Pökön 9kW VILP, talven tappaja + Fujitsu ilp yhteiskäyttö

J

jolla

Vieras
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

lmfmis sanoi:
Kyllä. Jakoavain mutteriin ja ruuvari säätöön niinkuin laitoin...

Voit kiertää kokonaan kiinni, niin tiedät missä kohti se säätö oli ja sitten uuteen paikkaan.Muista kierrokset.
jos nyt en väärin muista, niin aiemmin täällä on ollut kovaa kritiikkiä jakoavaimen käytöstä, tuo laitehan menee pilalle jos käyttää jakoavainta, myös turvakengät täytyy olla ja eu huväksytyt tikkaat kun käy ominpäin noita ehdottomasti itse tehtynä kiellettyjä asennuksia tekemään.
 

lmfmis

Vakionaama
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

jolla sanoi:
jos nyt en väärin muista, niin aiemmin täällä on ollut kovaa kritiikkiä jakoavaimen käytöstä, tuo laitehan menee pilalle jos käyttää jakoavainta, myös turvakengät täytyy olla ja eu huväksytyt tikkaat kun käy ominpäin noita ehdottomasti itse tehtynä kiellettyjä asennuksia tekemään.
...tikkaita vain kevyissä väliaikaisissa töissä. Tähän tarvitaan henkilönostin ja katselmoidut telineet
 

lmfmis

Vakionaama
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

pökö sanoi:
Voiko johtua paisuntaventtiilin säädöstä kun mulla nestelasi kuohuu vaikka ainetta on oikea määrä, eli säätö olisi liikaa auki ja kylmäaineet kulkee "liian lujaa" eikä siksi ehdi lauhtua levyvaihtimessa?
Ei oikeastaan... Tuo johtuu siitä ettei kylmäaine lauhdu tarpeeksi ja palaa ei-nesteenä takaisin. Eli kylmempää vettä lämmönvaihtimelle.

Tai voisi ajatella että tehokkaampi lämmönvaihdin auttaa myös....pitäisi miettiä oikein ajatuksella.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

lmfmis sanoi:
Tai voisi ajatella että tehokkaampi lämmönvaihdin auttaa myös....pitäisi miettiä oikein ajatuksella.
Vaihdin on jo nyt ylikokoinen, sen kasvattaminen ei auta.
 

lmfmis

Vakionaama
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

pökö sanoi:
Vaihdin on jo nyt ylikokoinen, sen kasvattaminen ei auta.
Se siitä sitten.

Jäljelle jää matalammat veden lämmöt eli katsot tarkkaan mitä ne patterit oikeasti tarvitsee veden lämmöksi. Lämpeneekö koko alaltaan ja jarruttaako termostaatti....Sitä ei saa tapahtua kuin vasta keväällä. Kaksilehtisiin vaihto ja isompaa pinta-alaa jos jää huone kylmäksi.

Minulle riittää 31 astetta pattereihin, ulkona -2.

Lisäksi on myös tuo kanavapatteri ilmanvaihdossa joka levittää lämpöä vähän.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

paisunta oli 13 kierrosta auki. nyt säädetään. 3 kierrosta kiinni ei vaikuta vielä mitenkään
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

Kävin tuolla vilkuilemassa vanhoja ketjuja. Pikkupakkasilla noista on mittailtu pollun kanssa hiukan 2:n yli olevia COPpeja, -15C tienoilla 1,3. Nämä ajelevat ilmeisesti Green alkuperäisellä 3,3kg täytöksellä. Kuumakaasut eivät nouse näilläkään sankareilla, mutta 90C esiintyy näillä joilla ainetta on muistaakseni 2,8kg.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

Nyt vetelin säätöä 6 kierrosta kiinni ja kaasun lämpö lähti nousuun. Kone tekee 37 asteista vettä ja kaasu on nyt 83 asteista. myös antoteho nousi 6,5 kilowattiin ja otto on 2,9 (sis pumput ja vasstukset). Nyt mennään parempaan suuntaan, ulkona pakkasta 5 astetta. Myös nestelasin hullu kuohunta rauhottui paljon mutta ei ole silti ihan tyyni.
Antaapa hetken olla koskematta.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

Sulatuksen jälkeen lämpöä tulee 37 asteiseen veteen 7kW ja kone ottaa 2,9kW, tällaiset lukemat on yleensä nähty +7 asteessa.
 

jussi

Vakionaama
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

pökö sanoi:
Voiko johtua paisuntaventtiilin säädöstä kun mulla nestelasi kuohuu vaikka ainetta on oikea määrä, eli säätö olisi liikaa auki ja kylmäaineet kulkee "liian lujaa" eikä siksi ehdi lauhtua levyvaihtimessa?
Kyllä se oikeastaan voi, vaikka tuolla toisin väitettiin. Liikasyöttö saa aikaan kaikki nyt esiin tulleet kohdat.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

pökö sanoi:
Sulatuksen jälkeen lämpöä tulee 37 asteiseen veteen 7kW ja kone ottaa 2,9kW, tällaiset lukemat on yleensä nähty +7 asteessa.
Eikun nyt vaan rauhassa dataa talteen vähän aikaa ja sitten pientä säätöä jos jompaan kumpaan suuntaan kääntämällä saisi vähän lisää tiristeltyä. Coolpack voisi tässä auttaa säätämään todennäköisemmin oikeaan suuntaan, en kyllä muista mitä kaikkea se tarvitsi.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

VesA sanoi:
Eikun nyt vaan rauhassa dataa talteen vähän aikaa ja sitten pientä säätöä jos jompaan kumpaan suuntaan kääntämällä saisi vähän lisää tiristeltyä. Coolpack voisi tässä auttaa säätämään todennäköisemmin oikeaan suuntaan, en kyllä muista mitä kaikkea se tarvitsi.
Coolpackista en tiedä mutta ennen saunaa haen taatusti kasipäkin, on tämä vaan sellanen muutos. ;D
 

lmfmis

Vakionaama
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

pökö sanoi:
Nyt vetelin säätöä 6 kierrosta kiinni ja kaasun lämpö lähti nousuun. Kone tekee 37 asteista vettä ja kaasu on nyt 83 asteista. myös antoteho nousi 6,5 kilowattiin ja otto on 2,9 (sis pumput ja vasstukset). Nyt mennään parempaan suuntaan, ulkona pakkasta 5 astetta. Myös nestelasin hullu kuohunta rauhottui paljon mutta ei ole silti ihan tyyni.
Antaapa hetken olla koskematta.
Kuullostaa hyvältä.

Mutta nyt siis pitää tarkkailla sitä kuumakaasun lämpötilaa. Jos TEV ei osaa säätää, se nousee pakkasilla ja laskee lämpimillä keleillä. Eli jos TEV säätö onkokonaan jumissa, niin kiersit sen nyt manuaalisesti oikeaan kohtaan ja kun ulkolämpötola muuttuu ei säätö "säädy".

Mahdottomia ei sekään säädä, mutta noin niinkuin periaatteessa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

Seuraavaksi kannattaisi tutkailla tuon TEV:n tuntoelimen paikkaa ja kiinnitystä. Tuon tuntopallukan pitäisi olla kiinni jossakin höyrystimen loppupäässä, jos mielii saada säädön toimimaan oikein. Periaatteessa tuon pallukan pitäisi olla muutama aste (hiukan vajaa 5 astetta) lämpimämpi kuin höyrystimeen menevän putken lähtö paistuntaventtiilin jälkeen (tarkasti voi säätää vain painemittarin ja lämpömittarin yhteiskäytöllä, mutta tuo on ehkä kohta, jossa korvakuulolla pääsee parhaaseen tulokseen, kunhan on hartaasti opetellut systeemin käyttäytymistä).

TEV:in toimintaa olen itse kokeillut jäähdyttämällä tuntoelintä varovasti kylmäsprayn avulla. Toimivan venttiilin saa tällä tavoin jopa ihan kiinni, eli konstia on käytettävä varoen. Jos mitään ei saa tapahtumaan, niin rikki on.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

En usko että TEV on viallinen. eikös rikkinäisenä se olisi pistänyt eloa kuumakaasun lämpöön? Mullahan se kaasun lämpö oli kaikissa lämmöissä lähes sama. Vai ajattelenko maallikkona nyt asian väärin päin?
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

pökö sanoi:
En usko että TEV on viallinen. eikös rikkinäisenä se olisi pistänyt eloa kuumakaasun lämpöön? Mullahan se kaasun lämpö oli kaikissa lämmöissä lähes sama. Vai ajattelenko maallikkona nyt asian väärin päin?
TEV voi mennä (varsinaisesti) rikki monella tapaa. Sen näkee ajan kanssa, eli jos ei tunnu pitävän säätöjään, niin sitten on syytä tutkia asiaa tarkemmin.

TEVhän toimii suunnilleen niin, että venttiilin karaa ohjaa kalvo, jossa toisella puolella vaikuttaa höyrystimen paine tai toisella puolella tuon mittapallukan paine (molemmilla puolilla on samaa kylmäainetta). Säätöruuvista säädetään samaan kalvoon ja karaan vaikuttavan jousen pituutta ja tarkoituksena on, jousen voima vastaa paine-eroa (joka siis normaalissa käyttötilanteessa on aina tuon mittapallukan puolella suurempi).

Mitä kireämmälle tuo jousi kierretään, sitä kovempi paine on tasapainotilanteessa höyrystimen paineen ja tuo pallukan (lämpötilasta johtuvan) paineen välillä, eli tulistus kasvaa. Esimerkiksi, jos paine-ero kasvaa, kalvo painaa venttiiliä auki, paine nousee höyrystimessä/höyrystimen alkupää lämpenee/höyrystimen loppupää kohta kylmenee/venttiili alkaa sulkeutua jne. eli tilanne vakiintuu. Vastaavasti, jos paine-ero on pieni, venttiili ei päästä riittävästi kylmäainetta, höyrystimen paine pienenee, höyrystimen alkupää kylmenee, höyrystimen loppupää alkaa lämmetä ja lopulta kalvon ylitse vaikuttava paine voittaa jousen paineen, jolloin kylmäaineen syöttö lisääntyy venttiilin auetessa ja tilanne taas vakiintuu.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

Pitäisikö tuon tulistumisen pysyä suunnilleen samana kaikissa ulkolämmöissä?
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

pökö sanoi:
Pitäisikö tuon tulistumisen pysyä suunnilleen samana kaikissa ulkolämmöissä?
Kyllä pitäisi suunnilleen pysyä, eli TEV:n tarkoitus on nimenomaan toimia niin, että tulistus pysyy säädettynä riippumatta siitä, jaksaako pumppu painaa enemmän vai vähemmän kylmäainetta kiertoon. Kylmässähän kylmäainekierto vähenee, kun neste joutuu höyrystymään kylmempänä eikä sen takia jaksa kehittää yhtä paljon painetta kuin lämpimässä (kylmä kaasu on sinällään tiheämpää kuin lämmin, mutta tuo höyrystymispaine on tässä tapauksessa merkitsevämpi).

Tulistushan tarkoittaa tässä suunnilleen sitä, miten paljon kompressorin imemä kaasu ehtii lämmetä höyrystimen loppupäässä siitä lämpötilasta, missä se höyrystimessä on höyrystynyt.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

kotte sanoi:
Kyllä pitäisi suunnilleen pysyä, eli TEV:n tarkoitus on nimenomaan toimia niin, että tulistus pysyy säädettynä riippumatta siitä, jaksaako pumppu painaa enemmän vai vähemmän kylmäainetta kiertoon.
Kiitos tiedosta. Mulla on nyt kuumakaasu seurannassa, kuvassa lila viiva. Ulkolämpöä en tuohon samaa valitettavasti saa joten sitä seuraan silmä kovana muualta.
 

Liitteet

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

pökö sanoi:
Kiitos tiedosta. Mulla on nyt kuumakaasu seurannassa, kuvassa lila viiva. Ulkolämpöä en tuohon samaa valitettavasti saa joten sitä seuraan silmä kovana muualta.
Siis kuten kirjoitin, TEV mittaa höyrystimessä tapahtuu tulistusta. Tuolla ei ole suoraa yhteyttä kompressorissa syntyvään tulistukseen muuta kuin niin, että jos höyrystimessä syntyvä tulistus kasvaa, niin kasvaa myös kompressorissa tapahtuva tulistuminen. Vastaavasti, jos tulistus poistuu höyrystimestä kokonaan niin, että kompressoriin pääsee nestepisaroita, kompressorissa tapahtuva tulistuminen vähenee tai jopa häviää. Tämähän lienee ollut alun perin ongelmana ja jos TEVin jousesta poistaa kaiken jännityksen, seurauksena on juuri tämä (eli venttiili vuotaa jatkuvasti liikaa kylmäainetta, nestelasi kuohuu, kuumakaasu on "kylmää", COP on etenkin kylmässä huono jne.)
 

jussi

Vakionaama
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

Jos nuo kuumakaasunlämmöt menee nyt tuonne 85C, niin näyttää hyvältä. Kunhan vaan myös pitää tason suunnilleen kelin muuttuessa.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

jussi sanoi:
Jos nuo kuumakaasunlämmöt menee nyt tuonne 85C, niin näyttää hyvältä. Kunhan vaan myös pitää tason suunnilleen kelin muuttuessa.
Menee pikkasen yli 90 asteen kun koneen näytöltä katsoo, kuvan lila viiva on mitattu levylämmönvaihtimen putkesta.

Nyt laite on käynyt yli tunnin ja huilannut saman verran kun pakkasta on -10-12. Toisessa kuvassa näkyy kun on käyty 8 tuntia putkeen eikä silti saavutettu pyyntiä. Parempaa päin ollaan menossa tällä laitteella.
 

Liitteet

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

Noni, ulkona -11 vilp ottaa tasan 3kW ja antaa 4,9kW, coppi 1,6. Vaihtimesta tulee ulos 40 asteinen vesi.
Ei tällä vielä ihan kuuhun mennä, ylöspäin kuitenkin, muutama päivä takasin coppi oli negatiivinen kun otto oli 3kW ja anto 2,7kW ja ulkona oli silloin pari astetta lämpeempää.
 

savonhumu

Aktiivinen jäsen
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

peukku! :) Seurannu tätä virittelyä jonkinaikaa ja mukava nähhä että tunnelin päästä alkaa valoa pilkahella!
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

pökö sanoi:
Noni, ulkona -11 vilp ottaa tasan 3kW ja antaa 4,9kW, coppi 1,6. Vaihtimesta tulee ulos 40 asteinen vesi.
Ei tällä vielä ihan kuuhun mennä, ylöspäin kuitenkin, muutama päivä takasin coppi oli negatiivinen kun otto oli 3kW ja anto 2,7kW ja ulkona oli silloin pari astetta lämpeempää.
Sattuukos nurkissa olemaan auton jäähdyttimen puhallinta ? Mitä isompi sen parempi. Voisi kokeilla miten lisätty puhallusteho vaikuttaa ulkokennon toimintaan. Tuossa on kuitennii tuo ulkoyksikkö hiukan vähemmän järeä kuin monesssa muussa 3kW kompuralla varustellussa vehkeessä.
 

jussi

Vakionaama
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

pökö sanoi:
Menee pikkasen yli 90 asteen kun koneen näytöltä katsoo, kuvan lila viiva on mitattu levylämmönvaihtimen putkesta.

Nyt laite on käynyt yli tunnin ja huilannut saman verran kun pakkasta on -10-12. Toisessa kuvassa näkyy kun on käyty 8 tuntia putkeen eikä silti saavutettu pyyntiä. Parempaa päin ollaan menossa tällä laitteella.
Olikos toi alempi kuva ennen paisarin säätöä? Ja lila viiva se kuumakaasun tulo lauhduttimeen? Koneen kannalta ikävän alhaalla se lila.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä


jussi sanoi:
Olikos toi alempi kuva ennen paisarin säätöä? Ja lila viiva se kuumakaasun tulo lauhduttimeen? Koneen kannalta ikävän alhaalla se lila.
Oli se ennen säätöä mutta lila viiva mittasi silloin vaihtimelle menevää vettä. Täytyy vaihdella antureita eri tarpeiden mukaan kun niitä ei ole tarpeeksi. Kaasun lämpö oli silloin n. 57 astetta.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

VesA sanoi:
Sattuukos nurkissa olemaan auton jäähdyttimen puhallinta ? Mitä isompi sen parempi. Voisi kokeilla miten lisätty puhallusteho vaikuttaa ulkokennon toimintaan. Tuossa on kuitennii tuo ulkoyksikkö hiukan vähemmän järeä kuin monesssa muussa 3kW kompuralla varustellussa vehkeessä.
Tässä on järeä puhallin, ilmaa liikkuu niin paljon ettei syylärituuletin ole kuin jarru.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

savonhumu sanoi:
peukku! :) Seurannu tätä virittelyä jonkinaikaa ja mukava nähhä että tunnelin päästä alkaa valoa pilkahella!
Ei oo helppoo mutta ihan hauskaa ;)
Kuinkahan paljon näitä koneita on paiskottu romulavalle kun ei ole tiedetty että säätääkin voi. Tavalliset ilp-asentajat ei tunnu tajuavan näistä asioista mitään, vaihtavat vaan uutta vanhan tilalle paremman toivossa, eikä tähänkään ketjuun ole yhtään foorumin kylmäammattilaista löytynyt antamaan ohjeita. Ilmeisesti on sormi mennyt suuhun ;)
 

lmfmis

Vakionaama
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

Tästä ketjusta innostuneena kävin ruuvaamaassa omaa TEV:iä kiinni ja nyt kaasut kiipeää 99 asteeseen ja coppia saa 2.2 kun ulkona -8--4 astetta.

;D

Ehkä vähän auki kuitenkin...
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

lmfmis sanoi:
Tästä ketjusta innostuneena kävin ruuvaamaassa omaa TEV:iä kiinni ja nyt kaasut kiipeää 99 asteeseen ja coppia saa 2.2 kun ulkona -8--4 astetta.

;D

Ehkä vähän auki kuitenkin...
Kaasun säätely mullakin menossa , 90 asteen tienoilla ne on nyt kuumimmillaan. Cop -7 on 2,2 parhaillaan kun vesi tulee vaihtimesta 41 asteisena.
 

lmfmis

Vakionaama
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

pökö sanoi:
Kaasun säätely mullakin menossa , 90 asteen tienoilla ne on nyt kuumimmillaan. Cop -7 on 2,2 parhaillaan kun vesi tulee vaihtimesta 41 asteisena.
Hyvät on lukemat.

Tehtaalta tullessaan nuo TEV on trimmattu niin että pitää 80 astetta suunnilleen kaikissa olosuhteissa...
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

Säätelen varttikierros kerrallaan nyt aukipäin.
 
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

Osaisiko joku selittää, miksi tuon kaasun pitää kompressorissa tulistua noin paljon ? Se on helppo ymmärtää että nestemäinen kylmäaine ei tee kompressorille hyvää. Yleensähän kaasujen ja ilman komprimonnissa käytetään välijäähdytystä, koska se pienentää kaasun tilavuutta ja siten paineistamiseen tarvittavaa työtä.
 

jussi

Vakionaama
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

Kellarinlämmittäjä sanoi:
Osaisiko joku selittää, miksi tuon kaasun pitää kompressorissa tulistua noin paljon ? Se on helppo ymmärtää että nestemäinen kylmäaine ei tee kompressorille hyvää. Yleensähän kaasujen ja ilman komprimonnissa käytetään välijäähdytystä, koska se pienentää kaasun tilavuutta ja siten paineistamiseen tarvittavaa työtä.
Ei sen "pidä", se on seuraus. Siinähän se välijäähy on heti kompuran jälkeen, sitä sanotaan näissä lauhduttimeksi.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

Kellarinlämmittäjä sanoi:
Osaisiko joku selittää, miksi tuon kaasun pitää kompressorissa tulistua noin paljon ? Se on helppo ymmärtää että nestemäinen kylmäaine ei tee kompressorille hyvää. Yleensähän kaasujen ja ilman komprimonnissa käytetään välijäähdytystä, koska se pienentää kaasun tilavuutta ja siten paineistamiseen tarvittavaa työtä.
Vähän toisin sanoen (kuin Jussi): Kompressorin ja sähkömoottorin häviöt muuttuvat kokonaan kuumakaasun tulistukseksi (kylmäaineen häviötön puristuminen R-410A:n tapaisilla kylmäaineilla ei sinällään lisää tulistumista). Näiden häviöiden osuus on kymmeniä prosentteja käytetystä sähköstä. Moottorin ja kompressorin sisukalujen jäähdytys siis perustuu tulistumiseen, eikä tätä ole edullista tehdä ruiskuttamalla nestemäistä puristettua kylmäainetta joukkoon (sillä tällöin ei hyötyä etenkään rotaatiokompressoreilla saada, häviöt vain kasvavat, kun tavaraa menee turhaan lämpöpumppuprosessinkin ohitse, minkä lisäksi kuluminen lisääntyy). Hyödyksihän tuo tulistuslämpö halutaan saada ja kuumakaasun seasta se käy kätevästi.
 

kaihakki

Vakionaama
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

Tässä pari linkkiä, joista saa myös tähän asiaan lisäselvyyttä
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=1643.0
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=1737.0

Teorian kautta tarkastelu avaa hieman lisää tuota tulistuslämpötila-asiaa.
Itse olen pitkään tätä Ultia seurannut ja dataa ja kuvia on viime vuosilta.
COP ja teho eivät suoraan riipu tulistuslämpötilasta, joka voi vaihdella melkoisesti.
Oli alussa muutaman vuoden ajan n. 50 asteen paikkeilla. 2015 vaihdettiin paisuntaventtiili, niin lämpötila nousi ja on nyt n. 60-80 asteen välimaastossa. Tehot ja COP kasvoivat aiemmasta aika paljon.
 
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

Voisiko tämän ymmärtää sillä tavalla, että jos kompressoriin kulkeutuu nestettä niin tuon nesteen höyrystyminen lisää kaasun tilavuutta enemmän kuin "sopivalla" määrällä tapahtuva kaasun tulistuminen ja siitä seuraava tilavuuden kasvu.

Ilmeisesti tehokkainta olisi käyttää (ehkä jopa monivaiheista) välijäähdytystä, mutta näissä laitteissa sitä ei vain tekniikan monimutkaisuuden vuoksi hyödynnetä.
 

kaihakki

Vakionaama
Vs: Pökön 9kW VILP, talven tappaja-heti kyykyssä

Kompressoriin ei saa kulkeutua nestettä. Taitaa hajota, jos niin käy. Paisuntaventtiilin hommana on kuristaa virtausta niin, että höyrystimessä (ulkoyksikön kennossa) paine alenee, jolloin lauhduttimesta tuleva nesteytynyt kylmäaine höyrystyy paisuntaventtiilin jälkeen. Höyrystynyt kylmäaine on siten kylmempää kuin ulkoilma ja siten imee lämpöä ulkoilmasta kennon läpi itseensä ja jatkaa höyrystyneenä kompressoriin.

Toivottavasti meni selitys oikein.
 
Ylös Bottom