on talvi-asetukset sellaset, että IV ei pysy tasapainossa. Siellä on asetus millä saa IV:n pysyyn tasapainossa ja tästä on kahta koulukuntaa sitten että minkä kukakin kokee parhaaksi. Nilan toimii tehokkaammin kun IV ei oo tasapainossa ja kämppä on reilusti alipainenen, mutta eihän se normaalia tai suositeltua muuten oo. Itsellä on IV tasapainossa kesät talvet.

4) Eihän sen pidä olla kuin ihan vähän alipainenen. Mutta ei oikein mitään järkevää tapaa varmaan.. Jotain voi testailla ilman suunnista/oven availuista mutta niihinkin vaikuttaa lämpötilat ja kaikki...

5) Jaa-a :D
Hei, kiitos paljon vastauksesta.
1. Olen nyt yrittänyt tuolta Nilan kosketusnäytöstä käydä valikkoja läpi, mutta kertakaikkiaan en löydä mitään kohtaa, missä puhuttaisiin etä-/takkakytkimestä. Onkohan tämä asetus tässä kosketusnäytöllisessä ollenkaan? Puhelinsovellusta yritin kans laittaa käyttöön, mutta en tiedä mikä on laitteen "ID". Haluatko vielä kokeilla vääntää rautalangasta, miten tuohon asetukseen pääsee?
2. Jep!
3. Mitenkäs tätä tasapainoisuutta sitten taas muokataan?
4. Jep! Pitää kynttilän kanssa jossakin kohtaa kokeilla availla ikkunoita ja katsoa, mihin savu menee.
5. Jep, eiköhän tuolta itse takkafirmalta pian tule vastaus!
 
Hei, kiitos paljon vastauksesta.
1. Olen nyt yrittänyt tuolta Nilan kosketusnäytöstä käydä valikkoja läpi, mutta kertakaikkiaan en löydä mitään kohtaa, missä puhuttaisiin etä-/takkakytkimestä. Onkohan tämä asetus tässä kosketusnäytöllisessä ollenkaan? Puhelinsovellusta yritin kans laittaa käyttöön, mutta en tiedä mikä on laitteen "ID". Haluatko vielä kokeilla vääntää rautalangasta, miten tuohon asetukseen pääsee?
2. Jep!
3. Mitenkäs tätä tasapainoisuutta sitten taas muokataan?
4. Jep! Pitää kynttilän kanssa jossakin kohtaa kokeilla availla ikkunoita ja katsoa, mihin savu menee.
5. Jep, eiköhän tuolta itse takkafirmalta pian tule vastaus!
Vastaan itse itselleni.
1. Löysin sen etäkäyttöasetuksen kosketusnäytön "Huolto" -kohdasta. Eli sinne piti salasanalla mennä. 2h oli näköjään laitettu asetukseksi. Tuota puhelinsovellusta ei varmaan saa käyttöön, ellei ole sitä reititintä asennettu. Semmoista en ainakaan ole nähnyt, ellei ole jossain Nilanin sisässä.
3. Tähän saa vastata vielä jos tulee jotain ajatuksia :D
4. Liekki osoitti ikkunasta poispäin (ei siis imaissut sisäänsä), kun ikkunoita raottelin. Että eiköhän tässä ok alipaineet sitten ole.
 

grendy

Vakionaama
CO2-pitoisuus on hyvä kriteeri ihmisperäisten kaasujen poistotarpeelle, ts. ilmanraikkauden huononemiselle, mutta ilmanvaihto on vähintään yhtä tärkeä kaikenlaisten itse rakennuksesta ja muunlaisista asumisen päästöistä kuten liiasta kosteudesta eroon pääsemiseksi. Taloa ei käytännössä saa niin tiiviiksi, että asukkaiden tuottama hiilidioksidi muodostuisi ongelmaksi. Asia on toinen, jos sisällä käytetään muodossa tai toisessa avotulta tai on hyvin suuri joukko väkeä koolla tiiviisti pakkautuneena. Normaali ilman hiilidioksidipitoisuus saa nousta kymmenkertaiseksi, jotta alkaa olla haitallisia vaikutuksia joissakin tilanteissa (toisissa tilanteissa voi olla silloin vielä jopa hyötyä) ja lähes satakertaiseksi alkaakseen edes pitkän päälle olla selvästi haitallista terveydelle.

Riittävä ilmanvaihto on sinällään tärkeää jopa tartuntatautien leviämisen estämiseksi, mutta tämä on toinen kysymys kuin hiilidioksidin vaikutus sinällään. Happea ei saa sisältä loppumaan polttamatta jotakin huomattavia määriä niin, että palokaasut jäävät sisälle, tai tuomalla hapetonta kaasua muualta. Hiilidioksidinkin pitoisuus muuttuu jo vaarallisen korkeaksi ennen sitä useimmilla polttoaineilla (ja silloin on kyse useampisatakertaisista pitoisuuksista normaaliin nähden). Tällaisissa tilanteissa varsinaisen vaaran aiheuttaa hiilimonoksidin pitoisuuden lisääntyminen palokaasuissa happipitoisuuden vähentymisen myötä.
No kyllä CO2 tasot ongelmaksi voi muodostua aika helpostikin ihmisille. Yli 1200ppm arvoja pidetään jo huonona ja aiheuttaa päänsärkyä, väsymystä jne. Ja 1200 arvon eteen ei paljoa töitä edes tarvi tehdä! Ei muuta kun ilmanvaihto pienelle/pois päältä ja huoneen ovi kiinni ja sitten vähän aikaa jumppailet vaikka niin 1200 on mittarissa.
 

grendy

Vakionaama
Hei, kiitos paljon vastauksesta.
1. Olen nyt yrittänyt tuolta Nilan kosketusnäytöstä käydä valikkoja läpi, mutta kertakaikkiaan en löydä mitään kohtaa, missä puhuttaisiin etä-/takkakytkimestä. Onkohan tämä asetus tässä kosketusnäytöllisessä ollenkaan? Puhelinsovellusta yritin kans laittaa käyttöön, mutta en tiedä mikä on laitteen "ID". Haluatko vielä kokeilla vääntää rautalangasta, miten tuohon asetukseen pääsee?
2. Jep!
3. Mitenkäs tätä tasapainoisuutta sitten taas muokataan?
4. Jep! Pitää kynttilän kanssa jossakin kohtaa kokeilla availla ikkunoita ja katsoa, mihin savu menee.
5. Jep, eiköhän tuolta itse takkafirmalta pian tule vastaus!

3) Mulla on vanhempi Nilan mutta näemmä hyvin yksiselkoinen asia kosketusnäyttöversioissa:
1733727328208.png

Eli oletusasetus Jatkuva vaan päälle jos haluat että IV toimii tasapainoisena :).. Sitten muuttuu tosiaan molempien puhaltimien tehot kun niitä alkunäytöltä vaihtelee.
 

kotte

Hyperaktiivi
No kyllä CO2 tasot ongelmaksi voi muodostua aika helpostikin ihmisille. Yli 1200ppm arvoja pidetään jo huonona ja aiheuttaa päänsärkyä, väsymystä jne. Ja 1200 arvon eteen ei paljoa töitä edes tarvi tehdä! Ei muuta kun ilmanvaihto pienelle/pois päältä ja huoneen ovi kiinni ja sitten vähän aikaa jumppailet vaikka niin 1200 on mittarissa.
No, tuo asia ei ole noin yksinkertainen. Hiilidioksiditason vaikutuksia älylliseen suorituskykyyn on tutkittu paljonkin sattuneesta syystä: Nimittäin ballistisista ydinohjuksista USA:n laivaston sukellusveneissä vastaava miehistö joutuvat tyypillisesti oleilemaan kuukausissa mitattavan jakson kerrallaan pinnan alla olosuhteissa, missä hiilidioksipitoisuus on 3500 ... 8000 ppm. Tuollaisten pitoisuuksien ei ole todettu aiheuttavan merkittävää vaikutusta henkiseen suorituskykyyn (onneksi!). Itse asiassa vaikutusta on tutkittu jopa sellaisellakin huippupitoisuudella kuin 40000ppm eikä merkittävää vaikutusta ole havaittu silloinkaan. USA:n senaatin toimeksiannosta on laaja raportti aiheesta, https://nap.nationalacademies.org/c...ce-levels-for-selected-submarine-contaminants.

Asia ei kuintenkaan ole yksiselitteinen, eli tosiaankin jossakin tutkimuksessa on tultu yllättävänä pidettyyn johtopäätökseen, että melko lievästi kohonneet hiilidioksipitoisuudet saattavat vaikeuttuu päätöksentekokykyä, https://newscenter.lbl.gov/2012/10/...-dioxide-impairs-decision-making-performance/. Saattaa tosin olla, että pelkkä olosuhteiden muuttuminenkin vaikuttaa henkisiin toimintoihin, sillä hengitysnopeuden kasvu ja syveneminen saattaa heijastua henkiseen toimintaan (kuten vaikkapa silloin, kun vastaavaa tapahtuu kävelyn tai muun lievän liikunnan seurauksena). Vastaavat muutokset voivat myös laukaista migreenin kaltaisia oireita (joka on tietenkin ongelma ja korjattava vaikka sitten ilmavaihtoa tehostamalla, jos sellaiseen on taipumusta). Toisaalta olen nähnyt ainakin yhden tutkimuksen, jossa em. sukellusveneen tason hiilidioksidipitoisuuden oli todettu vaikuttavan myönteisesti nukkumisrytmiin henkilöillä, joilla oli taipumusta uniapneaan. Em. reippaampi hengitysrytmi toiminee siis unessa samaan suuntaan kuin vastaava valveilla ollessa liikunnan aikana avaamassa hengitystiehyeitä toimiaan fysiologisesti edullisemmalla tavalla.

Kehon sisäiseen hiilidioksiditasapainoonhan hengitysilman hiilidioksipitoisuudella ei ole vaikutusta, koska elimistä säätelee hengitystiheyttä pitääkseen veren hiilidioksidipitoisuuden vakiona. Vasta luokkaa 50000 ... 100000 ppm lukemissa helgitysilman hiilidioksidin osapaine nousee tasolle, jonka yläpuolella keho ei enää kykene säilyttämään ideaalista veren hiilidioksitasoa ja tässä vaiheessa on jo kyse selvästä terveysriskistä ainakin pitemmän päälle.
 

grendy

Vakionaama
No, tuo asia ei ole noin yksinkertainen. Hiilidioksiditason vaikutuksia älylliseen suorituskykyyn on tutkittu paljonkin sattuneesta syystä: Nimittäin ballistisista ydinohjuksista USA:n laivaston sukellusveneissä vastaava miehistö joutuvat tyypillisesti oleilemaan kuukausissa mitattavan jakson kerrallaan pinnan alla olosuhteissa, missä hiilidioksipitoisuus on 3500 ... 8000 ppm. Tuollaisten pitoisuuksien ei ole todettu aiheuttavan merkittävää vaikutusta henkiseen suorituskykyyn (onneksi!). Itse asiassa vaikutusta on tutkittu jopa sellaisellakin huippupitoisuudella kuin 40000ppm eikä merkittävää vaikutusta ole havaittu silloinkaan. USA:n senaatin toimeksiannosta on laaja raportti aiheesta, https://nap.nationalacademies.org/c...ce-levels-for-selected-submarine-contaminants.

Asia ei kuintenkaan ole yksiselitteinen, eli tosiaankin jossakin tutkimuksessa on tultu yllättävänä pidettyyn johtopäätökseen, että melko lievästi kohonneet hiilidioksipitoisuudet saattavat vaikeuttuu päätöksentekokykyä, https://newscenter.lbl.gov/2012/10/...-dioxide-impairs-decision-making-performance/. Saattaa tosin olla, että pelkkä olosuhteiden muuttuminenkin vaikuttaa henkisiin toimintoihin, sillä hengitysnopeuden kasvu ja syveneminen saattaa heijastua henkiseen toimintaan (kuten vaikkapa silloin, kun vastaavaa tapahtuu kävelyn tai muun lievän liikunnan seurauksena). Vastaavat muutokset voivat myös laukaista migreenin kaltaisia oireita (joka on tietenkin ongelma ja korjattava vaikka sitten ilmavaihtoa tehostamalla, jos sellaiseen on taipumusta). Toisaalta olen nähnyt ainakin yhden tutkimuksen, jossa em. sukellusveneen tason hiilidioksidipitoisuuden oli todettu vaikuttavan myönteisesti nukkumisrytmiin henkilöillä, joilla oli taipumusta uniapneaan. Em. reippaampi hengitysrytmi toiminee siis unessa samaan suuntaan kuin vastaava valveilla ollessa liikunnan aikana avaamassa hengitystiehyeitä toimiaan fysiologisesti edullisemmalla tavalla.

Kehon sisäiseen hiilidioksiditasapainoonhan hengitysilman hiilidioksipitoisuudella ei ole vaikutusta, koska elimistä säätelee hengitystiheyttä pitääkseen veren hiilidioksidipitoisuuden vakiona. Vasta luokkaa 50000 ... 100000 ppm lukemissa helgitysilman hiilidioksidin osapaine nousee tasolle, jonka yläpuolella keho ei enää kykene säilyttämään ideaalista veren hiilidioksitasoa ja tässä vaiheessa on jo kyse selvästä terveysriskistä ainakin pitemmän päälle.
En tiedä muuta simppelimpää käytännön kokemusta, kuin että täydessä neukkarissa missä ilmanvaihto on riittämätön, rupeaa heti väsyttään ja keskittymiskyky ihan poissa.
 
Back
Ylös Bottom