”Sen takia, että kun me lähetetään sieltä Kiinasta tavaraa, akun ja akkujärjestelmän valmistaja käyttää Kiinan valtion vientiluottoa rahoitukseen. Vientiluottopäätös perustuu vastapuoliriskiin. Oy-muotoisena rahoitus olisi yli 30 kertaa kalliimpaa kuin, jos olemme pörssiyhtiö”, Järvinen sanoo.
Onkohan kyseessä 中国信保 aka Sinosure?
Sattumoisin olen tuolla päivähoitopaikan kuvioissa heidän kanssaan asioinut, paikallisen päämiehen aloitteesta asiat valmiiksi sovittuna. Asiallinen toimija, ei siinä mitään, siinä missä vastaavat instanssit yleensä.
En nyt oikein ymmärrä miten vastapuoliriskiin mitenkään vaikuttaa listautuminen tai listautumattomuus. Ei sillä pitäisi olla kategorisen automaattisesti riskiarvioon merkittävää vaikutusta - eikä missään nimessä mitään 30x preemiota. Tapauskohtaisia nämä arviot kuitenkin ovat, ja siihen vaikuttaa kokonaisuus, toiminta, talousluvut, historia... kokonaisuudessaan. Ei yksittäinen yksityiskohta yksin. Ja ylipäätänsä liikkumavara ei ole uskoakseni 30 kertainen.
Joku nyt ei tuossa täsmää.
edit. sanotaan toisinpäin. Keikoissa mistä minulla on tietoa on kyseessä ollut ei-listaamaton yhtiö ainakin toisena osapuolena. Näissä rahoitusprovisio on ollut sellainen, että ei vain ole mitenkään millään talousmatematiikalla mahdollista, että noista maksetuissa provisioissa
olisi ollut mukana 30x lisäkerroin vain koska ei-listattu yhtiö. Tästä olen täysin ja 100% varma. Joku ei täsmää.
Tai sitten joku saa naamakertoimellaan
todella uskomattoman hyvän diilin. Mahdollista, mutta hyvin epätodennäköistä kiinalaisten kanssa.