R290 paineet, höyrystimen lämpötila

pAy

Vakionaama
Nibe oli antanut alipainehälytyksen, sammuttanut kompressorin n. 5min käynnin jälkeen. Mitään näkyviä vuotoja en liitoksista löytänyt, lisäsin n. 100g Propaania. Tämän jälkeen kun käynnistin, meni jälleen vikatilaan, alipainehälytys. Seuraavalla kerralla meni hetken käynnin jälkeen sulatukselle, eli höyrystin oli pakkasella.

Tämän jälkeen kun lähti käyntiin, toimi normaalisti, alussa katsoin lämpötiloja, höyrystin meni -2 asteeseen, mutta jäteilma pysyi silti +14 asteessa, höyrystimen lämpötila alkoi tästä eteenpäin nousta n. +10 asteeseen asti.

Onko normaalia, että höyrystin menee aluksi noin kylmäksi? Kuvissa paineet kun Niben varaajan lämpötila alussa +40 ja toinen kuva jossa varaaja +54 astetta, näyttääkö normaalilta?



 

pAy

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #2
Vs: R290 paineet, höyrystimen lämpötila

Taas sama, alipaine hälytys. Kompuran lähdettyä käyntiin, imupuolen paine laskee nyt n. 1.5 bariin. Eli vuotoa on ollut, mutta missä... Mitään näkyvää vuotoa, öljyä ei näy. Miten Propaanivuodon voisi löytää? Halpis vuodonilmaisin löytyy, mutta sillä ei taida tehdä tuossa mitään, tunnistaako nuo paremmatkaan propaania?
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: R290 paineet, höyrystimen lämpötila

pAy sanoi:
Taas sama, alipaine hälytys. Kompuran lähdettyä käyntiin, imupuolen paine laskee nyt n. 1.5 bariin. Eli vuotoa on ollut, mutta missä... Mitään näkyvää vuotoa, öljyä ei näy. Miten Propaanivuodon voisi löytää? Halpis vuodonilmaisin löytyy, mutta sillä ei taida tehdä tuossa mitään, tunnistaako nuo paremmatkaan propaania?
Saippuavesitesti taitaa olla ainoa mahdollisuus. Niin pientä vuotoa ei olekaan, etteikö se näkyisi silmälle juuri erottuvien pienien kuplien ilmestymisenä vuotokohtaan muutaman minuutin aikana, kun kohta on ensin peitetty kirkkaalla saippuavesikalvolla.

Ongelmana on tietenkin höyrystimen kaikkien paikkojen tutkiminen lauhdutinosasta nyt puhumattakaan. Tuskinpa homma haisteluinstrumentillakaan välttämättä selviäisi, vaikka täytöksenä olisi detektorin kannalta otollista kylmäainetta.

On kylläkin olemassa fluorisoivia väriaineita, jotka erottuvat ultravioletilla valolla. Väriainetta ruiskutetaan ohjeiden mukainen määrä kylmäpiiriin ja seurataan sitten ajan myötä, ilmestyykö jonnekin fluorisoivia väriaineläikkiä. Laudutin lienee tässäkin ongelmana, jos aine pääsee lämmitysveden sekaan. Laitetta pitäisi tarkkailla vedestä tyhjennettynä sen jälkeen, kun väriaine on saatu sekoittumaan tasaisesti öljyn joukkoon.
 

pAy

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Vs: R290 paineet, höyrystimen lämpötila

Tässä on vuotokohta 99% varmuudella omatekemissä liitoksissa. Suihkupullollako saippuavettä suihkutella liitoksiin?
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: R290 paineet, höyrystimen lämpötila

pAy sanoi:
Tässä on vuotokohta 99% varmuudella omatekemissä liitoksissa. Suihkupullollako saippuavettä suihkutella liitoksiin?
itse vetelin fairy-vettä juomalasista ihan tavallisella pullasutilla liitoksiin.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: R290 paineet, höyrystimen lämpötila

pAy sanoi:
Tässä on vuotokohta 99% varmuudella omatekemissä liitoksissa. Suihkupullollako saippuavettä suihkutella liitoksiin?
Vaikka noin. On saippuavettä saatavana myös valmiina seoksena aerosolipulloissa ja Pökön mainitsema fairykin käy mainiosti.

Itse sekoitettuna liuoksesta tulee herkästi liian väkevää. Vuodon aiheuttama kuohuminen näkyy parhaiten melko laimealla liuoksella.
 

pAy

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Vs: R290 paineet, höyrystimen lämpötila

kotte sanoi:
Vaikka noin. On saippuavettä saatavana myös valmiina seoksena aerosolipulloissa ja Pökön mainitsema fairykin käy mainiosti.

Itse sekoitettuna liuoksesta tulee herkästi liian väkevää. Vuodon aiheuttama kuohuminen näkyy parhaiten melko laimealla liuoksella.

Pitäisikö vesi saada "liuoksena" vai vaahdottumaan liitoksen päälle?
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: R290 paineet, höyrystimen lämpötila

pAy sanoi:
Pitäisikö vesi saada "liuoksena" vai vaahdottumaan liitoksen päälle?
Pelkkä liuos riittää, kupla tulee varmuudella jos vuotoa on.
 

burmanm

Vakionaama
Vs: R290 paineet, höyrystimen lämpötila

Melkein sanoisin että osta yksi "lasten saippuakuplapurkki", ei tarvi säätää Fairyn vahvuuden / sokerin / muiden keksintöjen kanssa. Eikä ole niin tarkkaa sen jälkeen miten sen sinne laitat liitoksiin.
 

pAy

Vakionaama
Vs: R290 paineet, höyrystimen lämpötila

Voisi olla hyvää tuossa. Putken taakse ahtaaseen paikkaan on vain vaikea nähdä, samoin pystysuunnassa olevan liitoksen alapuoli.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: R290 paineet, höyrystimen lämpötila

Burmanmmilta hyvä vinkki. Ja vaimon taskupeilillä näet nurkan taa ;)
 

ekopentti

Putkimiehenä 40v - LVI-inssinä 30 v - opena 15v
Vs: R290 paineet, höyrystimen lämpötila

Niben R290 koneilla on tapana käydä hyvin kuumana jolloin moottorin käämilakkaa tms. höyrystyy ja tämä musta noki voi tukkia paisuntaventtiilin osittain tai kokonaan. Ennen hajoamista laita on täynnä pölyä jota sitten voi poistella miten parhaaksi näkee. Vuosi sitten korjasimme yhden tällaisen pölypesän vaihtamalla kmpuran ja suodatinkuivaajan. Typellä täyttämällä ja päästämällä kaasut ulos tuli kodinhoitohuoneeseen merkittävä määrä imuroitavaa. Kone jäi toimimaan eikä ole reklamaatiota kuulunut.

Voisiko tuo kuumana käynti johtua liian pienestä poistoilmamäärästä jolloin paine-ero kasvaa ja kuumakaasun lämpötila nousee?
 

pAy

Vakionaama
Vs: R290 paineet, höyrystimen lämpötila

ekopentti sanoi:
Niben R290 koneilla on tapana käydä hyvin kuumana jolloin moottorin käämilakkaa tms. höyrystyy ja tämä musta noki voi tukkia paisuntaventtiilin osittain tai kokonaan. Ennen hajoamista laita on täynnä pölyä jota sitten voi poistella miten parhaaksi näkee. Vuosi sitten korjasimme yhden tällaisen pölypesän vaihtamalla kmpuran ja suodatinkuivaajan. Typellä täyttämällä ja päästämällä kaasut ulos tuli kodinhoitohuoneeseen merkittävä määrä imuroitavaa. Kone jäi toimimaan eikä ole reklamaatiota kuulunut.

Voisiko tuo kuumana käynti johtua liian pienestä poistoilmamäärästä jolloin paine-ero kasvaa ja kuumakaasun lämpötila nousee?

Totesin myös saman, kompressorin ja kuivaimen kun vaihdoin. Erityisesti kuivaimen kummallakin puolella putket olivat sisäpinnoiltaan mustan töhnän peitossa.

Voiko tukkoinen paisuntaventtiili aiheuttaa imupuolen liiallisen paineenlaskun?
 

ekopentti

Putkimiehenä 40v - LVI-inssinä 30 v - opena 15v
Vs: R290 paineet, höyrystimen lämpötila

Hyvinkin, jos soppaa ei tule höyrystimeen riittävästi ja kompura repii vakiotilavuuden joka sekunti niin painehan siinä laskee.

Toinen mahdollinen on paisarin pulpin paineen katoaminen jolloin vena ei aukene tarpeeksi ja imupaine laskee.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: R290 paineet, höyrystimen lämpötila

Jos paisuntaventtiili on tukossa, sekä imupaine laskee että puristuspaine nousee ja kone käy samalla kuumana. Tuossa voi jopa käydä niin, että kuumakaasun lämpötilan ohella puristuspaine nousee niin korkeaksi, että sen seurauksena syöttökin nousee järkevälle tasolle ja imupuolen paine ja lämpötila nousevat siedettäviksi. Näin ollen paisuntaventtiilin tukkeutuminen voisi jopa olla alkusyynä koko todetulle ongelmalle.
 

pAy

Vakionaama
Vs: R290 paineet, höyrystimen lämpötila

Yöllä oli taas tullut alipaine hälytys, varaaja oli 50 ja kylmäaine paine näytti 8baria, eli ei tuolla vajausta pitäisi olla. Lämmintä varaajaan tulee kyllä hyvin kun kompura käy.

Käynnistyksen jälkeen vain vetää imupuolen paineen alas, hetken käynnin jälkeen alkaa taas nousemaan.

Kai sitä pitää etsiä uusi paisuntaventtiili tuohon, pitäisi vain saada tuo paska pois putkista samalla kun vaihtaa, ettei ole uusikin heti tukossa, jos tuo nyt on syynä ongelmille.

Vanhakin kompressori kävi jossain vaiheessa ennen hajoamistaan kuumana, kompuran päällä oleva lämpösuoja klixon katkaisi sähköt pariin kertaan. Lisäsin vähän tuuletus aukkoja niin toimi taas.
 

ekopentti

Putkimiehenä 40v - LVI-inssinä 30 v - opena 15v
Vs: R290 paineet, höyrystimen lämpötila

Ohessa kuva tilanteesta jolloin pilppi yrittää tehdä 50 asteista vettä ja paisari tukkolee.

Imupaine on 1.5 bar ja kuumakaasu 105.

Pelin edetessä imukaasun tulistuminen lisääntyy lähelle poistoilman lämpötilaa, esim. 15 asteeseen.

Tällöin kuumakaasu on 120 ja käämilakka vaarassa.

Sanoisin Nibelle/Mitsubichille: Väärä kliksonni!
 

Liitteet

  • r290.jpg
    r290.jpg
    212,3 KB · Katsottu: 464

pAy

Vakionaama
Vs: R290 paineet, höyrystimen lämpötila

Tuossa voisi olla hyvinkin syy kompressorin lyhyelle iälle Nibessä.

Onko aivan tuhoontuomittu ajatus:
tyhjennän propaanit, irroitan kompressorin, ruiskutan putkiin nopeasti haihtuvaa puhdistussprayta, paineilmaa perään, pitkä tyhjiöinti, kompressori kiinni, tyhjiöinti ja propaanit takaisin?

Jos putkia ei puhdista mustasta möhnästä, nii kai uusikin paisuntaventtiili pian on tukossa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: R290 paineet, höyrystimen lämpötila

Onko tuossa jokin kuivain-sihtivärkki ennen paisuntaventtiiliä? Tuollaisenhan pitäisi kerätä roskat, mutta voi tietenkin pahassa tapauksessa tukkeutua itsekin.
 

pAy

Vakionaama
Vs: R290 paineet, höyrystimen lämpötila

kotte sanoi:
Onko tuossa jokin kuivain-sihtivärkki ennen paisuntaventtiiliä? Tuollaisenhan pitäisi kerätä roskat, mutta voi tietenkin pahassa tapauksessa tukkeutua itsekin.

On, tuollainen,

http://products.danfoss.com/productdetail/refrigeration/filter-driers-and-sight-glasses/dcc-combi-filter-drier-hcfc-cfc-optimized/dcc-copperplated-solder-connections/023z7003/#/

Vaihdoin uuteen kompressorin vaihdon yhteydessä, ennen ja jälkeen tuota oli putket sisältä mustassa möhnässä.
 

jussi

Vakionaama
Vs: R290 paineet, höyrystimen lämpötila

pAy sanoi:
Vaihdoin uuteen kompressorin vaihdon yhteydessä, ennen ja jälkeen tuota oli putket sisältä mustassa möhnässä.

Asiaa sivuten, mutta ei liittyen. Parissa systeemissä olen itse mustaa tavannut isommin (siis ei vain ohuena pintana putkissa). Molemmissa niissä oli vettä aineessa ja kompuravaurio.
 

r290

Aktiivinen jäsen
Vs: R290 paineet, höyrystimen lämpötila

Vastaavuus r22/r290/ mineraaliöljyvoitelu ?

http://sporlanonline.com/literature/misc/10-207.pdf
 

ekopentti

Putkimiehenä 40v - LVI-inssinä 30 v - opena 15v
Vs: R290 paineet, höyrystimen lämpötila

Niin, olisiko tämä musta töhnä krakkaantunutta öljyä. Viimeisimmässä tapauksessa oletin moottorin ylikuumenemisen aiheuttaneen epäpuhtautta. Jossain kompuroissa ovat ulkopuoliset kytkentäjohdotkin mustuneet.

R290 kompurat ovat usein mineraaliöljy voideltuja. Tällöin krakkaantuminen (hiiltyminen?) on mahdollista.
 

pAy

Vakionaama
Vs: R290 paineet, höyrystimen lämpötila

Scroll sanoi:
Mihin se paska sieltä putkista tuolla metodilla lähtisi?

Sun pitää saada jotain huuhtelun tapaista sinne.

Tuon puhdistusaineen mukana putkesta pihalle, pysyy se nesteenä jonkin aikaa ja liuottaa töhnää, loput haihtuu pois. Millainen reikä paisuntaventtiilissä on, tuleeko siitä mitään läpi ilman kovaa painetta?

Täytyy halkaista vanha suodatinkuivain ja tutkia missä kunnossa on.
 

ekopentti

Putkimiehenä 40v - LVI-inssinä 30 v - opena 15v
Vs: R290 paineet, höyrystimen lämpötila

Paisarissa on liian pieni reikä puhallusta varten, tukkeentuu todennäköisesti tästä moskasta. En muista käyttääkö Nibe suodatinverkolla varustettua paisaria. Joissakin tällainen on ja sen silmäkoko on liian tiheä mönjälle.
Yhden kosahtaneen pilpin paisari oli tulopuolelta täynnä grafiittimaista, todella kovaa mustaa ainetta. Yritin raaputtaa sitä meisselin kärjellä
tuloksetta. Pinta vain kiillottui.
Toisessa koneessa jossa oli pölymäistä, vaaleampaa töhnää, saimme sitä huomattavasti pois täyttämäll laite typellä ja päästämällä pois.
En anna näille korjauksille pitkää takuuta :(
 

pAy

Vakionaama
Vs: R290 paineet, höyrystimen lämpötila

Ennen suodatinta



Suodatin



Suodattimen jälkeen



Kuvissa musta töhnä näyttää kuivuneen ja halkeilleen, muistaakseni se ei ollut kuivaa kun tuon otin pois.
 

pAy

Vakionaama
Vs: R290 paineet, höyrystimen lämpötila

Scroll sanoi:
Mitähän tuo musta tökötti on ja mahtaako se liueta mihinkään?

Tee pAy liuotustestejä erilaisilla liuottimilla:

- xyleeni, asetoni, tärpätti, tinneri
- crc 565 öljy, WD-40 öljy jne.
- jarrucleaner, elektroniikkacleaner, Wurthin "Pro cleaner", deoksidointisprayt jne.
- tetrakloorieteeni (kuivapesuloiden käyttämä)

Kai se öljystä on peräisin, noin kattavaa valikoimaa liuottimia ei löydy, mutta muutamalla testasin,

-xyleeni, liukenee n. minuutin odottelulla
-kiilto sprayclean, vastaavaa kuin Wurthin pro cleaner, liukenee minuutin odottelulla.
-wurth puhdistusspray HD, liuottaa mm. kuivuneen uretaanin ja monia kuivuneita liimoja, mutta ei tätä yhtään.
-tärpätti, ei liukene
 

pAy

Vakionaama
Vs: R290 paineet, höyrystimen lämpötila

Taas menty jo monta päivää ilman alipaine hälytystä, viikonloppuna viimeksi, silloin resetoin ja alkoi heti toimimaan. Miettinyt kun olen, että mitä tuolle tekisi korjaukseksi, niin ei mielestäni voi olla kylmäaine vuoto, vaan joko tuo musta aine tai jokin muu roska joka tukkii välillä paisuntaventtiilin. Jos jollain on ehdotuksia miten tuon saisi kuntoon niin otan mielelläni kommentteja vastaan.
 

ekopentti

Putkimiehenä 40v - LVI-inssinä 30 v - opena 15v
Vs: R290 paineet, höyrystimen lämpötila

Imusuodatin eli palamisjätesuodatin voisi olla hyvä ratkaisu.

https://www.ahlsell.fi/34/kylma/11-putkistovarusteet/palamisjatesuodattimet--imusuodattimet/imulinjan--ja-palamisjatesuodattimet/763015117/
 
Back
Ylös Bottom