Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tilanne on itseasiassa niin, että kahdessa huoneistossa on jo omat latausasemat osakkaan lukuun, eli yhdenvertaisuuden osalta tässä taloyhtiössä jokainen joutuu maksamaan oman latausasemansa jatkossa.Tuohan on aivan OK, jos joko kaikille on asennettu latausasema tai yhtiö on tehnyt päätöksen asentaa moisia vaadittaessa sitä mukaa, kun osakas moista tarvitsee ja kaikille riittää. Sama on pysäköintipaikkojen kohdalla, jos sellainen tai useampi kuuluu tasapuolisesti (tai osakemäärään jotenkin sidottuna) kaikille, mutta muutoin tasapuolisuus yleensä edellyttänee vuokran perimistä, jos vastaavasti kaikille ei riitä, vaan kysyntää olisi useammalle.
Tuo on aivan hyvä ratkaisu sinällään. Riippuen yhtiöjärjestyksestä verottajakin saattaa hyväksyä tuon mukisematta tai sitten ei. Osakeyhtiölaki ei välttämättä takaa kotitalousvähennysoikeutta latauspisteen asennuttamiseen, ellei asiaan ole otettu kantaa yhtiöjärjestyksessä joko suoraan tai sitten yleisemmin tavalla, josta moinen vähennysoikeus seuraa implisiittisesti osakkaalle määrättyjen velvoitteiden nojalla. Muutoin verottaja saattaa katsoa, että yhtiön olosuhteet edellyttävät, että yhtiö asennuttaa latauspisteet ja huolehtii niiden ylläpidosta.Tilanne on itseasiassa niin, että kahdessa huoneistossa on jo omat latausasemat osakkaan lukuun, eli yhdenvertaisuuden osalta tässä taloyhtiössä jokainen joutuu maksamaan oman latausasemansa jatkossa.
Parempi näin niin jokainen saa valita sellaisen kuin haluaa ja lisäksi siitä saa kotitalousvähennykset.
Melkoisia mörköjä maalailet mutu-tuntumalla, vai muutaman vuoden välein uudet laturit…Show voi tulla sitten siitä että kuormanhallinta on jotenkin suljettu järjestelmä ja muutaman vuoden välein tarvii hankkia uudet laturit... toi toimii kyllä alkuun mutta sitten kusee pahasti reisille.
Melkoisia mörköjä maalailet mutu-tuntumalla, vai muutaman vuoden välein uudet laturit…
Voit ottaa vaikka ilman kuormanhallintaa jos haluat niitä huoneiston omia pääsulakkeita paukutella ja ihmetellä miksi naapurissa edelleen paistetaan kinkkua.
Höpö höpö. Menee nyt vähän pitkälle pohdinnat. Ei siihen tarvita mitään osakeyhtiölain takaamaa oikeutta asentaa latauspistettä eikä myöskään yhtiöjärjestyksen mainintoja. Yhtiöjärjestyksen muutos on hallinnollisesti melko raskas ja myös hintava toimenpide. Ja verottajako määräisi muutkin asukkaat asentamaan latureita… nyt hei.Tuo on aivan hyvä ratkaisu sinällään. Riippuen yhtiöjärjestyksestä verottajakin saattaa hyväksyä tuon mukisematta tai sitten ei. Osakeyhtiölaki ei välttämättä takaa kotitalousvähennysoikeutta latauspisteen asennuttamiseen, ellei asiaan ole otettu kantaa yhtiöjärjestyksessä joko suoraan tai sitten yleisemmin tavalla, josta moinen vähennysoikeus seuraa implisiittisesti osakkaalle määrättyjen velvoitteiden nojalla. Muutoin verottaja saattaa katsoa, että yhtiön olosuhteet edellyttävät, että yhtiö asennuttaa latauspisteet ja huolehtii niiden ylläpidosta.
Onhan noissa usein OCPP, mutta hiukan epäilen myös, toimiiko 5 tai 10 v päästä, jotka molemmat ovat lyhyitä aikoja taloyhtiölle.Ongelmaaha ei olisi jos näissä olisi standardi, johon kävisi eri valmistajien laitteet nyt ja tulevaisuudessa. Ehkä onkin? Silti epäilen.
Tyhmää se on, sen myönnän, mutta mikäli laturi asennetaan huoneiston oman 3x25A sulaketaulun taakse niin et siinä saa muuta kuin omat valot vilkkumaan.Kuormanhallintaa ei voi jättää pois taloyhtiöissä joissa on useita latureita. Alkuun voisi mennä ilman mutta jossain vaiheessa se on edessä.
Tyhmää se on, sen myönnän, mutta mikäli laturi asennetaan huoneiston oman 3x25A sulaketaulun taakse niin et siinä saa muuta kuin omat valot vilkkumaan.
Mikäli taas puhe on kerralla asennettavasta yhden valmistajan ketjutetusta ratkaisusta niin toimiihan ne laturit eri valmistajien älymittareillakin, kunhan ovat oikeaa tyyppiä käsittääkseni sähköteknisesti.
Eikä se älymittari kovin älykäs ole kun mittaa suoraan vaiheista vaan virtaa ja lähettää laturille tietoa ollaanko lähellä rajaa vai ei.
Tuollainen löytyyJoo varmasti systeemi on yksinkertainen, mutta jos kaikki tekee sen omalla tavallaan yksinkertaisesti niin ei se auta. Nyt siis pitäisi pystyä hallitsemaan kuormaa viime vuonna asennetuille, tänä vuonan asennetuille, ensi vuonna asennetuille.. jne... eikä ketju saa katketa siksi että tarvitaan uusi HD-versio kuormanhallinnasta.
Sähkön mukana lähetettävä signaali olisi kiva, koska ei tarvitsisi mitään omia johdotuksia ja standardina se voisi olla varsin yksinkertainen. Pelkkä PWM signaali siis riittäisi. Se sama mitä laturit autoon lähettää... Vaan taitavat toimia jollain toisella tavalla.
Tuollainen löytyy
Vastaavista asioista on itselläni enemmänkin kokemusta, eikä (kotitalous-) verovähennys ole tämätyyppisissä kysymyksissä ollenkaan läpihuutojuttu, jos asennus ei ole samalla tavoin yksioikoinen kuin esimerkiksi ilmalämpöpumpun asentaminen asunnon yhteyteen. Kerrostalossa auton latauspaikan järjestelyt harvemmin ovat siinä määrin erillisiä yhtiön tekemisistä, etteikö verottajalla luultavasti olisi eri näkemys asiasta. Pien- tai erillistalon yhteydessä oleva autopaikka on tietenkin aivan toinen tilanne.Höpö höpö.
Ei tuo mitenkään erityisen hintava toimenpide ole, jos kaikki osakkaat suostuvat asiaan ja muutos saadaan muotoilluksi lakiteknisesti oikein ja yksikäsitteisesti. Kokemusta on tuostakin. Toki on syytä tarkastuttaa asiantuntevalla kiinteistölakihenkilöllä, ettei tule bumerangina takaisin patentti- ja rekisterihallitukselta. Myös päivitetyn lainsäädännön vaatimat muutokset pitäisi päivittää järjestykseen ja tuossakin tarvitaan lakiasiantuntijan apua.Yhtiöjärjestyksen muutos on hallinnollisesti melko raskas ja myös hintava toimenpide.
Jepp. Ja mainitsin asiasta, koska näin se omaan asuntoon toteutettiin - koska se oli läpihuutojuttu. Jos ei ymmärrä kotitalousvähennyksen perusperiaatteita niin toki hyvä mainita, ettei se välttämättä onnistu kerrostalon pihaparkissa.Vastaavista asioista on itselläni enemmänkin kokemusta, eikä (kotitalous-) verovähennys ole tämätyyppisissä kysymyksissä ollenkaan läpihuutojuttu, jos asennus ei ole samalla tavoin yksioikoinen kuin esimerkiksi ilmalämpöpumpun asentaminen asunnon yhteyteen. Kerrostalossa auton latauspaikan järjestelyt harvemmin ovat siinä määrin erillisiä yhtiön tekemisistä, etteikö verottajalla luultavasti olisi eri näkemys asiasta. Pien- tai erillistalon yhteydessä oleva autopaikka on tietenkin aivan toinen tilanne.
Olen toki itse aikanaan saanut täyden kotitalousvähennyksen esimerkiksi energiakaivon porauttamisesta yksityiskäyttöön asunto-osakeyhtiön alueelle, mutta tilanne olikin siinä mielessä erityinen, että yhtiöjärjestyksessä rakennuksen ja sen sisäisen tekniikan ohella (yhtiöjärjestyksessä määriteltyyn rajapintaan asti) myös määritelty tontinosa rakennuksen ukopuolella ja rakennukseen ja em. alueeseen kohdistettavissa oleva yhtiön omaisuus oli määrätty osakkaan hallintaan ja kunnossapitovastuulle.
Verottaja kokemuksen (ja verottajalta useaan kertaan eri yhteyksissä kysytyn mukaan) katsoo vain yhtiöjärjestystä ratkaistessaan kotitalousvähennyskelpoista työtä asunto-osakeyhtiössä, ja jos jos esitetty vähennys vaikuttaa "verottajajärjen" perusteella sopivan yhtiöjärjestyksen sisältöön, vähennyksen hyväksymistä voi verotettava odottaa. Verottaja käsittelee vain yksittäisten verovelvollisten asioita yksi kerrallaan eikä aseta mitään ehtoja jonkun toisen (henkilön tai yhteisön) verotukselle.Aina löytyy hankalia ja tulkinnanvaraisia asioita, mutta että verottaja tulisi vaatimaan kaikille latausasemat kotitalousvähennyksen takia on jo niin kaukaa haettu juttu, että toista ei tule heti mieleen.
Etkö näe tuossa mitään ristiriitaa itse? Lueppa vielä ajatuksella ja mieti oikein tarkkaan, että kuinka kalliiksi tuollaisen kaikkine kokouksineen, isännöitsijän palkkioineen, PRH:n rekisteröintimaksuineen ja lakikonsultoineen saa. Toki se on joskus välttämätöntä, mutta ei tuo mikään kevyt operaatio ole.Ei tuo mitenkään erityisen hintava toimenpide ole, jos kaikki osakkaat suostuvat asiaan ja muutos saadaan muotoilluksi lakiteknisesti oikein ja yksikäsitteisesti. Kokemusta on tuostakin. Toki on syytä tarkastuttaa asiantuntevalla kiinteistölakihenkilöllä, ettei tule bumerangina takaisin patentti- ja rekisterihallitukselta. Myös päivitetyn lainsäädännön vaatimat muutokset pitäisi päivittää järjestykseen ja tuossakin tarvitaan lakiasiantuntijan apua.
Voi herranje… eihän se kaapelointityö tietenkään ktv piiriin kuulu vaan nyt puhutaan edelleen yhden ainoan latausaseman asennuksesta! Taloyhtiö tuo tietenkin ne putket mikäli niitä tarvii tuoda ja se on erillinen urakka eli valmiudet latausasemalle ja se jyvitetään normaalisti kaikille osakkaille.Verottaja kokemuksen (ja verottajalta useaan kertaan eri yhteyksissä kysytyn mukaan) katsoo vain yhtiöjärjestystä ratkaistessaan kotitalousvähennyskelpoista työtä asunto-osakeyhtiössä, ja jos jos esitetty vähennys vaikuttaa "verottajajärjen" perusteella sopivan yhtiöjärjestyksen sisältöön, vähennyksen hyväksymistä voi verotettava odottaa. Verottaja käsittelee vain yksittäisten verovelvollisten asioita yksi kerrallaan eikä aseta mitään ehtoja jonkun toisen (henkilön tai yhteisön) verotukselle.
Itseäni erityisesti arveluttaa, että voisiko sellainen kotitalousvähennys mennä lävitse, jossa vedetään uusia ryhmäjohtoja taloyhtiön jakamoista pihan lävitse asunnosta erilliselle sähköauton latauspisteelle ohi asunnon sähkömittarin. Asiaan voi vaikuttaa sellainenkin yksityiskohta, onko autopaikka, jolle latausmahdollisuus rakennetaan, mainittu yhtiöjärjesteyksessä asuntoon kuuluvaksi osakkeiden tarjoamaan hallintaoikeuteen liittyväksi vai ei.
Kyllä juuri näin. Asennuksen hintaan vaikuttaa toki moni asia, kuten sähkötaulun/putkitukse sijainti, asennuksen laajuus (älymittari esim.) jne.Autopaikan latausyksikön kotitalousvähennyksestä asuntoyhtiössä olen ymmärtänyt vähennyksen edellyttävän, että autopaikka on yhtiöjärjestyksen mukaan osakkaan hallinnassa. Asialla ei kyllä ole juurikaan rahallista merkitystä, koska vähennyksen saa vain työn osuudesta ja työ on varsin vähäinen, kun johdotus on valmiina. saattaa jäädä omavastuuta pienemmäksi.
Aivan luonnollista, että tuollainen on erittäin epäilyttävää touhua jos puhutaan alueista jotka eivät ole joko yhtiöjärjestyksessä eriteltynä osakkaan hallinnassa olevia alueita tai ns. luonnostaan osakkaan hallinnan alla oletettavia alueita kuten huoneiston edessä oleva autokatos eikä siitä esimerkiksi peritä erillistä vastiketta.Olen nähnyt kuinka taloyhtiö yrittää siirtää lain ja yhtiöjärjestyksen mukaan yhtiölle kuuluvia kuluja osakkaan maksettavaksi selittäen että näin niistä saa kotitalousvähennyksen. Asiaa tutkittuani selvisi, että moinen on ollut käytäntö monissa taloyhtiöissä. Selvästi lainvastainen operaatio, koskien veronkiertopykälää, koska tehdylle työlle oli laskussa annettu väärä kuvaus vain verotuksellisesta syystä. Yhtiö oli sopinut urakoitsijan kanssa, että osan työstä urakoitsija laskuttaa osakkailta suoraan. Isännöitsijä ja urakoitsija eivät halunneet asiaa ymmärtää, mutta siinä kohtaa alkoi jo perintäyrityskin ymmärtää asian luonteen oikein, kun asunto oli jo myyty ja tekaistua laskua perittiin henkilöltä, joka ei enää asu talossa eikä omista osakettakaan.
Luonteva kustannustenjako asuntoyhtiössä on: Yhtiö kustantaa latausvalmiuden ja osakas latauslaitteen hallinnassaan olevalle autopaikoille. Ei siinä ole veronkierrosta kysymys.
Se voi myös olla aivan siedettävä prosessi kustannuksiltaan, eli jäädä jopa alle tuhannen euron noilla edellytyksillä, jotka mainitsin. Suuressa yhtiössä voi tulla käytännössä kalliiksi ja ennen kaikkea olla ylitse pääsemätön ongelma, koska riittävää yksimielisyyttä ei saavuteta (sillä jo osakkaiden allekirjoitusten saaminen voi olla suuri ongelma). Olen itse ollut hallituksen jäsenenä moisen operaation valmistelijana ja neuvottelijana pariinkin otteeseen.Lueppa vielä ajatuksella ja mieti oikein tarkkaan, että kuinka kalliiksi tuollaisen kaikkine kokouksineen, isännöitsijän palkkioineen, PRH:n rekisteröintimaksuineen ja lakikonsultoineen saa.
Hyvä, että vihdoinkin tarkennat, miltä pohjalta olet asiaa kommentoimassa. Saattaa olla, että asennuksesta saisi tuollaisessa tapauksessa kotitalousvähennyksen, jos sähköurakoitsija kirjoittaa eritellyn laskun. Itsellä on moniakin kokemuksia tilanteista, joissa noin on menetelty vastaavissa tilanteissa ja saatu kotitalousvähennys eritellyltä osin, kun yhtiöjärjestys on ollut verottajan näkemyksen kannalta "sopiva" asian tueksi (verottaja kyllä neuvoo, jos asiassa on tulkinnanvaraa).Voi herranje… eihän se kaapelointityö tietenkään ktv piiriin kuulu vaan nyt puhutaan edelleen yhden ainoan latausaseman asennuksesta! Taloyhtiö tuo tietenkin ne putket mikäli niitä tarvii tuoda ja se on erillinen urakka eli valmiudet latausasemalle ja se jyvitetään normaalisti kaikille osakkaille.
Miksi se pitää asunnon mittarinkin ohi asentaa?
Tuonkin toivottavasti jokainen ymmärtää, että se koskee vain työtä, mutta kyllä menee hankalaksi latausaseman asentajalle laskutus ja tuollainen puljaus alkaa herättää sitä epäilystä, jos urakasta erotellaan asennettava laite ja työ, koska verottajalle ilmoitat koko laskun summan joka tapauksessa.Kotitalousvähennystä juurikaan saa latauslaitteesta, koska se koskee vain työtä. Mutta tämä on yksi vaihtoehto, jota olemme yhtiön hallituksessa pohtineet. Koska laite kuitenkin tarvitsee olla kuormanhallintaan sopivaa mallia niin käytännössä yhtiö sen kuitenkin joutuu hankkimaan ja asennuttamaan. Ainoastaan kulut pitää sopia niin että tilaaja maksaa.
On toki yhtiöitä joissa osakas voi laitteen asentaa omaan sähköliittymäänsä. Näissä asia on varsin yksinkertainen.
Samoin. Teetetty yhtiössä jossa olin pj. Kyseessä ei todellakaan ole hallitukselle mikään jokapäiväinen kevyt operaatio, mutta mikäli teillä oli ihan jokavuotinen ja arkipäiväinen juttu vipata tonni paperishowhun niin ehkä sitten enemmän kyse mielipiteestä.Se voi myös olla aivan siedettävä prosessi kustannuksiltaan, eli jäädä jopa alle tuhannen euron noilla edellytyksillä, jotka mainitsin. Suuressa yhtiössä voi tulla käytännössä kalliiksi ja ennen kaikkea olla ylitse pääsemätön ongelma, koska riittävää yksimielisyyttä ei saavuteta (sillä jo osakkaiden allekirjoitusten saaminen voi olla suuri ongelma). Olen itse ollut hallituksen jäsenenä moisen operaation valmistelijana ja neuvottelijana pariinkin otteeseen.
Tuonkin toivottavasti jokainen ymmärtää, että se koskee vain työtä, mutta kyllä menee hankalaksi latausaseman asentajalle laskutus ja tuollainen puljaus alkaa herättää sitä epäilystä, jos urakasta erotellaan asennettava laite ja työ, koska verottajalle ilmoitat koko laskun summan joka tapauksessa.
En oikein hahmota millaiset sähköt voi taloyhtiössänne olla ellei siellä ole huoneistokohtaisia sulaketauluja?
Siinä kohtaa jos alkaa pilkkomaan tuon latausaseman asennusurakkaa kahdelle eri maksajalle, toiselle laite ja toiselle työ kuten aikaisemmasta @Arisoft in viestistä käsitin, voi olla, että käsitin väärin.No onhan jokainen kuluttajille palveluitaan myyvä firma joutunut työn osuuden erittelemään iät ja ajat, niin kauan kuin kotitalousvähennys on ollut olemassa. Miksi se nyt yht'äkkiä olisi hankalaksi ja epäilyttäväksi muuttunut?
Asunto-osakeyhtiölaki on oma lukunsa osakkaiden yhdenvertaisuuden osalta ja verottajan näkemykset omansa. Edellisellä et voi perustella verottajalle, että tämän tulee verottaa tietyllä tapaa, vaan verottaja vetoaa aivan muihin lakeihin ja ko. asunto-osakeyhtiön yhtiöjärjestykseen.Tilanne on itseasiassa niin, että kahdessa huoneistossa on jo omat latausasemat osakkaan lukuun, eli yhdenvertaisuuden osalta tässä taloyhtiössä jokainen joutuu maksamaan oman latausasemansa jatkossa.
Parempi näin niin jokainen saa valita sellaisen kuin haluaa ja lisäksi siitä saa kotitalousvähennykset.
Kaikki on taloyhtiökohtaista ja pitää suunnitella siihen sopimaan enkä minä voi tietää kuinka kaukana teidän parkkipaikat on asunnoista enkä ole missään kohtaa suositellut asentamaan latausasemaa ilman kuormanohjausta.3 x 160A on se liittymän kapasiteetti, josta latauskenttää voitaisiin syöttää. Eihän sillä lataa edes 10 autoa kerrallaan jos täydellä 16A virralla mentäisiin lataamaan. Ehdotatko että jokaiselta huonekohtaiselta sulaketaululta vedettäisiin roikka tms. ikkunasta parkkipaikalle?
Mistä tämä verottaja nyt tähän piti ylipäätänsä vetää. Kerroin miten se täällä on tehty eikä siinä ole mitään kummallista tai epäilyttävää. Yhdenvertaisuus pätee tasan siihen, että mikäli osakkaille on ensinnäkin annettu lupa asentaa huoneistokohtainen laturi ja toisekseen siltä osin, että mikäli aikaisemmat laturit ovat maksettu osakkaan omasta pussista niin seuraava osakas ei voi vaatia, että hänen laturinsa maksaa kaikki osakkaat kollektiivisesti.Asunto-osakeyhtiölaki on oma lukunsa osakkaiden yhdenvertaisuuden osalta ja verottajan näkemykset omansa. Edellisellä et voi perustella verottajalle, että tämän tulee verottaa tietyllä tapaa, vaan verottaja vetoaa aivan muihin lakeihin ja ko. asunto-osakeyhtiön yhtiöjärjestykseen.
Verottaja toki useimmiten on harkinnut kantojaan aikaisempien vastaavanlaisten tapauksien yhteydessä ja toimii jatkossakin samoin kuin vastaavassa tilanteessa ennenkin. Ja lainsäädönnön osana vaikuttavat tietenkin mahdolliset korkeimman hallinto-oikeuden ennakkopäätökset vastaavissa tilanteissa.
Osakkaan oikeus kotitalousvähennykseen laissa luetellun asuntoyhtiökiinteistön varusteiden osalta liittyy verottajan kannalta yhtiöjärjestelyksessä eriteltyihin kustannusvastuisiin. Piste.Siinä kohtaa jos alkaa pilkkomaan tuon latausaseman asennusurakkaa kahdelle eri maksajalle, toiselle laite ja toiselle työ kuten aikaisemmasta @Arisoft in viestistä käsitin, voi olla, että käsitin väärin.
Kaikki on taloyhtiökohtaista ja pitää suunnitella siihen sopimaan enkä minä voi tietää kuinka kaukana teidän parkkipaikat on asunnoista enkä ole missään kohtaa suositellut asentamaan latausasemaa ilman kuormanohjausta.
Meidän taloyhtiössä kun auto seisoo pihassa niin omalta taululta on laturille 5 metriä niin voisin yhtä hyvin kääntäen kysyä, että miksi ihmeessä pitäisi repiä piha auki ja viedä se taloyhtiön sulaketaululle joka on 70m päässä?
Juuri noin, tuo seuraa asunto-osakeyhtiölaista. Asialla ei ole tekemistä sen kanssa, hyväksyykö verottaja tehdystä työtä kotitalousvähennyksen vai ei, vaan tuo riippuu muusta.Yhdenvertaisuus pätee tasan siihen, että mikäli osakkaille on ensinnäkin annettu lupa asentaa huoneistokohtainen laturi ja toisekseen siltä osin, että mikäli aikaisemmat laturit ovat maksettu osakkaan omasta pussista niin seuraava osakas ei voi vaatia, että hänen laturinsa maksaa kaikki osakkaat kollektiivisesti.
Kerroin kuinka se täällä meidän taloyhtiössä on tehty ja kehoitin muita tarkastamaan onnistuuko sellainen myös omassa yhtiössä.Juuri noin, tuo seuraa asunto-osakeyhtiölaista. Asialla ei ole tekemistä sen kanssa, hyväksyykö verottaja tehdystä työtä kotitalousvähennyksen vai ei, vaan tuo riippuu muusta.
Asiahan on aivan kunnossa ja ymmärrän aikaisemmatkin selitykset, kun erottelit lainaamani kohdan näin omaksi asiakseen. Jos kerran verottaja on kotitalousvähennyksen hyväksynyt, niin hienoa. Yhtiöjärjestys on verottajan mielestä ilmeisesti soveltunut riittävän hyvin tilanteeseen ja olosuhteisiin (tai onhan mahdollista, että joskus hekin toimivat jossakin asiassa joskus hiukan suurpiirteisesti, mikä on heidän häpeänsä, jos jää rahaa nyhtämältä).En tiedä miksi minun pitäisi pohtia sitä hyväksyykö verottaja sen kv vähennyksen vai ei, koska se on jo aikapäiviä sitten hyväksytty eikä siinä ole mitään tavallisesta poikkeavaa puljaamista, asunto-osakeyhtiölain penkomista, yhtiöjärjestyksen muutoksia tai mitään muutakaan mistä olet nyt toista sivua paasannut.