VILP öljyn tilalle, järkevä ratkaisu?

Jartsamies

Tulokas
Pitipä rekisteröityä tänne foorumille, jotta saisi viisaammilta neuvoa Vilp-ratkaisuihin.

Kyseessä on siis 1969 rakennettu puurunkoinen tiilitalo. Lisäeristystä on laitettu välikatolle.
Lämmitettävää pinta-alaa on n. 90 neliötä, kun pesuhuone, sauna, kodinhoitohuone ja eteinen ovat sähköisellä lattialämmityksellä.
Talo lämpiää tällä hetkellä vuonna 1986 valmistetulla öljykattilalla. Patterikierto lämmönjakotapana, putkisto kymmenen vuotta vanha, patterit 20 vuotta vanhoja kaksilehtisiä. Lisälämmityksenä ilmalämpöpumppu. Öljyä kulunut noin 1700 litraa nelihenkisellä perheellä. Sijainti Pori.

Tuo kattila kun alkaa pikkuhiljaa olla tiensä päässä, niin vilp kiinnostelisi, varsinkin kun seuraa öljyn hintoja. Öljystä luopumisen tukeenkin olisi loppukiri käynnissä ja aion lähipäivinä hakemuksen lähettää, jos sen tuurilla vielä sattuisi saamaan.

Mutta ongelmana on valinnan vaikeus, hintahaitarit ja se, että erilaisia toimittajia on hirveä määrä.

Ensisijaisesti olen ajatellut avaimet käteen-pakettia. Tämä olisi helpoin raktaisu, mutta sekin arveluttaa. Putkitöistä ja lämmityksestä ymmärrän jotakin, mutta lämpöpumppu-tekniikka on aika hepreaa. Silti houkuttaisi myös ostaa vilp itse, tehdä homma niin pitkälle kuin osaa ja tilata putkari ja sähkäri tekemään omat kytkentänsä.

Kaksi avaimet käteen-tarjousta on jo pöydällä ja pari lisää on tulossa.
Ensimmäinen on Lämpöykköseltä, jonka myyntitaktiikasta en muuten tykännyt sitten yhtään. Alkuun tarjosivat Toshiban 8kw pumppua hintaan 17 000 euroa. Huhhuh. No toinen vaihtoehto oli Daikinin vastaava pumppu 15 000 euroa. Kummassakin lisänä 50 litran puskurivaraaja, lisätakuu ja 24/7 päivystyspaketti, joille en näe kyllä mitään tarvetta. Myyjä tietysti haukkui muut alan toimijat ja pumput. Pyysin halvempaa ratkaisua mutta ei kuulemma kannata eikä hän oikein saa kai muita tarjotakaan, vaikka valikoimissa olisi mideaa ja jäspiä. Huonoja pumppuja kuulemma.

Toinen tarjous on 1komma5-nimiseltä firmalta.
Hirveän tarkkoja tietoja sen paremmin kyselemättä laittoi spostiin tarjouksen midean m-thermal arctic 190 l 10 kw järjestelmästä 100 litran puskurivaraajalla. Avaimet käteen hinta 12 690 euroa. Hinta alkaa olemaan kohtuullisempi ja uskoisin olevan vielä tinkivaraa kun meillä asennus olisi todella helppo. Mutta en oikein tuosta mideasta tiedä, onko siitä vielä paljon kokemuksia. Paperilla vaikuttaa todella pätevältä laitteelta. Ilp meillä myös midea ja tuntuu se ainakin toimivan.

Mutta valinna vaikeus on se, mikä ärsyttää, samoin tuo erilaisten toimittajien kirjo, samoin kuin toisten firmojen ja pumppujen haukkuminen.
Netistä kun etsii kokemuksia, niin eri firmat saa risuja ja ruusuja.

Kysyisinkin täältä neuvoa, mikä voisi olla meille järkevin ratkaisu. Ja onko nuo tarjousten mitoitukset edes sinne päin.
Tärkein asia minulle on saada fiksu ja riittävän tehokas ja kestävä järjestelmä, joka asennetaan ja säädetään ammattitaitoisesti, eikä sinne päin.

Kahdelta paikalliselta firmalta on vielä tarjouspyynnöt vetämässä, joista toinen tulee jopa maanantaina paikan päälle käymään.

Mikki

Hyperaktiivi
Lämmityskierron paluuputkeen haaroitus ulos ja sinne Monoblock VILP kiinni. Tuosta vaikka:

Kyllä tippuisi öljynkulutus aika merkittävästi. En usko että kattila on loppu vielä varsinaisesti.

Jule

Vakionaama
Toisaalta jos työkalut yhtään pysyy kädessä siinä voi laskea omalle työlleen useamman tonnin tuoton, jos tuon tekee itse.

Monoblock koneen asennus ei itsessään edellytä minkäänlaista ymmärrystä lämöpumpuista, laitteen valinta ja asennuksen suunnittelu edellyttää, mutta sanoisin että käersivällinen ihminen pärjää pelkän foorumin vertaistuen avulla.

Jartsamies

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Toisaalta jos työkalut yhtään pysyy kädessä siinä voi laskea omalle työlleen useamman tonnin tuoton, jos tuon tekee itse.

Monoblock koneen asennus ei itsessään edellytä minkäänlaista ymmärrystä lämöpumpuista, laitteen valinta ja asennuksen suunnittelu edellyttää, mutta sanoisin että käersivällinen ihminen pärjää pelkän foorumin vertaistuen avulla.

Monoblockia olen itse asiassa vakavasti harkinnut juuri tuosta syystä. Sehän ei vaadi edes kylmälupia eli putkityöt voi tehdä itse. Ainoa mikä arveluttaa, on mahdollisuus putkien jäätymiseen sähkökatkon aikana. Tämä lienee kuitenkin hyvin pieni riski, että niin pitkää sähkökatkoa tulisi. Ja aina voi miettiä jotain sulanapitokaapelia.

Itse tehdessä se takuu vain on aina heikoilla kantimilla 😁

Tifo

Vakionaama
Putkitöistä ja lämmityksestä ymmärrän jotakin, mutta lämpöpumppu-tekniikka on aika hepreaa. Silti houkuttaisi myös ostaa vilp itse, tehdä homma niin pitkälle kuin osaa ja tilata putkari ja sähkäri tekemään omat kytkentänsä
Meikä menee aina tällä taktiikalla eteenpäin. Jotain pientä häikkää noihin tulee ajan myötä. Jos on itse tehnyt asennukset tai osan niin ne häikät on helppo selvittää.
Itse koneesta kannattaa ymmärtää sen verran että kuinka hyvin se pelittää pakkaskeleillä. Itse en ostaisi konetta, joka siirtyy vastuksille -20 asteessa. Samaten antoteho noissa lämpötiloissa.
Käyttäisin paikallista yrittäjää. Noi isommat firmat ovat turhan kasvottomia.

Jartsamies

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Lämmityskierron paluuputkeen haaroitus ulos ja sinne Monoblock VILP kiinni. Tuosta vaikka:

Kyllä tippuisi öljynkulutus aika merkittävästi. En usko että kattila on loppu vielä varsinaisesti.

Eihän se kattila ihan loppu ole vaikka ikää onkin 40 vuotta. Aika tiuhaan kuitenkin tuntuu poltin käyvän näilläkin keleillä, vaikka suntti on melkein kiinni. Eli häviöt lienee kattilassa melko suuret. Kuoret alkaa olla myös aika mädäntyneet. Onhan tuo lähivuosina tulossa tiensä päähän ja siksi ajattelin olla ajoissa liikkellä ja tehdä remontin kunnolla, ettei taas viiden vuoden päästä tarvitse hätäpäissä tehdä uusia ratkaisuja.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Asenna itse jos valitset monoblockin ja kyllä sen splitinkin itse asentaa ja täältä saat varmasti hyvät neuvot sitä mukaa kun asenneus etenee ja jos niitä ropleemia tulee vastaan.Etuna on vielä jos tuttavapiiriisi kuuluu putkimies ja firma josta saat inhimilliseen hintaa tarvitsemasi osat,sähkärin tarvitset ja henkilön joka laittaa kylmäaineet jos splitin valitset.
Itse asensin splitin jokunen vuosi sitten ja hyvin on pelannut.

Jule

Vakionaama
Splitin asentaa kyllä itse, mutta se vaatii erikoistyökaluja, toisin kuin monoblock, jonka saa asennettua yksinkertaisin käsityökaluin.

Monoblockia olen itse asiassa vakavasti harkinnut juuri tuosta syystä. Sehän ei vaadi edes kylmälupia eli putkityöt voi tehdä itse. Ainoa mikä arveluttaa, on mahdollisuus putkien jäätymiseen sähkökatkon aikana. Tämä lienee kuitenkin hyvin pieni riski, että niin pitkää sähkökatkoa tulisi. Ja aina voi miettiä jotain sulanapitokaapelia.

Tuo liittyy siihen suunnittelupuolen. Asennuksen voi suunnitella niin että painovoimainen kierto pitää ulkoyksikön sulana, laittaa kiertoon glycoliseos joka ei jäätyessään riko paikkoja, tai laittaa yksiyksikköön automaattinen tyhjennysventtiili, joka laskee veden maahan ennen kuin jäätyy.
Itse tehdessä se takuu vain on aina heikoilla kantimilla 😁
Joo, senpä takia se takuukin kannattaa ulosmitata hinnassa.

Harrastelija

Vakionaama
Mononhan voi ostaa itse ja asentaa valmiiksi telineelle. Pyytää putkimiehen laittamaan putket kiinni jos ei itse halua.
Ei kait tuohon mene putkarilla kuin 1 päivä, 2 korkeintaan (jos tulee esim varaaja). Eli paljon halvempi kuin joku lähemmäs 10k€ asennuksesta.

Sähkäri pitää myös käyttää paikalla. Silläkään ei mene kuin päivä jos vetää kaapelin valmiiksi hollille. Kaapelin kytkemisen lisäksi voi olla johdonsuojan, vikavirtasuojan, huoltokytkimen yms asennusta. Pahimmassa tapauksessa keskuksen kylkeen laajennus / DIN kotelo.

teehookoo

Jäsen
On myös takuutapauksia, joissa takuun mukaisen korjauksen saaminen on ollut työn ja tuskan takana. :)

Ja sitten on niitä tapauksia kun sanotaan että ei ole takuuta, mutta kun myyjää muistuttaa EU:n kuluttajansuojasta niin kas kun tuotteella onkin takuu 😁

Kysyisinkin täältä neuvoa, mikä voisi olla meille järkevin ratkaisu.

Sellainen joka on juuri räätälöity teille. Avaimet käteen ratkaisuissa asennetaan 95%:sti sitä samaa bulkkikamaa kaikkialle ja koneisiin isketään samat asetukset oli kohde mikä hyvänsä. Tuen saaminen vähintäänkin kyseenalaista, sillä laitteen asentaneella firmalla ei välttämättä ole minkään tason ymmärrystä laitteen toiminnasta tai säädöistä.

Jos osaat vaihtaa autoon öljyt sekä renkaat itse niin osaat kyllä kytkeä myös Monoblock vilpin.

Viimeksi muokattu:

Arisoft

Hyperaktiivi
Ensisijaisesti olen ajatellut avaimet käteen-pakettia. Tämä olisi helpoin raktaisu, mutta sekin arveluttaa. Putkitöistä ja lämmityksestä ymmärrän jotakin, mutta lämpöpumppu-tekniikka on aika hepreaa. Silti houkuttaisi myös ostaa vilp itse, tehdä homma niin pitkälle kuin osaa ja tilata putkari ja sähkäri tekemään omat kytkentänsä.

Itse ostin niin halvan laitteen ettei olisi haitannut vaikka saisin sen rikottua. Ei ole mennyt silti rikki vaan on jo kaksi talvea lämmittänyt.

Ohjeeni on että jos itse tekeminen kiinnostaa niin tee itse kaikki mitä voit. Koulufysiikan oppien ymmärtäminen auttaa paljon. Rahaa menee tosi vähän jos valitset halvan laitteen verrattuna siihen että valitset avaimet käteen laitteen.

Arisoft

Hyperaktiivi
Katos tämmönen vaihtoehto: https://lampopumput.info/foorumi/threads/kaisai-vilpejä-puolasta-halvalla.38249/

Itse myös Porista. Laitettiin tutun putkimiehen kanssa 14kw split, öljykattila jäi ilman poltinta puskurivaraajaksi. Rahaa meni muistaakseni 8800€ kaikkineen. Elyltä sain 4000€ joten maksettavaa jäi alle 5000€.

Tästä opimme, että osallistumalla hankintaan itse saa halvemmalla tehokkaamman laitteen kuin se alimitoitettu avaimet käteen laite, jossa myyjä optimoi asennuksen hinnan mahdolisimman suureksi ja laitteen hinnan mahdollisimman pieneksi itselleen.

Jule

Vakionaama
Tästä opimme, että osallistumalla hankintaan itse saa halvemmalla tehokkaamman laitteen kuin se alimitoitettu avaimet käteen laite, jossa myyjä optimoi asennuksen hinnan mahdolisimman suureksi ja laitteen hinnan mahdollisimman pieneksi itselleen.
Noi alimitoiteut koneethan tulevat kyllä ensisijaisesti siksi että sen tarjouspyynnön lähettäjä lukee yleensä vain sen kokonaissumman.

Tietysti monessa tapauksessa se tarjousta pyytävä ei ymmärrä laitteistoista mitään, ja se loppusumma on ainoa jonka ne ymmärtävät, joten se pienin loppusumma useimmiten voittaa.

Jartsamies

Tulokas
Täällä on tullut kyllä kivasti vastauksia, ajatuksia ja ohjeita. Näitä on mukava lukea.

Ajattelin nuo pari paikallisen putkiliikkeen tarjousta vielä kuunnella. En kylläkään usko, että hirveän lähelle mennään sellaista ihannehintaa urakalle, joka olisi mielestäni 10 000 euroa. Lisäksi aion vähän tinkiä 1komma5:n tarjousta. Siinä kun oli laattapeti ulkoyksikölle ja timanttiporaus. Sellaisia ei meillä tarvita kun putket voi vetää vanhasta ilmanvaihtoaukosta ja pihassa on vino pino vanhoja laattoja.

Monoblockin asennus kylläkin kiinnostaa yhä enemmän. Unohtui mainita, että olen aiemmalta ammatiltani teollisuusputkiasentaja ja joskus jopa putkittanut muutaman iv-konehuoneen. Eli siinä ei mene sormi suuhun, mutta tosiaan vilp on vieras laite.
Käsittääkseni kuitenkin monoblock vaatisi kaksi varaajaa? Käyttövesivaraaja ja puskurivaraaja lämmitykselle? Vai onko ehdotuksia miten tuo kannattaisi toteuttaa?
Mitä äkkiä kuitenkin vilkaisin, niin monoblockeja ei hirveästi ole kaupan. Taloon,comissa myydään panasonicia ja kaisaita. Ainakin panassa oli käyttöälue -20 asteeseen joka ei houkuta, koska öljylattila lähtee. Mistään ulkomaan kaupoista en ole suoraan sanottuna innostunut tilaamaan.

Tietysti voisi miettiä myös splitin asentamista itse. Satakunnassa on putkareilla työtilanne tosi heikko ja pari tuttua alan miestäkin olisi, joilla ikävä kyllä lähti juuri työpaikka alta. Luulisin, että voisi saada apukäsiä edullisesti. Tosin splitit tuntuvat olevan aika hinnoissaan. 6-7 tonnia hinnat. Lähelle kymppitonnia sekin menee osineen ja työpalkkoineen.

Sitten yksi asia vielä. Mitä mieltä olette tuosta mitoituksesta. Riittääkö 8 kw vai kannattaako pelata varmaan päälle ja tähdätä 10 kilowattiin?

Jule

Vakionaama
Siis splitin asennushan edellyttää sitä kylmäasentajaa, sen monoblokin voi asentaa tavallinen putkimies. Kumpikin tarvitsee tietysti sähköä, mono pääsääntöisesti hieman yksinkertaisempi sähköjen puolesta.

Tuo VILPin teholuokka on hieman hämmentävä.. Sua siis kiinnostaa laitteen antoteho -20°C lämpötilassa, joka esim nimellisesti 16kW VILPissä voi olla vaikka 7kW. Panasonic on tietääkseni ainoa valmistaja jolla on täysin tasasien tuottokäyrän VILPejä, eli se 9kW kone antaa sen 9kW -7 ja -20°C lämpötilassa.

Monesti sitä vanhaa öljykattilaa voi käyttää varaajana, riippuu laitteesta. Toki tukien saamiseksi öljypoltin pitää poistaa kattilasta, mutta itse kattilaa ei vaadita poistettavaksi. Useinhan niissä on vielä lisänä varakäyttövastukset.

Toki monethan eivät poista sitä öljypoltinta, vaan ostavat suosiolla pienemmän ja halvemman VILPin, ja sitten hyväksyvät sen että öljypoltin laitetaan tulille kun lämpötila painuu alle -20°C (tai mihin se VILPin tehoraja nyt asettuukaan). Varsinkin eteläsuomessa pärjää siis monena talvena kokonaan ilman öljyä, mutta tuo pitää tietysti laskea kannattaako poltin poistaa ja ottaa tuet vai ei.

Sitä en kyllä tiedä kuinka helppoa on saada ainakaan urakkana putkiliikettä tekemään mitään muuta kuin kokonaisasennusken jossa kaikki vanhat poistetaan ja laitetaan uudet tilalle.

Ton1A

Vakionaama
Mulla on 9 kW Panasonic Aquarea T-CAP monoblock., 252m² 1½ kerroksisessa lattialämmitystalossa Kaarinassa. Tuo on kytketty öljykattilaan, niin että se pitää kattilaveden kelistä riippuen 32 - ~38 asteisena. Käyttövesi käy ensin kattilan kierukassa ja jatkaa siitä 120 litran lämminvesivaraajaan.

Monoblock on putkikytkentänä hyvin yksinkertainen. Mulla meno ulos on kattilan takaa alhaalta 1" yhteestä ja tulo pumpulta kattilan 1" paisuntayhteeseen. Tuossa olisi kyllä syytä olla myös magneettinen syklonifiltteri, jos on vanhaa mustaa rautaa kuten öljykattila systeemissä.

Vielä ei ole ollut niin kylmä, että tuo olisi edes tarvinnut omaa apuvastustaan. -24 asteen ulkolämpötilassa tuo vielä väitti hetkellisesti antavansa 8 kW ulos, eikä käynyt edes ihan täysillä.

Jartsamies

Tulokas
Siis splitin asennushan edellyttää sitä kylmäasentajaa, sen monoblokin voi asentaa tavallinen putkimies. Kumpikin tarvitsee tietysti sähköä, mono pääsääntöisesti hieman yksinkertaisempi sähköjen puolesta.

Tuo VILPin teholuokka on hieman hämmentävä.. Sua siis kiinnostaa laitteen antoteho -20°C lämpötilassa, joka esim nimellisesti 16kW VILPissä voi olla vaikka 7kW. Panasonic on tietääkseni ainoa valmistaja jolla on täysin tasasien tuottokäyrän VILPejä, eli se 9kW kone antaa sen 9kW -7 ja -20°C lämpötilassa.

Monesti sitä vanhaa öljykattilaa voi käyttää varaajana, riippuu laitteesta. Toki tukien saamiseksi öljypoltin pitää poistaa kattilasta, mutta itse kattilaa ei vaadita poistettavaksi. Useinhan niissä on vielä lisänä varakäyttövastukset.

Toki monethan eivät poista sitä öljypoltinta, vaan ostavat suosiolla pienemmän ja halvemman VILPin, ja sitten hyväksyvät sen että öljypoltin laitetaan tulille kun lämpötila painuu alle -20°C (tai mihin se VILPin tehoraja nyt asettuukaan). Varsinkin eteläsuomessa pärjää siis monena talvena kokonaan ilman öljyä, mutta tuo pitää tietysti laskea kannattaako poltin poistaa ja ottaa tuet vai ei.

Sitä en kyllä tiedä kuinka helppoa on saada ainakaan urakkana putkiliikettä tekemään mitään muuta kuin kokonaisasennusken jossa kaikki vanhat poistetaan ja laitetaan uudet tilalle.

Siis sitä meinasinkin, että monoblock ei tarvitse periaatteessa kuin se sähkömiehen. Ja jos päätyisi splitiin, niin palkkaisin työttömän putkimiehen avuksi. Tietysti sellaisen jolla on kylmäluvat.

Meillä ei kyllä mielestäni kannata tuota öljykattilaa jättää mihinkään käyttöön. 40 vuotta vanha, huonot eristykset ja kuoret mädäntyneet. Eikä ole sähkövastuksiakaan.

Ja siitä syystä vilp pitäisi olla riittävän tehokas. Usein vaan puhutaan tuosta käyttöalueesta enkä ihan tarkkaan tiedä sitten tuosta laitteen käyttäytymisestä, mutta valaisit kyllä asiaa hieman.
Tarkoitus olisi, että koska vilp olisi päälämmitys, käytettäisiin mahdollisimman vähän sähkövastuksia. Toki tuo alle -20 on harvinainen täällä. Vaikka oli tänäkin talvena pari viikkoa 24 ja 28 asteen pakkaspäviä.

Arisoft

Hyperaktiivi
vilp on vieras laite.

Monoblock vilp on vedenlämmitin.

Sinne menee vettä sisään ja ulos tulee vähän lämpimämpää vettä. Loppu on sitten tämän ominaisuuden hyödyntämisetä eri tavoin.

Yksinkertaimillaan vesi ohjataan patteriin ja patterista palaava ohjataan takaisin monoblokkiin.

Kiinapumpuissa ei muita toimintoja periaattessa olekaan.

Arisoft

Hyperaktiivi
Sitten yksi asia vielä. Mitä mieltä olette tuosta mitoituksesta. Riittääkö 8 kw vai kannattaako pelata varmaan päälle ja tähdätä 10 kilowattiin?

Ei siihen ulkopuolinen osaa mitään sanoa. Sinun olisi pitänyt talvella selvittää paljonko öljyä kuluu kovimmilla pakkasilla vuorokaudessa. Siitä voisi laskea paljonko kilowatteja tarvittiin. Jos poltin käy koko ajan se on yleensä 17 kW. Sitten kun tiedät tarpeen voi laitteiden taulukoista selvittää mikä laite tuottaa saman verran samoissa olosuhteissa.

Jos valitset liian pienen, kuten minulla, niin tulee pakkasilla kylmä ellei ole tarpeeksi lisälämmitystä. Käytännössä siis vastuslämmitystä tavalla tai toisella. Siinä voi olla talon sähköliittymä kovilla jos otettaisiin 17kW pelkkään veden lämmitykseen vastuksilla.

Viimeksi muokattu:

teehookoo

Jäsen
Kyseessä on siis 1969 rakennettu puurunkoinen tiilitalo.
Lämmitettävää pinta-alaa on n. 90 neliötä
öljykattila
Patterikierto
Öljyä kulunut noin 1700 litraa nelihenkisellä perheellä. Sijainti Pori.

Tässä on oikeastaan kaikki mitä tämä foorumin jäsenkunta kaipaa.

Mun 2 senttiäni ;

Mainitsit, että muualla on sähköinen lattialämmitys eli kokonaispinta-ala on jotakin +115m2?

Mulla on käytössä maalämpöfoorumilta tuttu mitoitusohjelma, jolla mitoitin VILP.n meidän OKT:hen. Tässä reilu 5min väsäyksellä sun kohteeseen laskelma;

1776623926101.png

Se mitä tuo tarkoittaa, on kuinka paljon jatkuvaa tehoa lämmönlähteeltä tarvitaan että kämppä pysyy lämpöisenä valitussa ulkolämpötilassa. Valitsin ohjelmaan Porin postinumeron, jolloin se hakee lämmitystarveluvun ja alimman mitoittavan lämpötilan. Älkää tuijottako samalta riviltä löytyvää energiamäärää, sillä energiamäärän laskentaan taulukko käyttää maalämpökoneen COP.ia. Lämmitykseen tarvittava teho lasketaan suoraan rakennuksen tietojen avulla ja se on ainoa jolla on väliä.

Pinta-alaksi tosiaan laitoin 115m2 ja rakennusvuodeksi sen minkä ilmoitit, jollon ahjelma antaa kaikelle viitteelliset U-arvot, jotka voi lätkiä seinän/alapohjan/yläpohjan/ovien/ikkunoiden tiedoiksi.

Tulos on erittäin karkea, mutta antaa suuntaa. Tarkemman laskelman tekemiseksi tarvitsen aika paljon enemmän tietoa. Tämän tuloksen perusteella lämmönlähteestäsi on löydyttävä koko ajan n.4,5kW tehoa kun pakkasta on suunnilleen -25 astetta. Tämä poissulkee lähes KAIKKI alle 10kW mallit, sillä lämpöpumppujen ikävä ominaisuus on antotehon putoaminen pakkasen kiristyessä. Kovilla pakkasilla ei ole mitenkään tavatonta, että antoteho on enää puolet nimellistehosta -tai jopa alle. Minulla on 12kW kone ja sen kapasiteetti on enää 5kW kun tehdään 35 asteista vettä -25 asteen pakkasessa.

Mitä "isomman" koneen otat, sitä vähemmän sinun tarvitsee lämmittää asuntoasi pumpussa olevilla apuvastuksilla eli suoralla sähköllä. Tämän mahdollistaa juurikin tuo koneen suuri kapasiteetti ja se että siitä voi kadota leijonanosa ja siltikin koneessa piisaa hönkä. Avaimet käteen -tarjoajat eivät tunnu tätä ymmärtävän vaan tarjoavat lähes aina liian pientä pumppua ihan mihin tahansa kohteeseen.

Arisoft

Hyperaktiivi
Avaimet käteen -tarjoajat eivät tunnu tätä ymmärtävän vaan tarjoavat lähes aina liian pientä pumppua ihan mihin tahansa kohteeseen.

Ero on siinä että avaimet käteen tarjoajat eivät joudu maksamaan energialaskua toisin kuin se tilaaja. Ja se lasku tehdään niillä pakkaspäivillä suurelta osin, ainakin tänä vuonna tehtiin.

Omassa -65 talossa pinta-ala on jotain 120 mutta siitä luvusta puuttuu kokonaan kellarikerros. Pakkasella huomasin että 6 kW pumppu jaksoi tuottaa noin 3 kW lämpöä ja sähköllä/öljyllä piti tehdä toiset 3 kW niin talo pysyi 20 asteisena, mikä oli pyyntinä.

Uusi moderni rakennus kyllä menee 8 kW pumpulla hyvin koska on paremmin eristetty ja lattialämmitys.

Jartsamies

Tulokas
Tässä on oikeastaan kaikki mitä tämä foorumin jäsenkunta kaipaa.

Mun 2 senttiäni ;

Mainitsit, että muualla on sähköinen lattialämmitys eli kokonaispinta-ala on jotakin +115m2?

Mulla on käytössä maalämpöfoorumilta tuttu mitoitusohjelma, jolla mitoitin VILP.n meidän OKT:hen. Tässä reilu 5min väsäyksellä sun kohteeseen laskelma;

katso liitettä 115463

Se mitä tuo tarkoittaa, on kuinka paljon jatkuvaa tehoa lämmönlähteeltä tarvitaan että kämppä pysyy lämpöisenä valitussa ulkolämpötilassa. Valitsin ohjelmaan Porin postinumeron, jolloin se hakee lämmitystarveluvun ja alimman mitoittavan lämpötilan. Älkää tuijottako samalta riviltä löytyvää energiamäärää, sillä energiamäärän laskentaan taulukko käyttää maalämpökoneen COP.ia. Lämmitykseen tarvittava teho lasketaan suoraan rakennuksen tietojen avulla ja se on ainoa jolla on väliä.

Pinta-alaksi tosiaan laitoin 115m2 ja rakennusvuodeksi sen minkä ilmoitit, jollon ahjelma antaa kaikelle viitteelliset U-arvot, jotka voi lätkiä seinän/alapohjan/yläpohjan/ovien/ikkunoiden tiedoiksi.

Tulos on erittäin karkea, mutta antaa suuntaa. Tarkemman laskelman tekemiseksi tarvitsen aika paljon enemmän tietoa. Tämän tuloksen perusteella lämmönlähteestäsi on löydyttävä koko ajan n.4,5kW tehoa kun pakkasta on suunnilleen -25 astetta. Tämä poissulkee lähes KAIKKI alle 10kW mallit, sillä lämpöpumppujen ikävä ominaisuus on antotehon putoaminen pakkasen kiristyessä. Kovilla pakkasilla ei ole mitenkään tavatonta, että antoteho on enää puolet nimellistehosta -tai jopa alle. Minulla on 12kW kone ja sen kapasiteetti on enää 5kW kun tehdään 35 asteista vettä -25 asteen pakkasessa.

Mitä "isomman" koneen otat, sitä vähemmän sinun tarvitsee lämmittää asuntoasi pumpussa olevilla apuvastuksilla eli suoralla sähköllä. Tämän mahdollistaa juurikin tuo koneen suuri kapasiteetti ja se että siitä voi kadota leijonanosa ja siltikin koneessa piisaa hönkä. Avaimet käteen -tarjoajat eivät tunnu tätä ymmärtävän vaan tarjoavat lähes aina liian pientä pumppua ihan mihin tahansa kohteeseen.
Tässä oliksin sellaista dataa mitä kaipailen. Ja tämä osoittaisi sinne 10 kw järjestelmää kohti. En tullut ajatelleeksi, että koko asuinpinta-ala vaikuttaa lämpöhäviöihin (osuit neliölleen oikeaan).

Eihän tuo 10 kw ole vielä mitenkään ylimitoitusta, mutta tuleeko järjestelmälle tässä kohtaa pätkäkäyntiä, joka heikentää hyötysuhdetta?

Ton1A

Vakionaama
No esimerkiksi tuo mun Panasonic Aquarea käy minimissään 800-1000 W sähköteholla, joka on aivan liikaa meidän talolle jo pikkupakkasella.

12 kW Aquarea T-CAP olisi kova sana.

Wespa

Aktiivinen jäsen
Jos tosiaan aloittaja on teollisuusputkiasennushommia tehnyt niin sittenhän tämä on ihan selkeä homma, joku sopivassa tarjouksessa oleva halpis-monoblock itse asentaen niin tulee järkevillä kustannuksilla hyvin juuri kohteeseen räätälöity paketti, kaikessa rauhassa kesän aikana tekee niin hyvä tulee. Pumpun kaveriksi esim. 200l kierukallinen (+ lämmitysvastus jos vilpissä ei sellaista ole) puskurivaraaja lämmityskierrolle ja sitten vähän suihkuveden lotrauksen määrästä riippuen esim. 80l priimausvaraaja käyttövedelle niin siinä on yksinkertainen paketti josta on helppo aikanaan vuosien päästä sitten myös korjata yksittäisiä vikaantuvia osakokonaisuuksia.

Arisoft

Hyperaktiivi
Eihän tuo 10 kw ole vielä mitenkään ylimitoitusta, mutta tuleeko järjestelmälle tässä kohtaa pätkäkäyntiä, joka heikentää hyötysuhdetta?

Pätkäkäyntiä tulee jopa pahasti alimitoitetullakin laitteistolla. Mutta pätkäkäynti ei heikennä hyötusudetta kaikilla pumpuilla. Kaikki pumput joutuvat sammuilemaan silloin, kun lämmityksen energian kulutus on pienempi kuin pumpun minimituotto.

Oma puoli-ilmainen kiinapumppuni käväisi äsken käynnissä. COP oli heti 5 luokkaa ja heikkeni siitä veden lämmettyä lopussa yhden yksikön verran, kuten pitääkin. On sitten myös pumppuja, jotka käynnistyvät huonolla COP:llä ja vasta pitkään käytyään saavat hyötysuhteen hyväksi. Sellainen harmittaa jos pumppu ei ehdi päästä optimiin kun se jo sammuu.

Ton1A

Vakionaama
Tämän ketjun https://lampopumput.info/foorumi/threads/vilp-monoblock-2000-luvun-kaukolämpötaloon-tulee-panan-j-sarjan-9-kw-monoblock.39527/ aloittaja oli tilannut 9 kW Panasonicin Saksasta, oli todella hyvä alennus:

12 kW malli: https://lwp24.shop/WH-MXC12J9E8-Kompakt-Waermepumpe-T-CAP-12-kW-400-Volt-von-Panasonic

Mulla on tuon vanhempi malli WH-MXC09H3E8

Arisoft

Hyperaktiivi
Mitä äkkiä kuitenkin vilkaisin, niin monoblockeja ei hirveästi ole kaupan.

Ei ole tosiaan kaikilla merkeillä. Avaimet-käteen harvemmin on monoblock, tai jos on, niin siihen on lisätty ylimääräinen "sisäyksikkö" vaikka monoblock nimensä mukaan on yhden yksikön laite eikä siihen itse asentaessa kannata hankkia mitään merkkikohtaista sisäyksikköä, koska sellainen tekee laitteen vaihtamisen helposta hankalaksi.

Karvakuono

Aktiivinen jäsen
Tämän ketjun https://lampopumput.info/foorumi/threads/vilp-monoblock-2000-luvun-kaukolämpötaloon-tulee-panan-j-sarjan-9-kw-monoblock.39527/ aloittaja oli tilannut 9 kW Panasonicin Saksasta, oli todella hyvä alennus:

12 kW malli: https://lwp24.shop/WH-MXC12J9E8-Kompakt-Waermepumpe-T-CAP-12-kW-400-Volt-von-Panasonic

Mulla on tuon vanhempi malli WH-MXC09H3E8
Meillä tällainen, nyt neljäs vuosi menossa, enkä paljon tyytyväisempi voisi olla. Kuten jossain toisessa keskustelussa olen maininnut, niin tämän kanssa ei ole tarvinnut askarrella ja konffauskin oli hyvin yksinkertaista.

Arisoft

Hyperaktiivi
tämän kanssa ei ole tarvinnut askarrella ja konffauskin oli hyvin yksinkertaista.

Itse tykkään askarrella ja kokeilla erilaisia vaihtoehtoja. Powerworldin R32 puppuni (U-Energy) kanssa pystyn sitä suosittelemaan ainakin sellaiseen käyttöön, jossa laitteella lämmitetään vettä. Tarvittavat säädöt on käytännössä toimintatilan valinta (lämmitys) ja tavoitelämpötilan valinta. Epäilen että muutkin halpapumput toimivat samana tapaan.

Se mihin tuo ei ole hyvä on huonelämpötilan säätäminen. Siitä se ei ymmärrä mitään, joten joku muu termostaatti on syytä olla.

veemeli

Jäsen
Eipä sprsun myöskään paljon konffausta tarvitse. Tavoitelämpötila (tai 4 pistettä eri lämpötiloille jos haluaa käyrällä säätää), toimintatila ja hystereesi, eli kuinka paljon ero sallitaan pyynnin/toteuman välillä. Nämä kaikki tehtävissä myös kännykkä-äpillä verkon yli.

harrastaja

Aktiivinen jäsen
Nii vähän jäi auki kuinka lämmintä vettä pattereihin talvella tarvii? Lähtökohtaisesti r290 koneet tekevät lämpösempää paremmin kuin r32 ,mutta toi saksan tarjous on vaa aika lyömätön et siihen kyllä helppo tarttua. M-sarjan uudempi pana missä r290 ni onkin jo puolet kalliimpi.

Jartsamies

Tulokas
Nii vähän jäi auki kuinka lämmintä vettä pattereihin talvella tarvii? Lähtökohtaisesti r290 koneet tekevät lämpösempää paremmin kuin r32 ,mutta toi saksan tarjous on vaa aika lyömätön et siihen kyllä helppo tarttua. M-sarjan uudempi pana missä r290 ni onkin jo puolet kalliimpi.

Viime talven kovimmilla pakkasilla meillä ole menovesi n. 50 asteista.

Päätös alkaa tässä muodostua. Sain paikallisilta putkiliikkeiltä vielä tarjousta. Toinen midea 8kw, asennettuna 10700 euroa. Toinen bosch, 12 600 euroa. Tuo midea on sen verran hyvä tarjous ja myyjäkin oli niin fiksu ja filmaattinen, että tuohon aion nyt tarttua, MIKÄLI saan ely-keskuksen tuen. Mikäli tukea ei tule, alan rakentaa tuota monoblock-järjestelmää.

On vielä yksi asia, mikä näissä vilp-vertailussa ja myymisissä hämää. Ja se on SCOP vs SPF. Kaikki valmistajat ja myyjät toitottavat tuota scop:ta, joka on helposti yli neljän lukemissa. Mutta eihän tuo kerro sitä lopullista hyötysuhdetta, joka on sitten tuo SPF. Käsittääkseni SCOP ei ota huomioon käyttöveden lämmitystä?

Sinänsä tuo on vain asia, jonka haluaisin insinöörismiehenä selvittää, koska lasken tietysti investoinnin kannattavuutta ja takaisinmaksua. Mutta ilmeisesti SPF selviää vasta, kun laite on käytössä, vai onko tähän joku laskumekanismi olemassa? Heikosti tuntuu tietoa löytyvän googlettamalla.

Back
Ylös Bottom