Sähköautojen lataaminen ja latausverkosto

oem

Aktiivinen jäsen
Auton lataukseen kytkeminen wlanilla.
Kotiverkko toimii mutta ei yllä osittain maanalaiseen autotalliini.
Käytössäni on ennestään Nedis Smartlife pistorasioita. Netti on Huawein saippualaatikko ja laitepaikat siitä loppumasssa.
Olisko ratkaisu wifi extender, millaisin ominaisuuksin?

kysyy alottelija
 

puuteknikko

Vakionaama
Auton lataukseen kytkeminen wlanilla.
Kotiverkko toimii mutta ei yllä osittain maanalaiseen autotalliini.
Käytössäni on ennestään Nedis Smartlife pistorasioita. Netti on Huawein saippualaatikko ja laitepaikat siitä loppumasssa.
Olisko ratkaisu wifi extender, millaisin ominaisuuksin?

kysyy alottelija
Itsellä on näitä pari kappaletta laajentamassa langatonta verkkoa erinäisiä kotiautomaatioon kytkettäviä vehkeitä varten.

 

fraatti

Hyperaktiivi
Abclle lisää latureita ja vanhoja kenttiä laajennetaan

St1 ja Neste alkavat myös rakentamaan latureita
 

Ton1A

Vakionaama
Näyttäisi siltä, että Teslan Wall Connector olisi viimeinkin saamassa dynaamisen kuormanhallinnan. Tuosta on nyt sitten jo oikein mainintakin suomenkielisellä sivustolla: https://www.tesla.com/fi_fi/support/charging/wall-connector/power-management

Saman sivuston saksankielisessä versiossa on ostolinkkikin: https://www.amazon.de/dp/B0CYM4FJ4P

Käytännössä tää toimii niin, että sähkökeskukseen lisätään Neurio W2, joka mittaa liittymän kuormaa virtasilmukoilla. Tuo sitten kytketään johdollisesti RS-485:n yli TWC:n takaa löytyvään liittimeen. Lopuksi sitten asetukset paikoilleen Tesla One sovelluksen kautta.
 

VesA

In Memoriam
Eiköhän noita ala lähteä aika vauhdillakin, noitahan on paljon helpompi viedä kuin juuri mitään muuta ulkona olevaa metallia: autolla pääsee ihan viereen ja poikki. Veihän rosvot Finlandiatalon kaiteetkin jonain vuonna ja jostain rakennuksista on jopa purettu kuparisia ikkunalautoja.

Ei niitä sitten todennäköisesti Suomeen myydä, hiace täyteen ja äkkiä Tallinnan kautta jonnekin Romaniaan.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

HelaKammo

Vakionaama
Superfast estää nyt liikaa ladattujen autojen pääsyn lautoilleen – yllätysrajoituksia ilmaantui myös kaasuautoille

Syynä on autolauttaliikenteen turvallisuus.

Siihen sitten ennen lauttaa joku dyno, jossa voi akkua kulutaa? Tai laitetaan pieni testirata... Voi jessus mitä touhua.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kaverilla on Teslan model Y ja Tesla wallconnector. Löytyykös tähän jotain sovellusta että auto lataisi halvimmilla tunneilla itsekseen?
 

Mase

Aktiivinen jäsen
Kun järjestelmään tarvitaan virranhallintayksikkö, on kai mahdollista, että laitteisto vahtii kahta eri kuormitusta. Toinen voisi olla asuntoyhtiön kokonaiskuormitus ja toinen latausjärjestelmän kuormitus, joista kummallakin on oma rajoituksensa. Kaipa niitä voisi olla kolmekin, jos sähköjärjestelmä niin vaatii. Nykyaikaisella elektroniikalla pidän tuota helppona.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Aika pitkälle pärjää sähkömittarista lukemalla todellisen kulutuksen / virran. Jos se ylittää rajat niin sitten pienennetään kuormaa.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Sopii omakotiasukkaalle, mutta ei asuntoyhtiöön.

Kuormanhallinta taloyhtiössäkin sujuu niin että mittarista luetaan milloin pitää alkaa rajoittamaan ja sitten rajoitetaan. En nyt heti keksi miten asuinmuoto tähän vaikuttaisi? Yleensä rajoitus tehdään sinne autojen lataukseen ja joskus saunan lämmityksen, eikä esim. lieden tms. lämmitykseen. saati että katkottaisiin sähköjä asunnosta kokonaan.

Tarkoitan tällä siis sitä että kun tavoitteena on estää pääsulakkeen tai vastaavan kärähtäminen liiasta kuormasta niin se ei vaadi muita mittauksia kuin sen virtamittauksen siitä sulakkeen piuhasta.
 

Mase

Aktiivinen jäsen
Eli taloyhtiöllä olisi joku henkilö, joka vahtisi yhtä, tai useampaa kuormitusta mittareita lukemalla ja rajoittaisi sitten sähköautojen latausta. Mielenkiintoinen ajatus. Elektroninen mittaus ja ohjaus automaattilaitteilla on nykypäivää.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Eli taloyhtiöllä olisi joku henkilö, joka vahtisi yhtä, tai useampaa kuormitusta mittareita lukemalla ja rajoittaisi sitten sähköautojen latausta. Mielenkiintoinen ajatus. Elektroninen mittaus ja ohjaus automaattilaitteilla on nykypäivää.

Kiinteistö sähkömittari mittaa kyllä ihan elektronisesti. Mekaanisia ei enää ole käytössä. Suuri osa on jo vaihdettu tähän tarkoitukseen tarvittavalla tiedonsiirtoliitännällä ja loputkin tullaan vaihtamaan asetuksen mukaisesti.
 

tet

Hyperaktiivi
Kiinteistö sähkömittari mittaa kyllä ihan elektronisesti. Mekaanisia ei enää ole käytössä. Suuri osa on jo vaihdettu tähän tarkoitukseen tarvittavalla tiedonsiirtoliitännällä ja loputkin tullaan vaihtamaan asetuksen mukaisesti.

Tässä on kai nyt vain väärinkäsitys siitä, mitä tarkoitit tällä edellä olevalla kommentillasi:

Aika pitkälle pärjää sähkömittarista lukemalla todellisen kulutuksen / virran. Jos se ylittää rajat niin sitten pienennetään kuormaa.

Minä, kuten varmaan jokunen muukin, oletti tämän tarkoittavan käsipelillä tapahtuvaa seurantaa ja rajoittamista. Mutta ilmeisesti tarkoitit kuitenkin toimenpiteen automatisoimista? Tuo termi "lukee todellisen kulutuksen" viittaa minusta vahvasti siihen, että joku ihminen lukee sitä mittaria. Itse käytän termiä "mittaa" ennemmin automaation yhteydessä, "lukeminen" on ihmisen suorittamaa toimintaa.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Itse seuraan kuormaa tai tässä tapauksessa tuotantoa nimenomaan sähkömittarista. En oikein voi sanoa mittaavani sitä, koska se on sähkölaitoksen mittari ja voin ainoastaan seurata mitä lukemia se on mitannut. Positiivista tässä on se, että lukemat ovat täsmälleen ne, jotka ilmestyvät aikanaan sähkölaskulle. Juuri nyt se näyttää tältä

1718616341675.png


Ampeerilukemien perusteella voisin sitten pudottaa jonkin kuorman pois, jos se ylittää pääsulakkeen tason. Esim. auton latauksen pystyisin sammuttamaan kauko-ohjatusti, mutta toisteiseksi se ei ole ollut tarpeen tehdä. Kerran käräytin pääsulakkeen kun unohdin että auton latauksen aikana ei saa lämmittää pihaa. Tunnin se sitäkin kesti.
 

tet

Hyperaktiivi
Eihän ihminen pysty sitä hetkellistä kulutusta lukemaan mittarista. Siinähän näkyy vain totaalilukema.

Itse seuraan kuormaa tai tässä tapauksessa tuotantoa nimenomaan sähkömittarista.

Koettaisit nyt päättää, että voiko ihminen lukea sitä mittaria vai ei. Ensin sanot, ettei voi lukea kun siinä on vain totaalilukema. Seuraavassa heti sanot itse näin toimivasi, ja laitat kuvakaappauksen jossa on muutakin kuin totaalilukema. :rolleyes: Vai etkö siis olekaan ihminen?:hmm:
 

pamppu

Vakionaama
Kuorman hallintaan useammankin latauspisteen kanssa taitaa edullisemmasta päästä olla tuo go-eCharger. Siinähän voi konffia yksittäisen laitteen rajat (perustuen vaikka rajoittavaan kaapeliin) ja sitten koko laitepoolin yhteisen rajan jota ei saa ylittää.

Eli voidaan määritellä vaikka että yksi laite voi ottaa 16A, mutta 10 laitteen kesken saa enintään pääsulakkeilta ottaa 60A, eli tiukan paikan tullen kaikki autot latautuu 6A virralla. Ja sitten seuraavaksi sivistyneempänä sinne pääsulakkeiden kupeeseen voi lisätä kokonaisvirtaa mittavan go-eController -boksin, joka säätää dynaamisesti tuota poolin kokonaisvirtaa.

Tällä setupilla kaikki autot latautuvat mahdollisimman nopeasti ottaen huomioon kokonaiskuormituksen. Esim. alussa voi olla isompi joukko autoja ottamassa virtaa ja kaikki saavat sitä rajoitetusti, mutta kun suuremmassa osassa on vain pieni tarve ja niiden akut täyttyvät, niin lopulta se yksi tyhjäksi ajettu alkaa saada täyttä tehoa.

Tähän ajattelin itsekin mennä sitten kun toinen sähköauto tulee taloon ja lisään toisen go-echargerin käyttöön. Pääsulakkeet saa edelleen olla 3x25A, niistä kyllä ehtii tulla tarpeeksi. Tai sitten jätän sen controllerinkin pois, todennäköisesti ihan hyvin riittää konffia kahden laitteen poolin maksimiksi vaikka 12A, jolloin ongelmaa ei koskaan tule ja molemmat autot saa tarpeeksi.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Koettaisit nyt päättää, että voiko ihminen lukea sitä mittaria vai ei

Mittarista ei näy nuo lukemat, jotka liitin kuvana, vaan ne tulevat mittarista tietokoneelle, josta tietokone minun lisäkseni seurailee mittarin lukemia. Onko tämä tosiaan näin vaikeaa ymmärtää että kaikki on digitaalista ja että digitaalistakin tietoa voi lukea?
 

tet

Hyperaktiivi
Mittarista ei näy nuo lukemat, jotka liitin kuvana, vaan ne tulevat mittarista tietokoneelle, josta tietokone minun lisäkseni seurailee mittarin lukemia. Onko tämä tosiaan näin vaikeaa ymmärtää että kaikki on digitaalista ja että digitaalistakin tietoa voi lukea?

Eikö se nyt ole ihan sama, näkyykö se lukema itse mittarista, vaiko tietokoneelta jonne mittari sen tiedon lähettää. Olennaista oli se ihminen, joka tarvitaan niitä lukemia seuraamaan, ja niihin reagoimaan. Paitsi jos toiminto automatisoidaan, jolloin ihmistä ei tarvita. Siitä tuossa minusta oli kyse, että taloyhtiössä ei ole sitä ihmistä joka koko lafkan sähkönkulutusta seurailisi, ja tehoja pudottelisi. Omakotitalossa voi ollakin, kun on vain yhden talouden kulutus seurattavana.
 

Jule

Vakionaama
Taloyhtiöissä tuota tehonrajoitusta hankaloittaa se että sitä tehoa pitäisi rajoittaa yleensä kahden eri virranmittauspisteen perusteella.

Varsinainen kiinteistön liittymä voi rajoittaa tai sitten asuntokohtainen (/latauskentän) virran rajoitus. Yllättävän moni latausjärjestelmä ei taivu tuohon.
 

Mase

Aktiivinen jäsen
Se että taloyhtiössä joku asukas tai muu ihminen seuraisi hetkellistä sähkön kulutusta kolmivaihejärjestelmässä peräti vaihekohtaisesti ja rajoittaisi sitten latausvirtoja menee minusta huumorin puolelle. Automaattisesti tehtynä en näe siinä ongelmia. Ei teknisesti ole ongelma vahtia kahtakaan kulutusta, esimerkiksi yhtiön kokonaiskulutusta ja latausjärjestelmän kokonaiskulutusta, se vaatii tietysti siihen tarkoitetun laitteiston. Yhtiössämme voi tällainen tilanne tulla aikanaan vastaan, kun sähköautoja varmaan tulee useimmille asukkaille.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Kiinteistössä on usein sähköliittymä hoidettu niin että kiinteistön omaan käyttöön on oma keskus omilla sulakkeillaan ja mittarilla ja asuntoihin sitten omansa. Voi näitä toki olla tehty miten vain, mutta noin mittauksen kannalta kiinteistön sähköt menee eri kukkarosta. Ja se on sitten tämä normaalisti se kiinteistön sähköliittymä, johon autojen lataus tulee ja sen keskuksen virtarajat on ne joita hallitaan. Siellä esim. voi olla autojen lisäksi vaikka hissi kuormana.

Tässähän kysyttiin että pitäiskö kuormia mittailla monella eri mittarilla mutta epäselväksi jäi miten ne muut kulutustiedot vaikuttavat autojen lataamiseen.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Superfast estää nyt liikaa ladattujen autojen pääsyn lautoilleen – yllätysrajoituksia ilmaantui myös kaasuautoille

Syynä on autolauttaliikenteen turvallisuus.


Juuri käytiin länsinaapurissa reissulla ja palattiin kotiin Viikkarin Glorylla. Siellä oli ulkoseinillä latureita rivissä joissa jokaisessa oli lappu päällä ilmoittaen, ettei värkki ole toiminnassa. Sähkiksiä oli kyllä autokannella jonkin verran. Liittyyköhän samaan asiaan, vai oliko sähkö lopussa :hmm:
 

kotte

Hyperaktiivi
Siellä oli ulkoseinillä latureita rivissä joissa jokaisessa oli lappu päällä ilmoittaen, ettei värkki ole toiminnassa. Sähkiksiä oli kyllä autokannella jonkin verran. Liittyyköhän samaan asiaan, vai oliko sähkö lopussa :hmm:
Olisivatkohan tulleet johtopäätökseen, että vaikka aikoinaan ideaa sähköautojen lataamisesta autokannella laivan (LNG:llä tuotetulla) sähköllä pidettiinkin ainakin markkinointimielessä hyvänä ideana, sähköauton lataaminen on nyt kuitenkin luultavasti selvästi riskialttiimpaa palon syttymisen kannalta kuin auton säilyttäminen osittain latautuneine akkuineen. Miksi laivayhtiö siis kaivaisi verta nenästään, kun ei ole pakko. Asia voi muuttua tulevaisuudessa tai sitten ei, juuri mikään ei ole pysyvää.
 
K

korsteeni

Vieras
Teslan Wall Connector v.3 dynaaminen kuormanhallinta on nyt asennettu ja toimii. Tilasin laitteen Saksan Amazonista.


Teslan suomenkielisessäkin manuaalissa näyttäisi olevan kuvat ja kuvatekstit yksivaiheisen jenkkiversion mukaan, mutta tämä on siis kolmivaiheinen.
pystyykö mistään toteamaan kuinka nopea säätö on
esmes jos pilviä liikkuu tuulella niin meneekö ihan "paisteen mukaan"
......ihan vaan mielenkiinnosta
 

Ton1A

Vakionaama
Täytyypä kokeilla, sovelluksesta näkyy reaaliajassa latausteho ja -virta. Pistää vaikka kiukaan päälle. Tuon kyllä pitäisi olla aika nopea, koska tarkoitus on estää pääsulakkeiden ylikuormitus.

Viime yönä ei pudottanut kertaakaan 16A virrasta, eli lämminvesivaraaja ei sattunut olemaan samaan aikaan päällä. Nyt vähän harmittaa, kun TWC tuli laitettua 5x2.5mm2 piuhalla ja 3x16A johdonsuojalla, hyvin voisi käyttää auton 3x24A maksimilatausta jos ei olisi tuota rajoitusta. Tosin mikäs kiire tässä on, yleensä on koko yö aikaa. Tietysti mitä suurempi teho, sen paremmin osuu halvimmille pörssisähkötunneille.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Tuolta syrjemmästä löytyy vähän heikommin tuota latausinfraa, tuo on Virran 50kW laturi ccs/chademo. Ei vaan toimi, kättelee kyllä auton kanssa mutta latauksen aloitus ei mene perille äpistä eikä lätkäkään käynnistä.
Viereiset 22kW toimi. No kävihän se niinkin kun yöllä tuolla olin, auto latautuun 11kW ja itse nukkumaan autoon. Aamulla 5 aikoihin oli 90% ja aika edullinen, 18c/kW.
 

Liitteet

  • 1000007315.jpg
    1000007315.jpg
    683,7 KB · Katsottu: 88

Lurkus

Vakionaama
Kehtaako joku tunnustaa? Parempi parkkipaikka ilman lataamista eli johto vain lumeeksi paikoilleen?

En tunnusta mutta jotenkin luulis että toi olis helppo ongelma taklata. Pistoke vois olla lukittu myös lataustelineeseen ja kun se on kytketty autoon niin 3min aikaa alkaa lataamaan tai alkaa valo vilkkumaan ja pilli piipattamaan (idiottihälytin) Latauksen valmistuttua 10min aikaa lähteä tai 5e per minuutti seisotuksesta. Kaikki voittaa. Myös se että pistokkeen sais irti vaan 50e katevarauksella voisi toimia, ja jos lataus ei ala 5min sisällä eikä pistoke ole telineessään, menetät rahan. konfiguraatioita lienee monia.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
On joo annettu joku sakkokin kun ei saanut laturia toimimaan ja jätti auton parkkiin.

Kaikille kauppaketjuille voisi Suomessakin tietysti esittää kysymyksen, miksi latausalueet sijoitetaan paraatipaikalle pääovien läheisyyteen. Varaustason nousua odottavathan usein joka tapauksessa tappavat aikaa kaupan alueella – parin minuutin kävely parkkialueen kaukaisimmasta nurkasta palvelisi sitä tarvetta hienosti.

En oo moista huomannut Suomessa. Ainakaan Pukaron Paronilla ei ole laturikenttä pääoven vieressä. Varmaan ajatelleet just tuota että ehtii ladata kauemmin :) kun on riittävän kaukana laturit palveluista.
 

Mase

Aktiivinen jäsen
Yhtiössämme päätettiin tehdä asukkaille latausjärjestelmä. Sähkön kustannusten jakaminen oli pitkään olevinaan ongelma, lataajien pitää maksaa aiheuttamansa kustannukset, mutta yhtiönkään ei pitäisi ottaa siitä voittoa. Paras ratkaisi, jossa käyttäjät ostaisivat sähkön suoraan haluamaltaan myyjältä ei osoittautunut käytännössä mahdolliseksi. Päädyttiin ratkaisuun, jossa lataussähkölle on yhteinen energiamittari ja lataajat maksavat osuutensa sähkön kokonaiskustannuksista latauslaitteen mittarin mukaisena osuutena. Oikeudenmukaista ja ohjannee käyttämään sähköä halpoina ajankohtina.
 
Back
Ylös Bottom