pökö
Kaivo jäässä
Muiden kiusaksi, vai miksi?Piikkejä saisi kyllä tulla päiväsajalle, mitä isompia sen parempi.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Muiden kiusaksi, vai miksi?Piikkejä saisi kyllä tulla päiväsajalle, mitä isompia sen parempi.
Huugo koettikin tuota minusta viestissä #1200 avata, mutta siis kun osalla on noita kiinteähintaisia +-kulutusvaikutuksella olevia sopimuksia (olikohan esimerkkinä esim. PKS Priiman kiinnitetyt kuukaudet). Jos he saavat siirrettyä merkittävän osan kulutuksesta varaajalla tai sähköautoa lataamalla yön halvemmille tunneille, niin kulutusvaikutus laskee sitten sitä heidän maksamaa c/kWh-hintaa. Eli heitä hyödyttävät isot hinnanvaihtelut ja piikit päivisin - jos ne korkeat hinnat vaan osuvat sellaiseen kohtaan, jolloin ei tarvitse itse kuluttaa.Muiden kiusaksi, vai miksi?
Huugo koettikin tuota minusta viestissä #1200 avata, mutta siis kun osalla on noita kiinteähintaisia +-kulutusvaikutuksella olevia sopimuksia (olikohan esimerkkinä esim. PKS Priiman kiinnitetyt kuukaudet). Jos he saavat siirrettyä merkittävän osan kulutuksesta varaajalla tai sähköautoa lataamalla yön halvemmille tunneille, niin kulutusvaikutus laskee sitten sitä heidän maksamaa c/kWh-hintaa. Eli heitä hyödyttävät isot hinnanvaihtelut ja piikit päivisin - jos ne korkeat hinnat vaan osuvat sellaiseen kohtaan, jolloin ei tarvitse itse kuluttaa.
Mitäs hyötyä niistä olisi?
Saa kulutusvaikutusta pakkaselle kun käyttää ne halvimmat pois.Muiden kiusaksi, vai miksi?
Keskihinnan kiinnittänyt toivoo vaan kovia hintoja - sekä keskiarvona että piikkeinä! Sitä halvemmaksi sähkö muuttuu PKS Priimalla!
Onko näillä prosenteilla uunin käytöt jne kiellossa kun itellä hädin tuskin kuukauden saldo on yön puolella vaikka sähköautot latailen sillon jne?Lokakuu tähän mennessä oma toteutunut keskihinta 3,78snt/kWh ja pörssin keskihinta 5,95snt/kWh. Sähkön käyttö päivä 37% ja yö 63%.
Kyllä näin päivällä, jos hinta on yli 20snt/kWh niin sähköhellan käyttöä vältetään ja jos ollaan kotona niin sit keitellään puuhellalla. Joinakin päivinä olen ilpitkin sammuttanut kalleimmaksi ajaksi. Tänään en sammuttanut, kun tutkin mikä tuo hyöty on jos ne sammuttaa ja onko siitä kuinka suurta hyötyä.Onko näillä prosenteilla uunin käytöt jne kiellossa kun itellä hädin tuskin kuukauden saldo on yön puolella vaikka sähköautot latailen sillon jne?![]()
Mulla kans samanlainen sopimustyyppi ja samanlainen taktiikka päivittäin. Kuitenkaan ei sillai, etteikö ruokaa vois tehdä vaiks uunissa kalliilla aikaa. Rajansa kaikella, yllä syödä pitääItse pyrin suuntaamaan kulutusta sellaisille tunneille joissa hinta alittaa päivittäisen keskihinnan - sillä ajatuksella että tuo sitten kumuloituu kuukausitasolla kuukauden keskihinann suhteen. Kkäsittääkseni vaikutus on voimakkain kun päivittäinen keskihinta on korkealla ja heikoin keskihinnan ollessa matala.
Tuohan on sama kun on tehnyt määräaikaisen sopimuksen niin toivoo sähkön hinnan nousevan pilviin jolloin oma sopimus on parempi suhteessa muihin, eli ainahan se joltain on pois mentaliteetti...
Niin ja muilla kalliimpana, pitää joskus osata katsoa vähän omaa napaa kauemmaksi...Ei vaan se näkyy omassa laskussa miinusmerkkisenä kulutusvaikutuksena kun pörssihinnat laukkaa ja piikittää.
En valita.
Kyllä näin päivällä, jos hinta on yli 20snt/kWh niin sähköhellan käyttöä vältetään ja jos ollaan kotona niin sit keitellään puuhellalla. Joinakin päivinä olen ilpitkin sammuttanut kalleimmaksi ajaksi. Tänään en sammuttanut, kun tutkin mikä tuo hyöty on jos ne sammuttaa ja onko siitä kuinka suurta hyötyä.
Ai että olispa puuhella! Meillä menee yllättävän paljon sähköä päivälläkin varsinkin jos tosiaan jotain uuniruokaa tekee kuten eilenkin, vedän sen rajan siihen että ruokasuunnitelmia en lähde muokkaan sähkön hinnan takiaMulla kans samanlainen sopimustyyppi ja samanlainen taktiikka päivittäin. Kuitenkaan ei sillai, etteikö ruokaa vois tehdä vaiks uunissa kalliilla aikaa. Rajansa kaikella, yllä syödä pitää. Lokakuulta kulutusvaikutus vähentää -2,59 c/kwh. Datahub ja liukuri auttavat hahmottamaan kuinka energian suuntaus onnistuu.
Tuota ei sovi yleistää, tapauskohtainen asia.Yritän vaan muistutella itseäni siitä, että edelleenkin OKT-asumisen kustannukset vs yhtiövastikkeen maksu kerrostalossa on paljon halvempaa. Eli se kerrostalon vastike mitä edellisessä kämpässä oli mikä oli vuokratontilla, oli paljon enemmän kuin nyt kuluu sähköön ja kiinteistöveroihin per kk.
Helposti, varsinkin jos mukana vastikkeissa oli tontin vuokravastike.OKT-asumisen kustannukset vs yhtiövastikkeen maksu kerrostalossa on paljon halvempaa. Eli se kerrostalon vastike mitä edellisessä kämpässä oli mikä oli vuokratontilla, oli paljon enemmän kuin nyt kuluu sähköön ja kiinteistöveroihin per kk.
Juu tuota itsekin ajattelen, ajatellut jo pitkään. Siksi tässä aiemmin makselin toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella sähköä kiinteällä hinnalla ja kuitenkin painotin halpoja pörssitunteja jotta yhtiöllä on vähemmän painetta korottaa sen vuoksi energiahintoja. Tein mitä itse pystyin. Tämä kulutusvaikutuksellinen sopimus on mielestäni win-win tilanne sekä sähkön ?ostajalle että myyjälle. Silloinhan pyritään suuntaamaan omaa kulutusta aikaan kun sähköstä on ylitarjontaa. Tukee molempia. Eikä suomalainen kateus ole motiivi - mielestäni.Niin ja muilla kalliimpana, pitää joskus osata katsoa vähän omaa napaa kauemmaksi...
Aika selkeästihän tuossa toivottiin korkeita piikkihintoja. Voi olla myös ymmärtämättömyyttä kokonaisuudesta eikä pahansuopuutta.Juu tuota itsekin ajattelen, ajatellut jo pitkään. Siksi tässä aiemmin makselin toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella sähköä kiinteällä hinnalla ja kuitenkin painotin halpoja pörssitunteja jotta yhtiöllä on vähemmän painetta korottaa sen vuoksi energiahintoja. Tein mitä itse pystyin. Tämä kulutusvaikutuksellinen sopimus on mielestäni win-win tilanne sekä sähkön ?ostajalle että myyjälle. Silloinhan pyritään suuntaamaan omaa kulutusta aikaan kun sähköstä on ylitarjontaa. Tukee molempia. Eikä suomalainen kateus ole motiivi - mielestäni.![]()
Joinakin päivinä olen ilpitkin sammuttanut kalleimmaksi ajaksi. Tänään en sammuttanut, kun tutkin mikä tuo hyöty on jos ne sammuttaa ja onko siitä kuinka suurta hyötyä.
Ero on että kulutusvaikutuksellisessa itse oikeasti säästää rahaa. Kiinteässä säästää vain abstraktia rahaa.Tuohan on sama kun on tehnyt määräaikaisen sopimuksen niin toivoo sähkön hinnan nousevan pilviin jolloin oma sopimus on parempi suhteessa muihin, eli ainahan se joltain on pois mentaliteetti...
Sitten kun joku oikein säästää ja säästää kunnolla niin se säästö siirtyy hintoihin myöhemmin jos tuo säästö on pois tarjoajatahon tuloksesta. Piri pieni pyörii.Ero on että kulutusvaikutuksellisessa itse oikeasti säästää rahaa. Kiinteässä säästää vain abstraktia rahaa.
Millaisista euromääristä puhutaan?Ero on että kulutusvaikutuksellisessa itse oikeasti säästää rahaa.
Muiden maksaessa enemmän...Ero on että kulutusvaikutuksellisessa itse oikeasti säästää rahaa. Kiinteässä säästää vain abstraktia rahaa.
Vähemmistö porukasta pörssissä - tyyliin 20%. Kiiteät sopparit ei muutu. Kulutusvaikutukselliset voittaa...Muiden maksaessa enemmän...
omalla kohdalla puhutaan muutamista euroista esim lokakuun laskussa. keskitalvella ehkä enemmänMillaisista euromääristä puhutaan?
Äkkiseltään voisi ajatella, että jos varastoista myydään sähköä silloin kun kysyntää on enemmän ja tarjontaa vähemmän, se myös laskee kalliimpien tuntien hintaa.Näinhän siinä varmaan tulee käymään että markkinatalous hoitaa homman taas kotiin. Halvat tunnit jätetään historiaan akuilla ja kalliit tunnit jäävät jäljelle![]()
Niin ja muilla kalliimpana, pitää joskus osata katsoa vähän omaa napaa kauemmaksi...
https://yle.fi/a/74-20059480?origin=rss
"Ilmaisen pörssisähkön päivät harvenevat – Suomeen suunnitellaan jättimäisiä akkuvarastoja, jotta sähköä ei tarvitse myydä liian halvalla"
Näinhän siinä varmaan tulee käymään että markkinatalous hoitaa homman taas kotiin. Halvat tunnit jätetään historiaan akuilla ja kalliit tunnit jäävät jäljelle![]()
Minä itse päätin luopua jopa spottisähköstä, kun alkoi ottamaan päähän tuo jatkuva hinnan kyttääminen ja kulutuksien ohjailu eri aikoihin. Kyse ei kuitenkaan ole kuin 10€/kk , jos sentin 1000Kw säästää.
Niin, sinä ite säästät 5 snt ja spot ka:lla menevät maksaa 15 snt enemmän.Kun tätä sivua lueskelee niin tuntuu ettei kaikki oikein ymmärrä miksi kulutusvaikutteisen sopimuksen omistaja ja miinus kulutusvaikutuksella elelevä toivoo korkeita pörssisähkön hintoja. Syy ei ole se että oma sopimus olisi parempi suhteessa muihin vaan se, että silloin säästää selvää rahaa.
Laitetaan vielä esimerkki:
Minulla on PKS:n kulutusvaikutteinen kiinnitetty hinnalla 6,3snt/kWh. Oma kulutusvaikutus on n.-30%, vaihtelee jonkin verran sen mukaan kuinka paljon hinnat piikittelee. Jos joulukuun pörssin ka. hinta olisi 5snt/kWh, maksaisin sähkönkulutuksestani 6,3snt/kWh-(5snt/kWhx0.3)= 4,8snt/kWh.
Jos joulukuun pörssin ka. hinta olisikin 20snt/kWh maksaisin sähkönkulutuksestani 6,3snt/kWh-(20snt/kWhx0,3)= 0,3sntkWh
Eeeeei se nyt kai ihan noin sentään mee?Kun tätä sivua lueskelee niin tuntuu ettei kaikki oikein ymmärrä miksi kulutusvaikutteisen sopimuksen omistaja ja miinus kulutusvaikutuksella elelevä toivoo korkeita pörssisähkön hintoja. Syy ei ole se että oma sopimus olisi parempi suhteessa muihin vaan se, että silloin säästää selvää rahaa.
Minulla on PKS:n kulutusvaikutteinen kiinnitetty hinnalla 6,3snt/kWh. Oma kulutusvaikutus on n.-30%, vaihtelee jonkin verran sen mukaan kuinka paljon hinnat piikittelee. Jos joulukuun pörssin ka. hinta olisi 5snt/kWh, maksaisin sähkönkulutuksestani 6,3snt/kWh-(5snt/kWhx0.3)= 4,8snt/kWh.
Jos joulukuun pörssin ka. hinta olisikin 20snt/kWh maksaisin sähkönkulutuksestani 6,3snt/kWh-(20snt/kWhx0,3)= 0,3sntkWh
Kun tätä sivua lueskelee niin tuntuu ettei kaikki oikein ymmärrä miksi kulutusvaikutteisen sopimuksen omistaja ja miinus kulutusvaikutuksella elelevä toivoo korkeita pörssisähkön hintoja. Syy ei ole se että oma sopimus olisi parempi suhteessa muihin vaan se, että silloin säästää selvää rahaa.