Oulynkylään Helsinkiin haetaan poraajaa

Hei,

Tarvitsen listan poraajista, jotka osaavat porata 10kw kaivon Helsingissä. Mitä minun pitäisi odottaa maksavani siitä suunnilleen? Kallio on hyvin lähellä pintaa.

Kiitos Andrew

Mikki

Hyperaktiivi
Kaivon mitoituksesta sen verran että sitä ei porata speksillä: "Poraa 10kW kaivo".

On aika suuri ero kaivon mitoituksella, että otetaanko sieltä 10kW 365 päivää vuodesta 24h tai sitten kolmena kovimpana pakkaspäivänä vuodesta muutama tunti.

Jos MLP on 10kW nimellisteholtaan, niin lonkalta voisi sanoa että puhutaan 180-220 aktiivimetrin kaivosta? About.

• Keskustelun aloittaja
Kaivon mitoituksesta sen verran että sitä ei porata speksillä: "Poraa 10kW kaivo".

On aika suuri ero kaivon mitoituksella, että otetaanko sieltä 10kW 365 päivää vuodesta 24h tai sitten kolmena kovimpana pakkaspäivänä vuodesta muutama tunti.

Jos MLP on 10kW nimellisteholtaan, niin lonkalta voisi sanoa että puhutaan 180-220 aktiivimetrin kaivosta? About.
Kiitos

Tässä on lisätietoja. Minulla on kaukolämmitys. Kulutan noin 30 000 kW vuodessa. Tänä vuonna tietysti paljon vähemmän. Joskus enemmän. Ajattelin hankkia 9kw pumpun ja tehdä kaiken itse. Olen eristänyt ja voin sillä välin elää vastusten kanssa kattamaan mahdolliset puutteet. Isompi kaivo sopii vakuutukselle - riippuu tietysti kaivon hinnasta. Mutta en halua olla huolissani kaivosta, jos mahdollista. Saan sitten vapaasti pitää lämpöpumppuharrastuksena murehtimassa maanpäällisistä asioista!

Miltä kuulostaa tähän mennessä?

Mikki

Hyperaktiivi
Kiitos

Tässä on lisätietoja. Minulla on kaukolämmitys. Kulutan noin 30 000 kW vuodessa. Tänä vuonna tietysti paljon vähemmän. Joskus enemmän. Ajattelin hankkia 9kw pumpun ja tehdä kaiken itse. Olen eristänyt ja voin sillä välin elää vastusten kanssa kattamaan mahdolliset puutteet. Isompi kaivo sopii vakuutukselle - riippuu tietysti kaivon hinnasta. Mutta en halua olla huolissani kaivosta, jos mahdollista. Saan sitten vapaasti pitää lämpöpumppuharrastuksena murehtimassa maanpäällisistä asioista!

Kulutus on melko suurta, että kaivon syvyydestä ei ainakaan kannata tosiaan tinkiä. Joku 200-220m lienee melko sopivalla tasolla ja siltä nurkilta tarjouksia kannattaisi pyytää.

En usko että Stadissa saa kyllä kaivoa 6000 eurolla. Nämä on näitä hintoja mitä heitellään jonkun maakuntahinnan perusteella (tai 10v. sitten). Hinta voi hyvinkin olla 50€/m kaikkineen ja näin 220m kaivo olisi jo luokkaa 11kEUR. Ainakin alle 40€ voinee olla vaikea päästä Stadissa.

Mutta tarjouksia vain pyytelemään.

Arisoft

Hyperaktiivi
Kiitos

Toinen linkki näyttää porauksen pohjaveden saamiseksi. Porausreiät. Tarvitsen lämpökaivon poraukseen. Oletan, että se selittää, miksi sanot porauksen maksavan vain 6000 euroa?

Sivuilta näet varmaan molemmat porausvaihtoehdot, koska firmat tekevät yleensä molempia kaivotyyppejä.

Ajattelin hankkia 9kw pumpun ja tehdä kaiken itse.

Hyvin kannattetavaa. Silloin voit valita pumpuksi vaikka tällaisen

RPekka

Aktiivinen jäsen
Kulutus on melko suurta, että kaivon syvyydestä ei ainakaan kannata tosiaan tinkiä. Joku 200-220m lienee melko sopivalla tasolla ja siltä nurkilta tarjouksia kannattaisi pyytää.
Kannattaa huomioida että jossain syvyydessä hinta muuttuu kun kaluston rajat tulevat vastaan. Kannattaa kysyä sitäkin eli jos 200 m katsotaan minimiksi niin mihin hintaan porari tekee lisämetrejä ja kuinka paljon.

Mikki

Hyperaktiivi
Kannattaa huomioida että jossain syvyydessä hinta muuttuu kun kaluston rajat tulevat vastaan. Kannattaa kysyä sitäkin eli jos 200 m katsotaan minimiksi niin mihin hintaan porari tekee lisämetrejä ja kuinka paljon.

Ei 200-220 metriä kyllä ole millekkään oikealle porarille vielä ongelma.

jmaja

Hyperaktiivi
En usko että Stadissa saa kyllä kaivoa 6000 eurolla. Nämä on näitä hintoja mitä heitellään jonkun maakuntahinnan perusteella (tai 10v. sitten). Hinta voi hyvinkin olla 50€/m kaikkineen ja näin 220m kaivo olisi jo luokkaa 11kEUR. Ainakin alle 40€ voinee olla vaikea päästä Stadissa.
Mulle olisi 4v sitten maksanut Espoossa 230 m kaivo 6 m teräsputkella/maaporauksella, putkien vedolla tekniseen tilaan ja 50 mm keräimellä 7340 € eli 32 €/m. 40 mm keräimellä olisi saanut 30 €/m. Koronan/energia-avustuksen buumiaikana poraushinnat nousivat jopa yli 40 €/m, mutta ovat jo palanneet järkevälle tasolle. Eihän tuo sentään ole kuin päivän homma, jossa toki dieseliä kuluu runsaasti.

Siis 220 m kaivo ei kyllä saa maksaa ainakaan yli 8 tonnia.

Mikki

Hyperaktiivi
Markkina on varmasti tosiaan jäähdynyt, että tarjouspyynnöt vain menemään riittävän syvästä kaivosta niin sillä se käytännön hintataso selviää.

Kiitos kaikille tästä on ollut paljon apua!

Aloin jo kysyä tarjouksia.Huomaan, että kiellän lämmitystarpeeni. Talo on rakennettu vuonna 1967. Vuodesta 2014 vuoteen 2024 käytimme 40mw,38,39,36,35,35,32,37,34,34,29. Mutta viime vuonna sain kolminkertaiset ikkunat purkutalosta - olen laittanut muutaman. Muuta eristystä on suunnitteilla ja luulisin olevan tulossa, mutta en ole nyt niin nuori. Minulla on vielä kolmasosa katon pääeristyksestä tekemättä. Vuonna 2014 sain tarjouksen 10 ja 12 kW pumpuista. 12 kW johtui pääasiassa siitä, että sanoin, että 10 oli liian pieni.

Sain kaukolämmön, koska en halunnut lämpöpumppuharrastusta tai en voinut tehdä päätöstä pumppujen suhteen.

jmaja

Hyperaktiivi
Kulutan noin 30 000 kW vuodessa. Tänä vuonna tietysti paljon vähemmän. Joskus enemmän. Ajattelin hankkia 9kw pumpun ja tehdä kaiken itse. Olen eristänyt ja voin sillä välin elää vastusten kanssa kattamaan mahdolliset puutteet. Isompi kaivo sopii vakuutukselle - riippuu tietysti kaivon hinnasta. Mutta en halua olla huolissani kaivosta, jos mahdollista. Saan sitten vapaasti pitää lämpöpumppuharrastuksena murehtimassa maanpäällisistä asioista!
Melko samoilla spekseillä itse päädyin 230 m kaivoon. Tosin kulutus oli "vain" 28 000 kWh/v, mutta kaivossa oli myös varaus autotallillle (50 m2) ja toisaalta sitten taloon tuli LTO jne. Taisi laskennallinen kulutus olla siellä niukasti yli 30 000 kWh/v autotallin kanssa.

jmaja

Hyperaktiivi
Vuodesta 2014 vuoteen 2024 käytimme 40mw,38,39,36,35,35,32,37,34,34,29.
Noilla tiedoilla ei riitä 10 kW täystehoon eikä 230 m kaivo ole varma valinta. 12 kW ja vähintään 250 m sanoisin. Ellei sitten ole uskoa, että on niin paljon parannettu eristystä, ettei tuollaisia 35-40 MWh lämmöntarpeita enää tule.

Jonkin verran vaikuttaa toki myös lämmönjako. Jos on korkea menolämpö, kaivosta otetaan vähemmän eli sähköä menee enemmän.

Hyvin kannattetavaa. Silloin voit valita pumpuksi vaikka tällaisen
Luulen, että noiden 11-36kw pumppujen lämmitystehot vaativat hieman muutosta, jotta se merkitsee jotain vanhalle, kuten omalleni, pattereineen talolle. Onko tämä lämmitysalue W10/7C, W40/45C 10,5 kW:n teholla ja COP 5,02 alan standardi tapa johtaa asiakkaita harhaan? Tarvitsenko 23kw pumpun hintaan 3699e? :)

Mikki

Hyperaktiivi
Luulen, että noiden 11-36kw pumppujen lämmitystehot vaativat hieman muutosta, jotta se merkitsee jotain vanhalle, kuten omalleni, pattereineen talolle. Onko tämä lämmitysalue W10/7C, W40/45C 10,5 kW:n teholla ja COP 5,02 alan standardi tapa johtaa asiakkaita harhaan? Tarvitsenko 23kw pumpun hintaan 3699e? :)

En nähnyt noissa spekseissä mitään erityistä harhaanjohtamista. Kyllä kaikkien valmistajien pumppujen COP:t ja antotehot riippuvat pyyntilämpötilasta ja "kaivon" lämpötilasta. Siinä on paljon muuttujia, joten tiedot on vähän pakko antaa jollain oletusarvoilla.

Ja kuten kaikessa markkinoinnissa, katsotaan parametrit toki ns. sopiviksi että tuote näyttää hyvältä.

Tuo 11kW pumppu on aivan älyttömän halpa. Jos se tekee sen mitä lupaa, niin mikään merkkipumppu ei ikipäivänä kuro hintaeroa takaisin.

Arisoft

Hyperaktiivi
Tarvitsenko 23kw pumpun hintaan 3699e?

Hyvä kysymys. Hienommille pumpuille löytyy varmasti ihan taulukot että millä hyötysuhteella mitäkin lämpöä tekevät. Mutta jos tämä toimii samoin kuin R32 VILP, niin tuollaisella noin nolla-asteisella kaivovedellä patterilämmityksen 40 asteeseen tuskin päästään lähellekään COP 5.02 lukemilla.

Ah, huomaan, että olin aivan sekaisin. Anteeksi. W10/7C on kaivovesi sisään/ulos ja W40/45C on lattialämmitys sisään/ulos.

Onko kukaan foorumin tuttu ostanut näistä koneista? Täällä on varmaan jo ketju heistä?

Mikki

Hyperaktiivi
Ah, huomaan, että olin aivan sekaisin. Anteeksi. W10/7C on kaivovesi sisään/ulos ja W40/45C on lattialämmitys sisään/ulos.

Onko kukaan foorumin tuttu ostanut näistä koneista? Täällä on varmaan jo ketju heistä?
Nuo on melko tuore tapaus myynnissä. Ei taida täällä vielä.olla asennuksia raportoitu.

Mutta teknisesti nuo kuvien mukaan näyttää hyvin yksinkertaisilta laitteilta milä on hyvä asia.

Erillisen varaajan tarvii ja käyttövedelle kannattaa laittaa pieni tulistusvaraaja. Tulee yksinkertainen systeemi.

Nuo on melko tuore tapaus myynnissä. Ei taida täällä vielä.olla asennuksia raportoitu.

Mutta teknisesti nuo kuvien mukaan näyttää hyvin yksinkertaisilta laitteilta milä on hyvä asia.

Erillisen varaajan tarvii ja käyttövedelle kannattaa laittaa pieni tulistusvaraaja. Tulee yksinkertainen systeemi.
En ole varma, mitä tarkoitat ylikuumenemisella. Minulla on pelastettu 14kw vilppi, jossa kaikki osat ja varaosat ilman bensaa. Minulla on siis jo säiliö, jossa on patteri kuumalle vedelle. Tämä kiinalainen pumppu sanoo, että se lämpenee vain 55 asteeseen. tarkoitatko, että sinulla on pieni sähkövastus nostaaksesi lämpötiloja?

Mikki

Hyperaktiivi
En ole varma, mitä tarkoitat ylikuumenemisella. Minulla on pelastettu 14kw vilppi, jossa kaikki osat ja varaosat ilman bensaa. Minulla on siis jo säiliö, jossa on patteri kuumalle vedelle. Tämä kiinalainen pumppu sanoo, että se lämpenee vain 55 asteeseen. tarkoitatko, että sinulla on pieni sähkövastus nostaaksesi lämpötiloja?

"Tulistusvaraajalla" tarkoitetaan pientä sähköllä lämpiävää käyttövesivaraajaa, mikä olisi MLP:n lämmittämän varaajan "jälkeen". Esimerkiksi 100 litran varaaja. Eli käyttövesi menee sen MLP varaajan kierukan kautta ja päätyy tulistusvaraajaan esilämmitettynä.

Sitten tulistusvaraaja nostaa lämmön esim. 55C tai 60C, mikä ei paljoa sähköä vie. Näin MLP:llä ei tarvitse tehdä kuumemaa vettä kuin se mitä tarvitaan lämmitykseen.

Onko parempi hankkia r290-pumppu, joka on parempi lämmitykseen, kuin r32-pumppu, joka on parempi jäähdytykseen? Onko R290 pumppu laillinen Suomessa? Se voi mennä vanhaan öljynpolttohuoneeseen

Arisoft

Hyperaktiivi
Onko parempi hankkia r290-pumppu, joka on parempi lämmitykseen, kuin r32-pumppu, joka on parempi jäähdytykseen? Onko R290 pumppu laillinen Suomessa? Se voi mennä vanhaan öljynpolttohuoneeseen

Ainakin niitä on myynnissä

Tuossa varmaan tehokin riittäisi. R290 sopii paremin jos tarvitsee tehdä erityisen kuumaa vettä.

Large

Aktiivinen jäsen
Tom Allenin kautta ostettu 200m kaivo maksoi muistaakseni yli 9000€ vuonna 2019. Hoitivat siis toimenpideluvan haun, jne. Savea oli yli 12m ennen kalliota.

Mikä on paras suomenkielinen hakusana 'Lämpökaivonporaus' tai 'maalämpöporaus'?

Minun on vaikea löytää ihmisiä, jotka poraavat vain kaivon lämpöpumpulle. Jotkut vain poraavat alueella. Jotkut eivät myy suoraan kodin omistajalle.

My english original:

What is the best Finnish search term to find 'Heat well drillers' or 'ground heat drilling'?

I am finding it difficult to find people who will drill just a well for a heat pump. Some only drill in there area. Some will not sell directly to the home owner.

Mikki

Hyperaktiivi

Minun on vaikea löytää ihmisiä, jotka poraavat vain kaivon lämpöpumpulle. Jotkut vain poraavat alueella. Jotkut eivät myy suoraan kodin omistajalle.

My english original:

What is the best Finnish search term to find 'Heat well drillers' or 'ground heat drilling'?

I am finding it difficult to find people who will drill just a well for a heat pump. Some only drill in there area. Some will not sell directly to the home owner.

Nämä ainakin mainostaa pelkkää poraustakin:

Jule

Vakionaama
Ainakin niitä on myynnissä

Tuossa varmaan tehokin riittäisi. R290 sopii paremin jos tarvitsee tehdä erityisen kuumaa vettä.
R290 on kyllä sinänsä "laillinen" Suomessa, mutta jonkun Virolaisfirman nettisivu ei asiaa todista. :)

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Kiitos

Ennenkuin luulottelet tekeväsi kaiken itse esim Helsingin kaupungin alueella, niin lukaisepa tuosta läpi tuo maalämmön tiedotusosio. Yksikään porausfirma ei tule poraamaan mitään reikää, jos et esitä lupapaperia. Porausfirma tulee varmistamaan jokatapauksessa luvan ennen porauksen aloittamista ja lämmitysjärjestelmän muutos menee rakennusviraston kautta. Muistaakseni työlle vaaditaan työnjohtaja, joten kuka tahansa ei voi ilmoittautua, että ” DIY what ever ” hengessä muuttelemaan mitä sattuu päähän pälkähtämään.
Mutta peukkua pystyyn kuitenkin maalämpö projektille. Tuollaisella 30 MWh tarpeella se on jo kuitenkin taloudellisesti järkevä veto.

Timbe

Jäsen
Eikö R290:n iso ongelma ole, että sitä ei saisi sisätiloissa älyttömästi olla (propaani = syttyy herkästi)?

kotte

Hyperaktiivi

My english original:

I would advice in your case that instead of just asking for a well to be drilled, ask for support for the permission procedure as well. Such a contractor would most likely advice for possible problems in your specific areas and how to tackle them (eg. by choosing locations, make aplications for exceptions to drill closer to neighboring streets and especially providing an expert that the city authorities require as a corresponding consultant to discuss matters and reporting related with the permisions).

Ode

Aktiivinen jäsen
Meille tarjottiin 40 MWh kulutusarviolla ja 9 kW huipputeholla 16 kW laitetta ja yhteensä 340 metrin kaivoja. Hinta ~30€ metri. Kertomasi 30 MWh tarve on mielestäni alakanttiin, kun kulutus on ollut välillä paljon korkeampi. Mitoittaisin kaivon mieluummin vähän yli kuin alle.

Jos ei lompakko kestä, niin VILP on tietty teoriassa vaihtoehto.

Lisätietoja lupa-asioista voit lukea täältä: https://www.hel.fi/fi/kaupunkiympar...akeminen/neuvoja-rakennushankkeisiin/maalampo

Back
Ylös Bottom