Renkaanvaihtoa ja hieman muutakin

juu-zo

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Tiistaina meni 30min siitä kun nostin talvirenkaat telineeltä ja ne oli vaihdettu alle. Kesärenkaita en nostanut telineeseen vaan jätin oven viereen odottamaan viikonloppuna pesua. Työvälineinä hallitunkki ja paineilmapyssy. Aika sisälsi myös paineiden tarkistamisen. Hallitunkilla saa tosiaan tarvittaessa vaikka koko toisen kyljen tai koko etu/takapään ilmaan jos haluaa. Itse nostin vain kulma kerrallaan kun ei älytön kiire ollut.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

fraatti sanoi:
Saksinostimella kahteen autoon 40min sisältäen paineet ja renkaat mutterimopolla ja lopuksi momenttiin momenttiavaimella. Välissä ylimääräistä nenänkaivuuta ja tupakin polttoa. ::)

Paljonhan tuossa on kiinni siitä mistä niitä renkaita tarvii rontata. Eniten tuossa hommassa nyppii pestä nuo vielä vaihdon jälkeen. Ei raaski jättää muhimaan puoleksi vuotta ja sotkemaan varastoa.

Ei onnistu minulta mitenkään edes yhteen autoon 40min tuossa pihalla, kun laskee kaikki renkaiden siirrot, momentit ja paineiden laitot, työkalujen haun ja laittamisen takas. Kahden auton tekeminen nopeuttaa hieman hommaa per auto, koska silloin on jo kaivettu kompurat ynnä muut työkalut varaston perukoilta. Aina niitä hylsyjä saa metsästää. Toki jos pyssy roikkuisi nosturin vieressä hylsy valmiina ja paineet valmiina niin äkkiähän ne renkaat irtoaa.

Itse kun olen tehnyt niin en ole enää jaksanut edes käyttää kompuraa muuhun kuin renkaiden täyttöön. Paineilmaletkun kiskominen pitkin pihoja on turhan nuivaa hommaa, tai sen keriminen vituttaa enemmän kuin mitä pulttipyssystä on hyötyä. Siirtelen sitten sähkötöntä kompuraa auton ympäri paineita laitellessa.
 

Killi10

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Jos renkaat ja työkalut ovat tallissa auton vieressä, niin äkkiä ton homman tekee. Jos vartin per rengas saa menemään, niin ei ole mun vika jos on niin hidas. Itse käytän kahta tunkkia kerrallaan ja en pese renkaita. Harvoin autoakaan.

Jos kaikki työvaiheet lasketaan, niin kaksi vuorokautta menee. Jälkikiristyksen jos laskee mukaan.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Kyllä minulla meni yksi iltapäivä, kun vaihdoin kahteen autoon. Tunkilla puoli autoa kerralla. Itse renkaan vaihtoon ei mene ajasta ja energiasta puoltakaan. Renkaan pesut ja kantamiset varastosta ja takaisin sinne on varmaan enemmän kuin toinen pouoli. Ja aika naatti on sen jälkeen. Jos sää saalii, parasta tuo on tehdä kokonaan ulkona. Tärkeintä ettei sada.

Pelkkä renkaiden vaihto, jos ne on jo siinä vieressä ei vie kuin ehkä puoli tuntia. Itselläni on Bilteman sähköpyssy. Se jouduttaa ja helpottaa mutta välillä vastaan tulee tiukassa olevia, varsinkin kun on uudet rengasliikkeessä laitettu. Niihin tepsii semmoinen tukeva umpirautaa oleva 80 sentin väännin. Ei ole vastaan tullut sellaista, mikä vastaan hankottelisi. Eipä ole aikaa tullut otettua. Aikoinaan kun auton ostin, siihen oli ammuttu pultit niin kiinni että teleskooppivartiset vääntyi. Piti käydä irrottamassa oikein tukevalla paineilmapyssyllä. Auton omalla nysällä noita ei kyllä saa auki kuin hyvällä tuurilla.

Renkaan vaihdossa tulee muutenkin katsottua, mitä sinne kuuluu.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Kellarinlämmittäjä sanoi:
Aikoinaan kun auton ostin, siihen oli ammuttu pultit niin kiinni että teleskooppivartiset vääntyi. Piti käydä irrottamassa oikein tukevalla paineilmapyssyllä. Auton omalla nysällä noita ei kyllä saa auki kuin hyvällä tuurilla.

Tuo on juuri se syy miksi minä en uskalla enää antaa autoa tunarien käsiteltäväksi. Väänsin yhden tuollaisen teleskooppivarren korkkiruuviksi, pehmeää on kiinalainen "teräs" hylsyn kiinnityksen luona.
 

Lurkus

Vakionaama
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Wespa sanoi:
Oliko kyseisessä diudissa moottori väärinpäin eli poikittain? Muistelen että joku tuoreehko Vagine oli suunniteltu niin fiksusti että pitää purkaa käytännössä koko keula jakopääremppaa varten.

Jo - 90 luvulta ne on suunniteltu niin ja keulapala irtoaa helpolla.
 

ollikuhta

Vakionaama
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

47 min meni yhteen autoon eilen kulma kerrallaan ilman koneavaimia. 1. rengas kesti 20 min ku piti ettiä välineet ja nostaa renkaat varastosta.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Avattiin tuosta meidän tapauksest keulakin, kone otettiin ylös koska se oli jumissa kun auto ostettiin eikä kellään ollut aavistustakaan että jakopää sitä jumitti.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Kellarinlämmittäjä sanoi:
Aikoinaan kun auton ostin, siihen oli ammuttu pultit niin kiinni että teleskooppivartiset vääntyi. Piti käydä irrottamassa oikein tukevalla paineilmapyssyllä. Auton omalla nysällä noita ei kyllä saa auki kuin hyvällä tuurilla.

Olisi mielenkiintoista tietää mikä tuossa on mahtanut olla kiristysmomentti. Alumiinivanteet vedetään normaalisti noin 80-100 Nm kireyteen, mikä taas tuntuu uskomattoman löysältä, ½" hylsysarjan räikkäväännin on yleensä noin 30cm mittainen, sillä sopiva momentti on reipas yhden käden kiristys.
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Toni sanoi:
Alumiinivanteet vedetään normaalisti noin 80-100 Nm kireyteen, mikä taas tuntuu uskomattoman löysältä, ½" hylsysarjan räikkäväännin on yleensä noin 30cm mittainen, sillä sopiva momentti on reipas yhden käden kiristys.

80 Nm tuntuu kyllä todella vähältä, meillä uudemman auton pulteilla (17 mm) kiinni tulevien aluvanteiden valmistajan speksaama momentti on 120 Nm, vanhemman muttereilla (19 mm) kiinnitettävän 130 Nm. Sekään ei tunnu kyllä paljolta, kyllä nuo pulttipyssyapinat joskus kumeja uusiessa ampuvat nuo pultit/mutterit niin tiukkaan että sylettää. Auki ne kyllä silti aina on saanut vajaa puolimetrisellä vääntimellä.
 

ollikuhta

Vakionaama
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Käytössä vajaan metrin varsi missä paino päässä(leka) minkä avulla pultit avataan jos auto ollut huollossa jossain. Vetävät pulttipyssyllä ilmeisesti sillä periaatteella että ei varmasti aukea omia aikojaan...
 

Jolberious

Vakionaama
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Itse kun renkaita vaihtelen paineilmavehkeillä, käytössä on momenttivarsi. Ihmettelen että rengasliikkeet eivät sellaista käytä..
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Homma ohi. Aika tarkkaan tunti pesuineen, haalarit vielä pois päältä. Pelkkään vaihtamiseen meni 20 minuuttia, pesuun saman verran. Minuutti kului puhelimessa kun tytär soitti. 3 kesää ajetuissa kummeissa n. 3 milliä uraa jäljellä, uusien osto edessä.
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Jolberious sanoi:
Itse kun renkaita vaihtelen paineilmavehkeillä, käytössä on momenttivarsi. Ihmettelen että rengasliikkeet eivät sellaista käytä..

Onhan niillä momenttivarsi tai momenttisauvoiksikin joku sanoo. Paineilma pulttipyssyssäkin on momentin säätö, en mitenkään näe ylikiristämistä merkittävänä ongelmana kuusta katsoen.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

metsänhoitaja sanoi:
Onhan niillä momenttivarsi tai momenttisauvoiksikin joku sanoo. Paineilma pulttipyssyssäkin on momentin säätö, en mitenkään näe ylikiristämistä merkittävänä ongelmana kuusta katsoen.
Eikä se kyllä ongelma olekkaan. Otse just kiristin ingersoll rand pulttipyssyllä kakkosteholla ja 6.5 bar säiliöpaineella. Vieman ne tuosta kiristyy kun loppukiristää käsin
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

ollikuhta sanoi:
Käytössä vajaan metrin varsi missä paino päässä(leka) minkä avulla pultit avataan jos auto ollut huollossa jossain. Vetävät pulttipyssyllä ilmeisesti sillä periaatteella että ei varmasti aukea omia aikojaan...

Viimeisin oma kokemus oli tuolloisesta Pököstä, joka kävi nokkahihnan vaihdossa. No aluvanteet oli tietty lukoin kiinni ja avain pelkääjän ovikotelossa, mutta ei sitten oltu huollosta yhteydessä eikä avainta kyselty => kaveri oli yrittänyt ensin irrottaa renkaan, kunnes totesi ettei se lukko siitä mihinkään lähde ilman oikeaa avainta => k...ä otsassa oli sitten mutterimopolla paukuttanut ne jo irroitetut pultit takaisin kiinni niin että PYSYY! :mad:

No ilm. oli hihnan kuitenkin saanut vaihdettua vaikka rengas siinä edessä haittasikin, vaan sitten talvikiekkojen vaihdossa tulikin se tenkkapoo kuin nuo pultit oikein saa auki. Omat työkalut oli selkeästi liian hepposet, joten ajelin suosiolla faijan tallille, josta sitten löytyikin karkaistu hylsy, asiankuuluvine metrin vääntimineen ja tunkista muodostetun hylsyn tukineen että kaikki vääntö tosiaan kiertää sitä hylsyä eikä väännä hylsyä alaspäin. Mutta vaikka tälläinen 100kg ukko siinä vääntimen varrella tasajalkaa pomppi, ei yksikään noista pulteista halunnut siltikään aueta :eek: No lisää rautaa rajalle ja pujoteltiin vääntövarsi lähes 3m putken sisään ja ei kun uudelleen vääntämään. Nyt onneksi ihan hirveän paukauksen kera nuo pultit lopulta aukesivat, eivät katkenneet ja kierteetkin säilyivät vielä kunnossa, joten talvirengasta tilalle ja samoila pulteilla uudelleen vaan kiinni - mutta nyt vain ihan perinteikkäällä kotipaja-momentilla :cool:
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

pökö sanoi:
Eikä se kyllä ongelma olekkaan. Otse just kiristin ingersoll rand pulttipyssyllä kakkosteholla ja 6.5 bar säiliöpaineella. Vieman ne tuosta kiristyy kun loppukiristää käsin
Sullahan on ammattimiesten lelut ja menetelmät. Ii ässähän se on kaikissa rengasliikkeissäkin ja kakkosella ajavat maaliin.
 

ollikuhta

Vakionaama
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Toiseen autoon 25 min kun oli työkalut esillä ja ei tarvinnu hampaat irvessä vääntää pultteja auki. Keväällä sitten taas...
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

metsänhoitaja sanoi:
Sullahan on ammattimiesten lelut ja menetelmät. Ii ässähän se on kaikissa rengasliikkeissäkin ja kakkosella ajavat maaliin.
on oltava kunnon kamat, ne toimii.
Momenttiin vetelen muista ihmisistä poiketen vasta parin päivän ajelun jälkeen.
 

Killi10

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Jätin yli 20 vuotta sitten nuorempana poikana pultit löysälle toiseen eturenkaaseen ja kaupungilla ajaessa alko ravistamaan. Huoltamolla vedettiin mopolla tiukkaan kiinni. Pultit aukes vasta hyppimällä 2 metrin putkijatkon päällä.

Töissä vaihdan renkaita mopolla, mutta ei se ristikkoavain nopeudessa kauas jää.... /a080
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Nonni, nyt on kellotettu repomiehenkin renkaanvaihto. Laitoin kellon päälle kun aloin etsiä tuonne ulos sopivaa asennusvaatetta. Meni neljä minuuttia ennen kuin olin edes ulkona talosta. Tunkkasin tällä kertaa hallitunkilla. Työvaiheet olivat avaus teleskoopilla, tunkkaus, pulttien pyörittely akkuporalla, kiristys momenttiavaimella ja paineiden lisäys kompressorilla. Kyseessä peltivanteet pölykapselein. Lopuksi kaikki työkalut takas paikoilleen, renkaat telineeseen ja asennusvaatteet pois päältä ja käsien pikainen pesu, en sotkenut. 42:30 näytti kello. Tupakkaa en polta ja taukoja en pitänyt. Tällä kertaa työkalut löytyivät verrattain helposti, mutta renkaiden luokse pääsemiseksi piti hieman järjestellä fillareita pois tieltä.

Tällä suorituksella ei ehkä saisi pitää työpaikkaa rengasalalla kovin pitkään, mutta toisaalta asiakkaana renkaiden kanssa liikkeessä asiointi olisi todennäköisesti ottanut saman verran aikaa.
 

VesA

In Memoriam
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

repomies sanoi:
Nonni, nyt on kellotettu repomiehenkin renkaanvaihto. Laitoin kellon päälle kun aloin etsiä tuonne ulos sopivaa asennusvaatetta. Meni neljä minuuttia ennen kuin olin edes ulkona talosta. Tunkkasin tällä kertaa hallitunkilla. Työvaiheet olivat avaus teleskoopilla, tunkkaus, pulttien pyörittely akkuporalla, kiristys momenttiavaimella ja paineiden lisäys kompressorilla. Kyseessä peltivanteet pölykapselein. Lopuksi kaikki työkalut takas paikoilleen, renkaat telineeseen ja asennusvaatteet pois päältä ja käsien pikainen pesu, en sotkenut. 42:30 näytti kello. Tupakkaa en polta ja taukoja en pitänyt. Tällä kertaa työkalut löytyivät verrattain helposti, mutta renkaiden luokse pääsemiseksi piti hieman järjestellä fillareita pois tieltä.

Tällä suorituksella ei ehkä saisi pitää työpaikkaa rengasalalla kovin pitkään, mutta toisaalta asiakkaana renkaiden kanssa liikkeessä asiointi olisi todennäköisesti ottanut saman verran aikaa.

Aikoinaan kun liisarilla vetelin niin rengashotlassa oli ihan formulameininki - ajoin auton nosturille, joka nurkassa oli ukko oman pulttipyssyn kanssa, siinä ei monta hetkeä kulunut.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Eipä varmasti, sitten kun pääsee nosturille. Työkaveri yritti saada tänään yhteyttä rengashotelliin jotta noutaisivat renkaat hänelle valmiiksi. Ei onnistunut puhelimella, ei sähköpostilla. Palvelevat vain paikan päällä jonottavia.. miten kauan siinä sitten menee että siirtyy rengashotellille, jonottaa siellä, siirtyy takas?
 

jarzi

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Ite vaihdan pihalla renkulat ilman tunkkia tms nostovälineitä, pelkkä ristikko avain työkaluna[emoji848]

Lähetetty minun F8131 laitteesta Tapatalkilla
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

jarzi sanoi:
Ite vaihdan pihalla renkulat ilman tunkkia tms nostovälineitä, pelkkä ristikko avain työkaluna[emoji848]

Tähän tyyliin? ;D

https://www.youtube.com/watch?v=m3RcJ_9cQuA
 

jarzi

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

https://youtu.be/-IoqekYUMPY

Lähetetty minun F8131 laitteesta Tapatalkilla
 

pamppu

Vakionaama
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Noniin, kaks autoo prosessoitu. Molemmat kävi kesällä rengasliikkeessä uudet kesäkumit ottamassa ja kyllä oli taaas pultit laitettu haistap..a tyylillä. Lukkopulttia ei oltu uskallettu mopottaa ettei vaan rikki mee, se irtos melkein käsin, mutta kaikki muut olikin sitten hajoamispisteessä.

Ite kun teen loppukiristyksen käsivaralta teleskoopin lyhyellä varrella, niin jatkopätkällä lähtee puolen vuoden päästä auki kohtuudella. Käsivarani olen joskus synkannut avaimella siihen 140Nm tienoille mitä ohjekirja mainitsee.

Tommonen teleskooppiavain takakontissa on ihan pakollinen varuste.

Mun pilipalimopolla ei ollut mitään jakoa avata noita, raskaampi kalusto on väärällä paikkakunnalla.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Jos teleskooppimallisella avaimella saa pultit auki, niin ei ne vielä ole tiukassa. Sitten kun sellainen teleskooppimalli on väännetty solmuun ja heitetty roskiin, voi sanoa jo, että nyt on tiukassa.

Itte sniiduilin ja ostin sellaisen halvan kaksimäntäisen pyssyn, joku rontti 600Nm kiristystä sillä saa, avausvoimaa en tiedä. Ei se riitä jos ammattilaisvehkeellä on laitettu apinan raivolla kiinni. Sitten pitää antaa kompurasta maksimipaineet paksulla letkulla, ja toivoa että mopo kestää. Toistaiseksi on kestänyt.
 

Seppaant

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

On kiva lukea ja ottaa oppia kun asiantuntijat keskustelevat ja antavat hyviä neuvoja.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Scroll sanoi:
Sen verran mitä semmoisella teleskooppisella mutteriavaimella saa yhdellä kädellä kiinni teleskooppi sisäänpainettuna. Ei sitä sen tiukempaan ainakaan kannata vetää.
no ei ainakaan piukempaan, se kun tulee ongelmaksi jos sen hylsy pyörähtää tai katoaa. Noita ei pudä käyttää ollenkaan
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Scroll sanoi:
Mutterit voi myös rasvata. Ei ole vielä tähän päivään mennessä sen vuoksi itsestään yksikään irronnut mutta ei ruostu jumiinkaan niin herkästi.

repomies sanoi:
Jos teleskooppimallisella avaimella saa pultit auki, niin ei ne vielä ole tiukassa.

Jatkovarrella sitten auki jos joku apina on vetänyt liian tiukalle pultit. Mutterimopot eivät selviä tuollaisista ja lisäksi mutterimopolla kierteen/pultin tuhoaa herkemmin kuin jatkovarrella vääntämällä. Suosittelen momenttiavaimen ostoa viimeiseen kiristämiseen, silloin ei koskaan tarvi ährätä avaamisen kanssakaan. Itsekin on tullut ammuttua pyssyllä lukemattomia kertoja renkaita kiinni mutta lopulta järki on tullut päähän ja nykyään kiristän pultit loppuun aina momenttiavaimella. Itseasissa eräissä fordeissa on mahdollisuus vetää napa kieroksi kiristämällä renkaat väärin. Tuosta on ihan valmistajan dokumettikin olemassa koskien renkaiden tärinä/värinä ongelmia.

Ja itse tuosta voitelusta. Moni on sitä mieltä että sinne kuuluu öljy tai terva. Terva ehkä mutta öljy ei missään nimessä. Myös joidenkin autojen käyttöohjekirjoissa on mainittu että pultteja ei kuulu öljytä/rasvata. Itse en yleensä käytä edes tervaa ja oikein kiristetyt pultit silti aukeaa ongelmitta. Ylikiristyksellä voi olla myös sellainen seuraus että pultti venähtää kierteestä jolloin se on jatkossa aina entistä tiukemmin kiinni.

Tässä eräs kirjotus aiheesta jossa kaikki on perusteltu asiallisesti. Kirjoituksessa sinällään sivuttu aine on eräs sellainen mikä ei muuta pultin kitkakerrointa mutta kuitenkin estää kiinnileikkautumisen. Mun piti joskus ostaa sitä mutta olin hukannut aineen merkin/mallin.

N0rWvtl.png

MABm6NT.png

Kirjoitus on alunperin täältä: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=35393.0
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

pökö sanoi:
no ei ainakaan piukempaan, se kun tulee ongelmaksi jos sen hylsy pyörähtää tai katoaa. Noita ei pudä käyttää ollenkaan

Niinkauan kun pultit kiristetään kuten pitääkin niin ongelmaa ei ole. Väärinkäyttö sen ongelman tekee. Takapaksissa on hyvä säilytyspaikka tuolle ja jos säilyttää sitä siellä niin renkaanvaihto onnistuu myös tienpäällä. Mulla on ihan valmistajan toimesta paikka tuolle. Tosin vannevarkaudet lienee nykyään sen verran harvinaisia että eipä noilla taida enää samalla tavalla olla virkaa kuin aikaisemmin. Eipä ne mankatkaan taida enää kenellekään kelvata. Tosin jos kyseessä olisi erityisen arvokkaat renkaat/vanteet niin saattaa olla että on viisain pitää lukkomutterit paikoillaan.
 
Back
Ylös Bottom