Renkaanvaihtoa ja hieman muutakin

Mertmi

Jäsen
Tuosa oli tarinaa pulttimopon kanssa käytettävästä momenttivarresta. Sellaisia käyttäen olen vuosia jo laittanut renkaita harrastetallilla autoon alle ja hommasin sitten omaan käyttöön vastaavan setin. Oli sopivasti Bahcon kaksoisvasaralla oleva mopo tarjouksessa. 1000Nm peräti luvattu. Laitoin sitten ukon autoon ja omiin autoihin kesärenkaat viime keväänä alle momenttivarren kera. Jonkin ajan päästä ukko soitti, että pyöränpultit oli löysällä. Minä olin ihan äimän käkenä ja asiaa piti alkaa tutkimaan.

Kyseisellä kompuralla on kiristetty pyöränpultit vuosikausia melko tehottomalla pulttimopolla ilman momenttivartta aina täysillä ja kireys on ollut ok käsin tarkastettuna. Uuden mopon kanssa testattuna ongelman syy selvisi, kun pärryytin pyöränpultteja kiinni ja vilkaisin kompuran painemittareita. Tuossa käyttämässäni kompurassa on paineenalennusventtiili. Säiliössä on oma mittari ja tuossa alennusventtiilissä omansa. Vaikka venttiili oli punottu "täysille", se rajoitti ilmanvirtausta niin paljon, että mopo ei saanutkaan painetta, kun jotain 4bar täysillä kiristäessä. Tutkin kireyttä ihan kyynärpäämomentilla, että pyörän pultit todella jää löysälle. Paineilmaletkun siirtäminen suoraan säiliössä olevaan pikaliittimeen muutti tilanteen ihan täysin. Pulttimopo lauloi aivan eri tahtiin ja pultitkin meni kireälle. Painetaso säiliössä pysyi siinä määrin hyvänä, että ongelma tuli ratkaistua näin yksinkertaisesti.

fraatti

Hyperaktiivi
Tuosa oli tarinaa pulttimopon kanssa käytettävästä momenttivarresta. Sellaisia käyttäen olen vuosia jo laittanut renkaita harrastetallilla autoon alle ja hommasin sitten omaan käyttöön vastaavan setin. Oli sopivasti Bahcon kaksoisvasaralla oleva mopo tarjouksessa. 1000Nm peräti luvattu. Laitoin sitten ukon autoon ja omiin autoihin kesärenkaat viime keväänä alle momenttivarren kera. Jonkin ajan päästä ukko soitti, että pyöränpultit oli löysällä. Minä olin ihan äimän käkenä ja asiaa piti alkaa tutkimaan.

Kyseisellä kompuralla on kiristetty pyöränpultit vuosikausia melko tehottomalla pulttimopolla ilman momenttivartta aina täysillä ja kireys on ollut ok käsin tarkastettuna. Uuden mopon kanssa testattuna ongelman syy selvisi, kun pärryytin pyöränpultteja kiinni ja vilkaisin kompuran painemittareita. Tuossa käyttämässäni kompurassa on paineenalennusventtiili. Säiliössä on oma mittari ja tuossa alennusventtiilissä omansa. Vaikka venttiili oli punottu "täysille", se rajoitti ilmanvirtausta niin paljon, että mopo ei saanutkaan painetta, kun jotain 4bar täysillä kiristäessä. Tutkin kireyttä ihan kyynärpäämomentilla, että pyörän pultit todella jää löysälle. Paineilmaletkun siirtäminen suoraan säiliössä olevaan pikaliittimeen muutti tilanteen ihan täysin. Pulttimopo lauloi aivan eri tahtiin ja pultitkin meni kireälle. Painetaso säiliössä pysyi siinä määrin hyvänä, että ongelma tuli ratkaistua näin yksinkertaisesti.

Kokeilin tuollaista momenttivartta myös kun kaveri oli sellaisen ostanut. Ei toimi lyhytiskuisessa pulttipyssyssä. Testasin kaikilla kolmella eri teholla. Momentti oli silti mitä sattuu. Tekniikanmaailmassa taisi olla joskus juttu samasta ongelmasta.

Akkukoneista en tiedä mutta niissäkin lienee melko lyhyt isku.

Mulla on tuollainen pieni ja sippoinen hazetti. Kolkuttelee jotakuinkin samanverran kuin tuo perusmallin Bachon vastaava mutta koko on pienempi. Samoin isku lyhyempi.
1587586846767.png

VesA

In Memoriam
Vaikka meillä on paineilmaa autojen vieressä pihalla ei renkaita varten ole paineilmapyöritintä haettu letkun päähän muutamaan vuoteen - eikä sitä tule enää muutenkaan käytettyä kuin renkaantäyttöön ja erilaisiin puhalluksiin. Akkuvehkeet ja momenttiavain..

fraatti

Hyperaktiivi
Vaikka meillä on paineilmaa autojen vieressä pihalla ei renkaita varten ole paineilmapyöritintä haettu letkun päähän muutamaan vuoteen - eikä sitä tule enää muutenkaan käytettyä kuin renkaantäyttöön ja erilaisiin puhalluksiin. Akkuvehkeet ja momenttiavain..

Mulla on tallissa nosturi ja letkukela katossa paineilmaa varten. Helpottaa noita hommia kummasti.. Pysyllä rummutellaan pultit alkuun ja sellaiset millä ei oo niin justiinsa kuinka piukkaan tulevat.

pökö

Kaivo jäässä
Mulla on autokatoksessa paineilmaletku kiepillä telineessä. Aina on vanha ir-pulttipyssy kädessä kun renkaita vaihdetaan.

roots

Hyperaktiivi
Ristikolla löysäys, tunkilla ylös, Makitalla pultit/mutterit veke, uusi renkas paikalle, Makitalla esikireeksi, ristikolla hartiakireeksi, tunkki alas, ristikolla momentin tarkistus...uusi kulma käsittelyyn, lopuksi ilmojen tarkistus/säätö 4x.
Ei tuossa kauaa mene per auto, enintään 2x3 pirssii vuodessa.
Toinen mokoma aikaa menee renkaiden pesut ja logistiikka...

pökö

Kaivo jäässä
Ristikolla löysäys, tunkilla ylös, Makitalla pultit/mutterit veke, uusi renkas paikalle, Makitalla esikireeksi, ristikolla hartiakireeksi, tunkki alas, ristikolla momentin tarkistus...uusi kulma käsittelyyn, lopuksi ilmojen tarkistus/säätö 4x.
Ei tuossa kauaa mene per auto, enintään 2x3 pirssii vuodessa.
Toinen mokoma aikaa menee renkaiden pesut ja logistiikka...
Itte avaan ja kiinnitän pyssyllä. Painetta 6bar ja pyssyn momentti 2 ja käsipelillä jälkikiristys.

K

korsteeni

Vieras
Itte avaan ja kiinnitän pyssyllä. Painetta 6bar ja pyssyn momentti 2 ja käsipelillä jälkikiristys.
Ristikolla, tulee siitäkin ylävartaloon liikuntaa ja suurin syy on pöly, pyssyllä lentää kaikki jarrulevyistä ym. tullut pöly mikä leviää sitten pitkin ympäristöä, kun on astmakin.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
pyssyllä lentää kaikki jarrulevyistä ym. tullut pöly mikä leviää sitten pitkin ympäristöä, kun on astmakin.
Tästä syystä nuo sähköiset mopot onkin näppäriä, ei tartte paineletkujen kanssa taistella ja tosiaan eivät pöllytäkään lainkaan. Nykyisin tosin nuo jarrupalatkin kun ovat asbestittomia, niin tuo pöllytyskin on edes hiukka turvallisempaa, mutta kuitenkin :cool:

iqo

Vakionaama
Mulla näyttää olevan 90 Nm suositus. Pyssyllä amiskundi vetäisi 250 Nm. Minä vedän 90 +-30 Nm käsivaralta öljyttynä (moottoriöljy). Tuo vastaa ehkä 150 Nm kuivana. Ei ongelmaa. Ei ole koskaan yksikään pultti löystynyt ja helposti aukeaa. En ole koskaan jälkikiristänyt aluvanteita.

Kuivana momentti voi olla mitä vain ellei pinnat ole uudet ja puhtaat. Mitenhän tuossa saman auton kesärenkaissa kartiolliset pultit ja talvirenkaat suoralla pinnalla + prikka. Mahtaisi tulla kovin eri esijännitykset noihin samalla momentilla, ainakin kuivana. Molemmat aluvanteita.
Tämä pulttien rasvaus on saman luokan väittelyä, kuin kitkat vs. nastat: ikinä ei löydy konsensusta. Kirjoitan silti oman mielipiteeni pulttien rasvauksesta. Jokainen saa silti olla omaa mieltään ja tehdä niin kuin parhaaksi katsoo.

En ole saanut konepuolen koulutusta, vaan rakennuspuolen. Olen työssäni tekemisissä teräsrakenteiden suunnittelun kanssa. Isoissa ruuvikokoonpanoissa käytetään tiettyjä kiristysmomentteja ja ruuvikoot ovat usein isompia (esim. M24), kuin auton pyörän pulteissa. Tässä ohjeessa on kohdassa 3.7.3 neuvottu, että ruuvit voidellaan esim. molybdeenisulfidirasvalla, jolloin ruuvien sisäisen kitkan hajonta pienenee ja saadaan tasaisempia tuloksia momenttiin kiristettäessä. Kannattaa kuitenkin huomata, että tuolla tavoin rasvattuna esim. M16 8.8 pultissa on jo 170 Nm momentissa tuo tavoiteltu 60-70% jännitys pultin myötölujuuteen verrattuna. Jos M16 pyörän pultin menee sitten voitelemaan esim. moottoriöljyllä tai muulla tosi liukkaalla tavaralla kartiota myöten ja vetää tuohon samaan 170Nm kireyteen, ollaankin jo ylitetty pultin myötölujuus hyvän matkaa. Pultti ei välttämättä vielä katkea, mutta on yksiselitteisesti liian kireällä.

Summa sumarum. Auton valmistajat yleensä kieltävät pulttien rasvauksen ja antavat jonkun ohjeellisen kiristysmomentin. Uskon, että tällöin on otettu huomioon tuo isompi hajonta ja lopputulos on silti riittävän kireä pultti, joka ei kuitenkaan ole vielä myödössä. Pelkona lienee se, että jos ohjeistattaisiin voitelemaan, autoilijat kuitenkin voitelisivat millä sattuu ja kiristäisivät millä sattuu, niin lopputuloksena voisi hyvinkin olla venynyt tai katkennut pultti. Kannattaa myös huomata, että esim. 5 kpl M16 pulttia 170Nm kireydessä antaisi pulttien yhteenlasketuksi esijännitysvoimaksi 350kN, eli yli 35 tonnia! Luulisi pyörän pysyvän paikallaan pienemmälläkin voimalla.

Esim. VAG-konserni taitaa käyttää M14 8.8 pyörän pultteja. Sellaisen kun vetää moottriöljyllä voideltuna "rannemomentilla" jonnekin 150Nm tienoille, on pultin katkeaminen kyllä minun mielestäni ihan todellinen huoli! Jos taas jättää voitelematta, on se "rannemomentti" varmaan ihan hyvä, eikä pulttia saa "vahingossa" vaarallisen kireälle.

PolyEsko

Vakionaama
Ne menee ihan liian kireälle.. momentti on kuivan metallin kitkakertoimelle. Ja kuivanakin se virallinen momentti ei ole paljon mitään käsituntumalla, ei niitä ilman momenttiavainta mitenkään uskalla niin löysälle jättää.
Sanoisin, että höpö höpö. Momentti on vapaasti kiertävän uuden pultin/mutterin kiristysmomentti. Ruostunut on sitten jotain ihan muuta.
On nimittäin pahasti ruostuneen mutterin tai pultin kiertäminen joskus aika ison momentin vaatima toimen pide. Jos vaikkapa ruostuneen pultin kiristämiseksi (=pyörittämiseksi) tarvitaan 70 Nm voima, niin nuo pitää kiristää 140+70=210 Nm momentilla. Puhdistettu ja rasvattu pultti/mutteri vaatii vain sen 140 Nm. Tuossa n. 50 v renkaita vaihtaneena (ensin isän kaverina ja sitten itse) aina käyttänyt vaseliinilla voideltuja pultteja tai muttereita. Ei mitään ongelmia koskaan. Vaan tuttujen rasvattomien pulttien avauksista ja kiristyksistä olen kieltäytynyt sen ekan kerrran jälkeen. Sen jälkeen alkaneet käyttämään liukkaita puhdistettuja ja rasvattuja pultteja, jos apua ovat halunneet. Koskaan ei mitään ongelmaa!

Juu. Käsin tulee kiristettyä helpolla reippaasti tiukemmalle, kuin momenttiavaimella.
Käsin tiukemmalle kiristetty pultti muuten aukeaa helpommalla kuin momenttiavaimella kiristetty. Meikun kokemuksen mukaan.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Itse olen noita kiristellyt lyhyemmällä varrella - yleensä tavallisella räikällä - jolla voi kiristää aika napakasti, kun vähävoimainen ei sillä jaksa niitä pultteja poikki vääntää. Pitkällä varrella tuntuma on huonompi mutta sitäkin voi parantaa, kun ottaa kiinni puolivälistä. Oma havaintoni on että, rengasliikkeissä vetävät ihan julmetun tiukkaan ja aikojen kuluttua niitä on vaikea saada auki. Sitten on joku pultti niin tiukassa, että alkavat avaimet särkymään ennen kuin pultti aukeaa. On noitu tullut ihan tarkoituksella löysäiltyäkin eli avaan yksi kerrallaan ja kiristän sitten itse uudelleen. Rasvan käyttö nyt on vähän pakollista, kun muuten suola ruostuttaa.

pamppu

Vakionaama
Ristikolla, tulee siitäkin ylävartaloon liikuntaa ja suurin syy on pöly, pyssyllä lentää kaikki jarrulevyistä ym. tullut pöly mikä leviää sitten pitkin ympäristöä, kun on astmakin.

Mä pesen autot aina ennen renkaanvaihtoa, niin ei pöllyä ja isommat shaibat vanteista on putsattu, on mukavampi vaihtaa. Sitten vaihdon jälkeen vielä pois otettujen kiekkojen pesu erikseen takapuolelta.... Ei mulla mopo sillain puhalla, että ainakaan pesun jälkeen sieltä enää mitään pöllähtäisi, mutta se pesu voi olla olennainen juttu tässä.

Paineilmaväännin on mullakin käytössä, koska se ilmaletku tuodaan joka tapauksessa renkaalle, joten ei siitä mitään vaivaa ole.

Lappanen

Hyperaktiivi
Tällänen kierteellä oleva letku on eri kätevä, joka lepoasennossa on vajaa 2 metriä pitkä mutta venyy tarpeen tullen ainakin 8 metriseksi. Noitahan saa sitten vaikka minkä mittasia. Ei sotkeennu itseensä ja menee itsestään pieneen tilaan, mutta ylettyy kuitenkin auton joka nurkkaan. Hyvä myös muissa remonttihommissa.

Ei ole tullut normiletkuja tuollaisen hankinnan jälkeen ikävä, pitää vaan olla tarpeeksi iso sisähalkaisija niin ei ahdista mitä vehjettä siellä letkun päässä käyttääkään.

1587632594085.png

K

korsteeni

Vieras
Mä pesen autot aina ennen renkaanvaihtoa, niin ei pöllyä ja isommat shaibat vanteista on putsattu, on mukavampi vaihtaa. Sitten vaihdon jälkeen vielä pois otettujen kiekkojen pesu erikseen takapuolelta.... Ei mulla mopo sillain puhalla, että ainakaan pesun jälkeen sieltä enää mitään pöllähtäisi, mutta se pesu voi olla olennainen juttu tässä.

Paineilmaväännin on mullakin käytössä, koska se ilmaletku tuodaan joka tapauksessa renkaalle, joten ei siitä mitään vaivaa ole.

2 kertaa olen nyt 18 vuosi menoossa, auton pessyt, virheetön maalipinta.
Pyörän pulttien/mutterien kiristyksessä riittää ihan normaali arkijärki. Kymmenien vuosien kokemuksella en ole enää kahteenkymmeneen vuoteen käyttänyt rasvaa, rasvalla jengat alkavat ajan myötä ahdistamaan, ilman rasvaa ei.
Tuollahan ei normaali autonvaihtovälillä uuteen vaihtaen ole mitään merkitystä.

Killi10

Aktiivinen jäsen
Otin aikaa ja 20 min meni ristikkoavaimella (huom profiilikuva) ja normaalilla tunkilla. Töissä menee sama aika ammattilaistyökaluilla, mutta vanteiden pesun kanssa. Kotona en edes viitsi kaivaa painetyökaluja esiin. Kuitenkin kiristys käsin avaimella, niin samalla vaivalla ne pyörittää auki ja kiinni.

Hempuli

Töllintunaaja
Eilisenä sain kesätassut alle. Hallitunkki, ristikkoavain ja momenttiavain. Jälkikiristyksessä ei löytynyt löystyneitä, mutta tässä autossa se ei ole ollutkaan koskaan ongelma.

K

korsteeni

Vieras
Jaaha, rasvaväittely päällä :)
Rasvaus ei ole ihan yksiselitteinen juttu, aluvanteiden pultit/mutterit eivät ole samoin kosketuksissa teiden epäpuhtauksiin kuin peltivanteiden, peltivanteissa epäpuhtaudet pääsevät suoraan jenkaan kun taasen aluvanteissa yleensä ei. peltivanteita käytettäessä silti riittää jenkojen puhdistus, niissä rasvan käyttö mönjää kierteet ahdistaviksi, aluvanteita käytettäessä ei ole mitään syytä käyttää rasvaa.

tuna

Vakionaama
Rasvaus ei ole ihan yksiselitteinen juttu, aluvanteiden pultit/mutterit eivät ole samoin kosketuksissa teiden epäpuhtauksiin kuin peltivanteiden, peltivanteissa epäpuhtaudet pääsevät suoraan jenkaan kun taasen aluvanteissa yleensä ei. peltivanteita käytettäessä silti riittää jenkojen puhdistus, niissä rasvan käyttö mönjää kierteet ahdistaviksi, aluvanteita käytettäessä ei ole mitään syytä käyttää rasvaa.

Heh.

Tavoistani poiketen ostin hiljattain vain vähän käytetyn auton, 2017/90tkm. Kummatkin kumit aluvanteilla, kaikesta päätellen vain maksulliset miehet pyöriä irroitelleet ja vaihdelleet. Pulttien kierteitä ei ole aiemmin voideltu - olivat ruosteessa ja suurin osa vaati kovaa vääntöä pitkällä varrella auki paukahtaen. Olen useamman auton ajanut yli 400tkm, niihin vuosien varrella laittanut milloin mitäkin, ruostumaan en ole pultteja päästänyt. Kaikissa edellisissä pultit aina auenneet tätä uutta nätimmin, pitäneet kierteensä ja olleet katkeamatta hamaan loppuun saakka.

Laitoin kuparitahnaa.

jarkko_h

Vakionaama
En oikein ymmärrä pulttipyssyjen hyötyjä. Jos kiristyksen hoitaa momenttiavainella ja pitää kierteet voideltuna ja puhtaana, niin kuka tahansa kukkakeppi saa pultit auki renkaasta hetkessä. Pulttien irroituksen ja kiristyksen osuus koko renkaanvaihdossa momentti/ristikkoavaimella vie maksimissaan 10 minuuttia ja samalla hartiat saa hyvää liikuntaa. Paineetkin saisin auton omalla kompuralaa, mutta pyörän jalkapumpullakin homma hoituu hetkessä ja keukot saa hyvää toimintaa.

---

Renkaiden pesu ja siirtely vie aikaa. Muut ovat ajallisesti minoriasioita.

Turhat romut (kompurat, paineletkut)... nurkissa vituttaa itseä mielettömästi. Tullut hommattua autotalliin mitä minkin tyhmän syyn varjolla. Nyt hankkiutunut eroon isosta määrästä. Vanhemmalla iällä ymmärtäny että vähempi romumäärä ja isompi liikuntamäärä pitää virkeänä. Siinä vaiheessa kun ei jaksa ostan renkaanvaihdon .

---
Igo on oikeassa rasvauksen suhteen. Olen saanut konepuolen koulutuksen ja tehnyt pulttimitoitusta väsyttävään ja staattiseen kuormaan, ohjeistusta, momenttihajontatarkastuksia... tämän koulutuksen ja kokemuksen perusteella 100% oikeaan osuit. Selvästi olet ollut hereillä oikean aikaan :) Itse rasvaan kuitenkin pultit. Kitkahajonta/pultin kiristyshajontaon noin toimien murto-osa verrattuna likaiseen ja hapettuneeseen kierteeseen. Lisäksi kierteet pysyy kunnossa.. Jos haluaa hifistellä rasvauksen kitkakertoimen alenemisen voisi ottaa huomioon vastaavalla momentin alentamisella, mutta en ole ottanut. Vaurioon on niin suuri marginaali käytettäessä momenttiavainta että hifistely turhaa. Pultit saa rikki ainoastaan rengasliikkeen harjoittelija tai ruoste. Rasvattua ja puhdasta auton renkaan pulttia ei momenttiavaimella saa mitenkään vaurioitettua. Ei mitenkään.

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Mulla on sellainen fysikaalinen etu että en saa käsivoimin pultteja tai isoja helmiä liian kireälle vaikka rasvaisin millä että kai nämä ohjeet on suunnaatu jonnekin muualle :cool:

kotte

Hyperaktiivi
Minä olen käyttänyt varmaan parinkymmenen vuoden ajan verkkosähköllä toimivaa pulttipyssyä. Erityisesti pulttien avaaminen ja aivan erityisesti lukkopultin avaamiseen tuo on kätevä, kun ei synny vääntöä kiertoakselia vastaan. Ristikkoaivain on jo säilytyksen puolesta hankala esine ja hirvittää vääntää, jos auto on jo tunkattu ylös (pulttipyssyllä taas saa pultin helposti irti tai kiinni, vaikka jarrukaan ei olisi päällä). Pulttipyssyllä saa pultit lähes oikeaan momenttiin, sillä napissa on porakoneen kaltainen "kaasumainen" tyristorisäädin, josta oppii arvaamaan kiristyksen kolkkeen perusteella aika hyvin. Viimeisen kiristyksen teen sitten momenttiavaimella, kun auto on jo laskettu kokonaan alas, mutta kyllä tuo lukkopulttien vino vääntö välikappaleen kautta hiukan aina hirvittää, vaikka vääntövarsi on pitkä

Uudehkoissa autoissa muuten pultit ja vastakierteetkin on pintakäsiteltyjä, joten kyllä noiden kiristys ilman lisäaineita on ihan uskottava ratkaisu. Sitten, kun ruoste alkaa kukkia, täytyy ainakin puhdistus tehdä huolellisesti, mutta irroitusmomentti saattaa muodostua arvoitukseksi.

jarkko_h

Vakionaama
Noissa käytetään kyll pinnoitteita, mutta yksikään pinnoite (delta...) ei kestä Suomen oloissa 10 vuotta pidempää. Pahinmillaan korkkaavat muutamassa vuodessa. Jos vaihtaa autoa usein, ei asialla merkitystä.

Ristikkoavain oikein käytettynä ei heiluta autoa lainkaan (voima-vastavoima). Oikein kiristettynä tulee vain momenttia, ei lainkaan leikkausvoimaa. Toispuoleisella lenkillä/räikällä tilanne eri. Ristikkoavainta ei pidä käyttää kuin lenkkiavainta.

pökö

Kaivo jäässä
En oikein ymmärrä pulttipyssyjen hyötyjä. Jos kiristyksen hoitaa momenttiavainella ja pitää kierteet voideltuna ja puhtaana, niin kuka tahansa kukkakeppi saa pultit auki renkaasta hetkessä
No ymmärrätkö akku-ruuvinvääntimen? Saa ruuvit ruuvarillakin vaikka kuka kukkakeppi.

jmaja

Hyperaktiivi
No ymmärrätkö akku-ruuvinvääntimen? Saa ruuvit ruuvarillakin vaikka kuka kukkakeppi.
Kyllä siinä nahka kädestä lähtee vähänkin enemmän ruuvailleissa, joten ainakin minä ymmärrän hyvin akku-ruuvinvääntimen ja en oikein ymmärrä miten ennen hommat on hoidettu (no lähinnä nauloilla).

Sen sijaan renkaiden vaihdossa en ymmärrä mikä hyöty on koneista omiin autoihin renkaita vaihdettaessa ilman nosturia jne. Erittäin pieni osuus työajasta menee pultteja kiertäessä. Enemmän menee aikaa ja vaivaa tunkin kanssa, renkaita ja työkaluja siirrellessä, jarruja herkistellessä ja erityisesti renkaita pestessä.

pökö

Kaivo jäässä
Enemmän menee aikaa ja vaivaa tunkin kanssa, renkaita ja työkaluja siirrellessä, jarruja herkistellessä ja erityisesti renkaita pestessä.
Nämä nyt ei liity millään tavalla pyöränpulttehin.

Voit tuohon listaan lisätä vielä auton pesun ja vahauksen jos siihen mahtuu jarruremppakin.

jarkko_h

Vakionaama
Ymmärrän hyödyn. Löytyy itseltäkin, mutta en jaksa ladata kaivaa esille näin pikkuhommissa. Ristikkoavain ja momenttiavain hyvä yhdistelmä, jolla toimistotyöläisenä saan mukavasti pienen taukoliikunnan. Tänä keväänä hyöty/taukoliikunnan merkitys on ollut erityisessä arvossa.

Akkuruuvaria, hiltiä, naulapyssyä... toki käytän toki silloin kun ruuveja.... paljon ja hyöty todellinen. Esim pari viikkoa sitten remontissa oli lähes koko kalusto käytössä ruuvarista naulaimeen asti. Listoihin en jaksanut kaivaa sirkkeliä esiin. vaan tein käsijiirillä ja bachon mainiolla listasahalla. Hyvää liikuntaa ja perhe sai nukka rauhassa sahauksen käydessä

Lappanen

Hyperaktiivi
Kyllä se on ihan mukavuuskysymys, kuten vaikkapa lattialämmitys keskellä kesää kylppärissä, se pulttipyssy. Ilmankin pärjää oikein hyvin, mutta on se kiva mopolla jonkun ison rempankin jälkeen vikana paukuttaa renkaat kiinni ja laskea auto sitten pukeilta maahan ja kiristää lopuksi pultit momenttiin.

Ainahan ne jarrutkin tulee avattua ja putsailtua renkaanvaihdon yhteydessä, silloin auto nousee neljälle pukille ja sitten pyssyllä pultit auki. Samalla tavalla kiinni. Paljon nopeampaa kuin ensin auto maassa löysätä käsin pultit ja sitten auto ilmassa avata ne kokonaan. Ja sama taas toiseen suuntaan.

Mertmi

Jäsen
Kysymys on mukavuudesta. Ei kai muuta. Pulttimopo on niin tuttu vehje, kun sellaista käytin aiemmassa työssä 9 ajan säännöllisesti. Letkua en jotenkin osaa ajatella hankalana. Se vaan kiskaistaan kohdalleen ja sitten pääsee hommiin. Kun mopossa on hyvin vääntöä, auton voi tosiaan tunkata ylös ja sitten kerta painasulla pultti irti. Ei mitään löysäilyä tms. Poistuvan ilman portti on yleensä siinä paineilmaliittimen luona. Maasta se pöly nousee, jos siis kahva osoittaa maahan. Ei jarruista...

jmaja

Hyperaktiivi
Nämä nyt ei liity millään tavalla pyöränpulttehin.

Voit tuohon listaan lisätä vielä auton pesun ja vahauksen jos siihen mahtuu jarruremppakin.

Liittyy sikäli, etten koskaan vain vaihda renkaita mahdollisimman nopeasti, kuten jossain renkaanvaihtoliikkeessä tehtäisiin. Aina kun rengas irrotetaan, tehdään muutakin. Joko korjauksia tai luettelemani toimet renkaanvaihdossa. Konetyökalulla voisin säästää minuutin vähintään tunnin työstä. Se minuutti sitten kyllä menisi konetyökalun esilleottoon, jos ei ole aina valmiina paikalla, jossa renkaita irrotetaan.

iqo

Vakionaama
Mielenkiintoinen dokumentti tuossa yllä näin Opelin omistajalle. Kiitokset linkistä!

Eipä tuossa silti mitään uutta ollut: mutterit 140Nm momenttiin ja ei mitään rasvoja mihinkään. Kannattaa huomata, että tuossakin niissä missä rasvaa laitetaan, sitä laitetaan vain kartioon, ei kierteisiin.

Back
Ylös Bottom