Pörssisähkön hinta Suomessa vuonna 2023

Tila
Keskustelu on suljettu.

Temez

Aktiivinen jäsen
Muiden kiusaksi, vai miksi?
Huugo koettikin tuota minusta viestissä #1200 avata, mutta siis kun osalla on noita kiinteähintaisia +-kulutusvaikutuksella olevia sopimuksia (olikohan esimerkkinä esim. PKS Priiman kiinnitetyt kuukaudet). Jos he saavat siirrettyä merkittävän osan kulutuksesta varaajalla tai sähköautoa lataamalla yön halvemmille tunneille, niin kulutusvaikutus laskee sitten sitä heidän maksamaa c/kWh-hintaa. Eli heitä hyödyttävät isot hinnanvaihtelut ja piikit päivisin - jos ne korkeat hinnat vaan osuvat sellaiseen kohtaan, jolloin ei tarvitse itse kuluttaa.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tuoreet futuurit
1699942734204.png

hemaris

Aktiivinen jäsen
Huugo koettikin tuota minusta viestissä #1200 avata, mutta siis kun osalla on noita kiinteähintaisia +-kulutusvaikutuksella olevia sopimuksia (olikohan esimerkkinä esim. PKS Priiman kiinnitetyt kuukaudet). Jos he saavat siirrettyä merkittävän osan kulutuksesta varaajalla tai sähköautoa lataamalla yön halvemmille tunneille, niin kulutusvaikutus laskee sitten sitä heidän maksamaa c/kWh-hintaa. Eli heitä hyödyttävät isot hinnanvaihtelut ja piikit päivisin - jos ne korkeat hinnat vaan osuvat sellaiseen kohtaan, jolloin ei tarvitse itse kuluttaa.

Itsellä myös kulutusvaikutteinen kiinteähintainen sopimus jossa verrataan toteutunutta käyttöä pörssisähkön keskiarvoon. Itse pyrin suuntaamaan kulutusta sellaisille tunneille joissa hinta alittaa päivittäisen keskihinnan - sillä ajatuksella että tuo sitten kumuloituu kuukausitasolla kuukauden keskihinann suhteen. Kkäsittääkseni vaikutus on voimakkain kun päivittäinen keskihinta on korkealla ja heikoin keskihinnan ollessa matala.

Lappanen

Hyperaktiivi
Muiden kiusaksi, vai miksi?
Saa kulutusvaikutusta pakkaselle kun käyttää ne halvimmat pois.

Edit. Enkä nyt tiedä, pystyykö yksittäinen nimimerkki jollain foorumilla kuinka paljon tekemään toisille kiusaa sillä, että toivoo suuria hinnanvaihteluita. Ei se pörssihinta taida siitä liikkua suuntaan tahi toiseen.

Luukku

Vakionaama
Lokakuu tähän mennessä oma toteutunut keskihinta 3,78snt/kWh ja pörssin keskihinta 5,95snt/kWh. Sähkön käyttö päivä 37% ja yö 63%.

• Tykkää
Reactions: Leo

grendy

Vakionaama
Lokakuu tähän mennessä oma toteutunut keskihinta 3,78snt/kWh ja pörssin keskihinta 5,95snt/kWh. Sähkön käyttö päivä 37% ja yö 63%.
Onko näillä prosenteilla uunin käytöt jne kiellossa kun itellä hädin tuskin kuukauden saldo on yön puolella vaikka sähköautot latailen sillon jne? :D

Luukku

Vakionaama
Onko näillä prosenteilla uunin käytöt jne kiellossa kun itellä hädin tuskin kuukauden saldo on yön puolella vaikka sähköautot latailen sillon jne? :D
Kyllä näin päivällä, jos hinta on yli 20snt/kWh niin sähköhellan käyttöä vältetään ja jos ollaan kotona niin sit keitellään puuhellalla. Joinakin päivinä olen ilpitkin sammuttanut kalleimmaksi ajaksi. Tänään en sammuttanut, kun tutkin mikä tuo hyöty on jos ne sammuttaa ja onko siitä kuinka suurta hyötyä.

Viimeksi muokattu:

Juha1964

Aktiivinen jäsen
Itse pyrin suuntaamaan kulutusta sellaisille tunneille joissa hinta alittaa päivittäisen keskihinnan - sillä ajatuksella että tuo sitten kumuloituu kuukausitasolla kuukauden keskihinann suhteen. Kkäsittääkseni vaikutus on voimakkain kun päivittäinen keskihinta on korkealla ja heikoin keskihinnan ollessa matala.
Mulla kans samanlainen sopimustyyppi ja samanlainen taktiikka päivittäin. Kuitenkaan ei sillai, etteikö ruokaa vois tehdä vaiks uunissa kalliilla aikaa. Rajansa kaikella, yllä syödä pitää :). Lokakuulta kulutusvaikutus vähentää -2,59 c/kwh. Datahub ja liukuri auttavat hahmottamaan kuinka energian suuntaus onnistuu.

grendy

Vakionaama
Kyllä näin päivällä, jos hinta on yli 20snt/kWh niin sähköhellan käyttöä vältetään ja jos ollaan kotona niin sit keitellään puuhellalla. Joinakin päivinä olen ilpitkin sammuttanut kalleimmaksi ajaksi. Tänään en sammuttanut, kun tutkin mikä tuo hyöty on jos ne sammuttaa ja onko siitä kuinka suurta hyötyä.
Mulla kans samanlainen sopimustyyppi ja samanlainen taktiikka päivittäin. Kuitenkaan ei sillai, etteikö ruokaa vois tehdä vaiks uunissa kalliilla aikaa. Rajansa kaikella, yllä syödä pitää :). Lokakuulta kulutusvaikutus vähentää -2,59 c/kwh. Datahub ja liukuri auttavat hahmottamaan kuinka energian suuntaus onnistuu.
Ai että olispa puuhella! Meillä menee yllättävän paljon sähköä päivälläkin varsinkin jos tosiaan jotain uuniruokaa tekee kuten eilenkin, vedän sen rajan siihen että ruokasuunnitelmia en lähde muokkaan sähkön hinnan takia :D

Mutta ihan pelkkä 75" tv:llä PS5 pelaaminenkin näkyy sähkönkulutuksessa, mutta joo siihenkin vedän rajan etten pelaamistani yölle siirrä. Yritän vaan muistutella itseäni siitä, että edelleenkin OKT-asumisen kustannukset vs yhtiövastikkeen maksu kerrostalossa on paljon halvempaa. Eli se kerrostalon vastike mitä edellisessä kämpässä oli mikä oli vuokratontilla, oli paljon enemmän kuin nyt kuluu sähköön ja kiinteistöveroihin per kk.

Mutta kulutusvaikutusta anyway yritän saada mahdollisimman alas koska se tietty tekee sitten siitä ruoanlaitosta ja pelaamisesta halvempaa ja se lämmittää mieltä jos ei muuta :)

pökö

Kaivo jäässä
Yritän vaan muistutella itseäni siitä, että edelleenkin OKT-asumisen kustannukset vs yhtiövastikkeen maksu kerrostalossa on paljon halvempaa. Eli se kerrostalon vastike mitä edellisessä kämpässä oli mikä oli vuokratontilla, oli paljon enemmän kuin nyt kuluu sähköön ja kiinteistöveroihin per kk.
Tuota ei sovi yleistää, tapauskohtainen asia.

tj86430

Vakionaama
OKT-asumisen kustannukset vs yhtiövastikkeen maksu kerrostalossa on paljon halvempaa. Eli se kerrostalon vastike mitä edellisessä kämpässä oli mikä oli vuokratontilla, oli paljon enemmän kuin nyt kuluu sähköön ja kiinteistöveroihin per kk.
Helposti, varsinkin jos mukana vastikkeissa oli tontin vuokravastike.

Kannattaisi kuitenkin verrata omenoita omenoihin ja appelsiineja appelsiineihin, eikä omenoita appelsiineihin. Omalla tontilla olevassa omakotitalossa olet maksanut tontista jotain, ja sillä rahalla on hinta (riippumatta otitko siihen lainaa vai ei - myös omalla rahalla on hinta). Tätä oman tontin kustannusta voit sitten verrata vuokratonttikerrostalon vuokravastikkeeseen.

Yleensä merkittävin kustannusero okt vs. as.oy tulee siitä, että omakotitalossa teet paljon sellaista itse, mistä as.oy:ssä maksat jollekin toiselle, mutta säästyt tekemiseltä. Lisäksi suuri osa ei kustannusvertailussa huomioi sitä, että hyvin hoidettu as.oy tekee kulumista vastaavia poistoja (ja siten tavallaan kerää rahaa tuleviin korjauksiin), ja okt-asukas ei näitä laske asumiskuluihinsa. Sitten kun omakotitaloon tulee isompi remppa onkin okt-asuminen yllättävän kallista.

Juha1964

Aktiivinen jäsen
Niin ja muilla kalliimpana, pitää joskus osata katsoa vähän omaa napaa kauemmaksi...
Juu tuota itsekin ajattelen, ajatellut jo pitkään. Siksi tässä aiemmin makselin toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella sähköä kiinteällä hinnalla ja kuitenkin painotin halpoja pörssitunteja jotta yhtiöllä on vähemmän painetta korottaa sen vuoksi energiahintoja. Tein mitä itse pystyin. Tämä kulutusvaikutuksellinen sopimus on mielestäni win-win tilanne sekä sähkön ?ostajalle että myyjälle. Silloinhan pyritään suuntaamaan omaa kulutusta aikaan kun sähköstä on ylitarjontaa. Tukee molempia. Eikä suomalainen kateus ole motiivi - mielestäni. :)

ollikuhta

Vakionaama
Juu tuota itsekin ajattelen, ajatellut jo pitkään. Siksi tässä aiemmin makselin toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella sähköä kiinteällä hinnalla ja kuitenkin painotin halpoja pörssitunteja jotta yhtiöllä on vähemmän painetta korottaa sen vuoksi energiahintoja. Tein mitä itse pystyin. Tämä kulutusvaikutuksellinen sopimus on mielestäni win-win tilanne sekä sähkön ?ostajalle että myyjälle. Silloinhan pyritään suuntaamaan omaa kulutusta aikaan kun sähköstä on ylitarjontaa. Tukee molempia. Eikä suomalainen kateus ole motiivi - mielestäni. :)
Aika selkeästihän tuossa toivottiin korkeita piikkihintoja. Voi olla myös ymmärtämättömyyttä kokonaisuudesta eikä pahansuopuutta.

tet

Hyperaktiivi
Joinakin päivinä olen ilpitkin sammuttanut kalleimmaksi ajaksi. Tänään en sammuttanut, kun tutkin mikä tuo hyöty on jos ne sammuttaa ja onko siitä kuinka suurta hyötyä.

Rakentelin kotiautomaation historiasovellukseen sähkön hintatrendin, ja siihen yhtenä tietona laskennallisen raja-arvon, milloin ILP kannattaa sammuttaa ja lämmittää pelkästään öljyllä. Laskenta perustuu pumpun VTT-testin COP-käyrään ja säiliössä olevan öljyn hintaan. Tällä hetkellä raja näyttäisi menevän noin 70 sentin kohdilla, kun todellinen hinta on tänään korkeimmillaan alle 25 senttiä (sisältäen siirron ja veron).

huugo

Vakionaama
Tuohan on sama kun on tehnyt määräaikaisen sopimuksen niin toivoo sähkön hinnan nousevan pilviin jolloin oma sopimus on parempi suhteessa muihin, eli ainahan se joltain on pois mentaliteetti...
Ero on että kulutusvaikutuksellisessa itse oikeasti säästää rahaa. Kiinteässä säästää vain abstraktia rahaa.

roots

Hyperaktiivi
Ero on että kulutusvaikutuksellisessa itse oikeasti säästää rahaa. Kiinteässä säästää vain abstraktia rahaa.
Sitten kun joku oikein säästää ja säästää kunnolla niin se säästö siirtyy hintoihin myöhemmin jos tuo säästö on pois tarjoajatahon tuloksesta. Piri pieni pyörii. :cool:

Hempuli

Töllintunaaja
Onkohan pörssisähkön eri hinnoittelumallit ihan nollasummapeliä, jossa toisen säästämä on toiselta pois? Mieluummin uskon maksimaalisen tuoton malliin, jossa parametreina on myyntikate ja myynnin määrä.

grendy

Vakionaama
https://yle.fi/a/74-20059480?origin=rss

"Ilmaisen pörssisähkön päivät harvenevat – Suomeen suunnitellaan jättimäisiä akkuvarastoja, jotta sähköä ei tarvitse myydä liian halvalla"​

Näinhän siinä varmaan tulee käymään että markkinatalous hoitaa homman taas kotiin. Halvat tunnit jätetään historiaan akuilla ja kalliit tunnit jäävät jäljelle :)

tj86430

Vakionaama
Näinhän siinä varmaan tulee käymään että markkinatalous hoitaa homman taas kotiin. Halvat tunnit jätetään historiaan akuilla ja kalliit tunnit jäävät jäljelle :)
Äkkiseltään voisi ajatella, että jos varastoista myydään sähköä silloin kun kysyntää on enemmän ja tarjontaa vähemmän, se myös laskee kalliimpien tuntien hintaa.

Niin ja muilla kalliimpana, pitää joskus osata katsoa vähän omaa napaa kauemmaksi...

No jos se nyt harmittaa niin ottakaa seuraavalla kerralla samanlainen sopimus.
Nyt muka aletaan rutkuttamaan kun toiset ottaneet hintakiinnitetyn kulutusvaikutteisen, aiemminhan se kuulosti että puhdas pörssisopimus on ainoa ja oikea, ja kaikki muut sopimustyypit on typeryksille.

Itsekin olen muistutellut aika-ajoin, että ei se pörssisähkö tule aina olemaan kesän tyyliin lähes ilmaista.
Eli ei pitäisi tulla yllätyksenä pörssihintojen laukka.

Lappanen

Hyperaktiivi
https://yle.fi/a/74-20059480?origin=rss

"Ilmaisen pörssisähkön päivät harvenevat – Suomeen suunnitellaan jättimäisiä akkuvarastoja, jotta sähköä ei tarvitse myydä liian halvalla"​

Taitaa tämän skenaarion toteutuessa taas koittaa se päivä kun palaan kiinteisiin soppareihin ja ihmettelen, että mitä järkeä on kalliilla pörssisähköllä pelata :) Mutta katotaan nyt eka.

sulo_s

Vakionaama
Minä itse päätin luopua jopa spottisähköstä, kun alkoi ottamaan päähän tuo jatkuva hinnan kyttääminen ja kulutuksien ohjailu eri aikoihin. Kyse ei kuitenkaan ole kuin 10€/kk , jos sentin 1000Kw säästää.
Täälläkin monet säästelee jopa ruuan teossa, tietty asunnon lämmöissä ja muissa kuluttavissa kulutuksissa.
Ja silti pihillä käytöllä kulutukset monella pyörii luokkaa yksi isompi telkkari ja kaffen keitin.

Ei sillä, jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee.

Minä itse päätin luopua jopa spottisähköstä, kun alkoi ottamaan päähän tuo jatkuva hinnan kyttääminen ja kulutuksien ohjailu eri aikoihin. Kyse ei kuitenkaan ole kuin 10€/kk , jos sentin 1000Kw säästää.

Tuttu minulle huikkasi ihan suoraan, ettei seuraa enää ollenkaan mitään pörssihintoja ja sähköuutisia, menee terveys siinä/sairastuu.
Mutta sallittakoon se pörssisähkö niille jotka haluaa harrastaa.

tj86430

Vakionaama
Itsellä pörssisähkö vuodesta 2015, nyt tosin vain mökillä kun ei ole enää asuntoa Suomessa. En mitenkään ihmeemmin harrasta pörssisähköä, Themot ohjaa lämmityksen hinnan mukaan ja muuten sähköä kulutetaan suht "normaalisti". Suuren osan ajasta mökillä on vuokralaisia, ja he luultavasti harrastavat pörssisähköä vielä vähemmän. Tälläkin tavalla pörssisähkö on pitkässä juoksussa halvin vaihtoehto (toki jos aina tietäisi miten sähkön hinnat tulevat kehittymään jo reilusti etukäteen, voisi oikeaan aikaan kiinteähintaisia soppareita tekemällä päästä halvemmalla. Tätä ennalta näkemisen lahjaa minulle ei ole valitettavasti suotu)

Kerran kuussa haen kulutustiedot ja tuntihinnat exceliin. Muuten ei sähkön hinta hirveästi kiinnosta, se maksaa sen minkä se maksaa. Toistaiseksi en ole nähnyt syytä tehdä muunlaisia sopimuksia.

Tata

Jäsen
Hyvä kuitenkin että ei olla Ruotsin kanssa samassa ajassa, pörssisähkö olisi paljon kalliimpaa kun kulutuspiikit osuisivat samaan aikaan.

Luukku

Vakionaama
Tuohon yösähkökäytön 63%:in pääsee aika helpolla, PH-lattia ylilämpenee yöaikaan, lvv lämpenee myös aamuyöllä ja auton lataus aina yöllä. Astianpesukoneen voi laittaa vaikka päivälläkin, kun on kytketty kuumaan veteen. Pyykit voi pestä viikonloppuna, kun yleensä on edullisempaa. Aika vähällä ”kyttäämisellä” kuitenkin pääsee, kun iltapäivällä tietää jo huomisen hinnat. Useammin näitä foorumin viestejä tulee kytättyä ;)

Hotwater

Jäsen
Kun tätä sivua lueskelee niin tuntuu ettei kaikki oikein ymmärrä miksi kulutusvaikutteisen sopimuksen omistaja ja miinus kulutusvaikutuksella elelevä toivoo korkeita pörssisähkön hintoja. Syy ei ole se että oma sopimus olisi parempi suhteessa muihin vaan se, että silloin säästää selvää rahaa.
Laitetaan vielä esimerkki:
Minulla on PKS:n kulutusvaikutteinen kiinnitetty hinnalla 6,3snt/kWh. Oma kulutusvaikutus on n.-30%, vaihtelee jonkin verran sen mukaan kuinka paljon hinnat piikittelee. Jos joulukuun pörssin ka. hinta olisi 5snt/kWh, maksaisin sähkönkulutuksestani 6,3snt/kWh-(5snt/kWhx0.3)= 4,8snt/kWh.
Jos joulukuun pörssin ka. hinta olisikin 20snt/kWh maksaisin sähkönkulutuksestani 6,3snt/kWh-(20snt/kWhx0,3)= 0,3sntkWh

ollikuhta

Vakionaama
Kun tätä sivua lueskelee niin tuntuu ettei kaikki oikein ymmärrä miksi kulutusvaikutteisen sopimuksen omistaja ja miinus kulutusvaikutuksella elelevä toivoo korkeita pörssisähkön hintoja. Syy ei ole se että oma sopimus olisi parempi suhteessa muihin vaan se, että silloin säästää selvää rahaa.
Minulla on PKS:n kulutusvaikutteinen kiinnitetty hinnalla 6,3snt/kWh. Oma kulutusvaikutus on n.-30%, vaihtelee jonkin verran sen mukaan kuinka paljon hinnat piikittelee. Jos joulukuun pörssin ka. hinta olisi 5snt/kWh, maksaisin sähkönkulutuksestani 6,3snt/kWh-(5snt/kWhx0.3)= 4,8snt/kWh.
Jos joulukuun pörssin ka. hinta olisikin 20snt/kWh maksaisin sähkönkulutuksestani 6,3snt/kWh-(20snt/kWhx0,3)= 0,3sntkWh
Niin, sinä ite säästät 5 snt ja spot ka:lla menevät maksaa 15 snt enemmän.

grendy

Vakionaama
Eeeeei se nyt kai ihan noin sentään mee? :D

tet

Hyperaktiivi

Nyt olet kyllä ymmärtänyt tuon kulutusvaikutuksen ihan väärin. Ei sitä prosentuaalisesti lasketa, vaan sentteinä. Kaava on tässä (Väreen sivuilta lainattuna):

Kuukausittainen kulutusvaikutus lasketaan:

(A-B) / E = c/kWh, missä

A = tuntikohtaisen sähkönkulutuksen (kWh) ja tuntikohtaisten pörssisähkön hintojen (c/kWh) tulojen summa
B = Kuukauden sähkönkulutus (kWh) x pörssisähkön painottamaton kuukausikeskiarvo (c/kWh)
E = Kuukauden sähkönkulutus (kWh)

Pörssisähköllähän on myös kulutusvaikutus, joka on suoraan kuukauden pörssihinnan keskiarvon ja oman kuukausikeskiarvon erotus. Kulutusvaikuttaisella sopparilla kulutusvaikutus on täysin sama kuin pörssisopparilla, mutta se lisätään/vähennetään siitä sovitusta perushinnasta (ns. kiinteästä hinnasta), kun taas pörssisopparilla se lisätään/vähennetään pörssihinnan kuukausikeskiarvosta. Eli kulutusvaikutukseesi ei pörssihinnan keskiarvo vaikuta mitenkään. Ainoa mikä vaikuttaa, on se miten oma kulutuksesi ajoittuu pörssihinnan keskiarvoa kalliimmille tai halvemmille tunneille (pörssihinnasta laskettuna, ei siitä omasta kiinteästä hinnastasi).

Tila
Keskustelu on suljettu.
Back
Ylös Bottom