Panasonic VILP ja Demand Control

Paipa

Jäsen
Löytyykö jostain ohjetta rakentamiseen
Mulla tämä on vähän toisessa käyttötarkoituksessa. Säädän varaajan alavastuksen tehoa portaattomasti. Säätimessä on 0-10 VDC ohjaus eli käsittääkseni ihan vastaava kuin demand control sisäänmeno.

ESPhomen "LEDC Output" on pohjana:
https://esphome.io/components/output/ledc.html?highlight=ledc
Taajuus pidetään vakiona (esim. 1000 Hz) ja pulssin leveyttä säädetään.

Säätö on "Speed Fan" komponentilla: https://esphome.io/components/fan/speed.html
Mulla yaml näyttää tältä:

output:
- platform: ledc
pin: GPIO14
id: alavastus
frequency: "1000Hz"

fan:
- platform: speed
output: alavastus
name: "Alavastus teho"

"Alavastus teho":lle lisätään säädin HA:n näkymään ja nopeus -säädöllä saa muutettua jännitettä.

PuuhaPate

Jäsen
Miten tämmöinen:

ulkona -3,
- molemmat jarrut (DC 1V ja Quiet3) päällä:
- ottoteho noussut nyt itsestään 2kW (lämpimämmän kelin 1kW tehosta)
- cop 2,5 kun 34 astetta tuotetaan
- vähän ajan kuluttua laskee ottoteho 1,6kW ja cop 2,75, edelleen paljon isompi

Jotenkin performanssi ei huimaa?

Käynnistysvaiheen cop droppia en ole saanut kiinni kun ei ole loggausta.
Meillä 12kw j-sarjan mono. Ajelen sitä QM3. Osaa ajaa n. 800w minimi ottoteholla MUTTA jostain syystä 5 asteessa on joku ihmeen raja jossa muuttuu minimi ottoteho 1800w. Tästä johtuen meillä päästään jatkuvaan käyntiin noin -5 asteessa. Jos tuo kone osaisi ajaa kelillä kuin kelillä 800w minimillä niin jatkuva käynti saavutettaisiin huomattavasti aiemmin.

Juha1964

Aktiivinen jäsen
@PuuhaPate ajatko tuossa moodissa Qm3 miten kylmälle asti? Itse olen miettinyt koska on aika pienentää rajoitusta. Mistä huomaan jos en koneen luona ole että on syytä vaihtaa. Tarkkalemalla vastustoimintaa ? Mulla 12 kw Split (h-srj). Itse en oo törmännyt 1.0 kw pienempää kulutusta.

Screenshot_20221204-193039_Chrome.jpg

Kuvassa eilinen ja tää päivä

Viimeksi muokattu:

PuuhaPate

Jäsen
Tähän mennessä ei ole ollut -5 astetta kylmempää. Joten aika ja pakkaset näyttää. Olen laittanut olikohan -15 vai -20 saa aikasintaan tulla vastus mukaan 3kw. Sitten tiputan QM kun rupee tuleen kylmä. (Vaimo kertoo) :D
Jos pidempään poissa niin varuiks QM pienemmälle. Jos oleilet paljon poissa kohteesta ja sielä ei ole ketään niin vaikka joku etäluettava lämpömittari?

Alle 1kw ottoon en ole itsekään törmänny jos tuijottaa panan omaa mittaria. Mulla erilliset kwh mittarit pumpulle. Luotan niihin hiukan enemmän.

lmfmis

Vakionaama
Tuli pakkasta -10 ja DC säätö meni automaagisesti +5V ja ottotehot nousi myös

Huomiona että nyt tehdään vettä kuumemmaksi kuin tarve on. About 44 c.

Ja cop 2.18...laskin DC ohjausta alemmaksi paremman cop toivossa kun täysin riittävää tuotto pienemmälläkin.

Ja edelleen QC 3 käytössä lisäksi.

Tuo 9kW monoblock taitaa olla aika riittävä omaan mökkiin...

Sammypiru

Vakionaama
Ulkolämpötila ~ -8 - -5°C. Hyvin polkee demand control 1V:lläkin. Halvemmilla tunneilla DC siirtyi 10V:lle, mutta toisaalta ihan turhaan.

Demand Control.jpg

MSKK

Tulokas
Mitä mieltä tietäjät ovat: Saisiko tuon 0-10V ohjauksen rakennettua shelly "dimmerillä" Shelly Dimmer 0/1-10 V PM Gen3

Itselläni 16kw laite on nyt toistaiseksi vähän ylimitoitettu jahka remontti etenee. Kompuralle tulee täällä etelän talvessa 30+ käynnistystä vuorokaudessa. Perusasetuksia veivaamalla en ole saanut merkittävää vaikutusta. Tuohon shellyyn saa vielä jonkin anturi -lisäosan. Sillä voisin ohjelmointia sen enempää osaamatta saada rakennettua jonkin ulkolämpötilan mukaan säätyvän ratkaisun. Ajatus olisi kuitenkin että en halua tästä uutta harrastusta itselleni ja paketti saisi olla aika "varma" ja helppo.

Viimeksi muokattu:

Arisoft

Hyperaktiivi
Sillä voisin ohjelmointia sen enempää osaamatta saada rakennettua jonkin ulkolämpötilan mukaan säätyvän ratkaisun.

Kyllä se hieman ohjelmointia vaatii. Mutta jos et tee liian mutkikasta niin se hoitaa työnsä kyllä ilman jatkuvaa huolenpitoa.

Dimmeriä on käytetty monenlaisiin kohteisiin. esim. juuri tehon säätöön laitteille, joissa on 0-10V syöttömahdollisuus.

Pretor

Aktiivinen jäsen
Itselläni 16kw laite on nyt toistaiseksi vähän ylimitoitettu jahka remontti etenee. Kompuralle tulee täällä etelän talvessa 30+ käynnistystä vuorokaudessa. Perusasetuksia veivaamalla en ole saanut merkittävää vaikutusta.
Laita enshätään Quiet Mode 3 päälle.

MSKK

Tulokas
Joo. Kiitos vastauksista. Täytyy varmaan shoppailla se lisäkortti ja vaikka lämmityskauden loputtua alkaa tuunaamaan shellyä siihen kylkeen.

Back
Ylös Bottom