Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
mixumixu sanoi:130m2 Varsinais-Suomessa. Olen tuossa talven mittaan mittaillut ja säätänyt lattialämmityksen kokonaan uusiksi. Tuloilma meillä 18 astetta, takka keskellä taloa jolla tehdään ns. mukavuuslämpö. Makuuhuoneissa lämpötilat 19-22C, OH ja keittiö 23C. Mulla on Oumannin EH-203 ohjaamassa vastuksia ja digitaalituloista näen vastuksien käyntiajan (oumannin Trend-ohjelma). Seuraavat lukemat sisältävät siis ilmanvaihdon ja lämmityksen, eivät käyttövettä. Kompuran (650W) ja kv-pumppujen (100W) kulutus myös mukana. Lämmityksen kokonaiskulutukseen lisättävä vielä takka, jossa polttelen pellettiä tarpeen mukaan. Tämän lisäksi sähköä kuluu tietysti myös käyttöveden lämmittämiseen sekä "yleissähköön". Ensin ulkolämpötila, sitten kulutus, viimeisenä ensin menovesi oleskelutiloihin, sitten kosteisiin tiloihin.
VANHAT SÄÄDÖT
0C 2,0kW 28,30
-5C 2,2kW 28,30
-10C 3,7kW 29,31
-15C 4,2kW 29,31
-20C 5,0kW 30,32
UUDET SÄÄDÖT
0C 1,0kW 25,27
-5C 1,5kW 26,28
-10C 2,0kW 26,28
-15C 2,5kW 26,28
-20C 3,0kW 27,29
Tässähän ei ole sinällään mitään ihmeellistä, muuta kuin että ASUINMUKAVUUDESTA EI OLE TINGITTY. Meidän talon rakentaja (ostettiin valmiina) kertoi kun kämppä ostettiin kolme vuotta sitten että lattiaan ei kannata päästää turhaan lämmintä vettä. Osa "ylimääräisestä" lämmittää nimittäin vain alapohjaa, ja että lattialämmitys ei koskaan saisi olla ainut lämmitysmuoto. Talon ilma kuulemma kannattaa lämmittää eism. ilpillä tai takalla. Enpä silloin uskonut, mutta tänä talvena päätin kokeilla. Eipä lattiat merkittävästi jäähtyneet vaikka menovesi laskikin pari-kolme astetta, mikä on todella paljon. Karkeasti sanottuna meillä menee nyt talvella yhtä lämmintä vettä lattiaan kuin ennen kesällä. Vilu ei ole ollut toki takkaa on luukutettu hieman enemmän. Tuo säästö kuukaudessa on helppo laskea kun kertoo tehoerotuksen haluamallaan tuntimäärällä. Uskoisin että nuo mun tulokset on jossain määrin yleispäteviä menoveden ja tehon pienenemisen suhteen. Nyt kun pelletti on kallista niin voisi tuota ilppiäkin harkita...kun toimivat nykyään tuonne -20C asti.