Tuosa oli tarinaa pulttimopon kanssa käytettävästä momenttivarresta. Sellaisia käyttäen olen vuosia jo laittanut renkaita harrastetallilla autoon alle ja hommasin sitten omaan käyttöön vastaavan setin. Oli sopivasti Bahcon kaksoisvasaralla oleva mopo tarjouksessa. 1000Nm peräti luvattu. Laitoin sitten ukon autoon ja omiin autoihin kesärenkaat viime keväänä alle momenttivarren kera. Jonkin ajan päästä ukko soitti, että pyöränpultit oli löysällä. Minä olin ihan äimän käkenä ja asiaa piti alkaa tutkimaan.
Kyseisellä kompuralla on kiristetty pyöränpultit vuosikausia melko tehottomalla pulttimopolla ilman momenttivartta aina täysillä ja kireys on ollut ok käsin tarkastettuna. Uuden mopon kanssa testattuna ongelman syy selvisi, kun pärryytin pyöränpultteja kiinni ja vilkaisin kompuran painemittareita. Tuossa käyttämässäni kompurassa on paineenalennusventtiili. Säiliössä on oma mittari ja tuossa alennusventtiilissä omansa. Vaikka venttiili oli punottu "täysille", se rajoitti ilmanvirtausta niin paljon, että mopo ei saanutkaan painetta, kun jotain 4bar täysillä kiristäessä. Tutkin kireyttä ihan kyynärpäämomentilla, että pyörän pultit todella jää löysälle. Paineilmaletkun siirtäminen suoraan säiliössä olevaan pikaliittimeen muutti tilanteen ihan täysin. Pulttimopo lauloi aivan eri tahtiin ja pultitkin meni kireälle. Painetaso säiliössä pysyi siinä määrin hyvänä, että ongelma tuli ratkaistua näin yksinkertaisesti.
Kyseisellä kompuralla on kiristetty pyöränpultit vuosikausia melko tehottomalla pulttimopolla ilman momenttivartta aina täysillä ja kireys on ollut ok käsin tarkastettuna. Uuden mopon kanssa testattuna ongelman syy selvisi, kun pärryytin pyöränpultteja kiinni ja vilkaisin kompuran painemittareita. Tuossa käyttämässäni kompurassa on paineenalennusventtiili. Säiliössä on oma mittari ja tuossa alennusventtiilissä omansa. Vaikka venttiili oli punottu "täysille", se rajoitti ilmanvirtausta niin paljon, että mopo ei saanutkaan painetta, kun jotain 4bar täysillä kiristäessä. Tutkin kireyttä ihan kyynärpäämomentilla, että pyörän pultit todella jää löysälle. Paineilmaletkun siirtäminen suoraan säiliössä olevaan pikaliittimeen muutti tilanteen ihan täysin. Pulttimopo lauloi aivan eri tahtiin ja pultitkin meni kireälle. Painetaso säiliössä pysyi siinä määrin hyvänä, että ongelma tuli ratkaistua näin yksinkertaisesti.