Sähköautojen lataaminen ja latausverkosto

kotte

Hyperaktiivi
Jollain voi olla, mutta ainakin itselleni kaksi lähintä asemaa asensi sähkötolpat pumppujen rinnalle ja lopetti palvelut, eli muuttui kylmäasemaksi (toisen vierestä lopetti kauppakin, pk-seutu).
Pieni vähittäismyyntipiste on usein vaikeuksissa, suuret vetävät (korttelikaupatkin häviävät, elleivät profiloidu turismia ja jotakin erityisryhmää palvelemaan). Toisaalta pääkaupunkiseutu on sikäli erikoistapaus, että sähköautoja on hankittu (jostakin syystä) perheisiin ilman asiallista kotilatausmahdollisuutta. Ehkäpä asiakkaita riittää täällä, vaikka lataushinnat eivät ole houkuttelisikaan. Bensakauppakaan ei kannata ainakaan miehitetyn pienen aseman päätuotteena, joten tontti uhkaa jäädä tyhjän pantiksi.
 

Tere

Tulokas
Pieni vähittäismyyntipiste on usein vaikeuksissa, suuret vetävät (korttelikaupatkin häviävät, elleivät profiloidu turismia ja jotakin erityisryhmää palvelemaan). Toisaalta pääkaupunkiseutu on sikäli erikoistapaus, että sähköautoja on hankittu (jostakin syystä) perheisiin ilman asiallista kotilatausmahdollisuutta. Ehkäpä asiakkaita riittää täällä, vaikka lataushinnat eivät ole houkuttelisikaan. Bensakauppakaan ei kannata ainakaan miehitetyn pienen aseman päätuotteena, joten tontti uhkaa jäädä tyhjän pantiksi.
Täälläpäin vanhat huoltoasematontit keskustassa on menestyksekkäästi muunnetttu parkkipaikoiksi.
 

tet

Hyperaktiivi
Toki esim abc:n tapauksessa s-ryhmä voi ostaa energiaa suoraan tuotantolaitoksilta pitkillä sopimuksilla, jolloin se perushinta voi olla hyvinkin kohtuullinen, mutta samalla joutuu sitten maksamaan myös niitä päivän sisäisiä säätöhintoja, joita tuollainen latausasema aiheuttaa ihan varmasti.

Päivän sisäisiä säätöhintoja (tai oikeastaan siis tasehintaa, joka voi olla sama kuin pörssihinta tai sitten joku huima säätöhinta) joutuu maksamaan joka tapauksessa, osti sen sähkön sitten pörssistä tai PPA-sopimuksella. Joku sen tasehinnan aina maksaa, jos kulutus poikkeaa etukäteen ostetusta. Me kuluttajat olemme ainoita joita se ei koske, koska meille sen maksaa sähköä myyvä yhtiö. En usko, että S-ryhmä sellaista sopparia jostain saisi, jossa sähkön toimittaja lupautuisi toimittamaan ihan minkä tahansa vapaavalintaisen määrän sähköä sillä yhdellä, kiinteällä hinnalla. Se voisi tulla myyjälle hurjan kalliiksi. Kyllä noissa PPA-sopimuksissakin täytyy olla joku kiinteä määrä per säätövartti, joka luvataan toimittaa. Loput ostetaan sitten joko intraday-markkinasta, tai viimekädessä jälkikäteen Fingridiltä tasesähkönä.
 

Jule

Vakionaama
Päivän sisäisiä säätöhintoja (tai oikeastaan siis tasehintaa, joka voi olla sama kuin pörssihinta tai sitten joku huima säätöhinta) joutuu maksamaan joka tapauksessa, osti sen sähkön sitten pörssistä tai PPA-sopimuksella. Joku sen tasehinnan aina maksaa, jos kulutus poikkeaa etukäteen ostetusta. Me kuluttajat olemme ainoita joita se ei koske, koska meille sen maksaa sähköä myyvä yhtiö. En usko, että S-ryhmä sellaista sopparia jostain saisi, jossa sähkön toimittaja lupautuisi toimittamaan ihan minkä tahansa vapaavalintaisen määrän sähköä sillä yhdellä, kiinteällä hinnalla. Se voisi tulla myyjälle hurjan kalliiksi. Kyllä noissa PPA-sopimuksissakin täytyy olla joku kiinteä määrä per säätövartti, joka luvataan toimittaa. Loput ostetaan sitten joko intraday-markkinasta, tai viimekädessä jälkikäteen Fingridiltä tasesähkönä.

Joo, tai kyllähän sen nyt periaatteessa voisi ostaa kiinteällä hinnalla, mutta silloin siinä sähkön hinnassa olisi mukaan leivottuna jonkun ulkopuolisen tahon ottama riski ja nuo säätöhinnat, jolloin se itse kwh hinta on huomattavasti kovempi. Mun nähdäkseni noin ison toimijan kannattaa tehdä itse tuo markkinahinnan hierominen, vaikkei se varsinaista ydinbisnestä olekaan.
 

-Teme-

Vakionaama
Sähköautoa ei löytynyt alle niin piti omalla nakulla lähteä ajoon. Jotta pysytään aihepiirissä niin ajoin kuitenkin ABRP tarjoamaa reittiä ja pysähdyin sen plänäämille asemille. Simuloinnissa käytetty m3 LR autoa.
Eka pysähdys venyi 2x niin pitkäksi kuin ABRP ehdotti, kun itse söin samalla. Toinen pysähdys oli taasen vähän lyhyempi kun täytin vain reissukaffen (0.5l)
Käytännössä eka pysähdys oli 420km kohdalla ja toinen 2h myöhemmin. Näillä pääsi kivasti määränpäähän. Hyvin toimi omaan ajoon pattetiauon reittipläni
Voin suosittaa kokeilemaan reittipläniä
Ja simuloimaan ajoa jos kokee range ahdistusta
IMG_5083.jpeg
 

-Teme-

Vakionaama
Totuttelu olisi enemmän kohdillaan jos laittaisit tankkaussemalla lasten trip mehupillin paksuisen kuristimen tankkussuuttimeen. :)
No enpä tiedä, ABRP tarjosi 17min ja 18min lataukset 840km matkalle, kun matkaan lähdettiin 100% akulla (simulointi)
Eka pysähdys oli todellisuudessa n.40min kun kuskin piti tankata myös
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Totuttelu olisi enemmän kohdillaan jos laittaisit tankkaussemalla lasten trip mehupillin paksuisen kuristimen tankkussuuttimeen.

Niin, sähköauton lataamiseen ei oikein voi helposti totutella etukäteen, mutta se on kuin lataisi älypuhelinta. Johto kiinni kun menee nukkumaan. Jos unohtuu niin voi voi...

Vajaalla tankilla ajellessa nopeasti hoksasi ettei autoa tarviikaan ladata kesken päivän sen enempää kuin puhelintakaan.
 

jmaja

Hyperaktiivi
pikalatausaseman neuvotteluasema on heikompi kuin kotitalouden, koska se tarve on kovinta aina hintahuippujen aikana.
Onko? Millainen mahtaa olla pikalatausaseman kulutusprofiili? Tuskin ainakaan aamun hintahuippuun osuu suurta kulutusta. Suurimmat huiput tullevat perjantai-iltaan ja sunnuntaille mökki- ja lomamatkojen takia, mutta silloinhan sähkö on yleensä halpaa. Yölle toki ei juuri kulutusta tule.
 

Husky

Hyperaktiivi
Niin, sähköauton lataamiseen ei oikein voi helposti totutella etukäteen, mutta se on kuin lataisi älypuhelinta. Johto kiinni kun menee nukkumaan. Jos unohtuu niin voi voi...
Paitsi kun valtiossa on paljon taloja, joissa lämmitetään talo ja vesi yöllä.

Vuosi sitten tässä ketjussa sanottiin, että autojen "älylaturit" eivät millisekuntitasolla reagoi vaihekohtaisesti. Oletin automaattisesti että tuo perusasia olisi hallinnassa, mutta onko taas aikaansaatu toimimaton tuote.

Eli siis jos yhdessä vaiheessa on muutama ampeeri tarjolla, niin osaisi ottaa sen ja muut vaiheet pois.

Miten tuo on?

Tämä saattaa päätyä "ota kuule isompi liittymä", niin ei - en maksa Elenialle kultaharkkoja, eli kiinnostaa laturien kyky tehdä tehtävänsä.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Paitsi kun valtiossa on paljon taloja, joissa lämmitetään talo ja vesi yöllä.

Vuosi sitten tässä ketjussa sanottiin, että autojen "älylaturit" eivät millisekuntitasolla reagoi vaihekohtaisesti. Oletin automaattisesti että tuo perusasia olisi hallinnassa, mutta onko taas aikaansaatu toimimaton tuote.

Eli siis jos yhdessä vaiheessa on muutama ampeeri tarjolla, niin osaisi ottaa sen ja muut vaiheet pois.

Miten tuo on?

Tämä saattaa päätyä "ota kuule isompi liittymä", niin ei - en maksa Elenialle kultaharkkoja, eli kiinnostaa laturien kyky tehdä tehtävänsä.
Yösähkö on jäänne ajalta jolloin se oli ainut tapa tasata kulutusta vrk sisällä. Toisaalta ihmetyttää että se pidetään vieläkin hengissä, mutta kai siitä vielä sitten on hyötyä.
Viekö yösähkö koko liittymäkapasiteetin yöajalta, eikö siitä tosiaan riitä lataukseen?

Mutta tietysti jos tarve on 50kWh ladata joka yö niin olisko pörssisähkö oikea valinta.
 

huugo

Vakionaama
Nykyaikaisella autolla lataukset aikalailla lyhyitä. Just ehtii vessassa käydä, ruokakin pitää ottaa mukaan.
Ohessa Ioniq 5 - Levi - Hki suunnitelma.

1754982968361.png
 
Viimeksi muokattu:

salasana

Aktiivinen jäsen
Paitsi kun valtiossa on paljon taloja, joissa lämmitetään talo ja vesi yöllä.

Vuosi sitten tässä ketjussa sanottiin, että autojen "älylaturit" eivät millisekuntitasolla reagoi vaihekohtaisesti. Oletin automaattisesti että tuo perusasia olisi hallinnassa, mutta onko taas aikaansaatu toimimaton tuote.

Eli siis jos yhdessä vaiheessa on muutama ampeeri tarjolla, niin osaisi ottaa sen ja muut vaiheet pois.

Miten tuo on?

Tämä saattaa päätyä "ota kuule isompi liittymä", niin ei - en maksa Elenialle kultaharkkoja, eli kiinnostaa laturien kyky tehdä tehtävänsä.
En ehkä ymmärrä mikä tässä on ongelma.

Kuormanhallinnalla ihan se ja sama vaikka naksauttaisi saunan päälle autoa ladattaessa.
Tähän saakka en ole murehtinut millisekunteja ja ihan tavallisella 3x25A liittymällä pärjää.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Nykyaikaisella autolla lataukset aikalailla lyhyitä. Just ehtii vessassa käydä, ruokakin pitää ottaa mukaan.
Ohessa Ionity 5 - Levi - Hki suunnitelma.

katso liitettä 108131
Annoin Teslan äpin laskea saman niin 13km oli matkaa enemmän mutta kokonaismatka-aika tunnin enemmän. Oli 4 latausta ja niiden kesto 53min. Tuo Teslan matka-aika laskelma on yleensä aika tarkka?
Mistä tuo 18min lisä matkaan tulee...

Laski siis 130tkm ajelulle model 3, eli akun kapasiteetti jo hieman laskenut.
 

Ton1A

Vakionaama
On noissa uusissa komeat lataustehot, 8 vuotta vanhalla voi korkeintaan nokittaa sillä että ei maksa mitään, Tesla tarjoaa

1754985069784.png
 

pamppu

Vakionaama
Paitsi kun valtiossa on paljon taloja, joissa lämmitetään talo ja vesi yöllä.

Vuosi sitten tässä ketjussa sanottiin, että autojen "älylaturit" eivät millisekuntitasolla reagoi vaihekohtaisesti. Oletin automaattisesti että tuo perusasia olisi hallinnassa, mutta onko taas aikaansaatu toimimaton tuote.

Eli siis jos yhdessä vaiheessa on muutama ampeeri tarjolla, niin osaisi ottaa sen ja muut vaiheet pois.
Yösähkö on jäänne ajalta jolloin se oli ainut tapa tasata kulutusta vrk sisällä. Toisaalta ihmetyttää että se pidetään vieläkin hengissä, mutta kai siitä vielä sitten on hyötyä.
Viekö yösähkö koko liittymäkapasiteetin yöajalta, eikö siitä tosiaan riitä lataukseen?

Mutta tietysti jos tarve on 50kWh ladata joka yö niin olisko pörssisähkö oikea valinta.

Mietin sitä että onko niitä yösähkövaraavia vielä paljon? Paljon on muuta energialähdettä ja lämpöpumppuja. Käyttövesivaraajia enemmän (meilläkin), mutta se ei kauaa yöllä puhise.

Tuo säätöhomma millään sekuntitasolla yksittäisten ampeerien perässä on kai jokseenkin turhaa, kun sulakkeet kestää merkittäviä ylikuormia pitkiä aikoja. Että jos se nyt vähän sinnepäinkään menee, niin ei ongelmaa, ei ole pilkun tarkkaa lainkaan.

Mitä tulee tuohon yösähköllä lämmittämiseen, niin tämä talo on juuri ollut sellainen. Tuo varaaja pystyy nappaamaan pääsulakkeet jokseenkin tappiin, onko se nyt 16,25kW. Mutta se joustaa muun kulutuksen mukana. Jos sitten yöaika ei riitä varaajan täyteen lämmitykseen, niin sitten se nappaa päivällä lisää. Siinä ei pitäisi olla ongelmaa, koska oman liittymän puitteissa on silloin kuitenkin yösähkön käyttö maksimoitu tappiin.

Mä olen nyt tietty tuon yösähkön päästänyt eläkkeelle ja pumppailen vaan. Meidän käyttöprofiililla olen laskenut, että ei tulevaisuudessa toisenkaan auton myötä ole ongelmaa 3x25A sulakkeilla, kun autolataus rajoitetaan 12A per kaksi autoa. Se riittää aina. Ei ole näköpiirissä tilannetta jossa samana iltana kaksi autoa tulisi pihaan täysin tyhjänä ja molempien pitäisi olla aamulla aivan täynnä. Kyllä niihin aina ihan riittävästi latautuu ja ihmeen sattuessa pikalataus hoitaa loput. Tarvittaessa autojen rajoittimilla voi säätää että toinen saa vaikka vaan 40%, jolloin toinen ehtisi täyteen.
 

Jule

Vakionaama
Paitsi kun valtiossa on paljon taloja, joissa lämmitetään talo ja vesi yöllä.

Vuosi sitten tässä ketjussa sanottiin, että autojen "älylaturit" eivät millisekuntitasolla reagoi vaihekohtaisesti. Oletin automaattisesti että tuo perusasia olisi hallinnassa, mutta onko taas aikaansaatu toimimaton tuote.

Eli siis jos yhdessä vaiheessa on muutama ampeeri tarjolla, niin osaisi ottaa sen ja muut vaiheet pois.

Miten tuo on?
Ne kuorman hallinnat toimivat viiveellä, mutta ei sitä viivettä sekunttikaupalla ole, ja pääsulakkeet puolestaan kestää ylikuormaa sekunttikaupalla, joten ei tuosta tule ongelmaa.

Se mikä voi tuottaa ongelmaa on tuon tavallisen ac lataussysteemin hyvin yksinkertainen protokolla, jossa latausasema ilmoittaa vaan autolle sen kuinka paljon se saa ottaa virtaa, pienimmän arvon ollessa muistaakseni 6A. Protokolla on täysin sama riippumatta siitä onko auton sisäinen laturi 1 vai 3 vaiheinen, eikä mun tietääkseni vaiheiden katkominen kontaktorein ole protokollassa "sovittu" juttu, eli vaikka se toimisikin teknisesti auton laturi voi mennä tuosta vikatilaan.

Eli jos on ihanpakko saada latausjärjestelmä joka toimii vaikka sen yhden vaiheen jljellä olevalla 3 Ampeerilla pitää laittaa selkeästi kalliimpi DC laturi.

Käytännössä jos talossa on varaava lämmitys ja se laulaa koko yön maksimiteholla auto ei lataudu lainkaan jos siellä on AC latauslaite ja sillä perus kuormanhallinta, joten sen varaajan ohjauksessa on tuo otettava huomioon, tai rakennettava kuorman ohjaus niin päin että se on tuo varaaja kun väistää auton latausta, eikä toisinpäin. Yleensähän noissa varaavissa lämmityksissä on jo jonkintasoinen yksinkertainen kuormanhallinta jokatapauksessa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Olipas helppo ongelma. Ajastetaan talon lämmitys keskipäivälle, niin auto saa latautua rauhassa yöllä.
Ja saadaan sähköauton lataus näyttämään halvalta, kun talo lämmitetään kalliisti päivällä eikä halvan sähkön aikana. Tai sitten hankitaan täysin kiinteä sähösopimus (aina kallis), jolloin on aivan sama, milloin tehdään mitäkin, kunhan nallit kestävät.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Ja saadaan sähköauton lataus näyttämään halvalta, kun talo lämmitetään kalliisti päivällä eikä halvan sähkön aikana. Tai sitten hankitaan täysin kiinteä sähösopimus (aina kallis), jolloin on aivan sama, milloin tehdään mitäkin, kunhan nallit kestävät.
Auto on kuitenkin ajossa päivällä, joten se pitää ladata muulloin. Illalla saunotaan, joten eihän tuossä jää vaihtoehtoja. Lisäksi veden ja talon lämmittäminen yöllä varastoon menee isolti hukkaan, koska se ehtii jäähtyä päivällä ennen saunomista ja talokin on taas kylmä silloin kun siellä asutaan. Joissain olosuhteissa voi olla jopa niin että autoa lataamalla saa parhaan hintasäästön yöllä, jos se on näistä laitteista suurikulutuksisin.
 

Ton1A

Vakionaama
Eli jos on ihanpakko saada latausjärjestelmä joka toimii vaikka sen yhden vaiheen jljellä olevalla 3 Ampeerilla pitää laittaa selkeästi kalliimpi DC laturi.
Mistä saat DC-laturin joka osaa tarvittaessa kuormittaa AC-puolen vaiheita epäsymmetrisesti?
 

huugo

Vakionaama
Ne kuorman hallinnat toimivat viiveellä, mutta ei sitä viivettä sekunttikaupalla ole, ja pääsulakkeet puolestaan kestää ylikuormaa sekunttikaupalla, joten ei tuosta tule ongelmaa.
Itsellä tehty HomeAssistant + Shelly valvonta ihan GPT-avusteisesti.
1) Aloitetaan 6A lataus
2) Jos menee yli 24A, niin pienennetään latausvirtaa. Sama latausvirta kaikissa 3 vaiheessa.
3) jos latausvirta alle 6A (min type2-speksin virta), niin lataus seis 15min päähän. Yritetään uudelleen 15min päästä 6A.

Tuommoinen pyörii 30sek välein. Talvella selviää kestääkö 3x25A sulakkeet. Jo kesälläkin halvoilla tunneilla yöllä latausvirta laskee reippaasti.
 

RauskiH

Vakionaama
Auto on kuitenkin ajossa päivällä, joten se pitää ladata muulloin. Illalla saunotaan, joten eihän tuossä jää vaihtoehtoja. Lisäksi veden ja talon lämmittäminen yöllä varastoon menee isolti hukkaan, koska se ehtii jäähtyä päivällä ennen saunomista ja talokin on taas kylmä silloin kun siellä asutaan. Joissain olosuhteissa voi olla jopa niin että autoa lataamalla saa parhaan hintasäästön yöllä, jos se on näistä laitteista suurikulutuksisin.


Kyllähän tästäkin väkisin ongelmaa tehdään. Aika harvoin on päiviä jolloin lämmitykseen pitäisi ajaa nallit punaisena koko yön, 3x25A liittymällä tämä tarkoittaisi 140kwh/yö. Tähän kun vielä lisätään se että keskimääräiseen alle 50km päiväajosuoritteeseen ei tarvita kuin n. 10kwh. Sähköautoa ei myös ole monestikaan pakko ladata joka yö vaan normikäyttäjä pystyy helpostikin skippaamaan pari kallista tai kovakulutuksellista vuorokautta kokonaan
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Kyllähän tästäkin väkisin ongelmaa tehdään. Aika harvoin on päiviä jolloin lämmitykseen pitäisi ajaa nallit punaisena koko yön, 3x25A liittymällä tämä tarkoittaisi 140kwh/yö. Tähän kun vielä lisätään se että keskimääräiseen alle 50km päiväajosuoritteeseen ei tarvita kuin n. 10kwh. Sähköautoa ei myös ole monestikaan pakko ladata joka yö vaan normikäyttäjä pystyy helpostikin skippaamaan pari kallista tai kovakulutuksellista vuorokautta kokonaan

Toki joustava sähkön kuluttaja tästä selviää yhdellä kädellä, mutta sellaiselle, jolle tuo on lähtökohtaisesti ongelma, pitää pystyä laatimaan ratkaisu, joka toimii varmasti.

Itsekin aikoinaan tätä pohdin ja mietin miten kuormaa pitäisi hallita. Pulma tosin oli erilainen. Autoni kuluttaa virtaa vain yhdestä vaiheesta ja haukkaa käytännössä kaiken mitä pääsulakkeelta tulee, ellei sitä rajoita. Hätävaraksi keksin, että laitan lämmityskattilan yhteen vaiheeseen katkaisimen, jolloin se ei kuluta lainkaan virtaa siitä vaiheesta mistä auto lataa, jos katkaisin on auki. Myöhemmin selvisi kyllä, että pääsulake kestää auton ja kattilan tehon vaikka virtaa meneekin jokunen ampeeri enemmän kuin sulakkeen nimellisvirta on.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Ainahan voisi tilata järeämmän sähköliittymän, jotta kulutusprofiili ei muutu epäedullisemmaksi sähköauton takia muilta osin, mutta tuokin maksaa.

Maksaa luultavasti liikaa. Tulevaisuuden mörkö on vielä se tehomaksu. Isommalla liittymällä tehomaksukin on suurempi, jos se toteutuu.
 

Jule

Vakionaama
Jos sitä talon varaavaa lämmitystä täytyy yön tunteinä rajoittaa auton lataamisen takia, ja lämpöenergia ei muuten riitä, niin sittenhän se on vaan käytettävä sähköä päivällä.

Jos yhtään lohduttaa, niin sen päiväsähkön voi laskea auton kuluksi, jolloin se on edelleen halpaa bensaan verrattuna.

Mistä saat DC-laturin joka osaa tarvittaessa kuormittaa AC-puolen vaiheita epäsymmetrisesti?
No tuskin tuollaista kukaan valmistaa, mutta jotta sen auton lataaminen ylipäätään 1vaiheesta 3A virralla olisi teknisesti mahdollista pitäisi olla DC laturi.
 
Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
Asiapuhetta ollut tuossa.

Pari tarkennusta.

En ole kiinnostunut maksamaan Elenialle isommasta liittymästä.

Tehomaksu varmana tulee ja liittyy myös asiaan.

Tarve on ajaa autolla myös kovilla pakkasilla vaikka niitä olisikin vain 10 päivää vuodessa. Huomiona että talon lämmitys on ns tapissa tuolloin.

Eikä ole varaajasysteemi vaan lattiavastuksilla. Muuta muualle? Jep

Puhutaan, että lataa autosi yöllä, mutta vaikuttaa vastausten perusteella ettei "älylaturit" tosiaan pysty poimimaan niistä vaiheista, joissa olisi käyttövaraa ja ollaankin tilanteessa jossa talonlämmitys tai auton lataus ei olekaan halvoilla yötunneilla vaan kalliissa illassa. Autot ovat ajossa päivän, mitä jää jäljelle: ilta ja yö.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Tarve on ajaa autolla myös kovilla pakkasilla

Tästä kuviosta puuttuu nyt se päivittäinen keskimääräinen ajomatka. Onhan sillä iso ero onko se 10km vaiko 100km

Jos tehoa ei riitä ladata yöllä täydellä taholla nopeasti, vaihtoehtona on ladata pidemmän ajan hitaasti. Äärimmilleen vietynä voi ladata vaikka Shukolla, koska siihen saa aseteltua hyvin maltillisen lataustehon.
 

tet

Hyperaktiivi
Puhutaan, että lataa autosi yöllä, mutta vaikuttaa vastausten perusteella ettei "älylaturit" tosiaan pysty poimimaan niistä vaiheista, joissa olisi käyttövaraa ja ollaankin tilanteessa jossa talonlämmitys tai auton lataus ei olekaan halvoilla yötunneilla vaan kalliissa illassa. Autot ovat ajossa päivän, mitä jää jäljelle: ilta ja yö.

Älylaturi ei pysty, mutta pellepeloton lataaja yksivaiheisen latauslaitteen, shellyn ja muutaman kontaktorin yms. kanssa pystyy. Siis ainakin valitsemaan, mistä vaiheesta se yksivaiheinen latauslaite sähkönsä ottaa.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Asiapuhetta ollut tuossa.

Pari tarkennusta.

En ole kiinnostunut maksamaan Elenialle isommasta liittymästä.

Tehomaksu varmana tulee ja liittyy myös asiaan.

Tarve on ajaa autolla myös kovilla pakkasilla vaikka niitä olisikin vain 10 päivää vuodessa. Huomiona että talon lämmitys on ns tapissa tuolloin.

Eikä ole varaajasysteemi vaan lattiavastuksilla. Muuta muualle? Jep

Puhutaan, että lataa autosi yöllä, mutta vaikuttaa vastausten perusteella ettei "älylaturit" tosiaan pysty poimimaan niistä vaiheista, joissa olisi käyttövaraa ja ollaankin tilanteessa jossa talonlämmitys tai auton lataus ei olekaan halvoilla yötunneilla vaan kalliissa illassa. Autot ovat ajossa päivän, mitä jää jäljelle: ilta ja yö.
Jos sähkön kulutuksen täytyy osua yösähköaikaan (päiväsähkö liian kallista) ja rajat tulee vastaan, niin = dieselauto
 

Husky

Hyperaktiivi
Varmaan ison osan pysyy hoitamaan hidaslatauksella, mutta kärsii tuo edullisuuspuoli.

Diesel ei parin vuoden päästä oikein taida enää olla vaihtoehto, kun ei ole tapana kauhean vanhoilla ajaa.

Ei oikein voi valita latausvaihetta etukäteen kun noita lattiavastuksia putoaa pois satunnaisesti kun saavuttavat max lämpötilansa, niin osuu mihin vaiheeseen tahansa.

Ei nyt kauheita modauksia houkuttaisi tehdä toimivaan nykyautomaatioon, kun toiminut 30 vuotta ja kuulostaa kalliilta näin kun itse ei tuollaisia voi tehdä
 

RauskiH

Vakionaama
Asiapuhetta ollut tuossa.

Pari tarkennusta.

En ole kiinnostunut maksamaan Elenialle isommasta liittymästä.

Tehomaksu varmana tulee ja liittyy myös asiaan.

Tarve on ajaa autolla myös kovilla pakkasilla vaikka niitä olisikin vain 10 päivää vuodessa. Huomiona että talon lämmitys on ns tapissa tuolloin.

Eikä ole varaajasysteemi vaan lattiavastuksilla. Muuta muualle? Jep

Puhutaan, että lataa autosi yöllä, mutta vaikuttaa vastausten perusteella ettei "älylaturit" tosiaan pysty poimimaan niistä vaiheista, joissa olisi käyttövaraa ja ollaankin tilanteessa jossa talonlämmitys tai auton lataus ei olekaan halvoilla yötunneilla vaan kalliissa illassa. Autot ovat ajossa päivän, mitä jää jäljelle: ilta ja yö.


Kannattaa ihan ensimmäiseksi katsoa parin tai kolmen viime vuoden kulutuksista että monenako vuorokautena per vuosi olet yöllä käyttänyt sähköä vaikka min 130kwh. Tämä kertoo monenako päivänä et olisi pystynyt kunnolla lataamaan autoa. Jos lämmittäminen päivällä on vakaumuksellisista syistä no-go niin vaihtoehtokustannuksen voit laskea esim. ajoa 40km per päivä tarkoittaa12kwh ja 30c/kwh pikalatauksen hinnalla tekeee 3,6eur per päivä. Jos ajoa enemmän kilometrejä tulee 30tkm/a niin sitten 7,2eur per päivä
 

HeTi

Aktiivinen jäsen
Jos ei pysty lämpöä mihinkään varaamaan, ei pörssisähkössä ole juuri ideaa.
Markkinoilla on myös autoja joiden latausta voi säätää 1-11kW, mitään erikoista laturia ei tarvita.

Itse muutin talon varaavaksi massavaraajalla ja leivinuunin vastuksilla, joskus poltetaan puuta joskus mennään ilpeillä.

Sulakkeet 3x25A
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Ei nyt kauheita modauksia houkuttaisi tehdä toimivaan nykyautomaatioon, kun toiminut 30 vuotta ja kuulostaa kalliilta näin kun itse ei tuollaisia voi tehdä

Jos et itse tee mitään ja haluat talon esisijaisesti lämpimäksi niin sitten tarviit kuormanhallinnalla varustetun laturin autolle. Se haistelee pääsulakkeista onko tehoa käytettävissä ja lataa jos on. Tuollainen on valmis paketti, joten ei tarvii suunnitella mitään sen enempää.
 

tet

Hyperaktiivi
Kyllä täällä palstoilla mainittiin joku e Go laturi joka taipuu myös yhdelle vaiheelle.

Taipuu varmaan, mutta auto ei välttämättä taivu. Tuo "laturi" kun ei ole mikään laturi, vaan pelkkä älypistorasia. Laturi on autossa, eikä se välttämättä taivu siihen, että latauslaite alkaa kytkemään tai katkomaan yksittäisiä vaiheita kesken latauksen. Auton laturi nuuskin vaiheet latauksen alussa, ja voi hyvinkin mennä vikatilaan, jos niissä tapahtuu muutoksia kesken kaiken.

Toisin sanoen ei tuo e-Go muuttele vaiheita latauksen aikana, mutta se voinee suostua toimimaan, vaikka vaiheita puuttuisikin startissa.
 
Back
Ylös Bottom