Sanyon sulatuslogiikka / Vikaa pumpussa

M

Mävaan

Vieras
Nyt oli taas pumput jämähtäneet umpijäähän. En tarkoita mitään huurrekerrosta vaan silkkaa jäätä kennoston ympärillä ja pohjalevyssä. Sulattelin pumput jäähdytysmodella ja aikaa kului noin puolituntia. Alkaa jo epäilyttämään tuo Sanyon mainostama "Nordic"- merkintä pumpuissa. Nyt kaivataan hyviä vinkkejä. Luuletteko että pohjavastuksilla saisi korjattua ongelmaa? Voisiko olla kylmäainevajausta? Olen kyllä saanut omasta mielestä hyviä ulospuhallusarvoja Hemmon testeissä.
Jos luulette vastusten auttavan niin laittakaa hyviä malliehdotuksia ja paikkoja mistä niitä voisi hankkia.

Kertokaa myös muut kyseisen mallin omistajat, onko teillä ollut missään vaiheessa vastaavia ongelmia.

VesA

In Memoriam
Vs: Sanyon sulatuslogiikka / Vikaa pumpussa

Mävaan sanoi:
Nyt oli taas pumput jämähtäneet umpijäähän. En tarkoita mitään huurrekerrosta vaan silkkaa jäätä kennoston ympärillä ja pohjalevyssä. Sulattelin pumput jäähdytysmodella ja aikaa kului noin puolituntia. Alkaa jo epäilyttämään tuo Sanyon mainostama "Nordic"- merkintä pumpuissa. Nyt kaivataan hyviä vinkkejä. Luuletteko että pohjavastuksilla saisi korjattua ongelmaa? Voisiko olla kylmäainevajausta? Olen kyllä saanut omasta mielestä hyviä ulospuhallusarvoja Hemmon testeissä.
Jos luulette vastusten auttavan niin laittakaa hyviä malliehdotuksia ja paikkoja mistä niitä voisi hankkia.

Kertokaa myös muut kyseisen mallin omistajat, onko teillä ollut missään vaiheessa vastaavia ongelmia.

Nordic-mallin pitäisi sulatella 'tavallista' versiota aggressiivisemmin, eli vetää sulatusvesi niin kuumaksi, ettei pohjavastuksia tarvita.
Vastus ei siis kennoa auta, sen tehtävä on pitää kotelon pohjareiät auki.

Tuo tuntuu lähinnä softavialta, jos molemmat pumput ovat samanlaisia. Kannattanee kysyä maahantuojalta onko moinen erä ollut myynnissä.

J

janosvalos

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Missä päin maata tuo tilanteesi on syntynyt? Editointi: näkyy profiilissa lukevan että Kotka

Tokihan tuo VesAn miettimä softavikakin on mahdollista, mutta toinen pumppujasi yhdistävä tekiä on varmaankin sama asentaja. Jos vaikka olisi jäänyt momenttikäsivarsi kalibroimatta ja laitteissa ei olisikaan (enää) niihin kuuluvaa kylmäainemäärää, kuten itsekin yhtenä vaihtoehtona epäilit.

Kennoston jäätymiseen tämä ei vaikuta, mutta pohjan osalta ainakin minun pumpuissa ei ole avoimia rekiä pumpun etureunalla ja siksi asennuksen yhteydessä pumput aavistuksen kallistettiin (minimaalisesti) "takakenoon", jotta sulatusvesi ohjautuisi pohjapellin takaosissa oleviin aukkoihin. Jos kallistus olisi "etukenossa", sulanut vesi jäisi jäätymään pohjaan, kunnes olisi täyttänyt sen alueen johon lätäkkö kertyisi. Sulatuksen aikana syntynyt haalea vesi tuskin ehtisi jo jäätynyttä pohjaa sulattaa.

Pohjavastuksesta muistelisin että ainakin PauliG ja K-Rauta Kotka ovat tällä palstalla luvanneet myydä ILPpitarvikkeita postitse tarvitsijoille (sorry jos muistelin väärin). Jos pitää paikkansa, niin varmaan heiltä(kin) tulee suosituskin, kun käytännössä joka päivä käyvät täällä palstalla asioimassa - ainakin jos saatavuus lähempää ei ole itsestään selvä.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Kyseinen ongelma voisi johtua runsaasta takan lämmityksestä ja osatehoajosta tai katkokäynnistä.
Ensiapuna tuohon voisi olla laittaa lämpötilan pyynti kaakkoon elikä +30 asteeseen tai pelkälle puhallukselle kun alkaa takkaa lämmittämään. => lämpöleviää paremmin ja lämmitystapahtuma on tehokas => sulatuksetkin tulevat ajallaan.
Takan lämmityksen jälkeen voisi pyynnin laskea normaaliin tai laittaa laitteen normaalisti lämmittämään => kompressori seis jos sisällä tarpeeksi lämpöä.

Osatehoilla ja katkokäynnillä ei noita sulatuksen aloitusehtoja kovinkaan helposti täytetä. Sulatus alkaa monasti vasta kun laitetaan nostetaan pyyntiä, joskus ei silloinkaan kun ollaan hiukan + puollella ja ilma on hyvin kosteaa.

Argolla/Sanyolla sulatusehtona oli vain kennon lämpötila alle jonkun rajan 120 min HEAT toiminnon startista tai sitten heti startista 3 min jälkeen riittävän alhaalla = > sulatus heti.

M

Mävaan

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Itsellä on myös käynyt mielessä toi takan lämmitys ja katkokäynnillä/osatehoilla-ajo. Jotenkin tuntuu siltä että 0-kelillä pumpulla on niin vähän töitä että sekoittaa myös sulatuksen (ajoituksen).

VesA

In Memoriam

Mävaan sanoi:
Itsellä on myös käynyt mielessä toi takan lämmitys ja katkokäynnillä/osatehoilla-ajo. Jotenkin tuntuu siltä että 0-kelillä pumpulla on niin vähän töitä että sekoittaa myös sulatuksen (ajoituksen).

http://212.226.174.33/ow/awi35.png

Ottoteho vaikuttaa aika näkyvästi sulatusväliin. Ja jää COPpiin.

F

Frostman

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Oletko sä itse "oikea" sähkömies, Mävaan?
Jos noilla yo käyttövinkeillä ei homma pelitä,
niin sitten viimeistään yhteys asentajaan.

En kyllä ihan heti tunkisi koneeseen vastuksia kotikonstein. Enkä edes sen
asentajan toimesta, josjakun sulla on todelliset Nordicit.
Jos ko värkkien on luvattu toimivan ilman vastuksia, niin ei kait niitä pidä sinne tunkea. :-\

M

Mävaan

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Frostman sanoi:
Oletko sä itse "oikea" sähkömies, Mävaan?
Jos noilla yo käyttövinkeillä ei homma pelitä,
niin sitten viimeistään yhteys asentajaan.

En kyllä ihan heti tunkisi koneeseen vastuksia kotikonstein. Enkä edes sen
asentajan toimesta, josjakun sulla on todelliset Nordicit.
Jos ko värkkien on luvattu toimivan ilman vastuksia, niin ei kait niitä pidä sinne tunkea. :-\

??? Miten oma ammattitaitoni liittyy tähän asiaan? Onko kiellettyä ostaa itse vastuksia ja pyytää sähköammattilainen ne asentamaan?

Sen voin nyt sanoa kahden vuoden käyttökokemuksella että nuo eivät toimi niinkuin on luvattu koska olen joutunut 0-keleillä sulattelemaan "käsin". En uskaltaisi näillä kokemuksilla jättää niitä esim. lomamatkan ajaksi omineen pyörimään.

tet

Hyperaktiivi

janti sanoi:
Argolla/Sanyolla sulatusehtona oli vain kennon lämpötila alle jonkun rajan 120 min HEAT toiminnon startista tai sitten heti startista 3 min jälkeen riittävän alhaalla = > sulatus heti.

Tuo maininta "after the start of the heat operation" lienee jonkinlainen käännöskukkanen, se tarkoittaa käsittääkseni vain että kompura on käynnissä. Eli nuo rajat 120 min ja 3 min ovat voimassa heti kun laite lähtee lämmittämään, ja ovat voimassa niin kauan kun laite lämmittää. Jos kennolämpö on jonkin (ylemmän) rajan alle yhtäjaksoisesti 120 min, sulatetaan. Tai jos se on alle jonkin toisen (alemman) rajan yhtäjaksoisesti 3 minuuttia, sulatetaan. Rajat riippuvat ulkolämpötilasta, ja aikalaskurit nollautuvat kun kompura pysähtyy tai lämpö ylittää kyseisen rajan ("jihala"-hämäyksen toimivuus todistaa ensimmäisen vaihtoehdon).

VesA

In Memoriam

tet sanoi:
janti sanoi:

Tuo maininta "after the start of the heat operation" lienee jonkinlainen käännöskukkanen, se tarkoittaa käsittääkseni vain että kompura on käynnissä. Eli nuo rajat 120 min ja 3 min ovat voimassa heti kun laite lähtee lämmittämään, ja ovat voimassa niin kauan kun laite lämmittää. Jos kennolämpö on jonkin (ylemmän) rajan alle yhtäjaksoisesti 120 min, sulatetaan. Tai jos se on alle jonkin toisen (alemman) rajan yhtäjaksoisesti 3 minuuttia, sulatetaan. Rajat riippuvat ulkolämpötilasta, ja aikalaskurit nollautuvat kun kompura pysähtyy tai lämpö ylittää kyseisen rajan ("jihala"-hämäyksen toimivuus todistaa ensimmäisen vaihtoehdon).

http://212.226.174.33/ow/awi35.png

Näin se tosiaan toimii.. eikä vähän kuivemmalla ilmalla usein sulattelekaan. 3min rajan saa toimimaan aika äkkiä jos pyytää valmiiksi vähän jäässä olevalta pumpulta lisää tehoja.

M

Mävaan

Vieras

Lainaus: "Rajat riippuvat ulkolämpötilasta, ja aikalaskurit nollautuvat kun kompura pysähtyy tai lämpö ylittää kyseisen rajan"

Eli onko niin että jos ollaan katkokäynnillä (0-kelit) niin ei välttämättä sulata ollenkaan jos käyntijaksot ovat lyhyitä?

F

Frostman

Vieras

"Miten oma ammattitaitoni liittyy tähän asiaan? Onko kiellettyä ostaa itse vastuksia ja pyytää sähköammattilainen ne asentamaan?

Sen voin nyt sanoa kahden vuoden käyttökokemuksella että nuo eivät toimi niinkuin on luvattu koska olen joutunut 0-keleillä sulattelemaan "käsin". En uskaltaisi näillä kokemuksilla jättää niitä esim. lomamatkan ajaksi omineen pyörimään."

Sorry. Kunhan heittelin ilmaan. Täällä kun pyörii niitä itseoppineita sähkö-ja kylmämiehiä myös.
Ja kyllähän sitä lisäkaapelia muissakin ketjuissa on tarjottu varsin paljon. Jos ei muut temput auta.
Edelleen sinisilmäisesti itse olisin siihen asennusliikkeeseen yhteydessä - mitä vinkkejä heillä sinun
tapaukseen olisi? Vai onko uskoa ko firmaan?

M

Mävaan

Vieras

Olen aiemmissa viesteissäni kertonut että ensimmäisenä talvena kutsuin asentajan toteamaan tilanteen mutta ei ollut kovin huolissaan asiasta. Sanoi että sulaa aikanaan :mad:. No sulaahan se kun kesä tulee mutta epäilen kovasti laitteen toimivuutta jos koko kennoston ympärillä on paksu jääkerros. Mittasin muuten viimeksi tänään ulospuhalluslämpöä joka oli 54 astetta, ulkolämmön ollessa -2 (kennosto oli täysin sula). Onkohan tuo riittävä tulos? No kuitenkin ongelma on toistaiseksi poissa jos pitelee tasaisesti pakkasia, nyt laite pelittää niinkuin pitääkin eikä jäätä ole tullut. Uskoisin kuitenkin tuon vastuksen auttavan tilanteeseen ainakin siinä mielessä ettei pohjapellin aukot jäädy umpeen kuten nyt on käynyt.

M

Mävaan

Vieras

Tänään mitattu "Hemmon testi -5 astetta". Ulospuhalluslämpötilat: Yläkerta 58,8 ja alakerta 60,4. Kyllä siellä taitaa vielä litkut olla sisällä :D. Jäästä ei näillä pakkaskeleillä ole tietoakaan. Sulatukset toimii hyvin.

tet

Hyperaktiivi

Mävaan sanoi:
Lainaus: "Rajat riippuvat ulkolämpötilasta, ja aikalaskurit nollautuvat kun kompura pysähtyy tai lämpö ylittää kyseisen rajan"

Eli onko niin että jos ollaan katkokäynnillä (0-kelit) niin ei välttämättä sulata ollenkaan jos käyntijaksot ovat lyhyitä?

Hyvä kysymys! Saattaa olla että tuo aiheuttaa ongelmia, jos pumpun mitoitus on sellainen että nollakeleillä käydään katkokäyntiä. :eek:

J

Jihala

Vieras

Kyllä EH:lla sulatus kyttää takana vaikka menisi katkokäynnillä. Mulla tämä hämäys mukana ja ei mitään jäätymisongelmia. Sulatus tulee harvoin, mutta "oikeaan" aikaan.
Mutta onko Nordic-mallissa "paremmin" Pohjolaan sopiva softa ???

T

Teemu Vaasa

Vieras

Olen moittinut täällä pariin kertaan tuota Sanyon sulatusta, ongelmia esiintynyt aikalailla. Vastaukseksi olen saanut lähinnä kiukkuista huutoa tyyliin: ÄLÄ SÄ RUPEA HAUKKUMAAN KUN ET MISTÄÄN TIEDÄ! Tuollaisissa ongelmissa on syytä kutsua heti myyjä paikalle, heidän velvollisuutenaan on myös laitteen korjaamiset.
Siksi korostankin taas kerran: Älä osta laitetta sekatavarak..., korjaan rautakaupasta, vikojen ilmaantuessa sinua pompotellaan kuin sätkynukkea myyjän ja asentajan välillä.

M

Mävaan

Vieras

Kyllä se nyt on itsekkin kylmästi todettava että meidän tapauksessa Sanyon pumput ei toimi kuten pitää. Turha sitä on pyytää asentajaa / maahantuojaa asiaa toteamaan. Kuten olen sanonut niin pääasiassa laite toimii hyvin mutta kun ajetaan katkokäynnillä niin vaatisi sulanapitovastuksen (ainakin). Ei laite rikki ole joten en voi laittaa myyjää vastuuseen.

Aikon

Jäsen

Siis jos laite vetää itsensä jäähän niin kyllähän sinun minun mielestäni pitää pyytää myyjältä tai maahantuojalta selitystä ja ratkaisua ongelmaan. Itse ainakin vaatisin, jos oma pumppu jäätyisi, että pumpun tulee toimia moitteetta. Ensimmäinen talvi meillä Nordic Sanyon kanssa meni ihan mainiosti, mitä nyt ulkoyksikön pohjalevyyn tuli vähän jäätä, mutta tuo todettiin ihan vaarattomaksi kun reiät pysyi auki ja kenno sulana.

D

Durioul

Vieras

Teemu Vaasa sanoi:
Olen moittinut täällä pariin kertaan tuota Sanyon sulatusta, ongelmia esiintynyt aikalailla. Vastaukseksi olen saanut lähinnä kiukkuista huutoa tyyliin: ÄLÄ SÄ RUPEA HAUKKUMAAN KUN ET MISTÄÄN TIEDÄ! Tuollaisissa ongelmissa on syytä kutsua heti myyjä paikalle, heidän velvollisuutenaan on myös laitteen korjaamiset.
Siksi korostankin taas kerran: Älä osta laitetta sekatavarak..., korjaan rautakaupasta, vikojen ilmaantuessa sinua pompotellaan kuin sätkynukkea myyjän ja asentajan välillä.

Ja taas teemu iskee.... et sä voi yleistää että, kaikissa rautakaupoissa tilanne olisi tuo!
Sama kun sanoisit, että kaikki suomalaiset ovat hyviä formulakuskeja tms...
Väittäisin, että enemmän löytyy vastuuntuntoisia liikkeitä, jotka hoitavat tunnollisesti mahdolliset eteentulevat reklamaatiot, kuin niitä jotka alkavat pompottelemaan asiakasta.
Koita nyt teemu oikeesti rajoittaa tollasta kommentointii!!

Aikon

Jäsen

Teemu Vaasa sanoi:
Tuollaisissa ongelmissa on syytä kutsua heti myyjä paikalle, heidän velvollisuutenaan on myös laitteen korjaamiset.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=1214.0 ;D
[quote author=http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=1214.0]
Myyjäliike ei alkanut millekään asian kanssa, joten piti olla yhteydessä suoraan maahantuojalle.
[/quote]

VesA

In Memoriam

Aikon sanoi:
Siis jos laite vetää itsensä jäähän niin kyllähän sinun minun mielestäni pitää pyytää myyjältä tai maahantuojalta selitystä ja ratkaisua ongelmaan. Itse ainakin vaatisin, jos oma pumppu jäätyisi, että pumpun tulee toimia moitteetta. Ensimmäinen talvi meillä Nordic Sanyon kanssa meni ihan mainiosti, mitä nyt ulkoyksikön pohjalevyyn tuli vähän jäätä, mutta tuo todettiin ihan vaarattomaksi kun reiät pysyi auki ja kenno sulana.

Joo.. vaikka vehje ehkä toimisikin niinkuin on ohjelmoitu, niin se ei toimi niinkuin pitää. Eli kyllä tähän viimeistään kuluttajapykälät sopivat, vaikka takuuvikaa ei kaupan mielestä olisikaan.

tet

Hyperaktiivi

Teemu Vaasa sanoi:

Kun taas kerran korostat Teemu tätä asiaa, niin voisitko jo viimeinkin kertoa minkälaisia ongelmia on ollut? Olen tätä sinulta jo aiemminkin kysynyt, tuloksetta! Eli kerro nyt jo viimein tarkemmin niistä ongelmista joita sinulla on tiedossa äläkä hyvä mies panttaa tietojasi ja heitä epämääräisiä letkautuksia. :mad:

M

Mävaan

Vieras

Aikon sanoi:
Eli kuten aiemmin mainitsin niin asentajan/myyjän kanta oli asiaan: "kyllä se aikanaan sulaa , ei huolta". Voinhan ottaa maahantuojaan yhteyttä mutta mitä he oikeasti voivat asialle tehdä? Asentaa vastukset? En usko että tässä kauppaa lähdetään purkamaan tms. Antakaas vinkkejä kenelle/mihin voisin soitella? Eikös tämä N-malli ole tuo Ahlsellin maahantuoma pumppu?

Tuolla olisi kyllä Ahlsellin edustaja Kotkan k-raudassa tänään 10-14. Voisinhan käydä kysäisemässä mielipidettä.

VesA

In Memoriam

Teemun vastaus olisi nyt tosiaan mielenkiintoinen.

Minusta tämän foorumin pohjalta näyttää toistaiseksi siltä, että liikkeellä on 93EHN -pumppuja joiden sulatuslogiikka sopivissa oloissa tekee näyttäviä jäitä.

Kukaan ei ole tainnut raportoida samaa esmes 123EHN -pumpusta tai minkäännumeroisessa EH-versiossa.

Eli Ahlsellia kannattanee käydä haatattelemassa.

J

Joppe112

Vieras

Olisi ehkä hyvä idea kirjata tänne foorumille näistä eri ILPojen vuosikerroista valmistusvuoden niin silloin syntyy jotain hyödyllistä tietoa josko jossain piirikorttisukupolvessa onkin tehtyä "vääriä valintoja" ja niitä myös osattaisiin vähän välttää. Tämähän muistuttaa elävästi PC:n prosessorien valintaongelmaa äärettömine laitesukupolvineen.

Ottamatta kantaa jo legendaarisen nim T.V. persoonalliseen kommentointiin: on hyvä ymmärtää kuluttajan kannalta että erilaiset myyntiketjut ovat bisnesrakenteeltaan myös poikeavia toisistaan. K-Raudan tapa pitää puotia on semmoinen, että myydäänpä kuluttajalle yhtenäinen ketjuimago, vaikka jokaisen paikallisen liikkeen toiminnasta vastannee yksityinen kauppias liiketoimintariskeineen. Tästä sitten seuraa se, että jopa viereisten paikkakuntien K-Raudat saattavat tuotevalikoimissaan ja suosituksissaan poiketa paljon ILPojen kaupassa keskenään. Aikoinaan kyselin itsekin Argoa juuri erään K-Raudan myyntitiskiltä eikä heitä selvästikään huvittanut sitä myydä vaan lobbasivat Panaa silloin urakalla. No, se kauppamahdollisuus meni sitten toiselle yrittäjälle... :p

Toisaalta, nyt sen jälkeen olen oppinut lisää Panan mielenkiintoisista eScroll:sta ja olisinkin varmaan nyt ollut kypsempi päätymään myös jopa Panan omistajaksi ihan vaan kokeilumielessä. :D

M

Mävaan

Vieras

Tässä pumppujeni ulkoyksiköiden tunnukset:

Alakerta: serialnumber 00325756, prod. made date 05-06-2005

Yläkerta: serialnumber 00336056, prod. made date 05-06-2005

Molemmissa Made in CHINA.

Eli erään foorumilla kirjoittajan mukaan nämähän ovat "halpispumppuja" koska ovat kiinassa valmistettuja. Taidankin ottaa heti yhteyttä Toshiban edustajaan ;)

T

Teemu Vaasa

Vieras

Pohjapelti ei pysy sulana, eikö se perkele riitä. Ropelihatut voivat tämänkin asian esittää hienoilla käyrillä jo komeilla termeillä. 90% pumpun ostoa suunnittelevista ihmisistä haluaa kuulla toimiiko laite vai ei. Selittelijät ovat sitten erikseen.

VesA

In Memoriam

Teemu Vaasa sanoi:
Pohjapelti ei pysy sulana, eikö se perkele riitä. Ropelihatut voivat tämänkin asian esittää hienoilla käyrillä jo komeilla termeillä. 90% pumpun ostoa suunnittelevista ihmisistä haluaa kuulla toimiiko laite vai ei. Selittelijät ovat sitten erikseen.

Valitettavasti markkinoilla ei taida olla yhtään pumppua, joiden ulkoyksikön vesiin olisi järjen kanssa paneuduttu.

Useimmissa on mahdollisimman typerästi tehty pikaviritys: irtovastus pohjalla eristämättömän pellin päällä. Toiminta riippuu siitä, miten vastus on sinne satuttu roiskaisemaan. Tässä tehdasasennus on tasalaatuisempi, mutta ei yhtään vähemmän typerä.

Esmes Scanoffice toimittaa vastuksen minigrip-pussissa ja muutaman nippusiteen, ja on sitten ihan asentajasta kiinni onko siitä mitään iloa jäätymisen kannalta.

Tilannetta voidaan verrata sisäyksikköön: siellä vastaava asia on hoidettu jo pumpun rakenteessa. Eli tehtaat ei vaan viitsi tehdä edes pieniä muutoksia pohjolaa varten, vaikka ratkaisu olisi keksittynä.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Pohjapellin tilalla tulisi olla pohjamuovi tai vastaava ei pelti ja pienitehoinen sulatusvastus joka toimii termostaatin ja ajastimen perässä (sulatuksen ajan ja 5 min sulatuksen jälkeen). ::)

p306

Aktiivinen jäsen

Eikö ulkoyksikköä voisi suunnitella niin, ettei pohjapeltiä lainkaan tarvita. Esimerkiksi ilmavirtaus laitteen läpi pystysuunnassa ylhäältä alas, jolloin kennon sulamisvedet valuisivat suoraan maahan tai minne nyt sitten valuvatkin.
Tuon mallisia ilmastointilaitteita on maailmalla osunut silloin tällöin näkökenttääni.

VesA

In Memoriam

p306 sanoi:
Eikö ulkoyksikköä voisi suunnitella niin, ettei pohjapeltiä lainkaan tarvita. Esimerkiksi ilmavirtaus laitteen läpi pystysuunnassa ylhäältä alas, jolloin kennon sulamisvedet valuisivat suoraan maahan tai minne nyt sitten valuvatkin.
Tuon mallisia ilmastointilaitteita on maailmalla osunut silloin tällöin näkökenttääni.

Ne taitavat puhaltaa ylöspäin.. mutta noin se kai pitäisi jäiden kannalta tehdä. Tosin roskanhallinta voisi olla vastaavasti haastavampaa, ylöspäin olisi helpompi...

Nykyisellä ulkoyksikön rakenteella onkin tarkoitus kerätä vedet putkeen, mutta täällä pakkasessa tehdään viriviri: heitetään putkiliitin roskiin, avataan kaikki reiät ja laitetaan vielä vastuskin.

Katoilla näkee V-mallisia vaihtimia

F

Freeze

Vieras

:cool:
Ne V-malliset on lauhduttimia.

Olen miettinyt samaa.
Ulkoyksikön kennon pitäisi kyllä ihan oikeasti olla siten suunniteltu, että ilmavirtaus tulisi ylhäältä alas tai alhaalta ylös.
Tämä ulkoyksikön malli on vaan jäänne tuolta pelkän jäähdytysajan aikakaudelta.
Pystyssä oleva kenno on äärimmäisen huono sulatettaessa kennoa jäästä.
Vähintä mitä pitäisi tehdä on nimenomaan laitteen suunnittelu siten, että patterin alla olisi vedelle vapaa tila valua alas.
Tosin se ei onnistu ihan suoraan peltiä poistamalla. Ilmavirtaukset pitää ottaa huomioon, mutta luulisi nyt mailmalla sen verran insinöörejä olevan, että tuokin asia ratkeaisi.
;D

tet

Hyperaktiivi

Teemu Vaasa sanoi:

Oletan että tässä tuli nyt viimein uteluihini vastaus? :p Ok, eli Sanyon jäätymisongelmissa kyse on siis pohjapellistä. Mistä voimme päätellä, että kyse on nimenomaan Ahlsellin mallistosta, niissä kun ei ole sulanapitovastusta. Tosin ei tuo scannon parinkymmenen watin vastuskaan mikään hyvä ratkaisu ole, mutta ehkä se useimmilla riittää jos se on hyvin asennettu. Minulla ei ollut, joten reiät jäätyivät umpeen viime talvena pari kertaa. Nyt on entrailtu ja ensi keväänä voin sitten kertoa toimiiko jo moitteitta vai ei.

M

Mävaan

Vieras

Yläkerran pumppu taas katkokäynnillä. Kuvasta alkaa hahmottua ongelmatilanne eli kennosto alkaa jäätyä alaosastaan, josta se alkaa hiljalleen nousta koko kennostoa peittäväksi. ???

VesA

In Memoriam

Mävaan sanoi:
Yläkerran pumppu taas katkokäynnillä. Kuvasta alkaa hahmottua ongelmatilanne eli kennosto alkaa jäätyä alaosastaan, josta se alkaa hiljalleen nousta koko kennostoa peittäväksi. ???

Tapahtuukos jotain kamalaa, jos annat sen jäätyä edelleen ? olisi mielenkiintoista nähdä, sulatteleeko se lopulta kun jäitä on tarpeeksi. Eli kun vehje on niin umpijäässä, että kennon teho ei riitä katkokäynnillekään. Noiden jäiden pitäisi jo pudota kokonaan sulamatta.

Nopeampi koe olisi laittaa pyyntiä muutama aste ylös ja katsoa sulattaako laite kunnialla samantien.

M

Mävaan

Vieras

Annan sen nyt pyöriä samoilla asetuksilla muutaman päivän. Katsotaan kuin käy. Lupailee kyllä taas plussakelejä tänne suunnille, voipi sulattaa jäät muutenkin.

tet

Hyperaktiivi

Mävaan sanoi:

Tein itse äskettäin sellaisen havainnon, että tietyissä olosuhteissa kompuran pysähtyessä sulatuksen jälkeen tuonne kennon alareunaan ilmestyy hetkessä noin 10 cm leveä huurrepanta. Mitä ilmeisimmin siellä on sulatuksen aikana tiivistynyttä nestemäistä kylmäainetta kennon pohjalla, joka sitten paineiden tasaantuessa höyrystyy hetkessä jolloin kenno kylmenee ja huurtuu. Huurtuminen ei ollut mitenkään pahan näköistä, mutta tuon huurrepannan paikka ja koko täsmää aika yksiin tuon sinun pumppusi jääpannan kanssa. Voisi olettaa, että se huurrepanta on ehkä tuon jäätymisen "alku ja juuri". :-\

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

tet sanoi:
Tein itse äskettäin sellaisen havainnon, että tietyissä olosuhteissa kompuran pysähtyessä sulatuksen jälkeen tuonne kennon alareunaan ilmestyy hetkessä noin 10 cm leveä huurrepanta. Mitä ilmeisimmin siellä on sulatuksen aikana tiivistynyttä nestemäistä kylmäainetta kennon pohjalla, joka sitten paineiden tasaantuessa höyrystyy hetkessä jolloin kenno kylmenee ja huurtuu. Huurtuminen ei ollut mitenkään pahan näköistä, mutta tuon huurrepannan paikka ja koko täsmää aika yksiin tuon sinun pumppusi jääpannan kanssa. Voisi olettaa, että se huurrepanta on ehkä tuon jäätymisen "alku ja juuri". :-\

Käynnistyykö Sanyoissa ulkoyksikön puhallin sulatusjakson lopuksi? Panassa näin käy ja se pölläyttää viimeisetkin kosteudet kennosta pois. Kompressori lähtee käyntiin samaan aikaan tuon puhaltimen kanssa ja nelitieventtiili menee lämmitysasentoon. http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=402.0

tet

Hyperaktiivi

janti sanoi:
Käynnistyykö Sanyoissa ulkoyksikön puhallin sulatusjakson lopuksi? Panassa näin käy ja se pölläyttää viimeisetkin kosteudet kennosta pois. Kompressori lähtee käyntiin samaan aikaan tuon puhaltimen kanssa ja nelitieventtiili menee lämmitysasentoon. http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=402.0

Kompura pysähtyy, sen jälkeen on jonkinmoinen tauko (ehkä noin 15-20 sekuntia, en ole koskaan kellottanut) jolloin odotellaan paineiden tasaantumista. Tauon jälkeen kompura ja puhallin käynnistyvät. Nelitieventtiilin kääntymisajankohdasta en ole aivan varma, voi olla että se kääntyy jo ennen tuota paineentasaustaukoa, tai sitten vasta sen jälkeen.

Back
Ylös Bottom