Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

K

kani

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Kestotestasitko niitä koskaan vai jäikö varamoottoriin?? Miten uusi vaihdettu moottori toimi?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

kani sanoi:
Kestotestasitko niitä koskaan vai jäikö varamoottoriin?? Miten uusi vaihdettu moottori toimi?

Ne on varamoottorissa. Nykyinen laitteessa kiinni oleva on keraamisilla laakereilla oleva moottori. Se toimii edelleenkin moitteetta, 3 vuotta nyt täynnä sillä motilla.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

kani sanoi:
Kestotestasitko niitä koskaan vai jäikö varamoottoriin?? Miten uusi vaihdettu moottori toimi?

Itsellä ovat nuo ketjussa aikaisemmin mainitsemani SKF-laakerit olleet jatkuvassa käytössä 3 vuotta ja ovat aivan hiljaisia edelleenkin.
 

tms

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Täällä tuli juuri 4 vuotta täyteen GKE mallin alkuperäismoottorilla jossa siis keraamiset laakerit. Edelleen hiljainen.
Tuo SKF 608-2RSH on kanssa hyvä ja sitä saa ETRAn toimipisteistä. Maksaa jotain 10-20 euron välillä pari riippuen alennuksesta.

Sitä toisenpään liukulaakeria tuskin tarvitsee vaihtaa, sen voi vaihtaa helposti myöhemminkin jos tarvetta tulee.
 
K

kani

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Kävin Hyvinkään ETRAssa hakemassa SKF 608-2RSH laakerit moottoriin (n. 20e), kamat nippuun ja puhallin vain humisee taas. Kiitos kaikille vinkeistä ja ohjauksesta.

Vanhat laakerit ei irronneet moottorin akselista ilman ulosvetäjiä, en halunnut käyttää väkivaltaa tai poppakonsteja akselia suojellen. Ulompaan päähän piti hommata pieni jotta mahtui paikalleen ja sitten pidempikyntinen ulosvetäjä sisempään. Uudet laakerit asensin uunittamalla ne sataan asteeseen ja laakerit menikin lipakasti paikoilleen ilman kommervenkkejä. Koputetaan puuta, jospa tämä laite pääsisi elinkaaren päähän näillä laakereilla.

Reilu vuosi sitten laite kaipasi vähän täyttöä. Ilmeisesti alkuperäinen asentaja (firma lopettanut) oli jättänyt ruuvin aavistuksen löysälle ulkoyksikköön. Tosin oli myös kiristänyt ulkoyksikön ruskean piuhan kiinni sisäyksikköön isolla kädellä, hyvä että ruuvin sai nippa nappa ehjänä auki pienen ihmettelyn jälkeen. Lisäksi ruskea ja musta oli ristissä värikoodeihin nähden. Ei tätä kyllä taiteen sääntöjen mukaan tehdyksi voi sanoa muutenkaan kun ulkoyksikkökin seinällä resonoi kovilla pakkasilla vähän taloa vasten. Erillinen jalusta varmaan auttaisi asiaa.
 

tepi

Tulokas
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Piti rekisteröityä yhden nippelikysymyksen takia ;). Millä olette korvanneet lämpöä johtavan massan moottorin kannen ja piirilevyn välissä? Vai liekö se tarpeellinen lainkaan...

Moottori on muuten kasausta vaille valmis. Tämä oli todella hyödyllinen ketju yhdessä moottorinvaihtoketjun purkukuvien kanssa.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

tepi sanoi:
Piti rekisteröityä yhden nippelikysymyksen takia ;). Millä olette korvanneet lämpöä johtavan massan moottorin kannen ja piirilevyn välissä? Vai liekö se tarpeellinen lainkaan...

Vanha massa uudelleen levitettynä ihan OK. Massaksi käy piitahna jota käytetään esim. tietokoneprosessoreiden ja jäähdytyssiilen välissä. http://fi.wikipedia.org/wiki/Piitahna
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

tepi sanoi:
Piti rekisteröityä yhden nippelikysymyksen takia ;). Millä olette korvanneet lämpöä johtavan massan moottorin kannen ja piirilevyn välissä? Vai liekö se tarpeellinen lainkaan...

Tuon Jantin mainitseman piitahnan etuna on, että irrotus on myöhemmin helppoa, mutta lämpökontakti voi ajan oloon löystyä. Taisin jälkimmäisellä korjauskerralla (olikohan runsas 3v sitten) käyttää tavallista kovettuvaa tiivistesilikonikittiä, kun olen sen muussa yhteydessä todennut johtavan lämpö suhteellisen hyvin (mahdollinen irrotus edellyttää sen jälkeen yleensä veistä).
 

tepi

Tulokas
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Ok, kiitoksia. Pitääpä jompaa kumpaa ainetta hankkia.

Itsellä vanha "kitti" lohkesi moottorin kantta irrotettaessa, olin valmistautunut mattoveitsellä leikkaamaan sen irti. Tästä päätellen ja näppituntumalla "kitti" vaikutti olevan sen verran haurasta/kovaa, ettei uudelleen levittäminen onnistu. Tarkistan nyt vielä ensiksi onko se levityskelpoista.
 

sh1

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Kaveri yritti foorumin postien & printattujen ohjeiden avulla vaihtaa laakerit. Homma hyytyi moottorin kasaukseen, ei tullut kalua. Huoltomies paikalle ja uusi moottori sisään.

Tuon kokemuksen perusteella en lähtenyt itse edes yrittämään. Huoltomieheltä meni hommaan 50 min ja hintaa tuli 180 € moottori + 100 € työt, sisältäen kennon ja muiden sisäosien pesun ja desinfioinnin. Elämä on.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Aika suolainen hinta verrattuna laakereihin. Mikä siinä mahtoi mennä pieleen, mä olen tähän mennessä korjannut onnistuneesti kaikki avaamani 4 moottoria?
 

sh1

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

En tiedä tarkalleen mikä meni pieleen, mutta kuulemma akseli ei enää pyörinyt vapaasti kun moottori oli kasattu takaisin. Eikä uudelleenkasausyrityskään auttanut => hermot meni ;)
 

Esäätäjä

Vakionaama
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Itse kun vaihdoin joskus laakerit, ongelmaksi muodostui oikeiden työkalujen puute. Naputtelin jollain hylsyllä laakeria paikoilleen ja lyöntien voimasta roottori siirtyi akselilla joka otti johonkin runkoon kiinni. Roottori oli mielestäni täysin sileällä akselilla, onneksi sain naputettua takaisin kohdilleen.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

sh1 sanoi:
En tiedä tarkalleen mikä meni pieleen, mutta kuulemma akseli ei enää pyörinyt vapaasti kun moottori oli kasattu takaisin. Eikä uudelleenkasausyrityskään auttanut => hermot meni ;)

Muistelisin että sen valkoisen moottorin pystyisi kasaamaan myös väärinpäin elikä akseli tulisi väärään suuntaan tuohon moottoriin nähden.
Mustassa ei muistaakseni ollut tällaista vaaraa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Esäätäjä sanoi:
Itse kun vaihdoin joskus laakerit, ongelmaksi muodostui oikeiden työkalujen puute. Naputtelin jollain hylsyllä laakeria paikoilleen ja lyöntien voimasta roottori siirtyi akselilla joka otti johonkin runkoon kiinni. Roottori oli mielestäni täysin sileällä akselilla, onneksi sain naputettua takaisin kohdilleen.
Muistelisin itselleni käyneen aivan samoin, mustan moottorin tapauksessa. Roottori oli todella herkkä siirtymään pienimmästäkin naputtelusta. Jos näin pääsee käymään, täytyy vaan mittailla roottorimagneettiasetelman ääriasennot laakeripesän ja rungon perusteella ja asetella asetelma sitten keskiasemaan (vaikkapa naputtelemalla poikkeaman kannalta vastakkaiselta suunnalta akselin päähän).
 
P

paerikss

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Mahtaakohan mulla olla käsissäni oikea moottori sisäyksikkööni (uusi paketissaan), Pumppu on CU-E9DKE / CS-E9DKEW 0389331799 / 0781111614 ja moottorin paketissa lukee: CWA981149CB itse moottorissa ARW41H8P30AC CB / A981149 CB.

Voisi vielä vaihtaa ennenkuin avaa sisäyksikön ja toteaa silloin että on väärä. Muutenhan tuo homma lienee kohtuu simppeli. Kannattaa vielä panostaa tuohon kohta kuusivuotiaasen, tulihan siihen juuri vaihdettua kompura ja ulkoyksikön piirikorttikin :)
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

paerikss sanoi:
Mahtaakohan mulla olla käsissäni oikea moottori sisäyksikkööni (uusi paketissaan), Pumppu on CU-E9DKE / CS-E9DKEW 0389331799 / 0781111614 ja moottorin paketissa lukee: CWA981149CB itse moottorissa ARW41H8P30AC CB / A981149 CB.

Kyllä sulla on ihan oikea keraamisilla laakereilla varustettu moottori nyt käsissä. :cool:

Tässä juttu tuosta mun E9DKEWin varamoottorin laakeroinnissa. Laite pyörii nykyisin isovanhemmilla.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=3485.0

Eipä ole nuo uuden moottorin keraamiset laakerit tähän päivään mennessä äännelleet, aluksi hiukan pienillä nopeuksilla jurnuttivat. Tuota uudelleen laakeroitua varamoottoria ei ole siis tarvittu. :)
 
I

Ilmalämpöpumppumies

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Täällä lienee kokemusta asiasta: Panasonic-ilmalämpöpumpun moottorin purkuoperaatio on suoritettu. Mutta kuis olette irrottaneet nuo vanhat laakerit siitä akselista? Naputtelemalla varovasti akselin päähän näyttää tuo magneetti irtoavan mieluummin ku laakerit. Hermothan tässä alkaa mennä ;D
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Ilmalämpöpumppumies sanoi:
Mutta kuis olette irrottaneet nuo vanhat laakerit siitä akselista? Naputtelemalla varovasti akselin päähän näyttää tuo magneetti irtoavan mieluummin ku laakerit. Hermothan tässä alkaa mennä ;D
Tarvitset sopivan ulosvetäjätyökalun. Paras olisi sellainen, jonka saa tarttumaan laakerihylsyyn aivan akselin vierestä. Sillä voi sitten ruuvata laakerin vahingoittumattakin akselin päästä tukea ottaen. Autotarvikeliikkeistä löytynee sopivia työkaluja (itsellä on muistaakseni jokin aikoinaan Biltemasta hommattu erikoisesti laakereiden irrotukseen tarkoitettu värkki, mutten löytänyt enää vastaavaa heidän webbisivuiltaan).

Tavanomainen ulosvetäjä nappaa laakerin ulkokehältä ja tuhoaa laakerin lopullisesti, mutta tällähän ei tässä tapauksessa liene väliä. Uuden laakerin saa paikalleen vaikkapa isolla ruuvipuristimella käyttäen apuna hieman akselia paksumpaa kovan kupariputken pätkää, jälleen vain keskihylsyä ja akselin vastakkaista päätä painaen.
 

Ismo67

Vakionaama
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Ilmalämpöpumppumies sanoi:
Täällä lienee kokemusta asiasta: Panasonic-ilmalämpöpumpun moottorin purkuoperaatio on suoritettu. Mutta kuis olette irrottaneet nuo vanhat laakerit siitä akselista? Naputtelemalla varovasti akselin päähän näyttää tuo magneetti irtoavan mieluummin ku laakerit. Hermothan tässä alkaa mennä ;D

Itse vaihdoin keraamiset laakerit ensin ja sitten lopulta vaihdoin SKF E2 Sarjalaiset tilalle (Tuotekoodi: E2.608-2Z/C3 ) ja nyt on todella hiljainen. Keraamisista & laadukkaista "ABEC9" hyppypotkulauta laakereista tuli hyvin vaimeaa jyrinää vaikka vaihdoin laakerivaseliinin MOS2:een ennen asennusta. Laakerin C3 luokitus = hieman suurempi välys ( C3 luokitusta muistaakseni monessa auton nokkahihnankiristysrullissa, jotka pyörii "jatkuvasti" myös ).

ABEC -luokituksesta:
http://en.wikipedia.org/wiki/ABEC_scale

SKF E2 Energy Efficient, Low Friction -laakerit on suunniteltu sähkömoottoreille:
http://www.skf.com/group/industry-solutions/electric-motors/industrial-electric-motors-and-generators/applications/general-purpose-motors/energy-efficient-e2-bearings.html
https://www.youtube.com/watch?v=ixcJRsutVhw
Nuo SKF E2 laakerit on "yhtä halvat" kuin Bilteman keraamiset (ebay.de:stä kotiin toimitettuna), joten mielestäni jos ei ole aivan 100% laakereista kannattaa otttaa SKF E2. Paikka on sen verran kriittinen...

Panasonicin moottorissa (ainakin mikä minulla oli) piti irroittaa piirikortti juottamalla(ks. liitteenä olevan kuvan kolme juotospistettä kuvan alareunassa) ja sitten ulosvetäjällä laakerit pois. Lisäksi laitoin laakerilukitetta akselille ja pesään sillä laakerit olivat akselille ja pesään aivan löysiä ja saattavat aiheuttaa värinää. Laakerilukite on kiva "vakuutus" laakerien vaihtohommissa, sen sijaan että purkaa uudelleen värkin...
http://www.loctite.co.uk/loctite-4087.htm?nodeid=8802627649537
 

Liitteet

  • Ismos LG Heat pump (30).jpg
    Ismos LG Heat pump (30).jpg
    59,6 KB · Katsottu: 1 790
  • Ismos LG Heat pump (34).jpg
    Ismos LG Heat pump (34).jpg
    30,5 KB · Katsottu: 1 851
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Kunnon ulosvetäjä on asiaa jos laakerit ovat noin piukassa. Jännä juttu, mä olen tähän mennessä vaihtanut laakerit neljästä eri moottorista, parissa olivat ihan sormikireydellä eivätkä muissakaan mitenkään erityisen tiukassa.
 

mk

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Oliko niitä laakereita kaksi?

En oikein muista muuta kuin, että toinen olisi ollut tiukassa.
Pakastin, hiustenkuivaaja ja kylmäspray tulee mieleen.
Olikohan jotain sinistymistäkin, ehkä joku muu värimuutos.

Jokin liimattu tulee myös mieleen, jonka osalta kärsivällisyys loppui nopeasti.
Sillä saralla hammastusta siis piisaa, mutta kohdistus oli helppoa.
Aikaa on kulunut joitain vuosia ja edelleen rullaa.
(SKF)
 

jehha

Tulokas
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

JukkaI sanoi:
Huh! Tuo letku oli se juttu johon homma eilen loppui. Letku irti ja menoksi.

Tosiaa kun lukenut näistä rikkinapsahtaneista osasista täällä, niin todella varovasti edennyt hommassa. Ilmasta veteen pumppu on pitänyt patterit lämpöisenä joten panan lämpö ei ihan välttämätöntä juuri nyt. Askarrellaan, paskarrellaan, siirrellään, piirrellään ja jokainen vaihe myös kuvaillaan...

Miten tuo letku on kiinni? Lähteekö ihan vetämällä?
 

jehha

Tulokas
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Letku lähti irti vetämällä mutta vielä yksi ongelma en saa moottoria pois tuolta kolosta.
 

Liitteet

  • DSC_0067.JPG
    DSC_0067.JPG
    67,9 KB · Katsottu: 1 920
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Kyllä sen pitäisi sieltä tulla, vääntämällä ja nitkuttamalla. Kai akselin lukitusruuvi on auki puhallinrummusta? Rummun päässä oleva kumitutti pistää kovasti vastaan kun moottoria samalla vääntää ulospäin että vetää akselin suunnassa.
 
A

anarasanen

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

Hei, minulla on Panasonic CS-E12DKEW -ilmalämpöpumppu, johon pitäisi saada korjaajan mukaan uusi sisäyksikön moottori. Mistä tällaisen saisi halvimmalla?

Koko soppa alkoi sisäyksikön laakerista, joka piti korjaajan vaihtaa. Nyt ollaan sitten siinä tilanteessa, että ilmeisesti koko sisäyksikön moottori pitäisi vaihtaa. Korjaaja yritti vaihtaa sisäyksikköön käytetyn moottorin, mutta laite ei enää inahtanutkaan. Ilmeisesti moottoriin liittyvä piirilevy saattaa olla syynä, koska sisäyksikkö ei puhalla enää yhtään.

Kyseinen ilmalämpöpumppu on 50-luvun alussa rakennetussa puutalossa, jossa on öljylämmitys (käyttövesi lämpeää tarvittaessa myös sähköllä ja pesuhuneessa on myös sähkötoiminen lattialämmitys) ja varaava takka. Kannattaako mielestänne enää lähteä sijoittamaan rahaa tuohon kovan onnen ilmalämpöpumppuun ja kannattaako tällaiseen taloon mielestänne laittaa koko laitetta? Halutessaan taloon saa myös kaukolämmön.
 

prelude

Vakionaama
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

anarasanen sanoi:
Kyseinen ilmalämpöpumppu on 50-luvun alussa rakennetussa puutalossa, jossa on öljylämmitys (käyttövesi lämpeää tarvittaessa myös sähköllä ja pesuhuneessa on myös sähkötoiminen lattialämmitys) ja varaava takka. Kannattaako mielestänne enää lähteä sijoittamaan rahaa tuohon kovan onnen ilmalämpöpumppuun ja kannattaako tällaiseen taloon mielestänne laittaa koko laitetta? Halutessaan taloon saa myös kaukolämmön.

Mielestäni tästä lämmitysjärjestelmästä kannattaa avata uusi ketju jossa kerrot talon tiedot, summittaisen sijainnin, kulutuksen (sahkö/öljy). Tätä kautta pysyy foorumi järjestyksessä ja samoin sina saat ketjuun paremmin asiasta kiinostuneita ihmisiä.
 
A

anarasanen

Vieras
Vs: Sisäyksikön laakerin vaihto puhaltimen moottoriin

prelude sanoi:
Mielestäni tästä lämmitysjärjestelmästä kannattaa avata uusi ketju jossa kerrot talon tiedot, summittaisen sijainnin, kulutuksen (sahkö/öljy). Tätä kautta pysyy foorumi järjestyksessä ja samoin sina saat ketjuun paremmin asiasta kiinostuneita ihmisiä.

Ok, no unohtakaa tuo kysymys. Haluaisin tietää mistä tuo sisäyksikön moottori kannattaisi hankkia. Onko esim. jotain ulkomaisia nettikauppoja tai käytettyjä osia myyviä kauppoja netissä?
 

Galan

Jäsen
Osaako joku sanoa voiko tuolta vapaanpään ”laakerista” tulla vinkumista? Omassa Panasonicissa ei tule jäähdytyskäytössä mitään ääniä, mutta lämmityskäytössä alkaa tulla niin kovaa vinkumista, jotta kone täytyy sammuttaa. Voisiko johtua jostain lämpölaajenemisesta?
 

jalat

Jäsen
Osaako joku sanoa voiko tuolta vapaanpään ”laakerista” tulla vinkumista? Omassa Panasonicissa ei tule jäähdytyskäytössä mitään ääniä, mutta lämmityskäytössä alkaa tulla niin kovaa vinkumista, jotta kone täytyy sammuttaa. Voisiko johtua jostain lämpölaajenemisesta?
Moikka Galan. Selvisikö tämä ja millä tavalla korjattiin?
Itsellä alkoi nyt panasonic vikisemään lämmityksellä. Ääni voimistuu kun laittaa kovemmalle. Viileällä puhalluksella ei kuulu mitään vikinää.
 

Galan

Jäsen
Moikka Galan. Selvisikö tämä ja millä tavalla korjattiin?
Itsellä alkoi nyt panasonic vikisemään lämmityksellä. Ääni voimistuu kun laittaa kovemmalle. Viileällä puhalluksella ei kuulu mitään vikinää.
Vähän viiveellä…. Mutta asia korjaantui rasvaamalla vasemman pään vapaanpään puslan/laakerin.
 

jalat

Jäsen
No problems. Itsekin rasvasin sen vasemman puolen "laakerin" ja homma hoitui sillä. Yritin irroittaa koko puhallinrumpua puhallinmoottorista, mutta oli niin lahjakkaasti jumissa, ettei lähde rikkomatta irti. Onneksi tuo rasvaus riitti.
 
Back
Ylös Bottom