Sähköenergiamittarista käyrä PC:lle

jth2109

Aktiivinen jäsen
Vs: Sähköenergiamittarista käyrä PC:lle

jule- sanoi:
Itse synkkasin tuon ainoastaan kirjoittamalla General välilehdellä counts/kWh ruutuun oikean luvun.
Sitten tarkistin kuorman eri määrillä hehkulamppuja. Yllättävän hyvin tuntui pitävän paikkaansa.
Kokonaiskulutuksesta en osaa sanoa , siis jos siellä toisessa mittarissa on jo pohjalla jotain. :-\
Juu minun hagerin lukema pitäisi saada siihen etusivun ylinmäisen rivin keskin mäiseen laatikkoon.Ei tarvis sen jälkeen ottaa ledin lukulaitetta pois aina kun haluaa mittari lukemat ylös.Eli siinä juoksisi samat lukemat kuin tuossa hagerissa.Sori kun selvitin epäselvästi noissa aikaisemmissa viesteissä.
Itse laitoin vain "pulssi tiheydeksi" 6000/kwh.(luki mittarin päällä)Näytti vilpin otto tehoksi noin 1400w.Pitää varmaan aikalailla kutinsa.

J

jule-

Vieras

jth2109 sanoi:
Juu minun hagerin lukema pitäisi saada siihen etusivun ylinmäisen rivin keskin mäiseen laatikkoon.
Katson tuota juttua kun pääsen oman mittarin luo. No eiköhän tämä saada keksittyä vielä iltaan mennessä. ;)

T

tuuma

Vieras

VesA sanoi:
tuuma sanoi:
Heitän tähän oivan laitteen, jotka ei jaksa itse näpräillä.

3-vaihemittaus langattomilla virtamuuntimilla suoraan keräysboxiin ja USB:n kautta PC:lle:http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=33672

Onkohan jonkun linkin takana kelvollista speksiä.. voi olla että tuo on enempi motivointinäyttö kuin varsinainen mittari.

Tuossa on joku testi: http://www.pinseri.com/2008/09/30/wattson-kertoo-sahkonkulutuksen/
Motivointimittarihan tuo on ennenkaikkea mutta on siihen softa sitten kun haluaa tilastoa:
http://www.diykyoto.com/uk/holmes/about

J

jule-

Vieras

jule- sanoi:
jth2109 sanoi:
Juu minun hagerin lukema pitäisi saada siihen etusivun ylinmäisen rivin keskin mäiseen laatikkoon.
Katson tuota juttua kun pääsen oman mittarin luo. No eiköhän tämä saada keksittyä vielä iltaan mennessä. ;)
En onnistunut saamaan pohjia mukaan. :-[ Nuo omat "ongelmat" selvisi kyllä.

D

Deleted member 1344

Vieras

No niin, oma projekti edistyy. Lämpötilamittauksia on jo tehty jonkin aikaa, mutta nyt on sitten eka sähkömittari mittauksessa. Toivottavasti laskin nyt sähkönmitauksen kertoimet oikein että on oikealla hehtaarilla (edit: luultavasti meni, kun mittarissa on 31kWh, asennettu sunnuntaina ja RRD:n mukaan 17kWh, aloitti mittauksen eilen illalla):
DEF:1D6CE20D000000count=/home/httpd/html/Unslung/temploggerd/rrd/counter2.rrd:1D6CE20D000000count:AVERAGE
CDEF:wattage=1D6CE20D000000count,3600,*
CDEF:wh=1D6CE20D000000count,1000,/
VDEF:kwh=wh,TOTAL

Tuossa on nyt sitten mun yläkerran Panasonic E12-DKEW kulutusta tänään iltapäivän ajalta. Datan kerää ja käppyrät piirtää NSLU2, imagena Unslung ja softana temploggerd.

Temploggerd sopii tähän hommaan muuten hyvin, mutta vaatii pientä virittelyä:
  • Se ei osaa luoda COUNTER-tyyppistä rrd-failia oikein, vikana on se että max. ja min. parametrit menevät lämpömittarien mukaan -> laskurin arvo yli 256 tulkitaan virheelliseksi arvoksi. Tuohon riittää että luo laskurin rrd-failin itse
  • Laskureille ei ole tehty html-templatea joten se ei osaa piirtää sopivia käppyröitä. Tuossakin riittää sopivan templaten teko + konffifailin tunaus sopivaksi

Homma on vielä sen verran vaiheessa että että ei ole vielä oikein muuta annettavaa kuin tuo eka kuva. Mitähän tuostakin pitäisi päätellä? Ilmeisesti menee pahasti katkokäynnin puolella... Ulkolämpötila on tuolla ajanjaksolla ollut välillä 0.9 - 0.2 astetta plussalla. Lattialämmityksen menovesi 22.2 - 22.5 astetta ja ero meno- ja paluuvedessä max 0.1 astetta.

D

Deleted member 1344

Vieras

Tosi tyhmä juttu, mutta mulla oli tuon mittarin ja pulssilaskurin välillä napaisuus väärinpäin. Kävin juuri vaihtamassa ja loin RRD-failin uusiksi. Nyt näyttää jo paljon paremmalta, teho näyttää säätyvän pienissä portaissa ja tällä hetkellä menee noin 500W. Dataa on nyt 12 minuutin ajalta, täytynee pistää kuva huomenna.

Ja tein ne temploggerd:n html-templatetkin, niillä saa suoraan generoitua käppyrät kaikille pulssimittareille. Parametrit menevät suoraan oikein jos pulsseja tulee 1000 / kWh, muuten pitää kahta lukua muuttaa.

D

Deleted member 1344

Vieras

No niin, nyt on sitten tehty temploggerd:lle kilowattituntimittarille sopiva template. Liitteenä templatet sekä esimerkkikuva siitä miltä tuo näyttää, kuvassa on mun yläkerran Panasonic E12-DKEW tältä aamulta (katkokäyntiä...).

Mulla on NSLU2:ssa Unslung-distro ja sen päälle asennettu nuo 1-wire softat sekä temploggerd. temploggerd toimii suoraan lämpöantureilla, mutta Hobby Boardsin dual counterille ei ole sopivaa modulia.

Eli tarvittavat vaiheet ovat:
* RRD-faili pitää luoda käsin (sallittu ylä- ja alaraja pitää olla määrittelemätön, eli tuo U:U ekan rivin lopussa), 1D6CE20D000000 on ko. anturin ID, esim:
Koodi:
rrdtool create /home/httpd/html/Unslung/temploggerd/rrd/counter1.rrd --step 60 DS:1D6CE20D000000count:COUNTER:120:U:U \
RRA:LAST:0.5:1:2880 RRA:LAST:0.5:30:672 RRA:LAST:0.5:120:744 RRA:LAST:0.5:1440:730 \
RRA:MIN:0.5:1:2880 RRA:MIN:0.5:30:672 RRA:MIN:0.5:120:744 RRA:MIN:0.5:1440:730 \
RRA:MAX:0.5:1:2880 RRA:MAX:0.5:30:672 RRA:MAX:0.5:120:744 RRA:MAX:0.5:1440:730 \
RRA:AVERAGE:0.5:1:2880 RRA:AVERAGE:0.5:30:672 RRA:AVERAGE:0.5:120:744 RRA:AVERAGE:0.5:1440:730
* /opt/etc/temploggerd.conf tarvitsee vähän säätöä tuon counterin suhteen
Koodi:
rrdfile                 "counter2.rrd" all_kwhmeter.cgi.templ sensor_kwhmeter.cgi.templ
rrdfile_description     "counter2.rrd" "Yläkerran ILP"
sensor 1D.6CE20D000000 "Yläkerran ILP" counters.B counter2.rrd
sensor_type 1D.6CE20D000000 counters.A COUNTER
sensor_type 1D.6CE20D000000 counters.B COUNTER
* nuo kaksi template-fileä pitää kopsata template-hakemistoon (tässä tapauksessa /opt/share/temploggerd/templates/, nimen lopusta tuo .txt pois, foorumi vaati sen)

Ja sitten tuo kWh-mittarin kytkentä:
* Mulla on Haselta ostettu mittari DIN-kiskoon, siinä on tuo s0-pulssiliitäntä
* Hobby Boardsin Dual Counter laskee pulssit
* Näiden välinen kytkentä on sellainen, että s0-liitännän toinen nasta kytketään Dual Counterin GND:hen ja toinen haluttuun laskuriin (mulla B:ssä)
* Lisäksi tarvitaan ylösveto, eli Dual Counterin nastan +5V ja B-laskurin (tässä tapauksessa) väliin kytketään sopiva vastus. Mä löysin 3 kOhm vastuksen rikkinäisestä akkuporan laturista, näyttää toimivan hyvin tuolla arvolla

Ja tällähän voi sitten tehdä ihan mitä vaan, tuo on vain template millä saa tuon perusdatan irti. Voi esimerkiksi tehdä graafin, jossa näkyy lämmityksen meno- ja paluuveden erotus, ulkolämpötila, öljypolttimen käyntiaikasuhde sekä lämpöpumppujen keskimääräinen ottoteho. Jotain tuollaista meinasin tehdä seuraavaksi, mutta vielä pitäisi vetää piuha alakerran lämpöpumpun kWh-mittarilta laskurille (kuinka pitkä tuo väli voi olla jotta se vielä toimii luotettavasti?), rakentaa öljypolttimen monitorointi sekä asentaa vielä yksi lämpömittari pesutilojen paluuveden lämpötilan monitorointiin.

JaskaTK

Jäsen

En ole koskaan ollut oikein selvillä vaihtovirran käytöksestä kovin syvällisesti, mutta seuraavaa tuli mieleen sen mittauksesta.
Pystyisikö virtaa ja sitä kautta tehoa mittaamaan jos mittaisi nousujohdon ympärille kääräistyyn kelaan indusoituvaa jännitettä?

Olisko vielä mahdollista saada tuo mittaustulos tietokoneelle esim 1-wire AD-muuntimen avulla?

Tässä on varmaan joku juttu miksi homma ei voi toimia noin, koska se olisi varmaan jo täällä esitelty ja laajemminkin käytössä.

Missä tuo mättää? Meneekä pätö-/loisteho-osastolle vai onko tossa jotain vielä perustavanlaatuisempaa virhettä?

PauliG

Vakionaama

JaskaTK sanoi:
En ole koskaan ollut oikein selvillä vaihtovirran käytöksestä kovin syvällisesti, mutta seuraavaa tuli mieleen sen mittauksesta.
Pystyisikö virtaa ja sitä kautta tehoa mittaamaan jos mittaisi nousujohdon ympärille kääräistyyn kelaan indusoituvaa jännitettä?

Olisko vielä mahdollista saada tuo mittaustulos tietokoneelle esim 1-wire AD-muuntimen avulla?

Tässä on varmaan joku juttu miksi homma ei voi toimia noin, koska se olisi varmaan jo täällä esitelty ja laajemminkin käytössä.

Missä tuo mättää? Meneekä pätö-/loisteho-osastolle vai onko tossa jotain vielä perustavanlaatuisempaa virhettä?

Ei virhettä näinhan juuri pihtiamppeeri mittareilla mitataan.
Mittaamalla virta ja olettamalla jännite 230V saadaa teho karkealla tasolla.
Jännite vaihtelut voivat olla jopa luokaa 215V-250V.
Tarkoihin mittauksiin tarvitaan myös jännitemittaus.

Tai esim Fluke 345 Sähkölaadun pihtimittari (tilaus lähteen huomenna)..

VesA

In Memoriam

Sain energialaitokselta uuden kWhmittarin, jossa on näytön lisäksi infrasilmä mittarinlukua varten (on siinä vielä GSM-modeemikin). Seuraavaksi pitäisi päästä lukemaan sitä infraportista... mutta IEC:n protokollista ( tässä tapauksessa IEC1107->) on hiukan huonosti tietoa ilmaiseksi jaossa. Täytyy jatkaa kaivauksia.

JaskaTK

Jäsen

PauliG sanoi:
Ei virhettä näinhan juuri pihtiamppeeri mittareilla mitataan.
Mittaamalla virta ja olettamalla jännite 230V saadaa teho karkealla tasolla.
Jännite vaihtelut voivat olla jopa luokaa 215V-250V.
Tarkoihin mittauksiin tarvitaan myös jännitemittaus.

Missäkähön esim oma PM300 mittari sitten epäonnistuu, jos asia on näin yksinkertainen? PM300 antaa mulla nimittäin varsinkin suuremmilla tehoilla ILPiä käytettäessä melkoisia heilahteluja mitatussa tehossa. Esimerkiksi teho saattaa näytöllä pyöriä enimmäkseen 300W tuntumassa ja sitten yhtäkkiä käväistä sekunnin 1800W:ssä ja taas esim 10s 300W jne...

Eikös pitäisi olla melko yksinkertaista mitata esim 1-wire AD-muuntimien avulla vaikka talon nousujohtojen sekä useammaltakin sulakkeelta lähtevä virta ja kaikkien vaiheiden jännite. Tästä voisi sitten saada ihan mukavaa dataa talon lämmitysjärjestelmien yhteispelistä eri olosuhteissa.

tet

Hyperaktiivi

JaskaTK sanoi:
Eikös pitäisi olla melko yksinkertaista mitata esim 1-wire AD-muuntimien avulla vaikka talon nousujohtojen sekä useammaltakin sulakkeelta lähtevä virta ja kaikkien vaiheiden jännite. Tästä voisi sitten saada ihan mukavaa dataa talon lämmitysjärjestelmien yhteispelistä eri olosuhteissa.

Virran ja jännitteen tasomittauksella voidaan laskea näennäisteho (volttiampeeria, VA). Pätötehon (wattia, W) laskemiseen tarvitaan vielä jännitteen ja virran välinen vaihesiirtokulma.

D

Deleted member 1344

Vieras

RFXcomilla on tuollaisia, saa esim. langattomana X10-modulina. Löytyy johdon ympärille tulevana sensorina, ledin vilkkumista laskevana sekä pyörivän kiekon kierroksia laskevana. hinta on kyllä aika kova, ja tarvitaan vielä vastaanotinkin. Tai sitten tuo Watsson.

http://www.rfxcom.com/sensors.htm
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=33672

tet

Hyperaktiivi

Toni sanoi:
RFXcomilla on tuollaisia, saa esim. langattomana X10-modulina. Löytyy johdon ympärille tulevana sensorina, ledin vilkkumista laskevana sekä pyörivän kiekon kierroksia laskevana. hinta on kyllä aika kova, ja tarvitaan vielä vastaanotinkin.

No eipä webbisivu taas vakuuttanut:

Measures real power usage (voltage*ampere) in steps of 1 Watt/Hr.

Siis oliko se nyt pätö- vai näennäistehoa kun se mittaa, vai mitä? Ja taas tuo yksikkö "wattia tunnissa". En ostaisi autoakaan jos myyjä sanoisi että se kuluttaa 7 hevosvoimaa satasella. :-[

D

Deleted member 1344

Vieras

tet sanoi:

Siis oliko se nyt pätö- vai näennäistehoa kun se mittaa, vai mitä? Ja taas tuo yksikkö "wattia tunnissa". En ostaisi autoakaan jos myyjä sanoisi että se kuluttaa 7 hevosvoimaa satasella. :-[

Joo, noi yksiköt on vaikeita, tarkoittivat varmaan yhden wattitunnin resoluutiota... Useimmissa tapauksissa taitaa tuon sähkömittarin kiekon tai ledin seuraaminen olla helpoin vaihtoehto, saa ainakin saman tuloksen kuin mistä maksaa.

Kari

Aktiivinen jäsen

tet sanoi:
JaskaTK sanoi:

Virran ja jännitteen tasomittauksella voidaan laskea näennäisteho (volttiampeeria, VA). Pätötehon (wattia, W) laskemiseen tarvitaan vielä jännitteen ja virran välinen vaihesiirtokulma.

Jos ei ole kauhean ronkeli siirtokulman kanssa niin Dallasin 1-Wire AD muuntimia käyttäen saa kyllä laskettua tehon. MUTTA mulla ei ainakaan riitä taito enkä usko että 1-Wire antureissa nopeus laskemaan lennosta tehoa suoraan AC jännitteestä ja virrasta.

Huvikseni olen kyllä näperrellyt koe mielessä virran mittauksen . Puretaan rele vedetään kierros syöttöä läpi kelan ja virta muunnin on valmis ja perään TRMS muunnin DC jännitettä varten (joku vanha Natikan datakirjasta kopsattu kyhäelmä) Ja ihan kelvollinen tarkkuus tullee mutta melkosta näpertelyä ja
hurttia huumoria pitää olla. Lähinnä tohon LogTemp ohjelmaan kyhäelmää olen ajatellut. Muuten ei kannata kikkailla koska näilläkin sivuilla on näkynyt aika halpoja valmiita kilkkeitä tehon mittaukseen.

JaskaTK

Jäsen

Jos mittaisi pelkkää näennäistehoa, niin kuinkahan paljon tuo mahtaisi poiketa pätötehosta? Onko ero merkittävä kulutusseurannan kannalta?

Käsittääkseni tuo indusoidun jännitteen suhde virtaan on lineaarinen, jolloin muunnos on aika yksinkertainen. AD muuntimenhan ei tuota tarvitsisi edes tehdä vaan voidaan logata tietokoneelle suoraan jännitearvoja ja suorittaa sitten muunnos ampeereiksi tietokoneella. Jos uhraisi vielä vähän tarkkuutta niin pääsisi hyvin yksinkertaisella laskennalla, jos laskisi tehon jollain keskimääräisellä jännitteellä, koska ei tuo kovin suuresti kuitenkaan vaihtele. Toisaalta ei jännitteenmittaamisen järjestelykään olisi varmaan kovin monimutkaista.

Mulla taitais olla valmiina jo useampikanavainen 1-wire ad-muunnin ja samaan systeemiin muutama lämpöanturikin.

VesA

In Memoriam

Toni sanoi:
tet sanoi:

Joo, noi yksiköt on vaikeita, tarkoittivat varmaan yhden wattitunnin resoluutiota... Useimmissa tapauksissa taitaa tuon sähkömittarin kiekon tai ledin seuraaminen olla helpoin vaihtoehto, saa ainakin saman tuloksen kuin mistä maksaa.

Mieluiten kuitenkin kysyisin suoraan mittarilta.... näittä variaabeleita piisaa.

V

V70-TDI

Vieras

Mulla on tossa kannettavan LPT portissa datapinneissä 2 ja 3/maassa kiinni noi kWh mittarien pulssiulostulot. Luen noista ohjelmallisesti pulssit ja talletan kantaan. Nyt kun yritän lukea samalla vesimittarin pulsseja niin loppuu poweri kesken.
Miten tohon saisi ympättyä ulkoisen virtalähteen?. Veikkaan ettei tuo LPT portti tykkää jos sinne tunkee virtaa ulkopuolelta. Pitäisi olla jotenkin opto tai joku muu viritys. Tirtysti joku IO kortti mutta läppäriin ei oikein saatavilla tai kallis. Onko vinkkejä.

D

Deleted member 1344

Vieras

Tulipa modattua tuo NSLU2 niin että se käynnistyy automaattisesti heti kun virrat kytkee (esim. sähkökatkon jälkeen). Virtanappi toimii edelleen kuten ennenkin, eli sen saa sammutettua normaalisti.

Tuohon tarvittiin täsmälleen yksi komponentti, mä käytin tätä, Elfasta: 73-767-59 DS1233-10 reset circ. TO92

Modausohje: http://www.nslu2-linux.org/wiki/HowTo/ForcePowerAlwaysOn

Tässä on tarkempi kuva, mutta tuon DS1233 pinnijärjestys on täsmälleen peilikuva tästä (eli komponentin litteä puoli piirilevyä päin): http://home.arcor.de/pennynet/public/nslu2.jpg

Näin avaat kotelon: http://www.nslu2-linux.org/wiki/HowTo/OpenTheCase

Ja nyt öljypolttimen kimppuun. Meinasin rakentaa monitoroinnin niin, että öljypoltin ohjaa 230V välirelettä joka taas kytkee virran 555-piirillä tehdylle vilkkuledin ohjaukselle. Ja Dual Counter taas laskee pulsseja (yläkerran ILP:n laskuri on siinä ihan vieressä ja siinä on vapaa paikka).

PauliG

Vakionaama

Toni sanoi:
Tulipa modattua tuo NSLU2 niin että se käynnistyy automaattisesti heti kun virrat kytkee (esim. sähkökatkon jälkeen). Virtanappi toimii edelleen kuten ennenkin, eli sen saa sammutettua normaalisti.

Tuohon tarvittiin täsmälleen yksi komponentti, mä käytin tätä, Elfasta: 73-767-59 DS1233-10 reset circ. TO92

Modausohje: http://www.nslu2-linux.org/wiki/HowTo/ForcePowerAlwaysOn

Tässä on tarkempi kuva, mutta tuon DS1233 pinnijärjestys on täsmälleen peilikuva tästä (eli komponentin litteä puoli piirilevyä päin): http://home.arcor.de/pennynet/public/nslu2.jpg

Näin avaat kotelon: http://www.nslu2-linux.org/wiki/HowTo/OpenTheCase

Ja nyt öljypolttimen kimppuun. Meinasin rakentaa monitoroinnin niin, että öljypoltin ohjaa 230V välirelettä joka taas kytkee virran 555-piirillä tehdylle vilkkuledin ohjaukselle. Ja Dual Counter taas laskee pulsseja (yläkerran ILP:n laskuri on siinä ihan vieressä ja siinä on vapaa paikka).

NSLU:n tuntuu aika milenekiintoiselta!
Mistä kannattaa tilata?

D

Deleted member 1344

Vieras

PauliG sanoi:
NSLU:n tuntuu aika milenekiintoiselta!
Mistä kannattaa tilata?

Tämä tuskin on halvin tapa, mutta täältä ainakin löytyy: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=9513

PauliG

Vakionaama

Tilattu tuo nslu kokeiluihin.

Nyt kun olisi käytettävissä step by step malli miten homma saadaan nslu:lla toimimaan.
Ei tarvisisi kaikkeaitse kantapään kautta opetella.

D

Deleted member 1344

Vieras

PauliG sanoi:
Tilattu tuo nslu kokeiluihin.

Nyt kun olisi käytettävissä step by step malli miten homma saadaan nslu:lla toimimaan.
Ei tarvisisi kaikkeaitse kantapään kautta opetella.

Koitan saada jonkinlaista ohjetta aikaiseksi huomenna. Asensin meinaan omani uusiksi tänään, oli vissiin mennyt USB-tikusta filesysteemi sekaisin kun ei suostunut boottaamaan tikku kiinni (ja root on juuri sillä).

D

Deleted member 1344

Vieras

Eli siis tuohon NSLU2:een on saatavilla vaikka mitä, mutta mä tyyduin Unslung-nimiseen minidistroon. Sen etuina on se, että se säilyttää purkin alkuperäisen toiminnallisuuden. Voihan tuohon asentaa vaikkapa koko Debian-distronkin jos haluaa.

Eli alkuunpääsy:
* Pistä purkki pystyyn niin että se löytyy lähiverkosta (IP-osoite esim. DHCP:ltä) tms
* Hanki joku USB-tallennusmedia (mulla on 8G USB-muistitikku, kovalevy käy ehtä hyvin)
* Asenna Unslung: http://ftp.osuosl.org/pub/nslu2/releases/Unslung-6.10-beta-README.txt
* Asenna tietokoneeseen joku ssh-client jos ei ole jo, Windowsiin esim. Putty

Unslungin asennuksen jälkeen loggaa sisään telnetillä ja asenna ssh-serveri:
Koodi:
ping www.nslu2-linux.org
ipkg update
ipkg install dropbear
* Vaihda Dropbearin portiksi 22 tiedostossa: /opt/etc/default/dropbear
* Boottaa purkki, nyt ssh-yhteyden pitäisi toimia

1-wire systeemit:
* Tarvitset 1-wire adapterin, mulla on tämä: http://www.hobby-boards.com/catalog/product_info.php?products_id=1503
* Ja tietysti on kiva jos on jotain mitä mitata tuolla, esim. DS18S20 lämpömittareita
* 1-wire väylä kannattaa tehdä CAT5-kaapelista. Tuossa USB-donglessa on 6-pinninen RJ11-liitin ja tietysti +5V nasta reunimmaisena. Mä tein siihen sopivan liittimen viilamalla RJ45-liittimen sivuista niin paljon pois että sopii
* Tuosta kannattaa tehdä väylä, eli yksi kaapeli jonka varrella kaikki anturit ovat. Ei tähtiverkkoa

1-wire softat NSLU2:een:
* 1-wire perussoftien asennus
Koodi:
cd /etc/ipkg
wget http://owfs.sourceforge.net/nslu2/packages/owfs-feed.conf
ipkg update
ipkg install owfs owshell owcapi
run-owfs
* Ja temploggerd
Koodi:
ipkg install rrdtool
ipkg install temploggerd
* Temploggerd conffausfailit:
/opt/etc/temploggerd.conf
/home/httpd/html/Unslung/temploggerd/rrd → rrd files
/opt/share/temploggerd/templates → templates
/home/httpd/html/Unslung/temploggerd/cgi-bin → custom cgi

Ja temploggerd vastaa osoitteesta (riippuu sisäverkon IP-osoitteesta): http://192.168.0.2/Unslung/temploggerd/

Tuolla voi tehdä kaikkea muutakin hauskaa, meinasin mitata ADSL-liikennettäkin tuolla. Zyxel 660HW:ssä kun on SNMP-serveri:
Koodi:
ipkg install net-snmp
snmpget -v1 -c public 192.168.0.1 interfaces.ifTable.ifEntry.ifInOctets.3 | cut -d" " -f 4
1723233489
snmpget -v1 -c public 192.168.0.1 interfaces.ifTable.ifEntry.ifOutOctets.3 | cut -d" " -f 4
504627935

Niin juu, sain tänään viritettyä öljypolttimenkin seurannan toimintaan. Se perustuu välireleeseen ja 555-piirillä toteutettuun vilkkuledikytkentään. Eli 230V välirele tekee tuon sähköisen eristyksen öljypolttimen 230V käyntiaikasignaalista ja ohjaa tuota vilkkuledikytkentää. Ja tuo vilkkuledi antaa samalla pulssia Dual Counterille, ja tuota taas saa luettua 1-wiren yli. Saan noin pulssin sekunnissa aina kun öljypoltin käy, eli tuosta saa hyvin tarkasti laskettua käyntiajat. Graafin piirtoa pitää vielä vähän viritellä.

U

Unelma

Vieras

Toni sanoi:
Niin juu, sain tänään viritettyä öljypolttimenkin seurannan toimintaan. Se perustuu välireleeseen ja 555-piirillä toteutettuun vilkkuledikytkentään. Eli 230V välirele tekee tuon sähköisen eristyksen öljypolttimen 230V käyntiaikasignaalista ja ohjaa tuota vilkkuledikytkentää. Ja tuo vilkkuledi antaa samalla pulssia Dual Counterille, ja tuota taas saa luettua 1-wiren yli. Saan noin pulssin sekunnissa aina kun öljypoltin käy, eli tuosta saa hyvin tarkasti laskettua käyntiajat. Graafin piirtoa pitää vielä vähän viritellä.

Ei sulta löytyisi mitään havainnekuvaa tuosta polttimen seurannasta, miten se on tehty, kytketty ?
Mikä poltin ? Onko vaikea tehdä ? Sopiiko kaikille polttimille ?

D

Deleted member 1344

Vieras

Unelma sanoi:
Ei sulta löytyisi mitään havainnekuvaa tuosta polttimen seurannasta, miten se on tehty, kytketty ?
Mikä poltin ? Onko vaikea tehdä ? Sopiiko kaikille polttimille ?

Poltin on Oilon Junior. Polttimen kyljessä on liitin johon menee piuhat kattilasta (polttimen virrat + ohjaus). Ko. liittimessä on kytkemättä käyntiaikasignaali ja hälytyssignaali, eli kytkin siihen releen ohjauksen. Eli toinen johdin käyntisignaaliin (230V AC) ja toinen nollaan. Tuo sitten ohjaa välirele-nimistä palikkaa, eli rele joka vetää kun sen käämissä on 230V AC. Tuo samalla eristää loput laskurista verkkosähköistä.

Toinen puoli on yksinkertainen vilkkukytkentä + Hobby Boards Dual Counter joka laskee vilkkuja. Eli rakensin yksinkertaisen 555-piiriin perustuvan vilkkukytkennän joka tuottaa pulsseja joita Dual Counter osaa laskea: http://www.geocities.com/SiliconValley/2072/proj2.htm. Mulla on jopa tuo LED tuossa paikallaan, näkee ainakin että systeemi pelittää. Eli tuo Dual Counter saa signaalinsa tuon ledin yli. Ja tuo vilkkukytkentä saa käyttösähkönsä (+5 V) tuosta 1-wire väylästä 1-wire USB-palikan kautta, mulla on siinä kytkettynä 4 johdinta (+5 V, 1-wire data, 2x GND).

Dual Counteria sitten luetaan 1-wiren yli, ja toisessa päässä on NSLU2 jossa pyörii temploggerd. Tuo luetaan kerran minuutissa.

Parina viime päivänä poltin näyttää käyneen noin 100 minuuttia per päivä. 0.60 gallonaa/tunti suuttimella tuo tekee noin 4 litraa päivässä, tai 10 kWh/l energiasisällöllä mitattuna keskimääräinen teho on noin 1.6 kW. Käyntiajat ovat noin 9-10 minuuttia kerrallaan, ja kerralla menee noin 3-4 dl öljyä.

Mietin tuossa miten tuosta saisi mitattua hyötysuhdetta. Kattilan (Jäspi ECO 17-T) vesitila on 180 litraa. 180 litraa vettä lämpiää asteen per 0.21 kWh, eli kolmella desillä öljyä sen pitäisi lämmitä 14.3 astetta (tuo 10 kWh/l eli 3 kWh taitaa olla aika optimistinen arvio). Tietysti kattilan raudallakin on massaa, mutta paljonkohan sen lämpökapasiteetti mahtaa olla. Ja tietysti tuon käyntiajan lämpöhäviöt + lämmitykseen otettu energia pitää vähentää.

Ja toinen juttu on se, että miten voisi arvioida lämmityskiertoon menevää tehoa. Lämpötilaerot ovat tiedossa DS18S20-anturien mittaamana (pääkierron erotus on tällä hetkellä alle 0.1 astetta ja pesutilojen jotain 0.7 astetta). Mutta noista ei kovin hurjaa tehoa tule ainakaan mitoituspapereiden mukaan, niiden mukaan pääkierto olisi joitain 1800 litraa tunnissa, eli 0.5 kg/s (4.21 kJ/kgK * 0.1K * 0.5 kg/s = 0.2105 kJs = 210.5 W) ja pesutiloihin 180 l/h (~147 W). Silti yöaikaan keskimääräinen poltinteho on 1kW (siis jos kattilaveteen jäisi 10 kWh per poltettu öljylitra)... Mitenköhän tuota virtausta voisi arvioida, pumput on Grundfosin peruspumppuja, onkohan se nyt UPS 25-40. Pääkierto on kolmosella, ph ykkösellä. Kierrossa ei ole mitään termostaatteja, eli virtauksen pitäisi olla vakio.

U

Unelma

Vieras

Kiitos !! Voisitko vielä kertoa mitä relettä käytät ja miten releen kytkennät on tehty niin eiköhän se tästä, vois viritellä omaan Lamborghiin samanlaisen.

D

Deleted member 1344

Vieras

Katso vaikka Finnparttian hinnastosta, välirele DIN-kiskoon 'VÄLI 230 AS' sivulta 82. Omani ostin kyllä paikallisesta sähköliikkeestä noin kaksinkertaiseen hintaan :(

Eli poltin ohjaa välireleen käämiä ja sulkeutuva kosketin antaa +5V käyttöjännitteen tuolle kytkennälle. 555-piirin nasta 3 on kytketty Dual Counterin A-laskuriin. Samaten tuon kytkennän maa ja käyttöjännite (releellä kytkettynä) otetaan tuon Dual Counterin liitinrimasta.

Toinen vaihtoehto olisi ollut käyttää vaikkapa fototransistoria tarkkailemaan polttimen käyntivaloa, mutta se palaa myös kun poltin esilämmittää öljyä. Tai sitten olisi voinut tarkkailla liekkiä liekkilasin läpi. Tuo vilkku + laskuri on siitä hyvä kytkentä ettei koneen tarvitse koko ajan pollata tilaa ja silti saa tarkan tiedon käyntiajasta.

D

Deleted member 1344

Vieras

Ja taas tuli tehtyä lisää virityksiä, nyt tuo NSLU2 lukee myöskin vesimittaria 1-wire väylän yli:
* Okulaari 25v vanhasta lelumikroskoopista, se suurentaa juuri sopivasti niin että siitä näkyy yksi sakara kerrallaan
* IR-herkkä valotransistori katsoo tuon okulaarin läpi, ratasta valaistaan IR-ledillä
* Operaatiovahvistin vahvistaa signaalin niin että saadaan kunnon jännite-ero kun rattaan sakara menee anturin ohi
* 555-ajastinpiiri toteuttaa Schmittin triggerin, eli siivoaa signaalin
* Dual counter laskee pulssit
* templogger tallentaa mittaustulokset ja piirtää käppyrät

Täytyy jossakin vaiheessa piirtää tuosta kytkentäkaavio, mutta tuo oli tosiaan varsin yksinkertainen (ja kaikki komponentit löytyivät suoraan Elfasta):
* IR-ledi
* IR-valotransistori
* TL072 operaatiovahvistin (joka tosin menee ohi speksiensä, tuota pitäisi käyttää min. 7V käyttöjännitteellä ja mulla on vain 5V mutta toimii silti). TL072 sattui vaan löytymään hyllystä
* 555-laskuripiiri
* Vastuksia, sekä yksi 280kOhm potikka viritykseen
* Ledi jotta on helpompi virittää systeemi (ledi vilkkuu kun ratas pyörii)
* n. 4x4cm pala koekytkentälevyä
* Mutta tuon sopivan linssin/okulaarin/etsimen löytäminen voi olla vähän haasteellista. Samoin vesimittarin lasi saattaa huurtua ja siten estää lukemisen

Mulla on tuo alimmainen ratasmalli vesimittarissa, märkä mittari ja suora lasi:
Mittari.gif

VesA

In Memoriam

Olen ollut noissa hommissa varsin tyytyväinen IS471F - IS471F /IR-LÄHESTYMISANTURI -nimiseen vehkeeseen joita ostin Bebekistä.

Se hoitaa kaiken muun ( ja torjuu häiriöitä) mutta IR-ledi pitää hommata. ainoa vaiva on vehkeen suuri dynamiikka-alue.. eli se pyrkii näkemään omat pulssinsa aika etevästi.

D

dyyd

Vieras

Kirjoittelen tähän nyt kokemuksiani. Oma NSLU2 kuoli tuossa taannoin murtoyrityksen johdosta. Viimeisin logi oli täynnä mitä ihmeellisimpiä tunnuksen yrityksiä ja yksinkertaisesti laitteen puhti loppui. Aamulla huomasin laitteen toimivan, mutta yhteyttä ei enää saanut kuin weppipalvelimeen. Uudelleenkäynnistys ei auttanut, laite jäi pimeäksi.

Asensin nyt tuon uudelleen, ja suosittelen ehdottomasti kaikkia NSLU2:sta ja Linuxia käyttäviä asentamaan "fail2ban" ohjelmiston, joka blokkaa IP-osoitteet väärinkirjautumisten jälkeen tietyksi ajaksi. Nytkin näyttää olevan tuossa purkissa blokissa 6 IP-osoitetta, joten ei se ihan turhaa ole.

Muutoin oli hyvä asentaa tuo uusiksi, vaihdoin isompaan levyyn ja sain karsittua paljon turhaa pois kun ei tarvinnut testailla enempää. http://dyyd.homelinux.org taas jälleen kerran online. ;)

D

Deleted member 1344

Vieras

Mä en ole edes rohjennut laittaa omaani nettiin näkyville. Mulla on ihan rautatason palomuuri, Zyxel 660HW ADSL-purkki, jonka WAN->LAN palomuurisääntö on yksinkertaisesti 'block all'.

Sellaista olen kyllä miettinyt että avaisin ssh-portin jotta sitä kautta pääsisi sisään. Sen yli voi sitten tunneloida minkä tahansa haluamansa portin. Tai sitten pistää NSLU2:een pyörimään SSL-salatun weppiserverin ja siihen näkyviin vain ne mitä välttämättä haluaa nähdä ja tekee ADSL-purkkiin sopivat porttien uudelleenohjaukset (mulla on NAT käytössä eli sisäverkossa on ihan omat IP-osoitteet).

Dreamboxiinkin olisi kiva päästä käsiksi ulkopuolelta, jos vaikka sattuu unohtumaan jonkun mielenkiintoisen ohjelman ajastus.

D

dyyd

Vieras

Toni sanoi:
Sellaista olen kyllä miettinyt että avaisin ssh-portin jotta sitä kautta pääsisi sisään. Sen yli voi sitten tunneloida minkä tahansa haluamansa portin. Tai sitten pistää NSLU2:een pyörimään SSL-salatun weppiserverin ja siihen näkyviin vain ne mitä välttämättä haluaa nähdä ja tekee ADSL-purkkiin sopivat porttien uudelleenohjaukset (mulla on NAT käytössä eli sisäverkossa on ihan omat IP-osoitteet).

Murtoyritys tuli juurikin SSH portin kautta, joten tämä lienee se yksi koitetuimmista ja siten kriittisimmistä. Edelleen tuo mainitsemani ohjelma on näppärä.

Itsellä näkyy verkkoon SSH portti 22 ja Lighttpd portti 80. Kaikki muut portit on säpissä, ja fail2ban laittaa IP-osoitteen tunniksi kiellettyjen listalle jos tulee yli 2 virheellistä datapakettia kumpaankaan porttiin.

VesA

In Memoriam

DyyD sanoi:
Toni sanoi:

Murtoyritys tuli juurikin SSH portin kautta, joten tämä lienee se yksi koitetuimmista ja siten kriittisimmistä. Edelleen tuo mainitsemani ohjelma on näppärä.

Itsellä näkyy verkkoon SSH portti 22 ja Lighttpd portti 80. Kaikki muut portit on säpissä, ja fail2ban laittaa IP-osoitteen tunniksi kiellettyjen listalle jos tulee yli 2 virheellistä datapakettia kumpaankaan porttiin.

On melko normaalia että ssh-porttiin tulee joitakin tuhansia yrityksiä päivässä.. ei siitä kannata liikaa välittää, yleensä takana on melko vähän älyä. Kunhan koittavat, josko olisi helpot salasanat tai joku tunnetu helppo aukko tukkimatta. Tyhmästi konffattuja koneita on nykyään verkossa niin paljon, ettei mitään hienoja murtoyrityksiä edes viitsitä yritellä.

Sammypiru

Vakionaama

Millaisia liittimiä olette käyttäneet, jos oolette keränneet useammalta anturilta tietoa PC:lle? Ei viittis kaikkia juottaa yhteen. Jos vetäis PC:ltä yhden piuhan pannuhuoneelle, jonka päässä olis jokin liitin, johon voisi kaikki anturit napsautella kiinni.

VesA

In Memoriam

Sammypiru sanoi:
Millaisia liittimiä olette käyttäneet, jos oolette keränneet useammalta anturilta tietoa PC:lle? Ei viittis kaikkia juottaa yhteen. Jos vetäis PC:ltä yhden piuhan pannuhuoneelle, jonka päässä olis jokin liitin, johon voisi kaikki anturit napsautella kiinni.

Paljonkohan olis matkaa.. mitä pitempi matka sen tarkemmin pitää noudatella hyviä rakennustapoja. Tuollainen tähti on onewiressä kielletty, mutta pelaa jos muita häiriöitä ei ole liiaksi. Itse olen käyttänyt RJ45-ethernetpiuhoja laittanut anturit jatkokappaleisiin. Se on kyllä kovin vaivalloista. Toisaalta RJ45-kaapeli on kohtuullisen laadukasta ja torjuu häiriöitä.

C

Carajillo

Vieras

Sammypiru sanoi:
Millaisia liittimiä olette käyttäneet, jos oolette keränneet useammalta anturilta tietoa PC:lle?

RJ-11 -liittimiä, -jatkoja, -haaroittimia ja tavallista litteää puhelinpiuhaa. Vrt. viestini tässä ketjussa 21.10.08. Nyt antureita on 28kpl, ja piuhaa joka suuntaan n. 50m. Haaroja toisensa perään, eikä lukuvirheitä ole tullut 10kk aikana. Koneen päässä "USB to 1-wire" -palikka, josta myös 5V käyttösähköt koko verkkoon. Ei tarvitse kolvata, senkun puristelee anturit liittimiin. Lisäksi 3x5mm (ei 3-5mm) naulauskiinnikkeitä jokunen sata, plus puristuspihdit (n.20€). Kaikki asennustarvikkeet Biltemasta, anturit (DS18B20) EBay:sta (1.55$/kpl -> 1.15€/kpl). Ei koske hermoloihin, ja valmista syntyy sitä tahtia mitä jaksaa naputella piuhaa seinään.

Back
Ylös Bottom