Kun näkee järjettömyyden tapahtuvan riittävän monta kertaa ja elää sen läpi, haluaa lopulta eroon siitä. Olkoonkin, että jossain juoksussa voisi laskennallisesti päästä voitolle. Ei vaan tee mieli kytätä ja järjestellä elämää systeemin ympärille, joka on liian usein rikki. Kun luukusta tipahtaa kerralla laskua perushyödykkeestä, joka vastaa ihan kohtuullista asuntolainan lyhennystä, niin jotain ei ole kohdallaan.
Kuten olen todennut, pörssi pysyi kymmeniä vuosia normaalina. Jotain joustoa toki siellä täällä, mutta about identtistä menoa kokoajan. Nyt se ei ole ollut enää sitä. Tiedän, etten pörssiä ja nousevia hintoja ja Suomen tuotantorakennetta pääse millään sopimuksella karkuun. Voin harkita paluuta pörssisopimukseen, mutta tällä hetkellä fiilis on vähän keskari luokkaa, että lämmitetään sitten sitä saunaa kalleimmilla pörssitunneilla ihan piruuttaan. Tietynlaista protestointia siis ja mielenilmaisua. Voin sitten päässäni laskea kuinka paljon voitolle jäin saunomalla kalleimmilla tunneilla vs. entinen joustoelämäni. No ehken toteuta, mutta kumminkin. Haluan käyttää aikani muuhun kuin opimoimaan kulutusta varteille tai toimia kipinämikkona. Tulopuolella parempi, etten keskity tähän sähköasiaan enää niin paljon. Mieluummin optimoin energiatehokkuutta kuin parannan omaa peliä surkeaa systeemiä vastaan. Ei kiinnosta pikkuvoitot. Maksan mielellään vakuutuksesta, kun niiden hinnat ovat mielestäni edulliset.
Osa sanoo, että pörssisopimus on silloin väärä sopimus. Olen samaa mieltä. Ei se enää olekaan hyvä sopimus, ainakaan minulle. Oli se silti oikea sopimus kymmeniä vuosia ennen tätä.
Nappasin siis 6,99 c/kWh kv-sopimuksen olikos se viikko sitten 6kk:ksi (nyt sitä myydään jo 8,99 c/kWh). Tuon voi vaihtaa kiinteään 6kk:n aikanakin.