Paras lämpöpumppu 86-neliöiseen omakotiin Meri-Lapissa?

Kaimo Ärräpää

Yleisinsinööri (amk)

Koska näköjään moni lukee vain yhden sanan huomioimatta kontekstia, poistin aloituksesta kokonaan sanan äänetön ja korvasin sen termillä mahdollisimman huomaamaton ääni.

Täyttä äänettömyyttä siis ei haeta, eikä se ole mahdollista. On esimerkiksi huomioitava, että kyseenosaisessa talossa tuottaa jo taustamelua 90-luvulta oleva MUH talotuuletin. Omalla desibelimittarilla (UNI-T UT353) metrin päästä mitattuna se tuottaa 45 desibelin taustamelun. Joka ei häiritse.

Joku nostikin ansiokkaasti esille noiden pumputtimien äkilliset äänet. Yllättävät äänet saattavatkin häiritä.
 

jsalmika

Aktiivinen jäsen
Niin, äkilliset äänet häiritsevät joitakin vaikka heillä olisi tiedossa sen syykin, tässä tapauksessa esim. että se liittyy pumpun sulatusvaiheen alkuun tai lopuun.

(Semi-OT: ) Suora sähkölämmitys sopinee ko. talouksiin parhaiten tai sitten voi muuttaa varmuuden vuoksi jonnekin missä pakkanenkaan ei pauku nurkissa - nekin ovat äkillisiä ääniä. Siellä tosin saattaa olla haasteita tarkenemisessa sillä rakenteiden lämmöneristävyys on usein heikohko esim. siellä Keski ja Etelä-Euroopassa
 
Viimeksi muokattu:

TJAP

Aktiivinen jäsen
Nyt voin olla väärässäkin, mutta muutamia vuosia takaperin juuri tuota Samsungin Wind-Free toimintoa arvosteltiin, kun sillä ei kaiketi sisäyksikköä saanut halutessaan puskemaan ilmaa suoraan eteenpäin, vaan se jotenkin sitä sisäyksikön lähiympäristöä lämmitti/jäähdytti. Voi olla, että sen voi myös kytkeä pois. Toinen oli, että sisäyksikön laakerit ei kaiketi oikein kestänyt.

Nämä tiedän, siitä kun oman pumpun noin 3,5 vuotta ostin, niin tuollainen Wind-Free Samsung oli silloin yhtenä vaihtoehtona.
Nämä voivat olla myös hevosmiesten tietotoimiston juttuja. Tiputin kuitenkin varmuuden vuoksi sen pois.
 

Jule

Vakionaama
Olen pitänyt realismina, jotta ilmasta lämpöä ottava pumppu tarvitsee joka tapauksessa toisen lämmönlähteen. Kun on luokkaa -25C pakkasta, niin siitä ei lämpöä hevillä irtoa. Pohjoisessa pakkaset eivät ole harvinaisia, mutta en silti painoarvoa laittaisi pakkastuotoille, koska ne ovat melko marginaalisia koko lämmityskautta ajatellen.
Kyllä noi ilpit vileä -25˚C lämpöä tuottaa, ja hyvä laite kykenee vielä kohtuulliseen hyötysuhteeseenkin, mutta suurin ongelma on se että pakkasen kiristyessä tehon tarve kasvaa, kun taas lämpöpumpun tehontuotto laskee. Jos lämpöpumppu on riittävän kokoinen tuottamaan kaiken lämmitysenergian -25˚C se on suhteellisen rankasti ylimitoitettu +5˚C. Vettä lämmittävillä laitteistoilla tuo on vielä jotenkin hanskattavissa, mutta suoraan ilmaan lämmittävä pumppu ei toimi enää kunnolla.
 

LrppLs

Jäsen
Jos edullista, mutta silti laadukasta laitetta olette hakemassa, niin harkittavaksi Panasonic NZ25YKE. Meillä ainakin hyvät kokemukset ja laitteen hinta edullinen. Jos löytyy ProPartner valtuutettu asennusliike, niin takuuta 5-vuotta.
 

vmakela

Vakionaama
Eihän sen äänetön tarvi olla, vaan mahdollisimman äänetön! Tuo tarkoittaa, että ääni olisi huomaamaton. Esim. joku jääkaappi tai vaikka liesituuletin lienee useimpien ihmisten mielestä häiritsemättömiä ääneltään.
Mutta kun sen ilman pitää kiertää, ei vain "pöhistä". Vertaa poikkihuilu vs pasuuna. Laita auton DEFA nurkkaan paikallisesti lämmittämään, siinä on tehoa, eikä äänikään paha, mutta se lämpö on paikallisesti siinä pisteessä, ei muualla. Kun haetaan isoja säästöjä, se tehty lämpö pitää saada mahdollisimman kauas pumpusta. Muuten se jää hönkäilyksi, mutta takuulla hiljaiseksi kohinaksi.
 

Kaimo Ärräpää

Yleisinsinööri (amk)
Kertokaapas, mitä tuo energimerkinnän dB-arvo tuolla "talon sisällä" tarkoittaa?

Teknisien tietojen mukaan tuo Midea tuottaa sisäyksiköstään enintään 43 dB:n melun, niin mitä tarkoittaa tuo energiamerkinnan arvo?

Myös jo tuota energiamerkkinä lukee kun Jumala raamattua, niin siinä on lämmitysteho eri (matalampi), kuin laitteen teknisissä tiedoissa.

1748160795575.png






Mutta kun sen ilman pitää kiertää, ei vain "pöhistä". Vertaa poikkihuilu vs pasuuna. Laita auton DEFA nurkkaan paikallisesti lämmittämään, siinä on tehoa, eikä äänikään paha, mutta se lämpö on paikallisesti siinä pisteessä, ei muualla. Kun haetaan isoja säästöjä, se tehty lämpö pitää saada mahdollisimman kauas pumpusta. Muuten se jää hönkäilyksi, mutta takuulla hiljaiseksi kohinaksi.

No kai se lämpö nyt väkisin leviää, jos "kalibroi" niin, että katsoo sen "kylmäpisteen" huushollista ja sen pitää olla määrätyn lämpöinen. Eikö nuissa voi sen kaken kautta mitata sen lämpötilan. Tai niin, että mittaa mittarilla lämpötilan halutusta paikasta ja laitteen asetuksiin muuttaa tämän "offsetin". Kunhan ei mittaa jostain suljetun oven takaa! ;)

Nyt voin olla väärässäkin, mutta muutamia vuosia takaperin juuri tuota Samsungin Wind-Free toimintoa arvosteltiin, kun sillä ei kaiketi sisäyksikköä saanut halutessaan puskemaan ilmaa suoraan eteenpäin, vaan se jotenkin sitä sisäyksikön lähiympäristöä lämmitti/jäähdytti. Voi olla, että sen voi myös kytkeä pois. Toinen oli, että sisäyksikön laakerit ei kaiketi oikein kestänyt.

Nämä tiedän, siitä kun oman pumpun noin 3,5 vuotta ostin, niin tuollainen Wind-Free Samsung oli silloin yhtenä vaihtoehtona.
Nämä voivat olla myös hevosmiesten tietotoimiston juttuja. Tiputin kuitenkin varmuuden vuoksi sen pois.

Tuossa Samsungissa sanottiin sen Wind-free hösselin olevan niin, että siihen siirrytään automaagisesti vasta, kun tavoitelämpötila on saavutettu. Ostitko sitten laihialaisen ilmalämpöpumpun?
 

TJAP

Aktiivinen jäsen
Sound Pressure = Äänenpaine on se pienempi 43 dB(A). Mitataan metrin päästä äänen lähteestä.

Sound Power = En nyt muista mitä suomeksi on se suurempi. Mitataan kaiketi aivan kiinni äänen lähteestä?

Tuo ensimmäinen on todenmukaisempi. Tietenkin joku voi olla ja elää korva kiinni ilpissä, mutta ei kovin yleistä ;). Energiamerkkiä en osaa tulkita.

Itselläni on tarve puhaltaa suoraan käytävää pitkin eteenpäin. Sen ja laakerihuhun takia tuo Wind-Free tippui pois. Olisi ollut kyllä hiljainen. Ostin Daikin Stylish mallin.

Edit. On täälläkin jotain niistä Samsungin laakereista. #206 https://lampopumput.info/foorumi/threads/samsung.19151/page-6
 
Viimeksi muokattu:

julli100

Aktiivinen jäsen
Myös jo tuota energiamerkkinä lukee kun Jumala raamattua, niin siinä on lämmitysteho eri (matalampi), kuin laitteen teknisissä tiedoissa.
Tuossa 3,7kW on laskennallisen tilan lämmitystehon tarve -22 asteessa, tämän mukaan on laskettu vuosisuorituskyky SCOP 4,2.
Tämä ei tarkoita että pumppu pystyy tuottamaan mainitun lukeman -22 pakkasessa, yleensä laskennassa on mukana lisälämmitystä sähköllä.
Näin olen ymmärtänyt

 

Kaimo Ärräpää

Yleisinsinööri (amk)
Miten muuten on mahdollista, että nämä samat pumput maksavat jossain Greikassa vähintään 30-40 prosenttia vähemmän? No, ainakin pieni markkina vaikuttaa.
 

TJAP

Aktiivinen jäsen
Monessa lämmittävässä on olemassa ns. Keski-Euroopan malli joka sopii sinne, mutta ei oikein suomeen. Ei riitä tehot Suomen pakkasiin.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Monessa lämmittävässä on olemassa ns. Keski-Euroopan malli joka sopii sinne, mutta ei oikein suomeen. Ei riitä tehot Suomen pakkasiin.
Nuo Ultin halvimmat kapillaarikoneet ovat juurikin näitä laitteita. Kunnon lämpöpumpussa on EEV ja pohjansulanapito jo tehtaalla valmiiksi asennettu.
 

Jule

Vakionaama
Miten muuten on mahdollista, että nämä samat pumput maksavat jossain Greikassa vähintään 30-40 prosenttia vähemmän? No, ainakin pieni markkina vaikuttaa.
Kreikassa on tietysti aika paljon kevyempi kustannustaso ja isompi markkina, mutta ei se hinta nyt samasta koneesta noin ihan paljoa alhaisempi ole.

Kyllähän suomessakin myydään noita 400e lämpöpumppuja tarjouksissa ja tuo sisältää jo veroa ja rahtia tänne susirajalle.
Tai ultimaten 200e vehkeitä, mutta niissä lienee jotain rahtia jos ei eestistä hae.

E: Näppäimistössä selvästi vikaa, kun tulee vääriä kirjaimia ulos.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Heitetään vielä kehään tämä: https://lampoykkonen.fi/kauppa/ilma...hWFj8FwJQVN9j2ovqSTsz1X_FEr0Q-EBoCyHQQAvD_BwE
Itselläni ei Toshibaa ole, mutta varmaan löytyy käyttökokemuksia ainakin merkistä, jos ei suoraan tuosta mallista.
Ei tuota ihan puoleen hintaan saa Kreikastakaan 799 € vs 1179 €). Tässä E-Euroopan malli tuosta ILPistä Kreikassa.
Ulkoyksiköissähän näissä on suurin ero Pohjolan ja Etelän -mallien välillä, näkyy esim. painossa. ;)
 

Jule

Vakionaama
Ei tuota ihan puoleen hintaan saa Kreikastakaan 799 € vs 1179 €). Tässä E-Euroopan malli tuosta ILPistä Kreikassa
Tuo ei ole kyllä sama malli.
Toinen on -ND ja toinen on -E

Mitä tuo sitten tarkoittaakaan... Joskus tuollainen ero mallimerkinnässä on kovastikin dramaattinen.

E: myös ilmoitetussa nimellistehossa on eroa, max lämmitys teho "suomalaisessa" vehkeessä 1,1kW isompi.. Ei ole sama laite.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tuossa vielä tuon E-mallin hinta Suomessa.
Eli hintaero Suomi 1019 € vs. Kreikka 799 €.

Suomessa myytävän laitteella ei saisi lämmittää, toisin kuin Kreikan laitteella saa myös lämmittää. :cool:
 

Jule

Vakionaama
Tuossa vielä tuon E-mallin hinta Suomessa.
Eli hintaero Suomi 1019 € vs. Kreikka 799 €.

Suomessa myytävän laitteella ei saisi lämmittää, toisin kuin Kreikan laitteella saa myös lämmittää. :cool:
Joo, mutta tuon E-mallin hintaa nostaa suomessa se että kyse on marginaalimallista.

Nuo lämpimien maiden ilpit kyllä lämmittävät täällä siinä missä välimerelläkin, mutta kun kelit alkavat olla alle välimeren ilmaston, niin alkavat kerätä jäätä, joka rikkoo paikat.
 

Kaimo Ärräpää

Yleisinsinööri (amk)
No onko kaikissa pumpuissa käytännössä se lämpömittauksen kalibrointi? Tarkoitan tällä sitä, että sisäyksikön lämpömittauslukema voidaan kalibroida niin, että katsotaan lämpömittaria toisaalta ja syötetään kyseenosainen arvo laitteen lukemaksi. Tämähän ns. offset on peruskauraa ainakin lämpöpattereissa, niin en näkisi mitään syytä, miksei myös pumppeneissa.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
No onko kaikissa pumpuissa käytännössä se lämpömittauksen kalibrointi? Tarkoitan tällä sitä, että sisäyksikön lämpömittauslukema voidaan kalibroida niin, että katsotaan lämpömittaria toisaalta ja syötetään kyseenosainen arvo laitteen lukemaksi. Tämähän ns. offset on peruskauraa ainakin lämpöpattereissa, niin en näkisi mitään syytä, miksei myös pumppeneissa.

Mahtaneeko tuollainen säätö riittää kaikkiin tilanteisiin? Samanhan saa kun säätää vähän lämpimämmäksi sen pumpun asetuksen.
 

blobbo

Aktiivinen jäsen
No onko kaikissa pumpuissa käytännössä se lämpömittauksen kalibrointi? Tarkoitan tällä sitä, että sisäyksikön lämpömittauslukema voidaan kalibroida niin, että katsotaan lämpömittaria toisaalta ja syötetään kyseenosainen arvo laitteen lukemaksi. Tämähän ns. offset on peruskauraa ainakin lämpöpattereissa, niin en näkisi mitään syytä, miksei myös pumppeneissa.
En ihan ymmärrä mitä haet tuolla takaa. Kannattaa lähteä liikkeelle ajatuksesta, että ILP ei koskaan kykene tuottamaan tasaista lämpöä olosuhteiden muuttuessa, eikä pumppu ei tiedä oikeastaan mitään huoneen lämpötilasta. Lähes kaikki laitteet mittaa lämpötilan vain laitteen kyljessä olevalla anturilla, yleensä laite tavoittelee 2 tai 3 astetta korkeampaa lämpötilaa kuin mikä on asetettu tavoitearvo. Oletus kai on, että usein laite on katon rajassa jossa on lämpimämpää. Joissain laitteissa tuota offsettiä voi säätää, mutta en nyt kyllä ihan keksi mikä hyöty siitä on käytännössä. Riippuu sitten ihan esimerkiksi siitä puhallusnopeudesta ja asennuspaikasta, leviäkö se lämpö minnekään vai ei. Pahimmillaan hiljaisella nopeudella kone imee takaisin puhaltamansa lämpimät ilmat ja on "tyytyväisenä" saavuttamaansa lämpötilaan, vaikka muutaman metrin päässä lämpötila on monta astetta tavoitteesta.

E: Ja vielä lisäyksenä että toki tuo säätö toimii pienessä tilassa (esim. yhdessä huoneessa) siinä missä patterikin, mutta kun suomessa yleensä sillä yhdellä laitteella yritetään lämmittää koko mökki, muuttuu asia paljon hankalammaksi. Erona vielä patteriin se että sen laitteen teho voi olla nollakelillä maksimissaan esimerkiksi 5kW ja -30 asteessa esim. 2kW. Ja sitä lämpöä pitäisi sitten siirtää koko kämpän lämmitykseen puhaltimen avulla.
 
Viimeksi muokattu:

jarkko_h

Vakionaama
En ihan ymmärrä mitä haet tuolla takaa. Kannattaa lähteä liikkeelle ajatuksesta, että ILP ei koskaan kykene tuottamaan tasaista lämpöä olosuhteiden muuttuessa, eikä pumppu ei tiedä oikeastaan mitään huoneen lämpötilasta. Lähes kaikki laitteet mittaa lämpötilan vain laitteen kyljessä olevalla anturilla, yleensä laite tavoittelee 2 tai 3 astetta korkeampaa lämpötilaa kuin mikä on asetettu tavoitearvo. Oletus kai on, että usein laite on katon rajassa jossa on lämpimämpää. Joissain laitteissa tuota offsettiä voi säätää, mutta en nyt kyllä ihan keksi mikä hyöty siitä on käytännössä. Riippuu sitten ihan esimerkiksi siitä puhallusnopeudesta ja asennuspaikasta, leviäkö se lämpö minnekään vai ei. Pahimmillaan hiljaisella nopeudella kone imee takaisin puhaltamansa lämpimät ilmat ja on "tyytyväisenä" saavuttamaansa lämpötilaan, vaikka muutaman metrin päässä lämpötila on monta astetta tavoitteesta.

E: Ja vielä lisäyksenä että toki tuo säätö toimii pienessä tilassa (esim. yhdessä huoneessa) siinä missä patterikin, mutta kun suomessa yleensä sillä yhdellä laitteella yritetään lämmittää koko mökki, muuttuu asia paljon hankalammaksi. Erona vielä patteriin se että sen laitteen teho voi olla nollakelillä maksimissaan esimerkiksi 5kW ja -30 asteessa esim. 2kW. Ja sitä lämpöä pitäisi sitten siirtää koko kämpän lämmitykseen puhaltimen avulla.


Meillä vähän toisenlaiset kokemukset. Nimenomaan ILP tasoittaa huoneilman lämpötiloja ja parantaa mukavuutta verrattuna sähköpattereihin ja takkaan. Meillä tosin aika avoin tila ja ILP levittää lämpöä ilman huudatusta. Yöllä.ajastuksella käytetään isompia puhallinnopeuksia.

Kun esim avaa parvekkeen oven ILP reagoi lähes viiveettä. Ilman ILPpiä Sähköpaytetit yrittävät, mutta eivät saa luotua tarvittavan nopeasti tarvittavaa teholisää. Jos haluaa tarkentaa lämpötilansäätöä ostaa etäohjausanturin, semmoisella voi asettaa tavoitelämpötilan vaikka 3 metrin päähän.

Viime talvena ILP oli muutaman kuukauden rikki ja oltiin takan ja sähköpatterin varassa: lattiat kylmemmät, lämpö seilasi enemmän (takan ylilämmitys).

---
Vähän napapiirin yläpuolella Lapissa parilla tutulla puulämmitteisessä vanhassa (kakluuvit ja takat) talossa pirtissä ILP lisäämässä asumismukavuutta. Molemmilla puut omasta mettästä. Eli ei he noilla pumpuilla mitään ainakaan kovilla pakkasilla säästä, mutta parantaa kuulemma mukavuutta. Lämpö säilyy tasaisempana kuin pelkkien uunien varassa ja lankkulattiat pysyvät kuulemma lämpimämpänä. Näiden lisäksi lämpötila ei romahda esim pari päivää poissa ollessa.
 
Viimeksi muokattu:

Arisoft

Hyperaktiivi
Pelkällä kattotuulettimella tulee vedon tunnetta silloin kuin takka ei hohkaa lämpöä ylös katonrajaan - ihan samalla tavalla kuin myös ILPssä jos pyörittää pelkkää tuuletinta viileässä huoneistossa.
Eli sähkölämmittimenä olisi paras käyttää puhallinkonvektoria, joka on katossa. Saisi saman vaikutuksen kuin ILPillä.
 

Harrastelija

Vakionaama
Kun esim avaa parvekkeen oven ILP reagoi lähes viiveettä. Ilman ILPpiä Sähköpaytetit yrittävät, mutta eivät saa luotua tarvittavan nopeasti tarvittavaa teholisää.
Jokohan kaikissa pattereissa on tuuletustoimimto vai mikä lie nimeltään? Ainakin joskus 30v sitten oli tuommoisia olemassa.
Jos lämpötila tippuu nopeasti niin patteri ei hetkeen yritäkään lämmiittää.
Ajatuksena se että säästyy sähköä kun ei huoneen hetkellisen tuuletuksen aikana lämmitetä.
 

jarkko_h

Vakionaama
Jokohan kaikissa pattereissa on tuuletustoimimto vai mikä lie nimeltään? Ainakin joskus 30v sitten oli tuommoisia olemassa.
Jos lämpötila tippuu nopeasti niin patteri ei hetkeen yritäkään lämmiittää.
Ajatuksena se että säästyy sähköä kun ei huoneen hetkellisen tuuletuksen aikana lämmitetä.
Eiköhän tämä ala olla ominaisuutena kaikissa uusissa sähköpattereissa.

Mutta asiaan. Jos päädyt Toshibaan itse valitsisin polarin kalliimpien pumppujen sijasta. Polarin saa välillä perusasennuksen kera 2k€.. Omani kalliimpi Premium ja uusimmat versiot siitä = maksat turhista ominaisuuksista ja huonosta pakkaskelin cop:sta..

Tuollakin korkeudella on iso määrä päiviä jolloin säästää ILP:llä. Syystalvi, kevättalvi parasta pumppausaikaa. 9MWh lämmityskulusta voi hyvinkin tippua 2...3MWh pois vaikka pumppu ei olisi ihan kalleimmasta päästä ja vaikka pumppua käyttäisi mukavuuspainoitteisesti.

Meillä mennään täysin asumismukavuuden ehdoilla. Pumppu käy keskitalvella yöllä isoilla 3-4 tuuletinnopeuksilla ja kun olemme paikalla 1-2 nopeudella. 1-2 nopeudella suhina ei häiritse lainkaan, sitä melkein jopa kaipaa.

Nyt pumppu ainoastaan päällä klo 3-7 kun täällå etelässä päivällä ei lämmitystarvetta. Kun pumppu sammuu aamulla jää vähän outo fiilis kun ei taustalla kuulu enää rauhoittavaa tuulen suhinaa :)
 
Viimeksi muokattu:

Kaimo Ärräpää

Yleisinsinööri (amk)
Kootaas tähän mennessä tulleita pikkaisen yhteen!

Kalliit pumput (aka tuskin maksaa itseään takaisin 5 vuodessa)

Suluissa hyviä ja/tai huonoja huomioita
  1. Mitsu RW-35
  2. Daikin Perfera 40 (sisäpömpeli napsahtelee?)
  3. ...
Halvemmat pumput (aka todennäköisesti maksaa itsensä takaisin 5 vuodessa)
  1. Gree SP-X Nordic 35
  2. Gree Amber 50 (onko jo liian jämäkkä vehke?)
  3. MIDEA OASIS PLUS 12
  4. PANASONIC NZ25YKE
  5. SAMSUNG NORDIC WIND-FREE 35 (laakerien kesto nykymalleissa, onko hyvä?)
  6. ...
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Halvemmat pumput (aka todennäköisesti maksaa itsensä takaisin 5 vuodessa)
 

julli100

Aktiivinen jäsen
Oliko tää kapillaari kone? Maksaa itsensä(halpa) nopeasti takaisin mutta ei tuota kunnolla lämpöä
 

BBF

Vakionaama
Gree Amberissa on ainakin sellanen pikku juttu että sulatuksen yhteydessä tai sen lopussa se antaa yhden kunnon "kosahduksen", se voi herkkäkorvia sattua. En tiedä onko sellanen kaikissa pumpuissa? Niin ja isommat puhallustehot on aika äänekkäitä mutta ilma myös liikkuu.
 
Back
Ylös Bottom