Kellarinlämmittäjä
Oppimiskäyrällä
Joukossa on voinut olla paljon myös käytettyjä autoja. Sähköautoja tuskin lataillaan matkan aikana mutta taitaa niissä esiintyä paloja muulloinkin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Samoin siihen viasta voi oikosulku tulla ja vaikka ajoakun kontaktorit auki, on siinä 12v akkukin samoin kun polttiksissa jotka voi "itsestään" palaa.Joukossa on voinut olla paljon myös käytettyjä autoja. Sähköautoja tuskin lataillaan matkan aikana mutta taitaa niissä esiintyä paloja muulloinkin.
Eivät taida uskaltaa suihkuttaa vettä sisään ollenkaan.Sama mistä syttyi mutta tässä näkee kuinka ollaan kusessa kun laivalla on tulipalo merellä. Kai tuo kohta on kyljellään kun vielä hieman sammutetaan ja sitten pohjassa
Surprise! Media is misreporting the source of a Dutch cargo ship fire
— Gill Nowell (@Gill_Nowell) July 26, 2023
- @ElectrekCo
The source of the fire on the Dutch cargo ship is as yet unknown.
Far better to wait for the fact than rely on the fiction. #electricvehicles https://t.co/uPioR8JETi
Aikalailla siljan serenaden kokoinen paatti. Autokaistaa vaan jokunen kilsa enemmän.Näytti jossain lukevan että eivät uskalla käyttää vettä sammutuksen koska pelkäävät että kääntyy kallelleen sitten. Ellei vettä käytetä niin mitäs sitten tehdään, katsellaan vierestä?
Tuossa on mainittuna että sisään menisi yli 6000 autoa eli vajaana oli mutta kyseessä kuitenkin järkyttävän kokoinen potski.
scheepvaartwest - Fremantle Highway - IMO 9667344
www.scheepvaartwest.be
Saksalaiset uutisoivat näin:Twitter kertoo, että palon syttymissyy täysin auki. Eli uutisoitu sähköauto-syyttely on vailla perusteita.
Aika luonnollista, ettei syttymissyytä tiedetä kun palo vielä menossa.
Tästä saa sen käsityksen että pelastustustyöntekijäiden liikenteessä olisi sanottu että patteri poksahti ja tuo todettu sen jälkeen kun laivan kapteeniin olisi oltu yhteydessä.Toisaalta, jos kuunnellaan jotain duunareiden (vaikka olisivat pelastustöissä) keskinäistä höpinää, voi sisältö olla ihan mitä vaan. Äkkiäkö siellä joku spekuloi että se olisi akku räjähtänyt... Tai sitten työn lomassa höpisevät josain vanhoista "keikoista".
Sähköautoissa on korkeajännitepuolella kontaktori joka on auki kun auto on pois päältä. Ainoastaan 12V järjestelmä on sähköissä.Kun täällä on merenkulun asiantuntemusta selvästi paikalla, tulee mieleen, miksi tavallisista autoista ei vaadita akkua irtikytkettäväksi, kun se ajetaan laivaan? Kaverilla paloi harrasteauto talleineen, tyyppivika. Olen sittemmin säilyttänyt omaanikin akku irti kytkettynä. Lisäksi tuo ei niin kovin välttämätön piiri on ilman sulaketta virrattomana, koska siihen voi tietty tulla oikosulku ajettaessakin. Tarkoitus olisi laittaa ulkopuolelta käytettävä päävirtakytkin mutta ei sekään aivan helppoa ole. Eikö tässä olisi EU normin paikka, että autossa on oltava päävirtakytkin, joka katkaisisi ainakin muut kuin jonkin hituvirtasulakkeen takana olevat piirit. Uuteen autoon tämmöinen olisi helppo rakentaa automaattiseksi jolloin siitä olisi hyötyä kaikkialla muuallakin.
Sähköautoissa on korkeajännitepuolella kontaktori joka on auki kun auto on pois päältä. Ainoastaan 12V järjestelmä on sähköissä.
Olen kuullut elektronikkavalmistajien kertovan, että pitkät laivakuljetukset pakkaavat rikkomaan elektroniikkaa pahemmin kuin mikään täristystesti. Aaltojen ryskytys aiheuttaa jatkuvaa melko matalataajuista kiihtyvyyttä, joka kaiketi väsyttää mekaanisessa rasituksessa olevia materiaaleja. Akuissakin jokin lukuisista eristekalvoista tai sähkökontakteista saattaa altistua moiselle, eikä kovin paljon lisää välttämättä tarvita, jotta paikallinen kuumeneminen lähtee irti ja karkaa. Olivatkohan lentokoneakkujen palot olivat sukua jollekin tuollaiselle?
Pääsitkö ikinä Finnjetin kyytiin? Kyllä meinaan hampaat kalisi nukkuessa alimmilla kansilla ainakin.Onko tuo laivan tärinä nyt relevantti juttu? Sen verran on laivalla tullut oltua - joskin sisävesillä Suomenlahdella - että eipä tuolla ihmeemmin ole tärissyt. Kyllä sitä tärinää tienpäällä ainakin on enemmän ja muut kiihtyvyydet ja töyssyt vastaavat varmaan melkoista laivan kallistelua.
Saksasta lähti ja taisi olla menossa Singaporeen joten melko alussa taivalta oli vielä. Voipi olla että matkalla olisi ollut sitten stoppi Egyptissä koska alkuun sanoittiin että olisi ollut menossa sinne.En päässyt Finjetin kyytiin. Kokemukset on kyllä oikein hyvät noista missä on ollut kyydissä. Jos jotain kuuluukin, ei se esim. syömistä mitenkään haittaa. Autossa pomppuisella tiellä on kyllä jo melkoisen mahdotonta, edes juoda lasista.
Pitkällekös tuo satamasta ehti ?
Siis Finnjet? Sehän kulki Helsingistä Travemündeen (tai mikä lie se satama siinä Hampurin lähellä)Pitkällekös tuo satamasta ehti ?
Dit zal je maar gebeuren als je 130 op de teller hebt en je alleen een plof hoor, na een paar seconden achter je een zwarte rookwolk ontdekt.. Dan mag je hopen dat je niet boven/naast een van die accu's zit..#FremantleHighway #brand #plofaccu #ElectricVehicles pic.twitter.com/bLLmdbIuAa
— TheWicked (@wckd88) July 27, 2023
Timelapse track of burning vessel "Fremantle Highway" and rescue vessels near Ameland, courtesy of @MarineTraffic More at @ndr https://t.co/g50tEDcYeW pic.twitter.com/H0ojbUNwii
— Claus Hesseling (@the_claus) July 28, 2023
Näytti lukevan että varastopaikat on 70k autolle joista 30k sisällä ja 40k ulkona. Euroopan suurin autosatamaOmpas tosiaan muutama. Nuokin lienee jo myytyjä ja odottamassa vain kuljetusta asiakkaalle.
Felicity Acen palaessa sen arvo oli noin 390 milj €.Eipä noissa luvuissa 3000-4000 autoa tunnu missään. Tuo määrä varmaan tippuu laivan ja laiturinkin väliin ... Tai joku muu tapa tuhota auto... kun otetaan siirtoja 1,7M vuodessa.
Aluksen kaskovakuutuksen (Hull&Machinery) oton yhteydessä sille on määritelty joku arvo mikä siitä maksetaan täyshaverin yhteydessä tai mikäli siitä tulee ns "total constructional loss". En osaa yhtään sanoa mikä se arvo on tuollaiselle uudehkolle autokuljetusalukselle. Mutta tuon arvon ja aluksen vakuutushistorian sekä iän perusteella vakuutusmaksut sit määräytyvät.Milläköhän rahamäärällä täysi laiva vakuutetaan, vai vakuutetaanko ollenkaan?