saako ilmalämpöpumpun asentaa itse.

Status
Keskustelu on suljettu.

ekopentti

Putkimiehenä 40v - LVI-inssinä 30 v - opena 15v
Vs: Lupia?

slpoy sanoi:
Kirjoitit välikaapelista , sitä ei saa asentaa ilman sähkölupia ja sen asennuksen jälkeen kuuluisi tehdä lain mukaiset sähkömittaukset
Lainaus jatkuu:

"Välikaapelin kytkennän olemme rinnastaneet pistotulpan/liitäntäjohdon kytkemiseen."

Tätä mieltä on turvatekniikan keskus, kysy sieltä ;D

Kompura69

Jäsen

Mulla ei ole mitään sitä vastaan, että amatöörit puuhastele kylmäpiirien kanssa. Aina silloin tällöin saa mennä jälkiä korjaamaan Paras tili tuli kun eräs puuhapete-kauppias suhautti melkein 200kg R404A taivaan tuuliin omien viritysten takia. Harkittiin ilmoituksen tekoa mutta ei sitten tehty.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

tj86430 sanoi:
Taitaa olla sakko tai max 2v linnaa.
No ei.. koska

"Suomalaisessa oikeuskäytännössä ympäristörikoksista tuomittavien rangaistusten mittaamisessa otetaan huomioon ”vain” juuri nyt näkyvissä oleva aiheutettu ympäristövahinko tai sen vaara "

Käytännössä jos harjoittaa luvatonta toimintaa ansaintamielessä voi saada vähäisestä ympäristörikoksesta sakkoa tai korkeintaan 6kk linnaa.

https://oikeus.fi/hovioikeudet/helsinginhovioikeus/material/attachments/oikeus_hovioikeudet_helsinginhovioikeus/julkaisut/painetutjulkaisut/rangaistuksenmaaraaminen2013/MtI7uu5TL/07_Rangaistuksen_mittaaminen_ymparistorikoksissa_Heidi_Nummela.pdf

Lurkus

Aktiivinen jäsen

Kompura69 sanoi:
Mulla ei ole mitään sitä vastaan, että amatöörit puuhastele kylmäpiirien kanssa. Aina silloin tällöin saa mennä jälkiä korjaamaan Paras tili tuli kun eräs puuhapete-kauppias suhautti melkein 200kg R404A taivaan tuuliin omien viritysten takia. Harkittiin ilmoituksen tekoa mutta ei sitten tehty.
Eikä mulla ole mitään sitä vastaan että nämä tukesin listalla olevat amatöörit puuhastelee kylmäpiirien kanssa, vaikka eniten kylmäainevuotoja aiheuttavatkin.

slpoy

Vakionaama

VesA sanoi:
No ei.. koska

"Suomalaisessa oikeuskäytännössä ympäristörikoksista tuomittavien rangaistusten mittaamisessa otetaan huomioon ”vain” juuri nyt näkyvissä oleva aiheutettu ympäristövahinko tai sen vaara "

Käytännössä jos harjoittaa luvatonta toimintaa ansaintamielessä voi saada vähäisestä ympäristörikoksesta sakkoa tai korkeintaan 6kk linnaa.

https://oikeus.fi/hovioikeudet/helsinginhovioikeus/material/attachments/oikeus_hovioikeudet_helsinginhovioikeus/julkaisut/painetutjulkaisut/rangaistuksenmaaraaminen2013/MtI7uu5TL/07_Rangaistuksen_mittaaminen_ymparistorikoksissa_Heidi_Nummela.pdf
kuuluko Foorumin ylläpitäjän tehtäviin väheksyä Ympäristörikoksia?

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen

Käytännössä siis lainvalvoja ei rankaise jos itse itselleen pumpun asentaa, eikä mitään ympäristörikostakaan tapahdu ja sakkojakaan ei tule. Ainut seuraus on siis Riku84 mainitsema muro sanktio ;D

Enkä ole hankkimassa enää yhtään potkuria, kiitos maalämmön, mutta kiva tietää tuokin.

Aippi

Vakionaama

VeSan esimerkki oli vanhentunutta tietoa vuodelta 2007 ja nykyään tuomioistuinkäytäntö ympäristörikoksista on tiukentunut ja tiukentuu jatkuvasti. Foorumin ylläpitäjienkin kiun myös muiden kirjoittajien olisi syytä olla tarkempia lausunnoissaan koska he ovat vastuussa kirjoitelmistaan ja jopa voivat joutua syytteeseen väärästä tiedon antamisesta. Laittomuuksiin yllytys on aina rikos

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Aippi sanoi:
VeSan esimerkki oli vanhentunutta tietoa vuodelta 2007 ja nykyään tuomioistuinkäytäntö ympäristörikoksista on tiukentunut ja tiukentuu jatkuvasti. Foorumin ylläpitäjienkin kiun myös muiden kirjoittajien olisi syytä olla tarkempia lausunnoissaan koska he ovat vastuussa kirjoitelmistaan ja jopa voivat joutua syytteeseen väärästä tiedon antamisesta. Laittomuuksiin yllytys on aina rikos
No .. jos hovioikeuden verkossa jakeleman 2013 tehdyn julkaisun siteeraaminen on rikos alkaa ehkä mennä jo aika kehnosti. Toki jos toteutuneesta oikeuskäytännöstä on 2013 tuoreempaa katsausta niin eikun linkkiä tähän ketjuun. Tuon julkaisun kirjoittaja valittelee sitä, että muodostunut käytäntö on liian lievä. Toisaalta jos jonkintyyppistä asiasta jo on oikeuden ratkaisu kovin toisenlainen käytäntö vaatii aika paljon, kuten vaikkapa asian nostamisen ylempiin oikeuselimiin.

pAy

Aktiivinen jäsen
Vs: saako ilmalämpöpumpun asentaa itse.

slpoy sanoi:
Ympäristörikos, hae itse jos niin paljon kiinnostaa tai soita Tukesiin
No ei niin paljoa kiinnosta, Suomessa tosin tuntuu olevan paljon niitä joita kiinnostaa kytätä toisten tekemisiä ja jopa ilmiantaa. Sääntösuomi on oikein kansantapa. Toista se on muualla Euroopassa, pidetään omien puolta.

pAy

Aktiivinen jäsen

pAy sanoi:
No ei niin paljoa kiinnosta, Suomessa tosin tuntuu olevan paljon niitä joita kiinnostaa kytätä toisten tekemisiä ja jopa ilmiantaa. Sääntösuomi on oikein kansantapa. Toista se on muualla Euroopassa, pidetään omien puolta. TUKES on niin turha verovaroin ylläpidettävä suojatyöpaikka kun vain voi olla, siellä olisi YT:t paikallaan.

slpoy

Vakionaama

pAy sanoi:
No ei niin paljoa kiinnosta, Suomessa tosin tuntuu olevan paljon niitä joita kiinnostaa kytätä toisten tekemisiä ja jopa ilmiantaa. Sääntösuomi on oikein kansantapa. Toista se on muualla Euroopassa, pidetään omien puolta.
Vastasin kun kysytään. Minua ei kiinnosta jos joku haluaa "asentaa" itselleen pumpun, ei ole minun leivästä pois. Periaatteessa en halua että rikokseen yllytetään jatahallaan kirjoitetaan ko asiasta paskaa.

Morjens_1

Aktiivinen jäsen

Kyllä vähintään karhuryhmä Pasilla tuettuna ryntää paikalle jos joku kieltoa aikoisikin rikkoa tai siihen jotakuta kehottaisi. Kyllä se on kauheeta kun jotkut kyseenalaistaa viranomaisten sääntöjä. Se on vallan kauhiaa ;D ;D ;D

Ketään ei oikeasti tuollainen kiinnosta paitsi ammattimaisesti tehtynä. Get a life!

roots

Vakionaama

slpoy sanoi:
Ympäristörikos, hae itse jos niin paljon kiinnostaa tai soita Tukesiin
ei kai ympäristörikosta vielä silloin olla tehty kun on asennettu...vasta kun siitä seuraa joku vika jne ;D

iop

Jäsen

Voisiko joku jolla on itseasennettu pumppu ilmoittautua poliisille ja pyytää tutkimaan rikosta. Maksetaan sakot ym kulut porukalla ( esim 10 mieheen)

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

roots sanoi:
ei kai ympäristörikosta vielä silloin olla tehty kun on asennettu...vasta kun siitä seuraa joku vika jne ;D
Kannattaa lukea se hovioikeuden paperi johon on linkki tuolla vähän matkaa taaksepäin. Se on ihan luettavaa tekstiä esimerkkeineen.

Tässä on kaksi asiaa:
- ympäristön turmeleminen tai moisen vaaran aiheuttaminen on rangaistavaa. Käytännössä tämä on mennyt aikalaila toteutuneiden vahinkojen mukaan.
- on ympäristöön liittyviä asioita, joiden tekeminen on tavalla tai toisella luvanvaraista ja luvattomasta toiminnasta voi saada rangaistuksen. Tätä puolta tässä nyt pyöritellään.

Morjens_1

Aktiivinen jäsen

VesA sanoi:
- on ympäristöön liittyviä asioita, joiden tekeminen on tavalla tai toisella luvanvaraista ja luvattomasta toiminnasta voi saada rangaistuksen. Tätä puolta tässä nyt pyöritellään.
Nimenomaan VOI, mutta ei saa kuin ehkä sähkö-, kaasu- ja paineastiajuttujen osalta. Täällä on ainakin kaksi fanaattista ammattilaista joiden asenne kyllä muistetaan...

Lurkus

Aktiivinen jäsen

Pumppua ei saisi asentaa ilman pätevyyksiä. Se lienee ihan päivänselvä asia. Pumpun voi silti asentaa ilman pätevyyksiä itselleen tai muille, jopa paremmin kuin sen tekisi pätevyydet omaava henkilö. Selvä asia lienee sekin.

STM

Jäsen

Kyl mää vaan suuresti ihmettelen, et miksi pitää olla kylmäluvat esim. Niben maalämpöpumpun asentamiseen. Siinähän on kylmäpiirit omassa suljetussa moduulissa, jonka sisään ei ole asennuksen yhteydessä mitään syytä mennä ???

roots

Vakionaama

Lurkus sanoi:
Pumppua ei saisi asentaa ilman pätevyyksiä. Se lienee ihan päivänselvä asia. Pumpun voi silti asentaa ilman pätevyyksiä itselleen tai muille, jopa paremmin kuin sen tekisi pätevyydet omaava henkilö. Selvä asia lienee sekin.
STM sanoi:
Kyl mää vaan suuresti ihmettelen, et miksi pitää olla kylmäluvat esim. Niben maalämpöpumpun asentamiseen. Siinähän on kylmäpiirit omassa suljetussa moduulissa, jonka sisään ei ole asennuksen yhteydessä mitään syytä mennä ???
Aivan totta, peukut molemmille!

Aippi

Vakionaama

STM sinulla on väärää tietoa, maalämpöpumpun saa asentaa ilman kylmäainelupia mutta kylmäpiiriin koskeminen vaatii luvat. Asetus muuttui taannoin

STM

Jäsen

Aippi sanoi:
STM sinulla on väärää tietoa, maalämpöpumpun saa asentaa ilman kylmäainelupia mutta kylmäpiiriin koskeminen vaatii luvat. Asetus muuttui taannoin
Niinpä näkyy tulleen järjenvalo tähän asiaa:

http://www.tukes.fi/fi/Ajankohtaista/Tiedotteet/Kylmalaiteliikkeet/Uusi-patevyysasetus-kylmaalalle/

Uudella pätevyysasetuksella yhdenmukaistetaan kansallista käytäntöä EU-säädösten kanssa soveltamalla F-kaasuasetuksen mukaisia määritelmiä asennus- ja huoltotoiminnalle. Asennuksessa ja huollossa vaaditaan pätevyyttä ainoastaan silloin, kun niitä tehdessä liitetään kaasujohtoja tai muutoin avataan kylmä- tai kaasupiiri. Aiemman asetuksen mukaan kaikkien kylmälaitteiden asentaminen vaati pätevyyden, vaikka kylmä- tai kaasupiiriä ei avattu tai yhdistetty.

slpoy

Vakionaama

STM sanoi:
Niinpä näkyy tulleen järjenvalo tähän asiaa:

http://www.tukes.fi/fi/Ajankohtaista/Tiedotteet/Kylmalaiteliikkeet/Uusi-patevyysasetus-kylmaalalle/

Uudella pätevyysasetuksella yhdenmukaistetaan kansallista käytäntöä EU-säädösten kanssa soveltamalla F-kaasuasetuksen mukaisia määritelmiä asennus- ja huoltotoiminnalle. Asennuksessa ja huollossa vaaditaan pätevyyttä ainoastaan silloin, kun niitä tehdessä liitetään kaasujohtoja tai muutoin avataan kylmä- tai kaasupiiri. Aiemman asetuksen mukaan kaikkien kylmälaitteiden asentaminen vaati pätevyyden, vaikka kylmä- tai kaasupiiriä ei avattu tai yhdistetty.
Tässä on menty taas vähän metsään. Kun paikallinen putkifirma myy ja asentaa maalämpöpumpun ilman kylmälupia ja siinnä onkin heti uutena vuoto kylmäpiirissä . Ei kukan kylmäfirma lähde korjaamaan maahantuojan noin 30€ tuntipalkalla ja putkifirma ei ole halukas maksamaan kun laitteessa takuu.

repomies

Hyperaktiivi

slpoy sanoi:
Tässä on menty taas vähän metsään. Kun paikallinen putkifirma myy ja asentaa maalämpöpumpun ilman kylmälupia ja siinnä onkin heti uutena vuoto kylmäpiirissä . Ei kukan kylmäfirma lähde korjaamaan maahantuojan noin 30€ tuntipalkalla ja putkifirma ei ole halukas maksamaan kun laitteessa takuu.
En ymmärrä miksi pitäisi valita asennukseen putkifirma jolla ei ole kylmälupia, kun luvilla varustettu putkimies laskuttaa 50 euroa tunti (Tampereella). Noissa uusissa maalämpöpumpuissa kompressori ja lämmönvaihdin lähtevät modulina irti. En tiedä hoitavatko maahantuojat huollot vaihtomoduleilla vai ei, mutta en yllättyisi mikäli näin on. Jokatapauksessa kompressorin vaihto ei ole mikään koko päivän operaatio jos ja kun modulin saa sieltä näppärästi irti niin ettei asentajan tarvitse työskennellä aivan epäinhimillisissä asennoissa. Siinä aletaan puhua sitten jo aika vähäisestä tuntimäärästä, niin tai näin, eikä se ole silloin iso summakaan enää.

Maahantuojien kanssa tappelu on sinänsä toinen asia. Jos sitä kautta ei löydy takuuhuoltoon miestä, sitten se etsitään itse ja riidellään myöhemmin maahantuojan kanssa korvauksesta. Pakkohan tuollaiset on korjata äkkiä, suorasähköllä lämmitys on etenkin talvella sen verta kallista.

roots

Vakionaama

slpoy sanoi:
Ei tuossa ainakaan kuluttajan kannalta ole mitään ongelmaa...se paikallinen putkifirma hoitaa ongelman pois päiväjärjestyksestä pikimmiten ja homma jatkuu. Hoitaa niinkuin hoitaa muttei kuluttajalle siitä koidu mitään harmia, on myös sen putkifirman itresseissä laittaa asia kuntoo heti...

Rauski

Ilppien huolto ja kylmätekniikka kiinnostaa.

STM sanoi:
Kun maalämpöpumpun asentaa yritys, jolla ei ole kylmäainelupia eikä kylmäalan osaamista, niin huoltotapauksessa maahantuojan asentaja joutuu tulemaan vaihtoyksikön kanssa paikalle. Takuuaikana asia on vielä ok, mutta takuuajan jälkeen tilanne on toisenlainen. Kuka asiakas on halukas maksamaan uuden moduulin tai vahtomoduulin hinnan, kun vielä asentaja on tullut pk-seudulta lentokoneella ja ajanut taksilla sata kilometriä, sekä vielä työkustannus päälle.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Rauski sanoi:
Kun maalämpöpumpun asentaa yritys, jolla ei ole kylmäainelupia eikä kylmäalan osaamista, niin huoltotapauksessa maahantuojan asentaja joutuu tulemaan vaihtoyksikön kanssa paikalle. Takuuaikana asia on vielä ok, mutta takuuajan jälkeen tilanne on toisenlainen. Kuka asiakas on halukas maksamaan uuden moduulin tai vahtomoduulin hinnan, kun vielä asentaja on tullut pk-seudulta lentokoneella ja ajanut taksilla sata kilometriä, sekä vielä työkustannus päälle.
Takuuajan jälkeen paikalle soitellaan toki se paikallinen Rauski eikä maahantuojaa, jos pitää tehdä jotain kylmähankalaa. Jos vika on jossain muualla vehkeen voi korjata itse, MLP on hyvin primitiivinen vekotin - tai jos ei ole siinä on tietokone jolta voi kysyä että mikäs nyt.. ja sitten fiksataan. Osat saa netistä nopsemmin kuin huolto-ukon tontille.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Rauski sanoi:
Et taida olla ihan ajan tasalla miten yritykset voi toimia? Kas kun maahantuojan asentaja ei tule hevosella.
Kyllä nykyään putkifirmoilla on yhteistyökumppaneina osaavia kylmäfirmoja jos ei itseltä osaamista löydy.

roots

Vakionaama

pökö sanoi:
Et taida olla ihan ajan tasalla miten yritykset voi toimia? Kas kun maahantuojan asentaja ei tule hevosella.
Kyllä nykyään putkifirmoilla on yhteistyökumppaneina osaavia kylmäfirmoja jos ei itseltä osaamista löydy.
Niimpä, sinne tulee semmonen kaveri joka homman kyseisen osaa korjata... voi olla ettei sitten ihan kaikkilla ole semmoisia yhteistyökuvioita/verkostoitumista ollenkaan.
Kuten tämä viesti osoittaa:
Rauski sanoi:

slpoy

Vakionaama

pökö sanoi:
Tästähän oli kyse ei kukaan lähde korjaamaan maahantuojan korvauksilla jää putkifirman maksettavaksi

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

slpoy sanoi:
Tästähän oli kyse ei kukaan lähde korjaamaan maahantuojan korvauksilla jää putkifirman maksettavaksi
se on sitten vaan putkifirman katteesta pois, tuskin se niille yllätyksenä tulee.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

En nyt oikein ymmärrä, mitä sillä pumpun asentaneella vesiputkiliikkeellä olisi tekemistä muiden kuin itse tekemiensä putkilitosten takuutöiden kanssa, tuskin niillä on mitään osuutta jonkun lämpöpumppukauppiaan jälkimarkkinointiketjussa jos ovat ihan vaan käyneet putkiliitoksia tekemässä.

Eli jos sen MLP:n on myynyt vaikka K-Rauta tai talopakettifirma niin sinne se takuuvalituskin menee ja ne sitten hoitavat asian.. voivat toki sitten syyttää vehkeen hajoamisesta sitä putkaria jos se on ne väärin laitellut tai ilmoittaa että takuu raukesi kun ei ollut siunattu asentaja. Sitten vaan kuluttajasuojaa kehiin.

HelaKammo

Aktiivinen jäsen

Kyllä tuo oma VILP on ihan maahantuojan luvalla ilman kylmälupia tehty. Putkiasennukset tehnyt yritys ja samoin sähköt tehty lupien kanssa. Kylmäpiiriin ei ole koskettu.

Aippi

Vakionaama

Hei haloo missä tässä on nyt ongelma, kaikilla maahantuojilla on tietääkseni järjestetty joko oma tai paikallisen huoltoyrityksen kanssa huoltoorganisaatio Suomessa ja takuu asiat hoituu niiden kautta. Takuunjälkeinen huoltoveloitus on sitten taas asiakkaan ja huoltoliikkeen välinen asia johon maahantuoja ei puutu.

burmanm

Vakionaama

Aippi sanoi:
Hei haloo missä tässä on nyt ongelma, kaikilla maahantuojilla on tietääkseni järjestetty joko oma tai paikallisen huoltoyrityksen kanssa huoltoorganisaatio Suomessa ja takuu asiat hoituu niiden kautta. Takuunjälkeinen huoltoveloitus on sitten taas asiakkaan ja huoltoliikkeen välinen asia johon maahantuoja ei puutu.
Ei kai tässä kukaan muu ole sitä ongelmana pitänyt kuin slpoy. Koska hänen mukaansa sitä ei kukaan tule korjaamaan maahantuojan kustannuksella.

slpoy

Vakionaama

burmanm sanoi:
Ei kai tässä kukaan muu ole sitä ongelmana pitänyt kuin slpoy. Koska hänen mukaansa sitä ei kukaan tule korjaamaan maahantuojan kustannuksella.
Ei korjaakkaan jos luvaton asentaja on asentanut

Status
Keskustelu on suljettu.
Ylös Bottom