Teravoima tarjoamaan kotiakkua kuukausimaksulla

Tila
Keskustelu on suljettu.

roots

Hyperaktiivi
Eiköhän talo ole normaalitilanteessa aina kiinni verkossa ja se akku+inu on rinnalla hoitamassa reservimarkkinaa ja talon osuutta akusta siinä sivussa (lataa/purkaa). TV mittaus siellä talon puolella.

Kun verkko häviää niin kait siä on automaattinen verkonvaihto saarekekäyttöön ja talo saa sähköä niin kauan kun akku jaksaa.

Jos TV puolella joku vika niin talo pysyy verkossa jos verkko on pystyssä ja se TV talon mittari on semmonen joka mittaa vaikka TV akkukaapissa vika olisikin ja raportoi sitten kun korjattu.

Ei liene kuitenkaan mikään vaikea asia...

Lurkus

Vakionaama
Mä alunperin innostuin tästä teravoimasta mutta alan kyllä kallistua sille uskomukselle että tää on huijaus, epäonnistunut idea, tai molempia. Välillä käyn sivuilla kattomassa olisko jotain uutta ja aina korpeaa kun sivuston ensimmäinen lause on räikeä vale "nyt voit kilpailuttaa sähkönsiirtosi". Ei se kyllä hyvää kerro yrityksestä.

-Teme-

Vakionaama
Onneksi kenenkään ei ole pakko turvautua TV palveluun. Jokaisella on mahdollisuus valita lähteekö TV kelkkaan mukaan vai jatkaako suoraan verkkoyhtiön asiakkaana.
Olen itse kans toden nut että en lähde kiinteähintaisiin soppareihin kun pörssisähköllä säästää kokonaisuutena, mutta niin vain Teravoiman kiinteähintaiseen liittymässä mukaan

anders

Vakionaama
Ero tulee nimenomaan siitä, että siinä on se akku puskuroimassa välissä ja siitä on tiettyä hyötyä myös verkkoyhtiölle.

Mikä se (taloudellinen) hyöty verkkoyhtiölle on?

Jos tällä vältetään verkon parannusinvestointi, niin samalla jää tienaamatta ko investoinnilla.

anders

Vakionaama
Mä alunperin innostuin tästä teravoimasta mutta alan kyllä kallistua sille uskomukselle että tää on huijaus, epäonnistunut idea, tai molempia.

En itse usko suoranaiseen huijaukseen, kun kerran omilla kasvoilla esiinnytään noinkin avoimesti.

Mutta kun yhdistää tuon hukkalämmön hyödyntämisidean VILP:n cop:n nostamiseen ja sataan muuhun vastaavaan pikkuyksityiskohtaan, niin vaaka kääntyy valitettavasti tuonne epäonnistuneen idean puolelle, nyt esillä olevan tiedon valossa.

Mikäli tietoa tulee lisää kuten luvattu joulukuussa, niin vaaka voi tuosta kääntyä, mutta se vaatii sitä faktaa vastapainoksi.

iqo

Vakionaama
Kyllä minäkin todella toivon, että tämä idea olisi hyvä ja bisnes menestyisi. Olisihan se hienoa saada joku (edullisempi) vaihtoehto tuohon sähkönsiirron rosvo-monopoliin. Yritän vain ymmärtää, että mikä tässä on business case, eli miten TV saisi verkkoyhtiön kanssa neuvoteltua siirtomaksun murto-osaan siitä, mitä se on tavan kuluttajalle. Pakkohan tästä akkujärjestelystä on siis olla jotain todellista hyötyä myös siirtoyhtiölle. Vai voiko tuon erotuksen sekä toiminnan katteen kuitata pelkästään siellä jousto-markkinalla touhuamalla? Kai sekin mahdollista on...

Kaikki tietysti selviää sitten, jos oikeasti niitä soppareita ihmisille tulee allekirjoitettavaksi ja homma toteutuu. Mutta mm. juuri tämä vikatilannekysymys on sellainen, että en uskaltaisi näillä tiedoilla kelkkaan hypätä. Onneksi teitä rohkeampiakin on olemassa ja mielelläni kuulen kokemuksia prosessin eri käänteistä! :hattu:

Arisoft

Hyperaktiivi
Mutta mm. juuri tämä vikatilannekysymys on sellainen, että en uskaltaisi näillä tiedoilla kelkkaan hypätä.

Taitaa silti olla todennäköisempää että ilman akkua sinulta voi katketa sähköt todennäköisemmin kuin toisin päin. Itse uskallan kyllä hypätä kelkkaan ja mitä useampi jättäytyy pois, sitä nopeammin se onnistuu... pitäisi varmaan alkaa kirjoitella salaisella agendalla kaikenlaisia pelkoja ja ongelmia.

Viimeksi muokattu:

Lurkus

Vakionaama
Onneksi kenenkään ei ole pakko turvautua TV palveluun. Jokaisella on mahdollisuus valita lähteekö TV kelkkaan mukaan vai jatkaako suoraan verkkoyhtiön asiakkaana.
Olen itse kans toden nut että en lähde kiinteähintaisiin soppareihin kun pörssisähköllä säästää kokonaisuutena, mutta niin vain Teravoiman kiinteähintaiseen liittymässä mukaan
Eikä edes voi turvautua, eikä voi valita lähteekö kelkkaan vai ei. Heillä ei ole tuotetta vaikka sanovat olevan, vai miten se kilpailutus onnistuu?

Arisoft

Hyperaktiivi
Heillä ei ole tuotetta vaikka sanovat olevan, vai miten se kilpailutus onnistuu?

Kilpailun osalta tilanne on annettujen tietojen perusteella ylivoimaisesti sellainen ettei parempia tarjouksia taida tulla. Eli kilpailullisesti tuote olisi jo riittävän hyvä - voittaja.

Tilasin viime vuonna valokuidun, mutta ei sitä vieläkään näy. Tilasin jo toiseltakin firmalta mutta ei näy sitäkään. Katselin kyllä sopimusehtoja ja siellä sanottiin, että heillä on kaksi vuotta aikaa tehdä se liittymä, joten tässä nyt sitten odotellaan. Joku toinen olisi voinut sanoa ettei heillä ole tuotetta, ja tottahan sekin olisi. Mutta ei sitä tuotetta ole ennen kuin sen on tilannut ja odottanut että se asennetaan.

Lurkus

Vakionaama
Kilpailun osalta tilanne on annettujen tietojen perusteella ylivoimaisesti sellainen ettei parempia tarjouksia taida tulla. Eli kilpailullisesti tuote olisi jo riittävän hyvä - voittaja.

Tilasin viime vuonna valokuidun, mutta ei sitä vieläkään näy. Tilasin jo toiseltakin firmalta mutta ei näy sitäkään. Katselin kyllä sopimusehtoja ja siellä sanottiin, että heillä on kaksi vuotta aikaa tehdä se liittymä, joten tässä nyt sitten odotellaan. Joku toinen olisi voinut sanoa ettei heillä ole tuotetta, ja tottahan sekin olisi. Mutta ei sitä tuotetta ole ennen kuin sen on tilannut ja odottanut että se asennetaan.
Tuote? Ei heillä ole sitä tuotetta. Olen yrittänyt kilpailuttaa sähkönsiirtoa heidän sivuiltaan ja en ole saanut mitään tarjousta. Valokuidun on kyllä tilannut ja saanut moni joka sellaisen on tilannut. Teravoimalta ei taida olla mahdollista saada sopimusta edes tehtyä, vaikka kuinka haluaisi.

Arisoft

Hyperaktiivi
Tuote? Ei heillä ole sitä tuotetta. Olen yrittänyt kilpailuttaa sähkönsiirtoa heidän sivuiltaan ja en ole saanut mitään tarjousta. Valokuidun on kyllä tilannut ja saanut moni joka sellaisen on tilannut. Teravoimalta ei taida olla mahdollista saada sopimusta edes tehtyä, vaikka kuinka haluaisi.

Ehkä sulla on javascriptit pois päältä tai selaat nettiä Lynxillä. Mulla siellä sivulla näkyy kyllä tarjous, joten tältä osin ymmärrämme asian varmaan eri tavoin.

Mutta siltä osin olemme samassa käsityksessä ettei sieltä voi tilata tuotetta. Heillä ei ole, kuten useimmilla sähkömyyjillä on, toimitusvelvollisuutta. Eli tilauksen sijaan sinun tulee sitä anella ja pyydellä. Ihan sama juttu kuin tuon valokuidun kanssa. Voin sitä anella ja pyydellä ja he sitovat minut kyllä sopimuksella odottelemaan kuitua, mutta jos päättävätkin olla sen tekemättä niin paska nakki, mitään korvauksia ei ole tulossa.

Lurkus

Vakionaama
Ehkä sulla on javascriptit pois päältä tai selaat nettiä Lynxillä. Mulla siellä sivulla näkyy kyllä tarjous, joten tältä osin ymmärrämme asian varmaan eri tavoin.

Mutta siltä osin olemme samassa käsityksessä ettei sieltä voi tilata tuotetta. Heillä ei ole, kuten useimmilla sähkömyyjillä on, toimitusvelvollisuutta. Eli tilauksen sijaan sinun tulee sitä anella ja pyydellä. Ihan sama juttu kuin tuon valokuidun kanssa. Voin sitä anella ja pyydellä ja he sitovat minut kyllä sopimuksella odottelemaan kuitua, mutta jos päättävätkin olla sen tekemättä niin paska nakki, mitään korvauksia ei ole tulossa.
Mutta kuidusta voi tehdä sopimuksen. Tästä ei. Tottakai se on mahdollista että eivät sitä sitten toimitakkaan, mutta tuote on olemassa ja myyjiä paljon. Heiltä en löytänyt sivuilta kuin hintoja kuvitteellisista tuotteista, joiden sisältöä ei ole edes lyöty lukkoon vaan vieläkin miettivät varsin avoimesti että mitä ne tuotteet voisivat ehkä sisältää.

Arisoft

Hyperaktiivi
Heiltä en löytänyt sivuilta kuin hintoja kuvitteellisista tuotteista, joiden sisältöä ei ole edes lyöty lukkoon vaan vieläkin miettivät varsin avoimesti että mitä ne tuotteet voisivat ehkä sisältää.

Tänä päivänä on hyvin tyypillistä että jopa myyntiin asti pääsee tuotteita joiden sisältö on vielä lyömättä lukkoon. Ominaisuuksia voi tulla lisää ja hävitä. Mulla esim. autosta hävinnyt ominaisuus joka varoittaa kameroista ja se kumminkin oli myyntivaltti ostaessa. TV akkujen osalta nuo sivujutut eivät kuluttajaa pääasiassa kiinnosta vaan se, että saako sähköä luvattuun hintaan. Aika näyttää..

kaihakki

Vakionaama
Mites olisi tällainen tapaus.

Emaldon älyakkujen hinnat vaihtelevat akun koon, mallin ja asennettavan paikkakunnan mukaan, mutta lyhyt esimerkki.
15 kWh kokoisesta akusta kantaverkkoyhtiö käyttää hyödykseen 5 kWh:a, josta se maksaa tällä hetkellä korvausta n. 183 € kuukaudessa, suoraan pankkitilille. (2200 € vuodessa). Lisätietoa korvauksista.
Voit maksaa akun kertamaksulla tai rahoituksella. Maksutavasta riippumatta, akku jää sinulle omaksi. Kyseessä ei ole leasing-ratkaisu.
Akku siis maksaa itse itsensä, usein jo ensimmäisestä kuukaudesta lähtien.

Lurkus

Vakionaama
Tänä päivänä on hyvin tyypillistä että jopa myyntiin asti pääsee tuotteita joiden sisältö on vielä lyömättä lukkoon. Ominaisuuksia voi tulla lisää ja hävitä. Mulla esim. autosta hävinnyt ominaisuus joka varoittaa kameroista ja se kumminkin oli myyntivaltti ostaessa. TV akkujen osalta nuo sivujutut eivät kuluttajaa pääasiassa kiinnosta vaan se, että saako sähköä luvattuun hintaan. Aika näyttää..
Mutta nyt myyntiin asti ei ole päässyt mitään tuotetta kun niitä ei ole mahdollista saada mitenkään. Tilannetta valottaa enemmän se että olisin aivan samalla viivalla teravoiman kanssa tekemällä vastaavat nettisivut nimellä turavoima, ja kirjoittelisin samat tekstit ja sanoisin että sähkön saa 2 sentillä.

roots

Hyperaktiivi
Mites olisi tällainen tapaus.

Emaldon älyakkujen hinnat vaihtelevat akun koon, mallin ja asennettavan paikkakunnan mukaan, mutta lyhyt esimerkki.
15 kWh kokoisesta akusta kantaverkkoyhtiö käyttää hyödykseen 5 kWh:a, josta se maksaa tällä hetkellä korvausta n. 183 € kuukaudessa, suoraan pankkitilille. (2200 € vuodessa). Lisätietoa korvauksista.
Voit maksaa akun kertamaksulla tai rahoituksella. Maksutavasta riippumatta, akku jää sinulle omaksi. Kyseessä ei ole leasing-ratkaisu.
Akku siis maksaa itse itsensä, usein jo ensimmäisestä kuukaudesta lähtien.

Tuolle värkille on tietääkseni jo ihan oma ketjunsa, ei ole Teravoiman kamaa...

Arisoft

Hyperaktiivi
Mutta nyt myyntiin asti ei ole päässyt mitään tuotetta kun niitä ei ole mahdollista saada mitenkään.

Mihin sulla on niin kiire? Johan täällä on raportoitu kartoituksista. Jossain vaiheessa raportoidaan asennuksista, jos sopimus on miellyttänyt tilaajaa. Liity jonoon jos se kiinnostaa.

-Teme-

Vakionaama
Lokakuussa 2023 liityin jonoon ja arvio asennuksesta on 2025 kevät katselmuksen mukaan.
Valokuidun olen tilannut 27.5.2022 ja sen asennuksesta ei ole tietoa kuin arvio rakentamisesta on 2025 - katsotaan kumpi tulee ennen

roots

Hyperaktiivi
Lokakuussa 2023 liityin jonoon ja arvio asennuksesta on 2025 kevät katselmuksen mukaan.
Valokuidun olen tilannut 27.5.2022 ja sen asennuksesta ei ole tietoa kuin arvio rakentamisesta on 2025 - katsotaan kumpi tulee ennen
Täällä TV saattaa mennä jonosta>asennukseen alle vuosi... mutuna, ettei nämä nyt pahan pitkiä ole nämä odottamiset, ilmankin menee kuten ennenkin.
Monella tuntuu hermo menevän kun joutuu vähän odottaan jotain EHKÄ hyvää.

Mitähän olis tilanne jos tätä TV olisi alettu rummuttaa vasta Q1/2025 ja asennukset Q2/2025.

Kaikenkaikkiaan tuntuu olevan kilpajuoksua tämä homma, mikä valinta vetää pisimmän korren... tämmönen BAAS vai ostamalla ostettu reservi paketti.

Lurkus

Vakionaama
Mihin sulla on niin kiire? Johan täällä on raportoitu kartoituksista. Jossain vaiheessa raportoidaan asennuksista, jos sopimus on miellyttänyt tilaajaa. Liity jonoon jos se kiinnostaa.
Ei mihinkään ole kiire, mutta valheista en tykkää, kuten aiemmin yritin kirjallisesti ilmaista. En näe että pystyisin kilpailuttamaan siirtosopparia oikeasti heidän kauttaan.

roots

Hyperaktiivi
Ei mihinkään ole kiire, mutta valheista en tykkää, kuten aiemmin yritin kirjallisesti ilmaista. En näe että pystyisin kilpailuttamaan siirtosopparia oikeasti heidän kauttaan.
No voi voi ei sitten oikeasti voi mitään, jos tommoseen 'pilkkuun' alkaa oikeasti nalkittaa, kannattaa skipata.
Itse kyllä ajattelen tuommoset lauseet suoraan hipsukoissa eli syntyy näennäinen kilpailu joka saattaa ravisutella siirtomarkkinaa.

Lurkus

Vakionaama
No voi voi ei sitten oikeasti voi mitään, jos tommoseen 'pilkkuun' alkaa oikeasti nalkittaa, kannattaa skipata.
Itse kyllä ajattelen tuommoset lauseet suoraan hipsukoissa eli syntyy näennäinen kilpailu joka saattaa ravisutella siirtomarkkinaa.
Eihän muuta voikkaan kuin skipata. Tuotetta ei ole saatavilla.

Espejot

Hyperaktiivi
Onko kukaan miettinyt miten vastuu menee jos TV ei suoriudu vastuistaan verkkoyhtiöön päin, lankeaako ne liittymän omitajalle kollektiivisesti?

Espejot

Hyperaktiivi
Hyvä valinta, liity listalle joskus vaikka ensi syksynä jos silloin olis laitteita toimitettu niin voi olla konkreettista, tosin silloin toimitusaika voi venyä tosiiiiii pitkäksi.
Kaikki nämä "jonotuotteet" mistä ei näe sopimusta ovat hyviä valintoja koska mitään riskiä ei ole koska tuotetakaan ei ole - vielä. Kyse on tosiaankin jonosta misä jonotetaan että tuote ehkä joskus valmistuu niin sitten sen ehkä tilaa. Jonotamalla ei voi hävitä mitään, vasta tilaamalla tai tilaamatta jättämällä.

Lueskelin kysymyksiä niin Teravoima liisaa nämämä akut oletetvasti usealta eri taholta?

anders

Vakionaama
Onko kukaan miettinyt miten vastuu menee jos TV ei suoriudu vastuistaan verkkoyhtiöön päin, lankeaako ne liittymän omitajalle kollektiivisesti?

Tähän Jukka kanssa on vastannut, niinkuin olettaa sopiikin, että TV:n ja verkkoyhtiön sopimus on kahdenvälinen jossa TV liittymän haltijana, eikä kuluttaja ole siinä osapuolena kuin liittymän omistajana.

Silloin mitkään velvoitteet ja vastuut eivät siirry, vaan liittymä palaa takaisin hallintaan jos TV:n kuppi kaatuu.

Tämän näen itse pienimpänä riskinä. Tai ylipäätänsä näen hommassa hyvin vähän riskiä kuluttajan suuntaan, niin kauan kuin ei tehdä jotain pienellä präntillä hyväksyttyä takausta/takuumaksua/vakuusmaksua tms. Kun sopimus tulee esille, niin nähdään.

Sen sijaan TV:n toiminnalle näen paljon enemmän riskejä, koska en vaan yksinkertaisena ihmisenä näe miten tuo yhtälö voi edes teoriassa toimia. Silloin vaihtoehdot ovat: a) se ei toimi tai b) jotain on (vielä) kertomatta. Vaihtoehtoa c ei mielestäni ole.

roots

Hyperaktiivi
Toki jonottamalla - ja odottamalla - voi hävitä jonkin rinnakkaisen, tyhjää paremman ratkaisun hyödyn... kuten tässä tapauksessa vaikka diy-akun tms.
Missähän tommonen diy-akku tjms 'oma säätö' olis tyhjää parempi, täällä kaikki tommoset viretykset on todetty tyhjää huonommiksi... skipataan eikä jatkoon.

Lurkus

Vakionaama
Hyvä valinta, liity listalle joskus vaikka ensi syksynä jos silloin olis laitteita toimitettu niin voi olla konkreettista, tosin silloin toimitusaika voi venyä tosiiiiii pitkäksi.
Mähän oon liittyny listalle varmaan yli vuosi sitten, kun toivoin että voisin kilpailuttaa sähkön siirtoni. Ei onnistunut.

Drevil

Jäsen
Mähän oon liittyny listalle varmaan yli vuosi sitten, kun toivoin että voisin kilpailuttaa sähkön siirtoni. Ei onnistunut.
Jos olet liittynyt jonoon yli vuosi sitten, niin olisi sinun pitänyt jo saada kartoituskysely. Viimeisimmän vahvistetun tiedon mukaan kartoituskyselyt on lähetetty heinäkuun alussa 2024 ja sitä aiemmin liittyneille.

anders

Vakionaama
Missähän tommonen diy-akku tjms 'oma säätö' olis tyhjää parempi, täällä kaikki tommoset viretykset on todetty tyhjää huonommiksi... skipataan eikä jatkoon.

Täällä on todettu tyhjää huonommaksi?

Jos jostain maalis-huhtikuusta saa melkein marraskuulle katettua PV:llä kaiken torpan kulutuksen ja erityisesti siirron, niin minun mittapuulla se on on tyhjää parempi, mutta ymmv.

Lisäksi kahvin keittäminen sähkökatkon aikana valojen ollessa päällä on.... priceless. Kaikkeen muuhun Mastercard.

anders

Vakionaama
Jos olet liittynyt jonoon yli vuosi sitten, niin olisi sinun pitänyt jo saada kartoituskysely. Viimeisimmän vahvistetun tiedon mukaan kartoituskyselyt on lähetetty heinäkuun alussa 2024 ja sitä aiemmin liittyneille.

Ei ole ainakaan tänne tullut, ja osun helposti tuohon aikaikkunaan.

Eikä ole roskapostissakaan:

"No messages matched your search. Try using search options such as sender, date, size and more."

Esäätäjä

Vakionaama
Tähän Jukka kanssa on vastannut, niinkuin olettaa sopiikin, että TV:n ja verkkoyhtiön sopimus on kahdenvälinen jossa TV liittymän haltijana, eikä kuluttaja ole siinä osapuolena kuin liittymän omistajana.

Silloin mitkään velvoitteet ja vastuut eivät siirry, vaan liittymä palaa takaisin hallintaan jos TV:n kuppi kaatuu.

Tämän näen itse pienimpänä riskinä. Tai ylipäätänsä näen hommassa hyvin vähän riskiä kuluttajan suuntaan, niin kauan kuin ei tehdä jotain pienellä präntillä hyväksyttyä takausta/takuumaksua/vakuusmaksua tms. Kun sopimus tulee esille, niin nähdään.

Sen sijaan TV:n toiminnalle näen paljon enemmän riskejä, koska en vaan yksinkertaisena ihmisenä näe miten tuo yhtälö voi edes teoriassa toimia. Silloin vaihtoehdot ovat: a) se ei toimi tai b) jotain on (vielä) kertomatta. Vaihtoehtoa c ei mielestäni ole.
Tässä varmaan jotenkin erilailla, mutta joskus aikanaan olin ostamassa ok-taloa jossa sähköä oli ns piikissä kun sen sähköyhtiöltä kysyin vuosikulutusta.
Silloin oli riskinä että sähköjä ei olisi saanut liittymään ilman että velat olisi ensin maksettu, olisi ehkä joutunut ostamaan uuden liittymän.

anders

Vakionaama
Tässä varmaan jotenkin erilailla, mutta joskus aikanaan olin ostamassa ok-taloa jossa sähköä oli ns piikissä kun sen sähköyhtiöltä kysyin vuosikulutusta.
Silloin oli riskinä että sähköjä ei olisi saanut liittymään ilman että velat olisi ensin maksettu, olisi ehkä joutunut ostamaan uuden liittymän.

Eihän se niin voi mennä, juridisesti.

Liittymä, sähkösopimus ja verkkopalvelusopimus ovat erillisiä asioita.

Toki jos on jotain kiinnityksiä tms jotka siirtyvät, niin eri asia.

roots

Hyperaktiivi
Täällä on todettu tyhjää huonommaksi?

Jos jostain maalis-huhtikuusta saa melkein marraskuulle katettua PV:llä kaiken torpan kulutuksen ja erityisesti siirron, niin minun mittapuulla se on on tyhjää parempi, mutta ymmv.

Lisäksi kahvin keittäminen sähkökatkon aikana valojen ollessa päällä on.... priceless. Kaikkeen muuhun Mastercard.
Siis rahallisesti miinusmerkkistä tai tuottamatonta tai ei maksa vaivaa tai mitä vaan tuonsuuntaista, jos kahvihammasta niin kolottaa sitte lähimmälle ABC:lle tjms, taskulampulla pääsee autolle.

anders

Vakionaama
Siis rahallisesti miinusmerkkistä tai tuottamatonta tai ei maksa vaivaa tai mitä vaan tuonsuuntaista, jos kahvihammasta niin kolottaa sitte lähimmälle ABC:lle tjms, taskulampulla pääsee autolle.

Kyllä en sanoisi kannattamatonta, on tuossa TMA jotain muttei aivan mahdottomia.

Jos sähkön kokonaishinta siirtoineen on kuitenkin täällä Carunalandiassa sen yli 10c ja akusto maksaa alle 100e per kWh, niin tuo on sub 1000 sykliä, ja se on sitten vaan omasta käytöstä kiinni kuinka kauan kestää tuon saavuttaminen. Ja kun akku kestäneen moninkertaisesti, tulloo ehkä jotain takaisinkin.

Lisäksi harrastukset maksavat.

Lisäksi ABC:ltä saa huonoa kahvia.

Lisäksi sitten on vielä omalla kohdalla se, että minulla on yksivaiheliittymä, jonka korotus maksaisi suunnilleen saman kuin tämä akusto maksoi + korkeammat perusmaksut. Ehkä merkittävin syy, sähkö ei talvella yksinkertaisesti riittäisi ilman akustoa - ja toisaalta en voisi asentaa paneeliakaan kuin murto-osan nykyisestä. Mutta tämä varmaan harvinaisempi, vaan ei mahdoton, käyttötapaus.

Lisäksi lisäksi ilman akustoa genua saisi puskea 24/7 sähkökatkon aikana, jotka pisimmillään täällä kestäneet 3vrk. Tuskin enää nykyään kun on osin kaapeloitu, muttei poissuljettua.

Viimeksi muokattu:
Tila
Keskustelu on suljettu.
Back
Ylös Bottom