Meniköhän tämä nyt ihan oikein...Minä luulen, että ei nämä yhtiöt ole mitään erikoista tehneet. Niillä vain sattuu olemaan omaa tuotantoa. Ne saisivat tuottamastaan sähköstä pörssissä ihan yhtä mojovan katteen kuin ahneemmatkin pelurit. Ehkä kuntapoliittisella päätöksellä kuitenkin myyvät tuotantoaan kiinteällä katteella oman kunnan asukkaille. Kaikki perustuu siihen, että sähkön myyntihinnalla ei ole markkinoilla enää mitään tekemistä tuotantokustannusten kanssa.
En löydä alkuperäistä viestiä, mutta jos puhuttiin sähkön myynnistä kuluttajille, niin sillä saralla on kahdenlaisia yhtiöitä. Toiset myyvät omaa tuotantoa, toiset ostavat sähkönsä pörssistä. Molempien kate voi olla sama, vaikka pörssistä ostavan hinta olisi kovempi. Toisen firman oma tuotanto vain on kustannuksiltaan halvempaa, kuin pörssistä ostavan maksama ostohinta.
Eli ne "ahneemmat pelurit" eivät välttämättä ole kuluttajan kanssa tekemisissäkään. Ne ovat siellä pörssin takana, ovat niitä joilta se toinen, kalliimmalla myyvä myyntiyhtiö ostaa. Toisen ei tarvitse ostaa "ahneelta pelurilta", kun pystyy itse tuottamaan halvemmalla. Halvemmalla kuluttajalle myyvä firma ei välttämättä tee yhtään pienempää voittoa, kuin se kalliimpikaan.
Toisaalta tässä termissä "ahneet pelurit" paistaa epäluottamus pörssikauppaa kohtaan. Siellä kuitenkin hinnan määrää se, joka halvimmalla myy pörssiin sen vihoviimeisen tarvittavan "sähkörahtusen", jolla sähkön riittävyys kyseisellä tunnilla varmistetaan. Kaikki kauppa sillä tunnilla tapahtuu sitten tuolla hinnalla. Se kallein kaupaksi käynyt rahtunen, joka määrää koko tunnin hinnan, on kuitenkin halvin kaikista "viimeisistä rahtusista", joita eri myyjät pörssiin tarjosivat.