Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Riippuu paljonko noi laastipaljut maksaa!Voishan tuon sulatuskaukalon lämmityksen värkätä toimimaan kaukolämmölläkin, kait. Itse luotan vielä laastipaljuun, joita tosin menee pari talvessa kun tulee kolisteltua jäätä pois hiukan kovakouraisesti. Näilläkin kulutusmäärillä uskon niiden olevan halvempaa kuin kaikki sähköiset viritykset![]()
Minulla käytössä tällainen PALJU . Pidän tätä ratkaisua hyvänä/varmana vaikka muutaman/talvi rikkoisikin. Eihän tällä mitään "insinöörin" tunnetta aikaan saa kun on niin helppo ratkaisuRiippuu paljonko noi laastipaljut maksaa!.. Jos oma kaapeli tosiaan kuluttaa sähköä ~55kWh kuukaudessa niin siirtoineen kaikkineen jos sähkö maksaisi 15snt/kWh keskimäärin kuukaudessa niin hintaa tulee ~8€/kk. Eli se kyllä taitaakin jos vastata että pari laastipaljua talvessa taitaa tulla halvemmaksi. Onneks nyt ei kuitenkaan jäätävistä summista puhuta
![]()
Joo luultavasti tulee halvemmaksi siis pari tollasta per talvi, mutta ei nyt hirveä hintaero voi olla. Ja siitä että ei tarvi tyhjennellä ja säätää niin voi maksaakin vähän extraa. Mutta kummasti jotenkin oma tarkan markan mieli vähän kärsii ylimääräisestä sähkönkulutuksestaMinulla käytössä tällainen PALJU . Pidän tätä ratkaisua hyvänä/varmana vaikka muutaman/talvi rikkoisikin. Eihän tällä mitään "insinöörin" tunnetta aikaan saa kun on niin helppo ratkaisu, mutta...
Silikonispraytä pari kertaa talvessa paljun sisäpintoihin niin ei tartu niin lujaan. Meillä kestänyt jo kolme talvea sama laastipalju tällä vinkilläVoishan tuon sulatuskaukalon lämmityksen värkätä toimimaan kaukolämmölläkin, kait. Itse luotan vielä laastipaljuun, joita tosin menee pari talvessa kun tulee kolisteltua jäätä pois hiukan kovakouraisesti. Näilläkin kulutusmäärillä uskon niiden olevan halvempaa kuin kaikki sähköiset viritykset![]()
Mulla on 2010 lähtien sama 60 l palju ollut käytössä, ilman silikonia ja paljon on sitä potkittu.Minulla käytössä tällainen PALJU . Pidän tätä ratkaisua hyvänä/varmana vaikka muutaman/talvi rikkoisikin.
Tohon vielä pilssipumppu. Sellaisen on jäsen @Nobody tuolla vanhemmassa keskustelussa värkännyt.Mulla on 2010 lähtien sama 60 l palju ollut käytössä, ilman silikonia ja paljon on sitä potkittu.
Aiemmin mulla oli muuttolaatikko, mutta se ei ollut hyvä.
katso liitettä 99749
Jos kaapeli ui vedessä voi hyvinkin toimia. Jos se on kourun ja eristeen välissä voi hyvinkin jäätyä. Seuraamista tuo vaatii kun ei ole vedelle hätäpoistumis reittiä vihreillä valaistuilla kylteillä.Mun vilpissä on tasainen pohja, reikiä kennon alla, ei sulatusvastuksia.
Halkaistusta viemäristä tein kourun, 2m 20W lämmitysvastus on kourun ja sokkelin läpi menevän poistoputken alla.
Kouru on tiiviisti vilpin pohjaa vasten ja eristettynä.
Talvi näyttää miten toimii ja tarviiko sähkövastusta. Töpseli seinässä vie puoli kWh päivässä.
Jos kaapeli ui vedessä voi hyvinkin toimia. Jos se on kourun ja eristeen välissä voi hyvinkin jäätyä. Seuraamista tuo vaatii kun ei ole vedelle hätäpoistumis reittiä vihreillä valaistuilla kylteillä.
Oliko kyseessä jatkuvalämmitteinen kaapeli?Itsellä on vähän toisenlainen keruuputki mutta siinäkin liitos tulee ilman ylimenomahdollisuutta ja sehän jäätyi sitten umpeen ja vesi jäi pohjalle sisään vaikka putkessa sulatuskaapeli olikin.
Juu mutta se ei tässä edes vaikuttanut edes kun siinä oli se osuus jossa ei sulatusta ollut. Ensi talvena sitten näkee tapahtuuko jotain vastaavankaltaista kun yksi reikä kuitenkin on pakkosulatettu.Oliko kyseessä jatkuvalämmitteinen kaapeli?
Tuossakin tapauksessa olisi voinut kokeilla laittaa 1/4" litistetyn kupariputken pätkän lähtemään kourun pohjalta pumpun vierekkäisistä reijistä ja palaamaan kourun pohjalle. Saattaisi sen johtama lämpö riittää pitämään reijän tai kaksi sulana.Juu mutta se ei tässä edes vaikuttanut edes kun siinä oli se osuus jossa ei sulatusta ollut. Ensi talvena sitten näkee tapahtuuko jotain vastaavankaltaista kun yksi reikä kuitenkin on pakkosulatettu.
Siellä välissähän se. Kenno on solukumilla "tiivistetty" pohjapeltiä vasten molemmin puolin. Että pohjan päällä olisi ohjausta vesille. Joku oli tehnyt vastaavanlaiseen ajatukseen perustuvan ohjurin sulavesille ilman lämmitystä.Jos kaapeli ui vedessä voi hyvinkin toimia. Jos se on kourun ja eristeen välissä voi hyvinkin jäätyä.
Ei sinne muistaakseni oikein saa, kaapelin pää ei mahdu kennon ja pohjan välistä. Pohjan alapuolelle (kourun sisälle, reikien alle) ehkä helpompi laittaa. Pitäisi keksiä kiinnikkeet, nippusiteillä tietenkin jotenkin pysyy. Reäit ovat muodoltaan litteäovaalit ja niitä on aika paljon@are voisi vielä tutkia, saako sulatuskaapelin menemään ainakin yhdestä reiästä läpi ellei se jo ole niin tehty.
Ellet asu ihan aavikolla, nollakelien ympärillä on keskimäärin melkeinpä aina kostea keli. VILP on myös siitä hyvä vehje, että se lämmittää koko talon, mistä seuraa että ne keräävät höyrystimeenkin ihan reilusti vettä. Iso vesimäärä lämmittää reittiään sulatuksen aikana.- Shelly ja siihen skripti joka hakee jostain lämpötilatiedot esim. kerran tunnissa ja antaa virtaa vain kun lämpötila <= +1
Käytännössä mitään pohjavastusta ei tarvita vielä nollakeleillä.
Kerro sit kun oot keksinyt kunnon algoritminIhan samoja havaihtoja täältäkin. Viemäröinti alkaa jäätymään umpeen vasta kunnon pakkasilla. Kirjoituksestasi tuli mieleen asia, mitä en ollut itse ajatellut, että noi turhat sulatukset on niitä pahimpia. Parhaimmillaan hoituvat kyllä nopeasti pois, mutta se pieni lirahdus tarpeettomasti jämähtää joka kerta kiinni kun taas isompi lorina lämmintä vettä pystyy jopa sulattamaan vanhaakin jäätä pois.
Itsellä ensi talveksi tavoitteena keksiä hyvä algoritmi sulanapitoon. Ehkä -10 asti riittää ajastettu saattolämmitys jokaisen sulatuksen jälkeen mutta siitä alempana kenties tarvitsee pitää päällä koko ajan.
Itse tässä pohdiskelin olisiko apua jos seuraa veden läpituloa - HA tms voisi seurata sulatuksia ja jos jonkun aika/sulatuskerta -säännön jälkeen ei vettä näy putken ulostulossa niin lämpöä vastukseen ennenkuin jäätä on liikaa. Veden seurantaan voisi riittää vesihälyttimen on/off -meininki.Kerro sit kun oot keksinyt kunnon algoritmin.. Itsellä nyt vilpin saattosulanapitokaapeli (sis termostaatin) töpselissä ja siihen sitten wifi-pistorasia joka on homeassistantissa. HA voisi sitten tehdä taikojaan vaikka VILPin ulkolämpötilamittauksen perusteella.
Tuo ehkä hankala mutta sulatusveden lämpötilasta saa selville onko se lähellä jäätymistä. Jos tulee 0 asteista niin sit lämpöä kehiin.Itse tässä pohdiskelin olisiko apua jos seuraa veden läpituloa - HA tms voisi seurata sulatuksia ja jos jonkun aika/sulatuskerta -säännön jälkeen ei vettä näy putken ulostulossa niin lämpöä vastukseen ennenkuin jäätä on liikaa. Veden seurantaan voisi riittää vesihälyttimen on/off -meininki.
Sieltä tulee alussa aika väkisin lähelle 0-asteista kun jo sula tavara valuu vielä osin jäässä olevaa kennoa alas ja vasta lopussa lämpenee - eli mittauspaikka pitää harkita aika hyvin. Toisaalta anturin pitää olla aika nopea jos lähdetään siitä että se on ensin kuivana vaikka -20C ja vesi sen sitten lämmittää - joku sulatuksen alkuun suhteutettu viive siihenkin viriin pitää siis tuunata.Tuo ehkä hankala mutta sulatusveden lämpötilasta saa selville onko se lähellä jäätymistä. Jos tulee 0 asteista niin sit lämpöä kehiin.
On keli mikä huuruttaa kennon ja sulatuksia piisaaSulatuskaukalon( omateko) huurtuu sisältä ei jäädy, varmaan lämmin ilma kiertää,kun on alhaalta kaivoon putki auki. vilpeissä käsketää tehdä hajulukko( vesilukko) jottei kiertoa tapahdu.
Vähän huonosti huurre näkyy.
Tossa vesilukostaSulatuskaukalon( omateko) huurtuu sisältä ei jäädy, varmaan lämmin ilma kiertää,kun on alhaalta kaivoon putki auki. vilpeissä käsketää tehdä hajulukko( vesilukko) jottei kiertoa tapahdu.
Tossa vesilukosta

Mikä on vesilukon funktio tässä tapauksessa?