Ongelmia Sanyo SAP-CRV124EHDXN

C

Cator

Vieras
Nyt olisi uusi Sanyon ilmalämpöpumppu seinällä. Olen itse melko noviisi näissä ilmälämpöpumppu asioissa. Toiminnassa olen huomannut jotain omituisuuksia. Kun laitan viilennyksen päälle ja ulkolämpötila on alle 12 astetta plussalla niin sisäyksikkö käy hetken hiljaa ja sen jälkeen alkaa puhaltamaan toiseksi isoimmalla puhallusteholla. Tehoa et voi pienentää mitenkään. Vaikka kaukosäätimestä laittaa silent moden päälle tai pienimmän puhallustehon, niin puhallin jatkaa puhaltamista isolla teholla. Sisäyksikkö vastaanottaa kyllä näppäinpainallukset kuittaamalla piippauksella. Olen myös huomannut että puhalluslämpötila ei ole kovinkaan viileä vaikka pyynti on vaikka 16 astetta. Lisäksi luin huvikseni nuo vikakoodit ja herjaa E13 vikaa. Eilen kävi kylmälaiteasentaja ja laittoi hiukan tavaraa lisää koneeseen ja sanoi että nyt pitäisi olla kunnossa. Näin päivisin kun ulkolämpötila on yli 15 astetta pumppu toimii kuten pitääkin. Olen tässä ollut yhteydessä asentajaan ja ahlselliin ja kummatkin vain levittelevät käsiään ja viimeisin kommentti ahlselliltä oli että laite on kunnossa. Tuntuu kummalta kun laite alkaa yöllä itsekseen huutamaan seinällä ettei saa nukuttua ja puhallusta ei saa pienemmälle. En käytä laitteessa mitään automatiikkaa, eli puhallus on manuaaliasennossa, laite viilennyksellä ja läpät manuaalisäädöissä. Kokeilin vielä resetoida laitteen ja kaukosäätimen, ei vaikutusta. Nyt kysyisinkin tekeekö teillä muillakin sanyo tuollaista? Saisipa ainakin varmuuden että olen oikeassa ja ahlsell väärässä ;D

T

teukka

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Ongelmia Sanyo SAP-CRV124EHDXN

Jos ulkona on 12 tai 15 astetta, niin miksi ilpin pitää jäähdyttää sisätiloja? ???

pki

Jäsen

Mulla on sama malli ja kyllä se tuuppaa IR lämpömittarin mukaan -5 asteista jäähdytyksellä ja lämmityksellä laite pukkasi +50 asteista..

Ei ole laite sekoillut, vaikka onkin läpät ja puhallusteho aina automaatilla.
Kokeileppa vaihtaa kaukosäätimen paikkaa tai ota käyttöön sisäyksikön lämpötilaanturi.
Jos sulla on kaukosäädin katveessa ja kone pillastuu/saa virheellistä lämpötilainfoa ja yrittää korjata tilannetta puhisemalla täysillä.

J

jule-

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,1219.msg11545.html#msg11545

E13 Jäätymis suoja aktivoitunut. 1 Sisäyksikön puhallin viallinen 2 Kylmäaine täytös vajaa 3 Matalapaine

Voisko liityä jotenkin matalaan ulkolämpöön ja jäähdytys pyyntiin?

C

Cator

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

teukka sanoi:
Jos ulkona on 12 tai 15 astetta, niin miksi ilpin pitää jäähdyttää sisätiloja? ???

Kun sisällä on 25 astetta ja haluaa nopeasti viileäksi. Hassuinta tässä on vielä se että kun tuo puhallus menee toiseksi suurimalle teholle niin laite ei edes pukkaa kovin kylmää. Mittasin puhallusilman lämpötilan ja se oli +15 astetta.

F

Freeze

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

:cool:
Kun se nyt herjaa sitä E13 vikaa, niin eikö todennäköisin syy ole se vajaa täytös?

Montako metriä putkitus matka on?
Jos on yli 7,5 m olisi hyvä lisätä kylmäainetta 15 g/m yli menevältä osuudelta.
Edellyttäen tietenkin, että putkiliitokset oli alunperinkin tiiviit?

Mikä lämpötilaero on sisäyksikön tulevan ja lähtevän välillä?
Mikä on huonelämpötila?
Entä lämpötila pyynti kaukosäätimellä?

Näin etäpääteltynä mieleen tulee se, että koje ei pysty jäähdyttämään riittävästi ja se lisää automaattisesti kierroksia. Puhallin automatiikkahan vertailee sisälämpötilan ja pyyntilämpötilan eroa. Jos eroa on tarpeeksi puhallusteho nousee automaattisesti.

No nyt tuli tuo viimeinen viesti.
Tämä on kypsää kauraa.
Kylmäainevajaus
Turha täytellä pitäisi korjata varmaan se vuotava liitos ensin. ;)
Sen jälkeen täytetään uudella kylmäaineella manuaalien mukainen täytös.
Soita asennusliikkeelle samantien.

C

Cator

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

pki sanoi:
Mulla on sama malli ja kyllä se tuuppaa IR lämpömittarin mukaan -5 asteista jäähdytyksellä ja lämmityksellä laite pukkasi +50 asteista..

Kokeileppa vaihtaa kaukosäätimen paikkaa tai ota käyttöön sisäyksikön lämpötilaanturi.
Jos sulla on kaukosäädin katveessa ja kone pillastuu/saa virheellistä lämpötilainfoa ja yrittää korjata tilannetta puhisemalla täysillä.

En saa laitteesta millään tuommoisia lämpötiloja ulos. Olen kokeillut vaihtaa kaketsun paikkaa monesti ja olen kokeillut laittaa pelkästään tuon sisäyksikön läpötila-anturin toimintaan. Ei vaikutusta. Laite laittaa itekseen suuremman puhallusnopeuden päälle.

C

Cator

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Freeze sanoi:
Kun se nyt herjaa sitä E13 vikaa, niin eikö todennäköisin syy ole se vajaa täytös?

Montako metriä putkitus matka on?
Jos on yli 7,5 m olisi hyvä lisätä kylmäainetta 15 g/m yli menevältä osuudelta.
Edellyttäen tietenkin, että putkiliitokset oli alunperinkin tiiviit?

Mikä lämpötilaero on sisäyksikön tulevan ja lähtevän välillä?
Mikä on huonelämpötila?
Entä lämpötila pyynti kaukosäätimellä?

Näin etäpääteltynä mieleen tulee se, että koje ei pysty jäähdyttämään riittävästi ja se lisää automaattisesti kierroksia. Puhallin automatiikkahan vertailee sisälämpötilan ja pyyntilämpötilan eroa. Jos eroa on tarpeeksi puhallusteho nousee automaattisesti.

No nyt tuli tuo viimeinen viesti.
Tämä on kypsää kauraa.
Kylmäainevajaus
Turha täytellä pitäisi korjata varmaan se vuotava liitos ensin. ;)
Sen jälkeen täytetään uudella kylmäaineella manuaalien mukainen täytös.
Soita asennusliikkeelle samantien.

Putkea on noin 4 metriä. Silloin kun tuo vika on päällä niin lämpötilaero on 10 astetta (Huonelämpötila on tuolloin 24 astetta ja pyynti 21 astetta). Silloin kun laite toimii niin ero on varmaan 20 astetta. Ei ole merkitystä kuinka paljon lämpötilaero on, vaikka sisälämpö olisi 22 ja pyynti 24 ja laite jäähdytyksellä niin silti tuo puhallus menee suurelle. Itse väittäisin että kyseessä on jokin sekoileva lämpöanturi.

F

Freeze

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Saatat olla muuten oikeassakin :)

tet

Hyperaktiivi

Cator sanoi:
pki sanoi:

En saa laitteesta millään tuommoisia lämpötiloja ulos. Olen kokeillut vaihtaa kaketsun paikkaa monesti ja olen kokeillut laittaa pelkästään tuon sisäyksikön läpötila-anturin toimintaan. Ei vaikutusta. Laite laittaa itekseen suuremman puhallusnopeuden päälle.

Ei sieltä tuollaisia puhalluslämpöjä saakaan. Nuo lukemat oli siis mitattu IR-mittarilla, se ei mittaa ilman lämpötilaa vaan sen pinnan jota kohti IR-sensori on kohdistettu. Jos mittari on kohdistettu kennon pintaan, tuollaiset lukemat ovat varmasti mahdollisia koska kyseessä on kennon lämpötila, ei ilman. Ja tämäkin vain siinä tapauksessa että mittariin on asetettu oikea emissiokerroin. Jos ei, on lukema puutaheinää.

T

teukka

Vieras

Halvemmissa mittareissa ei ole emissiokertoimen asetusta, vaan se on kiinteästi vähän alle 1. Kun käytän kiiltäville metallipinnoille mittaria, niin laitan kohteeseen teipin palan. Näyttää toimivan hyvin. Netistäkin löytynee erilaisten pintojen emissiokertoimia.

IR-mittari ei ole sellainen ihmelaite, jolla voi osoitella mitä tahansa ja saada oikeita tuloksia lämpötilasta. Jos haluaa kunnon lukemia, niin pitää oppia tekemaan vertailuja muihin mittauslaitteisiin. ;)

pki

Jäsen

Ei tuohon mun IR mittarin lukemaan kannatakaan luottaa absoluuttisena totuutena, mutta on kuitenkin näppärä ja nopea 'suuntaa' antava mittari.. :p

C

Cator

Vieras

tet sanoi:
Cator sanoi:
pki sanoi:

Ei sieltä tuollaisia puhalluslämpöjä saakaan. Nuo lukemat oli siis mitattu IR-mittarilla, se ei mittaa ilman lämpötilaa vaan sen pinnan jota kohti IR-sensori on kohdistettu. Jos mittari on kohdistettu kennon pintaan, tuollaiset lukemat ovat varmasti mahdollisia koska kyseessä on kennon lämpötila, ei ilman. Ja tämäkin vain siinä tapauksessa että mittariin on asetettu oikea emissiokerroin. Jos ei, on lukema puutaheinää.

Täytynee ottaa töistä lainaan tollanen ir mittari niin pääsee vertaileen :)

C

Cator

Vieras

No niin. Eilen kävivät vaihtamassa sisäyksikön? Ei vaikutusta. Edelleen laite laittaa suuremman puhallusnopeuden kun ulkolämpötila menee alle 15 astetta. Kokeilin huvikseni lämmitystä ja laite teki kolme sulatusta 2 tunnin aikana. Ulkolämpötila tällöin 13 astetta. Edelleen jokin pielessä lämpöpumpussa. No tänään tuli faksi maahantuojalta ja sanoivat että laitteen kuuluu toimia juuri noin. Ei perskules ei ainakaan mene mun jakeluun että miks se lyö suuremman puhallustehon automaatti- , kuivatus- ja viilennusasetuksella kun ulkolämpö menee alle 15 asteen. Ja tosiaankin pyynti voi tällöin olla vaikka 27 astetta ja sisälämpö 21 ja laite tosiaankin tällöin viilennyksellä. Eiku kaikki sanyon omistajat soittamaan maahantuontiin että teillä ei laite toimi oikein. :)

pki

Jäsen

Pitääpäs kokeilla vaikka illlalla, jos lämpötila ulkona laskee alle 15 asteen.

Silloin kun pumppu tuli taloon ja ulkona oli kylmimmillään +2 astetta, kun pumppua käytettiin lämmitykseen yritin tarkkailla milloin laite tekisi sulatusta.. tästä on nyt mennyt aikaa ~1300h ja vieläkään en ole huomannut merkkivaloista tai äänistä mitään sulatukseen viittaavaa.
Onkohan mulla päinvastainen ongelma..

J

jule-

Vieras

Kuulostaa kummalta 3 sulatusta kahdessa tunnissa , ulkolämpö +13°C. ???

C

CS-TE9DKE

Vieras

Vaihtoivat väärän yksikön, jos E13 vika ja 3 sulatusta tunnissa niin eiköhän se vika ole jossain ulkoyksikön anturissa.

pki

Jäsen

Dodiin..

Vantaalla +14,2 ulkona, sisällä +25 ja laitoin kosteudenpoiston päälle, lämpötilapyynti kaukosäätimestä +22 ja pienin puhallusteho.
Odoteltu laitteen sekoamista ~20 minuuttia eli 2 kaljaa ja 1 tupakka.. ei muutosta, kyllä edelleen toimii pienimmällä nopeudella ja puhaltaa aika viileätä ilmaa. En viitsi mitata lämpötilaa, kun eihän tuolla mun IR mittarilla kuulemma tee mitään. ;)
Lopulta muutin nopeudeksi 'Auto' ja laite alkoi puhaltamaan ~5 minuutin ihmettelyn jälkeen 2 teholla.. ja näköjään sahaa edestakaisin 1- ja 2-nopeuden välillä noin minuutin välein. Ompas outoa...

T

T

Vieras

Olisiko outoon käytökseen selityksenä se, että useissa ILPeissä on rajoituksena ettei jäähdytystä voi käyttää ulkolämpötilan ollessa 15-16 astetta plussan puolella?

En löytänyt esitettä juuri tässä keskusteltuun malliin, mutta esimerkiksi seuraavassa linkissä mainitun Sanyon toiminta-alue jäähdytykselle on +15 - +43 ulkolämpötila. http://www.scanoffice.fi/pdf/esite_sanyo_sap-kcrv93-12ehfp.pdf
Esitteitä ja ohjekirjoja lukemalla samaa rajoitusta löytyy monien muidenkin merkkien pumpuista, mallista riippuen.

T

teukka

Vieras

En viitsi mitata lämpötilaa, kun eihän tuolla mun IR mittarilla kuulemma tee mitään.

Olen mittaillut sellaisella IR-mittarilla puhallusta siten, että siinä ulospuhalluksen ohjaussiivekkeessä on maalarinteipin palanen, ja mittauksen kohdistan siihen teippiin. Muihin mittareihin verraten antaa ihan riittävän hyvän tuloksen. ;)

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Jäähdytyksen ja lämmityksen toiminta-alueet löytyvät täältä sivulta 5
http://www.kylmatekniikka.fi/uploads/files/KRV94-124EHDX.pdf

Jäähdytyksen pitäisi tuon mukaan toimia -15 ulkolämpötilaan saakka.

Sivulla 42 on nuo sulatukseen vaikuttavat lämpötilamittaukset.
Arvaukseni on että ulkokennon taikka ulkoilman lämpötilamittaus on sökö. ???
Nuo lämpötila-anturit olisi helppo tarkistaa ihan yleismittarillakin. ;)

Aippi

Vakionaama

Suomeen tuotavan 124 nordic mallin alin toimintalämpötila jäähdytyskäytössä on -20 astetta celsiusta. Olen asentanut laitetta useampaan ATK serverihuoneeseen jäähdytyskäyttöön ja laite todella pelittää -20 asteessa. Kokemusta on viime talvelta. tyyppikilvessä pitää olla tuo N kirjain viimeisenä

M

mitsu68

Vieras

totta puhut aippi,kävin ihmettelemässä laitetta -24 kelillä ja pelitti hienosti,oli sitten kalibroitu mittari mukana joten pakkasta oli tosiaan tuo -24 kone oli myös EHN malli

C

Cator

Vieras

No niinn. Nyt sitten kävivät vaihtamassa ulkoyksikön pitkän väittelyn jälkeen. Eivät meinanneet maahantuonnissa uskoa että laite on rikki. Vaikka myös kylmälaiteasentajakin näki että laite sekoilee alle 15 asteen lämpötiloissa. Täytynee informoida miten korjauksessa kävi kun tuo ulkolämpötila laskee alle 15 asteen. :eek:

C

Cator

Vieras

Nyt on käytetty uutta ulkoyksikköä alle 15 asteen lämpötilassa. Tosiaankin tämäkin pumppu tekee samoin. Eli Kun ulkolämpötila laskee alle 15 asteen niin puhallusnopeus siirtyy automaattisesti toiseksi isoimmalle teholle. Tämä tapahtuu kun pumppu on automaatti asennossa (tällöin pyynti pitää olla pienempi kuin sisäilman lämpötila eli viilentää), kuivaus asennossa (ihan sama mikä lämpötila) ja viilennys asennossa (tällöin pyynti voi olla mikä tahansa). Ja kaikissa noissa asennoissa puhallusteho on manuaalisesti säädetty pienimmälle (tai silent tilaan). Mielestäni tämä toiminto on ihan persiistä. Eli kun olet menossa nukkumaan ja pumppu on viilennyksellä, puhallusteho pienellä. Niin eiku kun ulkolämpö laskee alle 15 astetta niin johan alkaa puhiseen että koko talon väki herää. Kuulemma tämä toiminto on näissä uusimmissa versioissa. Kumma kyllä kun olen lukenut kaikki manuaalit ja korjausoppaat niin missään ei puhuta tästä toiminnosta. Ainut minkä löysin joka vähänkään liittyy ko toimintoon on Low Ambient Cooling Mode. Tosin tässä toiminnossa toiminto on seuraavaa(The Freeze Prevention Control during the Low Ambient
Cooling Mode (outside air temperature:15 C or lower) is as
follows. The compressor stops when the temperature of indoor heat
exchanger becomes less than 2 C. The compressor restarts when the temperature of indoor heat
exchanger becomes 8 C or higher.) Tosin siinäkään toiminnossa puhallusnopeus ei nouse suuremmaksi. Ihme homma ???

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

mitsu68 sanoi:
totta puhut aippi,kävin ihmettelemässä laitetta -24 kelillä ja pelitti hienosti,oli sitten kalibroitu mittari mukana joten pakkasta oli tosiaan tuo -24 kone oli myös EHN malli
Eikös tämän N-mallin pitänyt sammua jo -20 asteen pakkasessa?? :-\

M

mitsu68

Vieras

joo olet janti oikeassa,kone oli asennettu isojen ikkunoiden yläpuolelle joten ihmettelin ensin itsekkin ja maasta katsoen epäilin ensin että pakkas vahti on heitetty kompuran päälle,mutta ilmeisesti nuo tehtaan ikkunat valskasivat niin paljon,että lämpöä riitti.Vierellä oleva kone ei pelittänyt sillä siellä tuli käytyä,laitteen merkkiä en muista ;) Mittauksen tein ihan jaloilla seisten maassa.

Back
Ylös Bottom