Turvallisuusasiantuntijoiden mukaan löydökset ovat huolestuttavia.
"Huomasimme, että auto yritti soittaa Kiinan BeiDou-satelliittijärjestelmään. Auto yritti luultavasti vain selvittää sijaintiaan, mutta on mielenkiintoista, että auto pystyi valitsemaan gps:n sijaan BeiDoun, Kaakkois-Norjan yliopiston vanhempana neuvonantajana työskentelevä Arild Tjomsland sanoo Motorille."
Auto selvittää sijaintinsa ihan ilman bitinkään lähettämistä mutta Kiina on tosiaan rakentanut globaalin sateliitti SMS järjestelmän eli auto tosiaan on jonnekin aktiivisesti yhteydessä ja luultavasti lähettää ainkin tietoa missä se sijaitsee, mutta yhtä lailla sitä voitaisiin käskeä sammumaan tuollaisen yhteyden kautta missä tahansa.
"Kiinan Norjan-suurlähetystön mukaan kiinalaisautojen mahdolliset yhteydet turvallisuusorganisaatioihin ovat yksiselitteisesti perusteeton salaliitto. Nio puolestaan ilmoittaa noudattavansa kaikkia länsimaisia gdpr-sääntöjä ja anonymisoivansa kaikki autojensa lähettämät tiedot."
Mihin ihmeessä Kiina tarvitsee anonymisoituja tilastoja autoista?
