Sähköautojen lataaminen ja latausverkosto

pamppu

Vakionaama
Ei oikein voi valita latausvaihetta etukäteen kun noita lattiavastuksia putoaa pois satunnaisesti kun saavuttavat max lämpötilansa, niin osuu mihin vaiheeseen tahansa.

Pistä ILPpiä isommalle, niin ei tartte yöllä paahtaa lattiaa punahehkuiseksi, jää varaa auton lataukseen. :)

Noh, realistisesti. Jos yösähkövaraus lattiaan syö kovalla pakkasella kaiken, niin sitten se syö. Ei sille oikein mitään voi ellei halua isompia sulakkeita maksaa. Mutta halvemmalla selviää luultavasti, kun kaikkein kovimmilla pakkasilla ajastaa sen auton jo vaikka klo 20 lataukseen, niin varmistuu seuraavan päivän ajot. Menee vähän kalliimmalla, mutta halpaa se on silti, kun niitä kovimpia pakkasia ei hirveästi ole. Se voi siinä illalla paahtaa parissa tunnissa päivän ajot (100km), kun lämmitys ei ole vielä herännyt.

Lopun vuotta se voi noudattaa normaalia kuormaohjausta 3-vaiheisena yösähköaikaan. Arvelisin, että sen lattian kuormat sen verran tasapainossa on, ettei sieltä tartte alkaa yksittäisten vaiheiden vapaata kapaa etsiä vaan toimii mikä tahansa tuollainen ampeereja säätävä latauslaite, joka mittaa keskuksen kokonaiskuormaa ja säätää latausta 6A alkaen, tai katkaisee kokonaan, jos vapaata ei ole.
 

RauskiH

Vakionaama
Varmaan ison osan pysyy hoitamaan hidaslatauksella, mutta kärsii tuo edullisuuspuoli.

Diesel ei parin vuoden päästä oikein taida enää olla vaihtoehto, kun ei ole tapana kauhean vanhoilla ajaa.

Ei oikein voi valita latausvaihetta etukäteen kun noita lattiavastuksia putoaa pois satunnaisesti kun saavuttavat max lämpötilansa, niin osuu mihin vaiheeseen tahansa.

Ei nyt kauheita modauksia houkuttaisi tehdä toimivaan nykyautomaatioon, kun toiminut 30 vuotta ja kuulostaa kalliilta näin kun itse ei tuollaisia voi tehdä

Tästä viestistä tuli niin vahva deja-vu tunne että piti kaivella vanhoja viestejä. Olin kuin olinkin jo viime talvena tarjonnut @Husky :lle valmiin ratkaisun mikä toimisi kyllä edelleenkin.

Sähköautoja omistamattomat tuntuvat saavan isoja ongelmia kotilatauksestakin kun taas sähköautoijoilta ei juurikaan kuule käytännön ongelmista saman asian suhteen

 

puuteknikko

Vakionaama
Taipuu varmaan, mutta auto ei välttämättä taivu. Tuo "laturi" kun ei ole mikään laturi, vaan pelkkä älypistorasia. Laturi on autossa, eikä se välttämättä taivu siihen, että latauslaite alkaa kytkemään tai katkomaan yksittäisiä vaiheita kesken latauksen. Auton laturi nuuskin vaiheet latauksen alussa, ja voi hyvinkin mennä vikatilaan, jos niissä tapahtuu muutoksia kesken kaiken.

Toisin sanoen ei tuo e-Go muuttele vaiheita latauksen aikana, mutta se voinee suostua toimimaan, vaikka vaiheita puuttuisikin startissa.
Tuskin go-e muuttaa vaiheisuutta lennosta, vaan stoppaa latauksen ja kättelee uudelleen kun vaihtaa yhden ja kolmen vaiheen välillä. Itsellä on samainen pömpeli Froniuksen brändäämänä ja sillä on selkeät tauot. Ainakin Froniuksen äpistä voi säätää vaiheet automaattiseksi tai pakottaa yhteen tai kolmeen vaiheeseen, go-e:llä varmaan sama. Yksivaiheisenahan tuo taitaa ottaa sähköä aina samasta vaiheesta, en tosin ole laittanut kuormantasausta päälle.
 

Harrastelija

Vakionaama
Noissa latureiden vakio kuormanohjauksissa taitaa olla aika alkeellinen säätö?
Ainakin naapurilla vaikutti siltä että säätö on on-off tyyppinen. Tehoa ei osannut säätää.

Jos tehoa haluaa säätää niin tarvitaan kotiautomaatio tms?
 

Husky

Hyperaktiivi
Juu u, olin kysynyt joskus aiemminkin ja ekaksi sanoinkin, että onko edelleen niin että tuo vaihekohtainen ohjaus ei onnistu. Outo puute näin puusta katsoen. Ennustan että tähän vielä tulee simppeli ratkaisu.

No vielä on polttikset ajokelpoisia, joten niillä vielä jonkin aikaa.

Mutta hyvää tietoa tässä taas ollut viesteissä.
 

-Teme-

Vakionaama
Noissa latureiden vakio kuormanohjauksissa taitaa olla aika alkeellinen säätö?
Ainakin naapurilla vaikutti siltä että säätö on on-off tyyppinen. Tehoa ei osannut säätää.

Jos tehoa haluaa säätää niin tarvitaan kotiautomaatio tms?
Tuossa loka-marraskuussa tulevalla Powered by Shelly älyllistetty ac latauskaapeli osaa hankata kuormanhallinnan portaittain.
Säädetään max virta mikä mittauksen Shelly EM mittaa ja kun se lähestyy, pudotetaan latausprofiilia. Kun kuorma mittauskeskuksessa pysynyt matalana, aletaan lataus virtaa nostamaan pykälä pykälältä.

Yksivaiheinen auto lataa 1.vaiheesta tai jotkut pystyy lataamaan 1-2 vaiheesta 400V kombinaationa
 

jmaja

Hyperaktiivi
On noissa uusissa komeat lataustehot, 8 vuotta vanhalla voi korkeintaan nokittaa sillä että ei maksa mitään, Tesla tarjoaa
Näyttäisi menevän 8-vuotiaan Teslan tahtia pieniakkuinen (51 kWh) MG4. Tuossa vielä estetty Ionityn, Teslan jne. kalliit lataukset. Suurempiakkuiset MG4:t myös lataavat selvästi nopeammin. Miten karttaan saa latausajat? Vai vaatiiko maksullisen version.
Screenshot_20250813_093519_ABRP.jpg
 

huugo

Vakionaama
Näyttäisi menevän 8-vuotiaan Teslan tahtia pieniakkuinen (51 kWh) MG4. Tuossa vielä estetty Ionityn, Teslan jne. kalliit lataukset. Suurempiakkuiset MG4:t myös lataavat selvästi nopeammin. Miten karttaan saa latausajat? Vai vaatiiko maksullisen version.
Tarkasta uudelleen Ionityn hinta - pelkällä sovellukselle 36c/kwh - eli ABC-hinta. 12eur / kk maksamalla 24c/kwh - eli kannattaa ottaa juo tuolle reissulle.

Tesla varmaan onkin kalliimpi.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Tarkasta uudelleen Ionityn hinta - pelkällä sovellukselle 36c/kwh - eli ABC-hinta. 12eur / kk maksamalla 24c/kwh - eli kannattaa ottaa juo tuolle reissulle.
Aha eli on tiputtanut hintojaan. Onko toi 36 kaikilla asemilla? Ilmeisesti hintoja ei näe mistään muualta kuin appista? Voiko tuon kk-maksun maksaa vain niistä kuukausista, joina reissaa?
 

huugo

Vakionaama
Aha eli on tiputtanut hintojaan. Onko toi 36 kaikilla asemilla? Ilmeisesti hintoja ei näe mistään muualta kuin appista? Voiko tuon kk-maksun maksaa vain niistä kuukausista, joina reissaa?
36c/kwh on kaikilla asemilla Suomessa.

Hinnat näkyy myös web-sivulta: https://www.ionity.eu/subscriptions
1755076395838.png


KK-maksun voi ottaa vaikka kuukaudeksi - itsellä heinäkuun ja 500kwh latailin Ionityltä 24c/kwh hintaan.

Itsellä Ionity on toiminut hyvin - 350kw tehoja eikä pelkoa ruuhkaisista asemista (kuten esim ABC). Ja hinta kohdallaan. Usein K-kauppa vieressä.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Itsellä Ionity on toiminut hyvin - 350kw tehoja eikä pelkoa ruuhkaisista asemista (kuten esim ABC).
Mun auto ei ota kuin 85 kW hetken ja koskaan ei ole ollut ongelmia ruuhkasta ABC:llä eikä oikein muuallakaan. Aika vähän tulee pikalataustarpeita ja silloinkin ehkä ei latausruuhka-aikoina.
 

tet

Hyperaktiivi
Noissa latureiden vakio kuormanohjauksissa taitaa olla aika alkeellinen säätö?
Ainakin naapurilla vaikutti siltä että säätö on on-off tyyppinen. Tehoa ei osannut säätää.

Jos tehoa haluaa säätää niin tarvitaan kotiautomaatio tms?

Naapurillasi on varmaankin latauslaite, jossa on pelkkä binäärinen "lukitustulo" jolla voidaan joko kieltää tai sallia lataus. Muistaakseni esim. Webasto on tuollainen. Kyllä markkinoilta löytyy myös monia malleja, jotka osaavat säätää latausvirtarajaa portaattomasti pääsulakkeiden kuormituksen mukaan (kunhan sopivat kilkkeet liitetään asemaan).
 

PolyEsko

Vakionaama
Taipuu varmaan, mutta auto ei välttämättä taivu. Tuo "laturi" kun ei ole mikään laturi, vaan pelkkä älypistorasia. Laturi on autossa, eikä se välttämättä taivu siihen, että latauslaite alkaa kytkemään tai katkomaan yksittäisiä vaiheita kesken latauksen. Auton laturi nuuskin vaiheet latauksen alussa, ja voi hyvinkin mennä vikatilaan, jos niissä tapahtuu muutoksia kesken kaiken.

Toisin sanoen ei tuo e-Go muuttele vaiheita latauksen aikana, mutta se voinee suostua toimimaan, vaikka vaiheita puuttuisikin startissa.
eikös tuo e-go silloin vaihtele 1-3 vaiheen kesken, jos kuormanhallinta käytössä ja aurinkopaneelit. Näin muistaisin mainitun esitteessä. Tosin miten se auto siitä selviää, on toinen asia, kuten mainitsitkin.
1755087697022.png
 

Esäätäjä

Vakionaama
eikös tuo e-go silloin vaihtele 1-3 vaiheen kesken, jos kuormanhallinta käytössä ja aurinkopaneelit. Näin muistaisin mainitun esitteessä. Tosin miten se auto siitä selviää, on toinen asia, kuten mainitsitkin.
katso liitettä 108174
Kyllä auto selviää siitä jos lataus ensin katkaistaan ja aloitetaan uudelleen.
Tuossa aiemmin kotona piti kokeilla kuinka Stellantis selviää tuosta ja ruuvailin tulppasulakkeita kiinni 1 kerrallaan.
Hienosti aloitti 1-vaiheisena mutta lennosta toisen vaiheen kytkeminen aiheutti täyden vaiheiden välisen 400v oikosulun.
Lähti 25A pääsulaketta myöten, kokeilut loppui siihen. Joku mekaaninen kontaktori kytki auton päässä vaiheita yhteen. Olisko 32A 1-vaihelataus tuossa mahdollinen vai miksi noin kytkeytyi.
 

Husky

Hyperaktiivi
Kyllä auto selviää siitä jos lataus ensin katkaistaan ja aloitetaan uudelleen.
Tuossa aiemmin kotona piti kokeilla kuinka Stellantis selviää tuosta ja ruuvailin tulppasulakkeita kiinni 1 kerrallaan.
Hienosti aloitti 1-vaiheisena mutta lennosta toisen vaiheen kytkeminen aiheutti täyden vaiheiden välisen 400v oikosulun.
Lähti 25A pääsulaketta myöten, kokeilut loppui siihen. Joku mekaaninen kontaktori kytki auton päässä vaiheita yhteen. Olisko 32A 1-vaihelataus tuossa mahdollinen vai miksi noin kytkeytyi.
Johan nyt, ei herätä luottamusta :eek:
 

tet

Hyperaktiivi
eikös tuo e-go silloin vaihtele 1-3 vaiheen kesken, jos kuormanhallinta käytössä ja aurinkopaneelit. Näin muistaisin mainitun esitteessä. Tosin miten se auto siitä selviää, on toinen asia, kuten mainitsitkin.

Koetin tavailla esitteitä (laitehan oli siis go-e eikä e-go :) ). Eipä tuosta selvää saanut, vaihtaako se eri vaiheiden välillä vaiko ei. Joka brosyyrissä puhutaan vain automaattisesta vaihdosta yksi- ja kolmivaihelatauksen välillä. Se ei vielä tarkoita, että laite osaisi valita eri vaiheista parhaan yksivaihelataukseen.

Kyllä se varmaan kuitenkin pystyy noin toimimaan, siis teoriassa. Jos se tosiaan pudottaa latausvirtarajan nollaan, odottaa että auto lopettaa latauksen, vaihtaa sitten vaiheen ja asettaa virtarajan taas ylemmäs, niin auto selvinnee järkytyksestä ja jatkanee latausta normaalisti.
 

HelaKammo

Vakionaama
Yhtälö ei nykyisin toimi, yksikään asema ei tolpassa kerro hintaa, ei ole kilpailua. Verotus pitää saada toki realistiseksi, mutta kyllä koko latausinfran hinnat pitää saada kuosiin ja avoimet hinnat. tolppahinta voisi olla pörssihintaan sidottu, tai edes vähänkään järjevä, eikä 30 snt luokkaa.
Itseäni lainaten. ST1, entinen Shell, pisti latauskentän, sekä myös koko näyttöpatterin uusiksi. Kaikki muut energialähteet on tolpassa, sähkö pitää itse selvittää, vaikka on lähimaksuinen!

Aivan urpoa hinnan piilottamista, täysin tahallista harhaanjohtamista sanoisin. Ja ok, hienoa, että on ihan korttimaksulla, niin äppiä ja digitaitoja ei vaadita.
 

pamppu

Vakionaama
Koetin tavailla esitteitä (laitehan oli siis go-e eikä e-go :) ). Eipä tuosta selvää saanut, vaihtaako se eri vaiheiden välillä vaiko ei. Joka brosyyrissä puhutaan vain automaattisesta vaihdosta yksi- ja kolmivaihelatauksen välillä. Se ei vielä tarkoita, että laite osaisi valita eri vaiheista parhaan yksivaihelataukseen.

Kyllä se varmaan kuitenkin pystyy noin toimimaan, siis teoriassa. Jos se tosiaan pudottaa latausvirtarajan nollaan, odottaa että auto lopettaa latauksen, vaihtaa sitten vaiheen ja asettaa virtarajan taas ylemmäs, niin auto selvinnee järkytyksestä ja jatkanee latausta normaalisti.

Tuo automaattinen valinta taitaa tarkoittaa vaan sitä, että laite ymmärtää sen, onko se kytketty yhteen vaiheeseen vai kolmeen. Sen voi pakottaa toimimaan yksivaheisesti myös kolmivaihesyötössä. Ja senhän voi adpterilla kytkeä myös vaikka schukoon. Tuo automaattinen voinee tarkoittaa myös juuri yllämainittua, että se vaiheisuuden vaihtokäskyn saatuaan keskeyttää latauksen ja aloittaa sitten uudestaan.

Jos sitten hakee kuormitusautomatiikkaa, niin sitähän ei ole tuossa latauslaitteeessa vaan siihen tarvitaan se kaappiin laitettava go e controller, joka sitten käskyttää yhtä tai useampaa latauslaitetta apin kautta ja vaihtaa myös niiden vaihemäärää kuormaa rajatakseen.

Sen verran noissa on älliä ilman controlleriakin että pilven kautta voi rajata kaikkine latauslaitteiden yhteisen virtamaksimin, jolloin ne osaavat ruokkia esim. kahta autoa 6A virralla, mutta kun toinen lopettaa latauksen tai vähentää tehoa, niin toinen alkaa saada enemmän. En usko että sekään alkaa vaiheiden kanssa leikkiä, pelkästään ampeerien kanssa. Senhän voi hoitaa ihan vauhdissa, auto kyllä tottelee latauslaitteen ampeerisäätöä kesken latauksenkin.

Ja toki tuon controllerin voi värkätä itse kotiautomaatioon apien kautta.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Siinä vieressä saa Shelliltä(St1) uusista latureista 29snt/kWh ainakin tällähetkellä. yhteisteho 600kW ja taisi maks olla 400kW.
Sama kun Lidlin 50kW laturin hinta eli halpa.
Ainoa että 400v Teslat saa max 200kW tehon tuosta kun superilta saa max 250kW, se on kyllä aika lyhyt piikki että sillä ei suurta merkitystä ole.
 

-Teme-

Vakionaama
Sähköautoa ei löytynyt alle niin piti omalla nakulla lähteä ajoon. Jotta pysytään aihepiirissä niin ajoin kuitenkin ABRP tarjoamaa reittiä ja pysähdyin sen plänäämille asemille. Simuloinnissa käytetty m3 LR autoa.
Eka pysähdys venyi 2x niin pitkäksi kuin ABRP ehdotti, kun itse söin samalla. Toinen pysähdys oli taasen vähän lyhyempi kun täytin vain reissukaffen (0.5l)
Käytännössä eka pysähdys oli 420km kohdalla ja toinen 2h myöhemmin. Näillä pääsi kivasti määränpäähän. Hyvin toimi omaan ajoon pattetiauon reittipläni
Voin suosittaa kokeilemaan reittipläniä
Ja simuloimaan ajoa jos kokee range ahdistusta
katso liitettä 108125
Tämä reissu tuli tehtyä. Kotoa kotiin ehti kulua 88.5h, mikä jakautui että n.20h / 1790km autolla ajoa, parina päivänä duunia eri kaupungeissa ja pari yötä eri hotelleissa, eli aika perus kuvio itselle.
Paluumatkalla keskikulutuksen 4.6l/100km ja nopeus sama 88km/h
ABRP arvioi että sähkikseen olisi pitänyt ladata 251kWh energiaa reissulla ja latauksia yhteensä 6-7kpl jotka maksaneet yhteensä n.80€ (+-10€) josta puuttuu lähtötilanteen kotilataus eli sanotaan n.100€ yhteensä.
Dieseliä kului yhteensä n.84l = n.126€ ja piti tankata kerran pohjoisessa, kun lähtiessä oli tankki täysi.
Paluumatkalla en stopannut ABRP suunnitelman mukaisesti, vaan oman tarpeen mukaan yhden kerran joka kesti n.5min , jolloin matka-aika lyheni n.45min kun ei ollut simulaatio latauksia.
Kaupallisia asemia käytettäessä ei isosti säästä energian osuudessa
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Tarvis varmaan jonkin 3xAC-DC + DC-AC muunnin systeemin jotta vaiheet vaihtuisi lennosta ?

Joo... tuollainen tarjoaisi kaikenlaista mahdollisuutta. Menee vain liian kalliiksi. Prioriteettijärjestys on väärä. Ensisijaisesti JOS autoa ladataan niin sen halutaan lataantuvan eli silloin auto saa kaiken mitä haluaa. Muut väistävät saunasta alkaen silloin kun autoa halutaan ladata. Sellainen tilanne on esim. silloin kun pitäisi aamulla lähteä matkalle ja auton akku ei ole riittävän täynnä. Saa siinä talokin kylmetä kunhan auto lataantuu. Sen sijaan jos autoa ei tarvitse ladata niin sen voi vaikka jättää kytkemättä johtoon kiinni.
 

huugo

Vakionaama
Kaupallisia asemia käytettäessä ei isosti säästä energian osuudessa
Tosiaan tuollaisilla tosi pitkillä roadtripeillä näin on. Tosin kulutusvaikutuksessa -20 - 50% on jo iso. Sama kokoisista luvuista puhutaan pitkillä reissuilla säästönä.

Perusreissuilla väh 50% energiasta kotikatausta - joka on halpaa. Tuossa säästöä tulee. Perusreissu - 200-400km kotoa.
 

pamppu

Vakionaama
Kaupallisia asemia käytettäessä ei isosti säästä energian osuudessa
Saattaa tulla jopa kalliimmaaksi, jos alkaa osua hintaville asemille. Tosin ihan yks kaks yllättäen voi dieselikin olla taas 2 euroa litra. Pahimmillaan se oli ylikin kun sähkiksellä vaan kauhistelin asiaa ja ojensin nilkkaa kotinesteen kohdalla. Ei se litku kovin kauan ole tässä hinnassa ollut.

Toki 4.6l/100km on myös nuukaa. Mulla kun on vielä kakkosautona just semmoinen ikääntynyt diesel, jollaisen kuluihin yleensä uutta sähköautoa verrataan, niin kumma kyllä se ei alta kuuden litran tottele käskyjä. Nurkka-ajossa menee 6.6 ja talvella enemmänkin. Ureaa se ei onneksi tartte.

Mutta kyllä ne säästöt tehdään siinä kotilaturilla tai muussa hidaslatauksessa. Itslläni pikalatauksen osuus on luokkaa 5% kaikesta energiasta. Tuollaista reissutyötä ajaessa toki varmasti paljon enemmän.
 

pamppu

Vakionaama
Perusreissuilla väh 50% energiasta kotikatausta - joka on halpaa. Tuossa säästöä tulee. Perusreissu - 200-400km kotoa.

Ihan joka vuosi ei näytä tulevan noita reilun 400km ”vakiosiirtymiä” pidempiä reissuja. Viimeksi kun tuonne menin, niin latasin kotoa täyteen, matkalla loppupuolella 10%->40% ja perillä taas roikkaan. Ei tullu kalliiksi.

Eli juu ja välillä menee kuukausia ilman pikalatausta.
 

huugo

Vakionaama
Halvin lataus on työpaikan ilmainen lataus. Edes Purran sakset eivät ole osuneet tähän työntekijälle verottomaan etuuteen. Vielä - sekin aika varmasti tulee.

Tänään auto tyhjänä työpaikalle ja vloppuun akku täyteen. Sellainen 50kwh lähes 20c/kwh olisi kotona, eli 10eur verottomana etua.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Halvin lataus on työpaikan ilmainen lataus. Edes Purran sakset eivät ole osuneet tähän työntekijälle verottomaan etuuteen. Vielä - sekin aika varmasti tulee.

Tänään auto tyhjänä työpaikalle ja vloppuun akku täyteen. Sellainen 50kwh lähes 20c/kwh olisi kotona, eli 10eur verottomana etua.
Eikö se verovapaus pääty tämän vuoden loppuun? Oli 2021-2025 vuosille. Ellei sitten tule jatkoa.
 

tet

Hyperaktiivi
Tarvis varmaan jonkin 3xAC-DC + DC-AC muunnin systeemin jotta vaiheet vaihtuisi lennosta ?

Rahamiesten hommia, mutta jos jotain tuollaista alkaa väkertämään, niin eikös järkevintä ole sitten suoraan ladata DC:llä. Miksi ihmeessä sitä enää vaihtosähköksi muuntaisi, jotta auto sen taas konvertoi tasavirraksi.

Perusreissuilla väh 50% energiasta kotikatausta - joka on halpaa. Tuossa säästöä tulee. Perusreissu - 200-400km kotoa.

Kokonaisuus on sitten vielä halvempi. Puolentoista vuoden aikana omat lataukseni ovat jakaantuneet näin (osuus energiamäärästä):

- kotilataus 84 %
- DC-pikalataus 12 %
- AC-lataus muualla kuin kotona 4 %

Luultavasti talvella pikalatauksen osuus laskee, kuten ekanakin talvena teki. Veikkaan että kahden vuoden kohdalla voidaan olla taas 10 % tuntumassa.

Eikö se verovapaus pääty tämän vuoden loppuun? Oli 2021-2025 vuosille. Ellei sitten tule jatkoa.

Meidän firmassa päätettiin jo joskus 2-3 vuotta sitten, että maksullinen latauspalvelu on järkevin. Virran 22 kW tolppia on nyt joka parkkiksella, hinta on "omakustanne" eli 10 c/kWh. Periaateessa noista voi kyllä ladata kuka tahansa, jos kehtaa tehtaan parkkikselle ajella.

Aitojen sisällä on sitten taas osa lämmitystolpista sellaisia, joista voi ladata sukolaturilla ilman kWh-veloitusta, kuukausimaksua vastaan. Noiden käyttö on toki mahdollista vain aika rajatulle joukolle, eli niille, joilla on ajolupa aitojen sisäpuolelle.
 

Husky

Hyperaktiivi
Tuo automaattinen valinta taitaa tarkoittaa vaan sitä, että laite ymmärtää sen, onko se kytketty yhteen vaiheeseen vai kolmeen. Sen voi pakottaa toimimaan yksivaheisesti myös kolmivaihesyötössä. Ja senhän voi adpterilla kytkeä myös vaikka schukoon. Tuo automaattinen voinee tarkoittaa myös juuri yllämainittua, että se vaiheisuuden vaihtokäskyn saatuaan keskeyttää latauksen ja aloittaa sitten uudestaan.

Jos sitten hakee kuormitusautomatiikkaa, niin sitähän ei ole tuossa latauslaitteeessa vaan siihen tarvitaan se kaappiin laitettava go e controller, joka sitten käskyttää yhtä tai useampaa latauslaitetta apin kautta ja vaihtaa myös niiden vaihemäärää kuormaa rajatakseen.

Sen verran noissa on älliä ilman controlleriakin että pilven kautta voi rajata kaikkine latauslaitteiden yhteisen virtamaksimin, jolloin ne osaavat ruokkia esim. kahta autoa 6A virralla, mutta kun toinen lopettaa latauksen tai vähentää tehoa, niin toinen alkaa saada enemmän. En usko että sekään alkaa vaiheiden kanssa leikkiä, pelkästään ampeerien kanssa. Senhän voi hoitaa ihan vauhdissa, auto kyllä tottelee latauslaitteen ampeerisäätöä kesken latauksenkin.

Ja toki tuon controllerin voi värkätä itse kotiautomaatioon apien kautta.
Mitä moinen laite mahtaisi maksaa asennettuna?
Näin se alkaa olla. Majoituspaikoissa yöpyessä saattaa vielä onnistua hitaammalla latauksella edullisemmin yön yli.
Ahaa, kerrostaloasukeille siis sähköauto ei säästä ajokuluissa
Joo... tuollainen tarjoaisi kaikenlaista mahdollisuutta. Menee vain liian kalliiksi. Prioriteettijärjestys on väärä. Ensisijaisesti JOS autoa ladataan niin sen halutaan lataantuvan eli silloin auto saa kaiken mitä haluaa. Muut väistävät saunasta alkaen silloin kun autoa halutaan ladata. Sellainen tilanne on esim. silloin kun pitäisi aamulla lähteä matkalle ja auton akku ei ole riittävän täynnä. Saa siinä talokin kylmetä kunhan auto lataantuu. Sen sijaan jos autoa ei tarvitse ladata niin sen voi vaikka jättää kytkemättä johtoon kiinni.
Nii i, se mitä on tullut sanottua: elämänmuutos ilman omaa tilausta. Harrastukset pois (ei voi enää vetää kalustoa) ja pakkasilla talo kylmäksi että auto liikkuu.

No, kuten sanottu. Tilaston mukaan tällaisia taloja jotka pakkasilla vaativat vaihekohtaisen mukautuvan laturin on paljon ja ko. laturi kyllä tulee tarjolle
 

huugo

Vakionaama
No, kuten sanottu. Tilaston mukaan tällaisia taloja jotka pakkasilla vaativat vaihekohtaisen mukautuvan laturin on paljon ja ko. laturi kyllä tulee tarjolle
En usko että vaihekohtaista säätöä tulee. Ei ne 3x25A pyöri punaisella 24/7 vaan väkisellä jää aina tilaa sen verran että auto lataantuu. Ja kysymyksessä on aikalailla suomi / pohjoismaa-ongelma. Ja teoreettinen sellainen.

Ja jos ei lataudu riittävästi niin pikalatureita riittää. Takaisinmaksu aika hidasta jos 1x vuodessa oikeasti hyötyä.

Keskimääräinen ajosuoritus ja siten lataustarve kovin pieni.
 

Esäätäjä

Vakionaama
No, kuten sanottu. Tilaston mukaan tällaisia taloja jotka pakkasilla vaativat vaihekohtaisen mukautuvan laturin on paljon ja ko. laturi kyllä tulee tarjolle
Ongelma poistuu joskus kun tuollaisten talojen lämmitysjärjestelmä päivitetään nykyaikaan. Eli jotain vesikiertoista lämpöpumpulla.
Toinen on akustot mutta nuo tarvittavat energiamäärät on vielä kallista toteuttaa noin.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Ahaa, kerrostaloasukeille siis sähköauto ei säästä ajokuluissa
Jos on sellainen kerrostalo jossa ei voi ladata niin kyllä. Tiedän, että sellaisia on. Jotkut voivat kuitenkin ladata työpaikalla, joten tämä ei ole aina näin yksinkertaista päätellä mitä kukin voi tehdä, mutta jos eläkeläisen autopaikka on kadun varressa niin voi kyllä arvioida että sähköauto ei ole erityisen edullinen valinta. Toki kaupungissakin voi saada edullista peruslatausta, mutta se on hankalaa järjestellä ellei latauspiste ole naapurin kaupan pihalla esim.

Nii i, se mitä on tullut sanottua: elämänmuutos ilman omaa tilausta. Harrastukset pois (ei voi enää vetää kalustoa) ja pakkasilla talo kylmäksi että auto liikkuu.

No, kuten sanottu. Tilaston mukaan tällaisia taloja jotka pakkasilla vaativat vaihekohtaisen mukautuvan laturin on paljon ja ko. laturi kyllä tulee tarjolle

Laskelmasi perustuu nyt siihen, että autoa pitää ladata ehdottomasti samaan aikaan vuorokaudesta kuin taloa lämmitetään sellaisella sähköliittymällä, joka on mitoitettu vain talon lämmittämiseen.

Säästömahdollisuus ratkaisussasi on pieni johtuen siitä, että sitä halpaa energiaa öisin on määrällisesti silti kovin vähän tarjolla.

Ymmärrän kyllä, että tuollaista on mielenkiintoista pohtia, itsekin olen siinä tilanteessa ollut. Ratkaisin asian omalta osaltani varaamalla yhden vaiheen lähes kokonaan auton lataaamiseen. Auton lisäksi sitä käyttää lähinnä LED valot ja hammasharjan laturi.
 

RauskiH

Vakionaama
Nii i, se mitä on tullut sanottua: elämänmuutos ilman omaa tilausta. Harrastukset pois (ei voi enää vetää kalustoa) ja pakkasilla talo kylmäksi että auto liikkuu.

No, kuten sanottu. Tilaston mukaan tällaisia taloja jotka pakkasilla vaativat vaihekohtaisen mukautuvan laturin on paljon ja ko. laturi kyllä tulee tarjolle

Täytyy jo ihailla sinnikkyyttä etsiä ja kehittää mörköjä olemaan ostamatta sähköautoa. Ei varaavassa sähkölämmityksessä mitään vaihekohtaisesti säätyviä latureita tarvita, ihan normaalilla kuormanohjauksella pärjää. Eli kun laturi ottaa tehoa niin vastaava määrä lämmitystä väistää. Lataus katkeaa sitten joko lataustason saavutettua tavoitteensa tai säätämällä latausajan haluamakseen. Jos auto ottaa esim. 3x16A niin normaaliolosuhteissa 1-2h latausta riittää jos ladataan joka yö.

Se että kuinka paljon yötunneista on varaa lohkaista lataukseen kannattaa katsoa ihan ensimmäiseksi kun se selviää samassa ajassa kuin kirjoittaisi tänne yhden viestin. Ei tarvitse kuin hakea kulutusseurannasta sellaisia päiviä jolloin vrk kulutus on ollut yli 150kwh. Katsoo sitten näistä että missä ulkolämpötilassa on mennyt aamukuuteen asti tasaisesti täyttä kuormaa. Tämän jälkeen tarkistaa lämpötilan pysyvyyskäyrästä että kuinka monta päivää vuodessa on tätä kylmempää ja jolloin voi olla vaikeuksia latauksen kanssa.

Muistelen että talosi on kohtuu pieni ja osa lämmityksestä pattereilla ja sijaintikin eteläsuomessa? Lonkalta heitän että raja jolloin yötunneista ei oleva varaa lohkaista lataukseen on lähempänä -30c kuin -20c, voi toki olla alle -30c

Itse en ole sähkärin + hybridin latauksesta saanut ongelmaa 170/207m2 talossa jossa on kuiva lattialämmitys ilpillä ja talo sijaitsee napapiirillä.

Mitä kalustoa on tarve vetää kakkosautoksi tulevalla sähkärillä kun oletettavasti siinä ykkösautossakin on koukku? No joka tauksessa aika yleisesti sähkäreillä saa vetää 1500-1800kg kärryä jolla liikkua jo ison pään vaunutkin mukana. Ei toki kaikilla joten valintaa auton suhteen joutuu jonkin verran tekemään aivan kuten polttiksissakin. Tarvittaessa löytyy myös sähkäreitä joilla saa vetää reilusti yli 2t.
 
Back
Ylös Bottom