Taloyhtiön käytövesiputkiremontin kustannukset

Melkoista haahuilua oli vuokraaminen. Maksuhäiriömerkinnät normi, osa katosi kysyttyään tai parin päivän päästä asia ei enää kiinnostanut.

Hyvin lyhyellä omalla kokemuksella tämä pitää kyllä paikkansa. Pistin kuun alussa osakkeen vuokralle. Tuli ihan Tori-kauppa mieleen kun aktiiviseen ilmoitukseen tulee viestejä, että onko tämä vielä vapaana.

Kai tuo riippuu vuokraako perhepiirissä vai ihan ulkopuoliselle. Sama erityisesti myynnin yhteydessä. Tästä syystä se osake onkin omistuksessani. Välttämättä mitättömällä hinnalla myyminen ei olisi ehkä DVV:llä myöskään ollut aikanaan pelkkä kumileimasimen heilaus ns. välittäjien normaalilla hinnalla sitä ei kaupaksi saatu. Nyt minä voin tehdä sen kanssa vapaasti mitä lystään, ei tarvita arvioita eikä lupia.

Ehkä ajateltu tapauksia, joissa vuokrataan lähipiirille alihintaan, mutta sääntö on vain euroissa, joten olen varma että koskee kaikkia tapauksia. Ja tosiaan olin yllättynyt kuinka korkeat on vaatimukset Treen seudulle.
Täytyisi olla anonyymi tapa kysellä näistä verottajalta

Ehkä ajateltu tapauksia, joissa vuokrataan lähipiirille alihintaan, mutta sääntö on vain euroissa, joten olen varma että koskee kaikkia tapauksia. Ja tosiaan olin yllättynyt kuinka korkeat on vaatimukset Treen seudulle.

Kävin katsomassa noita lukuja, niin verottajan luvut on kyllä pähkähullluja, tuplat normitasoon muuallakin. Mutta ei ainakaan tähän saakka ole tarvinnut todistella mitään kun on menty sen käytännön markkinan tasossa.

Mikään laki ei estä antamalla asuntoa vaikka ilmaiseksi jonkun käyttöön. Silloin se ei enää ole sijoitus, eikä voi tehdä enää vähennyksiä (täysimääräisinä), kuten @Husky aiemmin mainitsi. Vaikea uskoa, että verottaja noita kovin aktiivisesti kyttäisi ja vaikka joutuisikin selvittämään asiaa, niin vuokrapyynnöt samalta alueelta todennäköisesti riittävät todisteeksi.

"Mitä käypä vuokra tarkoittaa?
Käypä vuokra on kohtuullinen vuokra, jota vastaavasta kohteesta yleisesti maksetaan samalla paikkakunnalla. Jos sinulla ei ole muuta tietoa vuokratasosta, käypänä vuokrana voidaan pitää asuntoedun verotusarvoa (luontoisetuarvoa)."

Kyllä ne puhelimeen vielä vastaa ja siellä voi kysellä, mutta jos haluaa ennakkopäätöksen, niin se pitää tehdä omalla nimellä ja maksaa päätöksestä.

Laitatko linkin verottajan hyväksymiin vuokriin?

Tässä tapauksessa tuo verotusarvonmukainen vuokra (178 euroa + 8,70 euroa neliömetriltä) on täyttä utopiaa. Toki se olisi kiva saada. Oletan että kyseessä on nimen omaan vuokra ilman vesimaksua ja sähköä. Asioissahan on aika paljon eroa, jos esim. lämmitys on sähköllä jolloin se ei tyypillisesti sisälly vuokraan ja tällöin ne vuokrat ovat pienempiä. Ensimmäinen varsinainen asuntoni oli juuri tälläinen joskus muinoin. Asunnoissa on eroja: paikkakunta, hissi/ei, rakennusvuosi tai peruskorjausvuosi, keskellä kaupunkia vai jossain reunemmalla.

Itse kun tykkäät koko ajan piikitellä ja tarttua yksittäisiin sanamuotoihin, niin sanottakoon ettetkö osaa lukea edellisestä viestistä?
Oletko muuten huomannut veroparatiisissa olevan erikoisuuden ja katsonut mitä verottajan mielestä on minimivuokra? Todella kovia summia edellyttävät esim täällä Treen seudulla, ettei sinua lasketa alihintaanvuokraajaksi

En yllättyisi, ettei auta se, että vuokra on sovittu sopivalle tasolle Kelan kanssa
Onko nyt verottajalla joku hinnasto vai ei. Aika selvästi viittaat johonkin. Pamppukin on löytänyt jotain?

Tässä tapauksessa tuo verotusarvonmukainen vuokra (178 euroa + 8,70 euroa neliömetriltä) on täyttä utopiaa. Toki se olisi kiva saada. Oletan että kyseessä on nimen omaan vuokra ilman vesimaksua ja sähköä. Asioissahan on aika paljon eroa, jos esim. lämmitys on sähköllä jolloin se ei tyypillisesti sisälly vuokraan ja tällöin ne vuokrat ovat pienempiä. Ensimmäinen varsinainen asuntoni oli juuri tälläinen joskus muinoin. Asunnoissa on eroja: paikkakunta, hissi/ei, rakennusvuosi tai peruskorjausvuosi, keskellä kaupunkia vai jossain reunemmalla.
Tuota utopiaa juuri meinasin. Juu, keskuslämmityshintoja ja vesimaksu päälle. Sijoitusfirman foorumilla tuosta oli enempi kokemuksia ja siellä suositeltiin ettei kannata kauhesti leikkiä asian kanssa ellei tiedä mitä tekee. Noin olen varoiksi tehnyt. Pari verotarkastusta ollut ja aika kova paikka siellä hikoilla muutenkin ja jos ei ole kaikki kunnossa niin käy pian hermon päälle 😁

Mutta joo, tuskin kauheasti noita tarkkailevat, mutta toisessa bisneksessä huomannut, että jos kuluja joku vuosi on enempi, niin silloin kello saattaa soida siellä ja aletaan tiirailla.

Verottajan ohjeessa lukee , jos et tiedä mikä on käypä vuokra niin voit käyttää asuntoedun verotusarvoa. Suurin osa tietää mikä on käypä vuokra kun katsoo useamman saman alueen vuokrausilmoituksen. Tuo verotusarvo ei sido ketään muuta kuin sitä, jolla on tuo asuntoetu ja tuossa on käyttösähkö mukana.
"Käypä vuokra on kohtuullinen vuokra, jota vastaavasta kohteesta yleisesti maksetaan samalla paikkakunnalla. Jos sinulla ei ole muuta tietoa vuokratasosta, käypänä vuokrana voidaan pitää asuntoedun verotusarvoa (luontoisetuarvoa)."
Kokeilin muutamaan kohteeseen Helsingissä tuota verotusarvoa, joiden hinnat tiedän:
Yksiö kalliossa 20 m2, verottaja 540€, vuokra 740€.
Kaksio käpylässä 42 m2, verottaja 806€, vuokra 950€.
Ok-talo 110 m2, verottaja 1446€, vuokra 2400€.
Nämä hinnat on tehty kasvukeskuksia varten ei muuttotappioalueille. Suurin ero tulee ok-talossa, jonka voisi siis vuokrata merkittävään alihintaan.

Otsikon mukaan noihin kuuluu sähkö tuolla lisähinnalla ja ilmeisesti vesi myös koska sille ei löydy lisähintaa.

5 §​

Asuntoetuun liittyvän rajoittamattoman sähkönkäyttöoikeuden arvo on 0,86 euroa neliömetriltä kuukaudessa. Edun arvo ei sisällä asunnon lämmitystä sähköllä.

Sähkölämmitteinen asunto rinnastetaan asuntoedun arvoa määrättäessä keskuslämmitysasuntoon.

Takaisin
Ylös Bottom