Vs: Sharp-sukuisten laitteiden risut ja ruusut
Hankin pari viikkoa sitten muutaman vuoden kypsyttelyn jälkeen ilmalämpöpumpun: IVT Nordic Invertterin, 12FR-N.
Hankintaa valmistelin tietty pitkään perehtymällä kaikkiin merkittäviin tarjokkaisiin ja päädyin testien ja tuttavien kokemuksien perusteella nyt sitten tähän. Kaikki vertailut ja testit vakuuttivat minut valitsemaan IVT:n. Merkillä ei muuta merkitystä minulle ole, kuin että se toimii kuten sen on luvattu spekseissä ja sopimuksissa toimivan. Eli en ala merkki-uskovaiseksi, vain paras käyttö ja säätöjen opettelu jaksaa kiinnostaa, ja sitä olen nyt alkanut harjoittelemaan.
Olen seurannut taloni lämmitys- ja energia kustannuksia tarkasti omalla excel pohjaisella taulukollani jo vuodesta -93, joten voin hyvin päätellä mihin suuntaan säästöt kehittyvät.
Systeemini on kaiken aikaa ollut aikasähköllä (yö 80%, pv 20%) toimiva vesipatteri kiertoinen lämmitys. Akku-varaaja (2500ltr). Viime syksynä asensin sunttiin Ouman'in EH 80 ohjauksen; anturit: menovesi, ulkoilma ja huonekompensointi. Aiempi Landis & Gyrin Villa Gyr sanoi sopimuksensa irti mutta Ouman'nin vastaava toimii kuin kello.
Talo on -76 rakennettu senaikaiseen eristepaksuuteen verrattuna tuplaeristeillä jo rakennusvaiheessa. Putkistot olen vetänyt kaikki pintaan ja samassa yhteydessä uusin patteriventtiilit (Oras). Lämmin pinta-ala on n. 160m2, jossa autotalli on mukana verkossa saman katon alla mutta ei samassa ilmatilassa. Saunassa 16kw uusi sähkökiuas. Ts kaikki toimii sähköllä, myös kylmiö omalla kompurallaan (sijainti at).
Sijainti on Oulu (Jääli) joten arctisuutta riittää, vaikka pari viime talvea ovatkin olleet leutoja. Pakkasta on nyt parin viikon käytön aikana silti ollut 0 - 20 C välillä, joten jotain jo pystyy päättelemään.
Pv kulutus on hieman noussut, mutta yösähkön kulutus on pudonnut 40-50%. Käytän ilmapumppua päälämmönlähteenä, ja olenkin sulkenut n. 80% patteriventiileistä ja haen nyt sopivia säätöjä tasapainoiseen miellyttävään asumiseen myös lämmön suhteen.
Summa summarum. Tähän mennessä olen tyytyväinen tuloksiin jo ihan perussäädöillä. Ilman puhtaus myös yllättää ja laitehan on muutakin kuin pelkkä pumppu. Sitä voisi paremminkin luonnehtia ilmastointi keskukseksi. -Lämmitys, -kuivaus, viilennys-ilmastointi, plasmacluster ionitekninen-puhdistus ja harrastuskeskus isännälle

(säätö ja seuranta).
Jos nyt ei vielä ihan ruusuja, niin kukkasten puolelle kuitenkin mennee.