Ulkoyksikön suoja kiinni maatelineeseen

hemaris

Aktiivinen jäsen
Vs: Ulkoyksikön suoja kiinni maatelineeseen

VesA sanoi:
Kyllä se valitettavasti menee juurikin päinvastoin ainakin kennon kohdalla. Mitä tiiviimpi kotelo sen herkemmin jossain kohtaa ilma kulkee hitaammin kuin voisi. Kennon pitäisi pysyä kaikista kohdin kastepistettä lämpöisempänä jos jäitä ei haluta - jokainen asteen ylimääräinen asteen kymmenys kastepisteen jälkeen kymään suuntaan tuottaa lisää jäitä.

Sitten kun sulatushöyryt pöläytetään umpikoppaan joka on pakkasviiman kylmentämä vesihöyry ainakin aluksi jäätyy kopan sisäpintaan, mutta jos sinne pumpataan tarpeeksi hönkää niin voihan se siitä vielä sulaa.

Itselläni on ollut käytössä tuollainen täällä haukuttu rimakoppi aika monen vuoden ajan. Olen samaa mieltä että varmaan sen vesihöyryn pitäisi tiivistyä kylmään pintaan sulatusten jälkeen. Ehkä näin tapahtuu mutta varsinaista jään kertymistä olen nähnyt vain ilpin (ja kotelon) alla olevassa kaukalossa joka ohjaa sulatusvedet paljuun. Sen sijaan kotelossa ei ole ainakaan silmiin osunut yhtään minkäänlaista jään kertymää. Ei edes silloin kun olen tuosta kaukalosta jäitä irroitellut teräaseella.

Tuohon jäätymisjuttuun liittymättömänä asiana mainitsen että oman rimakopin rakenne lienee erilainen kuin useimmilla: takaosa on hyvin vapaa sillä ulkoyksikkön on pultattu ulkoporras/terassirakennelmaan ja siis suorassa kulmassa talon seinään verrattuna. Tarkoittaa että ILPpi pääsee imemään ilmaa suhteellisen vapaasti avoimelta terassilta talon sivusta. Esteenä on vain muutama terassin kaidelauta.

VesA

In Memoriam
Vs: Ulkoyksikön suoja kiinni maatelineeseen

hemaris sanoi:
Itselläni on ollut käytössä tuollainen täällä haukuttu rimakoppi aika monen vuoden ajan. Olen samaa mieltä että varmaan sen vesihöyryn pitäisi tiivistyä kylmään pintaan sulatusten jälkeen. Ehkä näin tapahtuu mutta varsinaista jään kertymistä olen nähnyt vain ilpin (ja kotelon) alla olevassa kaukalossa joka ohjaa sulatusvedet paljuun. Sen sijaan kotelossa ei ole ainakaan silmiin osunut yhtään minkäänlaista jään kertymää. Ei edes silloin kun olen tuosta kaukalosta jäitä irroitellut teräaseella.

Tuohon jäätymisjuttuun liittymättömänä asiana mainitsen että oman rimakopin rakenne lienee erilainen kuin useimmilla: takaosa on hyvin vapaa sillä ulkoyksikkön on pultattu ulkoporras/terassirakennelmaan ja siis suorassa kulmassa talon seinään verrattuna. Tarkoittaa että ILPpi pääsee imemään ilmaa suhteellisen vapaasti avoimelta terassilta talon sivusta. Esteenä on vain muutama terassin kaidelauta.

Moni asia vaikuttaa - minkä näkee jo niistä reunaehdoista joita valmistajat laittavat sille miten ulkoyksikön eri puolilla saa olla seiniä. Koirankusetuslenkeillä näitä on tullut katseltua, täytyy ottaa kuvia jos ensi talvena on kelejä. Yhdessä paikassa oli se peltikoppa ulkopuolelta jäässä joka talvi, mutta sitä pumppua ei enää ole.

Back
Ylös Bottom