Ultimate 9 Pro Plus Inverter

sulo_s

Vakionaama
Vs: Ultimate 9 Pro Plus Inverter

Logiikasta ei tietoa, mutta silmämääräisesti voisi vähän väliä pitentääkkin, ehkä noin on hyvä kuitenkin.

T

T.6

Vieras

Niin palatakseni tuohon vanhaan kommenttiini.
Sulatuksen jälkeen antaa jonkun aikaa tuota lämmintä +50C hönkää, mutta suurimman osan ajasta +30C.

Tarviikin mittailla paremmin, kun ehtii.
Tänään -23C ja kyllä se vielä lämpimämpää puhalsi mita huonelämpö on ;)

mikkoimp

Aktiivinen jäsen

T.6 sanoi:
Niin palatakseni tuohon vanhaan kommenttiini.
Sulatuksen jälkeen antaa jonkun aikaa tuota lämmintä +50C hönkää, mutta suurimman osan ajasta +30C.

tuohon en kyllä mitenkään usko että edes sulatuksen jälkeen puhaltaisi noin lämmintä ilmaa noilla keleillä!
Sitä alkuhönkäystä nyt kun ei tietenkään voi ottaa huomioon kun lämmittää kennon ensin ja alkaa vasta sitten puhaltaa kun kenno tarpeeksi lämmin...

sulo_s

Vakionaama

+50 kuulostaa kyllä paljolle noilla asteilla. Itse en pääse 50:iin kun plussa keleillä.
Nyt näyttäisi sille, että ulti toimisi parhaiten -5:n ja -10 välillä (nollakeleillä tiheät sulatukset vie copit kait). Coppi pysyy kohtuu hyvänä (ulos n.45) ja sulatukset n. 2 - 3 tunnin välein, riippuen kosteudesta.
Kovillakin pakkasilla jaksoi tuupata lämpöökin yllättävän hyvin.
Eniten ihmetystä on herättänyt toi kova huurtumien ja jään teko, liekkö vaan ollut niin kosteet kelit?

Siinä hajatelmia uudesta tuttavuudesta syyskuulta alkaen.

sulo_s sanoi:
+50 kuulostaa kyllä paljolle noilla asteilla. Itse en pääse 50:iin kun plussa keleillä.
Nyt näyttäisi sille, että ulti toimisi parhaiten -5:n ja -10 välillä (nollakeleillä tiheät sulatukset vie copit kait). Coppi pysyy kohtuu hyvänä (ulos n.45) ja sulatukset n. 2 - 3 tunnin välein, riippuen kosteudesta.
Kovillakin pakkasilla jaksoi tuupata lämpöökin yllättävän hyvin.
Eniten ihmetystä on herättänyt toi kova huurtumien ja jään teko, liekkö vaan ollut niin kosteet kelit?

Siinä hajatelmia uudesta tuttavuudesta syyskuulta alkaen.

Miten pumppu toimii, jos pakkanen menee kertaheitolla perseelleen.

Itsellä odottaa sama pumppu eteisessä lauhempia kelejä asennukselle.

sulo_s

Vakionaama

Pientä seurantaa, kun tuli taas alareuna itse sulateltua. Eli hemmoa kehiin.
ulkona -8 (kosteus 94%) ja pyynti ja puhallus täysille=> sisään rapiat 21 ja ulos rapiat 45 . koneen ottoteholle ei tällähetkellä mittausta, mut oletetaan sama kuin viime talvella eli n.1600w. Aika samoissa mennään eli ehkei sittenkään ole aineet vähentyneet. Vähän epäilin, kun tuohon alareunaan kertynyt pariin otteeseen n.5cm jääkerros. Näissähän on ollut kohtuu huonolaatuiset putket ja jos liitokset vähänkään epäonnistunut (tai vaan muuten huono tuuri), niin hiushalkeamia löytynyt.

sulo_s sanoi:
Pientä seurantaa, kun tuli taas alareuna itse sulateltua. Eli hemmoa kehiin.
ulkona -8 (kosteus 94%) ja pyynti ja puhallus täysille=> sisään rapiat 21 ja ulos rapiat 45 . koneen ottoteholle ei tällähetkellä mittausta, mut oletetaan sama kuin viime talvella eli n.1600w. Aika samoissa mennään eli ehkei sittenkään ole aineet vähentyneet. Vähän epäilin, kun tuohon alareunaan kertynyt pariin otteeseen n.5cm jääkerros. Näissähän on ollut kohtuu huonolaatuiset putket ja jos liitokset vähänkään epäonnistunut (tai vaan muuten huono tuuri), niin hiushalkeamia löytynyt.

Onkos sulo_s samanlainen tyyppikilpi kuin minulla eli tälläinen

Ultimate12proinertertyyppikilpi_zps674b35bf.jpg

Tässä olisi näiden yksiköiden perusteella midean tiedot puhallusnopeuksista yms.

midea R split

mikkoimp

Aktiivinen jäsen

kuinkas on porukalla nämä kakstoistaset sulatellut?
molemmat asentamani ovat lisäsulatusta vaatineet nyt tässä kun lämpö on sahannut vähän nollan molemminpuolin..

toinen oli oikeen jääklimppi kyllä!

sentään ovat asiakkaan hommaamia, minä vaan asensin..

sulo_s

Vakionaama

mikkoimp sanoi:
kuinkas on porukalla nämä kakstoistaset sulatellut?
molemmat asentamani ovat lisäsulatusta vaatineet nyt tässä kun lämpö on sahannut vähän nollan molemminpuolin..

toinen oli oikeen jääklimppi kyllä!

sentään ovat asiakkaan hommaamia, minä vaan asensin..

Nollan molemmin puolin kertyy jäätä alaosaan kyllä kohtuu paljon. Itse olen pari kertaa tälle talvelle sulattanut n.5cm jääpannan, vaatisi sen kyllä nytkin. Sulatus irrottaa itse jään kyllä kennosta, mutta lumisateella "kiinnijäätymiseenkin" on olemassa. Tulipas vähän varulta lisättyäkin ainetta (reilusti), mut tulos näyttääpi olevan sama. Tehot kyllä piisaa tuonne -15 asteeseen ihan hyvin.

Vielä tuosta lisätäytöstä, lisäsin kolmessa osassa (n.150g kerralla) ja koitin seurata sulatuksen tehoo, mut ei mitään muutosta havaittavissa. Nyt lienee ainetta vielä vähän yli (n.1000g), tuolla mennään kevääseen.

sulo_s

Vakionaama

Kertokaapas viisaat että mistä johtuu, jos esim. tässä pumpussa kylmäainemäärän pitäisi olla n. 800g, mutta mikään ei juurikaan muutu (no paineet tietty ja ottoteho äärilaidasta toiseen n.150w) täytön ollessa luokkaa 600g, 800g, 1000g ja 1200g. Puhalluslämmöt n.3 asteen ero ja otot tuon 150w (ulkona n.-10) eli menee jo melkein mittausvirheisiin. Täällä monesti puhuttu ainemääristä kymmenien grammojen tarkkuudella jne.
Onko tää sittenkin vaan sinnepäin ja sillä siisti?

ps. painemittarin tuloksia ei huomioitu juurikaan, koska ultin mittarit anto vähän mitä sattuu :)

kotte

Hyperaktiivi

sulo_s sanoi:
esim. tässä pumpussa kylmäainemäärän pitäisi olla n. 800g, mutta mikään ei juurikaan muutu (no paineet tietty ja ottoteho äärilaidasta toiseen n.150w) täytön ollessa luokkaa 600g, 800g, 1000g ja 1200g. Puhalluslämmöt n.3 asteen ero ja otot tuon 150w (ulkona n.-10) eli menee jo melkein mittausvirheisiin. Täällä monesti puhuttu ainemääristä kymmenien grammojen tarkkuudella jne.
Onko tää sittenkin vaan sinnepäin ja sillä siisti?

ps. painemittarin tuloksia ei huomioitu juurikaan, koska ultin mittarit anto vähän mitä sattuu :)
ILPin kylmäpiirin rakenne ja ohjaustapa on tyypillisesti sellainen (riippumatta siitä, onko EEV vai kapillaari), että "ylimääräinen" kylmäaine kertyy pisaranerottimeen. Tokihan sieltä sitten hiukan tihkuu nestettäkin kompressoriin, kun kylmäainetta on liikaa, mutta tämän tyypillinen kompressori kestää hyvinkin pitkään (pieniä nestepisaroitahan pääsee joka tapauksessa normaalitäytölläkin kompressorille ainakin ajoittain). Ylitäyttö ei sen takia haittaa tuottoa tyypillisesti, ja vaikkakin kuumakaasun lämpötila tämän seurauksena laskee, ILPissä tämän merkitys ei ole suuri lauhduttimen (eli sisäkennon) rakenteesta (ja toimintatavasta) johtuen.

sulo_s

Vakionaama

kotte sanoi:
ILPin kylmäpiirin rakenne ja ohjaustapa on tyypillisesti sellainen (riippumatta siitä, onko EEV vai kapillaari), että "ylimääräinen" kylmäaine kertyy pisaranerottimeen. Tokihan sieltä sitten hiukan tihkuu nestettäkin kompressoriin, kun kylmäainetta on liikaa, mutta tämän tyypillinen kompressori kestää hyvinkin pitkään (pieniä nestepisaroitahan pääsee joka tapauksessa normaalitäytölläkin kompressorille ainakin ajoittain). Ylitäyttö ei sen takia haittaa tuottoa tyypillisesti, ja vaikkakin kuumakaasun lämpötila tämän seurauksena laskee, ILPissä tämän merkitys ei ole suuri lauhduttimen (eli sisäkennon) rakenteesta (ja toimintatavasta) johtuen.

Näin minä itsekkin ajattelin, odotin vain vähän isompaa kuumakaasun ja sen seurauksena puhalluslämmön laskua. Prosentuaalisesti kuitenkin ainemäärässä oli enimmillään 100% ero 600g/1200g.
Jätin tahalleen n.1000g, katsotaan kovempien pakkaskelien aikaan kuinka käy. Ehkä suurin lämpötilaero puhalluslämmöissä löytyisi sieltä +5 - +10 , seurataanpa pari kuukautta.

kotte

Hyperaktiivi

sulo_s sanoi:
odotin vain vähän isompaa kuumakaasun ja sen seurauksena puhalluslämmön laskua.
Kuumakaasun lämpötila ei ole ratkaisevaa tehon kannalta, kun luokkaa korkeintaan 1/4 tehosta tulee parhaassakin tapauksessa kaasun jäähtymisestä ja vaikka lämpötilaero on suuri, lämmön siirtyminen kaasusta putken sisäpinnalle ei ole järin tehokasta.

Kun kompressori saa nestettä, kompressorin lämpöä siirtyy lisääntyneenä ja viileämpänä kaasuvirtauksena (kuumakaasun sijaan) ja kun tämä alkaa lauhtua jo hyvin lähellä lauhduttimen alkupäätä, märkä ja pisaroiva sisäpinnan tehokkaasti lämpöä kaappaava lauhtumiskerroskin siirtyy lähemmäs lauhduttimen alkupäätä. Lämpö kyllä pääsee siirtymään lamelleille näinkin ilman, että lauhduttimen paine välttämättä juurikaan kohoaa.

Back
Ylös Bottom