Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

someone

Vakionaama
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Kävpä tuttavalle ystävälle tapaus jossa pumppu tuli talon mukana ja ihmetteli jotta onpa kova ääninen pumppu ja satuin käymään kyläsillä niin sanon jotta laakerivika. Annoin ohjeet kuin vaihtaa vingut uusiin mutta isäntä soitteli paikalliseen liikkeeseen joka panoja asentaa. No tuli asentaja seuraavana päivänä ja asensi uuden moottori panaan ja äänet on poissa. Puhallin meni takuuseen ja työ makso 80€. Pana on noin 3 v vanaha ja asentajasta ei ole tietoa... eikä kuittia laitteesta kun oli entiset asukkaat hommanneet, mutta silti meni takuuseen eikä ollu vaihtotyö mitenkään pahan hintanen.

Kymenlaakson pumppuasentajat rules!
 

mikkoimp

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

illalla nyt vielä kokoilin moottorin noilla saamillani laakereilla ja pyörittelin käsin, aika rahinaa tuntuvat kyllä pitävän!
että ei muuta kuin uudelleen auki ja vaatimaan parempia laakereita, jos vaikka olisi vähän palvelu alttiimpi myyjä tiskillä..

mitä tuo H tuola perässä vielä meinaa? tuon 2RS tiedän tarkoittavan ainakin että on kumiset suojat..
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

mikkoimp sanoi:
mitä tuo H tuola perässä vielä meinaa? tuon 2RS tiedän tarkoittavan ainakin että on kumiset suojat..

Näitä kumisuojattuja laakereita on erityyppisiä. Tämä H on hyvin tiivis (jokseenkin vesitiivis), jossa kumitiiviste laahaa melko tiukasti keskiörengasta, mutta kitka on vastaavasti hieman suurempi (ei merkitystä vielä puhaltimen nopeuksilla). Tarkoitus on siis, että ei ainakaan pöly pääse laakereita kuluttamaan ja tuhdimpi laakerirasva vaimentaisi laakerin sisäisiä värähtelyjä sekä varjelisi pintoja mahdollisissa luistotilanteissa (viimemainitut lähinnä henkilökohtaisia uskomuksia, tosin).

Tarkemmat tuotetiedot löytyvät etsimällä (myös periaatepiirroksina) SKF:n sivuilta (esim. http://www.skf.fi).
 

mikkoimp

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

ok, kiitokset tiedoista.
pitääpä siis mennä moisia kyselemään kunhan taas elämä voittaa ja arki koittaa :)
 

mikkoimp

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

porin laakerissa ei ollut noita SKF 2RS H laakereita, antoivat sitten FAG:in vastaavat..
aika näyttää nyt sitten kuinka kestää...
 

mikkoimp

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

tänään sitten alkoi fagien kestotesti, ainakin näin alkuun olivat äänettömät, eli ei ole kuin äänekkäämpään päin suunta ;)
 

aquarius

Jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Vaihdoinpa itsekin tuohon omaan Panan TE9 malliin laakerit. Tässä piti muka olla keraamiset laakerit, mutta ihan tavalliset kiinalaiset siellä oli ja sirinä oli sen mukainen. Pumppu on ollut käytössä 02/2008 lähtien. Eipä se moottorin ihan ehjänä auennut vaan sitä rungon muovia murtui mukana aika lailla. No sain kuitenkin uudet laakerit vaihdettua ja liimasin moottorin kasaan. Teollisuus-Etolasta saa muuten nykyään SKF:n laakereita. Laakerit maksoivat noin kympin kappale.

Meinasi vaan tulla "heikki housuun", kun laitteen kasauksen jälkeen pumppu sammuikin melkein heti käynnistyksen jälkeen ja virhekoodi ilmoitti kommunikaatiohäiriöstä ulko-ja sisäyksikön välillä. Purin taas sisäyksikön ja tarkistin kaikki liitokset kahteen kertaan. Kaikki piti olla kunnossa, mutta vika oli yhä päällä ja alkoi jo usko loppumaan.

Siirryin tutkimaan ulkoyksikön piirilevyn sulakkeita. Totesin ne kaikki ehjiksi ja aloin jo kasata ulkoyksikköä "tatti otsassa". Siinä kasatessa huomasin, että kappas vaan, asentaja olikin kytkenyt yksiköiden välisen kaapelin mustan ja ruskean johtimen ristiin (liitinpaneelissa on värikoodit). Laiska asentaja oli ilmeisesti itsekin huomannut itsekin tämän ja kytkenyt johtimet ristiin myös sisäyksikössä sillä muutenhan pumppu ei olisi voinut toimia ollenkaan. En ollut huomannut tätä irroittaessani johtoa sisäyksiköstä, my bad...

Kirosin mielessäni asentajan alimpaan "kuumaan paikkaan". Ei ammattimies saisi tuollaista miinaa tehdä, kyseisissä johtimissa on kuitenkin verkkovirta! Ehkä hän ajatteli, että "tätä ei sitten muut huollakaan, kuin minä", mene ja tiedä...

No, kytkin johdot oikein ja kiittimet ristissä painoin kaukosäätimestä pumpun päälle...Laite pelasi aivan kuten pitikin ja oli kaiken lisäksi hiljainenkin. Reilun kuukauden se on nyt pyörinyt ja jäähdyttänyt kämppää, hiljaisena...

Että tämmöinen rasti tämä...
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

aquarius sanoi:
Kirosin mielessäni asentajan alimpaan "kuumaan paikkaan". Ei ammattimies saisi tuollaista miinaa tehdä, kyseisissä johtimissa on kuitenkin verkkovirta! Ehkä hän ajatteli, että "tätä ei sitten muut huollakaan, kuin minä", mene ja tiedä...

No, kytkin johdot oikein ja kiittimet ristissä painoin kaukosäätimestä pumpun päälle...Laite pelasi aivan kuten pitikin ja oli kaiken lisäksi hiljainenkin. Reilun kuukauden se on nyt pyörinyt ja jäähdyttänyt kämppää, hiljaisena...

Tuo ristiinkytkeminen ei aiheuttane vaaraa tai polta mitään, ainakin vastaan tulleet Panat on suunniteltu sisäyksikön pistotulppaliitäntää varten, jolloin napaisuus saattaa muutenkin vaihtua. Sen sijaan yksiköiden välinen kommunikaatio menee sekaisin, kun bittien polarisaatio kääntyy.
 
D

dil

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Lainataanpas tätä ketjua. Nyt on pari yötä omakotitalon auvoa vietetty ja ilpin ääni riipii melkoisesti, eli oliskohan laakerit rikki? Malli on Panasonic TE9DKE.
Ääninäyte

Pitänee kysellä Oulun liikkeistä, että paljonko tuon korjaus maksaisi. Tässä muuttolaatikoiden keskellä tuota vielä sietää ja yöllä nukahtamisen jälkeen, mutta kyllä riipii tuo ääni. Lisäksi, kun tavoitelämpötila on saavutettu on tyhjäkäyntiäänikin melkoisen häiritsevä rutina.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

dil sanoi:
Lainataanpas tätä ketjua. Nyt on pari yötä omakotitalon auvoa vietetty ja ilpin ääni riipii melkoisesti, eli oliskohan laakerit rikki? Malli on Panasonic TE9DKE.
Ääninäyte

Pitänee kysellä Oulun liikkeistä, että paljonko tuon korjaus maksaisi. Tässä muuttolaatikoiden keskellä tuota vielä sietää ja yöllä nukahtamisen jälkeen, mutta kyllä riipii tuo ääni. Lisäksi, kun tavoitelämpötila on saavutettu on tyhjäkäyntiäänikin melkoisen häiritsevä rutina.

Kunnossa olevasta pumpusta pitäisi kuulua lähinnä ilmavirran suhinaa, ei juuri muuta.

Ikävä kyllä huoltoliikkeet ottavat herkästi sellaiset 300€ tuollaisesta huoltokeikasta (ellei mene takuuseen), satanen vaihtomoottorista ja kaksi huoltokäynnistä. Joten ei ihme että foorumin tee-se-itse miehet vaihtavat niitä itse, laatulaakereilla hinnaksi tulee vähän toista kymppiä.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

dil sanoi:
Lainataanpas tätä ketjua. Nyt on pari yötä omakotitalon auvoa vietetty ja ilpin ääni riipii melkoisesti, eli oliskohan laakerit rikki? Malli on Panasonic TE9DKE.
Ääninäyte

Jollei tuolla sitten ole jotakin muuta irtonaista metallinpalaa hankaamassa, niin täysin sököltä laakerilta tuo kuulostaa. Tuo saattaa ennen pitkää peräti hirttää kiinni. Kuten Toni totesi, kunnossa olevasta sisäyksiköstä kuuluu "tyhjäkäynnillä" lähinnä tuulen huminaa muistuttava hiljainen ääni.
 

vene67

Jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Uusi puhallinmoottori onnistuneesti vaihdettu.
Vanhan moottorin peltikansi aukes.
Ensimmäinen laakeri näkyy, mutta kuinka tuo piirikortti + muut sisuskalut lähtee pois että saa sen toisenkin laakerin vaihdettua ? Tuntuis olevan vielä kiinni.
Muutama "liimarengas" piirikortin ohjaintappien päältä poistettu.
Onko jotain tinajuotoksia, jotka imusukalla poistettava, jotta lähtee sisuskalut pois ?

Vanhan kun uudelleen laakeroi niin on sitten 2v:n päästä valmis paketti vaihdettavaksi.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

vene67 sanoi:
Ensimmäinen laakeri näkyy, mutta kuinka tuo piirikortti + muut sisuskalut lähtee pois että saa sen toisenkin laakerin vaihdettua ? Tuntuis olevan vielä kiinni.
Muutama "liimarengas" piirikortin ohjaintappien päältä poistettu.
Onko jotain tinajuotoksia, jotka imusukalla poistettava, jotta lähtee sisuskalut pois ?

On, siinä on vielä kolme sellaista isompaa juotospistettä jotka menevät moottorin käämityksille. Ne pitää juottaa auki (imusukka tai tinaimuri), sen jälkeen piirilevyn voi nostaa pois. Ja sitten tietysti kasaus käänteisessä järjestyksessä, eli nuo juotospisteet pitää juottaa uudestaan.
 

vene67

Jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Kiitokset nopeasta vastauksesta.
Juotoksiahan siellä vielä oli, jotka pitää piirikorttia kiinni.
Hiukan kun toisesta päästä akselia painoi niin huomaa mistä piirikortti jumitti.
Jantilla oli jossain myös nuo kohdat kuvattunakin. No huomenna laakerointi jatkuu ja moottori hyllylle vuoroaan odottamaan.
 

tms

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Pitäisiköhän tässä jo huolestua kun yli kolme vuotta sitten asennetun Panan CS-E9GKEW-5 laakerit ovat vieläkin aivan hiljaiset. Jatkuvassa käytössä on kone ollut.
 
R

Rassaaja

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

tms sanoi:
Pitäisiköhän tässä jo huolestua kun yli kolme vuotta sitten asennetun Panan CS-E9GKEW-5 laakerit ovat vieläkin aivan hiljaiset.

Tuossa mallissa taitaa olla jo keraamiset laakerit, jotka pitäisivät olla kestävämpiä.
 

johkar

Jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

No niin. CS-9DKEW Moottorinvaihto-operaatio alkaa täälläkin olla ohi.

Varoituksen sana muille hommaan ryhtyville: kun saatte sen puhallinrummun sieltä ulos, kohdelkaa sitä varoen. Itse laitoin sen puolihuolimattomasti pöydälle ja se tipahti siitä asennuksen tiimellyksessä alas osuen pölynimurin kylkeen. Tuloksena komea reikä, monta lamellia pirstaleina, puhallin epätasapainossa ja karmea meteli!

Puhallin oli sisäyksiköstä irroitettaessa hurjan sikamaisessa kunnossa. Oikein pinttynyttä pölyä lamellien sisäpinnoilla. Ei auttanut kuin pyyhkiä jokainen yksitellen vanupuikolla läpi ja vielä uittaa saippuavedessä ja sen jälkeen suihkuttaa päälle. Tämän vaivan jälkeen se sitten tipahtikin... Mutta eipä ole ihme että jo viime kesänä jäähdytysteho oli heikompi ja moottorikin joutunut hommiin vähän enemmän kun on tuollainen pölyvarasto ollut pyöritettävänä.

No, uusi puhallin on nyt paikallaan uuden moottorin kanssa. Paljon hiljaisempi on kuin ennen, mutta ei vielä alkuperäisen veroinen. Tässä uudessa on ilmeisesti keraamiset laakerit (loppuu CB tuo koodi) ja joidenkin huomaamaa hienoa vonkunaa moottorista kuuluu. En ole vielä avannut sisäyksikköä uudelleen että tarkistaisin vastaavatko johdot johonkin. Samoin vaikuttaa että puhallin täristää aivan aavistuksen verran. Pitäisiköhän näiden olla tehtaalla valmiiksi tasapainotettu? Etenkin suurilla kierroksilla kuuluu selvä juputus siellä taustalla.

Pitänee vielä ottaa kotelo auki ja tutkia. Operaatio vaan on aina niin kuin rubiikin kuutiota vääntelisi; laite on kasattu tiiviiksi kuin kännykkä ja osat toistensa päälle että välillä hirvittää milloin muovi jostain kohti
paukahtaa poikki.

EDIT: tilanne parani, kun käänsin moottoria siten että kaapeleiden ulostulo osoittaa hiukan yläviistoon. Jos katsoo moottorin päädystä sisäyksikköä, on kaapelien ulostulo jossain klo 10 paikkeilla. Nyt itse moottori on hiljainen, mutta pienoinen tärinä on vielä.

Johannes
 

arskan4

Jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Paljon Johkar kustansi uusi moottori ? Mie kysyin huoltoliikkeestä, niin maksais 220 eke.
Mulla rupes nyt syksyllä ääntelee, eli kesti yli 4 vuotta...
 
S

SRK

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Hurrit ostaa tälläisiä laakereita omiin Panoihinsa ... ei muuta kuin netillä maksu (halpaa on) etukäteen naapuriin ,ja posti tuo tykö!

Ongelmat tosin poissa jos et satsaa panoihin .....

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40627.msg384507#msg384507

http://www.kullagergrossisten.se/product_info.php?products_id=95
http://www.kullagergrossisten.se/product_info.php?products_id=2025

Toimitusehdot:

http://www.kullagergrossisten.se/info_pages.php?pages_id=8
 

JukkaI

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Kiitos vinkistä Keraamiset laakerit tilattu ja hintahan oli yli 12€ :)

Mielenkiintoinen oli Scanofficen tarjous. Kuluttajallahan on oikeus tuotteeseen joka kestää oletetussa käytössä oletetun ajan. Siis vaikkapa vappupallon tulisi pysyä kunnossa ainakin vappupäivän iltaan asti. Kivitalon perustusten ainakin 50 vuotta ja talon lämmitysjärjestelmän jotain näiden väliltä.
Scanoffice ei ota mitään kantaa edustamansa tuotteen valmistusvirheeseen eikä siis kanna vastuuta myymistään tuotteista. Tarjoaa kyllä edullista laakeripakettia hintaan 250€ jotta tämä tehtaan virhe saataisiin korjattua. Melkoinen hinta alle kympin laakereista.


Elämä on...........
 

Kari

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Panan laakereistahan on puhuttu siitä että keraamiset estävät niin sanotut laakerivirrat laakerin läpi.
No itellä ollut useamman vuoden SFK:n jotkut asialliset laakerit (en muista toleransseja jne) ja ei vaihdon jälkeen ole pitäneet meteliä.

En toki sano että ei kannata ostaa keraamisia laakereita. Mutta ilmeisesti suurin syy laakeri vikoihin on yksinkertaisesti huonot laakerit.
Keraamiset laakerit eivät sinänsä tuo oikotietä onneen. Jos laakeri on hyvä ja mitoissaan ei ole mitään takuuta siitä että se toimii ikuisesti
jos moottorin akseli on liijan paksu laakerin toleranseihin niin hyvä laakeri saa varmasti huonot lähtökohdat hyvään toimintaan.

Mikrometri vaan käteen ja akselia mittaamaan ja sitten ulkokehää mittailemaan ;-)

Itse kun vaihdoin laakerit niin muistaakseni toinen puoli lähti irti suunnilleen jyrkästi katsomalla.
Ja toinen puoli vaati askartelua ettei ankkurin käämitys liiku naputellessa laakeria irti.

Pienet laakerit pienet toleransit.

Hyvät laakerit vaatiivat myös pienet asennus toleransit.
 

JukkaI

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Kari sanoi:
Hyvät laakerit vaatiivat myös pienet asennustoleransit.

100% Samaa mieltä! Itsellä tarkoitus varata paljon aikaa ja rauhallinen puuhanurkka jottei homma tule juostenkustua.
 

JukkaI

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

1. yritys takana tulos ja rikkoontumiset 0 :)

En saanut hommaa edes alulleen vaikka on service manual ja kaikki. Onneksi olin lukenut täältä näitä varotuksia ja osasin olla hienosorminen noiden naurettavan heppoisten osien kanssa.

Tähän tössäsi:
Ilma1.jpg


Ei uskalla! Ritisee ja tuntuu, että murtuu. Kansi yläasennossa yritin sitten avata sitä raamia.

Nuo pikkuiset vivut vai mitkä lie lukitsimet kuvassa oikealla peukalon alla eivät aukea mihinkään suuntaan. Heiluvat ja risahtelevat mutta tuntuu kuin olisivat liimattuja jotta hässäkkä kestäisi edes kokoonpanolinjan päähän asti. Olisikohan nuo hukassa olevat 2+2 kiinnitysruuvia niiden alla?
Noilla manuskan ohjeilla eivät siis aukea. Olisiko jotain kokemusperäistä ohjetta miten nuo saisi avattua.

Toinen ongelma on sitten manuskan neuvomat oikealla ja vasemmalla olevat ruuviparit. Siis yhteensä 4 ruuvia pitäisi avata joidenkin (cap) suojalakkien alta. Ei löydy ensimmäistäkään. Se varsinainen, yksittäinen kannen kiinnitysruuvi kyllä löytyi.

Saisinko apua vai pitäisikö mennä ostamaan Ultilta laadukkaammin tehtyä pumppua?
 

Kari

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Vanhempaa mallia E9-CKP:tä olen availlut mutta voisi auttaa tähänkin malliin.
Ylempi luukku "käännetään" auki ei siis vedetä vaan ilmeisesti tossakin mallissa tosin lukituksia avataan
painamalla saranoita ulospäin.

Ruuvit löytyy todennäköisesti ilmanohjaimen alta eli jos luukku on kiinni et näe niitä tulppia jotka ovat
ruuvien edessä. Ilman ohjaimen voit ajaa sähköt päällä auki ja vetästä sähköt pois niin luukku jää auki.
E9-CKP kestää väkisin avauksenkin sillä luukku asemoi itsensä kun käynnistää ja sammuttaa koneen uudestaan laakerien vaihdon jälkeen.
 

JukkaI

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Homma etenee. Mitään ei vieläkään ole mennyt rikki. Jotenkin tuntuu, että tämän ketjun eivätkä service manuaalin ohjeet ole ihan tälle laiteversiolle eivätkä ainakaan tälle korjaajalle ihan riittäviä.

Tässä tilanne juuri nyt:

JOU_2439.JPG


Tuo elektroniikkaosa ei lähde irti. Tuossa alapuolella oleva ohjain jota en ole rikkoontumisen pelosta uskaltanut nykäistä irti estää elektroniikan irroittamisen. Sama toisinpäin, eli lähes irtonainen ilmanohjain on jumissa tuon elektroniikkaosan kanssa. Olen työntänyt litteelle tulevaa MMJ kaapelia niin, ettei se ole ongelmana. Tuon hässäkän taakse tulee ulkoa putki joka on viety läpi samaisesta movirakenteesta johon tuo ohjain ja elektroniikkahässäkkä on asennettu.

Jotain vissiin pitäisi purkaa ennenkuin uskaltaa nykäistä nuo toisistaan irti?

Tuolla tuo moiottori näkyy:
JOU_2446.JPG


Niin lähellä mutta niin kaukana.


Tuosta näkyy se ongelmakohta. Ilmanohjain on toisesta päästä irti mutta toisesta kiinni jossain. Rakenne, kylmäaineputki, tai joku muu pidättelee.

Olisiko hyviä neuvoja ennen kuin menee hermot.........
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

JukkaI sanoi:
Tuosta näkyy se ongelmakohta. Ilmanohjain on toisesta päästä irti mutta toisesta kiinni jossain. Rakenne, kylmäaineputki, tai joku muu pidättelee.

Olisiko hyviä neuvoja ennen kuin menee hermot.........

Kondessivesiletku siellä näyttäisi nyt ainakin ahdistavan. Se pitää irrottaa tuosta kondessivesikaukalosta, jotta kaukalo lähtee irti. ;)
 

Kari

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Pana E9-CKP vehkeestä vedin kaikki johdot irti että sai kaikki kortit irti ja työ tilaa.
Kandee olla ruutupaperia ja kynä kun irrottelee helpompi kytkeä takasin.
Ehkä ei tarvitse irroittaa mutta tapansa kullakin.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Kari sanoi:
Kandee olla ruutupaperia ja kynä kun irrottelee helpompi kytkeä takasin.

Myös digikameran kuva on mukava "muisto" oikeita johtojen paikkoja etsiskellessä. ;)
 

JukkaI

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

janti sanoi:
Kondessivesiletku siellä näyttäisi nyt ainakin ahdistavan. Se pitää irrottaa tuosta kondessivesikaukalosta, jotta kaukalo lähtee irti. ;)

Huh! Tuo letku oli se juttu johon homma eilen loppui. Letku irti ja menoksi.

Tosiaa kun lukenut näistä rikkinapsahtaneista osasista täällä, niin todella varovasti edennyt hommassa. Ilmasta veteen pumppu on pitänyt patterit lämpöisenä joten panan lämpö ei ihan välttämätöntä juuri nyt. Askarrellaan, paskarrellaan, siirrellään, piirrellään ja jokainen vaihe myös kuvaillaan...
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

JukkaI sanoi:
Askarrellaan, paskarrellaan, siirrellään, piirrellään ja jokainen vaihe myös kuvaillaan...

Tarkistetaampa vielä tuon laitteen tyyppitieto "Pana CS-9DKE Slim" => Onko tuo sittenkin CS-TE9DKE ?
http://www.lmg.nu/fileadmin/support/servicemanualer/s_te9_12dke.pdf
 

JukkaI

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Se on nimenomaan CS-TE9DKE ja kyseisen vehkeen pdf-service manuaalin mukaan mennään. Harmillista on kun tuon purkamisen yhteydessä viitataan ko. manuaalin kappaleeseen joka manuskasta puuttuu kokonaan.

Tilanne hyvä. Kaikki osat ehjiä ja moottori alakerrassa työhuoneen pöydällä. Täältä lukemani perusteella en lähtenyt imusukalla poistamaan tinoja vaan odotin autoa huollosta ja menin sitten ostamaan tinaimurin. Eipähän kuumene niin paljon tuon moottorin piirikorttia irroitettaessa.

Huomenna jatkuu seikkailut.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

JukkaI sanoi:
Se on nimenomaan CS-TE9DKE ja kyseisen vehkeen pdf-service manuaalin mukaan mennään.

Korjaappa tuo tieto myös tuonne allekirjoitukseesi. ;)
 

JukkaI

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

No nyt vihdoin homma tehty. Huonosti pärjännyt ammatinvalinnassa kun nuo työt häiritsevät näitä harrastuksia joten aikaa meni.

Loppupelissä iso kiitos ohjeistuksesta jota sain täältä lukea. Mitään ei mennyt rikki ja panan äänitaso on nyt todella alhainen. Kuiskaava Pana. Muistelisin, että siinä oli uutena ihan kuultavissa oleva moottorin ääni ja nyt pelkkää tuulen suhinaa noilla keraamisilla 12€ laakereilla.

Itsellä paljon kokemusta isommista laitteista ja koneista. Kyllä tälläinen kotikayttöön suunniteltu massalaite on melkoinen rimpula. Rakenteet kertovat, että insinöörien hyvin suunnitellun laitteen loppukokoonpanon ja materiaalit ovat selvästi jonkun TuTa-merkonomin sanelemia juttuja. Siihen kun laitetaan vielä jokunen "Sillä Silmällä" hemmo kertomaan miltä sen pitää näyttää ja mitkä värit ja tuoksut mätsää sen kanssa, niin lopputulos on juuri tälläinen. Tunnen pientä myötähäpeää Panan insinöörejä kohtaan mutta uskon, että tuolla virittelyllä mennään taas jokunen vuosi.

Ohjeet täältä ja service manual puutteineen olivat ihan avainasemassa tässä projektissa.

Iso kiitos kaikille
 
K

kani

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Tuo ketjussa aiemmin linkitetty citcorpin ohje innosti minutkin purkamaan huutavan laitteen lämmityskauden kynnyksellä:
http://www.citcop.se/vanligafragor/bilder/Byte_flaktmotor_citcop.pdf

Hain biltemasta keraamiset laakerit jotka löytyi rullaluistintuotteena kappaleittain (osa 41-452)

Melkoisesti laitteessa on pölyä, pitää hakea paineilmaa että saa kaikki välit putsattua samalla kertaa niin hyötysuhdekin on talveksi huipussaan.

Moottori on nyt irti, mistähän kohti kannattaisi lähteä avaamaan ja millä työkaluin? Yleensä vastaavien kanssa olen saanut ruuvimeisselillä ja vasaralla lähinnä kannen tuhannen päreiksi eikä se silti välttämättä ole vielä irti... Joten vinkkejä lähestymistavasta jolla se säilyisi suht koht ehjänä otetaan vastaan. Onko jollain kuvia moottorin sisuksista purettuna tai hyvää avauskikkaa?? Kannattaisko moottorin koteloa dremelöidä auki (mistä kohti?) ja sitten liimata kiinni??

Löysin muuten lisäksi tämän (CS-XE9EKE CU-XE9EKE CS-XE12EKE CU-XE12EKE mallien service manual)
www.aircon.ru/pbc_download/files/f1147680661.pdf

Tuolla www.aircon.ru sivustolla on kaikennäköistä muutakin mielenkiintoista tunnuksien takana, en jaksanut rekisteröityä ja kokeilla saako kaikki rekisteröityneet nuo näkyviin.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

kani sanoi:
Moottori on nyt irti, mistähän kohti kannattaisi lähteä avaamaan ja millä työkaluin?

Onko tuo sellainen musta muovimötikkä ja päässä peltikansi vai jokin vaalea kokonaan muovinen pakkaus? Edellistä ei oikein taida oikein muutoin saada auki kuin vasaroimalla taltan kanssa hitaasti reunaa kiertäen jonkin pehmeän alustan päällä (paksu tyyny tms.) painaen kantta ikään kuin pois muovimötikästä akselin suuntaan. Sähköjohtojen osalta on sitten vain toimittava malttia ja harkintaa käyttäen (ainakin transistorit taitavat olla osittain kiinni peltikannessa). Reuna murtuu mahdollisesti hieman joka tapauksessa, mutta muovi on liimattavaa laatua (epoksiliima tms.).

Jälkimmäinen tyyppi taas auennee tyypillisesti helposti muutenkin laakereiden osalta.

PS. Onnea noiden keraamisten laakereiden osalta (en usko tältä istumalta, että kestävät tässä käytössä kuin viikkoja).
 
K

kani

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Joo tuo ikävä musta malli kyseessä. Äh, kuulostaa kurjalta keksinnöltä, no testataan miten käy. Sais kyllä maahantuoja toimittaa jokaiselle uuden moottorin kenellä vinkuu..
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

kani sanoi:
Joo tuo ikävä musta malli kyseessä. Äh, kuulostaa kurjalta keksinnöltä, no testataan miten käy.

Isolla meisselillä vähitellen hivutat kantta auki tasaisesti koko kehältä. Juotoksiin toimii tinaimuri taikka imunauha. ;)

Rassaajalla nuo Bilteman keraamiset laakerit kestivät vain kuukauden verran. :(
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=3485.msg43494#msg43494
 
K

kani

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

janti sanoi:
Isolla meisselillä vähitellen hivutat kantta auki tasaisesti koko kehältä. Juotoksiin toimii tinaimuri taikka imunauha. ;)

Rassaajalla nuo Bilteman keraamiset laakerit kestivät vain kuukauden verran. :(
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=3485.msg43494#msg43494

Ah joo, eipä noita sitten kannattane edes laittaa, itseasiassa pyörittelinkin niitä juuri ja tuntuu jo näppituntumalta huonommilta kun mitä on omissa rullaluistimissa ennestään.. Enempi vaivaa laitteen purkamisesta uudestaan. Täytyy koittaa jostain metsästää SKF:t tai FAGit sitten. Mistähän löytäis 2 kpl olisko hyvinkää/järvenpää/mäntsälä mitään ostopaikkaa, useinhan liikkeet myy vaan "ammattilaisille" eli niille jotka rahastaa näistä samoista hommista mitä itse tekee säästääkseen rahaa ::). Taidan ekaks kysyä Urpo Rannalta, onko niillä kestävää laakeria tähän kun ajattelin vaihtaa ton toisen pään liukulaakerin tässä samalla.

Ja tuon moottorin muovi on tosi huokoista/haurasta näköjään, ainakin tällaisessa vanhemmassa yksilössä, sehän lähti todella kevyesti kampeamalla pikkumeisselillä ilman mitään vasaraa. Kannen kiinnityksessä käytetty liima on näköjään selvästi muovia vahvempaa, yleensä nää suunnitellaan kai toisinpäin ;D. Mutta auki on..

Löysinkin ennen ruuvarin vääntämistä sinun vanhat hyvät purkukuvat:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=3485.msg41058#msg41058

Kiitti vinkeistä, eiköhän tää saada huomenna läjään kunhan löydetään laakerit ja paineilmaa putsailuun kun on päässyt loppumaan aiemmissa askareissa.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

kani sanoi:
Mistähän löytäis 2 kpl olisko hyvinkää/järvenpää/mäntsälä mitään ostopaikkaa, useinhan liikkeet myy vaan "ammattilaisille" eli niille jotka rahastaa näistä samoista hommista mitä itse tekee säästääkseen rahaa ::). Taidan ekaks kysyä Urpo Rannalta, onko niillä kestävää laakeria tähän kun ajattelin vaihtaa ton toisen pään liukulaakerin tässä samalla.

Täältä minä ostin laakerit Panaan http://www.atkone.fi/

Tyyppi ja malli olikin tässä http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=3485.msg43701#msg43701
 
Back
Ylös Bottom