siirretty: Tulitöitä

M

mitsu68

Vieras
No eihän tuon kompuran vaihto ole kuin muutaman tunnin työ,senhän vaihtaa samalla kun käy toteamassa vian.

PauliG

Vakionaama
Ei niin, mutta kun tulityönä joudutaan tekemään täytyy ottaa huomiooon valvonta jne.. ja itse teen kyllä pajalla en asiakkaan seinällä tulee ylimääräistä kulua ja asiakas haluaa yleensä mielellään uuden kun on saatavilla....

M

mitsu68

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
en nyt halua inttää,mutta siintähän sitä vasta kulua tulee kun ajelee pajalle ja takaisin ja silloinhan pitää myös putket ja sähköt irroitella ja laippaliitokset on tehtävä uusiksi, tulee aivan turhaan ylimääräistä työtä.Enkä oikein allekirjoita tuota tulityö valvontaa,itse en ainakaan koskaan jäänyt paikalle valvomaan kun kompuran olin vaihtannu,tuskin se rauta siintä itestään syttyy.

PauliG

Vakionaama
Ei syty, ei mutta kun on määräykset niin niitä tulee noudattaa vaikka ne turhilta tuntuvatkin, mutta entäs sitten jos tapahtuisikin se vahinko.

Siksi tulityö vain tulityöpaikalla ja kunnollisissa olosuhteissa..

tet

Hyperaktiivi
mitsu68 sanoi:
Enkä oikein allekirjoita tuota tulityö valvontaa,itse en ainakaan koskaan jäänyt paikalle valvomaan kun kompuran olin vaihtannu,tuskin se rauta siintä itestään syttyy.

Vähintään kaksi tuntia valvontaa määräysten mukaan, ja nimenomaan työn suorittajan taholta tässä tapauksessa kun asiakas on maallikko. Aikamoisen riskin otat jos et jää valvomaan, sinun piikkiisi se menee jos torppa palaa. Vakuutusyhtiö pesee kätensä asiasta, kun ei ole määräyksiä noudatettu. :(

D

Dippa

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
hmm...

Tulityö koskee rakennuksen sisällä ja välittömässä läheisyydessä tehtävää työtä. Toisaalta ilppi on aikas lähellä rakennusta.

K

Kylmäkäsi

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Jääkaappien yms laitteiden vikaantuneet kompressorit vaihdetaan lähes poikkeuksetta asiakkaan keittiössä. En ole kuullut, että kaappi olisi koskaan syttynyt työn lopettamisen jälkeen. Kyllä se leimahtaa juotostyön ollessa käynnissä, jos leimahtaa. Varoaikaa on kuitenkin vielä vakumoinnin ja uudelleentäytön ajan. Jos kaappi ei ole ilmi-liekeissä koekäytön ja huoltolaskun kirjoittamisen jälkeenkään, sen voi kyllä aika turvallisin mielin työntää takaisin poteroonsa.

Se on selvää, että tulitöitä tehdessä on sammutusvarusteet oltava käden ulottuvilla.

PauliG

Vakionaama
Näin on, mutta jos tulitöitä tehdään ne tulee tehdä niin kuin ohjeistettu on, en ainakaan itse ota riskiä.. voi hyvällä omalla tunnolla laskuttaa asiakkaalta tai maahntuojalta valvonnan kun se tulee tehdä...

tet

Hyperaktiivi
Kylmäkäsi sanoi:
Jääkaappien yms laitteiden vikaantuneet kompressorit vaihdetaan lähes poikkeuksetta asiakkaan keittiössä. En ole kuullut, että kaappi olisi koskaan syttynyt työn lopettamisen jälkeen. Kyllä se leimahtaa juotostyön ollessa käynnissä, jos leimahtaa.

Niin no, jääkaapissa ei ole talon ulkoseinärakenteen läpi kulkevia, lämpöä hyvin johtavia kupariputkia. Saattaa siellä seinän sisällä jokin ruveta kytemään, ja roihahtaa vasta myöhemmin. :-\

M

mitsu68

Vieras
no joskus tulee nojailtua seinään ja siinä samalla vetää tupakan jonka sytyttämiseen tarvin sytkäriä,pitäskö jäädä pariksi tunniksi kyttäämään ettei kipinää ole pudonnut seinän viereen.

tet

Hyperaktiivi
mitsu68 sanoi:
no joskus tulee nojailtua seinään ja siinä samalla vetää tupakan jonka sytyttämiseen tarvin sytkäriä,pitäskö jäädä pariksi tunniksi kyttäämään ettei kipinää ole pudonnut seinän viereen.

:(
Ei sen tupakan (tai sytkärin) lämpö voi johtua kupariputkia pitkin seinän eristeisiin ja sytyttää siellä kytevää palonalkua, jos et sitten lämmitä sillä sytkärillä putkea.

Ilmiselvästi yrität nyt puolustella tulityömääräysten vastaista toimintaasi työkeikoilla. Kuten jo edellä tuli sanottua - riski on omasi, vakuutusyhtiö ei tule talkoisiin mukaan jos asiakkaasi talo palaa. Tai ainakin korvausta vähennetään, joten osa menee sinun pussistasi.

PauliG

Vakionaama
Ilmeisesti osalla henkilöistä ei ole vaadittavaa tulityökortti kun eivät näytä tietävän tulityö ohjeistusta.
Tulityö´kortti on edellytyksen tulitöiden tekemiselle. Ja yli jopa yli 3-kg kylmäluoien saamisen ehtoina muutaman muun kortin ohelle (EA1, Työturvallisuuskortti, Sähkötyöturvallisuuskortti).

Tulitöitä ovat työt, joissa syntyy kipinöitä tai joissa käytetään liekkiä tai muuta lämpöä ja jotka aiheuttavat palovaaraa. Tulitöitä ovat muun muassa kaasu- ja kaarihitsaus, poltto- ja kaarileikkaus, laikkaleikkaus ja metallien hionta, joissa syntyy kipinöitä, sekä työt, joissa käytetään kaasupoltinta, muuta avotulta tai kuumailmapuhallinta.

Ennen kuin ryhdytään tulityöhön muualla kuin vakituisella tulityöpaikalla, on aina harkittava voitaisiinko käyttää muuta työmenetelmää.

Pohjolan sivustoilla on asiasta kerrottu kattavasti:
http://www.pohjola.fi/Turvallisuus/Yritysturvallisuus/Paloturvallisuus/Tulityot/default.htm

http://www.pohjola.fi/NR/rdonlyres/eqerjcbmv3lynjo6jax3harcpn7sm6ggcriqss3tg36jvrydy5k5oeutdqxdwvoe2sbniwbflw5ve75xq3cdigtohpf/1291731.pdf

http://www.pohjola.fi/NR/rdonlyres/eqerjcbmv3lynjo6jax3harcpn7sm6ggcriqss3tg36jvrydy5k5oeutdqxdwvoe2sbniwbflw5ve75xq3cdigtohpf/1291731.pdf

M

mitsu68

Vieras
Hainkin tuossa tuota kuumailmapuhallinta kun tulityötä on myös kuumailmapuhaltimen käyttö,en yritä kierrellä mitään kun työkaluja en enään käyttele,mutta ei se kuumailma puhallinkaan koske kaikkia yrittäjiä.
Nämähän säännöt ovat luoneet vakuutusyhtiöt jotka hakevat kaikki keinot ettei koskaan joutuisi mitään korvaamaan.

Pauli, onko suomen lakiin kirjattu,että työturvallisuuskortti on pakollinen?

PauliG

Vakionaama
EI, mutta useat työmaat vaativat sen sekä yli 3kg kylmälupien saamisen ehtona on tuo työturvallisuuskortti eli ainakin pitää olla voimassa oleva kortti kun lupia tukesilta haetaan.

Työmaat vaativat -> käytännössä rakennustyömailla (ei omakotitalot) työskentelyn edellytyksenä on tuo työturvallisuus kortti.

M

mitsu68

Vieras
joo ja nuo työmaat vaativat koska vakuutusyhtiöt sekä ammattiliitto vaativat.Olenko väärässä kun muistan,että omakotitalo rakennustyömaillakin tarvitaan mikäli rakennuksella on eri yrityksistä duunareita

K

Kylmäkäsi

Vieras
No on niitä kattoja ja saunoja palanut vasta seuraavana päivänä lämmityksestä ;D. Miten muuten määritetään valvonta-ajan alkaminen? Olisin kyllä taipuvainen hyväksymään menettelyn, jossa aika alkaa tulityön lopettamisen jälkeen. Tällöinhän osa valvonta-ajasta kuluu automaattisesti jo lopputöiden aikana. Eihän siinä ole mitään mieltä, että istut ulkoyksikön vieressä vielä kaksi tuntia, kun laite jo pelittää täysillä. Ihan asiaa kyllä olla varovainen.

Toinen potentiaalinen riskipaikka voisi olla reiän teko purueristeiseen seinään. Kuuma reikäterä, kipinä naulasta ja vähän vetoa... Taidetaan olla aika kaukana alkuperäisestä aiheesta...

Ihan varmasti vaatisin kaikki mahdolliset luvat omakotitaloni rakentajilta tai remppaajilta, jos sellainen tilanne tulisi. Ja vakuutukset ja punaiset leimat kahdeksaan kertaan...

F

Freeze

Vieras
Vs: siirretty: Tulitöitä

:cool:
Vain umpitollo jättää noudattamatta tulityömääräyksiä.
Pelisäännöt ovat niin yksinkertaiset, ettei niillä kannata leikkiä. Aina olet maksajan paikalla jos et ole noudattanut määräyksiä.
Jos nyt ILP asennuksesta puhutaan, niin saahan siinä hyvin menemään sen kaksi tuntia pillien sammuttamisesta. Tyhjiöinti, sähkötyöt, koekäyttö, takuulaput ja loppukahvit. :D
Hätäilijät ovat erikseen.

Aippi

Vakionaama

Mitsulle sen verran että asunhuoneistojen tulipaloista suuri osa on syttynyt juuri Tupakan varomattoman käsittelyn takia. Monta tulipaloa on syttynyt hitsaustöiden jälkimainingeissa kun ei ole huolehdittu jälkivartioinnista.

M

mitsu68

Vieras

aippi,montakos tapausta tiedät ulkoapäin syttyneeksi

T

tv

Vieras

Lukaisinpas tänään töissä SPEKin tuoretta vihkosta tulitöistä. Tulityövartija pitää olla ja hänellä riittävä tietämys asioista, tulityökortti on suositeltavaa olla vartijallakin. Jos jääkaapin kompura vaihdetaan mummun keittiössä, laitetaankos se mummu tulityövartijaksi... ehkä ei kuitenkaan. Jos sääntöjen mukaan mennään niin sitten pitäisi olla kaveri mukana tulityövartijaksi. Tulityöt on aika raskas prosessi kun mennään kaikkien sääntöjen mukaan ja kyllähän sille hintaakin saadaan...

No, jokaisella on oma tapansa ja moraalinsa tehdä töitä. Varmaan aika paljon tulitöitä tehdään vähän oikoen ja tuurilla eikä mitään käy... mutta JOS ja kun käy, sitten kyllä tutkitaan oliko kaikki kunnossa.

Aippi

Vakionaama

Mitsu tilastot löydät vakuutusyhtiöistä, mutta tuhansia. juuri sinunlaisella asenteella varustautuneet on ne saaneet aikaiseksi.

M

mitsu68

Vieras

älä nyt vaan aippi väitä,että jäät pelkän kompuranvaihon takia kyttäämään jotakin jääkaappia,syttyykö vaiko eikö

Aippi

Vakionaama

En minä jääkään, koska minulla on sitä varten asentajat jotka tuntipalkalla huolehtivat että työ tulee lakien ja asetusten mukaan suoritetuksi. Asiakas tuon vartioinnin maksaa. Halvalla tekevät eivät laeista ja asetuksista piittaa.

T

tv

Vieras

Mielenkiintoista seurata näitä keskusteluja... vajaa kuukausi sitten näin:

PauliG sanoi:
Mutta moniko yksityisyrittäjä ihan oikeasti noudattaa työturvallisuus ohjeita ainakaan jos itse tekee työnsä, moni homma jäisi tekemättä.
Mutta eihän se ole edes vaatimuksena muille kuin toisen palveluksessa oleville!

Työturvallisuus = Hidaste.
Jotain hyvää, mutta aikalailla järjettömiä säännöksiä...

Ja nyt näin...

PauliG sanoi:
Ei syty, ei mutta kun on määräykset niin niitä tulee noudattaa vaikka ne turhilta tuntuvatkin, mutta entäs sitten jos tapahtuisikin se vahinko.

No hyvä jos asenteet muuttuvat turvallisempaan suuntaan.

M

mitsu68

Vieras

hei, oli pakko ottaa huumorilla tämä juttu, kun yksi tuolla epäili jos sytkärillä lämmittää kupariputkea ja lämpö siirtyy kupariputkeapitkin seinään ja sytyttää tulipalon,melkoset pitää olla sytkärit kylmämiehillä,mutta mutta ::)onhan sekin tietysti hyvä tietää kun joku kulkee pullot selässä ja pilli kädessä,että kylmämieshän siinä on tupakille menossa ;D

tv, tätähän tää on

J

janosvalos

Vieras

tv sanoi:

PauliG sanoi:
Mutta moniko yksityisyrittäjä ihan oikeasti noudattaa työturvallisuus ohjeita ainakaan jos itse tekee työnsä, moni homma jäisi tekemättä.

Ja nyt näin...

PauliG sanoi:

mitsu68 sanoi:
tv, tätähän tää on

No jaa..

Jos pauli ammattilaisena laiminlyö oman terveytensä suojelun ymmärtäen mitä on tekemässä, niin se on hänen oma asiansa ja hänen terveytensä.

Jos hän tulisi tekemään minulle kompuranvaihtoa ja laiminlöisi tulityön valvomisen, vaarantaisi hän sillöin minun ja perheeni terveyden ja elämän sekä laittaisi peliin minun kotini.

On asiassa vähän mittakaavaeroa vaikka kuinka haluaisi vähätellä. Jos ihan kaikkia sääntöjä ei aio noudattaa, on prioriteetit ainakin oikein valittu - seuraamukset mahd vääristä valinnoista kantaa päätöksen tekijä eikä sivullinen

T

tv

Vieras

janosvalos sanoi:
No jaa..

Jos pauli ammattilaisena laiminlyö oman terveytensä suojelun ymmärtäen mitä on tekemässä, niin se on hänen oma asiansa ja hänen terveytensä.

Jos hän tulisi tekemään minulle kompuranvaihtoa ja laiminlöisi tulityön valvomisen, vaarantaisi hän sillöin minun ja perheeni terveyden ja elämän sekä laittaisi peliin minun kotini.

On asiassa vähän mittakaavaeroa vaikka kuinka haluaisi vähätellä. Jos ihan kaikkia sääntöjä ei aio noudattaa, on prioriteetit ainakin oikein valittu - seuraamukset mahd vääristä valinnoista kantaa päätöksen tekijä eikä sivullinen

Ei huolettaisi yhtään jos välinpitämättömät omalla toiminnallaan vaarantavat vain oman omaisuutensa ja tappavat vain itsensä, mutta yleensä heidän vaaravyöhykkeessä on myös muitakin ihmisiä ja muiden omaisuutta. Sehän se tässä juuri se riski onkin - kun tällaiset yksilöt eivät ymmärrä itse toimivansa vaarallisesti niin eivät luonnollisesti ymmärrä myöskään siitä muille aiheutuvia vaaroja.

PauliG

Vakionaama

tv sanoi:

PauliG sanoi:

Ja nyt näin...

PauliG sanoi:

Tuohon työturvallisuuteen kun itse teen en välttämättä noudat työturvallisuus ohjeita käytän tikkaita jne.. mutta ei niitä olekaan sanktioitu toisin on työntekijän en antaisi tehdä määräysten vastaisesti.

Tulityö on ihan toinen juttu siinä voi pahimmassa tapauksessa mennä asiakkaan omaisuutta ja tulla itselleni korvaus velvoitteita.
Jos tipun katolta tai tikkailta en voi syyttää kuin omaan tyhmyyttäni.

Silloinkun vahinkoa aiheutetaan itselle ei niin väliä, mutta kun kohteena on asiakas palkattu työtekijä homman pitää olla kunnossa ja toiminta määräysten mukaista.

F

Freeze

Vieras

:cool:
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) myöntämän tulityökortin on suorittanut 571 000 henkilöä,
mutta näyttää olevan vielä henkilöitä joille se on uusi ja vieras asia.
Aika pienistä asioista ne isotkin tulipalot syttyy.
En itse ymmärrä tätä vähättelyä ja tahallaan väärin ymmärtämistä.
Tottakai jokainen osaa maalaisjärkeään käyttää, ainakin täällä kehä kolmosen pohjoispuolella.
Ei näitä hommia sekundaattori kädessä tehdä, mutta aikarajat kannattaa pitää kyllä mielessä töitä tehdessä.
Tuota putken lämmönjohtavuutta kun tässä on epäilty, niin.
Ulkoapäin on sytytetty muutama huippuristeilijä lunastuskuntoon. ;D

Back
Ylös Bottom