Parhaimmat säästöniksit talon lämmityksessä

K

kriitikko_o

Vieras
Tänne voisi kerätä käytännön kokemuksia, miten on päästy parhaimpiin säästöihin lämmityksessä tinkimättä kuitenkaan mukavuuksista.

Ensimmäinen niksi on varmaan se, että ei käytä AUTO asetuksia ilmalämpöpumpussa, vaan pitää lämmitystoiminnon päällä ja itse säätää puhallin nopeuden sopivaksi. AUTO puhallus ei mielestäni levitä lämpöä tasaisesti koko taloon (makuuhuoneisiin). Talo pysyy paremmin vakiolämpöisenä kun säätää puhalluksen itse sopivaksi. Pakkasen kiristyessä nostaa tarvittaessa puhallusta pykälällä. Itsellä on yöllä isompi puhallinnopeus kuin päivällä. Lähinnä siksi, että talvella on tällöin ns. yö-sähkön aika, pakkanen kiristyy ja nukutaan (puhallus ei häiritse).
Päivällä kun ollaan töissä (lapset koulussa), niin jättää makuuhuoneen ovet auki, niin lämpö leviää paremmin.

Lämmityksen kannalta katsottuna ilmalämpöpumppu kannattaa sijoittaa keskeiselle paikalle suurimpaan tilaan (alakertaan). SWINGILLÄ voi tehostaa ilman leviämistä.

Toinen niksi on se, että takan lämmityksen jälkeen pudottaa ilmalämpöpumpun lämpötilaa parilla asteella, jolloin ulkoyksikkö sammuttaa itse itsensä (inverteri malli) ja sisäyksikkö toimii vain kierrättäen sisäilmaa. Puhallusnopeus kannattaa säätää itse kakkoselle tai kolmoselle, jotta lämmön leviäminen on tarpeeksi tehokasta. (Ei auto-puhallus). Ulkoyksikkö voi olla vuorokaudenkin kiinni yhdellä lämmityksellä, jos on varaavassa takassa tarpeeksi lämmön varauskykyä (massa yli 2000 kg)

kolibri

Aktiivinen jäsen
Tarviiko tuota lämpötilaa välttämättä laskea takan lämmityksen jälkeen, laitteessahan on termostaatti?

K

kriitikko_o

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Lämmityksen podottamisen tarve riippuu tietysti alkulämpötilasta, mutta pudottamalla asteita ainakin varmistaa sen, että ilmalämpöpumpun asetus on reippaasti alle huoneen todellisen lämpötilan ja ulkoyksikkö varmasti sammuu ja on pitkän aikaa sammuksissa ja säästöä syntyy. Enempää ei taasen kannata pudottaa asteita lähinnä siitä syystä että jos on vaikka poissa pitemmän aikaa ja huonelämpötila alkaa sitten taas laskea. Mutta jos toimii pudottamatta, niin mikä ettei.

E

eepponen

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Minunkin paras? säästöniksini on tuo takan lämmitys. Ilmalämpöpumppu on kyllä verraton peli levittämään lämpöä joka puolelle taloa. Pitääpä kokeilla vielä tuota kriitikko_o:n vinkkiä laittaa manuaalille puhallus (ja vähän isommalle).

Itse en ole tuota lämpötilan laskemista harrastanut. Meillä ainakin toistaiseksi on ulkoyksikkö sammunut lämmityksen jälkeen ja ollut parhaimmillaan muistaakseni vuorokaudenkin pois päältä yhtä kyytiä.

R-410A

Aktiivinen jäsen
Imalämpöpumpusta täysi hyöty mielestäni näin

kolibri sanoi:
Tarviiko tuota lämpötilaa välttämättä laskea takan lämmityksen jälkeen, laitteessahan on termostaatti?
`
Olen samaa mieltä :cool: !
Minun pumppuni puhallus pienenee joskus olemattomiin, ja ulkoyksikkö saattaa jopa pysähtyä huilimaan.
PS. kannattaa lukea käyttöohje huolellisesti, ja opetella ottamaan kaikki energiahyöty esim. lämmityskaudella, ja toisaalta kesällä helteellä, jos on automatiikka päällä, ettei jäähdytys ala kesken kaiken vaihda lämmittään !

Minä en käytä lämmitystoiminnolla AUTOTOIMINTAA päällä laisinkaan edellä mainitusta syystä :idea: , (pidän toimintoa jossa on auringon kuva) ettei laite ala kesken kaiken jäähdyttämään, esim. uunia lämmitettäessä.
( tässä lainaus Sharpin käyttöohjeesta ):
PIDÄ LAITE LÄMMITYSKAUDELLA LÄMMITYSTOIMINNOLLA JA HELTEILLÄ JÄÄHDYTYSTOIMINNOLLA ( EI AUTOMATIIKALLA) NIIN TIEDÄT MITÄ LAITE TEKEE: TÄLLÖIN LAITE EI ESIM. "KARKAA" JÄÄHDYTTÄMÄÄN TALVELLA KUN TAKKAA LÄMMITETÄÄN.

Puhalluksen olen kyllä pitänyt auto toiminnalla, on mahdollisuus valita myös nopea, hidas ja pehmeä käynti!
Kaukosäätimen, eli ( kapulan ) oletusarvona pidän syksyllä noin + 25°C ja talvella + 26°C, näin olen saanut oleskelutilojen lämpötilan pidettyä ulkoilmasta riippuen noin + 22°C.
Talon niiden huoneiden patteritermostaatit jotka on lämpöpumpun piirissä ( 75 m2 ) on säädetty antamaan lämpöä vasta sitten jos ILP pumpun teho ei riitä, tähän asti on riittänyt eli, patterit ovat olleet kylmänä, muutamaa pakkasyötä lukuun ottamatta.
Toisin sanoen pyrin ottamaan pumpustani kaiken hyödyn irti :cool: .

Lämpöpumpun ilmankierto levittää tehokkaasti myös leivinuunin lämpöä ympäri huoneistoa.
Sisäyksikön pistorasiaan olen laittanut ajastinkellon, jolla saan vuorokaudessa kaksi kytkentää ja sammutusta tarpeen mukaan, yleensä kello sammuttaa pumpun illalla nukkumaan mennessä, ja avaan makuuhuoneen oven, että´ kun tulee makea uni viileiden lakanoiden välissä :cool: .
Tämä ”ihme” laite käynnistyy taas aamusella, joten aamukahvit juodaan taas sopivassa lämmössä.
Onhan minullakin se "Sampan" valokuvan kaltainen energiamittari, jonka näyttö pimeni syyskuun 1-30 päivän jälkeen, kulutus oli 57 kW/kk :?: .
Toiminta palautui kun irrotin patterit ja laitoin takaisin, aloitti nollasta :!:

kolibri

Aktiivinen jäsen
Itse olen tuon aiemman ohjeen mukaan pitänyt puhallusta manuaalilla, sillä lämpötila-arvon ylittyessä puhallus hiipuu olemattomiin ja pelkkä swingi jää päälle. ykkösasento on aika hyvä näillä keleillä mulle.

Huomasin juuri tänä aamuna että kun lämpötila oli säädetty + 22 °C ja puhallus pienimmällä niin sisälämpötila liki 24 ja pumppu työnsi lämmintä. Tiputin säädön 20:een asteeseen. Puhalluksen ollessa automaatilla tuo säädetty 22 on "siirtynyt suoraan sellaisenaan" huonelämpötilaan.

K

kriitikko_o

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Itse olen pitänyt pumpun lämpötilan 21 C:ssa, koska 22C:ssa alkoi tulla jo liian kuuma. Puhallustehoa olen vaihdellut asteikolla 1-3 (max 5) riippuen ajankohdasta ja leivinuunin lämmityksestä. Te joilla on sähkönkulutusmittari, niin voisia tehdä vertailevaa tutkimusta, kuinka puhallusnopeus vaikuttaa säästöihin ja lämmön leviämiseen Vaikka puhallusnopeuden säätö on varmasti talokohtainen (ja laitekohtainen) niin jotain osviittaa se voisi antaa. Jos on pitkä talo, jossa ilmankulku on heikkoa, niin puhallusteho on varmasti suurempi kuin tiivisti rakenennetussa talossa, jossa on hyvä ilman kulku.

R-410A

Aktiivinen jäsen
Näin akkiä ajatellen, pumpun ohjauksissa saattaa olla eroja.
Itse lähden viikonvaihteeksi Poriin, mutta pidetään tuntosarvet ylhäällä, eli seurannassa.
Hyvää viikonvaihdetta kaikille, R-410A

K

kriitikko_o

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
R-410A:lle

Kannattaa muistaa, että ilmalämpöpumpussa termostaatti on sisäyksikössä, eikä siinä kaukaisemmassa makuuhuoneessa, jonne lämmön pitäisi levitä. Eli jos olohuoneen lämpötila on hyvä, niin auto-puhallus on lähes nollassa ja lämpö ei leviä sinne kaukaisempaan makuuhuoneeseen. Tällöin makuuhuoneessa käynnistyy sähköpatteri ja käytät kallista suorasähköä. Miksi siis et laittaisi puhallusta manuaalille ja säädä itse sitä tarpeeksi isolle, jotta lämpö leviää sinne kaukaisempaan makuhuoneeseen ja ei tarvitse käyttää sähköpattereita. Varsinkin jos sinulla vielä takka siellä missä on myös ilmalämpöpumppu, niin auto-puhallus on varmasti nolla. Tällöin tulee kokotaloa ajatellen hyvin epätasainen lämpötilajakauma. Olohuoneessa hikoillaan ja makuuhuoneessa käytetään jo suorasähköä, koska on liian viileää.

Eli makuhuoneen ovet auki ja nosta puhallusta pakkasella, niin alat vasta säästää.

kolibri

Aktiivinen jäsen
kriitikko_o sanoi:
R-410A:lle

Kannattaa muistaa, että ilmalämpöpumpussa termostaatti on sisäyksikössä, eikä siinä kaukaisemmassa makuuhuoneessa, jonne lämmön pitäisi levitä. Eli jos olohuoneen lämpötila on hyvä, niin auto-puhallus on lähes nollassa ja lämpö ei leviä sinne kaukaisempaan makuuhuoneeseen. Tällöin makuuhuoneessa käynnistyy sähköpatteri ja käytät kallista suorasähköä. Miksi siis et laittaisi puhallusta manuaalille ja säädä itse sitä tarpeeksi isolle, jotta lämpö leviää sinne kaukaisempaan makuhuoneeseen ja ei tarvitse käyttää sähköpattereita. Varsinkin jos sinulla vielä takka siellä missä on myös ilmalämpöpumppu, niin auto-puhallus on varmasti nolla. Tällöin tulee kokotaloa ajatellen hyvin epätasainen lämpötilajakauma. Olohuoneessa hikoillaan ja makuuhuoneessa käytetään jo suorasähköä, koska on liian viileää.

Eli makuhuoneen ovet auki ja nosta puhallusta pakkasella, niin alat vasta säästää.

Allekirjoitan tämän, sen parin päivän kokemuksella mikä on. Toshibassa puhallus kakkosella ja lämmöt säädetty 20 °C.

A

Anonymous

Vieras
Pidän yöllä puhallusta 1:sellä ja päivällä automaatilla.Toshiban enegiakulutus on nyt kun lämpötila alkaa täällä lapissa olla nollan tietämissä,n300W eli 300wh tunnissa ja vuorokaudessa 300*24=7200wh
eli 7,2kwh.Että kyllä säästää selvästi.Pitää vielä 120 neliötä kokonaisuudessaan lämpimänä.

kolibri

Aktiivinen jäsen
Anonymous sanoi:
Pidän yöllä puhallusta 1:sellä ja päivällä automaatilla.Toshiban enegiakulutus on nyt kun lämpötila alkaa täällä lapissa olla nollan tietämissä,n300W eli 300wh tunnissa ja vuorokaudessa 300*24=7200wh
eli 7,2kwh.Että kyllä säästää selvästi.Pitää vielä 120 neliötä kokonaisuudessaan lämpimänä.

Paljon sulla on huonelämpötila kapulassa? Työntääkö koko ajan lämmintä vai kierrättääkö vain välillä?

J

Julli

Vieras
Meillä on huonelämpötila tasaisesti 22 astetta vaikka pyynti on 20 astetta. Muuta lämmitystä ei päällä (paitsi pesuhuone, sauna ja wc). Ilman kierrätys on selvästi useammin päällä kuin lämpimän ilman puhallus. Puhallinvoimakkuus on autolla.

Se tässä ilpissä on kyllä hyvää ettei aamulla ole enää viileämpää kuin illalla, vaan lämpö on tasaista. Sähkökaapelit kun on lattiassa niin se lämpö ilman ilppiä on tullut aina vähän viiveellä. Ihmetyttää silti tuo kahden asteen ero kapulassa ja todellisessa lämpötilassa.

kolibri

Aktiivinen jäsen
Julli sanoi:
Meillä on huonelämpötila tasaisesti 22 astetta vaikka pyynti on 20 astetta. Muuta lämmitystä ei päällä (paitsi pesuhuone, sauna ja wc). Ilman kierrätys on selvästi useammin päällä kuin lämpimän ilman puhallus. Puhallinvoimakkuus on autolla.

Se tässä ilpissä on kyllä hyvää ettei aamulla ole enää viileämpää kuin illalla, vaan lämpö on tasaista. Sähkökaapelit kun on lattiassa niin se lämpö ilman ilppiä on tullut aina vähän viiveellä. Ihmetyttää silti tuo kahden asteen ero kapulassa ja todellisessa lämpötilassa.

Luovuin tuosta puhalluksen AUTOsta, kun siinä kävi niin, että kun lämpötila-arvo täyttyin niin laite lakkasi kierrättämästä ilmaa. Pelkkä swingi jäi keinumaan.

K

kriitikko_o

Vieras
Mulla myös Toshiba. Mulla yleensä asetus 21 C, päivällä puhallus 1:llä ja yöllä puhallus 2:lla.
(Paitsi jos lämmitän levinuunin, niin pudontan ilp:n asteet 19-20 C:een ja laitan puhalluksen 2:lle). Kovalla pakkasella pitää varmaan puhallusta nostaa pykälällä eli jopa 3:een.

Samanlaisia havaintoja, että jos pyyntö on 20 C, niin huonelämpötila on 22 C. Jos pyyntö on 22 C, niin huonelämpötila 24 C. Itse olettaisin, että kyseessä on talon kyky varastoida (varata) lämpöä rakenteisiin ja se että ilp:pi puhaltaa lämpimän ilman maahan, jossa se on lämpimämpää, kuin katonrajassa. (Pitäisi olla tarkka elektroninen lämpömittari, ennekuin voin todistaa tämän oikeaksi).

Kun ajatellaan, että lämmin ilma liikkuessaan työntää tieltään viilentynyttä ilmaa, joka palaa takaisin yläkautta ilp:n ottoaukkoihin, niin luultavasti termostaatin luona ilma on taas se mikä on pyydetty (tai alle). Jolloin ilppi tuottaa hieman enemmän lämpöä kuin tarvitaan. Eli "ongelmasta" pääsisi eroon vain ja ainoastaan siten, että joka huoneessa olisi oma sisäyksikkönsä, jolloin ilp:n termostaattti olisi tarkka.

Oleilutilan lämpösuositus on 20 - 22 C, joten sen mukaan 20 C asteen asetus ilpissä on ihan riittävä.
Jostain luin, että 1 C asteen pudotus huonelämpötilassa pudottaa kokonais lämmityskustannuksia 5%. Joten turha lämmittää taloa 24 asteiseksi ainakaan sähköllä. Pitää katsoa sitten kovalla pakkasella, onko huoneet enään pariastetta korkeampia vai onko jopa päinvastoin. Mutta lisäeristeillä (yläpohja, seinät) ja ikkunoiden ja ovien tiivisämisellä saadaan varmaan ne tarvittavat lisäsäästöt seuraavaksi. Tuuletus kannattaa tehdä ILTO:n avulla ei ikkunoista ja ovista. ILTOSSA ei pitäisi olla yli 20C:een lämpötiloja, koska jälkilämmitys tehdään silloin sähköllä ja se maksaa. (ILTOa ei kannata käyttää ilman lämmityslaitteena).

K

kriitikko_o

Vieras
Yksi selitys siihen, että olohuoneen lämpötila (Toshibassa) on kaksi astetta suurempi on se, että koneen yläraja (joilloin lämmitys loppuu) on kaksi astetta suurempi kuin ilp:iin laitettu lämpötila.

Ideahan on se, että automaatilla olleessaan ilp:pi on puhalluksella kun huonelämpötila on sama kuin pyydetty. Kun huone lämpötila laskee alle alarajan, niin käynnistyy lämmitys. Kun huonelämpötila nousee yli ylärajan niin käynnistyy viilennys.

Lämmitys toimii samalla tavalla (samassa ylä- ja alaraja putkessa), paitsi että puuttuu viilennys toiminto. Jos lämmityksessä on auto-puhallus, niin puhallus loppuu kun huonelämpötila saavuttaa ylä-rajan. Jos päällä on manuaali puhallus (FAN 1..5), niin ylärajan kohdalla loppuu vain lämmitys, mutta puhallus jää päälle. Siksi manuaali asetus on parempi ja sopii erityisen hyvin myös kun halutaan levittää takan lämpöä. Siksi myös on hyvä idea pudottaa lämpötilaa pari astetta kun takka on päällä, niin saadaan yläraja alemmas ja lämmitys toiminto putoaa pois päältä ja päälle jää pelkkä puhallus.

A

Anonymous

Vieras
kolibri sanoi:
Anonymous sanoi:

Paljon sulla on huonelämpötila kapulassa? Työntääkö koko ajan lämmintä vai kierrättääkö vain välillä?

huonelämpötila on kapulassa 22 astetta.Yhtenä yönä piti -5 asteen pakkasta ja vielä koko talo pysyi lämpimänä.

T

TT

Vieras
Kysymus

Ei toimi "HEAT" muodossa toi manuaalinen säätö, jos laitan ilpin puhaltaa pienempää astelukua, kuin huoneen lämpö on!

Nytkun tämä ei toimi HEAT muodossa, niin onko edullisempaa kierrättää takan lämpöä COOL vai DRY muodossa???

K

kriitikko_o

Vieras
Jos lämmität takkaa, niin kokeile laittaa COOL ja 30 C. Tämä toimii ainakin jos olet aktiivinen takan lämmittäjä ja jos takassa riittää tehoja. Mutta tällöin ilppiä ei käytetä muuhun kuin ilman kierrättämiseen.

Panasonic alkaa kuulostaa kuin on/off mallit, jotka on tehty enemmän viilennyskäyttöön??

K

kriitikko_o

Vieras
Onko puhallinopeus 3 riittävä? Mitä sanoo manuaali - luvaataanko enemmän kuin 3 nopeus?

Luultavasti Panasonicissa on jokin automatiikka joka rajoittaa puhallinopeutta, jos se kerta kaikissa on... vai onko kyseessä ns. maanatai kappale. Itse en osaa muuta kuin asettaa kysymyksiä koska ei ole kokemuksia Panasonicista. Mutta ehkä keskustelu alkaa jo mennä pois otsikon alta...
Eli onko Panasonicissa 3 puhallinopeus riittävä, jotta takan lämpö saadaan liikkeelle?

K

kriitikko_o

Vieras
Sellainen ajatus tuli mieleen, että puhallustoiminto ei vie kovin paljon energiaa ilpissä. Vai mitä sanovat sähkönkulutusmittarin omistajat? Radikaalimpi toiminto on varmaan lämpötilan nostaminen kuin puhallusnopeuden nostaminen. Siis joku taas voisi tehdä ilpillä vertailevaa tutkimusta, että nostaako 1 C asteen korotus ilpissä tehoja 5% vai jotain muuta? Montako prosenttia nousee ilpin teho jos puhallusnopeus nousee 1:stä 5:een?

kolibri

Aktiivinen jäsen
Re: Kysymus

TT sanoi:
Ei toimi "HEAT" muodossa toi manuaalinen säätö, jos laitan ilpin puhaltaa pienempää astelukua, kuin huoneen lämpö on!

Nytkun tämä ei toimi HEAT muodossa, niin onko edullisempaa kierrättää takan lämpöä COOL vai DRY muodossa???

Eikö tähän ollut avuksi se moden kierrätys, kerran läpi , kuten Toshibassa?

T

TT

Vieras
juupa,juu!

Mutta nyt kun lämmitän takan ja pistän coolille ja 30^c, niin kyllähän tuo kierrättää, mutta ilma mikä sisäyksiköstä lähtee tuntuu varsin kylmältä.

Eli : Olisiko kuitenkin parempi sulkea ilp kun takka on lämmin? Vai onko tuo "kylmän" ilman puhaltaminen säästävämpi keino?

A

apophis

Vieras
Älä ainakaan laita coolille, sehän alkaa jäähdyttämään. Laita mieluummin fan toimintoon, niin vaan puhaltaa. Jos takka on lämmin, saattaa ilma hyvikin lämmetä yli 30 asteen siellä missä ILP on ja laite alkaa jäähdyttämään.

T

TT

Vieras
???

Mulla on sama yksikkö (CS-E12 DKEW), kuin sinulla. Mutta mikä on pelkkä FAN toiminto??? Multa löytyy vain AUTO,COOL,HEAT, ja DRY.

A

apophis

Vieras
Tuo DRY taisi olla ennen DRY/FAN, eli sillä pitäisi onnistua. En ole kyllä itse kokeillut. Kyllähän HEATiakin voi käyttää, siivekkeet ainakin saa säädettyä manuaalisesti alas. Puhaltimen säätö ei kai oikein meinaa totella HEAT toiminnossa, jos lämpötila on yli asetuksen. Tosin en ole kokeillut sitäkään :D Pitää kai itsekn lämmittää takka ensimmäistä kertaa pumpun asenuksen jälkeen...

Korjaus: vanhassa CKP mallissa oli erikseen FAN toiminto. Nyttemmin sitä ei ole enää, vaan on tuo DRY. Onnistuukohan se sillä?

K

kriitikko_o

Vieras
Toshiban oppaassa on vinkkejä taloudelliseen lämmitys käyttöön. Kirjoitan ne vielä tänne kaikkien ihmeteltäviksi:
:!: Puhdista suodattimet, koska likaantuneet suodattimet heikentävät laitteen suorituskykyä (ja lämmitystä). Sama koskee myös ulkoyksikön toimintaa eli puhdista ulkoyksikkö lumesta ja lehdistä, jos ne haittaa ilman vapaata virtausta.
:!: Salli ilman vapaa virtaus huoneessa (siis ovet auki, niin ilma kiertää)
:!: Pidä lämpötila ja ilmanvirtaus tasaisena (epätasainen lämpötilajakauma ja lämmön jatkuva lasku-nosto on epätaloudellista).
:!: Pidä verhot päivällä auki (saadaan auringon lämpöä ikkunasta) ja pidä verhot yöllä kiinni (estetään lämmön karkaus säteilemällä ulos)
:!: Pidä lämpötila (20 - 22C) ja puhallusnopeus (2 tai 3 vähintään) ilpissä riittävän korkealla. Periaatehan on että pakkasella voi näitä arvoja voi nostaa.
:!: Älä pidä ikkunoita ja ovia auki enempää kuin on tarpeen. (Tuuletus ikkunoita/ovia kauan auki pitämällä on hyvin epätaloudellista, koska silloin jäähtyvät jo esimerkisi huonekalut, joiden lämmittäminen maksaa. Lisäksi ilppi tehostaa lämmön karkailua kun ovet on auki).
:!: Jos käytät ajastinta, niin käytä sitä tehokkaasti vain sen ajan kuin se toimenpide on toivottu.

Asuja

Jäsen
Mites öljylämmitys ja ILP parhaiten sovitetaan yhteen?

Onko parempi vääntää kattilan shuntista menovesi kylmemmäksi vai antaa sen olla, ja ruuvata apattereita?

K

kriitikko_o

Vieras
Varmaankin öljylämmitykseen pitäisi suhtautua samalla tavalla kuin sähkölämmitykseen eli öljylämmitys olisi vain tarkoitettu koville pakkasille, mutta muutoin pyrittäisiin pärjäämään pelkästään ilpillä. Missä lämpötilassa ja miten öljy otetaan käyttöön - se on varmaan hyvin tapauskohtaista. Ei ole henkilökohtaista kokemusta.

Back
Ylös Bottom