Pörssihuippujen väistelyä akuilla (esim. V2L/V2G) tms.

anders

Vakionaama
ei tuo ole mikään invertteri, vaikka minkä merkkisiä mokkuloita ja palikoita kyllä löytyy maailamasta mitä ilmeisimpiin käyttötarkoituksiin
tuolla ei taida olla mitään tekemistä kaksisuuntaisen latauksen kanssa, vai?

muuntaja se on kun muuntajaa kysyttiin, ja tuolla kaiketi saa pyydetyn jännitenoston aikaiseksi.

Victronilla löytyy muutakin, mitä saisi olla?
 
K

korsteeni

Vieras
muuntaja se on kun muuntajaa kysyttiin, ja tuolla kaiketi saa pyydetyn jännitenoston aikaiseksi.

Victronilla löytyy muutakin, mitä saisi olla?
jos se agregaatin tms. jännite vaihtelee 100V ja 250V välillä ei siitä sinun muuntajasta ole mitään apua mutta kunnon invertteri hakkaa sen tasaiseksi ja siitä puhdasta ac*tä , kuten tuolla kerroin aikaisemmin, muuntajat on out
 

anders

Vakionaama
jos se agregaatin tms. jännite vaihtelee 100V ja 250V välillä ei siitä sinun muuntajasta ole mitään apua mutta kunnon invertteri hakkaa sen tasaiseksi ja siitä puhdasta ac*tä , kuten tuolla kerroin aikaisemmin, muuntajat on out

Njaa, riippuu muuntajasta, voihan se olla säätömuuntajakin, jopa automaattinen.

Mutta tosiaan hyvin harva invertteri muuntaa AC-AC käymättä välillä DC:nä.
 
K

korsteeni

Vieras
Njaa, riippuu muuntajasta, voihan se olla säätömuuntajakin, jopa automaattinen.

Mutta tosiaan hyvin harva invertteri muuntaa AC-AC käymättä välillä DC:nä.
ei hyvin harva vaan ei yksikään
edes säätömuuntaja ei taivu käyttötarkoitukseen

tässä vielä kaksisuuntaisen latauksen periaate

lataus
AC verkosta > DC autoon

purku auton akusta
DC autosta > AC verkkoon, kotikäyttöön, akkuihin
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

anders

Vakionaama
ei hyvin harva vaan ei yksikään

no kyllä esim syklokonvertterit näin tekevät määritelmän mukaisesti. Mutta se niistä.

tässä vielä kaksisuuntaisen latauksen periaate

lataus
AC verkosta > DC autoon

purku auton akusta
DC autosta > AC verkkoon, kotikäyttöön, akkuihin

Voi se DC-AC muunnin olla autoon integroitukin, jolloin autosta tulee AC:ta. Tämä jopa järkevää, koska se laturi on siellä joka tapauksessa.

DC:n ulosotto autosta on... haastavaa.
 
K

korsteeni

Vieras
no kyllä esim syklokonvertterit näin tekevät määritelmän mukaisesti. Mutta se niistä.



Voi se DC-AC muunnin olla autoon integroitukin, jolloin autosta tulee AC:ta. Tämä jopa järkevää, koska se laturi on siellä joka tapauksessa.

DC:n ulosotto autosta on... haastavaa.
ei siellä joka tapauksessa ole dc > ac laturia, siis harvoin, hundai, millä ei kaksisuuntaisen kanssa ole mitään tekemistä
mitä se siellä autossa tekisi, ei minulla ainakaan ole autossa 230V ac missään käytössä
 
K

korsteeni

Vieras
vältin eilen ja tänään pörssihuiput akkujen kanssa
eilen meni alkuun kun hinta nousi 20kWh akuista 75% >~50%'iin
viime yönä ja tänään klo 18 saakka 10kwh akusta 88% > ~30%'iin
nuo prosentit olen huomannut olevan niinkuin arpoisi mutta suuntaa antavia kuitenkin
 
K

korsteeni

Vieras
V2L:stä tulee 230 VAC. Väliin tarvitaan joku laite, joka osaa tunkea verkkoon eli yrittää ajaa ylitaajuutta samassa vaiheessa. Onko sellaisia, jotka ottavat vastaan 230 V? Tuohon pitäisi ensin laittaa 48 V muuntaja.
keinoja on monia, testailin viime talvena
 
K

korsteeni

Vieras
monessa on valmius ja lopuissakin kyseessä pieni muutos.
no hyvä, ratkaisit ongelmani, minulle riittää tuo ac ulos
milloin tulet asentamaan tai tekemään pienen muutoksen?
kiesi on id4 gtx jos tarvitsen tiedon autosta
mielummin siisti vaihtoehto, ei peltiruuvilla shukoa kylkeen tai ripustat victronin säätömuuntajan ovenpieleen
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

kotte

Hyperaktiivi
Sellaisiakin offline-inverttereitä on, jotka voi kytkeä keskenään rinnakkain. Tavanomaisen invertterin ja verkkokytkennän ongelmakohtahan on taajuuksien ja vaiheiden synkronointi. Jos tuo onnistuisi, sitten säätömuuntajaakin voisi käyttää syöttötehon säätöön (ainakin periaatteessa; sähköverkossahan moista harraastetaan aivan keskeisenä säätömuotona). Verkkoinvertterithän nimenomaan suunnitellaan niin, että ne synkronoituvat verkkoon ja pyrkivät syöttämään verkkoon, mitä syötöstä tehoa irtoaa tai mihin asti laite itse taipuu.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Törmäsin mielenkiintoiseen ketjuun openinverter.org foorumilla. 2-suuntainen lataus CSS portista käyttäen hybridi invertteriä ja siihen kytkettyä elektroniikkaa.
Dalan battery emulator on tärkeä komponentti, lisäksi pyPLC powerline kommunikaatioon.
Lisäksi tietty aiheen GitHub repo
Mielenkiintoista. Siis MG4:sta saisi tonnilla 50 kWh akun. Kun tuo on vielä LFP ei liene huolta, että akkua saa sykleillä pilattua ennen kuin auto on muuten vainaa. Jääköhän tuosta jälki ja akkutakuu menee?

63 A liittymä ja 50 kWh akku mahdollistaisi aikamoisen pörssioptimoinnin. Perusinventterillä ei toki kummoisia tehoja saa. Autolle on tarkoitus latausasemaa varten vetää muutenkin 3x32A.

Miten lataus tuossa hoidetaan?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Mielenkiintoista. Siis MG4:sta saisi tonnilla 50 kWh akun. Kun tuo on vielä LFP ei liene huolta, että akkua saa sykleillä pilattua ennen kuin auto on muuten vainaa. Jääköhän tuosta jälki ja akkutakuu menee?

63 A liittymä ja 50 kWh akku mahdollistaisi aikamoisen pörssioptimoinnin. Perusinventterillä ei toki kummoisia tehoja saa. Autolle on tarkoitus latausasemaa varten vetää muutenkin 3x32A.

Miten lataus tuossa hoidetaan?
Jos asiaa suunnitelee julkisesti niin some jälki jää ;D eniten kuitenkin olisin huolisani vakuutusyhtiöstä koska ne voi jopa tutkia asiaa.
 

-Teme-

Vakionaama
Mielenkiintoista. Siis MG4:sta saisi tonnilla 50 kWh akun. Kun tuo on vielä LFP ei liene huolta, että akkua saa sykleillä pilattua ennen kuin auto on muuten vainaa. Jääköhän tuosta jälki ja akkutakuu menee?

63 A liittymä ja 50 kWh akku mahdollistaisi aikamoisen pörssioptimoinnin. Perusinventterillä ei toki kummoisia tehoja saa. Autolle on tarkoitus latausasemaa varten vetää muutenkin 3x32A.

Miten lataus tuossa hoidetaan?
Tuosta on video jossa lataa ja purkaa auton akkua. Käytännössä annetaan invertterille latauskomento 1000 että ladataan 1000w teholla. Kun halutaan purkaa akusta annetaan arvo -1000 (1kW purku)
Ilmeisesti ohjauskäskyt voidaan antaa myös MQTT avulla
 
Viimeksi muokattu:

jolla

Jäsen
Sellaisiakin offline-inverttereitä on, jotka voi kytkeä keskenään rinnakkain. Tavanomaisen invertterin ja verkkokytkennän ongelmakohtahan on taajuuksien ja vaiheiden synkronointi. Jos tuo onnistuisi, sitten säätömuuntajaakin voisi käyttää syöttötehon säätöön (ainakin periaatteessa; sähköverkossahan moista harraastetaan aivan keskeisenä säätömuotona). Verkkoinvertterithän nimenomaan suunnitellaan niin, että ne synkronoituvat verkkoon ja pyrkivät syöttämään verkkoon, mitä syötöstä tehoa irtoaa tai mihin asti laite itse taipuu.
tarkoittanet off grid, minulla tuossa seinällä 5kpl, tahdistuvat myös sähköverkkoon, parallel kortit on hyvä olla mutta tahdistuvat myös off grid singlenäkin samaan vaiheeseen. toimivat samalla akulla tai eri akuilla....hieman eri ominaisuuksilla
 
K

korsteeni

Vieras
ensi syksynä v2x latureita saa ~250€ hintaan joten aivan hirveitä ei kannata askarrella jollei ole suurta mielenkiintoa harrastuksen puitteissa
nyt löytyy jo tilaten kiinasta tilaten räätälöitynä muttei vielä yleismalleja ole osunut kohdalle
 

-Teme-

Vakionaama
ensi syksynä v2x latureita saa ~250€ hintaan joten aivan hirveitä ei kannata askarrella jollei ole suurta mielenkiintoa harrastuksen puitteissa
nyt löytyy jo tilaten kiinasta tilaten räätälöitynä muttei vielä yleismalleja ole osunut kohdalle
tuo 250€ on aika optimistinen hintaennuste, mode 3 latureita varmaan saakin, mutta ne eivät ole 2-suuntaisia.
V2x 2-suuntainen laturi vaatii invertterin kaveriksi, eli on pienitehoinen mode 4 latausasema.
Hinta lienee siinä 2500€ ja päälle
 
K

korsteeni

Vieras
tuo 250€ on aika optimistinen hintaennuste, mode 3 latureita varmaan saakin, mutta ne eivät ole 2-suuntaisia.
V2x 2-suuntainen laturi vaatii invertterin kaveriksi, eli on pienitehoinen mode 4 latausasema.
Hinta lienee siinä 2500€ ja päälle
olet oikeassa, ajatukseni liikkui sellaisessa laitteessa kuten nykyiset laturit, yhdistetään auton DC koti DC akkuihin tai invertteriin
toisaalta mikroinvertterin kokoinen ei kalliskaan ole ja korkeampi DC ei ainakaan nosta hintaa, joten laitteena mahdollinen hintansa puoleen
nythän palikat ovat valmiina jokaisella jolla on akut, vain CNTL boxi ja mahdollisesti kaapelit
kotikäytössä näen ongelmana (vain minun näkemys) kolmivaiheisuuden. sen myötä hävikki kasvaa vs 1 vaiheinen koska 3~käyttöä on mahdoton hyödyntää/kohdentaa vain itselle
sitävastoin vain myyntiin ja säätöön käytettäessä, yleiseen verkkoon on aivan toiset griteerit, niitä en edes mieti tumakkeen vertaa koska ei kiinnosta pätkääkään olla maksumiehenä muiden/yleisissä ongelmissa.

omaan, kotikäyttöön, off grid on laitetta saatavana 190-250€ alkaen ilman rahtia DC > AC pienitehoisia hyvinkin edullisesti sekä DC > DC myös edullisia ominaisuuksista riippuen
 

jmaja

Hyperaktiivi
Miten mahtaa olla tuon itse viritetyn V2G:n turvallisuus? AC-latausasemilta vaaditaan B vikavirtasuoja tai vastaava toiminnallisuus. Onko sellainen myös DC-latausasemissa? Hybridi-inverttereissä ei liene, kun ovat tarkoitettu kiinteästi akkuihin kytketyiksi.
 

anders

Vakionaama
Miten mahtaa olla tuon itse viritetyn V2G:n turvallisuus? AC-latausasemilta vaaditaan B vikavirtasuoja tai vastaava toiminnallisuus. Onko sellainen myös DC-latausasemissa? Hybridi-inverttereissä ei liene, kun ovat tarkoitettu kiinteästi akkuihin kytketyiksi.

Itsetehty on 100% turvallinen, koska auto ei sulje DC-kontaktoria millään.

Jos sulkisi, sieltä tulee DC:tä megawatin verran, kirjaimellisesti, yli kiloampeerin. Itse viritettynä se on turvallista muutaman millisekunnin ajan.

Yksikään auto ei anna DC:tä ulos kuin erittäin hallitusti, koska syyt.

Auton onboard laturi sen sijaan ohjelmallisin muutoksin voi antaa AC:ta ulos, jos valmistaja näin päättää, ilman ylimääräisiä komponenttejä.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Itsetehty on 100% turvallinen, koska auto ei sulje DC-kontaktoria millään.

Jos sulkisi, sieltä tulee DC:tä megawatin verran, kirjaimellisesti, yli kiloampeerin. Itse viritettynä se on turvallista muutaman millisekunnin ajan.

Yksikään auto ei anna DC:tä ulos kuin erittäin hallitusti, koska syyt.

Auton onboard laturi sen sijaan ohjelmallisin muutoksin voi antaa AC:ta ulos, jos valmistaja näin päättää, ilman ylimääräisiä komponenttejä.
Tietysti se sulkee DC-kontaktorin, kun lataus ja purku kerran toimivat. Ei kai tuo AC-latausaseman kovennettu vikavirtasuojausvaatimus johdu siitä, että auto voi antaa AC:ta ulos. Sehän katkaisee vain AC-laturin syötön.
 

Jule

Vakionaama
Mä olen tässä nyt muutamana päivänä demoillut miten retkeiluauton akku ja lataava invertteri toimii piikinväistäjänä.. ja kyllähän tuo toimii. Laskennallinen hinta akkusähkölle on jotain vajaa 3snt/kwh akun kulumisen kautta. En tiedä pitäisikö invertterin kulumaakin jotenkin miettiä, sille ei kuitenkaan ole annettu vastaavaa toiminta-aikaa kuten akulle.

Sähköauton akusta otettu sähkö on sitten todella kallista, koska sen akkua ei ole varsinaisesti tehty syklien määrää silmällä pitäen. Auton arvon putoaminen on vaikeasti ennustettavaa ja todennäköisesti suurta. Tämän takia pidän V2G ja V2L huonosti sähkönhinnan tasapainotukseen sopivana, hypen luomana ideana. Toki LFP kemialla olevat akut toimivat tässä paremmin kuin NMC.

Normaalin sähköauton akku on kuitenkin noin 800tkm mitoitettu, eli johtuu kuinka paljon sitä apuakkuna käyttää, mutta satunnaisessa käytössä kuluma ei ole kohtuuton.

seman kovennettu vikavirtasuojausvaatimus johdu siitä, että auto voi antaa AC:ta ulos. Sehän katkaisee vain AC-laturin syötön.
Se "kovennettu" vaatimus johtuu siitä että jos sinne tulee jokin vika ja dc sähkö vuotaa ulos verkkoon, se "lukitsee" normaalin vikavirtasuojan, niin ettei se reagoi yhtään mihinkään. Tai oikeastan se lukitsee kaikki vikavirtasuojat, niin pitkälle kuin se dc pääsee verkossa kulkemaan. Eli kaikkien saman muunjajan alueella olevien sähköliittymien kaikki vikavirtasuojakytkimet menevät jumiin.

Käytännössä tuo on yleensä toteutettu erillisellä tasavirtaa valvovalla komponentilla latauslaitteessa, koska B tyypin vikavirtasuoja, joka valvoo ac ja dc vikavirtaa on törkyisen kallis komponentti.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Se "kovennettu" vaatimus johtuu siitä että jos sinne tulee jokin vika ja dc sähkö vuotaa ulos verkkoon, se "lukitsee" normaalin vikavirtasuojan, niin ettei se reagoi yhtään mihinkään. Tai oikeastan se lukitsee kaikki vikavirtasuojat, niin pitkälle kuin se dc pääsee verkossa kulkemaan. Eli kaikkien saman muunjajan alueella olevien sähköliittymien kaikki vikavirtasuojakytkimet menevät jumiin.
Eli invertterin datasheetissä mainittu "Leakage current protection" riittää tuohon? Entä mahdollisuus saada sähköisku kaapelista tai autosta?
 

jmaja

Hyperaktiivi
Sähköauton akusta otettu sähkö on sitten todella kallista, koska sen akkua ei ole varsinaisesti tehty syklien määrää silmällä pitäen. Auton arvon putoaminen on vaikeasti ennustettavaa ja todennäköisesti suurta.
Onko? Eiköhän sähköautojen hinta romahda aika pahasti, vaikkei tulisi edes juuri kilometrejä. Itselle autolla tulee n. 15 tkm vuodessa. 10v uutena halpa sähköauto ei montaa tonnia tule maksamaan. Nyt niitä on vielä vähän ja jostain Leafistä tai e-Upista pitää maksaa 6-10 tonnia. En usko, että nyt uusina 30 tonnin autoista saa kuin puolet tuosta 10 v päästä. 150 tkm ei ole akulle mitään. Se on luokkaa 30 000 kWh tai 500 sykliä. Jos toisen mokoman käyttää sähköpuskurina, mitä se vaikuttaa auton arvoon? Hurjalla käytöllä voisi kotona saada luokkaa 100 sykliä/v. Auton akku on kuitenkin iso verrattuna talon kulutukseen tai vaikkapa paneeleiden tuottoon eli syklejä tulee paljon vähemmän kuin johonkin 15 kWh akkuun.

Jos sen auton akun saa tuhottua 10 vuodessa, on sitä paljon käytettykin. Samaan olisi pystynyt joku luokkaa 50 kWh kotiakku. Kaupalliset maksaa tolkuttomasti ja itse tehdenkin menee yli 5 tonnin. Ei sen auton arvo tipu 5 tonnia, vaikka akku olisi entinen 10-vuotiaana.

Eri juttu tietysti joku hyvin kallis auto, jota ei tietenkään kannata tuollaiseen käyttää.
 

Nihan

Aktiivinen jäsen
Mulla oli plugarin akussa ~2000 sykliä ja ikää 10v kun myin sen pois. Kapaa n. 70% jäljellä BMS mukaan, todellisuudessa varmaan enemmän koska mitsun BMS pessimistisen sorttinen. Hyvin tuntuvat kestävän, en epäröisi käyttää sähkärin akkua V2H -käytössä jos sen saisi järjellisillä kustannuksilla käyttöön.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Onko? Eiköhän sähköautojen hinta romahda aika pahasti, vaikkei tulisi edes juuri kilometrejä. Itselle autolla tulee n. 15 tkm vuodessa. 10v uutena halpa sähköauto ei montaa tonnia tule maksamaan. Nyt niitä on vielä vähän ja jostain Leafistä tai e-Upista pitää maksaa 6-10 tonnia. En usko, että nyt uusina 30 tonnin autoista saa kuin puolet tuosta 10 v päästä. 150 tkm ei ole akulle mitään. Se on luokkaa 30 000 kWh tai 500 sykliä. Jos toisen mokoman käyttää sähköpuskurina, mitä se vaikuttaa auton arvoon? Hurjalla käytöllä voisi kotona saada luokkaa 100 sykliä/v. Auton akku on kuitenkin iso verrattuna talon kulutukseen tai vaikkapa paneeleiden tuottoon eli syklejä tulee paljon vähemmän kuin johonkin 15 kWh akkuun.

Jos sen auton akun saa tuhottua 10 vuodessa, on sitä paljon käytettykin. Samaan olisi pystynyt joku luokkaa 50 kWh kotiakku. Kaupalliset maksaa tolkuttomasti ja itse tehdenkin menee yli 5 tonnin. Ei sen auton arvo tipu 5 tonnia, vaikka akku olisi entinen 10-vuotiaana.

Eri juttu tietysti joku hyvin kallis auto, jota ei tietenkään kannata tuollaiseen käyttää.

Sähköautojen hinta romahtaa kun akku takuu on mennyt... katseli huvikseni Mersun EQC nelivetoja hintaa 34-36ke... 160tk ajetut 80ke hintaiset sähkisten pyynti osui tohon rakoon jos akun takuu oli raukeamassa (vuosimalli 2020-21). Samanna hintaa sai sitten puolet vähemän ajettuja hybridejä vuosimallia -22. 10 kohdalla EV:n hinnasta on jäljellä aika vähän jo siksi että kehitys menee eteenpäin sen verran kovaa. Tämä sitten puoltaa sitä että EV:n akkua olisi fiksu hyödyntää muutenkin koska se halpenee suhteessa nopeasti.

Jäin sitten mietimään että pelko akkuja vikaantumista kohtaan on suuri että täytyy olla "hullu" että ostaa takuuttoman EV:n...
 

jmaja

Hyperaktiivi
Sähköautojen hinta romahtaa kun akku takuu on mennyt... katseli huvikseni Mersun EQC nelivetoja hintaa 34-36ke... 160tk ajetut 80ke hintaiset sähkisten pyynti osui tohon
Mitäs luulet tuollaisen maksavan, jos akkutakuuta olisi vielä vaikkapa 5 v jäljellä? Mun mielestä 35 tonnia on kamala hinta pian 5-vuotiaasta autosta. Ihan normaalia on tuossa vaiheessa hinta alle puolet uudesta, erityisesti noin kalliissa hintaluokassa.
 

Ville-Veikko

Aktiivinen jäsen
EQC:ssä osasyy on se että käytettyjä on roudattu Saksasta ja Ruotsista liikkeet täyteen. EQC on hieno auto, hiljaisempaa ja mukavampaa autoa saa hakea. Sähköähän se vie reilusti ja range ei ole kummonen, mutta jos ei aja jatkuvasti matkaa niin oikeasti siinä on paljon vastinetta rahalle, kunhan katsoo varusteet kohdalleen.

Hybriidiin en itse koskisi enää pitkällä tikullakaan. Nimimerkillä yhden polttomoottorin jäädyttäneenä hajalle pätkäajossa (GLC 300e vm 2020).
 

Espejot

Hyperaktiivi
Mitäs luulet tuollaisen maksavan, jos akkutakuuta olisi vielä vaikkapa 5 v jäljellä? Mun mielestä 35 tonnia on kamala hinta pian 5-vuotiaasta autosta. Ihan normaalia on tuossa vaiheessa hinta alle puolet uudesta, erityisesti noin kalliissa hintaluokassa.
Totta, nelivuotias auto on kohta 10 vuotta vanha. Mutta pointti on että kun akun takuu menee niin auto halpenee siitä eteenpäin nopeasti. Että ehkäpä sitä akkuakin kannattaa hyödyntää koska ongelmajätetähän noi autot on vanhanan, samaan tapaan kuin dieslet nyt. Diselistä nyt on vaikee saada sähköä ulos.

Mitä tulee hintaan... jos autolla ajaa 20tkm/a niin 11 vuoden kohdalla lähestytään 300tkm rajaa jos pohjalla on 160tkm. Pääomakustanukseski tulee 5-6ke/a. Ainoa neliveto mitä saa alle 30ke taitaa olla Tesla ja siinä on sitten omat riskinsä. Samaan 35ke hintaluokkaan menee sitten myös ID4 että sikäli EQC hinnan alennus on minusta tuntuva.

Jos asiaa lähetyys topikin kannalta niin ajo ominaisuuksilla ei ole väliä jos autoa ajattelee verkonpainona pihassa. Mutta itse kyllä mietin autoa samaan tapaan kuin lämmitysjärjestelmä, työkaluna missä ominaisuuksilla on väliä. Mutta akun koko taitaa olla se mikä autoissa maksaa, brandin ohella. EQC on painava ja akun koko 80 kWh. Ehkä sitä kannattaisi varat enemän tilaa pihaan autoille niin hankiin jonkun vanhan auton verkon painoksi, ei takuu murheita.

Jos taas uusii auton kahden vuoden välein niin auto verkonpainoa on kaksiteräinen miekka. Jos asiaa kysytään kaupan yhteydessä niin asiasta täytyy mainita ja jos ei kerro niin menee petoksen puolella että sikäli riskit on suuremmat teki kummin päin vaan.

Mutta. Jos palataan V2X mahdollisuuksiin niin asiaa voi pallotella ja käänellä aika mutkalle mutta erilaisia mahdollisuuksia on, kieltämättä.
 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
Työsuhde liisari lienee fiksuin valinta V2H käytössä.
Niissä on km rajat, eikä akun käyttörajoja (vielä).
Täysautoedussa saa vielä lataukset samalla hintaa. Mikäs sen parempaa jos vielä toinen akkujärjestelmä himassa johon sen valuttaa niin tyhjäksi, että pääsee seuraavan kerran lähtiessä pikalatausasemalle ja nauttimaan aamukaffet latauksen ainakana.
 
Back
Ylös Bottom