Valokuidun kaivamista

fraatti

Hyperaktiivi
Noille ei kannata ikinä oikeastaan antaa oikeaa luottokortin tai debit-kortin numeroa. Sitä varten joku tili ja debit-kortti jossa ei ole kuukausimaksuja ja siirtelee sinne muutaman euron silloin tällöin kun tarvii rekisteröitymisiin.

Vielä parempi jos on virtuaalinen kertakäyttöinen korttinumero.
Siperia opettaa. Kyse oli kerta tarpeesta Adobe Acrobatille. Muut eivät suoriutuneet +10 000 sivuisen DDE:tä käsittelevän dokumentin pilkkomisesta. Unohdin sitten peruuttaa softan tilauksen testijakson jälkeen ja ensimmäinen maksu kerkesi jo lähtemään tililtä. Sitten olikin jo myöhäistä.

pökö

Kaivo jäässä
Nyt on puututtu asiaan. Tärkein lukee otsikossa, maksumuurin takana. Global Connect.
Globalin touhut ollut aivan ala-arvoisia kaikin puolin, ei vaan foorumilla ole oikein uskottu. Kaupunki on korjannut katuvalojen johtoja ympäri kaupunkia sekä katuja, ehkä tänne osui vaan huono erä liettualaisia tekemään.

Globalin touhut ollut aivan ala-arvoisia kaikin puolin, ei vaan foorumilla ole oikein uskottu.

Ei ole.
Ongelma on vaan että kuitubuumin aikaan ei tahdo riittää asiansa osaavia urakoitsijoita koko tarpeeseen.
Tuossa kyseisessä tapauksessa oli joku vasta luotu firma, ilmeisesti helppo raha mielessä, ja jälki on sen mukaista. Toki valvonta pettänyt myös Globalilla tässä tapauksessa.

Tifo

Vakionaama
Meillä on kaikki tekniikka ollut valmiina jo pitkään. Ei tarvitse muuta kuin sylkäistä se kuitu valmiiseen putkeen. Kuidunpuhaltaja kävikin jo kesällä mutta silloin olivat kytkeneet meidät valokuitusen verkkoon niin puhaltaja ei löytänyt meille reittiä jakokaapista. Nyt on, vahdin niitä lapsien hommia sen verran että tiedän sen.
Tammikuun alkuun oli kellotettu meidän kuidun puhallus kun kysyin sitä aspasta.
Ei ole näkynyt eikä kuulunut mitään valoosta. Enpä tiennyt että näin paskaan iskin näppini.

Tifo

Vakionaama
Tässä on jo vuosi yhteistä historiaa takana ja tänä aikana on valoon toimesta tullut olohuoneeseen ensin valokuitusen suojaputki ja nyt todistetusti valoon suojaputki mutta se kuitu edelleen puuttuu. Eikä heitä harmita yhtään oma toimintansa.
Jos mä olisin oikeasti tarvinnut nettiyhteyttä talooni niin mulla olisi nyt mobiilinetti. Tuolla on tarkoitus seurata aurinkovoimalaa ja rakentaa älyä talon lämmityksen ohjauksiin. Poika lupasi laittaa ha:n pystyyn kun mulla on pysyvä netti talossa. Nyt olen pyörittänyt nettiä kännykällä. Hyvin toimii kun olen paikalla.😖⚡😖

Hempuli

Töllintunaaja
Valoo on kovasti tulossa, ovat kaivaneet vissiin puoli kaupunkia tänä vuonna.

Tilausvahvistuksen sain 17.3.2024, tontille kaivoivat putken ja asensivat kuitumuuntimen sisälle 29.4.2025. Runkokaivuulle tiekunta antoi luvan 2024 ja kerran jo näkyi runkoputkea tien päässä kela, mutta se vietiin pois. Kylällä on puolen kilometrin varrella kolme kiinteistöä odottamassa valaistumista kuitua pitkin, joten ei olla kaikkein kiinnostavin kohde. Oletettavasti tasaisen taulukon mukaan runkoputki saataneen 5/2026 ja kytkentä 6/2027 Valoonnopeudella.
Nyt on maa jäässä, kun on pakkasta pidellyt ja lumipeite niukkaa vähäisempi Lounais-Suomessa. Runkoputken tulosta ei havaintoakaan. Ehkä olin aikataulun suhteen optimistinen. Valaistunut kuitulainenkin ehti jo käydä taas ovella käymässä pitämässä seutukunnan lyhimmän myyntipuheen.

Tifo

Vakionaama
Nyt on maa jäässä, kun on pakkasta pidellyt ja lumipeite niukkaa vähäisempi Lounais-Suomessa. Runkoputken tulosta ei havaintoakaan. Ehkä olin aikataulun suhteen optimistinen. Valaistunut kuitulainenkin ehti jo käydä taas ovella käymässä pitämässä seutukunnan lyhimmän myyntipuheen.
Jaksamista sinne. Meillä siis ennakkotieto oli että putket ovat jo tontin rajalla. Eivät olleet.

haraldh

Vakionaama
Valoon tilauksesta jo 4 vuotta. Sivujensa mukaan suunnittelu on käynnistetty ja päätös rakentamisesta tehty mutta mitään mainintaa päivämäärästä milloin tämä on tapahtunut ei ole. Tilausvarmistusta sai pyytää erikseen, sain sellaisen jossa päivämäärä 2 vuotta myöhemmin. oma.valoo.fi sivulla lukee tilaus, mutta ei päivämäärää. Rakentamispäätöksen teosta ei ole myöskään ilmoitettu minulle, joten en voi edes arvioida milloin tuo 24 kk aikaväli on kulunut ja rakentamisen pitäisi käynnistyä.

Screenshot at 2026-02-06 11-17-35.png

Harrastelija

Vakionaama
Täällä meni valoon kyselyn jälkeen muutama vuosi eikä homma edennyt ja sitten tulikin valokuitunen ja kaivoi kaapelit maahan (en silloin ottanut). Seuraavana kesänä valookin heräsi että pitäs vissiin kaivaa.
Sama urakoitsija sitten kaivoi valokuitusen jälkiliittyjät ja valoon samalla kertaa. Nyt on molemmilta kuitu odottamassa käyttöönottoa.
Valokuitunen varmaankin tulee kun siitä piti maksaa littymismaksua ja kohta alkaa lasku juokseen vaikka ei ottaisikaan käyttöön.
Valoo on pelkka varaus/valmius (ei sisäboksia) eli ei tule maksuja.

Husky

Hyperaktiivi
Ei haittaa sinänsä, mutta mainitsemisen arvoista ettei olisi voinut luulla kuinka monta käyntiä kuituasennus vaatii. Nyt vielä eilen käytiin kun piti kuvata ulkoboksi. Sitä on asennuksen jälkeen käyty katsomassa luokkaa 3krt ja sisäboksia katsottu pari kertaa.

Itse asennus viime maaliskuussa vaati kymmenkunta käyntiä ja portti kaivettiin auki ainakin kolme kertaa.

No ei missään hommassa kaikki putkeen mene eli homma ok

Jos mä olen tietyn odotusajan jälkeen Honkanummella niin mua ei kiinnosta että kuitu toimii sata vuotta.

ja jos sä asut alueella, jossa ei ole esim. kunnallista vesi/jätevesi putkistoa, niin se on vain tyydyttävä siihen, tai jos niin hyvä tuuri käy että tulee verkon laajennus tarjolle, niin hankkii liittyjiä niin paljon että se toteutuu, ja sitten odottelemaan että minä vuonna se sitten valmistuu. Täälläkin on muutama vesi/viemäriverkon laajennus toteutettu viime vuosina.

Pitää nyt sentään ymmärtää että isoja projekteja ei tehdä silmänräpäyksessä, varsinkaan kun tällä hetkellä rakennetaan ympäri suomea ja jopa tekijöistä on pulaa.

Ei haittaa sinänsä, mutta mainitsemisen arvoista ettei olisi voinut luulla kuinka monta käyntiä kuituasennus vaatii.

Oikein toteutettuna, yksi kerta (ulko työt), kun kaapeli tuodaan sokkelin juuren.
Toinen kerta on sitten kun asennetaan kaapeli esim. seinän läpi ja muut sisäasennukset.

Näin se hoidettiin täälläkin.

Juha1964

Aktiivinen jäsen
Meilläkin oli tuollainen 2 asennuskerran taktiikka + suunnittelukäynti. Sillä kuitupääte oli käyttövalmiina. Sisäverkkoa itse tehnyt myöhemmin kun en sitä ostanut lisäpalveluna.

Hempuli

Töllintunaaja
Valokuituliittymän hinta voi lähteä lapasesta
Tässä uutisen takana on Valokuitunen, joka markkinoi kuituansa avoimena, vaikka Telia on operaattorina. Jos katsoo avointa tarjontaa, niin hintahaarukka ei ole iso ja koostuu tv-palvelluista yms. Avoimmuus loppuu, kun haluaa tuohon kuituun Dna:n, Elisan, Valoon tai vastaavan liittymän. Niin no, onhan se avoin heillekin, mutta millä ehdoilla.

Koska Telia, niin hintahan ei lähde lapasesta, vaan lompakosta.

Joku sentään ymmärtää että kuitunetti tulee kalliiksi.

Selvitys varoittaa: Valokuituliittymän hinta voi lähteä lapasesta | Talouselämä https://share.google/h4JjGORcYOo1zIZpN

Ei tule. Tuonkin tutkimuksen "tilaaja" on Valokuitunen, joka markkinoi omaa (kilpailijoita kalliimpaa) toimintamalliaan edukkaana.

Eipä ole täälläkään hinta noussut kymmeneen vuoteen. Sen sijaan laskea se voi tulevaisuudessa, kunhan yhtiön velat on saatu kuitattua.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
No eikös tuossakin jutussa mainittu
Valokuitusen mukaan Norjassa paikallinen viranomainen on arvioinut yhdeksi keskeiseksi syyksi kuluttajien maksamille korkeille hinnoille avointen verkkojen puutteen ja on uhannut toimijoita pakkokeinoilla. Keväällä 2026 käynnistyvä, toimijoiden yhteisesti perustama valtakunnallinen Fiberhub-portaali muuttaa tilanteen, sillä sitä kautta verkkojen omistajat avaavat verkkonsa yhtäläisin ehdoin kaikille palveluntarjoajille.
Eli vaikka verkot tällä hetkellä kuinka suljettuja ovatkin, voidaan ne pakottaa avaamaan verkkonsa kilpailulle ja näin kuituverkoista tulee sähköverkkojen kaltaisia infroja, joissa sitä itse liikuteltavaa tavaraa voidaan ostaa keltä tahansa tuottajalta.

Meilläkin eilen illalla kävi (jälleen) valokuitusen myyjä ovella ja vaikka sanottiin heti että meillä on jo Elisan kuitu, niin ei kun kaverin myyntipuhe vain jatkui mitä mielikuvituksellisimmin "perustein". Vasta kun sanottiin jotta nyt pitää alkaa meidän lähteä, kaveri hoksasi kääntyä, mutta tod.näk. kohta taas palaa takaisin jatkamaan juttuaan. En ummarra 😒

Hempuli

Töllintunaaja
tod.näk. kohta taas palaa takaisin jatkamaan juttuaan. En ummarra 😒
Tarjoilen sulle testatut vuorosanat valokuitumyyjän kanssa. Toimii muillekin Sector Alarmia lukuunottamatta.
- Hei!
- Hei. Kiitos ei!
- Tota...
- Kiitos ei!
- Saanko kysyä yhden kysymyksen?
- Et.
- Hyvää illanjatkoa sit vaan.

Tifo

Vakionaama
Tarjoilen sulle testatut vuorosanat valokuitumyyjän kanssa. Toimii muillekin Sector Alarmia lukuunottamatta.
- Hei!
- Hei. Kiitos ei!
- Tota...
- Kiitos ei!
- Saanko kysyä yhden kysymyksen?
- Et.
- Hyvää illanjatkoa sit vaan.
Tämä toimi eilen, ajelen tässä Tampereelle ja mulla on tunti aikaa rupatella, mitään en kuitenkaan osta.

HiTec

Niin no eihän tuossa muuta kun vaan sulkee oven vaikka ei sanoisi mitään, mutta kun ei viitsi ihan noin tyly sentään jampalle olla, töitäänhän hänkin vain yrittää tehdä. Toki jotain järjellistä toimintaa pitäisi hänenkin korvien välissä tapahtuvan, jotta osaa aavistaa mihin kannattaa käyttää sitä aikaansa ja kelle on turha yrittää myydä, mutta ehkä tuokin on sitä kokemuksen mukana tulevaa sitten, tiedä häntä.

partse

Jäsen
Meillä katu omakotitalontalon edestä kaivettu auki nyt neljä kertaa muutaman vuoden sisällä. Ja taas toissapäivänä tuli lounealta osoitteella/nimellä varustettu 0e tarjous valokuidusta. Lounea kaivanut tämän kadun auki jo kahteen kertaan. Pistin viestiä kaupungille että rajoittaisivat jo kaivuulupia jos joku on jo pari kertaa kadun aukaissut. Meille tuli pari vuotta sitten elisan kuitu ja toista ei uskalla ottaa kun ovat alkaneet periä maksua käyttämättömästä kuidusta (eikä tätä maksua ollut missään mainittu tilausvaiheessa). Alkaa ketuttaan tää jatkuva kaivaminen kun pitää taas alkaa kastella nurmikkoo ja tapella pihatien asfaltoinnista.

-Teme-

Vakionaama
Mikä ihmeen karkoitin täällä on, kun ei puhelin soi tarjouksista, ovella ei käy kauppiaita, takaisinsoittoja ei tule energiayhtiöiltä - oon vissiin niin paska asiakas ettei maksa vaivaa

HiTec

takaisinsoittoja ei tule energiayhtiöiltä
Näistä tuli mieleen kun tässä hiljan yritettiin vaihtaa Verisurelta Elisan Kotiturvaan. Meillä on aika iso laitteito, kun talokaan ei nyt mikään koirankoppi ole, niin Elisa antoi laitteet ilmaiseksi, noudan vain paketin postista, ruuvailen kiinni ja kk päästä alkaa kk-laskutus pyörimään. Tuo kk-maksu oli siis alle Verisuren, ynnä toki kaikki laitteet up-to-date, tuo Verisure kun on ollut meillä jo10v ja hardware päivityksiä ei ole tehty lainkaan.

No Verisure kun sai irtisanomisilmoituksen, tuli sieltä heti seuraavana päivänä myyjältä soitto ja väänsi, käänsi, petrasi tarjoustaan aikansa, niin päästiinhän me sitten sopimukseen. Kk-hinta tipahti takautuvasti vuoden alusta lukien alle tuon Elisan, sieltä tulee kaveri päivittämään tämän meidän koko paketin up-to-date heidän uusimpiin laitteisiin ja saatiin myös yksi ulkokamera kaupantekijäisinä ilman kk-maksulisää.

pamppu

Hyperaktiivi
Noi verisuret ja muut kuuluu vissiin operaattorien ja vakuutusyhtiöiden kanssa samaan kastiin, hintaa hivutetaan ja pitää kilpailuttaa välillä.

Elisalta tuli justiinsa taas posti että vanha 4G päättyy ja korvataan sujuvasti kalliimmalla 5G:llä, ilman mitään todellista hyötyä.

Pakko saada katolle laite jossa on eSIM. Nyt on tuskainen kilpailuttaa kun pitäis kipasta katolle simmiä vaihtamaan. Talvella ei viitsi edes suunnitella.

Back
Ylös Bottom