Renkaanvaihtoa ja hieman muutakin

fraatti

Hyperaktiivi
No tuo on taas näitä.. ainakaan Laakkosella ei bemareita turhaan näin vaikeasti huoleta, siellä lienee enempi Härski Hartikaisia jos työkavereiden kokemuksia bemarin huollosta kuuntelee. Kiukkuisin oli se jonka bimmeri meni limp-modeen muutama kilsa jarrupalojen sikakalliin vaihdon jälkeen - paloille tulevat anturijohdot poikki kun ne oli laitettu väärää kautta..

On varmaan liikkeitä missä homma tehdään sinnepäin ja sellaisia missä ne tehdään justiinsa. Kuvat on kaveri lähettänyt duunistansa ja asiakkaan autosta. Jos meinaavat pärjätä muiden puristuksessa niin hommat on tehtävä justiinsa, oli se sitten renkaavaihto tai joku muu. Kilpailevat siis Laakkosten, Autokeskusten yms kanssa.

5-srj:ssa johdot menee helposti poikki. Vanteen ja satulan väliin ei jää paljoa väliä. Itselläkin noin 5mm 17" talviekiekkojen kanssa. Omakohtaista kokemustakin löytyy tuosta että johdot on poikki. Ja viimeviikolla naureskelin kaverin autolle kun siinä oli sama juttu. Oli vaihtanut palat itse.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Uskotko oikeasti, että noudattavat noita? Joku liike saattaa noudattaakin, mutta varmasti ei suurin osa.

En tiedä miten tekevät, kaveri laittoi vain värkistä kuvan ja kysyin että mikä se on. Lähetti sitten kuvan mitä sillä tehdään. Jokapaikassa tehdään varmaan miten sattuu.
Jarrulevyja vaihtaessa putsailen itse navat hyvin ja vääntelen pultit aina momenttiin renkaiden vaihdossa. Eikä ole tarvinnut enää kärsiä kieroista levyistä.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Jarrulevyja vaihtaessa putsailen itse navat hyvin ja vääntelen pultit aina momenttiin renkaiden vaihdossa. Eikä ole tarvinnut enää kärsiä kieroista levyistä.
Kyllä minäkin putsaan jarrulevyjen vaihdossa. Kerran ole vääntänyt pultit momenttiin ja totesin, että käsivaralla mennyt aivan riittävän lähelle. Kieroa levyä ei ole koskaan ollut autoissani.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Onko noi jotenkin riippuvaisia noista johdoista? Omista autoista olen jättänyt nuo tarkoituksella pois paloja vaihtaessa. Ei ne palat paljoa kulu renkaanvaihtovälillä ja tarkistan joka kerta palat.

Ei ole. Jos haluaa jättää pois vaatii johdon päiden yhdistämistä sekä palojen vaihdon nollaamista. En tiedä miten uudemmissa käy jos anturi ei kulu ollenkaan. Todennäköisesti laskuri pysähtyy johonkin km lukemaan. Paloilla on laskennallinen ikä sekä anturissa on kaksi vaihetta, puoliksi kulunut ja loppuun kulunut. Mersuissa, bemareissa ja audeissa näihin ainakin törmää. On varmaan muissakin.

Itse olen pitänyt kaikki toimimassa samalla tavalla kuin ne on alunperinkin. Anturin hinnan verran siinä joutuu köyhtymään mutta eipä tuo ole vielä konkurssiin vienyt. Sitten jos auton arvo olisi tonnin niin toimisin varmaan samalla tavalla.
 
Viimeksi muokattu:

jmaja

Hyperaktiivi
Käytössä oli avain, minkä varsi on 350 mm pitkä.
Pari pulttia aukesi käsivoimin, pari kun seisoin koko painolla varren päässä ja loput sitten kun kunnolla rytkäytti.
Kerran erehdyin lupaamaan vaihtamaan appiukon Audiin kesärenkaat. Oli aina vaihdattanut liikkeessä. Ei riittänyt 350 mm ja 75 kg hyppiminen, vaan piti hakea reilu jatkovarsi. Jokainen pultti aukesi vasta pamauksen saattelemana. Sitten piti vielä saada vanteet irti. Jonkin aikaa 1,5 m kakkosnelosella takomalla irtosi lopulta.

Ihme, ettei mitään hajonnut. Olisi ollut mielenkiintoinen tilanne, jos rengas olisi joskus hajonnut tienpäällä. Ei toivoakaan vaihtaa auton työkaluilla. Onnistuisko tiepalvelultakaan?
 

mk

Aktiivinen jäsen
Aikoinaan Sitikan C5 ja peltialumiinivanteet.
Monta kertaa raidetangon päätä vasten hakattu.

Parin metrin rautaputki ja vahvistettu ristikkoavain.
Aina "napsahti" etupyörien pultit, öljysi tai ei.

Vanteen keskiön ja navan olan harjaus ja rasvaus ei aina sekään auttanut.
Tuurilla syöpyivät yhteen kesät talvet.
Liekö unohtunut varotoimet välistä.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Metrin pitkä?

Luulisi että ei tuollainen mikään ennenkuulumaton tilanne ole, myös pakettiautoissa renkaat voivat olla vielä huomattavasti tiukemmalla kiinni. Viisas pääsee vähemmällä ja käyttää vartta kuin puristaa otsasuoni pullolla. Itsellä on tuollainen 900mm pitkä nivelväännin. Pelkällä tuollakin on joskus joutunut ihan tosissaan vääntämään pelkkiä pyöränpulttejakin.
1587021098530.png


Silti toissapäivänä tarvi turvautua vielä lisäksi 0,5m jatkovarteen kun audissa M16 vetarin pultti edessä tulee 200Nm + 180 astetta kiinni. Ja takana vastaava M16 pultti 180Nm + 180 astetta. Jostain syystä takaa pultteja sai pungertaa paljon enemmän. Oli 3/4 pyöränlaakerista tiensä päästä, vaihdoin sitten kaikki kerralla työkaverille.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Aikoinaan Sitikan C5 ja peltialumiinivanteet.
Monta kertaa raidetangon päätä vasten hakattu.

Parin metrin rautaputki ja vahvistettu ristikkoavain.
Aina "napsahti" etupyörien pultit, öljysi tai ei.

Vanteen keskiön ja navan olan harjaus ja rasvaus ei aina sekään auttanut.
Tuurilla syöpyivät yhteen kesät talvet.
Liekö unohtunut varotoimet välistä.

Usein tuollaisissa tilainteissa pultti on väännetty niin monta kertaa liian tiukalle ja pultti on venähtänyt. Hirttää sitten kiinni joka kerta vaikkei kovin lujaan kiristäisikään. Pulttien uusiminen auttaa.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Itsellä on tuollainen 900mm pitkä nivelväännin. Pelkällä tuollakin on joskus joutunut ihan tosissaan vääntämään pelkkiä pyöränpulttejakin.
Mulla on vain 400 mm nivelväännin renkaanvaihdossa. Ei pienintäkään ongelmaa sillä omissa autoissa. Sitten on 3/4" 500 mm väännin isommille avainkoille. Sillä on avattu ja laitettu takaisin 320 Nm speksin 34 mm napamuttereita.

Tuossa appiukon tapauksessa ei ollut omia työkaluja mukana. Oli ristikkoavain ja sen jatkeena yli metrin putki. En jaksanut nostamalla vääntää, aukesi vasta hyppimällä. Todella vastuutonta laittaa pultit noin tiukalle. Joskus oli TM:n huoltovertailussa noita mittailtu. Muistaakseni monissa oli yli 250 Nm. Tuossa varmasti enemmänkin. Varmistaahan se kai asiakkaan palaamisen liikkeeseen, kun ei voi itse vaihtaa.

Nykyisestä autostani oli ostaessa varkaudenestopultit pilattu. Ehdin käydä sillä Lapissa hiihtoreissulla. Sielä palatessa sitten yritin vaihtaa kesärenkaat. Ei toivoakaan saada varkaudenestopultteja käsityökaluilla auki, vaan avain nousi pois. Muut aukesi OK. Ilmeisesti olivat nekin pyssyllä laittaneet? Ainakaan itse en niitä saa pilalle käsityökaluin. Onneksi ei mennyt rengas Lapin-reissulla. Kaipa ne pyssyllä nekin auki saivat, kun liike, josta ostin hoiti reklamaationa nuo pois ja uudet tilalle.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Mulla on vain 400 mm nivelväännin renkaanvaihdossa. Ei pienintäkään ongelmaa sillä omissa autoissa. Sitten on 3/4" 500 mm väännin isommille avainkoille. Sillä on avattu ja laitettu takaisin 320 Nm speksin 34 mm napamuttereita.

Tuossa appiukon tapauksessa ei ollut omia työkaluja mukana. Oli ristikkoavain ja sen jatkeena yli metrin putki. En jaksanut nostamalla vääntää, aukesi vasta hyppimällä. Todella vastuutonta laittaa pultit noin tiukalle. Joskus oli TM:n huoltovertailussa noita mittailtu. Muistaakseni monissa oli yli 250 Nm. Tuossa varmasti enemmänkin. Varmistaahan se kai asiakkaan palaamisen liikkeeseen, kun ei voi itse vaihtaa.

Nykyisestä autostani oli ostaessa varkaudenestopultit pilattu. Ehdin käydä sillä Lapissa hiihtoreissulla. Sielä palatessa sitten yritin vaihtaa kesärenkaat. Ei toivoakaan saada varkaudenestopultteja käsityökaluilla auki, vaan avain nousi pois. Muut aukesi OK. Ilmeisesti olivat nekin pyssyllä laittaneet? Ainakaan itse en niitä saa pilalle käsityökaluin. Onneksi ei mennyt rengas Lapin-reissulla. Kaipa ne pyssyllä nekin auki saivat, kun liike, josta ostin hoiti reklamaationa nuo pois ja uudet tilalle.

Buimureissa M27 mutteri takapyränlaakerille menee 420 Nm kiinni. Tuollaisia varten mulla on noin 1m 3/4" momenttiavain jossa on asteikkoa 500 Nm asti. Ei tuo 420 Nm ole vielä kovin paljoa. 200 Nm ja 180 astetta M16 10.9 pulteissa audeissa vaatii jo kovempaa vääntämistä. Momentista ei harmamainta aavistustakaan, pultti venyy jo tuossa tilanteessa.

3/4" hylsyjä en omista vaan aina tulee käytettyä 3/4 -> 1/2" adapteria. Laadukas väännin ja adapteri kestää yllättävän hyvin jo vääntää. Ainakin M16 tai M14 10.9 pultit pystyy vääntämään poikki tuollaisella. Oli taannoin camberin säätöpultit jumissa eräässä autossa eikä pultteja pystynyt rälläköimaan niin väänsin sitten poikki kun olivat hirttäneet kiinni. Toki epäilytti hiukan että kumpi pettää kun vartta oli ehkä noin 1,5m ja varsi alkoi jo näyttämään jousipyssylle.
 

HotZone

Vakionaama
Olen käsityksessä että pulttipyssy on hellävaraisempi kuin jatkovarsi. Olen joskus vääntänyt pultin poikki jatkovarrella (ei pyörästä). Iskevällä lähti ainakin syksyllä helposti irti ja kiinni pienimmällä pysyyn momentilla varovasti, perään avaimella 105Nm niin että pultti tosiaan hitusen pylörähtää momenttiavaimella. Jos ei pyörähdä, on liian tiukassa.

Ite olen kyllä aina suihkassun CRC tms. kierteisiin jos ovat kuivat.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Olen käsityksessä että pulttipyssy on hellävaraisempi kuin jatkovarsi. Olen joskus vääntänyt pultin poikki jatkovarrella (ei pyörästä). Iskevällä lähti ainakin syksyllä helposti irti ja kiinni pienimmällä pysyyn momentilla varovasti, perään avaimella 105Nm niin että pultti tosiaan hitusen pylörähtää momenttiavaimella. Jos ei pyörähdä, on liian tiukassa.

Ite olen kyllä aina suihkassun CRC tms. kierteisiin jos ovat kuivat.

Pulttipyssyllä "tehon" säätäminen on vaikeaa, oli sitten kyseessä irroitus tai aukaisu. Jos joku pultti on jumissa niin kyllä se käsin pitää auki vääntää jos pelkää katkeamista. Tässä on sellainen poikkeus että dieselien hehkutulpille on olemassa sellainen pieni "pulttipyssy" joka taitaa olla miltei ainut laite millä hehkut saa todennäköisimmin irti ehjänä. Kaikissa autoissa se ei ole itsestään selvä juttu, kuten jotkut mersut.

Kiinnittämisessä luonnollisesti riski vääntää vielä pultti väärille jengoille vs käsipelit.

Itse pyöritän hylsystä aina pultin alkuun, perään pulttipyssyllä 1. teholla ristiin kirisäen ja lopuksi 120/140 Nm momenttiavaimella joka pultti/mutteri.
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Oikein tiukan tapauksen kanssa iskemällä "avustaminen" on aina turvallisempaa kuin pelkkä hullun lailla vääntäminen. Sopivan pitkä vääntövarsi ja muutama reipas kopautus ns. venäläisellä tarkkuustyökalulla (eli lekalla tms.) varteen samalla kun vääntää niin aukeaa kyllä jos on suosiolla auetakseen. On minullakin pulttipyssy mutta ei tulisi mieleenkään käyttää sitä renkaanvaihdoissa, ei se nopeuta hommaa yhtään, potentiaaliset haitat ovat varsinkin kiristäessä suuremmat kuin hyödyt. Ammattihommissa sitten toki eri juttu.
 

Hempuli

Töllintunaaja
Pulttipyssyn kanssa olen nähnyt käytettävän jatkovarsia, jotka ainakin Biltemassa kulkee nimellä 'momenttitangot'. Bil-Puodin nimitykset ovat joskus aika vekkuleita, joten oikeata termiä en tunne. Itsellä ei ole kokemusta, mutta tavallista tarkempi tekosistaan oleva kaveri näytti tuollaista käyttävän. Välillä on pulttipyssy ja pilarinosturi käytössä, toisinaan mennään tunkilla ja ristikkoavaimella. Loppukiristys nykyisin momenttiavaimella, niin muistaa, että se on tehty ja aluissa huomaa jälkikiristyksessä, josko ovat pultit löystyneet.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Oikein tiukan tapauksen kanssa iskemällä "avustaminen" on aina turvallisempaa kuin pelkkä hullun lailla vääntäminen. Sopivan pitkä vääntövarsi ja muutama reipas kopautus ns. venäläisellä tarkkuustyökalulla (eli lekalla tms.) varteen samalla kun vääntää niin aukeaa kyllä jos on suosiolla auetakseen. On minullakin pulttipyssy mutta ei tulisi mieleenkään käyttää sitä renkaanvaihdoissa, ei se nopeuta hommaa yhtään, potentiaaliset haitat ovat varsinkin kiristäessä suuremmat kuin hyödyt. Ammattihommissa sitten toki eri juttu.

Kyllä jousipuristimet yms hajotetaan kierteistä aina sillä paineilmalla hakkaamalla. Käsin kiertämällä kestävät hamaan tappiin saakka. Samoin monestä työkalusta löytyy merkintä että ei saa käyttää mutterimopon kanssa. Mutta mitäpä siitä, kukin tekee parhaaksi kokemallaan tyylillä.
Renkaiden vaihtoon mun ei oo kyllä koskaan tarvinnut hyppiä avaimen päällä tai hakata lekalla tms.. Ehkä tuo ongelma tulee siten jos on huonot vääntimet ja pultit on ylikiristetty.
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Renkaiden vaihtoon mun ei oo kyllä koskaan tarvinnut hyppiä avaimen päällä tai hakata lekalla tms.. Ehkä tuo ongelma tulee siten jos on huonot vääntimet ja pultit on ylikiristetty.

Silloin kun on itse vaihtanut niin aukeavat toki helposti, mutta muutaman kerran on ollut rengaspajan pulttimopon jäljiltä melkoisen tiukassa. Vielä kun toisessa autossa on pyöränmutterit jotain superkevyttä magnesiumseosta tms. niin pahaa tekee seurata vierestä kun joku kesähessu hakkaa niitä kiinni mopollaan.
 

IJN

Jäsen
Pulttiin pitäisi saada voima oikeassa suunnassa, kun avataan talven yli kiinni hapettuneena. Mutterimopo päryyttää voimaa oikealla tavalla. Vääntötyökalulla ja jatkovarrella saa aiheutettua voiman joka painaa pultin kaulaa (jos kartiopultti) tiukemmin reiän seinämää vasten ja onhan se silloin tiukassa. Jos mahollista kaikki jatkot pois ja vääntö pelkästään pitkällä hylsyllä +vääntimellä. Etupyöriä voi vähän kääntääkin ettei kylkipellit ole vaarassa. Fraatin kuvan näköisellä pitkävartisella puolituumaisella olen nyt väännellyt pyöränpultit toistakymmentä vuotta ongelmitta. Vetarin pultteja ja muita tiukempia paikkoja olen vääntänyt varrella + hylsyjatkolla maata kohti painaen niin että avaimen muodostaman L -kuvion mutkassa on sopivan korkuinen pukki alla, jolloin pultti ei koe sivuttaisia voimia eikä ole vaaraa hylsyn nyrjähtämisestä pois paikoiltaan. Ellei oma paino riitä varressa niin sitten jatkoa ja/tai kopautuksia kilon moskalla hylsyjatkon päähän samalla kun vääntöä on päällä. Hyppimällä varren päällä saa helposti aikaan odottamattomia yllätyksiä, tuskaa, huolia ja pettymyksiä... joiden ratkominen on dekadia työläämpää.
Pyöränpultteja ei saisi voidella, mutta pitäisi estää korroosio. Vaseliini ja öljyt ei silloin ole oikea aine, entäs keraamiset tahnat tai akkunaparasva? Ohutkin kerros riittää jos se pysyy siellä eikä haihdu harakoille.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Pyöränpultteja ei saisi voidella, mutta pitäisi estää korroosio.
Mikä on peruste tälle? Ymmärrän vielä öljystä helposti tulevat valumajäljet kosmeettisena haittana vanteissa, joka voikin jo riittää syyksi merkkihuollolle. Itse vaihtaessa noiden poispyyhkiminen ei ole ongelma.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Mikä on peruste tälle? Ymmärrän vielä öljystä helposti tulevat valumajäljet kosmeettisena haittana vanteissa, joka voikin jo riittää syyksi merkkihuollolle. Itse vaihtaessa noiden poispyyhkiminen ei ole ongelma.

Tästä taisi olla viime tai toissa keväänä pitkä ketju täällä. En tiedä mihin se on hävinnyt. Onkohan sen poistanut joku pulttien rasvaaja? :D
 

kuumitta

Jäsen
Kävin maanantaina demottamassa, kuinka 0,8 kNm ei avaa pulttia. Volvoliike otti vastuunsa ja vaihtoi pultit ja renkaat. 3 tuntia oli ähertänyt ja 12/20 katkesi avatessa. Kaikki pultit uusittiin ja kierteet kunnostettiin. Epäili puteleiden menneen sekaisin ja arvonnassa oli ollut voittona lukite. Muuten ei kummankaan mieleen tullut, miten muutamassa viikossa jämähtää noin pahasti.
 

Alfonzo

Aktiivinen jäsen
Pyöränpultteja ei saisi voidella, mutta pitäisi estää korroosio. Vaseliini ja öljyt ei silloin ole oikea aine, entäs keraamiset tahnat tai akkunaparasva? Ohutkin kerros riittää jos se pysyy siellä eikä haihdu harakoille.

Aina olen voidellut eikä ole ikinä itsekseen aukeilleet. Mutteritervan mainostetaan sopivan pyöränpultteihinkin...
 
K

korsteeni

Vieras
Reilut viitenäkymmenenä oon renkaat vaihtanut kahdesti vuodessa vähintään kolmeen autoon,en ole momenttiavainta vielä koskaan ottanut käteen renkaanvaihdossa, pultit on kyllä avattaessa kireemmällä kun mutterit. Eilen vaihdoin passattiin, jumakaut että olivat tiukassa, pamahtelemalla aukesivat vaikken syksyllä niitä nyt mitenkään voimallisesti kiristänyt. Peltivanteen saa kyllä jopa pilalle liiallisella kiristämisellä.
En rasvaa, joskus putsaan jengat teräsharjalla
 

VesA

In Memoriam
Mikä on peruste tälle? Ymmärrän vielä öljystä helposti tulevat valumajäljet kosmeettisena haittana vanteissa, joka voikin jo riittää syyksi merkkihuollolle. Itse vaihtaessa noiden poispyyhkiminen ei ole ongelma.

Ne menee ihan liian kireälle.. momentti on kuivan metallin kitkakertoimelle. Ja kuivanakin se virallinen momentti ei ole paljon mitään käsituntumalla, ei niitä ilman momenttiavainta mitenkään uskalla niin löysälle jättää.
 

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Tästä taisi olla viime tai toissa keväänä pitkä ketju täällä. En tiedä mihin se on hävinnyt. Onkohan sen poistanut joku pulttien rasvaaja? :D
Aiemman ketjun aloittaja aikoinaan "poistui viesteineen". Tämän vuoksi koko ketju oli poistunut näkyviltä, koska eka viesti poistui. Palautin vanhaan ketjuun liittyneet viestit nyt tähän ketjuun.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kävin maanantaina demottamassa, kuinka 0,8 kNm ei avaa pulttia. Volvoliike otti vastuunsa ja vaihtoi pultit ja renkaat. 3 tuntia oli ähertänyt ja 12/20 katkesi avatessa. Kaikki pultit uusittiin ja kierteet kunnostettiin. Epäili puteleiden menneen sekaisin ja arvonnassa oli ollut voittona lukite. Muuten ei kummankaan mieleen tullut, miten muutamassa viikossa jämähtää noin pahasti.

Jarrunesteellä kun voitelee niin lopputulos on kuulemma tuo. En ole itse koskaan koittanut mutta olen kuullut näin. Onko jollain ollut viimeinen työpäivä?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kiukkuisin oli se jonka bimmeri meni limp-modeen muutama kilsa jarrupalojen sikakalliin vaihdon jälkeen - paloille tulevat anturijohdot poikki kun ne oli laitettu väärää kautta..

Tänään toisenkin kaverin autosta paljastui bonus. :)
Myös tuosta anturin piuha poikki. 500-srj bmw
NE1AX5x.jpg
 
Viimeksi muokattu:

kuumitta

Jäsen
Jarrunesteellä kun voitelee niin lopputulos on kuulemma tuo. En ole itse koskaan koittanut mutta olen kuullut näin. Onko jollain ollut viimeinen työpäivä?
Ei ollut, kun sama mekaaanikko hoiti mokansa. En alkanut painostamaan selitystä, kun oli kiltisti hoitanut homman ja väärä purkki oli ihan tarpeeksi uskottava selitys. Mutta turhia peliliikkeita tuonkin takia tarvitsi tehdä.
 

VesA

In Memoriam
Ei kai tuo mitään ongelmaa aiheuta

Benari ei kulje ilman tuota yli juuri mihinkään vaan haluaa hoitoon - oli työkaveri melko kiukkuinen kun ehti laakkoselta palan vaihdosta länärille ja sitten lakkasi auto menemästä kun piuhat katkesivat. En muista tarkkaan mikä malli, joku 500-sarjaa.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Ei ollut, kun sama mekaaanikko hoiti mokansa. En alkanut painostamaan selitystä, kun oli kiltisti hoitanut homman ja väärä purkki oli ihan tarpeeksi uskottava selitys. Mutta turhia peliliikkeita tuonkin takia tarvitsi tehdä.

Lukitteiden kanssa pelanneet tietää kyllä ettei tuo joudu vahingossa kierteisiin. En keksi mitään muuta järkevää selitystä kuin että kierre on venähtänyt ylikiristämisen seurauksena ja leikannut kiinni. Keksiikö joku muu jotain selitystä?
 

jmaja

Hyperaktiivi
Ne menee ihan liian kireälle.. momentti on kuivan metallin kitkakertoimelle. Ja kuivanakin se virallinen momentti ei ole paljon mitään käsituntumalla, ei niitä ilman momenttiavainta mitenkään uskalla niin löysälle jättää.
Mulla näyttää olevan 90 Nm suositus. Pyssyllä amiskundi vetäisi 250 Nm. Minä vedän 90 +-30 Nm käsivaralta öljyttynä (moottoriöljy). Tuo vastaa ehkä 150 Nm kuivana. Ei ongelmaa. Ei ole koskaan yksikään pultti löystynyt ja helposti aukeaa. En ole koskaan jälkikiristänyt aluvanteita.

Kuivana momentti voi olla mitä vain ellei pinnat ole uudet ja puhtaat. Mitenhän tuossa saman auton kesärenkaissa kartiolliset pultit ja talvirenkaat suoralla pinnalla + prikka. Mahtaisi tulla kovin eri esijännitykset noihin samalla momentilla, ainakin kuivana. Molemmat aluvanteita.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Eikös tuo ongelma tule eteen vasta kun johdot on yhdessä? Näin on ollut kaikissa omissa autoissa.

Buimureissa toimii niin että kun johto on kokonaan poikki niin palat on kokonaan loppu. Resistanssin ollessa 0 eli johdot yhdessä -> täysin ehjä ja esim 1k Ohm -> palat on puoliksi kulahtanut. On myös sellaisia versioita mitkä on vain on-off. Palojen vaihdon kuittaamiseen anturin täytyy olla uusi eli resistanssi 0. Testerillä saa kulahtaneetkin laitettua kohdalleen kilsojen puolesta.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Eikös ne renkaat ole silloin oikein asennettu kiinni autoon, kun:

- ne pysyy kiinni niin kauan ennen kuin ne irrotetaan
- ne pystyy asentamanaan ja irrottamaan ilman ylimääräistä voimaa tai kikkailua
- pulttien ja mutterien kierteet ovat ja pysyvät kunnossa
- vanteiden pulttien tai mutterien vastinpinnat (kupit) ovat ja pysyvät kunnossa ja puhtaana
- tarvittaessa sovitteet/keskitysrenkaat löytävät paikalleen
- asennuksen jälkeen ei ilmesty tärinöitä

Jos jokin noista kriteereistä ei täyty, on renkaat väärin asennettu. Ainakin omasta mielestäni ja sen mukaan toimin. Toimintatavat on sitten jokaisella vähän erilaiset, kuten monessa muussakin asiassa, mutta kunhan lopputulos on sama niin mikäs siinä.

Itse olen yllä olevan määrittelyn mukaan pystynyt asentamaan parhaimmillaan viiden auton renkaat paikalleen kaksi kertaa vuodessa, joskus ei ole tarvinnut rasvata kierteitä kun ovat olleet jo valmiiksi rasvassa, osaan käyttänyt kuparitahnaa tai sprayta ja osaan tervasprayta. Osa aukaistu ja esikiristetty pulttipyssyllä ja osa käsivoimin. Alumiinivanteet tarkistettu ja jälkitarkistettu (ei ole tullut vastaan jälkikiristystarvetta) momenttiavaimella momenttiin, peltivanteet yleensä ensin pulttipyssyllä tai käsin esikiristys ja sitten käsituntumalta tarpeeksi kireälle, toki jos momenttiavain holilla niin sillä kiristys momenttiin.

Sitten vielä päälle oma auto, johon tulee tehtyä jos jonkinmoista remppaa ja päivitystä emännän mielestä vähän turhankin usein. Tuosta saattaa renkaat irrota ja kiinnittyä joskus ihan kuukausittainkin.
 
Back
Ylös Bottom