Viessmann ja Home Assistant

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fraatti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

fraatti

Hyperaktiivi
Home assistanttiin on saatavilla ViCare integraatio, jolla saa hillottua pumpusta dataa jemmaan. Jos olen ymmärtänyt oikein niin tuoreemmissa pumpuissa on tuo ViCare sisään rakennettuna. Onko pumpuissa kuitenkin vielä siinä etuosassa V-kirjaimen mallinen aukko, jossa on kaksi ir-lediä sivuilla?

Tuo on kuva tuosta ir-portista, jostain muusta laitteesta kuin lämpöpumpusta.

1738784100704.png

Kuitenkin jos pumpusta haluaa saada enemmän dataa pihalle, niin myös se on mahdollista. Mulla on näistä kaikista kolmesta filet missä on kaikki osoitteet tallessa, mitä alkuperäinen huoltosoftakin tarjoaa.

1738784286604.png

Pumppuhin pystyy rakentamaan myös ESP32 pohjaisen kikkareen hoitamaan liikennöintiä. Kirjoittelin siitä tuonne:

Jos jollain on ViCare integraatio asennettuna niin onko siellä laitteiston tyyppi CU401B_ ja joku noista kolmesta kirjaimesta? Tuosta näkee vähän että mitä tuo integraatio tuo tullessaan.
1738784595881.png

Onkos tämä HA ViCare intergraatio kenelläkään muulla käytössä? Ilmeisesti tyrkylle on tullut jotain uutta apin kautta saatavaa dataa, mutta intergraatiolla ei taida olla niille tukea. Tuolla on jotain keskustelua aiheesta.

Itselle github yms on aivan vieras ja itseltä ei onnistu kyllä mitkään muutokset. Luulisi että uudemmissa ja nimenomaan invertterikoneissa olisi dataa vielä enemmän saatavilla....

Kyllä on ja näyttää juurikin samalta. Itsekkin haluaisin enemmän tietoa talteen. Esim sähkövastusten käyttö olisi hyvä

Sattui tuossa silmiin softa, joka mahdollistaa ViCare etäohjauksen ja paikallisen datan lukemisen esim Homeassistanttiin. Tuolta löytyy enemmän aiheesta: https://github.com/philippoo66/optolink-splitter

Kun dataa luetaan paikallisesti, sitä on mahdollista lukea useammin ja mitä haluaa. ViCarea voi sitten käyttää etäohjaukseen.
Tämä toimii siis ainoastaan vanhemmissa lämpöpumpuissa, missä on optinen portti.

Aiheeseen liittyvä keskustelu Saksaksi.

Itse juuri parsimassa kasaan tuota mutta vähän haastetta vielä saada home assistanttiin tätä. Ennemmin oli käytössä vControld sovellus jolla luin tietoja mutta siihen on jotenkin haastavaa löytää osoitteita ja konfigurointi että mitkä ovat omassa pumpussa käytössä ja jne.

Takaisin
Ylös Bottom