Onkohan ihan kunnossa F750+Sam41

VesA

In Memoriam
Eikai tuo haittaa? Miniannon yläpuolella kun pyynti pyrkii pitämään tehot mahd pienenä=inverteri.

Sitten kun pakkasella kompura 100hz/120hz ja asteminuutit tippuu vaan voi todeta rajan tulleen vastaan

jee.. mutta jos se on säädetty laittamaan -120 kohdalla pökköä pesään ja -196 ei laita lisää kierroksia niin joku suurempi äly on ottanut vallan.

Jolberious

Vakionaama
jee.. mutta jos se on säädetty laittamaan -120 kohdalla pökköä pesään ja -196 ei laita lisää kierroksia niin joku suurempi äly on ottanut vallan.
Sieltä voisi huollon valikosta tsekata vähän invertteriasetuksia. Eli pitämällä takaisin-nappia pohjassa päävalikossa 5sek. Kannattaa tietää mitä tekee, kun tuolla seikkailee ja säätelee.

VesA

In Memoriam
Eli laitteemme toimii oikein? Perussäätöihin ei ole koskettu, olisiko nyt tarvetta rukata jotain

Jos se laite on jonkun asentajan jäljiltä todennäköisyys sille että ensimmäinen arvaus olisi osunut heti oikeaan on pienehkö.. ne säädöt on pakko siinä tilanteessa ravistella hihasta - ja vasta käytön ja kokemusten jälkeen on mahdollista saada ne kohdilleen.

VesA

In Memoriam
onko sulla sama kombo ja miten itse olet muokannut säätöjä?

Meillä on - kuten allekirjoituksesta näkyy Vaillantin MLP - sen säätöjä olen rukannut paljonkin. Onnistuin aikoinaan ostamaan ilmesti huoltoväen käyttöön tehdyn ohjelman + palikan joka ohittaa vehkeen oman käyttöpaneelin, jolla sai vaikka mitä käyrää ja pääsi säätämään kaikkea. Nyt siellä väylällä on Raspberry - säätämisen lisäksi näkee reaaliajassa sisäisestä viestinvaihdosta mitä kone puuhailee.

vwg4

Vakionaama
No ei.
Asteminuutit kun menee 0 -> kompura sammuu. kompura pysyy sammuksissa kunnes asteminuutti käynnistysraja on saavutettu, eli tässä paukkaa käyntiin -120.

Tuo sitten että asteminuutit tippuu vaan eikä yritäkään kohti nollaa, on tosiaan sitten eriasetusten perässä.
F750 en tiedä, mut F2040/SMO40 säätää tarvittavaa tehoa "invertteri"-käyrällä. Tähän taisi @Jolberious tuossa viitata.

Espejot

Hyperaktiivi
Meilläkin lahaa asteminuutit perässä mutta ei sitä huomaa noin niin kuin oikeassa elämässä. Eli ainakaan F2155 ei yritä kohti nollaa kovinkaan tarmokkaasti... enemänkin niin että ajatuu kohti nollaa.

Jolberious

Vakionaama
Tässä muuten huomaa, miten tärkeä on asiakkaalle asennuksen jälkeen käydä koneen käyttölogiikkaa läpi, miten säätää käyrää jne käyttöopastus.

root

Aktiivinen jäsen
Käytännössä niiden pitäs laskee siihen mihin on asetettu, eli meillä -120 ja lähtee sit kompuran tulillle ja nostaa plussan puolelle kunnes taas valuu sinne -120 ja lähtee nousuun.. nyt kone ei vaa jaksa nostaa plussalle
Minkä verran sulla oli kuutioita ilmanvaihdon piirissä? Pinta-aloilla kun ei näissä keskusteluissa ole juuri mitään käyttöä. Löytyykö ilmanvaihdosta mittauspöytäkirjaa? Kuten jo totesin, se 65 % kuulostaa sun kämppään liian pieneltä teholta poistolle.

Ja minkä ihmeen takia kompurassa estettiin alue 100-120 Hz? Jos jäteilmakanava on puutteellisesti eristetty, niin sitten ymmärrän.

Milloin olet viimeksi vaihtanut tai putsannut suodattimet? Paskaset suodattimet rajoittaa tehoja.

Mikki

Hyperaktiivi
Heh... Odotan innolla millaisen perehdytyksen saan kun loput asennukset tehdään ja ne lopulta luovuttaa talon.

Jo siinä vaiheessa kun saatiin talo "sisusta itse" muodossa (suomeksi: tee kaikki paskat hommat itse) oli opastus luokkaa: "ei tähän tarvitse koskea kun se on niin älykäs laite"

Tulipa sekavat vastaukset eli luotan siihen että automatiikka hoitaa säädöt oikein ja sähkölaskut kun pysyy pienenä jatkossakin niin kaikki ok

VesA

In Memoriam
Itse haluaisin jonkin muun systeemin kuin asteminuutit

Asteminuutit sopivat lähinnä betonilaatan lataamiseen kuin siinä on niin suuret viiveet ettei reaktiivinen säätö, esmes huonetermari, toimi ajoissa jos vaikka alkaa tulla kuuma.. minulla on tuossa omassa ulkomämpötilakäyrä, varaajan hystereesi ja asteminuutit kaikki jotenkin viriteltynä.

pökö

Kaivo jäässä
minulla on tuossa omassa ulkomämpötilakäyrä, varaajan hystereesi ja asteminuutit kaikki jotenkin viriteltynä.
Kaiketi minulla on nuo samat koneessa jos haluan. Jos minulta yksikin kortti kärähtää tästä tonnin koneesta niin tilalle tulee ulti-9000 tyyppinen pelkkään hystereesiin perustuva säätö.

Espejot

Hyperaktiivi
Asteminuutit sopivat lähinnä betonilaatan lataamiseen kuin siinä on niin suuret viiveet ettei reaktiivinen säätö, esmes huonetermari, toimi ajoissa jos vaikka alkaa tulla kuuma.. minulla on tuossa omassa ulkomämpötilakäyrä, varaajan hystereesi ja asteminuutit kaikki jotenkin viriteltynä.

Itse olen mieltänyt että asteminuutista on hyötyä silloin kun lämmitystarve on vähäistä, esim kylppärin lämmitys kesällä, olkarin lämmitys keväällä/syksyllä tms. Huonetermarit, linjasäädöt... aikani pähkäiltyä olen päättänyt asentaa Uponorin smatrixin sillä oletuksella että käyrän ei silloin tartte olla justiinsa kohdallaan eikä lattiat kylmene, huoneet saa silti säädettyä haluttuun lämpötilaan. Hifistelyä juu, täytyy varoa ettei lähde laukalle.

IJN

Jäsen
Puolityhmä kysymys: Mitä nuo asteminuutit oikeastaan kuvaavat? Niillä integroidaan lämmityskiertoon viedyn "energiataseen" ali- ja ylijäämäisyyttä, toisessa vaakakupissa mittaukset ja toisessa tavoitetila, ja ohjataan masiinoita niin että näiden summa heiluu ennalta asetetussa haarukassa. Laskentasuureina on lämpötila (asteet) ja aika (minuutit). Tämäkin selvä. Mutta jos kiertovesipumpun nopeus vaihtelee, ottaako säätävä aivo senkin huomioon? Onhan virtauksella (litraa/sekunti) kuitenkin suora vaikutus siihen paljonko energiaa tuupataan lämmitykseen. Asteminuutit integraaliksi ajateltuna eivät silloin olekaan pinta-ala vaan tilavuus, kuvaajaksi tulisi jotain kolmiulotteista pötköä.

VesA

In Memoriam
Mutta jos kiertovesipumpun nopeus vaihtelee, ottaako säätävä aivo senkin huomioon? Onhan virtauksella (litraa/sekunti) kuitenkin suora vaikutus siihen paljonko energiaa tuupataan lämmitykseen. Asteminuutit integraaliksi ajateltuna eivät silloin olekaan pinta-ala vaan tilavuus, kuvaajaksi tulisi jotain kolmiulotteista pötköä.

Riippuu vähän mistä se asteminuutti mitataan, mutta jos jälkeen jäädään ja tehoja lisäämällä saadaan tilanne korjattua ei se lopulta niin nuukaa ole. Jos ladataan laattaa homma on toinen, mutta laatan latauksessa virtaus ei ehkä niin vaihtele.

Meillä se toimii niin, että asteminuuteilla seurataan patterikiertoon menevää vettä. Kun on pakkasta ja pumpun pitäisi käydä etupäässä lämmityksellä yletön veden lotraaminen ottaa 2/5 käyntiajasta käyttöveden tekoon. Silloin asteminuutit lopulta päräyttävät vastusta hiukan avuksi.

pökö

Kaivo jäässä
Mutta jos kiertovesipumpun nopeus vaihtelee, ottaako säätävä aivo senkin huomioon? Onhan virtauksella (litraa/sekunti) kuitenkin suora vaikutus siihen paljonko energiaa tuupataan lämmitykseen.
Ottaa se huomioon nopeuden vaihtelun, virtaus taasen ei suoraan vaikuta tehoon jos se ei ihan älyttömästi muutu. Jos kone tarjoaa tehoa 6 kW niin virtauksen muutos muuttaa lämpötilaeroa mutta teho pysyy samana

VesA

In Memoriam
Ottaa se huomioon nopeuden vaihtelun, virtaus taasen ei suoraan vaikuta tehoon jos se ei ihan älyttömästi muutu. Jos kone tarjoaa tehoa 6 kW niin virtauksen muutos muuttaa lämpötilaeroa mutta teho pysyy samana

Nyt kun mittari on niin olen päässyt katsomaan lämmitysverkon virtauksia ja tehoja. Maksimi jonka olen saanut irti on 1,2m3/h ( kaikki kylmillään, eli shuntit ja termarit levällään) , mutta normikäytössä se vaihtelee 400-600l/h välillä riippuen lattialämmityksen shuntin liikkeistä. Kone painaa varaajaan 2,2m3/h jos manuaaliin on uskominen. Onkin hauska nähdä mitä sinne verkkoon menee pakkasella kun termarit sun muut alkavat availla.

pökö

Kaivo jäässä
Kone painaa varaajaan 2,2m3/h jos manuaaliin on uskominen.
Mulla menee 860 litraa tunnissa. Juuri veivaan asteminuutteja parempaan malliin kun se jäi viime talven huumassa vaiheeseen.
Milläköhän kelillä tämä hienosäätö olisi viisain tehdä, vai onko sillä merkitystä?

IJN

Jäsen
Sepä se joka tässä ihmetytti, jos lämpötila kuitenkin muuttuu ja lasketaan asteminuutteja pelkästä lämpötilasta ja ajasta, niin lasketaan väärin. Mutta laitevalmistajalle nämä ovat perusasioita ja varmaankin kunnossa, satunnainen asteminuuttien tarkkailija saattaa vaan ymmärtää asiat väärin ..

VesA

In Memoriam
Sepä se joka tässä ihmetytti, jos lämpötila kuitenkin muuttuu ja lasketaan asteminuutteja pelkästä lämpötilasta ja ajasta, niin lasketaan väärin. Mutta laitevalmistajalle nämä ovat perusasioita ja varmaankin kunnossa, satunnainen asteminuuttien tarkkailija saattaa vaan ymmärtää asiat väärin ..

Tuskin ne kovin tarkkaan toimivat ilman erityistä mittausta, mutta eihän sitä mistään huomaa. Ylipäänsä lämmitysteho voi vaihdella aika tavalla eikä sitä mistään huomaa, jos se oikeasti muuttuu eestaas.

Back
Ylös Bottom