Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvä linkki!
Tämä nöpö olis hauska
![]()
Varem EXTRAVAREM LC 0,16 l Membran-Ausdehnungsgefäß Trinkwasser (R1016823S4000000)
Hersteller Varem Volumen 0,16 l, vertikal Anschluss 1/2 Zoll Druck max. 15 bar Membrane Butylduggmbh.de
Tilasin 2 litran ja töpön![]()
Ei siitä mitään hyötyäkään ole, jos pienikin riittää hyvin. Tai jokainen voi itse miettiä onko etu vai haitta, että vuodosta paine laskee nopeammin vai hitaammin. Suljetussa piirissä mielestäni enemmänkin etu eli vuoto ilmaisee itsensä heti eikä vasta sitten kun 10 l nestettä on jonnekin vuotanut.Isommasta paisarista ei ole muuta haittaa kuin fyysinen koko, päinvastoin.
@Mikki mihin sää ton laitat?
Ok. Maapiiri ei isoa kyllä tarvi. Minulla tuossa 400 metrin kaivoputkessa on 4 litran paisari eikä viisari heilu yhtään.Ajattelin maapiirin 8l pöntön tilalle. Se on ihan hölmön suuri. Kokeillaan nyt ainakin.
Jeps... Mutta näitä ihan pieniä ei syystä tai toisesta löydä Suomesta. Sinänsä outoa kun ei maapiireissä isoa tarvitse.Ok. Maapiiri ei isoa kyllä tarvi. Minulla tuossa 400 metrin kaivoputkessa on 4 litran paisari eikä viisari heilu yhtään.
Tai muuttuu mutta joitakin asteita vain vuoden aikana.Eihän se tilavuus mihkään muutu kun ei lämpötilakaan.
Toi 4 litrainen jäi uutena käteen kun Chiller lähti muokkaukseen.Tuo nyt on extra pieni, mutta joku litrainen ei liian pieni varmaan olisi sinunkaan keruupiiriin.
Nöpö, paineenalennusventtiili ja painemittari tilattu. @lmfmis kiitos vinkistä!Hyvä linkki!
Tämä nöpö olis hauska
![]()
Varem EXTRAVAREM LC 0,16 l Membran-Ausdehnungsgefäß Trinkwasser (R1016823S4000000)
Hersteller Varem Volumen 0,16 l, vertikal Anschluss 1/2 Zoll Druck max. 15 bar Membrane Butylduggmbh.de
Kyllä se muutama astekin on ainakin litra. Paine ei välttämättä paljon muutu, mutta läpinäkyvästä muovipaisarista näkee missä pinta on eri vuodenaikoina.Tai muuttuu mutta joitakin asteita vain vuoden aikana.
Mistä tilavuudesta? Mulla keruupiiri 15 litraa. Jollain muulla voi olla kuutio.Kyllä se muutama astekin on ainakin litra.
Kyllä varmasti pitkässä keruupiirissä ja paksulla putkella suuruusluokka onkin tuota. Minulla nestettä on joku 30litraa, niin ei se kovin suureksi paisunta voi tulla.Kyllä se muutama astekin on ainakin litra. Paine ei välttämättä paljon muutu, mutta läpinäkyvästä muovipaisarista näkee missä pinta on eri vuodenaikoina.
Mulla muoviputkea melko tarkkaan 402 metriä. Kovin paljoa pinta ei heilu paisuntakipossa, vuoden aikana pari senttiä.Mitähän sitä putkea olisi, ehkä 500m+ ja putkeen menee ehkä litra/m, en ole koskaan laskenut tarkemmin.
PE80 putken kimmomoduli 0 C:ssä on luokkaa 1000 MPa. Pidemmällä aikajaksolla alempi virumisen takia. Vuodessa n. 400 MPa.Muoviputki joustaa niin että tuskinpa paisaria tarttee mihinkään jos sitä on 500m.
Juu, kyllä paisarissa pinta laskee kun pumppu starttaa. Kaivopiireissä ( 2 rinnan ) on joku 200W Wilo.Onhan tuo jonkinlainen paisari.
Eikös käyttöveden puolella olevien pyttyjen pitäisi olla läpivirtaavia? Jää muuten vesi seisomaan tuolla.Eikös tuommoinen 1,6 dl olisi hyvä vesijohtoon paineiskuja tapaamaan. Onko nuo rosteria ?
Eikös käyttöveden puolella olevien pyttyjen pitäisi olla läpivirtaavia? Jää muuten vesi seisomaan tuolla.
Olen Kellarinlämmittäjän kanssa samaa mieltä, että pienellä tasaajalla pyörteet ja itse tasaus vaihtavat vettä varsin hyvin. Olisin paljon enemmän huolissani vähällä käytöllä olevista verkon haaroista (kuten ulkohanasta ym.), joissa pyörre ei pääse kovin pitkälle eikä joustotilavuus aiheuta edestakaista virtausta.Jos tuommoisessa on 1/2" kierre, luulisi jo virtauksen vaihtavan vettä noin pienessä riittävästi. Jos oikein kovasti pelkää, voihan laittaa esipaineen vaikka 3 bar niin sitten siellä ei yleensä ole mitään sisällä mutta joustaa silti paineiskusta.
Etanoli-vesiliuos käyttäytyy kyllä lämpölaajenemisen osalta aivan toisella tapaa kuin vesi noissa nollan kieppeillä ja vähän päälle olevissa lämpötiloissa. Ei esimerkiksi tarvitse olla paljon etanolia veden joukossa, niin tuota 4oC asteen tiheysmaksimi ei enää ole, vaan tiheys vähenee liuoksella monotonisesti lämpötilan mukana. Etanolin lämpölaajeneminen on yleisesti ottaen paljon suurempaa kuin vedellä, luokkaa kuusinkertainen huoneen lämnpötilassa, vrt. esim. https://www.taulukot.com/fysiikka/mekaniikka_termodynamiikka/, "Nesteiden ominaisuuksia". En löytänyt kattavaa taulukkoviitettä aiheen kannalta kyseeseen tulevien etanoliseosten käytöksestä (enää tällä kertaa), mutta opinnäytetyössä https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/51580/Kemppainen_Joni.pdf?sequence=1 on sivulla osittainen taulukko 10 (sivu 32), josta voi päätellä, että vesi-etanoli-seosten tiheys muuttuu todella selvästi tuolla nollan ja kymmenen celsisus-asteen välilläkin.Veden lämpölaajeneminen on pieninmillään +4 asteen molenmin puolin. Eikä laajeneminen ole lineaarista mentäessä kuumenpaan päin. Etanolin lajeneminen on n. puolet veteen nähden.
Noista päättelen että keruupiirin tilavuuden muutokset ovat hyvinkin pieniä, kutistumista ja laajenemista tapahtuu samaan aikaan.
Ilmankos etanoli sopii melkein hyvin lämpömittariin. Pikahaku antoi mulle väärän tiedon.Etanoli-vesiliuos käyttäytyy kyllä lämpölaajenemisen osalta aivan toisella tapaa kuin vesi noissa nollan kieppeillä ja vähän päälle olevissa lämpötiloissa. Ei esimerkiksi tarvitse olla paljon etanolia veden joukossa, niin tuota 4oC asteen tiheysmaksimi ei enää ole, vaan tiheys vähenee liuoksella monotonisesti lämpötilan mukana. Etanolin lämpölaajeneminen on yleisesti ottaen paljon suurempaa kuin vedellä, luokkaa kuusinkertainen huoneen lämnpötilassa, vrt. esim. https://www.taulukot.com/fysiikka/mekaniikka_termodynamiikka/, "Nesteiden ominaisuuksia". En löytänyt kattavaa taulukkoviitettä aiheen kannalta kyseeseen tulevien etanoliseosten käytöksestä (enää tällä kertaa), mutta opinnäytetyössä https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/51580/Kemppainen_Joni.pdf?sequence=1 on sivulla osittainen taulukko 10 (sivu 32), josta voi päätellä, että vesi-etanoli-seosten tiheys muuttuu todella selvästi tuolla nollan ja kymmenen celsisus-asteen välilläkin.
Vesi ja etanoli liukenevat toisiinsa. Silloin seoksen aineominaisuuksia ei voi laskea kuten olisi kaksi eri faasia. Hyvä esimerkki tästä on vesi-glykoli -seos, jonka jäätymispiste on -53 C 60% seoksella ja kasvaa tuosta molempiin suuntiin olle 0% seoksella 0 C ja 100% seoksella -13 C.Jäin tässä miettimään voiko asiaa ajatella niin että laskee erikseen vedenosuuden tilavuudenmuutokseta ja sitten etanolin ja summaa ne, vai onko vesietanoli ikäänkuin ihan eri aine, joka käyttäytyy