Verkonvaihtokytkin hybridi-invertterin yhteyteen

jlikonen

Jäsen
Olen nyt tilannut Deye:n hybridi-invertterin (12kW) ja Basengreenin akut (2x15kWh). Asennus tapahtuu muutaman viikon sisällä. Olen nyt pohdiskellut sitä, että jos tuo invertteri hajoaa niin silloin ilmeisesti sähkönsyöttö taloon katkeaa. Mikään sähkölaitehan ei ole ikuinen. Tällaista vikatilannetta varten pitäis tehdä joku helppo varakytkentä. Löysin esim. Hagerin verkonvaihtokytkimen HIM306 jolla homman voisi ilmeisesti hoitaa. Siitä ilmeisesti pitäisi mennä kaapeli invertterille ja siitä edelleen ryhmäkeskukseen. Toisessa kytkentäasennosta lähtisi toinen kaapeli joka sekin menisi ryhmäkeskukseen. Tämä kytkentä tarkoittaisi sitä että myös toisessa kaapelissa (joka ei ole käytössä) makaisi jännitteet. Nyt olisi mielenkiintoista tietää millaisia kytkentöjä foorumilaisilla on.

Olen nyt tilannut Deye:n hybridi-invertterin (12kW) ja Basengreenin akut (2x15kWh). Asennus tapahtuu muutaman viikon sisällä. Olen nyt pohdiskellut sitä, että jos tuo invertteri hajoaa niin silloin ilmeisesti sähkönsyöttö taloon katkeaa.

Se koskee tietysti vain invertterin takana olevia kuormia.

Näille tuollainen verkonvaihtokytkin on ihan ok ratkaisu.

Jos haluaa syöttää genulla katkon aikana, tämäkin pitää huomioida.

Tuo hybridi-invertteri tulee heti pääkeskuksen jälkeen elikä se syöttää sähköä koko talolle. Mua vähän arveluttaa tuollaisen vaihtokytkimen käyttö sillä siitä lähtisi kaksi kaapelia jotka molemmat menevät ryhmäkeskukseen (toinen kiertää tietenkin invertterin kautta). Joo, tuo Katkon kytkin on varmaankin selvästi halvempi kuin Hagerin.

En ainakaan vielä aio hankkia agregaattia mutta ei sitä koskaan tiedä miten maailmanpoliittinen tilanne muuttuu jolloin voi tulla tarve omalle generaattorille. Sen voisi myös kytkeä tuohon Deyen invertteriin.

Tuo hybridi-invertteri tulee heti pääkeskuksen jälkeen elikä se syöttää sähköä koko talolle.

En laittaisi kaikkia kuormia invertterin kautta, vain ne mitä pitää pystyä käyttämään akuilla katkon aikana. Ei muita kannata sen kautta kierrättää, en keksi miksi?

Mua vähän arveluttaa tuollaisen vaihtokytkimen käyttö sillä siitä lähtisi kaksi kaapelia jotka molemmat menevät ryhmäkeskukseen (toinen kiertää tietenkin invertterin kautta).

Kyllä ne kai olisivat kuitenkin ihan tuossa keskuksella, kaapeloinnit, vai tulee tuo invertteri kauas keskuksesta?

Ainakin tuo kuormakytkin tulisi olla keskuksella, todennäköisesti jo ihan sähköturvallisuuden nimissä. Keskukselta pitää pystyä nopeasti näkemään kytkentätilanne kiertämättä koko taloa, ja sehän ajaisi (lukittavana) turvakytkimen virankin - ehkä, en ole varma kyllä täyttääkö speksin?

Mikäs tässä nyt oikein on se jutun ydin juoni, miksi verkkonvaihto?
Haetaanko mitä kykyä?

Eikös Deye kytketä normaalissa tapauksessa talon verkkoon ihan vain ryhmäsulakkeiden taakse.
12kW Deye tarvinnee jo 20A sulakkeet eteensä.

Tuo Deyen invertteri on ns. off-grid invertteri ja alussa kerroin että siihen tulee 2x15kWh akut ja tarkoituksena syöttää taloon sähköä sekä akuista että aurinkopaneeleista. Minun ymmärtääkseni tällainen systeemi kytketään nimenomaan heti pääkeskuksen perään eikä esim. rinnalle. Tuossa invertterissä on liitäntä gridille elikä siihen kytketään talon nousujohto.

Mun ekan postauksen ajatuksena on tosiaan se, että jossakin vaiheessa tuo invertteri kuitenkin kosahtaa ja silloin loppuu sähkön syöttö taloon ja haen nyt sitten vararatkaisua tätä tilannetta varten, en siis syöttöä sähkökatkon aikana, jolloin akut hoitaa sähkön syötön.

Mun ekan postauksen ajatuksena on tosiaan se, että jossakin vaiheessa tuo invertteri kuitenkin kosahtaa ja silloin loppuu sähkön syöttö taloon ja haen nyt sitten vararatkaisua tätä tilannetta varten, en siis syöttöä sähkökatkon aikana, jolloin akut hoitaa sähkön syötön.

Varmaan aika harvalla tuollaista kytkentää on, mutta koska haluat isoloida invertterin tarvitse kaksi kytkintä.

Vaihtokytkin valitsee otatko taloon virtaa invertteriltä vaiko sähköverkon pääsulakkeilta. Tämän on pakko olla tähän tarkoitukseen tehty vaihtokytkin, jotta invertterin lähtö ei voi milloinkaan syöttää sähköverkkoa. Sitten tarvitset vielä toisen kytkimen, jolla voit irroittaa invertterin sisäänmenon pääsulakkeista. Tähän sopii ihan tavallinen pääkytkin tyyppinen osa. Näillä voit sitten toteuttaa kaikki neljä eri toimintatilaa.

Onko se tällainen? Tässä kytkennässä invertteri lähtee pois verkosta ilman mitään vaihtokytkimiä. Mutta tuossa "Load" laatikossa olevat laitteet tarvii vaihtokytkimen, jos halutaan valita ottaako ne virran invertteristä vaiko sähköverkosta.

1740142722078.png

Minun ymmärtääkseni tällainen systeemi kytketään nimenomaan heti pääkeskuksen perään eikä esim. rinnalle.

Senhän voi kytkeä sekä tai että.

Kuten sanottu, rinnalla se ei kosahtaessaan vaikuta mihinkään, muttei torppaan tule valoa katkon aikanakaan. Ja toisinpäin.

Verkon ollessa kiinni, ei ole väliä kummin kytketty.

Kaiken ei tarvitse olla inun takana silti, vaikka olisikin sarjassa.

Mulla on tossa pienemmässä off-grid laitteessa juurikin edessä 1-0-2 vaihtokytkin, joka irrottaa inven ja vaihtaa lähdön suoraan verkkoon jos tarvii tehä huoltohommia tai inve särkyy kokonaan. Nää talvikuukaudet onkin melkeen siinä suoraan verkossa-asennossa.

Onko siis kuvitelma normisti pärjätä paneeleilla ja akuilla jatkuvasti ilman verkkoa joku aika vuodesta?
Meillä keskimääräinen kulutus talvella MLP:n ollessa päällä on tyypillisesti 45-50kWh/vrk joten ei pärjätä koko vuorokautta pelkillä akuilla. Ajatuksena on se että yöllä ladataan akkuja "halvalla" sähköllä ja päivällä otetaan virta akuista. PV sähköllä ladataan sitten kun sitä tulee riittävästi.

Mulla on tossa pienemmässä off-grid laitteessa juurikin edessä 1-0-2 vaihtokytkin, joka irrottaa inven ja vaihtaa lähdön suoraan verkkoon jos tarvii tehä huoltohommia tai inve särkyy kokonaan. Nää talvikuukaudet onkin melkeen siinä suoraan verkossa-asennossa.
Elikä toi 1-0-2 vaihtokytkin on GRID liittimeen menevässä kaapelissa?

Meillä keskimääräinen kulutus talvella MLP:n ollessa päällä on tyypillisesti 45-50kWh/vrk joten ei pärjätä koko vuorokautta pelkillä akuilla. Ajatuksena on se että yöllä ladataan akkuja "halvalla" sähköllä ja päivällä otetaan virta akuista. PV sähköllä ladataan sitten kun sitä tulee riittävästi.
Lähinnä talven ulkopuolista aikaa tarkoitinkin...
Onko mlp on/off vai invertteri, meinaan vain starttia ja Deye:tä?

Tiedän yhden kytkennän jossa vastaava invertteri kytkettiin kahdella voimapistorasialla. Tuo tosin oli vaan yhdessä ryhmässä, mutta kyllä sama idea toimii vaikka koko talossa, kun käyttää vaan riittävän isoa liitintä. Jos invertteri hajoaa, niin irroitetaan vain töpselit invertteristä ja tökätään ne suoraan toisiinsa.

Tämä selviö.

Mutta miksi koko talo? Vaikka esim LVV?
Jos koko talo on jonkun nousukaapelin perässä?

Kai ne ryhmät kuitenkin keskuksella erotettu on? Sinne väliin inu, sopivasti?

edit. ja saako muuten voimavirtapistorasioilla kytkeä puolikiinteästi? Kaiketi saa, mutta onko mitään rajoitetta? Joku 3x63A tai 3x125A pistoke kyllä kestää mekaanisesti ja termisesti vaikka mitä...

Viimeksi muokattu:
Tiedän yhden kytkennän jossa vastaava invertteri kytkettiin kahdella voimapistorasialla. Tuo tosin oli vaan yhdessä ryhmässä, mutta kyllä sama idea toimii vaikka koko talossa, kun käyttää vaan riittävän isoa liitintä. Jos invertteri hajoaa, niin irroitetaan vain töpselit invertteristä ja tökätään ne suoraan toisiinsa.

Tätä vaihtoehtoa mun sähkärikin pohdiskeli.

No, koko talo tulee sitten UPS:n perään. Tuo akuston koko (2x15kWh) riittänee aika pitkälle vuorokaudessa.

Niin, mutta miksi?

Miksi ihmeessä halutaan vaikka mainittu LVV UPS:n taakse? Siinä ei mielestäni ole minkään maailman järkeä, vaikka miten ajattelisi. Genun taakse, kyllä, muttei akkujen.

Se lämmin vesi kun ei hetkessä viilene, ja kun viilenee, loppuu se telkkarin katsominen ennen aikojaan...

Talo on yhden nousukaapelin perässä joten miksei sitten laittaisi Deye:tä sen perään sarjaan.

No, mä kyllä ajattelin lämmittää kiukaankin (9kW) noilla mun akuilla. Akkujen jännite n. 50V joten tarvitaan melkein 200A:n virta. Basengreenin akuilla tuo pitäisi olla mahdollista.

No se on jo eri asia, kiuas onkin kriittinen kuorma toisin kuin lämminvesi.

Minullakin kiuas 9kW tietenkin inun takana, koska muuten jää lämmittämättä 1 x 25A liittymässä :)

Talo on yhden nousukaapelin perässä joten miksei sitten laittaisi Deye:tä sen perään sarjaan.

Miksei laittaisi sitä inua sinne keskuksen yhteyteen kaapeloituna niin voi erotella kriittiset ja ei kriittiset kuormat?

Vai onko niin vanha talo että mittauskeskus jossain pannuhuoneen uumenissa? Nykyäänhän ne ohjeistetaan ulkoseinälle -> ideaali paikka kytkeä inu.

Toisaalta voi olla paljon yksinkertaisempi asentaa se niin päin että koko keskus on inun perässä. Jos se lvv tms ahdistaa niin laittaa sen/niiden kontaktorien ohjaukset vaan pois päältä, sen sijaan että jakaisi keskuksen kahteen osaan.

Toisaalta voi olla paljon yksinkertaisempi asentaa se niin päin että koko keskus on inun perässä.

Jossain erikoistapauksessa kyllä.

Mutta mietin normi yhdistettyä mittaus- ja ryhmäkeskusta, siellähän usein mittarin jälkeen jaetaan sisäisellä jompeilla/langotuksella kiskoille, mielestäni nimenomaan helpompaa olisi vaikka "alin" kisko, ts. viimeinen pääkytkimestä, laittaa inun taakse, ei koko keskusta....

Eri asia jos on erillinen mittauskeskus ja ryhmäkeskus ja näiden väliin tuuppaa. Riippuu siis toteutuksesta.

Siis joku tällainen ja näistä yksi tai kaksi kiskoa kriittisille kuormille inun taakse, ja vastaavasti yksi tai kaksi ei-kriittisille:

kuva-5645.jpg

Meillä on pääkeskus talon ulkoseinällä ja ryhmäkeskus kellarissa teknisessä tilassa missä on myös nykyinen invertteri. Näin ollen on helpointa asentaa uusi invertteri vanhan tilalle. Asennus tehdään näilllä näkymin off-grid:nä sarjaan.

Niin, mutta miksi?

Miksi ihmeessä halutaan vaikka mainittu LVV UPS:n taakse? Siinä ei mielestäni ole minkään maailman järkeä, vaikka miten ajattelisi. Genun taakse, kyllä, muttei akkujen.

Se lämmin vesi kun ei hetkessä viilene, ja kun viilenee, loppuu se telkkarin katsominen ennen aikojaan...
Meidän tapauksessa ei LVV menisi päälle kun ollaan akkujen varassa. LVV kannattaa lämmittää samaan aikaan kun lataa akkuja.

LVV invertterien taakse koska helpompi laittaa vaan koko talo kerralla inverttereiden taakse, muuten joutuu keskuksessa muuttamaan kaikkea.

Meidän tapauksessa ei LVV menisi päälle kun ollaan akkujen varassa. LVV kannattaa lämmittää samaan aikaan kun lataa akkuja.

LVV invertterien taakse koska helpompi laittaa vaan koko talo kerralla inverttereiden taakse, muuten joutuu keskuksessa muuttamaan kaikkea.
Meillä on tosiaan 200l Nibe varaaja erikseen (MLP:ssä oma varaaja). Kesällä LVV lämpiää aurinkosähköllä ja nyt talvella yöaikaan joten aion lämmittää sitä samoihin aikoihin kuin akkuja. Mun mielestä ei ole järkevää ruveta erottelemaan ryhmäkeskusksessa eri kuormia elikä mitkä tulee inun taakse ja mitkä ei. Menee liian hankalaksi elikä koko talo inun taakse.

eihän siinä ole mielestäni vaihtoehtoja, vaihtokytkin ottaa joko verkosta tai vertiltä, mitä muita vaihtoehtoja edes aloittajan tapauksessa on
minulla on vielä vaihtokytkin kahden verttisarjan kesken = jos toinen porsii niin kääntyy toinen. jos nämä porsii niin auringosta saa sen paistaessa "pienellä lisäjutulla" grid verteillä taas sähköä. jos kaikki edellä esmes ukkosen toimesta menettävät toimintakykynsä vetäisen agregaatin käyntiin, jos bensa siitä loppuu niin valmetissa on 22kW nivelakselin päässä niin kauan kuin "drill baby drill" kunpa tulisi jo pian autoon noita jokamiehen v2x niin sekin olisi varalla

Mun mielestä ei ole järkevää ruveta erottelemaan ryhmäkeskusksessa eri kuormia elikä mitkä tulee inun taakse ja mitkä ei. Menee liian hankalaksi elikä koko talo inun taakse.

Jos menee liian hankalaksi erotella, niin aina on vaihtoehtona myös laittaa ei-mitään inun taakse, ja sitten katkon aikana kytkeä siihen tarvittava suoraan vaikka roikalla, vaikka mainittulla 63A pistorasialla.

Itse vaan vierastan ajatusta, että joku LVV nykäisee akusta puolet pois ennenkuin ehtii itse paikalle ja sitten sitä sähköä ei enää ole. Millekään ei kuitenkaan merkittävää vahinkoa ehdi muutamassa tunnissa tapahtua.

Minulla on jokunen kuutio polttoöljyä jemmassa farmisäiliöissä vajassa, joten kyllä sillä jonkun katkon yli pärjää, muttei jaksaisi keskellä yötä mennä agregaattia virittämään.

Takaisin
Ylös Bottom