Olkiluoto 2 -laitosyksiköllä reaktoripikasulku

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja janti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olkiluoto 2 (OL2) ydinvoimalaitosyksiköllä on tapahtunut häiriö klo 12.22, jossa päähöyryputken eristys on lauennut ja suojarakennus on eristetty.

Viimeksi muokattu:
Tuliko ilmaista rahaa osallistujille?
En tunne finanssipuolta, mutta veikkaan että rahaliikenne alkaa vasta kun sähköä syntyy. Näytti olevan 400 MW luokkaa tuo suojan kokonaiskapasiteetti, mutta Kaipolan tilalle on nyt keksittävä jotain muuta.

Fingridiltä löytyi toinen juttu aiheesta, josta selvise se vasteaikakin. Muistin väärin, se oli 200 ms.

https://www.fingridlehti.fi/ol3-jarjestelmasuoja/

Työn kautta kanssa oppinut, että mitään ns. kriittistä ei ikinä pidä tehdä ennen pyhiä tai perjantaina iltapäivällä. Ketään ei saa kiinni, eikä mitenkään saa apua, jos joku kyykkää. Parempi jatkaa maanantaina.

Uskomaton ajoitus, vai oliko joku rutiini juttu, mutta manikin pahemmin mönkään? Joku ajoi softaa suoraan USB tikulta 🤣

Minkä järjen mukaan tehonsäätöjärjestelmän ohjelmiston päivitys tehdään reaktorin ollessa käynnissä? Eihän tuossa voi muutakuin onnistua! Onkohan taas jäänyt manuaali lukematta?:hmm:

Minkä järjen mukaan tehonsäätöjärjestelmän ohjelmiston päivitys tehdään reaktorin ollessa käynnissä? Eihän tuossa voi muutakuin onnistua! Onkohan taas jäänyt manuaali lukematta?:hmm:

No mehän emme tunne kyseisen säätöjärjestelmän toimintaperiaatteita, vai tunteeko joku? Itse tunnen kyllä yhden teollisuudessa käytetyn säätöjärjestelmän aika hyvin, mutta sitä järjestelmää ei melkoisella varmuudella ole Olkiluodossa. Tässä järjestelmässä sovellusohjelmia pystyy aika hyvin päivittämään käynnin aikana. Päivitettävä säätöpiiri korkeintaan pomppaa käsiajolle, joten operaattorin tarvitsee se klikata takaisin automaatille päivityksen jälkeen.

Ydinvoimaloissa mitään muutoksia, softa- tai rautamuutoksia, ei tehdä ilman STUK:in lupaa. Koska sellainen lupa mitä ilmeisimmin on tuolle softapäivitykselle saatu, niin mitä ilmeisimmin kyse on vastaavanlaisesta rutiinitoimesta, jonka ei pitäisi mitään ongelmia aiheuttaa.

En tunne järjestelmää mutta maallikkona ajatelen että järjestelmäpäivitykset olisi varmaan turvallisempi tehdä huoltojen yhteydessä kattilan ollessa kylmänä. Mikälie kiireellinen päivitys ollut? Itse luotan voimalan oman henkilökunnan asiantuntemukseen enemmän kuin STUK:in tai Arevan.

Viimeksi muokattu:
Itse luotan voimalan oman henkilökunnan asiantuntemukseen enemmän kuin STUK:in tai Arevan.

No koska tunnen henkilökohtaisesti sen STUK:in henkilön, joka Loviisassa (mutta ei Olkiluodossa) noita lupia myöntelee, niin on pakko myöntää että olen taipuvainen kanssasi samalle kannalle. ;D No tämä vain tällaisena kevennyksenä, ei pidä ottaa liian vakavasti.

Mitä tulee järjestelmien softapäivityksiin, niin niiden paras asiantuntemus ei varmaankaan ole sen paremmin STUK:illa kuin laitoksen henkilökunnallakaan, vaan järjestelmätoimittajalla ja/tai laitostoimittajalla.

Takaisin
Ylös Bottom