Vihattu vero kommentit

Husky

Hyperaktiivi
Tarkoitatko, että kaikki maksaa saman verran alv:ia absoluuttisesti vai suhteellisesti ansiotuloihinsa nähden eri tuloluokissa?
Tasavero on sellainen mitä kaikki maksavat saman %-osuuden, alvin tapauksessa ostoksen arvosta.

Monessa maassa, missä kannustetaan työntekoon (jolloin ahkera voi ostaa enemmän, eikä niin että ostovoima on samalla tasolla kuin henkilöllä joka vaikka hoitaa päätoimisesti lapsensa yliopistoon asti, tietysti maksaa absoluuttisesti enemmän kun voi ostaakin enemmän), ansiotuloverokin on tasaverotuksessa
 

Husky

Hyperaktiivi
Enintään, eli joku maksaa vähemmän. Tuostahan oli kauhea vohkaus kun ensin meinasi käydä niin että kaikille sama summa.

En tajua miksi se niin helvetisti osui hermoon n. 10v sitten. Olisko ollut vääränvärinen ehdottaja eli kokoomus

Tuollainen kun nousisi auton kostoverotuksesta eikä parista kympistä.
 

Tifo

Vakionaama
Enintään, eli joku maksaa vähemmän. Tuostahan oli kauhea vohkaus kun ensin meinasi käydä niin että kaikille sama summa.

En tajua miksi se niin helvetisti osui hermoon n. 10v sitten. Olisko ollut vääränvärinen ehdottaja eli kokoomus

Tuollainen kun nousisi auton kostoverotuksesta eikä parista kympistä.
Tuli nyt käytyä verottajan sivuilla kun kissa nostettiin pöydälle. Luulin että yrityksien ei tarvitse maksaa yleveroa mutta olin väärässä:

"Jos yhteisön verovuoden verotettava tulo on vähintään 50 000 euroa, yhteisö maksaa yleisradioveroa 140 euroa ja lisäksi 0,35 % 50 000 euron ylittävältä osalta. Veron enimmäismäärä on kuitenkin 3 000 euroa vuodessa. Enimmäismäärän maksavat sellaiset yhteisöt, joiden verovuoden verotettava tulo on 867 142 euroa tai enemmän. "
Virmani on siis verovelvollinen vaikka 50000€ raja ei ole ylittynyt mutta mistä sen etukäteen tietää paljonko tulee voittoa. Seuraava telkkari menee "firman piikkiin" ja antenni parannukset myös.
 

Husky

Hyperaktiivi
Ahaa, eli laajennettiin yrityksiinkin tuo vero että saatiin rahat kasaan kun luokkaa 50% pääsi tästä kauheasta maksusta. En tajunnut silloin sitä vohkausta, kun olisi ollut parikymppiä per naama tasajaolla. Kyllä sieltä tarjontaa kaikille sen edestä olisi löytynyt.

Tosiaan miksei autoverotuksesta ala sama rähinä
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Saattaa näin ollakin. Suomessa auto on ollut valtion rahasampo. Esim. USA:sa autoliikenteen verotus ei ole ollut mikään julkistahojen rahankeruuväline. Sillä on lähinnä yritetty kattaa ne kulut, mitä se aiheuttaa.

Kaupungeissa kustannusasia on jo selvasti monimutkaisempi yhtälö kuin kaupunkien välisessä liikenteessä. Voiko olla olemassa kaupunkia ilman liikennettä ja mikä olisi sen vaihtoehto? Jos jotain liikennettä kaupungin sisällä tarvitaan, mikä taho sitä tarvitsee ja kuinka laajassa mittakaavassa ja kenen se pitäisi maksaa?
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Patteriauton 0% on vain väliaikaista.
No eihän sitä varsinaisesti nytkään poistettu, vaan se jyvitettiin osaksi vuotuista ajoneuvoveroa s.e. 10v jälkeen valtio on saanut ns. omansa ja jos se kikotin on vielä tuonkin jälkeen liikenteessä, se tuottaa jopa ex. autoveroa enempi valtiolle. Toki laskelma hiukan vääristyy kun jotkut poistuvat käytöstä jo huomattavasti aiemmin ja muutenkin jos auto on välillä liik.käytöstä poistettuna, mutta siis noin periaatteessa kuitenkin.
 

Husky

Hyperaktiivi
Jos jotain liikennettä kaupungin sisällä tarvitaan, mikä taho sitä tarvitsee ja kuinka laajassa mittakaavassa ja kenen se pitäisi maksaa?
Tämä on jotakin mitä käyttäjän pitäisi maksaa! Ei ole oikein että sama ainainen maksumies maksaa sen, että jatkuvana solkena menee bussia sun muuta rotikkaa peräkanaa mitä mielikuvituksellisempien paikkojen välillä ja niin ettei jouduta edes odottamaan. Takuulla on todella tehotonta, kun tämä on taas yksi "no pakko olla että ihan sama mitä maksaa".

Muutenkin lamaannuttaa kaupunkilaisia tuollainen ettei mennä töihin ja osteta autoa.

Ja paha sekin, että vaikea päästä karkuun noita ja sitten verottaja kostaa ja viedään matkakulukorvauksetkin vielä!
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Kaupuunkiin joudutaan rakentamaan myös tiet ja kadut, tosin joskus ennen muinoin ne olivat kovin kapeita, suunnilleen hevosen levyisiä. Varjopuolena, että kokonaiset kaupungit paloivat noin kerran vuosisadassa.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Muutenkin lamaannuttaa kaupunkilaisia tuollainen ettei mennä töihin ja osteta autoa.
Ja paha sekin, että vaikea päästä karkuun noita ja sitten verottaja kostaa ja viedään matkakulukorvauksetkin vielä!
No ei esim. Hki keskustassa asuva juuri omaa auto tartte, julkinen toimii sen verran hyvin ja sen oman auton pysäköinti on paitsi hankalaa, mutta usein myös varsin kallista, omalla nimetyllä parkkipaikalla jopa tyyristä. Ja kun siirryt HSL-käyttäjäksi, niin työmatkakorvausten omavastuu on suurempi kuin tuollainen AB-alueen kk-piletti jolla jo pääseekin city-urbaani liikkumaan ihan hienosti.
 
Back
Ylös Bottom