Rahtilaivojen palot

pökö

Hyperaktiivi
Sama mistä syttyi mutta tässä näkee kuinka ollaan kusessa kun laivalla on tulipalo merellä. Kai tuo kohta on kyljellään kun vielä hieman sammutetaan ja sitten pohjassa
 

Mekaniker

Vakionaama
Pieni aavistus tulevasta autojen kuljetus-säännöstä laivoissa että EV-autot on eri kohtaa laivaa ja helposti kipattavissa yli laidan?
Vakuutusyhtiöt ei kauan katsele palavia laivoja valtamerillä kun joutuvat maksamaan koko laiva lasteineen joka kerta kun yksi auto syttyy palamaan
Toistaiseksi vahingot on "mitättömät" siihen määrään mitä merillä liikkuu autojen laivakuljetuksia mutta rahassa mitattuna vahinkojen korvaus on tuntuva per laiva
 

vmakela

Aktiivinen jäsen
Ihmeellistä että autokansissa ei ole osastointeja. Ei ainakaan niissä missä itse olen ollut. Kaikki ajatetaan peräjolkkaa, mutta kyllä sinne muutamat seinät sopisi oikein hyvin väliin. Yhden osaston voisi täyttää vedellä ja/tai avata kyljestä aukon suoraan mereen kipattavaksi. Nyt kaikki on yhtä suurta tilaa koko autokannella. Miksi?
 

huugo

Vakionaama
Twitter kertoo, että palon syttymissyy täysin auki. Eli uutisoitu sähköauto-syyttely on vailla perusteita.

Aika luonnollista, ettei syttymissyytä tiedetä kun palo vielä menossa.

 

Lurkus

Aktiivinen jäsen
Näytti jossain lukevan että eivät uskalla käyttää vettä sammutuksen koska pelkäävät että kääntyy kallelleen sitten. Ellei vettä käytetä niin mitäs sitten tehdään, katsellaan vierestä?
Tuossa on mainittuna että sisään menisi yli 6000 autoa eli vajaana oli mutta kyseessä kuitenkin järkyttävän kokoinen potski.

Aikalailla siljan serenaden kokoinen paatti. Autokaistaa vaan jokunen kilsa enemmän.
 

Harrastelija

Vakionaama
Jossain ruotsin laivoilla ihan ymmärrettävää että kaikki autot on sisällä yhdessä pötkössä. Kaksi kerrostako noissa on? No kuitenkin autoja huomattavasti vähemmän.
Mutta nimen omaan autojen kuljetukseen tarkoitetussa laivassa (ilman matkustajia) luulisi että osastointi ei olisi niin suuri ongelma (vaikka nopeasti nuokin halutaan lastata/purkaa). Ajelevat pidempiä matkoja eli lastauksia/purkuja on harvemmin.
Onkohan tuo täynnä käytettyjä autoja? Niissähän voi olla vaikka minkälaisia ”pommeja” ja viallisia vehkeitä.
Olisi varmaan jo mainittu jos jonkin autotehtaan kuljetus olisi?
 

erkka

Jäsen
sähkörallicross varikolla paloi koko Lancian varikko kilpautoineen,rekkoineen ja kilpailua ei sitten ajettu ollenkaan,palo oli saanut alkuunsa kilpa-autosta mikä oli latauksessa,
 

fraatti

Hyperaktiivi
Twitter kertoo, että palon syttymissyy täysin auki. Eli uutisoitu sähköauto-syyttely on vailla perusteita.

Aika luonnollista, ettei syttymissyytä tiedetä kun palo vielä menossa.
Saksalaiset uutisoivat näin:
In the meantime, there are significant indications of a possible cause of the fire. "The fire started in the battery of an electric car," said radio communications from the rescue services on Wednesday night after they had contact with the captain. The Dutch television broadcaster RTL published parts of the radio traffic on its website. According to the shipping company, there are 3,800 cars on the ship, including 25 electric ones. As can be seen from the radio traffic, an electric car is said to have exploded.

Tiedä sitten mikä pitää paikkansa. Autoja on muuten tuhat enemmän kuin mitä alkuun uutisoitiin.

Täällä on rannikkovartioston feedi mihin ne päivittelevät että mitä tapahtuu.
 
Viimeksi muokattu:

Jule

Vakionaama
Toisaalta, jos kuunnellaan jotain duunareiden (vaikka olisivat pelastustöissä) keskinäistä höpinää, voi sisältö olla ihan mitä vaan. Äkkiäkö siellä joku spekuloi että se olisi akku räjähtänyt... Tai sitten työn lomassa höpisevät josain vanhoista "keikoista".
 

fraatti

Hyperaktiivi
Toisaalta, jos kuunnellaan jotain duunareiden (vaikka olisivat pelastustöissä) keskinäistä höpinää, voi sisältö olla ihan mitä vaan. Äkkiäkö siellä joku spekuloi että se olisi akku räjähtänyt... Tai sitten työn lomassa höpisevät josain vanhoista "keikoista".
Tästä saa sen käsityksen että pelastustustyöntekijäiden liikenteessä olisi sanottu että patteri poksahti ja tuo todettu sen jälkeen kun laivan kapteeniin olisi oltu yhteydessä.

Nyt tilanne taitaa olla sellainen tuolla että siellä vaan seurataan kun paatti palaa. Eivät uskalla suihkia vettä edes kylkiin enää.

1690479243201.png
 
Viimeksi muokattu:

tet

Hyperaktiivi
Taitaa olla vielä paljon oppimista laivanvarustajilla sähköautojen turvallisesta kuljettamisesta, jos tuo nyt sähköauton akusta on syttynyt. Oli kyse uudesta tai käytetystä autosta, niin oikein käsiteltynä ja valmisteltuna ne eivät kyllä juuri koskaan syty itsestään sammuksissa olleessaan. Ainoa syy, joka voisi käyttämättömänä olevan, matalassa varaustasossa säilytetyn akun sytyttää, lienee akun puhkaiseva isku ulkoapäin. Jos siellä on joku valmistusviallinen kenno, joka on ihan hilkulla menossa kenno-oikosulkuun, niin silloin myös kova tärinä voisi ehkä puhkaista separaattorikalvon ja aiheuttaa kenno-oikosulun. Ehjää akustoa ei varmasti saa syttymään muuten, kuin kuumentamalla riittävän korkeaan lämpötilaan. Useimmilla sähköautoilla se tarkoittaisi reilusti yli 200 asteen lämpötiloja.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Kun täällä on merenkulun asiantuntemusta selvästi paikalla, tulee mieleen, miksi tavallisista autoista ei vaadita akkua irtikytkettäväksi, kun se ajetaan laivaan? Kaverilla paloi harrasteauto talleineen, tyyppivika. Olen sittemmin säilyttänyt omaanikin akku irti kytkettynä. Lisäksi tuo ei niin kovin välttämätön piiri on ilman sulaketta virrattomana, koska siihen voi tietty tulla oikosulku ajettaessakin. Tarkoitus olisi laittaa ulkopuolelta käytettävä päävirtakytkin mutta ei sekään aivan helppoa ole. Eikö tässä olisi EU normin paikka, että autossa on oltava päävirtakytkin, joka katkaisisi ainakin muut kuin jonkin hituvirtasulakkeen takana olevat piirit. Uuteen autoon tämmöinen olisi helppo rakentaa automaattiseksi, jolloin siitä olisi hyötyä kaikkialla muuallakin.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kun täällä on merenkulun asiantuntemusta selvästi paikalla, tulee mieleen, miksi tavallisista autoista ei vaadita akkua irtikytkettäväksi, kun se ajetaan laivaan? Kaverilla paloi harrasteauto talleineen, tyyppivika. Olen sittemmin säilyttänyt omaanikin akku irti kytkettynä. Lisäksi tuo ei niin kovin välttämätön piiri on ilman sulaketta virrattomana, koska siihen voi tietty tulla oikosulku ajettaessakin. Tarkoitus olisi laittaa ulkopuolelta käytettävä päävirtakytkin mutta ei sekään aivan helppoa ole. Eikö tässä olisi EU normin paikka, että autossa on oltava päävirtakytkin, joka katkaisisi ainakin muut kuin jonkin hituvirtasulakkeen takana olevat piirit. Uuteen autoon tämmöinen olisi helppo rakentaa automaattiseksi jolloin siitä olisi hyötyä kaikkialla muuallakin.
Sähköautoissa on korkeajännitepuolella kontaktori joka on auki kun auto on pois päältä. Ainoastaan 12V järjestelmä on sähköissä.

Tuoreemmissa polttiksissa on sulakkeita ripoteltu vähän sinne ja tänne ainakin osassa merkkejä. Ne saattaa suojata oikosuluilta ainakin jonkinverran.
 

tet

Hyperaktiivi
Sähköautoissa on korkeajännitepuolella kontaktori joka on auki kun auto on pois päältä. Ainoastaan 12V järjestelmä on sähköissä.

Tai onhan niitä kaksikin, sekä plus- että miinupuolella omansa (ja vielä precharge, mutta se nyt on tässä merkityksetön). Mutta ei noissa taida monessakaan autossa mitään turvatoimintoa olla, jolla kontaktorien aukipysymisen voisi varmistaa. Autohan itse ohjaa ne kiinni aina tarvittaessa, esimerkiksi jos vaikka ajastettu lämmitys/jäähdytys lähtee käyntiin. Varsinainen safety disconnect löytyy sekin vain osasta autoja, eli sellainen sulakekahva jonka saa nykäistyä irti ja katkaistua moduuleiden sarjakytkennän. Esimerkiksi tuossa omassa Fordin plugarissa sellaista ei ilmeisestikään ole, koska turvaohjeissa ohjeistetaan palomiehiä tekemään auto jännitteettömäksi irrottamalla kenkä 12V akun plusnavasta.
 

kotte

Hyperaktiivi
Olen kuullut elektronikkavalmistajien kertovan, että pitkät laivakuljetukset pakkaavat rikkomaan elektroniikkaa pahemmin kuin mikään täristystesti. Aaltojen ryskytys aiheuttaa jatkuvaa melko matalataajuista kiihtyvyyttä, joka kaiketi väsyttää mekaanisessa rasituksessa olevia materiaaleja. Akuissakin jokin lukuisista eristekalvoista tai sähkökontakteista saattaa altistua moiselle, eikä kovin paljon lisää välttämättä tarvita, jotta paikallinen kuumeneminen lähtee irti ja karkaa. Olivatkohan lentokoneakkujen palot olivat sukua jollekin tuollaiselle?
 

jarkko_h

Vakionaama
Olen kuullut elektronikkavalmistajien kertovan, että pitkät laivakuljetukset pakkaavat rikkomaan elektroniikkaa pahemmin kuin mikään täristystesti. Aaltojen ryskytys aiheuttaa jatkuvaa melko matalataajuista kiihtyvyyttä, joka kaiketi väsyttää mekaanisessa rasituksessa olevia materiaaleja. Akuissakin jokin lukuisista eristekalvoista tai sähkökontakteista saattaa altistua moiselle, eikä kovin paljon lisää välttämättä tarvita, jotta paikallinen kuumeneminen lähtee irti ja karkaa. Olivatkohan lentokoneakkujen palot olivat sukua jollekin tuollaiselle?


Ei nuo merikuljetukset ihan hirvittävän pahoja ole. Muutamia tullut hoidettua ja tavara mennyt perille. Yksi kuljetus joutui aikoinaan myrskyyn ja sen laitekotelointiin tuli pieniä vaurioita huolimattomuuden vuoksi. Elektroniikka ja mittava sähköistys sisällä pysyi ehjänä.

Mukana ollut joskus kiihtyvyysanturit. Jotta noista saa oikeasti tietoa, pitää niiden kiinnitys ja taajuusalue olla hyvin mietitty.

Meri ja lentoliikenteen voimista ja kiihtyvyyksistä on normeja. Yksi esimerkki on CSC sertifiointi.

Kosteus on merikuljetuksissa jonkinmoinen haaste jos isomassaisia komponentteja, Inhibiittorit ja kuivaimet voivat olla tarpeen. Voisi kuvitella että autoissa tuo ei ole mikään ongelma. Onhan autot lähtökohtaisesti suunniteltu toimimaan kosteissa olosuhteissa. Ainakin yksi japanilainen valmistaja laittaa suojavahat kuljetuksia varten.
 

tet

Hyperaktiivi
^ Voi olla juuri se ainoa asia, jolla sähköauton saa laivakuljetuksessa syttymään. Voihan olla, että akkuvalmistajillakin on vielä toleransseissa viilaamista, jos kennojen separaattorit eivät kestä laivakuljetuksen tärinää.

Nythän tämänkin laivapalon uutisointi meni näemmä asioiden edelle, oikeasti ei ole vielä mitään tietoa lähtikö palo sähköautosta vai ei. Asialliset mediatalot ovat tiedon korjanneet, tiettyä agendaa pukkaavat mediat sitten taas eivät.

Jenkeissä paloi muuten ihan vast'ikään autoja kuljettanut laiva, siinä palossa kuoli kaksi ihmistä. Tuosta palosta ei paljoa ole täällä meillä kerrottu, mikä kenties voisi johtua siitä, että kyydissä ei ollut ainuttakaan sähköautoa.

 

Hempuli

Töllintunaaja
Maallikkona sähköauton hyvin harvinainen pulma on alkaneen palon sammutus vs. polttikseen.

Onkohan laivoissa mietitty sähkärien sijoittamista keula- tai peräportin viereen, jolloin periaatteessa upottamalla palava auto mereen pelastetaan laiva.

Tuo ei tosin toimi, kun sähkiksiä on puolet rahdista.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Onko tuo laivan tärinä nyt relevantti juttu? Sen verran on laivalla tullut oltua - joskin sisävesillä Suomenlahdella - että eipä tuolla ihmeemmin ole tärissyt. Kyllä sitä tärinää tienpäällä ainakin on enemmän ja muut kiihtyvyydet ja töyssyt vastaavat varmaan melkoista laivan kallistelua.
 

fraatti

Hyperaktiivi
498 sähköautoa(vai hybridiä tms) ja kokonaismäärästä ainakin 300 kpl Mersuja. Bemareitakin on ollut messissä.

Onkohan kaikki autot olleet uusia?
 

tuna

Vakionaama
Onko tuo laivan tärinä nyt relevantti juttu? Sen verran on laivalla tullut oltua - joskin sisävesillä Suomenlahdella - että eipä tuolla ihmeemmin ole tärissyt. Kyllä sitä tärinää tienpäällä ainakin on enemmän ja muut kiihtyvyydet ja töyssyt vastaavat varmaan melkoista laivan kallistelua.
Pääsitkö ikinä Finnjetin kyytiin? Kyllä meinaan hampaat kalisi nukkuessa alimmilla kansilla ainakin.

Premium-autojen ilmajouset jos laskevat matkan aikana pohjaanlyöntipalojen varaan niin kyllä röykytys on muuta kuin tien päällä...
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
En päässyt Finjetin kyytiin. Kokemukset on kyllä oikein hyvät noista missä on ollut kyydissä. Jos jotain kuuluukin, ei se esim. syömistä mitenkään haittaa. Autossa pomppuisella tiellä on kyllä jo melkoisen mahdotonta, edes juoda lasista.

Pitkällekös tuo satamasta ehti ?
 

fraatti

Hyperaktiivi
En päässyt Finjetin kyytiin. Kokemukset on kyllä oikein hyvät noista missä on ollut kyydissä. Jos jotain kuuluukin, ei se esim. syömistä mitenkään haittaa. Autossa pomppuisella tiellä on kyllä jo melkoisen mahdotonta, edes juoda lasista.

Pitkällekös tuo satamasta ehti ?
Saksasta lähti ja taisi olla menossa Singaporeen joten melko alussa taivalta oli vielä. Voipi olla että matkalla olisi ollut sitten stoppi Egyptissä koska alkuun sanoittiin että olisi ollut menossa sinne.

The Fremantle Highway, owned by Shoei Kisen Kaisha and chartered by K Line, was enroute from Germany to Singapore when a fire erupted onboard in the late evening on 25 July off the coast of the Netherlands.
1690546504228.png
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tuttavalla kävi pieni onnettomuus autokorjaamolla ja aukinaisessa akkupaketissa tuli oikosulku. Sanoi että kaikki tapahtui niin nopeasti että oikein mitään ei kerennyt tekemään. Olivat kuitenkin saaneet nostimen missä akun kuoret ja muutama moduli oli ulos palamaan. Lopun hoiti sitten palokunta. Sanoi että onneksi tuo ei jäänyt halliin sisälle.

Kyllä tässäkin videossa minuutti on pitkä aika kun alkaa tapahtumaan.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kaikki autot oli uusia. Tuota satamaa kun vilkaisee kuukkelikartasta niin siellä näyttää olevan aivan järjetön määrä autoja pihassa. Jotain merkkejä pystyy tunnistamaan myös kuvista. Sataman kautta lähtee vuosittain maailmalle 1,7 milj autoa. Hirveä määrä. :hmm:
1690571819407.png

 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Ompas tosiaan muutama. Nuokin lienee jo myytyjä ja odottamassa vain kuljetusta asiakkaalle.
Näytti lukevan että varastopaikat on 70k autolle joista 30k sisällä ja 40k ulkona. Euroopan suurin autosatama
 

Mikki

Hyperaktiivi
Eipä noissa luvuissa 3000-4000 autoa tunnu missään. Tuo määrä varmaan tippuu laivan ja laiturinkin väliin ... Tai joku muu tapa tuhota auto... kun otetaan siirtoja 1,7M vuodessa.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Eipä noissa luvuissa 3000-4000 autoa tunnu missään. Tuo määrä varmaan tippuu laivan ja laiturinkin väliin ... Tai joku muu tapa tuhota auto... kun otetaan siirtoja 1,7M vuodessa.
Felicity Acen palaessa sen arvo oli noin 390 milj €.

Taitavat olla ympäristöstä aika huolissaan tämä tapauksessa. Paatissa on 1600t raskasta polttoöljyä ja 200t dieseliä. Lisäksi kaikki muu tauhka ja raskasmetallit mitä tuolla on. Ja taitaa kärytä vielä jossain herkällä merialueella.

Environmental risk​

The Waddensee area spanning the Netherlands, Denmark and Germany has been declared a UNESCO World Heritage Site and has a rich diversity of more than 10,000 aquatic and terrestrial species.

This included more than 140 species of fish of which some 20 spent their entire life in the tidal areas along the islands' famous mud flats.

edit. hesarissakin oli uppoaminen mainittu ja ympäristötuhot.
JOS alus uppoaisi, olisi seurauksena ympäristökatastrofi Pohjanmerellä, Spiegel kertoo. Merenpohjaan päätyisi autojen lisäksi 1 600 tonnia raskasta polttoöljyä ja 200 tonnia meridieseliä, jotka rahtialuksessa viranomaisten mukaan on.

Onnettomuuspaikka sijaitsee lähellä Friiseinsaaria, joka on Unescon maailmanperintöalueella. Alueella elää yli 10 000 merenalaista ja maanpäällistä eläin- ja kalalajia.
 
Viimeksi muokattu:

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
En osaa päätellä oliko tuo laiva "iso" vai mikä. Painoahan noista autoista ei tule laivaan juuri mitään, mutta arvoltaan 4000 saksalaista autoa voisi olla suuruusluokkaa 100 M€. Eikös tuolla hinnalla saa jo melkoisen ihan uudenkin rahtilaivan. Loistoristeilijät maksavat noin 1000 M€.
 

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Milläköhän rahamäärällä täysi laiva vakuutetaan, vai vakuutetaanko ollenkaan?
Aluksen kaskovakuutuksen (Hull&Machinery) oton yhteydessä sille on määritelty joku arvo mikä siitä maksetaan täyshaverin yhteydessä tai mikäli siitä tulee ns "total constructional loss". En osaa yhtään sanoa mikä se arvo on tuollaiselle uudehkolle autokuljetusalukselle. Mutta tuon arvon ja aluksen vakuutushistorian sekä iän perusteella vakuutusmaksut sit määräytyvät.

Vertailun vuoksi voitaneen heittää kehiin hiukan omaa kokemusta, toki pienemmästä kalustosta. Meillä on omassa putiikissa pienehkö itsepurkava kuivarahtialus joka on vakuutettu 1M€:n edestä ja siitä maksetaan kaskon osalta noin 30k€ vakuutusmaksuja per vuosi.

Tyypillisesti alus ja lasti on vakuutettu eri vakuutuksilla ja noiden vakuutusten maksaja määräytyy sit sopimusehtojen perusteella (incoterms ym).

Mikäli voidaan osoittaa että palo tai muu vahinko lastille johtuu aluksesta tai sen miehistöstä ensisijainen maksaja on yleensä aluksen vastuuvakuutus (P&I) eli protection and indemnity. Tuon vastuuvakuutuksen katto pienehkölle alukselle (alle 10000 GT) on tyypillisesti joku 500M€ mutta sovitaan toki aina laivakohtaisesti. Tällaiselle autokuljetusalukselle jonka lasti on arvokas tuo lienee ylärajaltaan suurempi.
 
Back
Ylös Bottom