Pistorasiaan asennettavat energiamittarit testissä

puuteknikko

Vakionaama
kiitos, oliko tämän tarkkuudesta mitään käryä?
Perstuntumalla sanoisin sen olevan melko tarkka. Daikinin omaan mittaukseen verrattuna näyttää selvästi pienempiä lukemia (muut raportoineet samaa heittoa) ja ainakin PC:n virrankulutus oli hyvällä tarkkuudella kun olen verrannut Froniuksen Smart Meterin näyttämän vaiheen mittaroinnin kanssa laittamalla 100% prosessorikuormaa päälle ja pois.

puuteknikko

Vakionaama
Perstuntumalla sanoisin sen olevan melko tarkka. Daikinin omaan mittaukseen verrattuna näyttää selvästi pienempiä lukemia (muut raportoineet samaa heittoa) ja ainakin PC:n virrankulutus oli hyvällä tarkkuudella kun olen verrannut Froniuksen Smart Meterin näyttämän vaiheen mittaroinnin kanssa laittamalla 100% prosessorikuormaa päälle ja pois.
Ja tulipa mieleen, että samanlainen värkki on ollut myös autotallin rasiassa ja näytti oikean näköisiä lukemia kun auton lohko- ja sisätilan lämmitin oli päällä.

AeroFinn

Jäsen
Nyt kun vertaillut eri smart plugeja

TP-LINK HS110
Shelly Plug S ja Shelly Plug
Blitzwolf BW-SHP6

Näistä nyt tuntunut olevan konsensus että suht kohta tarkkoja ja toimivia. Nyt vielä epäselvää että miten energian kulutuksen seuranta?

Olin jo tilaamassa Blitzwolfin plugeja mutta:

Mulla 2 kpl Daikin Perhera H 40 pumppuja ja tuli hiukan yllätyksenä että Onecta:n kautta ei rajapintaa josta näkisi käyntijaksot ja ottotehot. Ajattelin ratkaista asian niin, että sopivilla smart plugeilla saisin tämän luettua tyyliin tuntitasolla ja käppyrällä missä näkisi käynti jaksot ja sulatusjaksot sekä niiden aikana ottotehot.

-> mikähän näistä nyt voisi soveltua, en oikein kuuklettamalla saanut käryä millä tavalla agregoituna kulutusdataa tai millä resoluutiolla olisi saatavilla? Saako läppärille / exceliin tai onko käyttöliittymät jo valmiiksi sellaisia että nuo näkisi vaikka kännyklällä tai iPadilla?

Hitusen olen aloittelija muutoinkin taloautomaatio genressä.. koettakaa olla kärsivällisiä aloittelijan kanssa.. kiitti!

EDIT: mulla Applen tuotteet (läppäri ja känny) ja vaimolla Androidit.. Olis toki hyvä jos molemmilla toimisi mutta Apple / Ios preferenssi..

Viimeksi muokattu:

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Seuraavassa TM:ssä olisi testiä tarjolla.

1666775325648.png

Osaisiko joku kuvien perusteella tunnistaa jo testattavat laitteet/mallit? Alla omat arvaukseni. :)

Nedis Smart Plug ja Smartlife

Deltaco SH-P01E

Axxel

Harju

Viimeksi muokattu:

Råtta

Aktiivinen jäsen
Mulla tuo keskellä ylhäällä, muistaakseni Motonetistä hankittu. Samaa myy esim. puuilo Vaatii 3 nappiparistoa ja siksi käyttö jäänyt vähemmälle, kun Shelly Plug antaa riittävät tiedot.

• Tykkää
Reactions: juu

ksuuk

Jäsen

roots

Hyperaktiivi
Tuossa ostin ohjattavat Deltacon ulkopistorasian ja pari Tapo 110. Tapot näyttää keskenään samaa ja Deltaco ~15% vähemmän.

Kalikka

Jäsen
Mittaako Shelly Plug reaktiivista kulutusta?
Mitä nyt olen yrittänyt etsiä tietoa, niin kovin vähän speksejä tai kokemuksia löytyy shelly plugin mittauksen tarkkuudesta. Sen verran olin ymmärtävinäni, että ei se ainakaan kerro tietoa ulos noin tarkasti. Tuota tarkkuutta varten tarvitaan ilmeisesti Shelly EM. Ottaako Shelly Plug tehokertoimen huomioon kulutuksen laskennassa... toivottavasti sillä minulla on näitä kaksi tilauksessa juurikin energian mittaukseen.

Shelly plug US näyttää ainakin olevan geneerinen palikka uudella firmiksellä. Youtubessa on avausvideo, jossa tuo paljastuu samanlaiseksi kuin pari muuta merkkiä.

Lappanen

Hyperaktiivi
Tästä ketjusta sainkin idean hommata IV-koneelle, jääkaapille, pakastimelle ja tiskikoneelle energiamittarit. Ihan vaan mielenkiinnosta, paljonko nuo kuluttaa ja toisaalta tietää sitten epäillä jotain vikaa jos kulutus yhtäkkiä jossain vehkeessä nousee. Pyykkärille ja kuivauskaapille olisin myös ottanut, mutta niissä pistokkeet niin ahtaassa paikassa ettei sinne mitään ylimääräisiä mokkuloita enää mahdu lisäksi..

Testiin tulee TP-Link Tapo TP110, 4 kpl paketti 70€:

Noilla pitäisi nähdä reaaliajassa kulutus sekä tietenkin pitemmällä ajanjaksolla. Tarkkuudesta ei tietoa.

Periaatteessa, noita kun voi ajastella, etäohjata (ainakin omassa wifissä), yms, voisi vaikka talviaikaan sammuttaa IV-koneen kokonaan jos pitemmäksi aikaa reissuun lähdetään. Oikein kovilla pörssihinnoilla ehkä myös IV seis arkena kun ei olla kotona. No nää on näitä poikkeustapauksia, ehkä tuohon ei tarvitse lähteä..

Lappanen

Hyperaktiivi
Vihdoin sain mötikät asennettua, ihan näppäriä vehkeitä. Näyttää livenä tehon ja summailee energiakulutuksen sekä tehon aikajanoille. Saa myös laittaa energialle hinnan josta laskee myös rahankulutuksen. Ei kylläkään osaa spottihintaa hakea, tai en sellaista optiota ainakaan löytänyt..

Tällä hetkellä:
Jääkaappi 24 W
Pakastin 40 W
IV 53 W
Astianpesukone 0 W

Lappanen

Hyperaktiivi
Mukava yllätys, näillä on yhteys ulkomaailmaankin eli näen appista etänä laitteiden kulutukset ja muutkin toiminnot käytössä. Auttaa tsekkailemaan reissuillakin, että pakasteet pysyy jäässä.

Lappanen

Hyperaktiivi
Millä tarkkuudella tuo TP-Link tallentaa kulutustietoja? Näkeekö historian tunnin tarkkuudella vai vaan päivän kokonaiskulutuksen?

Päänäkymässä näkyy:
Tänään x,xxx kWh
Tässä kuussa x,xxx kWh
Nykyinen teho x W

Seuraavassa näkymässä palkkeina energiankulutuskulutus (kWh):
Päivä
Kuukausi
Vuosi
Lisäksi lukemana Tämän kuukauden lasku (jos energian hinta asetettu)

Seuraavassa näkymässä viivana tehonkulutus:
Viimeiset 24h
Viimeiset 7 päivää

Haluttaessa energian- ja tehonkulutuksen saa myös lähetettyä sähköpostiin excel-muodossa, energiankulutus tunnin välein logissa ja tehonkulutus 5 min välein logissa.

Viimeksi muokattu:

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Suomessa joka paikassa loppu noi Axxel 8052 mittarit jossa näyttö johdon päässä,olivat halpoja täällä Suomessa,euroopassa tupla hintaisia riippuen vähän millä nimellä myydään.Tämä mittari olisi kätevä juuri kylmälaitteisiin kun ovat usein upotettuja ja pistorasia piilossa.Kuinka tällainen mittari rikkoutuessaan käyttäytyy,luulisi että ei katkaise virran kulkua laitteeseen.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Älypistorasioiden ja -releiden toiminta sähkö- ja verkkokatkoksissa

• Tykkää
Reactions: juu

bILPo

Aktiivinen jäsen
Onko nuo Nediksen mittarit kuin tarkkoja? Mullahan on tuollaisia 6kpl, 2 x IP21 ja 4 x IP44. Ja osaako joku sanoa, että pystyykö noita käyttämään jollain muulla aplikaatiolla kuin sillä Nediksen omalla? Se kun ei tallenna tuntikohtaisia kulutuslukemia. Täysin käsittämätöntä että muuten noin asiallisen oloiset mittarit on pilattu noin huonolla sovelluksella.

maanma

Vakionaama
@bILPo kokeile noita kiinajohdannaisia appeja esim tyua / smart life. Laitteen tunnisteen voinee joutua käsin syöttämään. Ei ole kokemusta mutta en hämmästyisi toimivuudesta.

AKivija

Aktiivinen jäsen

kakesa

Aktiivinen jäsen
Tuo Harjun mittari on itellä. Oli katon räystään alla suojassa talvella pumpun kulutusta mittailemassa ja pelitti ihan ok ja pelittää vieläkin. Noin perstuntumalla ihan tarkkakin.

Username

Aktiivinen jäsen
Mikä voisi aiheuttaa häiriötä kun nedis näyttää välillä yhtäkkiä 1500ma virtaa? Voi tulla monta kertaa minuutissa ja olla tunteja pois.

Mekaniker

Vakionaama
Menneen vuoden aikana olen käyttänyt pistorasia-kWh mittareita kuormitustesteissä ja niissä on ihan selvä ero, yksi malli ei suostu lainkaan mittaamaan jos invertteri tuottaa sähkön tai sitten mitatut arvot on ihan miten sattuu.
Invertteristä invertterille mittaus on turha yrittää
Yhteistä niille on etteivät mittaa väärään suuntaan menevää tuotantoa
Pitää ostaa laadukkaampaa...

K

korsteeni

Vieras
Menneen vuoden aikana olen käyttänyt pistorasia-kWh mittareita kuormitustesteissä ja niissä on ihan selvä ero, yksi malli ei suostu lainkaan mittaamaan jos invertteri tuottaa sähkön tai sitten mitatut arvot on ihan miten sattuu.
Invertteristä invertterille mittaus on turha yrittää
Yhteistä niille on etteivät mittaa väärään suuntaan menevää tuotantoa
Pitää ostaa laadukkaampaa...
tein jatkojohdon pistorasiasta ja uros uros kaapelista suunnanvaihtajan joskus männävuosina kun mikrovertin tuottoa testailin

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tuossa omia testejäni

AKivija

Aktiivinen jäsen
Tuossa omia testejäni

Yksinkertaisempana vaihtoehtona energiamittaukseen wifi pistorasia :
- 15€
- 3% heitto ORNO:n 1-v mittariin din-kiskossa

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Yksinkertaisempana vaihtoehtona energiamittaukseen wifi pistorasia :
Mulla on kyllä tuollainen wifi Nedis käytössä, mittailee nykyisin LTO-laitetta. Tuo ei okein sovellu ainakaan meikäläisellä ILPin seuraantaan, tallentaa turhan harvaan kulutuslukemia (kerran päivässä). Muistiin jää vain päivä, kuukausi ja kokonaislukemat.

Tuossa olen sitä testaillutkin

Back
Ylös Bottom