Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Panasonic E9DKEW sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihto

Dippa sanoi:
Katselin oman ilpin kuvia ja Sanyon puhaltimessa on hall anturi.

Muuten noita käyttöjä ja moottoreita tuli opiskeltua viitisenkymmentä opintoviikkoa TTKK:lla aikoinaan. Harjattomat DC koneet kyllä käsiteltiin aikas ylimalkaisesti kun proffan mielestä moottorin koon piti olla vähintään megawatti, esimerkeissä mieluummin viisi....

Ja mikä hauskinta Hall-anturin liittimeen on helppo liittyä pumppua millään lailla pahoinpitelemättä. Niinpä laitoin sinne optoisolaattorin kanssa Dual counterin, jolla olen seurannut oravanpyörän liikkeitä.

Opto, koska Sanyo katsoo hyväksi käyttää nollaa/vaihetta tiedonsiirtoon ja vehkeen elektroniikan 'maissa' esiintyy töpselin asennosta riippuvia ikäviä jännitteitä joita ei viitsi tuoda muovikuoren ulkopuolelle.

D

Deleted member 1344

Vieras

VesA sanoi:
Ja mikä hauskinta Hall-anturin liittimeen on helppo liittyä pumppua millään lailla pahoinpitelemättä. Niinpä laitoin sinne optoisolaattorin kanssa Dual counterin, jolla olen seurannut oravanpyörän liikkeitä.

Nyt rupesi kiinnostamaan... Laitapa vähän lisätietoa kytkennästä...

D

Deleted member 1344

Vieras

Nostetaans vähän vanhaa aihetta. Tekisi mieli laskea sisäyksikön puhaltimen pyörimistä. Kytkentä näyttää yksinkertaiselta, eli riittänee että laittaisi toisen optoerottimen rinnalle ja siitä pulssien laskenta Dual Counterille. Olisiko elektroniikkaguruilla ehdotusta sopiviksi komponenteiksi? Tuo pyörimissignaali menee sellaisenaan sisäyksikön mikrokontrollerin keskeytysnastaan (merkitty INTP0 tai INTP1 mallista riippuen).

Liitteet

• pyörimissignaali.png
    pyörimissignaali.png
    20,9 KB · Katsottu: 798

mattiWee

Tulokas

juuri katsoin googlella tuon moottorin speksejä miten kytkeä ja päädyin tänne, minulla on yksi tuollainen panasonic ARW41H8P30AC
Tuuletimen moottori tyhjänpanttina, googletin että mikähän moottori minulla oikein on ja mihin voisi käyttää, mutta ei oikein ole tuollaiselle moottroirille käyttöä ,lähinnä askelmoottoreille on käyttöä cnc koneella tai about o=60mm 12V dc moottorit 2 kpl encodereilla robotille.

Eli vaihdan tai myyn tuon jos joku tarvii ehjän motin omaan pumpuunsa tuulettimeen. 50€ voisin luopua tuosta(tinkivaraa on neuvoteltavissa :)
. jos kerran maahantuojan hinnat on 80-120€ ja siihen myynnin välit+alvit päälle muualla tulee nin halpahan tuo olisi jollekin. pistä sähköpostia jos tarvitset.

MYYTY

mattiWee

Tulokas

Tässä video kuinka vaihdat laakerit tuohon moottoriisi
https://www.youtube.com/watch?v=dthIZdf4ROs
tosin itse en kannonpäällä noin tekisi hakkaamalla kantta auki koska akselihan tuossa vääntyisi.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

mattiWee sanoi:
tosin itse en kannonpäällä noin tekisi hakkaamalla kantta auki koska akselihan tuossa vääntyisi.

Kyllä se isolla meisselillä useammasta kohdasta vääntämällä avautuu, niin ei tarvitse vasaraa käyttää. ;)

Tinojen irroituksessa kannattaa käyttää imusukkaa tai tinaimuria.

Ylös Bottom