Sähköiset ovenkahvat ja muu turvallisuus

Esäätäjä

Vakionaama
Turhan yleisiä sähkövikoja odotellessa...
Käytännössä sama kun nämä ajoavustimet ja vaikka fsd, onhan nämä ollut jo toistakymmentä vuotta ja ei mielestäni mitenkään erityisen vikaantuvaa tekniikkaa. Enään vaan tuosta puuttuu kiinteän ohjausakselin korvaaminen "potikka"ratilla.

Husky

Hyperaktiivi
Kun palkataan ratin kehittäjä, niin eihän se voi sanoa että vanha on hyvä. Pitäisikin huomata, että tällaisissa palkataan "muuttaja" ei "kehittäjä" ja palkkaajan pitäisi tietää valmiiksi halutaanko muuttaa jotakin

fraatti

Hyperaktiivi
Menkööt samaan syssyyn turvallisuuteen vaikuttavana tekijänä. Jatkossa uusissa malleissa myös takavalojen on oltava päivällä päällä.

Ton1A

Vakionaama
Tuo takavalojuttu on kyllä hyvä. Just tänään viimeksi näin pimeällä Fordin joka ajeli pelkillä etupäivävaloilla. Taisi olla eka Ford, jonka olen bongannut takapää pimeänä pimeällä, mitenköhän sekin on mahdollista?

fraatti

Hyperaktiivi
Tuo takavalojuttu on kyllä hyvä. Just tänään viimeksi näin pimeällä Fordin joka ajeli pelkillä etupäivävaloilla. Taisi olla eka Ford, jonka olen bongannut takapää pimeänä pimeällä, mitenköhän sekin on mahdollista?
Aika monessa tapauksessa auto taitaa itse arpoa että mitä se pitää päällä? Ainakin oma kottero vaihtelee päiväajovalojen välillä itsekseen(en tiedä mitä takavalot tekevät).
Vahingossa voi tietty myös valokatkaisija olla väärässä asennossa?

Ton1A

Vakionaama
Mullakin on ollut useita autoja joissa päivävalot ja takapää pimeänä päivällä. Yhdessäkään niistä ei mitenkään saa käytettyä päivävaloja, siis ilman takavaloja, kun on edes kunnolla hämärää, pimeästä nyt puhumattakaan.

Ei siinä mistään arpajaisista ole kyse, vaan ihan valoisuusanturin mukaan toimivat. Nykyinen ykkösauto vaihtaa pois päivävaloilta herkästi jo ihan siitä kun ajetaan jonkun moottoritien ylittävän sillan alta.

Esäätäjä

Vakionaama
Mullakin on ollut useita autoja joissa päivävalot ja takapää pimeänä päivällä. Yhdessäkään niistä ei mitenkään saa käytettyä päivävaloja, siis ilman takavaloja, kun on edes kunnolla hämärää, pimeästä nyt puhumattakaan.

Ei siinä mistään arpajaisista ole kyse, vaan ihan valoisuusanturin mukaan toimivat. Nykyinen ykkösauto vaihtaa pois päivävaloilta herkästi jo ihan siitä kun ajetaan jonkun moottoritien ylittävän sillan alta.
Mutta eihän kaikissa ilmeisesti ole valoisuusanturia vaan käsin ajovalot päälle katkaisijasta, muuten palaa päivävalot ja ilman takavaloja.

-Teme-

Vakionaama
Mutta eihän kaikissa ilmeisesti ole valoisuusanturia vaan käsin ajovalot päälle katkaisijasta, muuten palaa päivävalot ja ilman takavaloja.
😳 missä tuolleen? Jossakin budjettikotilossa ilmeisesti
Muutamassa viimeisessä autossa ollut ajovaloautomatiikka, mutta nykyisessä pompsahtaa aivan jäätävän herkästi pitkienautomatiikka pois päältä. Matriisivalojen ohjaus on tällöin myös kuollut jolloin epähuomiossa saattaa ajaa pitkillä perässä / vastaan.
Oli muuten yllätys itselle että kaista-avustin on pakollinen turvallisuusvaruste nykyään uusissa autoissa. Kuljettavan vireystilan seuranta ja nopeusrajoitusvahti olikin tiedossa.

Esäätäjä

Vakionaama
😳 missä tuolleen? Jossakin budjettikotilossa ilmeisesti
Sitä itsekin mietin, onko jotain malleja asetuksen tullessa voimaan 2011...
Mutta aina silloin tällöin tulee pimeällä nähtyä autoja joissa takana ei mitään valoa. Parkin sulake voisi aiheuttaa vanhemmissa autoissa saman.

Ihan hiljattain ajoin moottoritietä joka alkupäästä valaistu ja siinä meni takavalot pimeänä. Edessä oli ilmeisesti nuo päivävalot. Viimeistään hetken päästä täytyi huomata kun valaistus loppuu ja eteensä ei enään näe tietä...

Tonttuj

Aktiivinen jäsen
Niin kauan kuin tuo takavalohölmöily on ollut olemassa, aina kun olen ostanut auton, olen vaatinut kauppakirjaan maininnan että auto toimitetaan minulle niin, että takavalot palavat aina sytysvirran ollessa kytkettynä.
Näin toimi nyt viimeiseen ostettuun autoon asti.
VW ID.7 GTX on nyt viimeisin auto ja siihen ei saanut takavaloja automaattisesti palamaan, tehdas ei hyväksynyt muutoskoodausta.
Saahan ne itse palamaan onneksi valokytkinpaneelista, käytännössä aika paljon ajan normaalit ajovalot päällä.
Melko varmasti tuo oletusasetus tullaan muuttamaan direktiivin muuttuessa ja silloin sen varmaan saa päivityksenä tai huollossa muutettua niin, että ne takavalot saadaan palamaan myös automaattisesti päiväajovalojen kanssa.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Juuri laitoin Fordissa raksin ruutuun jotta takavalot palavat päiväajovalojen kanssa. Tuo onnistui Forscanin avulla helposti
(Parking lights ON with DRL).

tet

Hyperaktiivi
Oli muuten yllätys itselle että kaista-avustin on pakollinen turvallisuusvaruste nykyään uusissa autoissa. Kuljettavan vireystilan seuranta ja nopeusrajoitusvahti olikin tiedossa.

Minulle tuo ei ollut yllätys, mutta se oli, miten sitkeästi kaistavahdista käytetään nimeä "kaista-avustin". Direktiivin suomennos käyttää termejä "kaistavahtijärjestelmä" kuvaamaan varoitusta kaistalta poistuttaessa, ja termiä "hätätilanteiden kaistanpitojärjestelmä" kuvaamaan automaattista ohjaamista takaisin kaistalle. Jostain syystä autotoimittajat ovat lanseeranneet tuon hämäävän nimen "kaista-avustin", joka ainakin minulle tuo aina mieleen järjestelmän, joka aktiivisesti ohjaa autoa keskellä kaistaa - eli ns. "automaattiohjauksen". Tällaisia järjestelmiä on myös nykyään autoissa, omassanikin. Se ei kuitenkaan ole pakollinen järjestelmä. Sen sijaan kaistavahti-/kaistanpitojärjestelmä on pakollinen.

Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
Minulle tuo ei ollut yllätys, mutta se oli, miten sitkeästi kaistavahdista käytetään nimeä "kaista-avustin". Direktiivin suomennos käyttää termejä "kaistavahtijärjestelmä" kuvaamaan varoitusta kaistalta poistuttaessa, ja termiä "hätätilaiteiden kaistanpitojärjestelmä" kuvaamaan automaattista ohjaamista takaisin kaistalle. Jostain syystä autotoimittajat ovat lanseeranneet tuon hämäävän nimen "kaista-avustin", joka ainakin minulle tuo aina mieleen järjestelmän, joka aktiivisesti ohjaa autoa keskellä kaistaa - eli ns. "automaattiohjauksen". Tällaisia järjestelmiä on myös nykyään autoissa, omassanikin. Se ei kuitenkaan ole pakollinen järjestelmä. Sen sijaan kaistavahti-/kaistanpitojärjestelmä on pakollinen.
oma kotilo varoittaa viestillä ja äänellä kun ajaa keskiviivan tuntumassa taajamassa ,että siirry käppänä keskelle kaistaa.
Maantiellä sitten aktiivisesti pitää ja ohjaa auton olemaan kaistan keskellä. Jos keventää otetta ratista, niin kiljasee kilauksen ja näyttää viestin "Ota ohjaus haltuun"
Ensimmäisesta kohdasta sanoisin että kyseessä on kaistavahti, kun jälkimmäisessä että on kaista-avustin

tet

Hyperaktiivi
oma kotilo varoittaa viestillä ja äänellä kun ajaa keskiviivan tuntumassa taajamassa ,että siirry käppänä keskelle kaistaa.
Maantiellä sitten aktiivisesti pitää ja ohjaa auton olemaan kaistan keskellä. Jos keventää otetta ratista, niin kiljasee kilauksen ja näyttää viestin "Ota ohjaus haltuun"
Ensimmäisesta kohdasta sanoisin että kyseessä on kaistavahti, kun jälkimmäisessä että on kaista-avustin

Ollaan aika pitkälti samoilla linjoilla nimeämisen suhteen.

Vahti vain varoittaa ja avustin lisäksi myös ohjaa.
Tosin väkisinhän tuo ohjaus ei tapahtu. Jos kuski haraa vastaan niin kuskia uskotaan.

No jaa, asian voi nähdä tietysti noinkin. Mutta ohjaavia systeemejä on kahdenlaisia, niitä jotka ohjaavat vain jos mennään viivan päälle tai yli, ja niitä jotka pyrkivät pitämään koko ajan auton keskellä kaistaa. Ensin mainittu on osa sitä pakollista varustetta, ja direktiivi kutsuu sitä "kaistanpitojärjestelmäksi". Pelkkä osa se on siksi, että ainakin omassani saa ohjaustoiminnon kytkettyä erikseen pois, ja niin olen tehnytkin - minulla se vain varoittaa rattia täristämällä (eli toimii kuten tärinäraita tiessä, mutta ilman ääntä).

Jälkimmäinen taas on täysin vapaaehtoinen, ja sitä minä kutsuisin Temen lailla kaista-avustimeksi.

Back
Ylös Bottom