Sähköiset ovenkahvat

fraatti

Hyperaktiivi
Jonkinverran näyttävät aiheuttavan parranpärinää ja saattavat olla ilmeisen vaarallisia onnettomuustilanteissa. Mitäs luulette, tuleeko asiaan muutos ja nämä häviävät tulevaisuudessa? Jos kiina laittaa kiellon, niin sitten varmasti tapahtuu jotain.


 

Tifo

Vakionaama
Tollanen varusteisiin niin kuin kaivinkoneissa ja busseissa.
 

Liitteet

  • Screenshot_20250919-072251~2.png
    Screenshot_20250919-072251~2.png
    353,9 KB · Katsottu: 59

fraatti

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Kysyin asiasta chatgtpltä. Sain tuollaisia vastauksia koskien Kiinan suunnitelmia.

Kyllä — Kiinassa on ollut ehdotuksia ja suunnitelmia kieltää tietyntyyppiset sähkökäyttöiset (flush/retractable, piilotetut) auton ovivetimet. Lowyat.NET+4Carz+4news.eccn.com+4


Tässä yhteenveto:




Mitä on suunniteltu​


  • Kiinan teollisuus- ja informaatioteknologiaministeriö (MIIT) on julkistanut suunnitelman muuttaa pakollisia kansallisia standardeja koskien auton ovenkahvoja (ovivetimiä) turvallisuuden takia. CarExpert+3news.eccn.com+3EE Times China+3
  • Suunnitelmassa on maininta, että täysin piilotetut ovenkahvat (fully retractable door handles) voitaisiin kieltää uusien autojen malleissa. CarExpert+3Cartoq+3Lowyat.NET+3
  • Kielletyt kahvat olisivat ne, joissa kahva ei ole näkyvissä eikä ole mekaanista varmistusta, esim. sähköisesti avautuvien mekanismien varassa olevat piilotetut kahvat. CarExpert+3Lowyat.NET+3AutoBuzz.my+3
  • Vaihtoehtona säilyville kahvatyypeille olisivat perinteiset kahvat tai osittain piilotetut (“semi-retractable”), joihin sisältyy mekaaninen varmuus/varatoiminto, joka toimii myös sähkökatkon tai vaurion aikana. Lowyat.NET+2CarExpert+2



Aikataulu ja statuksen nykyhetkellä​


  • Ehdotuksen mukaan säädökset voisivat tulla voimaan heinäkuussa 2027 (July 2027) uusissa autoissa. Cartoq+3Carz+3Lowyat.NET+3
  • On annettu siirtymäaika autojen valmistajille, jotta he voivat muuttaa suunnittelua ja tuotantoa. Cartoq+1
  • Mutta toistaiseksi ei ole näyttöä, että virallinen laki olisi täysin hyväksytty ja että kielto olisi jo voimassa. Se on ehdotus / standardimuutoksen luonnos, ja valmistelu / kuulemisprosessi on käynnissä. news.eccn.com+2Cartoq+2
 

fraatti

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Ensimmäisessä linkissä olikin kaikkea muutakin mielenkiintoista.


In fact, engineers reportedly calculate that even under optimal conditions, the drag reduction amounts to just 0.005–0.01 Cd, resulting in negligible ‘savings’ of up to 0.6 kWh/100 km. Worse, the e-motors and support structures for this feature adds up to 8 kg of weight, often cancelling out the aforementioned gains.

If the efficiency benefits are marginal, the downsides are not. These handles cost about three times more than mechanical ones and fail at rates up to eight times higher. One major EV brand admitted that broken door handles account for 12% of all repair cases, often requiring complete replacements.

Insurance and crash test data paint an even bleaker picture: hidden handles malfunction in accidents, freeze in cold climates, short-circuit in heavy rain, and trap occupants during emergencies.

The safety consequences are severe. In 2024, crash tests by the China Insurance Automotive Safety Index found electronic door handles only managed a 67% success rate in side-impact pop-outs, compared with 98% for mechanical designs.


Door handles are only the first target. Broader concerns are mounting over the industry’s obsession with design gimmicks such as touchscreen-only controls, panoramic roofs, and electronic mirrors that often compromise usability and safety.

Moreover, China is not alone in pushing back this feature. From 2026, Euro NCAP will deny its coveted five-star ratings to vehicles that hide critical functions like hazard lights, wipers and horns inside the infotainment unit.

The message is clear: convenience, safety and common sense must come before design theatre. The ban, if finalised, will close the chapter on one of the industry’s most divisive fads.
 

pamppu

Vakionaama
Just tuon hinta (turhia sähkömoottoreita yksinkertaiseen asiaan), vikaantumisherkkyys, kuvitelmaa olevat säästöt ja käyttöhaitat onnettomuuksissa, jäätyessä jne, niin voi että toivoisin etä tuollainen hölmöily valmistajilta kiellettäisiin lailla. Sama saisi koskea myös lataus/tankkauskantta.

Valmistajat kyllä keksii vaikka mitä pöljää saadakseen laskutettua lisää ja myydäksen kalliita autoon koodattavia varaosia, joita ei saa harakiriliikkeistä.

Se osien koodaus onkin toinen, joka jonkun EU:n tms. tarttis ymmärtää kieltää lailla. Se ei suojele mitään muuta kuin valmistajan lompakkoa, ettei purkuosia voi käyttää.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Ei toimi, joissakin autoissa saattaa olla sivulasikin laminoitu. Olisiko ollut joku foordi. Ei päässyt rosvo kiven kanssa parkkiksella sisään mutta mun sitikkaan pääsi.
Onhan noi Teslan etusivulasit ollut jo jonkun vuoden tuplalaseilla äänierityksen vuoksi. Varmaan monissa muissakin.
 

Tunturi

Aktiivinen jäsen
Tuplalasi ei ole yhtään sen vahvempi kuin tavallinen, laminointi on se taikasana. Monissa autoissa on laminoidut sivulasit. Oli eräillä tutuilla homma päästä volvoon kun vauva takapenkillä ja avaimet autossa. Vasta teräväreunainen iso pyöräteline ja 2 äijää sai reiän sivulasiin.
 

tet

Hyperaktiivi

Tesla on loistava esimerkki siitä, miten autoja ei pidä suunnitella. Siellä mennään kaiken aikaa syvemmälle metsään. Model Y:n uudistuksessa poistettiin esimerkiksi sellainen tarpeeton varuste kuin suunnanvaihtokytkin, vanhalta nimeltään vaihdevipu. Nyt auton suunta valitaan kosketusnäytöltä. Sen sijaan autoon lisättiin uusi tuikitärkeä varuste, takapenkin selkänojan sähköinen alaskääntö. Vanhassa oli mekaaninen vipu, josta paksin puolelta sai selkänojat vaakatasoon. Nyt homma hoituu sähköllä, eikös olekin paljon parempi! Kuka sitä nyt vaihdevipua kaipaa, tämmöiset paljon tärkeämmät varusteet ne olla pitää.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Tesla on loistava esimerkki siitä, miten autoja ei pidä suunnitella. Siellä mennään kaiken aikaa syvemmälle metsään. Model Y:n uudistuksessa poistettiin esimerkiksi sellainen tarpeeton varuste kuin suunnanvaihtokytkin, vanhalta nimeltään vaihdevipu. Nyt auton suunta valitaan kosketusnäytöltä. Sen sijaan autoon lisättiin uusi tuikitärkeä varuste, takapenkin selkänojan sähköinen alaskääntö. Vanhassa oli mekaaninen vipu, josta paksin puolelta sai selkänojat vaakatasoon. Nyt homma hoituu sähköllä, eikös olekin paljon parempi! Kuka sitä nyt vaihdevipua kaipaa, tämmöiset paljon tärkeämmät varusteet ne olla pitää.
Lähtihän siitä vilkkuviiksikin mutta se tuli takaisin tuohon facelift malliin.
Model 3 taitaa puuttua molemmat.

Tuosta suunnanvaihtimesta en tiedä kuinka paljon vaikuttaa, sehän laittaa sen suunnan oletuksena eteen tai jos pysäköity nokka edellä niin peruutuksen.
Suurempi puute käsittääkseni on viiksestä aiemmin kytkettävän vakionopeudensäätimen tai tupla painalluksella autopilot ajoavustimen kytkentä mitä uudessa ei voi ajon aikana vaihtaa toiseen ilman kikkailuja.

Nämä on näitä mitä ei ymmärrä kun säästö ainakin on marginaalinen auton kustannuksista.

Se takapenkkien kaato ei ollut kyllä mekaaninen aiemminkaan vaan takakontin sivussa oli painikkeet.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Tollanen varusteisiin niin kuin kaivinkoneissa ja busseissa.
Tuo kyllä tarvittaisiin ainakin vanhempaan Tesla model 3 takapenkille johonkin. Siellä kun ei ole mitään avausvipua millä ovet saisi auki hätätilanteessa ilman sähköä, etuoville toki on mekaaninen avaus ihan näkösällä.
Model Y on jonkun muovin alla vaijerilenkki mistä vetämällä takaoven pitäisi aueta.
 

Ton1A

Vakionaama
Siinä on myös automaattinen suunnanvaihto, tosin veilä beta-vaiheessa. Esim. taskuparkkiin ajettaessa valitsee automaattisesti kumpaan suuntaan on tarkoitus seuraavaksi liikkua. Hyvin vähän tuosta vaihdekepin puutteesta on valitettu, vilkkuviiksi on se mitä monet kaipaavat. Osa taas on todella tyytyväinen vilkun rattinappeihin. Itse olen kerran päässyt Model S Plaidin ratin taakse, mutta oli sen verran lyhyt koeajo että ei oikein ole mielipidettä.

-> Automaattinen vaihto (beeta)
 

tet

Hyperaktiivi
Se takapenkkien kaato ei ollut kyllä mekaaninen aiemminkaan vaan takakontin sivussa oli painikkeet.

Työkaverilla on vanhempi Model Y, ja käsitin hänen puheistaan, että siinä on mekaaninen vapautus. Siis paksin sivussa jotkut mekaaniset vapautuspainikkeet/vivut, aivan kuten monessa muussakin autossa. Ymmärsin että siihen ratkaisuun ei liittyisi sähkö mitenkään.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Työkaverilla on vanhempi Model Y, ja käsitin hänen puheistaan, että siinä on mekaaninen vapautus. Siis paksin sivussa jotkut mekaaniset vapautuspainikkeet/vivut, aivan kuten monessa muussakin autossa. Ymmärsin että siihen ratkaisuun ei liittyisi sähkö mitenkään.
Tuossa video
 

Esäätäjä

Vakionaama
Työkaverilla on vanhempi Model Y, ja käsitin hänen puheistaan, että siinä on mekaaninen vapautus. Siis paksin sivussa jotkut mekaaniset vapautuspainikkeet/vivut, aivan kuten monessa muussakin autossa. Ymmärsin että siihen ratkaisuun ei liittyisi sähkö mitenkään.
No en tiedä vaikka olisikin ollut aluksi, minulla oli välissä -23 mallin y ja ne oli sähköiset, eli solenoidi naksahti ja penkki kaatui alas. Uusimmassa taas moottorilla eli tulee takaisinkin.
 

tet

Hyperaktiivi
En ikinä usko että autopark edes yrittää tiukkoja taskuparkkeja (niitä jotka vaativat useampia veivauksia), tai jos yrittää, että onnistuu niissä.

Haluaisin nähdä, kun ajan jonnekin näreeseen, miten tuo automaattinen suunnanvaihto pelaa kun vekslaan autoa kuusikon ja koivikon väliin, perä männikköön. Näinköhän tekele suostuisi edes kääntymään päätieltä pois. Säikähtäisi vielä hiekkatietä niin paljon, että laskisi jäähdytysnesteet alleen.
 

Husky

Hyperaktiivi
Mielestäni tyyppihyväksynnässä pitäisi puuttua päättömyyksiin käyttöliittymissä. Esim se mistä johonkin ketjuun kirjoitin koskien lämmityslaitteen/ilmastoinnin säätämisen piilotus, kun ajonaikana tarvittava ominaisuus on kyseessä.
 

-Teme-

Vakionaama
Tesla on loistava esimerkki siitä, miten autoja ei pidä suunnitella. Siellä mennään kaiken aikaa syvemmälle metsään. Model Y:n uudistuksessa poistettiin esimerkiksi sellainen tarpeeton varuste kuin suunnanvaihtokytkin, vanhalta nimeltään vaihdevipu. Nyt auton suunta valitaan kosketusnäytöltä. Sen sijaan autoon lisättiin uusi tuikitärkeä varuste, takapenkin selkänojan sähköinen alaskääntö. Vanhassa oli mekaaninen vipu, josta paksin puolelta sai selkänojat vaakatasoon. Nyt homma hoituu sähköllä, eikös olekin paljon parempi! Kuka sitä nyt vaihdevipua kaipaa, tämmöiset paljon tärkeämmät varusteet ne olla pitää.
sama m3 mutta en kokenut mitenkään oudoksi. Harvoin sitä ajaessa tarvii ja sama swaippaako ruudulta vai tökkää/vetää nuppia kuten nykyisessä kulkineessa
 

Husky

Hyperaktiivi
Kehittäjän palkkaajalla on kova vastuu. Jos jotakin asiaa palkataan kehittämään henkilöitä, niin eiväthän he voi tulla tulokseen, että "vanha on hyvä". Tämä johtaa aina siihen, että tehdään muutos. Itse törmään ihan liian usein, että kohtuullisesti tai jopa hyvin toimiva asia kehitetään huonommaksi.

Siksi pääsääntöisesti nykyään on paras toivoa ettei muuteta nykyistä. Toista oli ennen. Se on sitten eri asia jos kehittäjä keksii jotakin uutta, se on aina hyväksi, mutta tämä vanhojen asioiden "kehitys".

En lähde edes luettelemaan kaikkea, mutta pätee nykyään suhteellisen usein kaikenlaiseen softakehitykseenkin.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Tästä on ollut toisaalla keskustelua kun monissa autoissa on ollut jo 20 vuotta tuo keskuslukituksen automaattinen lukitustoiminto ajossa. Tarkoitushan on estää muualla yleistyneet varkaudet vaikka liikenne-esteen vuoksi pysähtymään joutuessa, laukku tai kannettava voinut lähteä nopeasti pitkäkyntisen mukaan. Tai jopa autoon tunkeutumisen estämiseksi.
Toinen lievempi versio pitää muut kun kuljettajan oven lukossa.

Tällöin on ihan sama onko kahvat sähköiset vai mekaaniset jos keskuslukko on lukinnut ovet. Lukitus aukeaa vaan sisältä napista tai mm laittamalla vaihde P-asentoon.

Miksi tämä herättää huolta vasta sähköautojen kohdalla?

Suomessahan toki tuota ajolukitusta tuskin käytetään.
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Tästä on ollut toisaalla keskustelua kun monissa autoissa on ollut jo 20 vuotta tuo keskuslukituksen automaattinen lukitustoiminto ajossa. Tarkoitushan on estää muualla yleistyneet varkaudet vaikka liikenne-esteen vuoksi pysähtymään joutuessa, laukku tai kannettava voinut lähteä nopeasti pitkäkyntisen mukaan. Tai jopa autoon tunkeutumisen estämiseksi.
Toinen lievempi versio pitää muut kun kuljettajan oven lukossa.

Tällöin on ihan sama onko kahvat sähköiset vai mekaaniset jos keskuslukko on lukinnut ovet. Lukitus aukeaa vaan sisältä napista tai mm laittamalla vaihde P-asentoon.

Miksi tämä herättää huolta vasta sähköautojen kohdalla?

Suomessahan toki tuota ajolukitusta tuskin käytetään.
Ainakin buimureissa ovet menevät "takalukkoon", vain jos ne lukitaan oven mekaanisesta lukosta tai kaukkarista. Muuten ne ovat lukittuna sellaisessa moodisssa että kahvat sisällä toimivat.

Kaippa tälläiset isommat tutkimukset tuovat sitten näkyvyyttä aiheelle
 

jarkko_h

Vakionaama
Tästä on ollut toisaalla keskustelua kun monissa autoissa on ollut jo 20 vuotta tuo keskuslukituksen automaattinen lukitustoiminto ajossa. Tarkoitushan on estää muualla yleistyneet varkaudet vaikka liikenne-esteen vuoksi pysähtymään joutuessa, laukku tai kannettava voinut lähteä nopeasti pitkäkyntisen mukaan. Tai jopa autoon tunkeutumisen estämiseksi.
Toinen lievempi versio pitää muut kun kuljettajan oven lukossa.

Tällöin on ihan sama onko kahvat sähköiset vai mekaaniset jos keskuslukko on lukinnut ovet. Lukitus aukeaa vaan sisältä napista tai mm laittamalla vaihde P-asentoon.

Miksi tämä herättää huolta vasta sähköautojen kohdalla?

Suomessahan toki tuota ajolukitusta tuskin käytetään.

Useissa autoissa ovet saa kuitenkin sisältä auki vaikka "keskuslukitus" päällä. Keskuslukitus estää vain ulkoa avaamisen.

Eli palavasta autosta on itse mahdollisuus päästä ulos toisin kuin parissa uudessa sähköautomallissa. Yhtä hyvin myös polttikseen voi suunnitella vaarallisen lukkosysteemin..Ei ole voimalinjasfa kii ni. Ehkä tämä turvallisuuspiute korostuu sähkiksissä kun sähköautoja alkanut valmistaa kokemattomat yritykset ja kulutusoptimpinnin myötä tulleet upotettavat kahvst. Teslakin kompuroi tämän kanssa.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Mutta eikö tuo huoli ollut juuri ettei ulkoapäin saatu onnettomuustilanteessa ovia joussain auki.

Kai sitä huolta on ollut vähän molempiin suuntaan? Nyt uusi valmistaja on keksinyt "pyörän" uudestään ja oikonut paikoissa missä se ei välttämättä ole kaikkein järkevintä.

Tässä artikkelissa kuvataan että hätäavausmekanismi puuttuu joistain model 3:sta takaa ja joissain se on jossain oven tavarakotelon pohjalla. Kukahan sitä sieltäkin osaa onnettomuudessa alkaa etsimään?

 

Esäätäjä

Vakionaama
Kai sitä huolta on ollut vähän molempiin suuntaan? Nyt uusi valmistaja on keksinyt "pyörän" uudestään ja oikonut paikoissa missä se ei välttämättä ole kaikkein järkevintä.

Tässä artikkelissa kuvataan että hätäavausmekanismi puuttuu joistain model 3:sta takaa ja joissain se on jossain oven tavarakotelon pohjalla. Kukahan sitä sieltäkin osaa onnettomuudessa alkaa etsimään?

Juu, mulla on tuossa pihassa nyt -19 model 3 ja takaa ei kyllä ilman sähköjä ovesta pääse. Vähän uudemmissa on siellä takana piilossa. Eli tarvis jonkun turvarutiinin aina uusille matkustajille.
Edessä onkin ihan mekaaninen avaus sähköisen lisäksi.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Mielestäni tyyppihyväksynnässä pitäisi puuttua päättömyyksiin käyttöliittymissä. Esim se mistä johonkin ketjuun kirjoitin koskien lämmityslaitteen/ilmastoinnin säätämisen piilotus, kun ajonaikana tarvittava ominaisuus on kyseessä.
EURO NCAP pisteytykseen tulee hallintalaitteet myös arvosteltaviksi. Viittä tehteä ei saa ilman esim ilman pyyhkijöiden viikseä.
Jatkossa pitää löytyä suuntavilkut, hätävilkut,, pyyhkijät, torvi, hätä-soitto käytettäväksi jostain muualta kuin keskikonsolin kosketusnäytöstä.

 

tet

Hyperaktiivi
Siksi pääsääntöisesti nykyään on paras toivoa ettei muuteta nykyistä. Toista oli ennen. Se on sitten eri asia jos kehittäjä keksii jotakin uutta, se on aina hyväksi, mutta tämä vanhojen asioiden "kehitys".

Autojen kohdalla homma lähti suistumaan ojaan ohjauspyörän kohdalta. Vuosikymmeniä autoissa oli ohjauspyörä. Sitten joku keksi, että on parempi, jos se lytätään yhdestä kohdasta, ettei olekaan enää pyöreä. Toinen "kehitti" sitten pyörän soikeaksi, kolmas nokitti neliöllä, ja neljäs vielä kahdeksankulmiolla. Saapa nähdä, millaisia geometrisiä muotoja vielä käydään läpi, ennenkuin järki taas voittaa.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Eikun "Joystick" olisi hauskempi. Vielä kun liipasimesta, saisi töötättyä ja toisesta liipasimesta vedettyä mega-valonheittimet päälle, jos joku tulee vastaan pitkillä.

1761035613001.png
 

-Teme-

Vakionaama
Eikun "Joystick" olisi hauskempi. Vielä kun liipasimesta, saisi töötättyä ja toisesta liipasimesta vedettyä mega-valonheittimet päälle, jos joku tulee vastaan pitkillä.

katso liitettä 109384
Dumpereita ajavat mielellään joystickeillä eikä ratista, vaikka se myös niissä on.
On kuulemma tarkempaa ja mukavampaa niillä hallita. Saattaa myös olla että alusta pomputtaa paljon, niin nuo tikut vissii liikkuu siinä istuimen mukana
 

pamppu

Vakionaama
Eli tarvis jonkun turvarutiinin aina uusille matkustajille.
Edessä onkin ihan mekaaninen avaus sähköisen lisäksi.

Jos se hätäavaus ei toimi täsmälleen samasta kahvasta ja samalla tavalla kuin normaali avaus, niin voipi omistajaltakin unohtua ne vaihtoehtoiset proseduurit ja kahvat siinä kohtaa kun on ojassa katollaan ja savua pukkaa sisälle. Vaikea kuvitella sitä tilannetta, mutta ainakaan sitä ei saisi pahentaa millään vaihtoehtoisilla kahvoilla.

Liekö se ainoa peruste noille kummajaisille kahvoille se, että ensin on tehty toinen typerä ratkaisu - karmittomat ovet, jotka vaatii sen lasin alasnykäystä.
 
Back
Ylös Bottom